Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'ECONOMIA, HISENDA I INNOVACIÓ

Núm. 661840
Resolució del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació de 18 d’octubre de 2023 de modificació de la Resolució de la consellera d’Hisenda i Relacions Exteriors de 30 de març de 2023 per la qual s’aprova la convocatòria per a l’any 2023 d’ajuts als emprenedors i a les empreses amb activitat a les Illes Balears per cobrir les comissions d’obertura i d’estudi, els interessos i el cost de l’aval de societats de garantia recíproca per operacions de finançament d’inversions productives i de liquiditat, que pot ser objecte de cofinançament amb càrrec al Programa FEDER 2021-2027 de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. En el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) núm. 41 d'1 d'abril de 2023, es va publicar la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 30 de març de 2023 per la qual s'aprova la convocatòria per a l'any 2023 d'ajuts als emprenedors i a les empreses amb activitat a les Illes Balears per cobrir les comissions d'obertura i d'estudi, els interessos i el cost de l'aval de societats de garantia recíproca per operacions de finançament d'inversions productives i de liquiditat, que pot ser objecte de cofinançament amb càrrec al Programa FEDER 2021-2027 de les Illes Balears.

2. En el BOIB núm. 32 de 3 de març de 2022, es va publicar la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 25 de febrer de 2022 per la qual s'aprova la convocatòria per a l'any 2022 d'ajuts als emprenedors i a les empreses amb activitat a les Illes Balears per cobrir les comissions d'obertura i d'estudi, els interessos i el cost de l'aval d'ISBA, SGR, d'operacions de finançament d'inversions productives i de liquiditat, que pot ser objecte de cofinançament amb càrrec al Programa Operatiu FEDER 2021-2027 de les Illes Balears, que va ser modificada en diverses ocasions. La darrera modificació es va fer per Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors d'11 de novembre de 2022 i es va publicar en el BOIB núm. 148  de 17 de novembre de 2022.

D'acord amb aquesta darrera modificació de la convocatòria d'ajuts de 2022 esmentada, el període de presentació d'ajuts va finalitzar el 15 de juny de 2023.

3. Un cop finalitzada la convocatòria d'ajuts esmentada en el fet anterior, ja no s'han de concedir més ajuts a càrrec de la convocatòria esmentada i una part del crèdit romanent de la partida pressupostària 14601 141E01 47000 00 per a l'exercici 2023 s'incorpora a la dotació pressupostària de la convocatòria d'ajuts vigent de l'any 2023 convocada el 30 de març de 2023. Concretament, s'incrementa en 300.000 euros la dotació de l'apartat 3.1.2 de l'annex 1 de la Resolució de 30 de març de 2023, corresponent als ajuts atorgats a pimes per operacions financeres de liquiditat i als ajuts atorgats a determinades grans empreses elegibles per operacions de finançament d'inversions productives transformadores.

Pel que fa a la distribució per anualitats (de 2023 a 2026) de l'import de 300.000 euros, cal destacar que s'augmenta en 8.000 euros l'anualitat de l'any 2026 de la partida pressupostària 14601 141E01 47000 00, per incloure els ajuts de la darrera anualitat que es puguin concedir a determinades grans empreses elegibles per a la convocatòria d'ajuts vigent de l'any 2023 convocada el 30 de març de 2023.

4. L'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, preveu els requisits per obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora.

L'apartat 3 bis d'aquest article 13 va ser afegit per la Llei 18/2022, de 28 de setembre, de creació i creixement d'empreses. Posteriorment, aquest apartat 3 bis es va modificar pel Reial decret llei 5/2023, de 28 de juny, pel qual s'adopten i prorroguen determinades mesures de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra d'Ucraïna, de suport a la reconstrucció de l'illa de La Palma i altres situacions de vulnerabilitat; de transposició de Directives de la Unió Europea en matèria de modificacions estructurals de societats mercantils i conciliació de la vida familiar i professional dels progenitors i dels cuidadors; i d'execució i complement del Dret de la Unió Europea.

Així, segons resulta de l'apartat 3 bis de l'article 13 de la Llei 38/2003, per a les subvencions d'import superior a 30.000 euros, els beneficiaris han d'acreditar que compleixen, en els termes que disposa aquest apartat, els terminis de pagament que estableix la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials.

D'acord amb el segon paràgraf de l'apartat 3 bis de l'article 13 esmentat, llevat que les bases reguladores prevegin un altre termini o moment d'acreditació, aquesta s'ha d'efectuar en el termini de 10 dies hàbils des de la notificació de la proposta de resolució provisional als interessats per als quals es proposa la concessió de la subvenció.

A l'efecte de fer referència a l'apartat 3 bis de l'article 13 de la Llei 38/2003 i de concretar la possibilitat sobre el termini d'acreditació que preveu l'apartat 3 bis esmentat, s'afegeixen un nou punt 2.7 en l'apartat 2 i un nou punt 10è en l'apartat 9.2.a) de l'annex 1 de la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 30 de març de 2023. A més, l'apartat 5 d'aquesta Resolució de modificació preveu un termini específic d'acreditació per als beneficiaris als quals ja se'ls ha concedit un ajut d'aquesta convocatòria abans de la publicació d'aquesta modificació.

5. Finalment, es modifica el redactat de la convocatòria per substituir, allà on pertoqui, les referències a la Conselleria o la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors per la Conselleria o pel conseller d'Economia, Hisenda i Innovació, atès el canvi en l'estructura i la composició de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma -després de les eleccions autonòmiques de 28 de maig de 2023- que resulten del Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pels decrets 16/2023, de 20 de juliol, i 17/2023, de 23 d'agost.

Fonaments de dret

1. El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

2. La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3. La Llei 2/2012, de 4 d'abril, de suport als emprenedors i les emprenedores i a la micro, petita i mitjana empresa.

4. El Decret llei 4/2022, de 30 de març, pel qual s'adopten mesures extraordinàries i urgents per pal·liar la crisi econòmica i social produïda pels efectes de la guerra a Ucraïna.

5. El Decret 29/2011, d'1 d'abril, de mesures urgents en matèria de finançament d'inversions productives i liquiditat de les pimes a les Illes Balears, que constitueix el marc bàsic per executar aquests ajuts.

6. El Decret 122/2000, d'1 de setembre, pel qual es regulen les aportacions al fons de provisions tècniques de les societats de garanties recíproques i el suport als socis partícips per les conselleries del Govern de les Illes Balears.

7. El Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

8. L'annex I del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, sobre la definició de les micro, petites i mitjanes empreses.

9. El Reglament (UE) 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny de 2021, pel qual s'estableixen les disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu Plus, al Fons de Cohesió, al Fons de Transició Justa i al Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura, així com les normes financeres per a aquests fons i per al Fons d'Asil, Migració i Integració, el Fons de Seguretat Interior i l'Instrument de Suport Financer a la Gestió de Fronteres i la Política de Visats.

10. El Reglament (UE) 2021/1058 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny de 2021, relatiu al Fons Europeu de Desenvolupament Regional i al Fons de Cohesió.

11. El Marc Nacional Temporal relatiu a les mesures d'ajut estatal destinades a donar suport a l'economia arran de l'agressió de Rússia contra (Decisió de la Comissió Europea SA 102771(2022/N) de 10 de juny de 2022 i les seves modificacions).

12. El Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis, modificat pel Reglament (UE) 2020/972 de la Comissió, de 2 de juliol de 2020, quant a la seva pròrroga.

13. El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pels decrets 16/2023, de 20 de juliol, i 17/2023, de 23 d'agost.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Augmentar en 300.000 euros la dotació establerta en l'apartat 3.1.2 de l'annex 1 de la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 30 de març de 2023 per la qual s'aprova la convocatòria per a l'any 2023 d'ajuts als emprenedors i a les empreses amb activitat a les Illes Balears per cobrir les comissions d'obertura i d'estudi, els interessos i el cost de l'aval de societats de garantia recíproca per operacions de finançament d'inversions productives i de liquiditat, que pot ser objecte de cofinançament amb càrrec al Programa FEDER 2021-2027 de les Illes Balears (d'ara endavant, Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 30 de març de 2023). L'import de 300.000 euros, amb càrrec a la partida pressupostària 14601 141E01 47000 00 (o la partida que correspongui en cada exercici), es distribueix en les anualitats següents:

— Any 2023: 171.000 euros

— Any 2024: 70.000 euros

— Any 2025: 51.000 euros

— Any 2026: 8.000 euros

2. Afegir un nou punt 2.7 a l'apartat 2 de l'annex 1 de la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 30 de març de 2023.

3. Modificar els apartats 3.1, 3.1.2, 3.3 i 11.6 de l'annex 1 de la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 30 de març de 2023.

4. Afegir un nou punt 10è a l'apartat 9.2.a) de l'annex 1 de la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 30 de març de 2023.

5. Disposar que, en relació amb la documentació que els beneficiaris han de presentar d'acord amb el nou punt 10è de l'apartat 9.2.a) de l'annex 1 de la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 30 de març de 2023, els beneficiaris als quals ja se'ls ha concedit un ajut d'aquesta convocatòria abans de la publicació d'aquesta modificació, han de presentar el certificat establert en el termini de 10 dies hàbils des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

6. Actualitzar les denominacions antigues de la Conselleria d'Hisenda i Relacions Exteriors i de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors per les denominacions actuals de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació i del conseller d'Economia, Hisenda i Innovació, respectivament.

