Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA I ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES
Núm. 669018
Resolució de la consellera de Presidència i Administracions Públiques per la qual s’aproven la convocatòria pública i les bases per a la concessió de la Medalla d’Or de la Comunitat Autònoma i del Premi Ramon Llull del Govern de les Illes Balears per a l’any 2024
L'article 86 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, en la redacció de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, estableix que correspon al Govern de les Illes Balears, en les matèries de la seva competència, l'exercici de l'activitat de foment, sens perjudici de l'activitat que correspon a l'Estat.
D'altra banda, l'article 17, lletra p), de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, atribueix al Consell de Govern la concessió d'honors i distincions, d'acord amb la normativa específica.
El Decret 54/1984, de 26 de juliol (modificat pel Decret 15/1989, de 9 de febrer), va aprovar la creació de la Medalla d'Or de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Actualment, aquest guardó es regeix pel Decret 2/2014, de 10 de gener. La Medalla d'Or de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears és una distinció que té per objecte honorar els mèrits assolits, de manera individual o col·lectiva, per les persones físiques i jurídiques que s'hagin distingit per la seva trajectòria personal o professional en defensa, promoció o foment de les institucions i dels interessos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i la tasca de les quals hagi tingut una projecció especial fora de l'àmbit de les Illes Balears.
El Decret 5/1997, de 23 de gener, va crear el Premi Ramon Llull del Govern de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Actualment, aquest guardó es regeix pel Decret 3/2014, de 10 de gener. El Premi Ramon Llull del Govern de les Illes Balears és una distinció que té per objecte honorar, de manera individual o col·lectiva, les persones físiques o jurídiques que hagin destacat dins el territori de les Illes Balears pels serveis prestats en els àmbits cultural, esportiu, jurídic, empresarial, cívic, humanitari, d'investigació, de l'ensenyament i lingüístic.
L'article 5 del Decret 2/2014 i del Decret 3/2014 disposa que la Conselleria de Presidència ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, abans del 31 d'octubre de cada any, la resolució de convocatòria per presentar candidatures a la Medalla d'Or de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i al Premi Ramon Llull de l'exercici següent.
Tant la Medalla d'Or com el Premi Ramon Llull s'han d'atorgar mitjançant un acord del Consell de Govern, de conformitat amb el procediment que estableixen el Decret 2/2014 i el Decret 3/2014, respectivament. S'han de lliurar anualment coincidint amb la celebració dels actes commemoratius del Dia de les Illes Balears, llevat que, per circumstàncies excepcionals, no sigui possible o sigui preferible una altra data per al lliurament.
D'altra banda, l'article 6 del Decret 2/2014 i del Decret 3/2014 disposa que s'ha de constituir un jurat per considerar i valorar les candidatures de la Medalla d'Or i del Premi Ramon Llull de cada any. El jurat està compost per un representant de cada conselleria, que ha de tenir la condició d'alt càrrec, a més de la presidenta, càrrec que ocupa la consellera de Presidència i Administracions Públiques. La secretaria del jurat pot recaure en un tècnic o tècnica de la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques de categoria igual o superior a cap de servei, nomenat per la consellera.
Les referències que el Decret 2/2014 i el Decret 3/2014 fan a la Conselleria i a la consellera de Presidència s'han d'entendre fetes a la Conselleria i consellera de Presidència i Administracions Públiques.
El Decret 16/2023, de 20 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atorga a la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament, entre d'altres, les funcions de coordinació administrativa i organització dels esdeveniments d'interès autonòmic.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Aprovar la convocatòria pública i les bases per a l'atorgament de la Medalla d'Or de la Comunitat Autònoma i del Premi Ramon Llull del Govern de les Illes Balears per a l'any 2024, que consten en l'annex 1.
2. Nomenar el jurat que s'ha de constituir amb motiu d'aquesta convocatòria d'acord amb l'annex 2.
3. Disposar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
(Signat electrònicament: 24 d'octubre de 2023)
La consellera de Presidència i Administracions Públiques Antònia Maria Estarellas Torrens
ANNEX 1 Bases reguladores de la convocatòria per a la concessió de la Medalla d'Or i del Premi Ramon Llull per a l'any 2024
1. Objecte i finalitat
1. L'objecte d'aquestes bases és fer pública la convocatòria i regular l'atorgament de la Medalla d'Or de la Comunitat Autònoma i del Premi Ramon Llull del Govern de les Illes Balears per a l'any 2024.
