Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 675206
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen ajudes per reparar les pèrdues i els danys produïts per la borrasca Juliette a l’illa de Mallorca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Entre els dies 26 i 28 de febrer del 2023 la borrasca Juliette va impactar sobre Mallorca i va afectar, entre d'altres, les explotacions agràries on l'acumulació de neu, temperatures mínimes, pluja i vent van ocasionar danys materials.

Davant la urgència del fenomen, el 15 de març del 2023 es va publicar al BOIB núm. 33 el Decret llei 3/2023, de 13 de març, pel qual s'estableixen ajuts i altres mesures urgents per reparar les pèrdues i els danys produïts per la borrasca Juliette a la serra de Tramuntana i altres indrets de l'illa de Mallorca.

En aquest decret llei es preveuen ajuts per pal·liar els danys o les pèrdues en explotacions agrícoles, ramaderes i forestals, que ha de convocar el Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), amb l'elaboració prèvia d'un cens d'afectats pels danys provocats a les explotacions agrícoles i ramaderes per part de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.

El punt 3 de l'article 5 del Decret llei 3/2023 determina que la borrasca Juliette s'ha qualificat com un fenomen climàtic advers assimilable a un desastre natural, de conformitat amb el que estableix l'article 3 del Reglament (UE) 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea.

Aquest Reglament (UE) 2022/2472 estableix les condicions que han de complir les ajudes per ser considerades exemptes de l'obligació de notificació que estableix l'article 108, apartat 3, del Tractat. Concretament, l'article 25 del reglament esmentat estableix les condicions que han de reunir determinades ajudes adreçades a compensar els danys causats per un fenomen climàtic advers assimilable a un desastre natural per tal d'acollir-se a l'exempció, amb les limitacions següents que estableixen els apartats 10 i 11:

  • 10. Les ajudes es reduiran com a mínim un 50% llevat que es concedeixin als beneficiaris que hagin subscrit una assegurança que cobreixi, com a mínim, un 50% de la producció anual mitjana o dels ingressos derivats de la producció i els riscos climàtics estadísticament més freqüents a l'Estat membre o la regió de què es tracti per als quals es proporciona cobertura d'assegurances.
  • 11. Les ajudes i qualsevol altre pagament rebut per compensar les pèrdues, inclosos els pagaments en virtut d'altres mesures nacionals o de la Unió o pòlisses d'assegurances, es limitaran al 80% dels costos subvencionables.

D'altra banda, l'article 43 del Reglament (UE) 2022/2472 estableix les condicions que han de complir les ajudes destinades a la prevenció i reparació de danys als boscos, per tal d'acollir-se a la exempció de notificació a la Comissió.

D'aquesta manera, es considera necessari convocar ajudes per compensar el lucre cessant ocasionat per la destrucció total o parcial de la producció i dels mitjans de producció en les explotacions de patata, olivar, garrover, oví i caprí, així com la reparació dels danys materials soferts als recintes forestals i a les infraestructures o instal·lacions agràries.

Mitjançant el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.

L'article 1.2.d de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, publicada al BOIB núm. 43, de 17 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, assenyala que poden ser objecte d'ajuda, entre d'altres, les actuacions per a l'atenció als danys catastròfics produïts en el sector agrari i pesquer.

D'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 23 de desembre de 2005, el FOGAIBA assumeix, amb caràcter ple, l'execució de la política de la Conselleria d'Agricultura i Pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, des de l'1 de gener del 2006.

Atesa la naturalesa dels ajuts que preveu aquesta convocatòria, no està justificada la incorporació de cap criteri de valoració en relació amb possibles actuacions adreçades a la consecució efectiva de la igualtat de gènere per part de les persones sol·licitants.

D'acord amb el que disposa l'article 15 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i l'article 3 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria d'ajudes al sector agrari i forestal per reparar les pèrdues i els danys produïts per la borrasca Juliette a les explotacions agràries, d'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, que es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005.