7. Aprovar un nou annex 6 de la Resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 30 de març de 2023.

8. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, la qual produirà efectes des de l'1 d'abril de 2023, excepte pel que fa a l'actualització de les denominacions que fa l'apartat 6 que produirà efectes des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Així, els annexos de la Resolució (annexos 1 a 6) passen a tenir la redacció següent:

 

ANNEX 1 Convocatòria per a l'any 2023 d'ajuts als emprenedors i a les empreses amb activitat a les Illes Balears per cobrir les comissions d'obertura i d'estudi, els interessos i el cost de l'aval de societats de garantia recíproca per operacions de finançament d'inversions productives i de liquiditat, que pot ser objecte de cofinançament amb càrrec al Programa FEDER 2021-2027 de les Illes Balears

1. Objecte

1.1. Aquesta convocatòria té per objecte regular per a l'exercici de 2023 l'atorgament d'ajuts als emprenedors i a les empreses de les Illes Balears, segons les definicions que consten en l'annex 2 de la convocatòria, que hagin formalitzat operacions financeres avalades per una o diverses societats de garantia recíproca de les que regula la Llei 1/1994, d'11 de març, sobre el règim jurídic de les societats de garantia recíproca, destinades a finançar inversions productives, inversions productives transformadores o per a liquiditat formalitzades entre l'1 de desembre de 2022 i el 30 de novembre de 2023.

Les operacions avalades han de complir els requisits següents:

avals financers concedits per una societat de garantia recíproca la majoria dels socis partícips de la qual siguin empreses que duguin a terme la seva activitat principal en el territori de les Illes Balears, o avals financers concedits per una societat de garantia recíproca a empreses que duguin a terme la seva activitat principal en el territori de les Illes Balears;

tipus d'interès variable entre l'euríbor +1,5 % i l'euríbor +2,5 % o tipus fix equivalent al que resulti d'aplicar un diferencial del 2% a l'IRS (interest rate swap) en el termini que correspongui, i  

reafiançament de l'operació, en un import mínim del 25%, per una societat de reafiançament de les que preveu l'article 11 de la Llei 1/1994, d'11 de març, sobre el règim jurídic de les societats de garantia recíproca, i regula el Reial decret 1644/1997, de 31 d'octubre, relatiu a les normes d'autorització administrativa i requisits de solvència de les societats de reafiançament.

Es pot exceptuar el compliment del percentatge mínim de refiançament per una societat de refiançament en les operacions en què, a criteri de la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni, es justifiqui.

La destinació dels ajuts és la següent:

— En el cas d'operacions financeres d'inversions productives i d'inversions productives transformadores, els ajuts es destinen a cobrir part dels costs financers fins als quatre primers anys de les operacions que es formalitzin amb l'aval d'una societat de garantia recíproca, en els termes i les condicions que estableix aquesta convocatòria.

— En el cas d'operacions de liquiditat els ajuts es destinen a cobrir part dels costs financers dels tres primers anys de les operacions financeres que es formalitzin amb l'aval d'una societat de garantia recíproca, en els termes i les condicions que estableix aquesta convocatòria.

1.2. Els beneficiaris d'ajuts derivats de convocatòries d'anys anteriors no poden ser beneficiaris simultàniament dels ajuts que regula aquesta convocatòria per una mateixa operació de finançament o projecte d'inversió.

1.3. Els ajuts a pimes per operacions de finançament d'inversions productives i per operacions de finançament d'inversions productives transformadores poden ser objecte de cofinançament en un 60 % dins l'objectiu polític 1, objectiu específic 3 («El reforç del creixement sostenible i la competitivitat de les pimes i la creació d'ocupació en aquestes, també mitjançant inversions productives») del Programa FEDER 2021-2027 de les Illes Balears, en els termes que consten en els apartats 3, 4, 6 i 7 d'aquesta  convocatòria.

2. Requisits que han de complir els beneficiaris

2.1. Poden ser beneficiaris d'aquests ajuts:

2.1.1. Les persones físiques o jurídiques de naturalesa privada i les societats civils o comunitats de béns, les agrupacions d'interès econòmic (AIE), les unions temporals d'empreses (UTE) i les empreses d'economia social definides en la Llei 5/2011, de 29 de març, d'economia social, i que compleixin els requisits de les micro, petites i mitjanes empreses que recull l'annex I del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, i que hagin formalitzat o tenguin la intenció de formalitzar operacions financeres en les quals concorri algun dels requisits següents:

a) que financin projectes d'inversions de les pimes, sempre que es facin en centres productius ubicats a les Illes Balears.

b) que financin operacions financeres de liquiditat de pimes, l'activitat principal de les quals es faci en centres productius ubicats a les Illes Balears.

2.1.2. Determinades grans empreses elegibles que compleixin la definició de l'apartat 24 de l'article 2 del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, és a dir, que no compleixin els criteris que estableix l'annex I per ser definides com a micro, petites i mitjanes empreses, que tenguin fins a 499 treballadors i que hagin formalitzat operacions financeres que financin projectes d'inversions, sempre que es facin en centres productius ubicats a les Illes Balears.

Tot això, d'acord amb la disposició addicional tercera del Decret llei 4/2022, de 30 de març, pel qual s'adopten mesures extraordinàries i urgents per pal·liar la crisi econòmica i social produïda pels efectes de la guerra a Ucraïna.

2.2. S'entén que l'activitat productiva o empresarial està ubicada a les Illes Balears quan hi radiqui el centre de treball principal de l'empresa, o, si no n'hi ha, el domicili social. Aquest requisit és aplicable a tots els beneficiaris.

2.3. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, no poden ser beneficiaris de les subvencions previstes en aquesta Resolució les persones físiques o jurídiques sancionades o condemnades per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o sentència judicial ferma.

2.4. Els ajuts d'aquesta convocatòria estaran subjectes al Marc Temporal Nacional relatiu a les mesures d'ajut estatal destinades a donar suport a l'economia arran de l'agressió de Rússia contra Ucraïna (Comunicació de la Comissió Europea C(2022) 4064 Final i les seves modificacions), que ha estat prorrogat fins al 31 de desembre de 2023. D'acord amb la Decisió de la Comissió Europea SA. 102771 (2022/SN), de 10 de juny de 2022, aquests ajuts s'han declarat compatibles amb el mercat interior per la Comissió Europea, en el marc dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.

En concret, els ajuts d'aquesta convocatòria s'acolliran a la secció 2.1 del Marc Temporal esmentat com a ajuts directes.

Subsidiàriament, en cas de no poder-se acollir al Marc Temporal Nacional d'Ucraïna esmentat, estaran subjectes al Reglament (UE) 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis, modificat pel Reglament (UE) 2020/972 de la Comissió, de 2 de juliol de 2020, quant a la seva pròrroga.

2.5. Amb la signatura de la sol·licitud, els beneficiaris que siguin pimes i sol·licitin ajuts per cobrir el cost de l'aval i el cost equivalent a l'1,5 % del tipus d'interès de les operacions de finançament d'inversions productives, i els que sol·licitin ajuts per cobrir el cost de l'aval, el cost equivalent a l'1,5 % del tipus d'interès i ajuts per cobrir les comissions d'obertura i d'estudi de les operacions de finançament d'inversions productives transformadores i que poden ser objecte de cofinançament amb càrrec al Programa FEDER 2021-2027 de les Illes Balears, assumeixen, en el supòsit d'obtenir-los, les obligacions següents:

a) Dur a terme l'activitat o la inversió, o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.

b) Justificar la realització de l'activitat, com també el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.

c) Comunicar a l'òrgan que la concedeix o, si escau, a l'entitat col·laboradora la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l'obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.

d) Trobar-se al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica, i acreditar-ho, en la forma que s'estableixi reglamentàriament i abans que es dicti la proposta de resolució de concessió. En tot cas, aquesta acreditació es pot substituir per una declaració responsable de la persona sol·licitant quan es tracti de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000 €.

e) Accedir a les actuacions de comprovació que dugui a terme la Direcció General de Fons Europeus com a organisme intermedi del Programa FEDER 2021-2027, i a les actuacions de control financer de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears i qualsevol altra autoritat de control. Si del resultat d'aquestes actuacions de control es detecten irregularitats, es derivarà l'obligació de reintegrament de les quanties percebudes indegudament.

f) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur el beneficiari d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable i, si escau, amb les bases reguladores.

g) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control, durant un període de cinc anys a partir del 31 de desembre de l'any en què l'autoritat de gestió efectuï el darrer pagament al beneficiari.

h) Utilitzar en totes les mesures d'informació i publicitat l'emblema de la UE de conformitat amb l'annex IX del RDC 2021/1060, quan es facin activitats de visibilitat, transparència i comunicació (documentació administrativa, activitats i actes públics, difusió en mitjans de comunicació, publicacions, cartelleria, pàgina web). La resolució d'aprovació de l'operació cofinançada i les publicacions fetes en el DOUE, BOE o BOIB han de recollir expressament la menció següent: «Aquest projecte pot ser objecte de cofinançament en un 60 % amb càrrec al Programa FEDER 2021-2027 de les Illes Balears».