2. La finalitat del guardó de la Medalla d'Or de la Comunitat Autònoma és honorar els mèrits assolits, de manera individual o col·lectiva, per les persones físiques i jurídiques que s'hagin distingit per la seva trajectòria personal o professional en defensa, promoció o foment de les institucions i dels interessos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i la tasca de les quals hagi tingut una projecció especial fora de l'àmbit de les Illes Balears.
3. La finalitat del Premi Ramon Llull del Govern de les Illes Balears és honorar i distingir, de manera individual o col·lectiva, les persones físiques o jurídiques que hagin destacat dins el territori de les Illes Balears pels serveis prestats en els àmbits cultural, esportiu, jurídic, empresarial, cívic, humanitari, d'investigació, de l'ensenyament i lingüístic.
4. Ambdós guardons tenen naturalesa exclusivament honorífica, per la qual cosa no generen cap efecte econòmic, i són de caràcter personal, intransferibles i permanents, llevat que la persona guardonada sigui condemnada per sentència judicial ferma.
2. Atorgament
1. La Medalla d'Or de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears s'ha d'atorgar mitjançant un acord del Consell de Govern, a proposta de la presidenta de les Illes Balears. Es concedeix una Medalla d'Or per any, tot i que, per motius excepcionals, se'n pot atorgar més d'una.
2. El Premi Ramon Llull s'ha d'atorgar mitjançant un acord del Consell de Govern i es pot concedir un màxim de deu premis Ramon Llull l'any.
3. És requisit, tant per atorgar com per mantenir la Medalla d'Or o el Premi Ramon Llull, que la persona guardonada no hagi estat condemnada per sentència ferma per cap fet delictiu.
3. Candidats o candidates
Pot ser candidat o candidata a la Medalla d'Or i al Premi Ramon Llull qualsevol persona física o jurídica, pública o privada, els mèrits de la qual es considerin mereixedors o dignes d'aquesta distinció. No obstant això:
a. No es permet la iniciativa per sol·licitar la Medalla d'Or o el Premi Ramon Llull per part d'una col·lectivitat o entitat si la persona interessada forma part dels seus òrgans rectors, ni a petició de les mateixes persones destinatàries de la concessió.
b. No es poden atorgar les distincions a cap autoritat de l'Estat, a excepció de Sa Majestat el Rei, o de la mateixa Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que es trobi en exercici del seu càrrec.
c. No es poden atorgar la Medalla d'Or ni el Premi Ramon Llull a persones que hagin estat condemnades per sentència ferma per algun fet delictiu.
4. Presentació de candidatures i termini
1. Les candidatures s'han de presentar de manera independent per a la Medalla d'Or i per al Premi Ramon Llull, atès que són dos guardons que honoren finalitats diferents.
2. Poden presentar-hi candidatures les administracions públiques, els òrgans i ens públics, les associacions i les organitzacions representatives d'interessos econòmics o socials, i les persones físiques o jurídiques, a títol individual o col·lectiu. En relació amb l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, pot presentar-hi candidatures qualsevol conselleria, com també els ens que integren el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3. Les candidatures s'han de formalitzar per algun dels mitjans següents:
a) Per via telemàtica simplificada, accedint a la pàgina web https://diada.caib.es/inscripcio-premis, que permet presentar candidatures sense la necessitat de disposar de certificat electrònic o DNI electrònic i que emet un justificant de recepció del contingut enviat.
b) Per via telemàtica ordinària, si es disposa de certificat digital o DNI electrònic, adreçades a la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament de la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques (DIR A04044054), per la qual cosa es poden fer servir els models de presentació de candidatures normalitzats que es troben a la web de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament i a la Seu Electrònica de la CAIB (seuelectronica.caib.es).
c) Presencialment, si es tracta d'una persona física no obligada a relacionar-se electrònicament amb l'Administració, d'acord amb l'article 14.2.c) de la Llei 39/2015, també es poden presentar les candidatures per mitjà d'un escrit adreçat a la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament (DIR3 A04044054) en el Registre del passeig de Sagrera, 2, de Palma, o a qualsevol dels llocs que determina l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
En aquest cas, també es poden fer servir els models que es troben a la web de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament i a la Seu Electrònica de la CAIB (seuelectronica.caib.es).
A la pàgina web de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament hi ha dos formularis, un per presentar candidatures a la Medalla d'Or i un altre per presentar candidatures al Premi Ramon Llull.