2. Les ajudes es concediran d'acord amb el Reglament (UE) 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea.

3. L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes és l'illa de Mallorca.

Segon Import màxim de la convocatòria i finançament

1. A aquesta convocatòria es destina un import total màxim de quatre milions quatre-cents seixanta mil euros (4.460.000,00 €), amb càrrec al pressupost del FOGAIBA de l'any 2023 i amb la possibilitat d'ampliar els crèdits assignats

2. El crèdit total que preveu el punt 1 anterior s'ha de distribuir de la manera següent:

  • Un milió dos-cents mil euros (1.200.000,00 €) es destinen als beneficiaris de les ajudes que preveu el punt 1.a de l'apartat quart d'aquesta resolució (PATATA).
  • Un milió dos-cents mil euros (1.200.000,00 €) es destinen als beneficiaris de les ajudes que preveu el punt 1.b de l'apartat quart d'aquesta resolució (OLIVAR i GARROVER).
  • Dos-cents seixanta mil euros (260.000,00 €) es destinen als beneficiaris de les ajudes que preveu el punt 1.c de l'apartat quart d'aquesta resolució (OVÍ I CAPRÍ).
  • Un milió tres-cents mil euros (1.300.000,00 €) es destinen als beneficiaris de les ajudes que preveu el punt 1.d de l'apartat quart d'aquesta resolució (FORESTALS).
  • Cinc-cents mil euros (500.000,00 €) es destinen als beneficiaris de les ajudes que preveu el punt 1.e de l'apartat quart d'aquesta resolució (INFRAESTRUCTURES).

En el cas que no es presentin sol·licituds en una o diverses actuacions, o que les sol·licituds presentades no exhaureixin la totalitat de la dotació disponible per a cada actuació, el pressupost restant s'ha de distribuir de manera proporcional entre la resta de les actuacions en què l'import total de les sol·licituds superi la dotació prevista inicialment.

Tercer Requisits de les persones beneficiàries i de les explotacions

1. Poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta resolució:

a. Per a les ajudes que preveu el punt 1.a de l'apartat quart d'aquesta resolució (PATATA): els titulars d'explotacions agràries de les Illes Balears inscrits en el Registre Interinsular Agrari (RIA), amb cultiu de patata extra-primerenca (sembrada abans del 15 de desembre del 2022), que disposin de pòlissa d'assegurança amb Agroseguro i acreditin que han estat afectats per danys causats per la borrasca Juliette.

b. Per a les ajudes que preveu el punt 1.b de l'apartat quart d'aquesta resolució (OLIVAR i GARROVER): els titulars d'explotacions agràries de les Illes Balears inscrits en el Registre Interinsular Agrari (RIA), amb cultiu d'olivera i/o garrover afectats per la borrasca Juliette.

c. Per a les ajudes que preveu el punt 1.c de l'apartat quart d'aquesta resolució (OVÍ I CAPRÍ): els titulars d'explotacions agràries de les Illes Balears inscrits en el Registre d'Explotacions Ramaderes de les Illes Balears (REGA) amb ramat d'oví i caprí, situades a la zona afectada per la borrasca Juliette de la serra de Tramuntana.

d. Per a les ajudes que preveu el punt 1.d del quart apartat d'aquesta resolució (FORESTALS): els titulars d'explotacions agràries de les Illes Balears inscrits en el Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears (RIA) amb recintes forestals o propietaris d'aquests recintes, afectats per la borrasca Juliette.

e. Per a les ajudes que preveu el punt 1.e de l'apartat quart d'aquesta resolució (INFRAESTRUCTURES): els titulars d'explotacions agràries inscrits en el Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears (RIA) amb infraestructures o instal·lacions afectades per la borrasca Juliette i que tinguin subscrita una assegurança sobre aquests béns.

2. A més dels requisits que estableix el primer punt, han de complir els requisits següents:

2.1. Tenir la condició de pime, d'acord amb la definició que estableix l'annex I del Reglament (UE) 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea.