i) mExhibir en un lloc visible per al públic almenys un cartell d'una mida mínima d'A3 o una pantalla electrònica equivalent amb informació sobre l'operació, on es destaqui l'ajut del fons. Per facilitar el compliment d'aquesta obligació, la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni ha de facilitar un codi HTML que ha d'incorporar aquesta informació i que el beneficiari ha d'utilitzar.

j) Destinar l'import de la subvenció al finançament de l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat i mantenir l'afectació de les inversions a l'activitat subvencionada, en la forma i dins els terminis que estableixi la convocatòria i, si escau, la resolució corresponent o les seves modificacions, així com garantir la permanència de la inversió durant un període mínim dels cinc anys següents al pagament final al beneficiari, o tres anys en el cas de pimes.

k) Comunicar a l'òrgan que concedeix la subvenció la modificació de qualsevol circumstància que afecti algun dels requisits exigits per a la concessió de la subvenció.

l) Donar compliment a la normativa comunitària, nacional i autonòmica aplicable en l'àmbit de contractació, subvencions i ajuts d'Estat (el Reglament (UE) 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014; el Reglament (UE) 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, de minimis; el Reglament (UE) 2020/972 de la Comissió, de 2 de juliol de 2020, pel qual es modifiquen el Reglament (UE) 1407/2013 pel que fa a la seva pròrroga i el Reglament (UE) 651/2014 pel que fa a la seva pròrroga i als ajuts pertinents, i l'Ordre FP/1979/2016, de 29 de desembre, per la qual s'aproven les normes sobre les despeses subvencionables dels programes operatius del Fons Europeu de Desenvolupament Regional de comptabilitat, publicitat, medi ambient i igualtat d'oportunitats, modificada per l'Ordre HAC/114/2021, de 5 de febrer, o la norma de subvencionalitat que resulti d'aplicació per al nou període de programació 2021-2027).

m) Mantenir un sistema de comptabilitat separada per a totes les transaccions relacionades amb l'operació cofinançada, o bé un codi comptable separat.

n) Disposar de tots els documents sobre la despesa que resultin necessaris per tenir una pista d'auditoria apropiada, així com de la justificació del pagament d'aquesta despesa.

o) Acceptar la inclusió del beneficiari dins la llista d'operacions.

p) Reintegrar els fons percebuts indegudament com a conseqüència de les actuacions de comprovació fetes pels òrgans de control competents, i segons el que estableix l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

q)Reconèixer l'ajut del FEDER al lloc web oficial —si se'n disposa— i en les seves xarxes socials fent una breu descripció de l'operació, de manera proporcionada en relació amb el nivell de l'ajut, els objectius i els resultats, i destacant el suport financer de la Unió Europea. Per facilitar el compliment d'aquesta obligació, la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni ha de facilitar un codi HTML que ha d'incorporar aquesta informació i que el beneficiari ha d'inserir a la seva pàgina web.

2.6. Els beneficiaris dels ajuts que no estiguin inclosos en l'apartat 2.5, en el supòsit d'obtenir-los, assumeixen, amb la signatura de la sol·licitud, les obligacions que estableix el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i en particular les recollides en els articles 11, 39, 44 i 45.

2.7. Els beneficiaris d'ajuts d'un import superior a 30.000 € han de complir amb els terminis de pagament que estipula la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, en els termes de l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

3. Import dels ajuts i els crèdits pressupostaris

3.1. Inicialment es destinen a aquesta convocatòria un total de 3.570.868 euros, que segons el finançament es distribueixen de la manera següent:

3.1.1. Quant als ajuts atorgats a pimes per operacions financeres de finançament d'inversions productives i per operacions financeres de finançament d'inversions productives transformadores, es destinen a aquesta convocatòria, amb càrrec a la partida pressupostària 14601 141E01 47000 00 31111 (Programa FEDER 2021-2027) (o la partida que correspongui en cada exercici), un total de 2.737.350,00 euros, per cofinançar amb fons FEDER (Programa 2021-2027), segons els imports següents amb la distribució que s'indica:

a) Ajuts per cobrir el cost de l'aval concedit per una societat de garantia recíproca: 1.287.350 euros

— Any 2023: 537.350 euros

— Any 2024: 300.000 euros

— Any 2025: 250.000 euros

— Any 2026: 200.000 euros

 

b) Ajuts per cobrir els interessos:

— Any 2024: 1.250.000 euros

 

c) Ajuts per cobrir les comissions d'obertura i d'estudi:

— Any 2023: 200.000 euros

3.1.2. Quant als ajuts atorgats a pimes per operacions financeres de liquiditat, així com els ajuts atorgats a determinades grans empreses elegibles per operacions financeres de finançament d'inversions productives transformadores, es destinen a aquesta convocatòria, amb càrrec a la partida pressupostària 14601 141E01 47000 00 (o la partida que correspongui en cada exercici), un total de 833.518 euros, segons els imports següents amb la distribució que s'indica: Ajuts per cobrir el cost de l'aval concedit per una societat de garantia recíproca: 833.518 euros

— Any 2023: 401.000 euros

— Any 2024: 220.000 euros

— Any 2025:  204.518 euros

— Any 2026: 8.000 euros

3.2. Aquesta distribució d'imports per conceptes i per partides pressupostàries és una estimació. Per tant, es pot redistribuir-se en funció de l'execució de la convocatòria, tenint en compte, en tot cas, es pot passar crèdit de la partida de fons autonòmics a la partida de fons FEDER, però no a la inversa.

3.3. El resum per anualitats i partides és el següent:

 

14601 141E01 47000 00 31111

(Programa FEDER 2021-2027)

14601 141E01

47000 00

Total

2023

737.350 €

 401.000 €

 1.138.350 €

2024

1.550.000 €

 220.000 €

 1.770.000 €

2025

250.000 €

 204.518 €

 454.518 €

2026

200.000 €

 8.000 €

 208.000 €

TOTAL

2.737.350 €

 833.518 €

 3.570.868 €

4. Categories d'ajuts per tipus d'operació financera

Les operacions financeres a subvencionar poden ser de liquiditat o d'inversió. En funció de la finalitat de l'operació i del tipus de beneficiari, aquestes operacions poden ser:

— liquiditat per a pimes (operació nova)

— liquiditat per a pimes (renovació/refinançament)

— finançament d'inversions productives, pimes

— finançament d'inversions productives, dona emprenedora

— finançament d'inversions productives transformadores, pimes

— finançament d'inversions productives transformadores, determinades grans empreses elegibles

Les inversions que es poden finançar es defineixen en l'annex 2.B, i les inversions productives transformadores es defineixen a l'annex 2.A.3.

Les operacions de liquiditat subvencionables es defineixen a l'annex 2.C

En l'annex 4 es classifiquen els ajuts que es poden sol·licitar d'acord amb la finalitat de l'operació financera avalada.

Els ajuts a pimes per operacions de finançament d'inversions productives i per operacions de finançament d'inversions productives transformadores poden ser objecte de cofinançament dins l'objectiu polític 1, objectiu específic 3 («El reforç del creixement sostenible i la competitivitat de les pimes i la creació d'ocupació en aquestes, també mitjançant inversions productives») del Programa FEDER 2021-2027 de les Illes Balears.

5. Ajuts per operacions financeres de liquiditat

Per a les operacions de liquiditat per a pimes, la quantia màxima del crèdit sobre la qual s'ha de calcular l'ajut és de 300.000 euros per beneficiari i, com a màxim, els tres primers anys de l'operació original, sens perjudici que es duguin a terme en una o més operacions financeres o que el termini o l'import finançat pugui superar aquesta xifra.

Els beneficiaris d'aquests ajuts han de ser, necessàriament, pimes, i han de complir els termes de la definició de l'annex 2.A.2.

5.1. Ajuts per cobrir el cost de l'aval

Les quanties de l'ajut per cobrir el cost de l'aval d'operacions financeres de liquiditat definides en aquest apartat cobriran, com a màxim, els tres primers anys de l'operació original, i són les següents:

— El 100 % del cost de l'aval el primer any, amb la limitació de l'1,25 % sobre l'import de l'aval, per operacions noves. En el supòsit d'operacions de liquiditat que suposin la renovació o el refinançament d'una operació anterior, l'ajut al cost de l'aval del primer any serà del 50 %, amb la limitació del 0,625 % sobre l'import de l'aval.

— El 50 % del segon al tercer any, amb la limitació del 0,625 % sobre l'import de l'aval.

6. Ajuts per operacions de finançament d'inversions productives

Per a les operacions de finançament finalista per a inversions productives, la quantia màxima del crèdit sobre el qual s'ha de calcular l'ajut és d'1.000.000 d'euros per beneficiari, sens perjudici que es duguin a terme en una o més operacions financeres o que el termini o l'import finançat pugui superar aquesta xifra.

En el cas de l'ajut específic per operacions de finançament per a inversions productives que sol·licitin dones emprenedores (d'acord amb la definició de l'annex 2.A.5) la quantia màxima del crèdit sobre el qual s'ha de calcular l'ajut és de 300.000 euros per beneficiari, sens perjudici que l'import de crèdit que excedeixi de 300.000 euros es pugui beneficiar de l'ajut per inversions productives general, fins al límit d'1.000.000 euros per beneficiari del paràgraf anterior.