4. S'ha d'emplenar un formulari per a cada premi i per a cada candidatura proposada, sense que hi hagi un nombre màxim de candidatures que es poden proposar per entitat o persona. S'han d'emplenar tots els camps obligatoris: identificació de la persona física, administració, òrgan, ens o entitat que presenta la candidatura i, si escau, de la persona que la representa, identificació exacta i precisa del candidat o candidata, que, com a mínim, ha d'incloure el nom, els llinatges i, si escau, l'àlies, o la denominació oficial, així com el nom comercial, i el NIF o CIF corresponent.
En l'apartat «Breu descripció dels principals mèrits que acrediten la candidatura presentada», s'ha de fer una petita descripció de la biografia del candidat o candidata en la qual constin raonadament i suficientment els mèrits que el fan mereixedor de la distinció. A més, es poden adjuntar arxius per complementar el currículum del candidat o candidata sempre que no superin la mida de 20 MB.
5. Si la candidatura es proposa a títol pòstum, s'ha de fer constar aquesta circumstància.
6. El termini per presentar candidatures comença a comptar a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i acaba el dia 15 de desembre de 2023.
5. Jurat de la Medalla d'Or i del Premi Ramon Llull
1. S'ha de constituir un jurat per considerar i valorar les candidatures a la Medalla d'Or i al Premi Ramon Llull.
2. El jurat està compost per un representant de cada conselleria, que ha de tenir la condició d'alt càrrec, a més del president o presidenta. La presidència del jurat pot designar personalitats de reconeguda competència en relació amb els mèrits que s'hagin de valorar per tal que assisteixin a les sessions amb funcions d'assessorament, amb veu i sense vot.
3. La presidència del jurat recau en la consellera de Presidència i Administracions Públiques, tot i que pot delegar aquesta funció en un alt càrrec de la seva conselleria. El president o presidenta ha d'organitzar i dirigir les deliberacions i, si escau, les votacions que dugui a terme el jurat, i el seu vot es considera qualificat en cas d'empat.
4. La secretaria del jurat pot recaure en un tècnic o tècnica de la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques de categoria igual o superior a cap de servei, nomenat per la consellera. Al secretari o secretària, que tindrà veu però no vot, li correspon, a més de desenvolupar les funcions pròpies de la secretaria, rebre les candidatures i trametre-les a la presidència del jurat i a la resta de membres.
5. El jurat s'ha de convocar amb una antelació mínima de quaranta-vuit hores. La primera reunió del jurat s'ha de dur a terme sempre abans del dia 20 de gener de cada any i les deliberacions han d'haver acabat el 31 de gener.
6. El jurat es considera vàlidament constituït amb l'assistència dels dos terços dels membres.
7. Els membres del jurat de la Medalla d'Or i del Premi Ramon Llull per a l'any 2024 són els que consten en l'annex 2 d'aquesta convocatòria.
6. Procediment de concessió de la Medalla d'Or i del Premi Ramon Llull
1. Les deliberacions del jurat són secretes i totes les decisions s'han de prendre per majoria dels assistents. El jurat únicament pot proposar la concessió de distincions entre les candidatures presentades i pot requerir informació complementària quan ho estimi pertinent. La proposta de concessió de distincions que efectua el jurat ha de ser motivada.
2. En el cas de la Medalla d'Or, la proposta de concessió l'ha d'efectuar el president o presidenta del jurat a la presidenta del Govern de les Illes Balears per tal que, si aquesta és favorable a la concessió, la proposi al Consell de Govern abans de la primera sessió del mes de febrer.
3. En el cas del Premi Ramon Llull, el jurat ha d'efectuar de manera motivada la proposta de concessió de les distincions que, per mitjà del seu president o presidenta, ha d'elevar al Consell de Govern abans de la primera sessió del mes de febrer.
4. En la primera sessió del mes de febrer, el Consell de Govern s'ha de donar per assabentat de la proposta de la presidenta de les Illes Balears, en el cas de la Medalla d'Or, o de la proposta del jurat, en el cas del Premi Ramon Llull, i en la segona sessió del mes de febrer ha d'adoptar de manera motivada el corresponent acord de concessió de distincions.
5. L'acord de concessió de distincions s'ha de notificar a les persones interessades o, si escau, als seus familiars, i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
7. Concessió directa de la Medalla d'Or i del Premi Ramon Llull
Quan es produeixin les circumstàncies excepcionals que ho justifiquin, la presidenta podrà proposar directament la persona que s'hagi de guardonar, sense necessitat de convocatòria ni de constitució de jurat. En cas de concessió directa, la proposta ha de ser motivada i ha d'anar acompanyada amb una memòria en què s'exposin els mèrits i les circumstàncies concurrents.
