Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

DEPARTAMENT DE PROMOCIÓ ECONÓMICA I DESENVOLUPAMENT LOCAL

Núm. 661368
Convocatòria de Subvencions urgents i excepcionals per cooperar en la reparació i restitució dels danys produïts per la Borrasca Juliette durant els dies 26 a 28 de febrer de 2023 en els béns, elements etnològics, infraestructures, equipaments, instal·lacions i serveis dels Ajuntaments de Mallorca, així com actuacions de neteja d'arbratge i de finques públiques

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Codi: BDNS 721749 http://www.pap.minhap.gob.es/bdnstrans/index

El Consell Executiu del Consell de Mallorca, en sessió de dia 18 d'octubre de 2023, ha aprovat el següent acord:

“La Borrasca Juliette va impactar, entre els dies 26 i 28 de febrer de 2023, en la serra de Tramuntana i altres llocs de l'illa de Mallorca, afectant especialment les comarques agràries de Tramuntana, Raiguer, el Pla, Llevant i Migjorn, que van patir els efectes del fenomen meteorològic advers d'acumulació de neu, temperatures mínimes, pluja, vent i fenòmens costaners, que varen ocasionar greus danys materials.

L'episodi va deixar sense subministrament elèctric a més de 25.000 persones prop de 48 hores a l'illa de Mallorca.

Nombroses carreteres tallades per la neu van deixar aïllades persones i animals durant uns quatre dies.

L'afectació en la vegetació s'estima en unes 14.167,64 hectàrees forestals la majoria concentrades en la Serra de Tramuntana però també en altres llocs de l'illa de Mallorca.

Davant d'aquesta situació gravíssima i excepcional, el Govern de les Illes Balears ha decidit establir ajuts i altres mesures de caràcter urgent a fi de reparar i pal·liar, en allò que sigui possible, les pèrdues sofertes, contribuint així a recuperar amb la màxima celeritat la normalitat de les zones afectades.

Així doncs, el Govern de les Illes Balears ha dictat el Decret Llei 3/2023 de 13 de març, pel qual s'estableixen ajuts i altres mesures urgents per reparar les pèrdues i els danys produïts per la borrasca Juliette en la serra de Tramuntana i altres llocs de l'illa de Mallorca.

Concretament, la Disposició addicional primera punt 3 estableix: “d'acord amb els dos apartats anteriors, els municipis de l'illa de Mallorca i el Consell Insular, i també els ens instrumentals o dependents respectius, sense perjudici de l'exercici, en qualsevol moment, de les competències esmentades i de la resta de competències que els són pròpies d'acord amb la normativa local, poden atorgar ajuts o subvencions a les persones o entitats afectades i, en general, acordar totes les accions de foment que estimin pertinents amb la finalitat de coadjuvar a la recuperació econòmica als territoris municipals i insulars afectats”.

Així mateix, d'acord amb l'article 36.2 lletra b de la Llei 7/1985 de 2 d'abril reguladora de les Bases de Règim Local, és competència del Consell Insular assegurar l'accés de la població al conjunt dels serveis mínims de competència municipal i a la major l'eficàcia i economia en la prestació d'aquests mitjançant qualssevol fórmules d'assistència i cooperació municipal, i amb aquesta finalitat es permet al Consell Insular atorgar subvencions i ajuts amb càrrec als seus recursos propis per a la realització i el manteniment d'obres i serveis municipals, que s'instrumentessin a través de plans especials o altres instruments específics.

El Decret pel qual s'estableixen les competències dels departaments del Consell de Mallorca, de data 10 de juliol de 2023 (BOIB 106, 29 de juliol de 2023), estableix entre les competències atribuïdes al Departament de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local, l'elaboració, a més del Pla Insular d'Obres i Serveis, dels plans especials i altres instruments específics de col·laboració amb els municipis.

Per acord del Ple del Consell Insular de Mallorca, de data 9 de març de 2023 es va aprovar la corresponent modificació pressupostària per la qual s'atribueix a aquest departament una partida pressupostària per import de 5.000.000,00 euros en concepte "A ajuntaments subvencions per tempestes”.

El Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, en sessió celebrada dia 26 d'abril de 2023 va acordar, a proposta del conseller executiu d'Hisenda i Funció Pública, la modificació del Pla Estratègic de Subvenciones i es va incloure en la línia de subvenció/programa Cooperació i Administració Local (904310) del Departament de Promoció Econòmica y Desenvolupament Local les ajuts/subvencions destinades a reparar o restituir els danys produïts per la Borrasca Juliette durant els dies 26 a 28 de febrer de 2023 en els béns, infraestructures, equipaments, instal·lacions i serveis dels Ajuntaments de Mallorca per import de 5.000.000 €, dels quals es va decidir destinar l'import de 2.500.000 € directament als Ajuntaments, com a beneficiaris.

És urgent i està justificat que el Consell de Mallorca, a l'empara del Decret Llei 3/2023 esmentat, actuï davant d'aquesta catàstrofe per ajudar a reparar aquests danys dins dels municipis de Mallorca.

Amb l'aprovació d'aquesta convocatòria s'inicia el procediment de concessió de subvencions urgents i excepcionals per dur a terme la reparació o restitució dels danys produïts en els béns, elements etnològics, infraestructures, equipaments, instal·lacions i serveis de titularitat municipal dels municipis afectats a Mallorca, així com actuacions de neteja d'arbratge i de finques públiques.

Hi ha crèdit adequat i suficient per cobrir la quantitat de dos milions cinc-cents mil euros (2.500.000,00 €) amb càrrec a l'aplicació pressupostària 65.94310.76208 del pressupost de despeses del Consell de Mallorca.

El director insular de Desenvolupament Local ha emès la memòria justificativa d'aquesta Convocatòria de subvencions urgents i excepcionals.

En data 10 d'octubre de 2023, la cap del Servei de Desenvolupament Local ha emès informe jurídic d'aquesta convocatòria de subvencions urgents i excepcionals.

La Intervenció Delegada de la Misericòrdia del Consell de Mallorca ha emès, en data 16 d'octubre de 2023, l'informe favorable de fiscalització prèvia.

Atès que, en posterioritat a l'informe de fiscalització prèvia, s'ha procedit a modificar el règim de concessió de les subvencions d'aquesta convocatòria, la cap del Servei de Desenvolupament Local, ha emès nou informe jurídic en data 19 d'octubre de 2023.

La Intervenció Delegada de la Misericòrdia del Consell de Mallorca ha emès l'informe de fiscalització prèvia.

Es constata que la convocatòria de subvencions gestionada pel Consorci Serra de Tramuntana Patrimoni Mundial està destinada únicament a persones físiques, agrupacions de persones físiques, entitats sense ànim de lucre, Comunitats de béns, Comunitats de regants i explotacions agràries que siguin propietaris o arrendataris de terrenys ubicats dins de l'àmbit territorial de la Serra de Tramuntana declarat com Patrimoni Mundial, quedant exclosos els ajuntaments de l'esmentada convocatòria.

El Consell Executiu és l'òrgan competent per aprovar i resoldre aquesta convocatòria de conformitat amb l'article 28 lletres f) i m) de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars en relació amb la base 24.4 de les Bases d'execució del pressuposat per al 2023 i amb l'article 36.f) del Reglament orgànic del Consell de Mallorca vigent.

Per tot això, la consellera executiva de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local eleva al Consell Executiu la següent proposta de

ACORD

Primer. Aprovar la convocatòria que s'adjunta de subvencions urgents i excepcionals per cooperar en la reparació i restitució dels danys produïts per la Borrasca Juliette durant els dies 26 a 28 de febrer de 2023 en els béns, elements etnològics, infraestructures, equipaments, instal·lacions i serveis de titularitat municipal dels Ajuntaments de Mallorca, així com en actuacions de neteja d'arbratge i de finques públiques.

Segon. Autoritzar una despesa per un import total de dos milions cinc-cents mil d'euros (2.500.000,00 €) amb càrrec a l'aplicació pressupostària 65.94310.76208 del pressupost de despeses del Consell de Mallorca amb el document comptable RC validat núm. 2202300006323. La concessió de les subvencions és condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient en el moment de la resolució de la concessió.