6.1. Ajuts per cobrir el cost de l'aval

Les quanties de l'ajut per cobrir el cost de l'aval d'operacions financeres de finançament d'inversions productives definides en aquest apartat cobriran, com a màxim, els quatre primers anys de l'operació original, i són les següents:

— El 100 % del cost de l'aval el primer any, amb la limitació de l'1,25 % sobre l'import de l'aval.

— El 50 % del segon al quart any, amb la limitació del 0,625 % sobre l'import de l'aval. En el supòsit d'operacions de finançament d'inversions productives formalitzades per dones emprenedores, l'ajut al cost de l'aval del segon al quart any serà del 100 %, amb la limitació de l'1,25 % sobre l'import de l'aval. La definició de dona emprenedora figura en l'annex 2.A.5.

6.2. Ajuts per cobrir el cost equivalent a l'1,5 % del tipus d'interès

6.2.1. L'import de cada ajut serà l'equivalent a 1,5 punts percentuals d'interessos (1,5 %) del tipus d'interès, durant els tres primers anys.

6.2.2. Les operacions objecte d'aquests ajuts per cobrir els interessos s'han de formalitzar en la modalitat de préstecs, i en queden expressament excloses les operacions formalitzades en pòlissa de crèdit i els préstecs de durada inferior als tres anys.

6.2.3. En l'annex 3 d'aquesta convocatòria s'especifica l'import equivalent dels ajuts establerts en aquest apartat, per cada 1.000 euros de préstec segons diferents modalitats de termini.

Els ajuts així determinats s'aplicaran malgrat que l'operació no s'ajusti estrictament a l'estructura d'amortització i liquidació de quotes amb la qual s'han calculat els ajuts de l'annex 3 indicat. En cas que el termini d'amortització o de carència de l'operació superi el de les modalitats establertes en l'annex 3, s'ha d'aplicar per defecte la modalitat inferior més favorable.

En cap cas, la novació o reestructuració posterior de l'operació financera avalada, amb l'establiment de terminis més dilatats en el temps, no pot suposar un augment de l'ajut concedit.

6.3. Ajuts per cobrir les comissions d'obertura i d'estudi

En el supòsit d'operacions de finançament d'inversions productives formalitzades per dones emprenedores, l'import màxim de l'ajut a la comissió d'obertura de l'operació serà l'equivalent a 0,50 punts percentuals (0,50 %), i el de l'ajut a la comissió d'estudi de l'operació equivaldrà a 0,50 punts percentuals (0,50 %) del principal de l'operació financera avalada. Aquesta quantia ha d'anar destinada a cobrir les despeses d'obertura i d'estudi tant de l'entitat financera com de l'entitat avaladora. La definició de dona emprenedora figura en l'annex 2.A.5.

7. Ajuts per operacions de finançament d'inversions productives transformadores

Per a les operacions financeres destinades a inversions productives transformadores, així definides en l'annex 2.A.3, la quantia màxima del crèdit sobre el qual s'ha de calcular l'ajut és d'1.000.000 d'euros per beneficiari, sens perjudici que es duguin a terme en una o més operacions financeres o que el termini o l'import finançat pugui superar aquesta xifra.

7.1. Ajuts per cobrir el cost de l'aval

Les quanties de l'ajut per cobrir el cost de l'aval d'operacions financeres de finançament d'inversions productives transformadores definides en aquest apartat cobriran, com a màxim, els quatre primers anys de l'operació original, i són les següents:

— El 100 % del cost de l'aval, amb la limitació de l'1,25 %, durant els quatre primers anys de duració de l'operació original.

7.2. Ajuts per cobrir el cost equivalent a l'1,5 % del tipus d'interès

7.2.1. En el supòsit d'operacions de finançament d'inversions productives formalitzades per pimes, l'import de cada ajut serà l'equivalent a 1,5 punts percentuals d'interessos (1,5 %) del tipus d'interès, durant els quatre primers anys.

7.2.2. Les operacions objecte d'aquests ajuts per cobrir els interessos s'han de formalitzar en la modalitat de préstecs, i en queden expressament excloses les operacions formalitzades en pòlissa de crèdit i els préstecs de durada inferior als tres anys.

7.2.3. En l'annex 3 d'aquesta convocatòria s'especifica l'import equivalent dels ajuts establerts en aquest apartat, per cada 1.000 euros de préstec segons diferents modalitats de termini.

Els ajuts així determinats s'aplicaran malgrat que l'operació no s'ajusti estrictament a l'estructura d'amortització i liquidació de quotes amb la qual s'han calculat els ajuts de l'annex 3 indicat. En cas que el termini d'amortització o de carència de l'operació superi el de les modalitats establertes en l'annex 3, s'ha d'aplicar per defecte la modalitat inferior més favorable.

En cap cas, la novació o reestructuració posterior de l'operació financera avalada, amb l'establiment de terminis més dilatats en el temps, no pot suposar un augment de l'ajut concedit.

7.3. Ajuts per cobrir les comissions d'obertura i d'estudi

En el supòsit d'operacions de finançament d'inversions productives transformadores formalitzades per pimes, l'import màxim de l'ajut a la comissió d'obertura de l'operació serà l'equivalent a 0,50 punts percentuals (0,50 %), i el de l'ajut a la comissió d'estudi de l'operació equivaldrà a 0,50 punts percentuals (0,50 %) del principal de l'operació financera avalada. Aquesta quantia ha d'anar destinada a cobrir les despeses d'obertura i d'estudi tant de l'entitat financera com de l'entitat avaladora.

8. Entitat col·laboradora

8.1. De conformitat amb l'article 26 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es designa una entitat col·laboradora d'entre les societats de garantia recíproca que puguin tenir com a socis partícips emprenedors i empreses de les Illes Balears. Les societats de garantia recíproca han d'acreditar les condicions de solvència i d'eficàcia que s'estableixin en el conveni de col·laboració corresponent (o assenyalar l'expedient en el qual ja les hagi acreditat davant l'Administració, si escau). Entre altres funcions, i en relació amb les operacions avalades per cada una, s'han d'encarregar de tramitar les sol·licituds, gestionar-les, fer-ne el seguiment, pagar l'ajut i, si s'escau, comprovar la inversió finançada, el compliment de la normativa europea en matèria d'ajuts d'Estat, així com la comprovació, si s'escau, del cofinançament dels ajuts que entrin dins el Programa FEDER 2021-2027 de les Illes Balears.

La designació de l'entitat col·laboradora s'ha duit a terme mitjançant un procediment de selecció sotmès als principis de publicitat, concurrència, igualtat i no-discriminació.

Per resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, d'1 de febrer de 2023, es va convocar un procediment de selecció d'una entitat col·laboradora per a la gestió dels ajuts als emprenedors i a les empreses amb activitat a les Illes Balears per cobrir les comissions d'obertura i d'estudi, els interessos i el cost de l'aval de societats de garantia recíproca de les operacions de finançament d'inversions i de liquiditat de l'any 2023 (BOIB núm. 17/2023, de 7 de febrer).

Per resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, de 27 de febrer de 2023, es va designar a ISBA, SGR, com a entitat col·laboradora per a la gestió dels ajuts als emprenedors i a les empreses amb activitat a les Illes Balears per cobrir les comissions d'obertura i d'estudi, els interessos i el cost de l'aval de societats de garantia recíproca de les operacions de finançament d'inversions i de liquiditat que es convoquin el 2023 (BOIB núm. 31/2023, d'11 de març).

8.2. D'acord amb els articles 4 i 5 del Decret 122/2000, d'1 de setembre, la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació ha de formalitzar el conveni pertinent amb la societat de garantia recíproca designada, en què cal especificar les quanties màximes que l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha d'abonar a l'entitat, la documentació justificativa que aquesta entitat ha de trametre a la Comunitat Autònoma i la seva periodicitat, i les dades que es considerin necessàries sobre la prestació dels avals.

9. Presentació de sol·licituds

9.1. El procediment per a la concessió dels ajuts objecte d'aquesta convocatòria s'inicia a sol·licitud de la persona o entitat interessada. Cal tenir en compte que les entitats jurídiques i qui desenvolupi una activitat professional per a la qual es requereixi col·legiació obligatòria, estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions públiques per dur a terme qualsevol tràmit d'un procediment administratiu, d'acord amb l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

D'acord amb el que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015 esmentada, es poden presentar els documents adreçats als òrgans de l'Administració autonòmica mitjançant els canals següents (entre d'altres):

a) En el registre de la societat de garantia recíproca que sigui entitat col·laboradora, de manera telemàtica (obligatori per als subjectes obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions per l'article 14.2 i 3 de la Llei 39/2015 esmentada, i opcional per a les persones físiques), o bé presencial (només per a persones físiques).

b) De manera telemàtica, per mitjà del tràmit telemàtic disponible en el procediment corresponent d'aquesta convocatòria d'ajuts a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears: https://www.caib.es/seucaib/ca/201/empreses/. No s'admetran les sol·licituds presentades per una altra via telemàtica, com ara el Registre Electrònic General de l'Administració General de l'Estat (REGAGE).

c) De manera presencial, a qualsevol de les oficines de registre de l'Administració autonòmica, de l'Administració General de l'Estat, de la resta de comunitats autònomes o de les entitats que integren l'Administració local. Es poden consultar les adreces de totes les oficines de l'Administració autonòmica a la pàgina web https://www.caib.es/sites/atenciociutadania/ca/l/oficines/.

d) També es pot enviar la documentació per correu postal (només per a persones físiques). En aquest cas, s'han de presentar els documents dins un sobre obert, a fi que el personal de l'oficina de correus pugui indicar, mitjançant el segell oficial, el lloc, la data i l'hora exacta en què s'ha efectuat el registre. Aquestes dades també quedaran anotades en el resguard justificatiu de la presentació.