2.2. No estar subjectes a una ordre de recuperació pendent després d'una decisió prèvia de la Comissió que hagi declarat una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat interior.

2.3. No estar en crisi, d'acord amb la definició que recull l'article 2, apartat 18, del Reglament (UE) 651/2014 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, tret que l'empresa s'hagi convertit en una empresa en crisi per les pèrdues o els danys causats per la borrasca Juliette.

2.4. Estar incloses en el cens d'explotacions agràries, ramaderes i forestals afectades per la borrasca Juliette, aprovat per la Resolució del director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, de 24 d'octubre de 2023, publicada al BOIB núm 145, de 26 d'octubre de 2023.

3.  Les persones beneficiàries han de figurar al RIA com a titulars de les superfícies afectades i/o al REGA com a titulars del ramat afectat, en data 26 de febrer de 2023. Aquesta condició la comprovarà d'ofici el FOGAIBA.

Igualment, el FOGAIBA comprova d'ofici davant l'entitat Agroseguro les dades de valoració dels danys soferts a l'explotació per la borrasca, tret que la persona interessada s'hi oposi i, en aquest cas, haurà d'aportat el certificat corresponent.

4. Quan es tracti d'agrupacions de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia (incloses comunitats de béns o qualsevol tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat), s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també el percentatge de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris. En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació.

L'agrupació no es pot dissoldre fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

5. A més dels requisits que estableixen els punts anteriors, s'han de complir tots els requisits que preveu l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

6. Els requisits generals que estableix el punt 1 anterior s'han de mantenir durant un termini no inferior a un any, a comptar des de la data de la resolució de concessió de l'ajuda.

7. No poden ser beneficiaris de les subvencions que preveu aquesta resolució les persones, entitats i associacions que concorrin en alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions. La justificació de no trobar-se dins aquestes prohibicions s'efectua de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

A més, d'acord amb el que estableix l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per a subvencions d'un import superior a 30.000,00 euros i quan el sol·licitant sigui un subjecte inclòs en l'àmbit d'aplicació de la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, no podran obtenir la condició de beneficiàries les empreses que incompleixin els terminis de pagament que preveu la Llei 3/2004, de 29 de desembre.

8. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

La comprovació del compliment del requisit esmentat la farà el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, ja que la presentació de la sol·licitud en suposa l'autorització per fer aquesta comprovació, excepte que es manifesti expressament el contrari.

9. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart Actuacions subvencionables i import de l'ajuda

1. Se subvencionarà una compensació econòmica per les pèrdues i la reparació dels danys, produïts per la borrasca Juliette, següents:

a. (PATATA) Compensació per les pèrdues en el cultiu de la patata extra-primerenca, sembrades abans del 15 de desembre del 2022, de les explotacions situades a Búger, Campanet, Inca, Llubí, Muro i Sa Pobla.

El cost màxim subvencionable de les pèrdues es determinarà aplicant, a la superfície afectada, el preu de 3.115,00 €/ha.

Això no obstant, aquest import màxim subvencionable, sumat a l'import de la indemnització reconeguda per Agroseguro, no pot superar el 90% del preu mitjà de venda de la patata perduda.

El preu mitjà de la patata perduda es calcula multiplicant el preu mitjà de la patata corresponent a l'any 2023, que s'estableix en 0,45 €/kg, per la pèrdua de producció total justificada de cada explotació, assenyalada a l'informe pericial d'indemnització emès per Agroseguro o a través del certificat de producció de la parcel·la emès per l'operador comercial, i comparant-lo amb la mitjana de producció calculada en 37.547 kg/ha.