Tercer. Aprovar els models normalitzats següents:

  • Sol·licitud de la subvenció (Annex I).
  • Declaració responsable de no incórrer en prohibicions per ser beneficiari de subvencions (Annex II).
  • Declaració responsable de trobar-se al corrent en el compliment d'obligacions tributàries i amb la Seguretat Social (Annex III)
  • Autorització per a l'obtenció de dades d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries amb l'Estat, amb la Tresoreria General de la Seguretat Social i amb el Consell de Mallorca (Annex IV).
  • Declaració responsable de no trobar-se en la situació prevista a l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (Annex V).
  • Model de certificat de la possessió i disposició real i plena dels terrenys o béns necessaris per a l'execució de l'obra o servei (Annex VI)
  • Certificat del secretari/a en fase de justificació de despeses (Annex VII).
  • Informe de l'interventor/a en fase de justificació de despeses (Annex VIII).
  • Un certificat del secretari/secretària de l'entitat local d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries amb l'Estat, la Seguretat Social i el Consell de Mallorca i els seus organismes autònoms dependents, d'acord amb l'establert a l'article 48.4 de la vigent Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca (Annex IX)

Quart. Publicar aquesta convocatòria al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i en la Bases de Dades nacional de subvencions.

De conformitat amb l'article 44 en relació amb el 46.6 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, contra aquest acord no es podrà interposar recurs en la via administrativa, si bé es podrà formular potestativament REQUERIMENT per a la seva anul·lació o revocació en el termini de dos mesos comptadors des del dia que es publiqui al Butlletí Oficial de les Illes Balears amb caràcter previ a la interposició de recurs contenciós administratiu.

El requeriment s'entendrà desestimat si en el termini d'un mes des de la seva presentació no es notifica resolució expressa. El termini per interposar el recurs contenciós administratiu serà de dos mesos comptadors des de l'endemà en aquell en el qual es rebi comunicació de la resolució expressa sobre el requeriment previ o aquest s'entengui desestimat de forma presumpta.

Si no es formula requeriment previ, es podrà interposar directament recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos comptadors des del dia de la publicació de l'acord al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

No obstant això l'anterior, es pot interposar, si és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent.”

 

Palma, a la data de la signatura electrònica (20 d'octubre de 2023)

La consellera executiva de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local Maria del Pilar Amate Rotger

 

Convocatòria de Subvencions urgents i excepcionals per cooperar en la reparació i restitució dels danys produïts per la Borrasca Juliette durant els dies 26 a 28 de febrer de 2023 en els béns, elements etnològics, infraestructures, equipaments, instal·lacions i serveis dels Ajuntaments de Mallorca, així com actuacions de neteja d'arbratge i de finques públiques.

1.- Objecte

L'objecte d'aquesta convocatòria és cooperar amb els Ajuntaments de Mallorca en la reparació o restitució dels danys produïts a Mallorca per la Borrasca Juliette durant els dies 26 a 28 de febrer de 2023 en els béns, elements etnològics, infraestructures, equipaments, instal·lacions i serveis de titularitat municipal dels Ajuntaments de Mallorca, així com en les actuacions de neteja d'arbratge, finques, parcs i jardins públics, a l'empara del Decret Llei 3/2023 de 13 de març, pel qual s'estableixen ajuts i altres mesures urgents per reparar les pèrdues i els danys produïts per la borrasca Juliette en la serra de Tramuntana i altres llocs de l'illa de Mallorca (BOIB núm.. 33 de 15 de març de 2023).

Concretament, la Disposició addicional primera punt 3 estableix: “D'acord amb els dos apartats anteriors, els municipis de l'illa de Mallorca i el Consell Insular, i també els ens instrumentals o dependents respectius, sense perjudici de l'exercici, en qualsevol moment, de les competències esmentades i de la resta de competències que els són pròpies d'acord amb la normativa local, poden atorgar ajuts o subvencions a les persones o entitats afectades i, en general, acordar totes les accions de foment que estimin pertinents amb la finalitat de coadjuvar a la recuperació econòmica als territoris municipals i insulars afectats”.

Les subvencions d'aquesta convocatòria es podran destinar a sufragar despeses compreses des del dia 26 de febrer de 2023 fins a la data de publicació de la present convocatòria.

2.- Beneficiaris

Poden acollir-se a aquesta convocatòria els ajuntaments de Mallorca que han patit danys produïts per la Borrasca Juliette durant els dies 26 a 28 de febrer de 2023 en els seus béns, elements etnològics, infraestructures, equipaments, instal·lacions i serveis.