9.2. El model de sol·licitud es troba a la Seu Electrònica de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació i s'ha de presentar juntament amb:

a) Una declaració responsable de la persona titular de l'empresa o de qui la representa legalment en relació amb els aspectes següents:

1r. Que el sol·licitant, d'acord amb l'annex I del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajut compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, compleix els requisits per ser considerat una pime o una determinada gran empresa elegible, segons correspongui, calculats d'acord amb els articles 3,4 i 5 de l'annex I del Reglament esmentat, i d'acord amb les definicions de l'annex 2.A d'aquesta convocatòria.

També ha d'indicar si és dona emprenedora, d'acord amb la definició de l'annex 2.A.5 d'aquesta Resolució.

Per als emprenedors i les emprenedores i totes les pimes constituïdes o que hagin iniciat la seva activitat amb posterioritat al dia 1 de gener de 2022, si no s'han formulat i aprovat els comptes abans de la data de la sol·licitud, la declaració ha de fer referència a la xifra de negoci, a la plantilla i al volum d'actius que l'empresa prevegi obtenir en el primer exercici complet.

2n. Que, en cas de ser una «empresa autònoma», compleix el requisit relatiu a la no participació superior al 25 % per una o diverses empreses, o, en cas contrari, assenyalar que és una «empresa associada» o una «empresa vinculada» i que informa de les participacions del 25% o més del capital social o dels drets de vot en altres empreses, en els termes que estableix l'article 3 de l'annex I del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014.

En el cas de ser una «empresa associada» o una «empresa vinculada», també s'ha de declarar que el grup d'empreses resultant, considerat «única empresa» d'acord amb la definició de l'annex 2.A.6 d'aquesta convocatòria, continua complint els requisits per ser una pime, una determinada gran empresa elegible o dona emprenedora, segons correspongui.

3r. Que la persona o entitat beneficiària no està sotmesa a cap causa de prohibició o d'incompatibilitat per rebre l'ajut segons la legislació vigent.

4t. Que no ha sol·licitat o no ha rebut cap altre ajut de qualsevol entitat, pública o privada, nacional o estrangera, relacionat amb l'operació financera o amb el projecte d'inversió o, en cas contrari, relació de tots els ajuts i les subvencions sol·licitades o rebudes.

5è. Que, en la data de la sol·licitud, està al corrent dels pagaments de les obligacions tributàries amb l'Administració de l'Estat i amb l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com està al corrent en el compliment de les obligacions amb la Seguretat Social.

Quan la quantia total de l'ajut sol·licitat superi l'import de 3.000 euros, s'han d'adjuntar, a més, els certificats de la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l'Agència Estatal d'Administració Tributària d'estar al corrent dels pagaments corresponents. Aquest certificat no pot tenir una antiguitat superior als sis mesos anteriors a la data de registre de la sol·licitud.

6è. Que el sol·licitant està donat d'alta en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors. Els empresaris en procés de creació empresarial poden eximir-se de presentar aquesta documentació en el moment de la sol·licitud, d'acord amb el que es desprèn de l'article 17.1 del Decret 29/2011, d'1 d'abril, de mesures urgents en matèria de finançament d'inversions productives i liquiditat de les pimes a les Illes Balears, però és preceptiva per al pagament de l'ajut.

7è. Que la persona sol·licitant està donada d'alta de l'impost sobre activitats econòmiques (IAE) i està al corrent del seu pagament. Els empresaris en procés de creació empresarial poden eximir-se de presentar aquesta documentació en el moment de la sol·licitud, d'acord amb el que es desprèn de l'article 17.1 del Decret 29/2011, d'1 d'abril, però és preceptiva per al pagament de l'ajut.

El sol·licitant ha d'acreditar documentalment la declaració dels punts 6è i 7è amb, almenys, un d'aquests dos certificats de situació censal de l'Agència Estatal d'Administració Tributària:

— Certificat d'alta al Cens d'empresaris, professionals i retenidors

— Certificat d'alta al Cens d'activitats econòmiques

 

8è. Que la persona o entitat beneficiària no ha estat sancionada o condemnada per exercir o tolerar pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o sentència judicial ferma.

9è. Adreça electrònica als efectes de notificació.

10è. Que la persona sol·licitant d'un ajut d'import superior a 30.000 euros, d'acord amb l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, compleix amb els terminis prevists en la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials.

Aquests beneficiaris han d'acreditar-ne el compliment en el termini de 10 dies hàbils des de la notificació de la proposta de la resolució de concessió amb el certificat que estableix l'article 13.3 bis de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

Tot això, sense perjudici que els beneficiaris puguin presentar aquest certificat amb la restant documentació en el moment de sol·licitud de l'ajut.

b) Declaració de veracitat de dades bancàries.

El model es pot descarregar de la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears:

https://www.caib.es/seucaib/ca/200/persones/tramites/servicio/4486284

c) Declaració d'ajuts d'Estat, mitjançant la qual el beneficiari ha d'informar sobre els ajuts d'Estat que li han estat concedits.

En el cas de ser una «empresa associada» o una «empresa vinculada», s'han de declarar tots els ajuts d'Estat concedits al grup d'empreses resultant que constitueixi una «´´única empresa» d'acord amb la definició que figura en l'annex 2.A.6.

A més, en aquesta declaració d'ajuts d'Estat, el sol·licitant ha d'indicar si està afectat per la crisi derivada de l'agressió militar de Rússia a Ucraïna, perquè l'ajut a concedir es pugui acollir al Marc Temporal Nacional relatiu a les mesures d'ajut estatal destinades a donar suport a l'economia per la invasió russa d'Ucraïna. En cas contrari, l'ajut s'acollirà al règim de minimis.

d) Certificat de la societat de garantia recíproca que avali l'operació financera que acrediti la data d'entrada de la sol·licitud del beneficiari de petició de l'aval sobre l'operació financera a subvencionar, només per operacions de finançament d'inversions.

e) Contracte de l'operació financera.

f) Contracte o document d'aval sobre l'operació financera.

9.3. A l'efecte de simplificació administrativa, excepte en cas de manifestació expressa contrària de la persona sol·licitant, amb la signatura de la sol·licitud s'entén que s'autoritzen l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i l'entitat col·laboradora per incloure les seves dades personals en els fitxers de dades de subvencions i, també, per demanar d'ofici, en representació seva, els certificats i la documentació acreditativa prevista en l'apartat 9.2. següents:

— Certificat d'estar al corrent dels pagaments de les obligacions tributàries amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

— Ajuts d'Estat concedits.

— Verificació de la identitat de les persones sol·licitants dels ajuts

Si la persona sol·licitant s'hi oposa, ho ha d'acreditar documentalment.

10. Termini de presentació de sol·licituds

El termini per presentar les sol·licituds és des de l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i fins al 9 de desembre de 2023.

11. Examen de la documentació

11.1. La Comissió Avaluadora és l'encarregada d'examinar la documentació presentada i és competent per interpretar les qüestions relatives als expedients i a la documentació per aportar. Està formada per aquests membres:

— President o presidenta: el director o directora general del Tresor, Política Financera i Patrimoni.

Suplent: el cap o la cap del Departament de Tresoreria.

— Secretari o secretària: el cap o la cap del Servei de Política Financera i Assegurances.

Suplent: un funcionari o una funcionària del Servei de Política Financera i Assegurances.

— Vocals: un representant de l'entitat col·laboradora que es designi i dues persones representants de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació.

11.2. La Comissió Avaluadora s'ha de reunir periòdicament, sempre que el president o presidenta en convoqui els membres. Una vegada examinada la documentació presentada, s'ha de fer constar en l'acta corresponent el seu informe, que ha de servir de base per a la proposta de resolució.

11.3. No s'estableixen criteris de valoració per a la concessió dels ajuts, atès que es durà a terme mitjançant els supòsits prevists en els apartats 2 i 3 de l'article 17 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. Les sol·licituds es resoldran individualment, encara que no hagi acabat el termini de presentació, a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent per resoldre-les.

11.4. Si la sol·licitud o la documentació aportada no és correcta o completa, s'ha de requerir la persona sol·licitant perquè aporti la documentació o n'esmeni els defectes en el termini de deu dies hàbils, i se l'ha d'advertir que, si no ho fa i no s'amplia expressament el termini a què es refereix l'article 14.4 del Decret 29/2011, d'1 d'abril, es considerarà que desisteix de la seva petició i es dictarà la resolució que preveu l'article 21.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.

11.5. L'òrgan competent per instruir i tramitar el procediment, segons l'article 9 del Decret 29/2011, d'1 d'abril, i per fer la proposta de resolució és el director o directora general del Tresor, Política Financera i Patrimoni.