Quan del peritatge del sinistre es conclogui que la pèrdua de la producció de patata en una parcel·la o grup de parcel·les és inferior al 20% de la producció mitjana, o quan no es reconegui cap pèrdua de producció pel fet que l'estat de la part aèria de la planta no es correspon amb el desenvolupament del tubercle, el titular ha de presentar un certificat del seu operador comercial que indiqui la producció de patata lliurada de la parcel·la o grup de parcel·les en qüestió; la pèrdua es calcula a partir del rendiment mitjà de patata establert en 37.547 kg/ha. A partir d'aquest punt i igual que en el supòsit anterior, el preu mitjà de la venda de la patata perduda es calcula a 0,45 €/kg de patata perduda. L'import de la subvenció ha de ser, com a màxim, de 3.115,00 €/ha i no pot superar el 90% del preu mitjà de la venda de la patata perduda.

b. (OLIVAR I GARROVER) Compensació per les pèrdues de producció en el cultiu de l'olivera i/o garrover en parcel·les situades als municipis de la serra de la Tramuntana i a una cota superior a 200 m.

El cost subvencionable de les pèrdues es determina aplicant, a la superfície afectada, els preus següents:

 

b.1 Recintes d'olivar molt afectats, en què s'ha de fer una poda molt severa (de coronació) i la pèrdua de collita serà superior als dos anys, 4.144,00 €/ha.

b.2 Recintes d'olivar en què la poda per recuperar els arbres no és tan severa i la pèrdua de collita serà de 2 anys, 2.763,00 €/ha.

b.3 Recintes d'olivar en què la poda per recuperar els arbres no és tan severa i la pèrdua de collita serà d'un any, 1.381,00 €/ha.

b.4 Recintes de garrovers molt afectats en què s'ha de fer una poda molt severa (de coronació) i la pèrdua de collita serà superior als dos anys, 6.408,00 €/ha.

b.5 Recintes de garrovers en què la poda per recuperar els arbres no és tan severa i la pèrdua de collita serà de 2 anys, 4.272,00 €/ha.

b.6 Recintes de garrovers en què la poda per recuperar els arbres no és tan severa i la pèrdua de collita serà d'un any, 2.136,00 €/ha.

 

Les declaracions de danys es verifiquen amb un control de camp, amb el qual es determinarà el percentatge de superfície del recinte amb danys produïts per la borrasca Juliette i el nivell d'aquests danys.

c. (OVÍ I CAPRÍ) Compensació per les pèrdues d'animals reproductors de l'espècie ovina i caprina i alimentació extraordinària dels ramats. El cost subvencionable de les pèrdues es determina aplicant els preus següents:

 

c.1 Reproductors de l'espècie ovina: 88,00 €/reproductor.

c.2 Reproductors de l'espècie caprina: 88,00 €/reproductor.

c.3 Alimentació del ramat: 7,20 €/reproductor.

 

Per determinar els animals reproductors perduts es calcula la diferència entre el nombre de reproductors que figuren al REGA a data 1 de gener del 2023 i el cens que es constati segons el Llibre de registre explotació d'oví i caprí, a data 31 de maig de 2023. Els animals reproductors que hagin rebut alimentació extraordinària es determina de conformitat amb el cens que es constati segons el Llibre de registre explotació d'oví i caprí, a data 31 de maig de 2023.

d. (FORESTALS) Tasques de restauració, neteja i millora preventiva de les parcel·les forestals malmeses per la borrasca Juliette consistents en:

  • Tallar l'arbrat mort, tombat, danyat o inclinat, d'un mínim de 200 peus/ha.
  • Podar, en els arbres que es puguin recuperar, les branques danyades, en una alçària mínima de 3 metres.
  • Processar i desemboscar la fusta i la llenya generada.
  • Recollir i eliminar restes a través de la crema controlada, la trituració o l'estellada, o bé l'extracció de les restes generades a més de 50 metres de terreny forestal.

Si s'opta per la crema de les restes forestals generades per l'actuació subvencionada, s'ha d'ajustar al que estableix el Decret 125/2007, de 5 d'octubre, pel qual es dicten normes sobre l'ús del foc i es regula l'exercici de determinades activitats susceptibles d'incrementar el risc d'incendis forestals i altra normativa sectorial de l'ús del foc.