Per acollir-se a aquesta convocatòria els ajuntaments no hauran d'incórrer en alguna de les prohibicions establertes a l'article 8 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca (BOIB núm.. 21, de 18 de febrer de 2017 i BOIB núm.. 96, de 4 d'agost de 2018).

Queda exclòs d'aquesta Convocatòria el municipi de Palma i el seu Ajuntament.

3.- Actuacions subvencionables

Seran actuacions subvencionables aquelles que es duguin a terme sobre qualsevol bé, element etnològic, infraestructura, equipament, instal·lació o servei de titularitat municipal que hagi resultat afectat per la borrasca Juliette dels dies 26 a 28 de febrer de 2023, així com aquelles actuacions destinades a la neteja d'arbratge i de finques públiques afectades a causa de l'esmentat fenomen meteorològic.

Concretament podran ser subvencionables les següents actuacions:

  • Actuacions de neteja d'arbratge, finques, parcs i jardins públics. S'inclou poda, tala i replantació, sempre que sigui possible de la mateixa espècie.
  • Actuacions de reparació i reconstrucció en edificis, com per exemple teulades, porxos, parets, tancaments, portes i finestres.
  • Actuacions de reparació, restauració, o rehabilitació d'immobles de titularitat municipal.
  • Actuacions de caràcter etnològic: elements construïts amb materials i tècniques tradicionals, principalment, els vinculats a la captació, conducció, aprofitament, i emmagatzemament de l'aigua, i altres elements que es detallen a continuació: canals, fonts, pous, sínies, claveguerons, sèquies, canaleta, aljubs, basses, bassals i safaretjos, molins d'extracció d'aigua i molins d'aigua, colls de cisterna, abeuradors, torrents, ponts, pedres, pedres passadores, guals empedrats, eres de batre, els miradors, forns de calç, cases de neu, forns de carboner, barraques de carboner (elements de pedra), marges i parets de pedra en sec, marges i parets de pedra en sec de camins, barraques de pedra en sec, molins de vent, etc.
  • Actuacions de reparació i reconstrucció de la infraestructura viària i altres equipaments de titularitat municipal.
  • Despeses d'honoraris per redacció de projectes i per direcció d'obres, sempre que qui redacti el projecte o dirigeixi l'obra sigui un tècnic extern a la Corporació Local.
  • Adquisició d'equips, maquinaria, eines i estris com béns necessaris per poder reparar i restituir danys dins dels béns de propietat municipal.

Per raons d'urgència en la seva execució, es presentessin actuacions ja finalitzades sempre que tinguin la causa en la borrasca Juliette de dies 26 a 28 de febrer de 2023. Per a la qual cosa el sol·licitant pot aportar al mateix moment i amb la sol·licitud tota la documentació requerida en la base vuitena d'aquesta convocatòria.

Limitacions o condicions de les actuacions subvencionables:

  • En cap cas no s'admetran actuacions o obres que tingui un resultat diferent del que tenia l'element abans de la catàstrofe meteorològica.
  • No són subvencionables les actuacions dutes a terme en terrenys de caràcter forestal ni a arbratge de tipologia forestal (alzines, pins, etc.) ja que es té previst que des de la Conselleria de Medi Ambient del Govern Balear es tramiti una línia d'ajuts.
  • S'exclouen les despeses de personal de les entitats locals, i les obres que hagin obtingut el 100% de finançament d'altres administracions públiques o entitats privades.
  • En cap cas l'import de la despesa subvencionable no pot ser superior al valor de mercat.
  • Els béns, infraestructures, equipaments, instal·lacions i serveis coberts per sistemes privats de cobertura de danys dels quals puguin ser beneficiàries les entitats afectades queden exclosos d'aquesta Convocatòria de subvencions

4.- Crèdit pressupostari

Es destina la quantitat dos milions cinc-cents mil euros (2.500.000,00 €) a càrrec de l'aplicació pressupostària 65.94310.76208, a les subvencions objecte d'aquesta convocatòria.

La concessió de les subvencions és condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient en el moment de la resolució de la concessió.

5.- Naturalesa de la subvenció i límits

Les subvencions d'aquesta convocatòria són de caràcter voluntari i eventual, i anul·lables, revocables i reintegrables en tot moment per les causes previstes a l'Ordenança general de subvencions i la resta de normativa aplicable.