11.6. El pressupost d'aquesta convocatòria està calculat inicialment, i sense caràcter limitador, per concedir tots els ajuts a les operacions que se sol·licitin fins a un total de:

— 47.000.000 d'euros de principal per a operacions d'inversió de pimes

— 1.000.000 d'euros de principal per a operacions d'inversió de determinades grans empreses elegibles.

— 15.000.000 d'euros per a operacions de liquiditat per a pimes

O fins que s'exhaureixin els fons dels ajuts destinats a aquesta convocatòria.

12. Resolució

12.1. L'òrgan competent per resoldre la concessió dels ajuts és el conseller d'Economia, Hisenda i Innovació, segons l'article 9.3 del Decret 29/2011, d'1 d'abril, la qual declara que coneix el contingut de l'article 61 del Reglament financer 1046/2018, de 18 de juliol de 2018, del Parlament Europeu i del Consell, i que no té conflicte d'interessos en aquest acte.

La resolució s'ha de notificar individualment al beneficiari i a l'entitat col·laboradora.

12.2. El termini màxim per dictar i notificar la resolució és de sis mesos. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi dictat ni notificat la resolució, la sol·licitud s'entendrà desestimada per silenci administratiu, no obstant l'obligació de l'Administració de dictar resolució expressa en el procediment. En ambdós casos, es poden interposar els recursos legalment procedents.

13. Modificacions

13.1. El beneficiari queda obligat a comunicar a la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni i/o a l'entitat col·laboradora qualsevol circumstància o eventualitat que pugui afectar substancialment l'execució dels fins per als quals se li hagi atorgat l'ajut. En particular, haurà de trametre una declaració complementària dels ajuts rebuts per a la mateixa operació de finançament en el moment en què li sigui comunicada qualsevol concessió, i sempre juntament amb la presentació de la sol·licitud de justificació/cobrament.

En el cas d'operacions de finançament d'inversions (productives o productives transformadores), la declaració complementària d'altres ajuts rebuts per a la mateixa operació comprèn no només altres ajuts a l'operació financera, sinó també altres ajuts directes a la inversió finançada.

13.2. El beneficiari de l'ajut pot sol·licitar, motivadament, la modificació de la resolució amb caràcter previ a la formalització de l'operació. Una vegada formalitzada l'operació, només s'admetran sol·licituds de modificació relatives al canvi de titularitat, sens perjudici del que assenyala l'apartat següent.

13.3. Es poden modificar les condicions d'execució de l'activitat subvencionada sempre que es compleixin els requisits que estableix el primer paràgraf de l'article 24.3 del Text refós de la Llei de subvencions.

A l'efecte del primer paràgraf de l'article 24.3 esmentat, es considera que una modificació altera substancialment la naturalesa o finalitat de l'ajut quan suposi un canvi de categoria de l'ajut atorgat. És a dir, no es poden acceptar modificacions que suposin passar d'una inversió productiva de l'apartat 6 a una inversió productiva transformadora de l'apartat 7, ni a la inversa. Tampoc no es poden acceptar modificacions que suposin passar d'una operació de liquiditat de l'apartat 5 a una inversió productiva de l'apartat 6 o a una inversió productiva transformadora de l'apartat 7, ni a la inversa.

14. Pagament dels ajuts i justificació del cost de les operacions

Els beneficiaris en procés de creació empresarial que, en el moment de la sol·licitud no hagin pogut acreditar la documentació del punt 9.2.a) 6è o 7è d'aquesta convocatòria, ho han de fer abans del pagament de l'ajut.

14.1. Pagament dels ajuts per cobrir el cost de l'aval

L'Administració de la Comunitat Autònoma durà a terme el pagament anual de l'ajut al cost de l'aval directament a l'entitat col·laboradora, per tal que sigui aquesta la que l'aboni en nom de l'Administració a les persones i empreses beneficiàries. El pagament de la primera anualitat s'ha de fer quan s'hagi dictat la resolució de concessió de l'ajut. Per pagar les anualitats següents, l'entitat col·laboradora ha de presentar trimestralment a la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació un certificat de totes les anualitats que vencen durant cada trimestre.

L'entitat col·laboradora, en el cas que el beneficiari no hagi abonat el pagament de la comissió del cost de l'aval, podrà compensar l'import de la factura del cost de l'aval del beneficiari fins a l'import de l'ajut per cobrir el cost de l'aval rebut.

14.2. Pagament dels ajuts per cobrir el cost equivalent a l'1,5 % del tipus d'interès

L'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears abonarà l'ajut d'interessos directament al beneficiari, segons l'article 16 del Decret 29/2011.

D'acord amb l'article 37.2 del Text refós de la Llei de subvencions, per acord del Consell de Govern de 27 de març de 2023 , a proposta de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, s'autoritza, per raons d'interès públic, el pagament anticipat fins al 100 % del cost equivalent a l'1,5 % del tipus d'interès respecte dels interessos que es meritin a partir de la presentació de la documentació acreditativa de l'execució del projecte d'inversió i de la formalització de l'operació de finançament. S'eximeix els beneficiaris de prestar garanties en virtut del que disposa l'article 25.3.b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Per a les operacions que financin inversions productives i inversions productives transformadores, el pagament de l'ajut per cobrir els interessos només s'ha de fer una vegada, com a bestreta i un cop el beneficiari hagi justificat l'execució del projecte d'inversió.

El termini per justificar les inversions finalitza el 31 d'octubre de 2024.

Per cada beneficiari, el termini per justificar les inversions s'inicia en la data de la notificació de la resolució de concessió.

Els pagaments en concepte d'ajut per cobrir els interessos es faran durant l'any 2024.

La justificació de l'aplicació dels fons de les operacions de finançament d'inversions productives i inversions productives transformadores ha de complir els requisits definits en l'apartat 14.4.

14.3. Pagament dels ajuts per cobrir les comissions d'obertura i d'estudi

14.3.1. Per a operacions financeres d'inversions productives formalitzades per dones emprenedores:

L'Administració de la Comunitat Autònoma durà a terme el pagament de l'ajut per cobrir les comissions d'obertura i d'estudi de les operacions de finançament d'inversions productives de dones emprenedores, així definides en l'annex 2.A.5, directament a l'entitat col·laboradora, per tal que sigui aquesta la que l'aboni en nom de l'Administració a les persones i empreses beneficiàries. El pagament s'ha de fer quan s'hagi dictat la resolució de concessió de l'ajut.

L'entitat col·laboradora, en el cas que la beneficiària no hagi abonat el pagament de la comissió d'estudi, podrà compensar l'import de la factura d'aquesta comissió de la beneficiària fins a l'import de l'ajut rebut.

14.3.2. Per a operacions financeres d'inversions productives transformadores formalitzades per pimes:

L'Administració de la Comunitat Autònoma durà a terme el pagament de l'ajut per cobrir les comissions d'obertura i d'estudi de les operacions de finançament d'inversions productives transformadores, així definides en l'annex 2.A.3, directament a l'entitat col·laboradora, per tal que sigui aquesta la que l'aboni en nom de l'Administració a les persones i empreses beneficiàries. El pagament s'ha de fer quan s'hagi dictat la resolució de concessió de l'ajut.

L'entitat col·laboradora, en el cas que el beneficiari no hagi abonat el pagament de la comissió d'estudi, podrà compensar l'import de la factura d'aquesta comissió del beneficiari fins a l'import de l'ajut rebut.

14.4. Justificació de l'aplicació dels fons de les operacions de finançament d'inversions productives, incloses les inversions productives transformadores

14.4.1. Els beneficiaris han de justificar davant l'entitat col·laboradora o, si escau, davant la Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni, i d'acord amb l'article 39 del Text refós de la Llei de subvencions, l'aplicació dels fons percebuts procedents de l'operació de finançament i el compliment de la resta de condicions per les quals s'hagi concedit la subvenció, en el termini establert en aquesta convocatòria, per mitjà de la presentació d'un compte justificatiu, que ha de contenir els documents següents:

1r. Declaració responsable de la persona titular de l'empresa, o de qui la representi legalment, d'haver aplicat els fons percebuts de l'operació financera a la finalitat que hagi servit de fonament per concedir-la i d'haver dut a terme les activitats per a les quals se sol·licita.

2n. Memòria de les activitats dutes a terme en el projecte d'inversió pel qual s'hagi autoritzat l'operació de finançament. Quan el projecte d'inversió hagi estat finançat, a més de per l'operació objecte de l'ajut, amb fons propis o altres subvencions o recursos, s'ha de fer constar la quantia, la procedència i l'aplicació d'aquests fons.

3r. Memòria econòmica (annex 5) justificativa del cost de les activitats dutes a terme, que ha d'incloure:

a) Una llista classificada de les despeses de l'activitat, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i la data de pagament.

No es poden incloure com a despeses per justificar l'operació els costs derivats de l'operació de finançament ni de l'aval (cost de l'aval, interessos, comissions d'obertura, comissions d'estudi)

b) Factures o altres documents de valor probatori equivalent amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, que justifiquin les despeses incloses en la memòria del punt 2n anterior. Les factures o els certificats d'obra han d'estar detallats per conceptes i preus unitaris. La data d'aquestes factures ha d'estar compresa entre els sis mesos anteriors a la data d'entrada de la petició d'aval al registre de la societat de garantia recíproca que avali l'operació financera i el 31 d'octubre de 2024.