No es concediran ajudes destinades a les activitats relacionades amb l'agricultura a les zones cobertes pels compromisos agroambientals i climàtics que preveu l'article 34 del Reglament (UE) 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022.

Les declaracions de danys es verifiquen amb un control de camp, amb el qual es determinarà el percentatge de superfície del recinte amb danys produïts per la borrasca Juliette i el nivell d'aquests danys.

El termini per fer les actuacions objecte d'ajuda comprèn des de l'1 de març del 2023 fins a un any a comptar des de l'endemà de la data de notificació de la resolució de concessió.

L'import màxim de l'ajuda és de 4.872,81 €/ha.

e. (INFRAESTRUCTURES) Reparació de les instal·lacions o infraestructures de les explotacions agràries afectades per la borrasca Juliette.

Són subvencionables les despeses necessàries per reparar aquestes instal·lacions o infraestructures.

El termini per fer les reparacions objecte d'ajuda comprèn des de l'1 de març del 2023 fins a sis mesos a comptar des de la data de notificació de la resolució de concessió.

L'IVA no és subvencionable.

2. En relació amb les ajudes que preveuen els punts 1.a, 1.b, 1.c i 1.d d'aquest apartat, l'import de l'ajuda i qualsevol altre pagament rebut per compensar les pèrdues i danys objecte d'aquestes ajudes, inclosos els pagaments en virtut d'altres ajudes o derivats de pòlisses d'assegurances, es limitarà al 90% del costs subvencionables que preveu el punt 1 anterior. No obstant això, i en relació amb les ajudes que preveuen els punts 1.a, 1.b, 1.c d'aquest apartat, aquest percentatge es reduirà al 45% en el cas que el sol·licitant no tingui subscrita una assegurança que cobreixi, com a mínim, un 50% de la producció anual mitjana o dels ingressos derivats de la producció i els riscs climàtics estadísticament més freqüents a les Illes Balears per als quals es proporciona cobertura d'assegurances.

En el cas de les ajudes que preveu el punt 1.d d'aquest apartat, quan les persones beneficiàries disposin d'un Instrument de Gestió Forestal Sostenible (IGFS), aprovat per l'òrgan competent,  el límit màxim de l'ajuda serà del 95%. El FOGAIBA comprovarà d'ofici aquest requisit. 

3. En el cas de les ajudes que preveu el punt 1.e d'aquest apartat l'import de l'ajuda i qualsevol altre pagament rebut per compensar les pèrdues i els danys objecte d'aquestes ajudes, inclosos els pagaments en virtut d'altres ajudes o derivats de pòlisses d'assegurances, es limita al 80% del costs subvencionables que preveu el punt 1 anterior. Aquest percentatge es redueix al 40% en el cas que el sol·licitant no tingui subscrita una assegurança que cobreixi, com a mínim, un 50% de la producció anual mitjana o dels ingressos derivats de la producció i els riscs climàtics estadísticament més freqüents a les Illes Balears per als quals es proporciona cobertura d'assegurances.

4. En tot cas, s'han d'aplicar les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del text refós de la Llei de subvencions i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

5. La comprovació de tenir subscrita l'assegurança, així com l'import rebut com a compensació, es fa d'ofici mitjançant consulta a l'entitat Agroseguro, tret que la persona interessada manifesti el contrari i, en aquest cas, ha de presentar el certificat corresponent.

6. D'acord amb el que estableix l'article 40.3 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, en el cas de les ajudes que preveuen els punts 1.d i 1.e d'aquest apartat, quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantitat de 40.000,00 euros, en cas d'execució d'obres, o de 15.000,00 euros, en cas de subministrament de béns d'equipament o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé.