A més, no generen cap dret a obtenir altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent.

No obstant això, són compatibles amb altres ajuts i subvencions que pugui rebre el beneficiari per al mateix projecte subvencionat sempre que el còmput total dels ajuts o subvencions rebudes no superi el cost de les actuacions que l'entitat beneficiària hagi dut a terme.

6.- Règim de concessió

Vista la situació greu i excepcional a causa de la borrasca Juliette, la concessió de les subvencions regulades per la present convocatòria pública es durà a terme mitjançant règim de concurrència NO competitiva d'acord amb l'article 17.2 de l'Ordenança General de Subvencions, una vegada els ajuntaments hagin presentat la sol·licitud i la resta de documentació del punt 8 en el registre general del Consell de Mallorca. D'aquesta manera seran subvencionades fins a esgotar el total del crèdit assignat per la convocatòria totes aquelles sol·licituds completes que compleixin els requisits que s'estableixen i, per tant, no és necessària la comparació entre les sol·licituds.

D'acord amb el nombre d'actuacions sol·licitades, una vegada finalitzat el termini de presentació de les sol·licituds, el Consell de Mallorca concedirà una subvenció fins al 100% del cost de les obres i honoraris amb un màxim global de fins a dos milions cinc-cents mil d'euros (2.500.000,00 €).

En el supòsit que el crèdit pressupostari no arribi per a la satisfacció del 100% de la despesa justificada per part de les entitats sol·licitadores, es realitzarà el sumatori de la totalitat de les esmentades despeses justificades i s'atorgarà a cada municipi la part proporcional corresponent del crèdit pressupostari aprovat (2.500.000,00 €).

En el supòsit que el sumatori de la totalitat de les despeses justificades no esgoti el crèdit assignat revertirà a l'aplicació pressupostària.

Ja que la presentació de la sol·licitud implica la justificació de les despeses de l'actuació objecte de subvenció, aquesta derivarà en el reconeixement de l'obligació.

7.- Presentació de sol·licituds

El termini per presentar la documentació prevista al punt següent serà de quinze (15) dies hàbils comptadors a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria al Butlletí Oficial de les Illes Balears. Si l'últim dia és inhàbil, s'ha d'entendre prorrogat fins al primer dia hàbil següent.

Ja que els Ajuntaments estan obligats a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les Administracions Públiques per dur a terme qualsevol tràmit de procediment administratiu, tal com preveu, l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú, la sol·licitud s'haurà de presentar i formalitzar a través del registre electrònic que consta a la seu electrònica del Consell de Mallorca.

Si la sol·licitud no reuneix les dades d'identificació, tant de la subvenció sol·licitada com de la persona sol·licitadora, o alguns dels requisits previstos a la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment administratiu comú de les administracions públiques, es requerirà l'entitat sol·licitant, d'acord amb el que estableix l'article 73.2 de la llei abans esmentada, perquè, en un termini de deu dies hàbils, esmeni la falta o acompanyi els documents preceptius amb indicació que, si no ho fa així, es tindrà per desistit el peticionari, amb una resolució expressa prèvia.

Juntament amb la sol·licitud s'ha de presentar la documentació detallada en el punt següent d'aquesta convocatòria.

8.- Formalització de sol·licituds

Cada Ajuntament presentarà una única sol·licitud en la qual indicarà les actuacions dutes a terme amb la documentació exigida en la base 8 de la present convocatória.

Les sol·licituds s'han de formalitzar mitjançant el model oficial (Annex I) i es declararà que les actuacions sol·licitades no son cobertes per sistemes privats de cobertura de danys.