En el cas d'adquisició de béns immobles, a més d'aquests documents, s'ha de presentar el certificat d'un taxador independent degudament acreditat i inscrit en el registre oficial corresponent. En el cas de treballs duts a terme per la mateixa empresa per al seu immobilitzat, s'ha d'expedir la factura corresponent en els termes que estableix la normativa de l'IVA.

c) Els justificants de pagament de les despeses efectuades. La data d'aquests justificants ha d'estar compresa entre els sis mesos anteriors a la data d'entrada de la petició d'aval al registre de la societat de garantia recíproca que avali l'operació financera i el 31 d'octubre de 2024. Els justificants s'han d'acreditar d'alguna de les maneres següents:

— Amb una fotocòpia del justificant de l'ordre de transferència bancària o del document bancari acreditatiu del pagament, en el qual han de figurar la data del document, l'import i la identificació del concepte, a fi que quedi identificat el pagament de la factura, així com les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament.

— Amb una còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, amb l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajut, en què ha de figurar el càrrec d'aquest xec o pagaré.

— En el cas de compravenda d'immobles, amb l'escriptura pública degudament registrada, en què consti el pagament efectuat, com a  justificant suficient del pagament.

 

No justificar l'execució de la inversió almenys en un 50 % de la quantia finançada mitjançant l'operació financera o no justificar-la dins el termini establert aquesta convocatòria són motius que suposen la pèrdua dels ajuts per cobrir els interessos, el cost de l'aval i les comissions d'obertura i d'estudi, i l'inici del procediment de revocació total amb reintegrament de les quanties percebudes.

14.4.2. A l'efecte de la previsió del segon paràgraf de l'article 24.3 del Text refós de la Llei de subvencions, es considera que s'han produït alteracions en la manera d'executar l'activitat subvencionada que alteren substancialment la naturalesa o finalitat de l'ajut quan hagin suposat un canvi de categoria de l'ajut atorgat. És a dir, no es poden acceptar justificacions respecte a alteracions que hagin suposat passar d'una inversió productiva de l'apartat 6 a una inversió productiva transformadora de l'apartat 7, o a la inversa. Tampoc no es poden acceptar justificacions que suposin passar d'una operació de liquiditat de l'apartat 5 a una inversió productiva de l'apartat 6 o a una inversió productiva transformadora de l'apartat 7, ni a la inversa.

14.4.3. Tot això, sens perjudici del que estableix l'apartat 15 de la convocatòria respecte de la certificació acreditativa per part de l'entitat col·laboradora, justificativa de l'operació financera objecte de l'ajut, i, si escau, de la revocació i el reintegrament de l'ajut que es regulen en l'apartat 16 següent.

15. Compte justificatiu en acabar l'operació financera objecte de l'ajut

L'entitat col·laboradora ha de presentar a la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació, a l'acabament de l'operació de finançament o del tram objecte de l'ajut la documentació següent:

— Certificat de l'entitat col·laboradora acreditatiu del compliment de l'operació d'aval en els termes establerts en la concessió de l'ajut, així com del pagament per part del beneficiari a la societat de garantia recíproca que avala l'operació del cost de l'aval i la comissió d'estudi.

Declaració responsable de l'entitat col·laboradora de que el cost financer de l'operació abonat pel beneficiari a l'entitat financera mediadora ha estat superior a l'ajut concedit.

El cost financer efectiu de l'operació inclou tant el cost de l'aval, com els interessos i les comissions d'estudi i obertura que el beneficiari hagi abonat per l'operació de finançament, tant a la societat de garantia recíproca que avala l'operació com a l'entitat financera amb la qual s'hagi formalitzat l'operació de finançament.

Igualment, l'entitat col·laboradora ha de presentar aquesta documentació a la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació abans de l'acabament de l'operació de finançament o del tram objecte de l'ajut, en cas que sigui requerida per la Direcció General de Fons Europeus.

16. Revocació i reintegrament de l'ajut

16.1. Es podrà revocar, totalment o parcialment, l'ajut quan la persona o empresa beneficiària incompleixi totalment o parcialment les condicions establertes en l'acord de concessió, d'acord amb el que estableix l'article 20.3 del Decret 29/2011.

16.2. En el supòsit de cancel·lació anticipada de l'operació de finançament, el reintegrament serà per la part cobrada i no meritada.

Les amortitzacions anticipades parcials, si n'hi ha, no poden ser d'una quantia inferior al 20 % del capital inicial, excepte en el cas de cancel·lació total.

La cancel·lació dins el termini dels dos mesos anteriors a l'acabament del termini de l'operació no es considerarà cancel·lació anticipada.

16.3. Tal com es desprèn de l'apartat 4 de l'article 8 del Decret 29/2011, en el supòsit que, el cost financer efectiu de l'operació de finançament, de manera aïllada o en concurrència amb altres subvencions, sigui inferior a la quantia de l'ajut, el beneficiari ha de reintegrar a la Comunitat Autònoma l'excés de l'ajut cobrat.

El cost financer efectiu de l'operació inclou tant el cost de l'aval com els interessos i les comissions d'estudi i obertura que el beneficiari hagi abonat per l'operació de finançament, tant a la societat de garantia recíproca que avala l'operació com a l'entitat financera amb la qual s'hagi formalitzat l'operació de finançament.

16.4 L'entitat col·laboradora, en qualsevol moment que es produeixi la cancel·lació de l'operació, l'ha de comunicar a la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació, perquè, si escau, dicti la resolució de revocació i reintegrament de l'ajut que es regula en aquest apartat, i li ha de facilitar la informació necessària per a la tramitaci´ó, entre d'altres:

Certificat bancari de cancel·lació total o parcial de l'operació.

I, en el cas de cancel·lació total de l'operació de finançament, a més:

Certificat acreditatiu de l'entitat col·laboradora del compliment de l'operació d'aval en els termes establerts en la concessió de l'ajut fins al moment de la cancel·lació, així com del pagament per part del beneficiari a la societat de garantia recíproca que avala l'operació del cost de l'aval i de la comissió d'estudi.

Certificat bancari amb el detall dels interessos abonats pel beneficiari per l'operació financera, en cas d'haver rebut ajut per als interessos, així com de les comissions d'obertura i d'estudi abonades pel beneficiari a l'entitat financera amb la qual hagi formalitzat l'operació de finançament, en cas d'haver rebut ajut per a les comissions, amb la finalitat de verificar que el cost financer de l'operació no ha estat inferior a l'ajut concedit

17. Notificacions i comunicacions

Les notificacions i les comunicacions a la persona sol·licitant, les resolucions, els requeriments d'esmena i/o aportació addicional de documentació, es duran a terme per via telemàtica a l'adreça de correu electrònic que hagi designat la persona sol·licitant als efectes de notificacions en el document de sol·licitud.

18. Control

Tant l'entitat col·laboradora com els beneficiaris de les operacions de finançament queden obligats a sotmetre's a les actuacions de control que s'efectuïn per part de la Direcció General de Fons Europeus o dels òrgans interns o externs de control de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per verificar el compliment dels requisits i les finalitats de les operacions financeres acollides en aquesta convocatòria.

19. Lluita contra el frau

Qualsevol persona que estigui assabentada de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria, pot comunicar aquests fets al Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics, a través del canal habilitat a aquest efecte per aquest Servei a l'adreça web https://www.igae.pap.hacienda.gob.es/sitios/igae/es-ES/snca/paginas/inicio.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del Servei.

 

ANNEX 2 Definicions i conceptes subvencionables

A. Definicions

1. Activitat econòmica: qualsevol activitat de caràcter empresarial, sempre que suposi l'ordenació per compte propi dels mitjans de producció o dels recursos humans, o d'ambdós, a fi d'intervenir en la producció o la distribució de béns o serveis. L'activitat econòmica ha de tenir per objectiu obtenir un benefici econòmic, independentment que es pugui reinvertir o repartir entre els integrants de l'organització. Resten expressament excloses d'aquesta convocatòria les activitats de promoció immobiliària, el joc o qualsevol activitat considerada discriminatòria per raó de sexe o de gènere.

2. Pime: empresa que compleix els requisits següents, d'acord amb l'annex I del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajut compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, sobre efectius i límits financers que defineixen les categories de les empreses i tipus d'empreses considerats per al seu càlcul:

a) Tenir menys de 250 persones treballadores.

b) Tenir una xifra de negoci anual no superior a 50.000.000 d'euros o un balanç anual no superior a 43.000.000 d'euros.

En la categoria de pime, es considera petita empresa la que té menys de 50 persones treballadores i una xifra de negoci anual o un balanç general anual que no supera la quantia de 10.000.000 d'euros.

D'altra banda, en el grup de petites empreses, es considera microempresa la que té menys de deu persones treballadores i una xifra de negoci anual o un balanç general anual que no superen la quantia de 2.000.000 d'euros.