L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar amb la sol·licitud de la subvenció, es farà conforme a criteris d'eficiència i economia, amb la justificació expressa en una memòria de l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

 

Cinquè Sol·licituds

1. El termini per presentar sol·licituds és des de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució al BOIB fins al dia 7 de desembre del 2023.

2. Només s'admetrà una sol·licitud per beneficiari. En cas que es presenti més d'una sol·licitud, es tindrà en compte l'última sol·licitud presentada.

3. Les persones interessades que compleixin els requisits específics que estableix aquesta convocatòria poden presentar les sol·licituds d'acord amb el formulari que figura al web del FOGAIBA, les quals han d'anar adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954), en els registres d'entrada del FOGAIBA; de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural; dels consells insular de Mallorca, o en qualsevol dels registres que preveuen l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Les persones obligades a relacionar-se electrònicament d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, han de presentar la sol·licitud per mitjans electrònics a través de la Seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen al formulari esmentat, i també assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté.

Les sol·licituds d'ajuda han d'incloure la documentació següent:

a. En el cas de persones jurídiques: fotocòpia del NIF de la persona sol·licitant.

b. Document que acrediti la representació en virtut de la qual se signa la sol·licitud, si escau.

c. En cas d'agrupacions sense personalitat jurídica, s'ha d'aportar:

  • Document en què es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que hagin subscrit tots els membres.
  • Fotocòpia del NIF de l'agrupació, si se'n disposa. En cas que algun dels associats sigui una persona jurídica, ha d'aportar, a més, fotocòpia del NIF i del document acreditatiu de la seva representació.
  • Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què hi hagi constància expressa dels compromisos d'execució que assumeix cada un, així com el número de DNI i del compte bancari (24 dígits IBAN) de cada un.
  • Nomenament d'un representant o apoderat únic de l'agrupació amb poder suficient per complir les obligacions que corresponen a l'agrupació com a beneficiària.
  • Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què es faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

d. En cas de les ajudes que preveu el punt 1.a de l'apartat quart:

 

d.1 Pòlissa d'assegurança contractada.

d.2 Informe pericial emès per Agroseguro, en cas de disposar d'aquest.

d.3 En els casos en què sigui necessari, de conformitat amb el que s'estableix al punt 1a de l'apartat quart: certificat de l'operador comercial a què l'agricultor ven la patata en què figuri, per a cada recinte o parcel·la, la producció lliurada a l'any 2023 i la comparació amb la mitjana dels tres anys anteriors.

 

e. En cas de les ajudes que preveu el punt 1.c de l'apart quart:

 

e.1 Full del cens del Llibre de registre d'explotació d'oví i caprí, on figuri la Declaració Anual Obligatòria de l'any 2023.

e.2 Fulls de balanç del Llibre de registre d'explotació d'oví i caprí, on figurin els moviments d'animals reproductors dels anys 2022 i 2023.

 

f. En el cas de les ajudes que preveu el punt 1.d de l'apartat quart, si són propietaris de recintes forestals no inclosos en el RIA, documentació per demostrar la propietat d'aquests recintes.

g. En cas empreses amb sol·licituds d'ajuda superior a 30.000,00 euros, certificació subscrita per la persona física o, en el cas de persones jurídiques, per l'òrgan d'administració o equivalent, amb poder de representació suficient, en què afirmin assolir el nivell de compliment dels terminis de pagament previstos a l'esmentada Llei 3/ 2004, de 29 de desembre, d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA. Les empreses que, d'acord amb la normativa comptable, no puguin presentar compte de pèrdues i guanys abreujada, a més, han de presentar certificació d'auditor extern, inscrit en el Registre oficial d'auditors de comptes, en els termes que preveu l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

La comprovació del DNI de la persona interessada i, si escau, del representant, així com la consulta de les dades d'assegurances agràries i/o de les dades del REGA, dels registres insulars agraris de les Illes Balears o de la seva qualificació, la fa d'ofici el FOGAIBA. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per obtenir el DNI i els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social i per comprovar el compliment dels requisits que preveuen els apartats tercer i quart, caldrà aportar els certificats o la documentació corresponents. En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors, cal presentar una declaració responsable del seu compliment.

4. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que estiguin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per dur a terme aquesta comprovació, cal aportar el document corresponent.

Les persones interessades tampoc estan obligades a presentar dades o documents que hagin aportat elles mateixes davant de qualsevol administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pot obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.

En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans el compliment dels requisits als quals es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució.

5. Si la sol·licitud d'ajuda o qualsevol dels documents que siguin necessaris no reuneix els requisits assenyalats, s'ha de requerir la persona interessada perquè, en un termini de deu dies, repari la falta o presenti els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

6. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del contingut d'aquesta convocatòria, de les bases reguladores que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer i de la resta de normativa d'aplicació.

Sisè Selecció de beneficiaris

1. El procediment de concessió de les subvenciones que regula aquesta resolució és el de concurrència competitiva.

2. En el supòsit que el conjunt de sol·licituds amb dret d'ajuda superi l'import que es destina a aquesta convocatòria, tindran preferència en primer lloc les sol·licituds d'explotacions classificades com a prioritàries a la data de publicació d'aquesta resolució al BOIB, i el FOGAIBA ho comprovarà d'ofici.

3. En cas d'empat, es prorratejarà l'import restant entre les persones sol·licitants que resultin empatades.

Setè Comissió Avaluadora

1. La Comissió Avaluadora està integrada per:

  • President: secretari general de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural o la persona en qui delegui:
  • Vicepresident: director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o la persona en qui delegui.
  • Vocals:
    • Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o la persona en qui delegui.
    • Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
    • Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
    • Cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA o la persona en qui delegui.
  • Secretari: actuarà com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.

2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de preferència que preveu l'apartat sisè d'aquesta resolució i emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. Aquesta comissió únicament es constituirà si les sol·licituds amb dret d'ajuda superen les quanties destinades a aquesta convocatòria i s'ha d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció que preveu l'apartat sisè.

Això no obstant, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, i també de desestimació de la subvenció per no reunir els requisits exigits, la intervenció de la Comissió Avaluadora no serà preceptiva i l'òrgan competent declararà conclusos aquests expedientes sense cap altre tràmit.

3. Perquè la Comissió Avaluadora s'entengui constituïda vàlidament, es requereix la presència del president i del secretari o, si escau, d'aquells que els substitueixin i, com a mínim, de la meitat dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.

Vuitè Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per instruir el procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan du a terme d'ofici les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. La resolució dels expedients la dicta el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap de Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca sobre la base de l'informe previ de la unitat gestora del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, en el qual s'acredita, si és favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a comptar a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, i aquesta resolució s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat cap resolució expressa, s'ha d'entendre desestimada la sol·licitud.

4.  Contra aquesta resolució es pot interposar recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Medi Natural en el termini d'un mes, a comptar des de l'endemà de la notificació de la resolució, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 114 i 115 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

Novè Obligacions de les persones beneficiàries

1. Són obligacions de les persones beneficiàries les que estableixen l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer.

2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Desè Justificació i pagament de les ajudes

1. El pagament de les ajudes que preveuen els punts 1.a (PATATA), 1.b (OLIVA I GARROVES) i 1.c (OVÍ I CAPRÍ) de l'apartat quart d'aquesta resolució es farà mitjançant transferència bancària, quan s'hagi dictat la resolució de concessió, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, ja que la justificació s'ha d'haver fet i acreditat abans de la concessió de l'ajuda.

2. Per a les actuacions que preveuen els punts 1.d (FORESTALS) i 1.e (INFRAESTRUCTURES) de l'apartat quart d'aquesta resolució, l'import de l'ajuda concedida s'ha d'abonar a la persona beneficiària mitjançant una transferència bancària i amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, una vegada hagi justificat el compliment de la finalitat i l'aplicació de la subvenció i després de comprovar, amb un control de camp, que s'han dut a terme les tasques subvencionables. El fet de no presentar la documentació justificativa en el termini i en els termes que s'estableixen suposa un incompliment al qual s'aplica el que s'estableix el punt 2 de l'apartat novè d'aquesta resolució.