8. Lliurament dels guardons
El lliurament dels guardons es durà a terme en un acte de caràcter institucional que tindrà lloc a Palma al voltant del dia 29 de febrer de 2024, coincidint amb els actes de celebració del Dia de les Illes Balears.
9. Protecció de dades
De conformitat amb el que estableix el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades), les dades de caràcter personal que les persones interessades han de facilitar per tal de concórrer a aquesta convocatòria seran custodiades per la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament.
La persona interessada pot exercir els seus drets d'informació, d'accés, de rectificació, de supressió, de limitació, de portabilitat, d'oposició i de no inclusió en tractaments automatitzats (i, fins i tot, de retirar el consentiment, si escau, en els termes que estableix l'RGPD) davant el responsable del tractament, mitjançant el procediment «Sol·licitud d'exercici de drets en matèria de protecció de dades personals», previst a la Seu Electrònica de la CAIB (seuelectronica.caib.es).
Una vegada rebuda la resposta del responsable o en el cas que no hi hagi resposta en el termini d'un mes, la persona afectada pel tractament de les dades personals pot presentar la «Reclamació de tutela de drets» davant l'Agència Espanyola de Protecció de Dades.
ANNEX 2 Jurat de la Medalla d'Or de la Comunitat Autònoma i del Premi Ramon Llull del Govern de les Illes Balears per a l'any 2024
Presidenta: Sra. Antònia Maria Estarellas Torrens, consellera de Presidència i Administracions Públiques
Vocals:
En representació de la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques:
- Titular: Sra. Francisca Ramis Pons, directora general de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament
- Suplent: Sra. Antònia Fornari Thomas, cap de gabinet
En representació de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació:
- Titular: Sra. Susana Pérez Sánchez, directora general del Tresor, Política Financera i Patrimoni
- Suplent: Sra. Catalina Mir Ferrer, secretària general
En representació de la Conselleria d'Empresa, Ocupació i Energia:
- Titular: Sr. José Antonio Caldés Capelo, director general d'Empresa, Autònoms i Comerç
- Suplent: Sr. Diego Viu Domínguez, director general d'Economia Circular, Transició Energètica i Canvi Climàtic
En representació de la Conselleria de Salut:
- Titular: Sra. María Esperanza Reverte Lorenzo, secretària general
- Suplent: Sra. Antonia Elena Esteban Ramis, directora general de Salut Pública
En representació de la Conselleria d'Educació i Universitats:
- Titular: Sr. Antonio Luis Alcover Casasnovas, director general d'Universitats i Ensenyaments Artístics Superiors
- Suplent: Sr. Rafel Maura Reus, director general de Formació Professional i Formació Permanent del Professorat
En representació de la Conselleria d'Habitatge, Territori i Mobilitat:
- Titular: Sr. José Francisco Reynés Sancho, director general d'Habitatge i Arquitectura
- Suplent: Sr. Roberto María Cayuela Rexach, gerent de l'Institut Balear de l'Habitatge (IBAVI)
En representació de la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports:
- Titular: Sr. Llorenç Perelló Rosselló, gerent de l'Institut d'Estudis Baleàrics (IEB)
- Suplent: Sr. Pedro Vidal Monserrat, director general de Cultura
En representació de la Conselleria de Famílies i Afers Socials:
- Titular: Sra. Catalina Albertí Victori, directora general de Cooperació i Immigració
- Suplent: Sra. M. Farnes Saneiro Buedo, directora general d'Infància, Joventut, Famílies, Igualtat i Diversitat
En representació de la Conselleria de la Mar i del Cicle de l'Aigua:
- Titular: Sr. Antonio Mercant Morató, director general de Ports i Transport Marítim
- Suplent: Sr. Joan Calafat Busquets, director general de Recursos Hídrics
En representació de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural:
- Titular: Sra. Ana Torres Riera, directora general de Medi Natural i Gestió Forestal
- Suplent: Sra. Georgina Brunet Ródenas, gerent de l'Institut de Recerca i Formació Agroalimentària i Pesquera de les Illes Balears (IRFAP)
Secretària: la cap del Servei de Relacions Institucionals de la Direcció General de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament (Conselleria de Presidència i Administracions Públiques)