3. Inversions transformadores:

En aquesta convocatòria, s'entenen per inversions transformadores aquelles l'objectiu de les quals sigui:

potenciar la recerca i la innovació;

impulsar nous sectors emergents amb capacitat de mobilitzar les institucions de recerca amb gran potencial de transferència de coneixement;

impulsar sectors emergents lligats a la sostenibilitat i a la digitalització;

fomentar la competitivitat de les pimes a través de l'impuls de transformació ecològica i digitalització;

reduir la dependència i augmentar la sobirania energètica;

impulsar el desplegament d'energies renovables; impulsar l'autoconsum, la generació i l'emmagatzematge d'energia renovable, l'eficiència energètica dels edificis o les xarxes intel·ligents;

desenvolupar els sectors econòmics lligats a la mar des d'una perspectiva de sostenibilitat; avançar en la descarbonització de la mar; promoure la sostenibilitat dels hàbitats marins i reduir la contaminació de plàstics a la mar; implantar sistemes d'aprofitament d'energies marines;

fomentar projectes de gestió intel·ligent del cicle de l'aigua: proveïment, sanejament, seguiments de masses i de qualitat sanitària, millora de l'eficiència i reducció de les pèrdues, sensorització i digitalització; optimització de recursos hídrics i aprofitament d'aigües regenerades;

impulsar l'economia de les cures i el reforç de les polítiques d'inclusió;

fomentar l'eliminació de barreres a la discapacitat i per a l'atenció a la dependència

La Direcció General del Tresor, Política Financera i Patrimoni podrà demanar al beneficiari, per mitjà de l'entitat col·laboradora, un informe tècnic justificatiu de que la inversió productiva transformadora s'ajusta a l'objectiu declarat.

4. Determinada gran empresa elegible: empresa que compleix la definició de l'apartat 24 de l'article 2 del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, és a dir, que no compleixi els criteris que estableix l'annex I del Reglament (UE) esmentat per ser definida com a pime i que tengui fins a 499 treballadors.

5. Dona emprenedora: als efectes d'aquesta línia, els criteris que determinen la condició de dona emprenedora són:

5.1. Tenir la condició de dona empresària:

a) Per a les persones físiques, que siguin dones que, en la data de formalització de l'aval, acreditin estar donades d'alta en l'impost d'activitats econòmiques.

b) Per a les persones jurídiques i assimilats, que siguin d'empreses que, en la data de formalització de l'aval, acreditin que la titularitat de més del 50 % del capital correspon a dones, i que, a més, compleixin els requisits següents:

 

— L'òrgan d'administració ha d'estar compost majoritàriament per dones.

— La direcció general o l'òrgan executiu principal han d'estar composts majoritàriament per dones.

5.2. Tenir la consideració de persona emprenedora d'acord amb l'apartat A.7 d'aquest annex.

5.3. Tenir la consideració de pime, d'acord amb l'apartat A.2 d'aquest annex.

6.  Única empresa: grup d'empreses que compleix amb la definició recollida en l'article 2.2. del Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis, del Reglament (UE) nº 1408/2013 de la Comissió de 18 de desembre de 2013 relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis en el sector agrícola, i del Reglament (UE) nº 717/2014 de la Comissió de 27 de juny de 2014 relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis en el sector pesquer.

Així, es consideren com a “única empresa” totes les empreses que tenguin almenys un dels vincles següents entre si:

a) Una empresa té la majoria dels drets de vot dels accionistes o socis d'una altra empresa.

b) Una empresa té dret a nomenar o revocar a la majoria dels membres de l'òrgan d'administració, direcció o control de la societat

c) Una empresa té dret a exercir influència dominant sobre altra, en virtut d'un contracte subscrit amb aquesta o d'una clàusula estatutària de la segona empresa

d) Una empresa, accionista d'una altra o associada a una altra, controla sola, en virtut d'un contracte celebrat amb els accionistes o socis de la segona empresa, la majoria dels drets de vot dels seus accionistes o socis.

7.  Definició de persona emprenedora

Persona física o jurídica que està iniciant o ja ha iniciat, dins dels darrers 36 mesos naturals anteriors a la data de concessió de l'aval, una activitat econòmica en el territori de les Illes Balears.

No se consideraran persones emprenedores a efectes d'aquesta convocatòria d'ajuts:

— Aquelles que hagin canviat la forma jurídica dins dels darrers 36 mesos naturals anteriors a la data de concessió de l'aval, però mantenguin la mateixa activitat econòmica que havien iniciat anteriorment a aquesta data.

— Aquelles que formin part d'un grup d'empreses considerat «única empresa» d'acord amb la definició de A.6 d'aquest annex, el qual hagués iniciat l'activitat econòmica anteriorment als darrers 36 mesos naturals abans de la data de concessió de l'aval.

B. Conceptes subvencionables en inversió

Les inversions productives o productives transformadores s'han de fer a partir de la data d'entrada de la petició d'aval al registre de la societat de garantia recíproca que avali l'operació financera.

Excepcionalment, es pot haver iniciat l'execució d'aquestes inversions fins a sis mesos abans d'aquesta data, sempre que l'import de la inversió abonat pel beneficiari abans d'aquesta data sigui com a màxim del 50 % de la quantia finançada.

No se subvencionaran operacions financeres per finançar inversions íntegrament executades i abonades abans de la data d'entrada de la petició d'aval al registre de la societat de garantia recíproca que avali l'operació financera.

C. Conceptes subvencionables en liquiditat

Es tracta de finançament que no estigui directament vinculat a una inversió en actius, que tengui per objecte cobrir altres necessitats de liquiditat de les pimes i es formalitzi amb un contracte de préstec, pòlissa de crèdit o un altre tipus de document amb una entitat de crèdit o administració i organisme públic. En queden expressament excloses les operacions de facturatge (factoring) sense recurs.

Les operacions financeres de liquiditat que poden rebre ajuts en aquesta convocatòria poden ser, d'acord amb les definicions de la Circular 4/2017, de 27 de novembre, del Banc d'Espanya, a entitats de crèdit, sobre normes d'informació financera pública i reservada, i models d'estats financers (BOE 296/2017):

Operacions financeres per entitats prestatàries sense dificultats econòmiques (actuals o previsibles), formalitzades per altres motius:

Noves operacions.

Renovació: operacions formalitzades per substituir-ne d'altres ja formalitzades.

Operacions financeres per entitats prestatàries amb dificultats econòmiques (actuals o previsibles), amb l'objectiu de facilitar el pagament del deute (principal i interessos) de l'entitat prestatària:

Refinançament: operacions formalitzades per reemborsar una o diverses operacions financeres vives, amb l'objectiu de facilitar el pagament del deute (principal i interessos) de l'entitat prestatària.

D. Conceptes no subvencionables en liquiditat

Queden excloses d'aquesta convocatòria les operacions de liquiditat següents, d'acord amb les definicions de la Circular 4/2017, de 27 de novembre, del Banc d'Espanya, a entitats de crèdit, sobre normes d'informació financera pública i reservada, i models d'estats financers (BOE 296/2017):

Operacions financeres per entitats prestatàries amb dificultats econòmiques (actuals o previsibles), amb l'objectiu de facilitar el pagament del deute (principal i interessos) de l'entitat prestatària:

Reestructuració: modificació d'operacions ja formalitzades per millorar-ne les condicions financeres; per exemple, allargar el termini, variar el quadre d'amortització per minorar l'import de les quotes en el curt termini o disminuir-ne la freqüència, o establir o allargar el termini de carència del principal, d'interessos o ambdós.

Operacions financeres per entitats prestatàries sense dificultats econòmiques (actuals o previsibles), formalitzades per altres motius:

Renegociació: modificació d'operacions ja formalitzades per millorar-ne les condicions financeres.

 

ANNEX 3 Bonificació del tipus d'interès de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

Imports dels ajuts per cobrir els interessos d'operacions financeres de la convocatòria de 2023

Modalitat d'operació                                         Bonificació de l'1,5 %          

3 anys / 0 carència                                                   23,31 €          

4 anys / 0 carència                                                   30,91 €          

Aquests imports s'han calculat com la suma dels interessos de tota la vida d'un préstec de nominal 1.000 euros, tipus d'interès fix de l'1,5%, sistema d'amortització francès (quota d'interessos i amortització constant) i liquidacions mensuals.

 

ANNEX 4 Resum del tipus d'ajuts classificats d'acord amb l'operació financera avalada

 

ANNEX 5 Memòria econòmica

Titular: __________________________________________________________

NIF: ________________________________________

Inversió realitzada:_________________________________________

Import de la inversió realitzada:________________________________________

Import d'altres ajuts:_________________________________________________

LLISTA ENUMERATIVA DE DESPESES DERIVADES DE LA INVERSIÓ

Núm. ordre

Núm. factura

Data

Proveïdor

Concepte

Base imponible factura

IVA factura

Import factura (IVA inclòs)

Data de pagament

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TOTAL

 

 

 

 

 

 

 

 

Nota: aquesta llista correspon al cost total definitiu de la inversió realitzada, els justificants de la qual s'adjunten.

Data:                                                                                      Signatura:

 

ANNEX 6 Detall de les partides pressupostàries per a cada tipus d'operació

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució de modificació, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Economia, Hisenda i Innovació en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

(Signat electrònicament: 18 d'octubre de 2023)

El conseller d'Economia, Hisenda i Innovació Antoni Costa Costa