2.1 El termini per justificar l'execució de l'actuació i les despeses objecte de subvenció és d'un any en el cas de les ajudes de l'apartat 1.d (FORESTALS) i de sis mesos per les ajudes de l'apartat 1.e (INFRAESTRUCTURES), a comptar des de l'endemà de la notificació de la resolució de concessió, i són elegibles les actuacions fetes i pagades des de l'1 de març del 2023 fins a la data de finalització del termini de justificació.

2.2 Quant a la manera de justificar la despesa que s'hagi fet i els justificants de la despesa, s'aplica el que disposen l'article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i els capítols II i III del títol II del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

2.3 Dins el termini de justificació establert, les persones beneficiàries han de presentar la sol·licitud de pagament, d'acord amb el formulari que figura al web del FOGAIBA, i l'han d'adreçar al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954).

Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen al formulari esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest formulari.

A aquestes sol·licituds s'ha d'adjuntar la documentació següent:

a. Memòria de les activitats que s'han fet.

b. Documentació justificativa de les despeses que s'han fet. La justificació de la despesa s'entén efectuada mitjançant la presentació de:

  • Factures que reuneixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i justificants de pagament.

Es poden considerar justificants de pagament els documents següents:

 

1r. Extracte bancari en el qual quedi identificat el pagament que s'hagi fet. Ha d'incloure el concepte, l'import i la identificació del pagador i del destinatari.

2n. Factura que incorpori l'acreditació del cobrament per part del seu emissor o la persona responsable de l'empresa amb capacitat de cobrament. A aquest efecte, han de quedar consignades a la factura les dades següents: la data de cobrament, la identificació (amb el nom, el NIF i la signatura) del declarant del cobrament de la factura i el segell de l'empresa. Aquest darrer és facultatiu si l'emissor és una persona física.

3r. Comprovant de transferència bancària en el qual quedi identificat el pagament que s'hagi fet. Ha d'incloure l'import i la identificació del pagador i del destinatari.

4t. Qualsevol altre document de valor probatori equivalent, vàlid en dret, mitjançant el qual s'acrediti que s'ha fet efectiu el pagament.

 

Aquesta documentació estarà a disposició de l'Agència Tributària i de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors per fer qualsevol control que es consideri oportú.

No s'admeten pagaments en efectiu iguals o superiors als mil euros (1.000,00 €), en els termes que preveu l'article 7 de la Llei 7/2012, de 29 d'octubre, de modificació de la normativa tributària i pressupostària i d'adequació a la normativa financera per a la intensificació de les actuacions i la lluita contra el frau.

c. Si escau, els tres pressupostos que, en aplicació de l'article 40.3 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, hagi sol·licitat la persona beneficiària, com també la memòria justificativa de l'elecció, si escau.

d. Compte justificatiu, que ha d'incloure la relació de justificants imputats, d'acord amb el model que figura a la pàgina web del FOGAIBA.

Onzè Compatibilitats

Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són compatibles amb les ajudes que la persona beneficiària rebi per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada, però l'import rebut, aïlladament o conjuntament, no pot superar en cap cas els imports màxims subvencionables que preveu aquesta resolució.

En tot cas, s'han de tenir en compte els límits que preveuen els articles 25.10, 25.11 i 43.9 del Reglament (UE) 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022.

Dotzè Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions; els preceptes que siguin d'aplicació que preveu la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Reglament (UE) 2022/2472 de la Comissió, de 14 de desembre de 2022, i la resta de normativa d'aplicació vigent.

 

​​​​​​​Tretzè Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (27 d'octubre de 2023)

El president del FOGAIBA Joan Simonet Pons