Amb la sol·licitud s'ha d'adjuntar la següent documentació:

  • Informe d'un tècnic municipal de les actuacions sol·licitades i compreses en la base 3 d'aquesta convocatòria, en què declara que els danys produïts són a conseqüència de la Borrasca Juliette, fent avaluació i valoració dels mateixos.
  • Declaració responsable de no incórrer en prohibicions per ser beneficiari de subvencions (Annex II).
  • Declaració responsable de trobar-se al corrent en el compliment d'obligacions tributàries amb l'Estat i el Consell de Mallorca i amb la Seguretat Social (Annex III).
  • Autorització de l'interessat perquè una Administració Pública pugui obtenir dades d'estar al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries amb l'Estat, amb la Tresoreria General de la Seguretat Social i amb el Consell de Mallorca. (Annex IV)
  • Declaració responsable de no trobar-se en la situació prevista a l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (Annex V).
  • Certificat de la possessió i disposició real i plena dels terrenys necessaris per a l'execució de l'obra o servei segons el model de l'Annex VI
  • Un certificat del secretari/secretària de l'entitat local amb el vistiplau del batle/batlessa que acrediti la realització de l'activitat subvencionada, el compliment de la finalitat de la subvenció i l'aportació de la documentació justificativa que estableix la convocatòria i que l'actuació subvencionada compleix amb tota la normativa vigent i té totes les llicències i permisos necessaris, segons el model que figura com a Annex VII d'aquesta convocatòria.
  • Un informe, segons el model que figura com a Annex VIII d'aquesta convocatòria, emès per l'interventor/interventora de l'entitat local beneficiària de la subvenció en virtut del qual es faci constar:
  • La veracitat i la regularitat de la documentació justificativa de la subvenció que obra en poder de l'entitat local en els termes establerts en aquesta convocatòria.
  • Una relació de les factures de l'actuació subvencionada amb les dades identificatives de cada factura. I que el pagament de les factures s'ha realitzat abans de l'acabament del termini de justificació.
  • Una relació de les obligacions reconegudes de l'actuació subvencionada d'acord amb el que preveu l'article 48.1, segon apartat, de la vigent Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca.

A més, aquest informe per a la justificació de les actuacions subvencionades farà constar:

- Que l'Ajuntament no ha obtingut cap altra subvenció d'altres institucions públiques o privades per a l'activitat objecte de la subvenció (o, si és el cas, relació de les concedides, amb indicació dels imports i la seva procedència).

- Que els treballs realitzats i facturats objecte de la subvenció s'ajusten als preus de mercat.

- Que les despeses corresponen sense cap dubte a les actuacions objecte de subvenció.

- Que l'Ajuntament no recupera ni compensa o recupera i compensa l'Impost sobre el Valor Afegit (IVA).

- Que, si procedeix, respecte a les factures d'honoraris de persones físiques l'Ajuntament ha ingressat les retencions d'IRPF en l'Agència Tributària.

  • Un certificat del secretari/secretària de l'entitat local d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries amb l'Estat, la Seguretat Social i el Consell de Mallorca i els seus organismes autònoms dependents, d'acord amb l'establert a l'art. 48.4 de la vigent Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca (Annex IX)

9.- Òrgan instructor i procediment de concessió de les subvencions

L'òrgan instructor és la secretaria tècnica del Departament de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local, que ha de dur a terme les actuacions establertes a l'Ordenança general de subvencions, i formular la proposta de resolució. L'òrgan instructor pot requerir a les entitats sol·licitadores els informes o els aclariments que consideri convenients.

El Departament de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local és el centre gestor responsable del seguiment de les subvencions.

En compliment del previst a l'article 19.2 de l'Ordenança general de subvencions, s'enviarà a la base nacional de subvencions informació sobre aquesta convocatòria, i sobre les resolucions de concessió que es derivin, i es publicarà en el BOIB per conducte de la base esmentada, a més de publicar-se a la seu electrònica de Consell de Mallorca.

El termini màxim per resoldre i notificar la resolució del procediment serà de 30 dies. El venciment del termini màxim sense haver-se notificat la resolució, legitima els interessats per entendre desestimada per silenci administratiu la sol·licitud de concessió de la subvenció.

La concessió es realitzarà a través d'un procediment de concurrència no competitiva en el qual la quantia màxima de la subvenció ve predeterminada en l'apartat sisè d'aquesta convocatòria. Els municipis hauran d'acreditar en presentar la seva sol·licitud l'existència d'una sèrie de despeses relacionades amb les actuacions esmentades en l'apartat 3 d'aquesta convocatòria, realitzades entre el 26 de febrer de 2023 i la publicació d'aquesta, degudament justificades a través de les factures emeses en legal forma.

El Consell Executiu és l'òrgan competent per aprovar aquesta convocatòria de conformitat amb l'article 28 lletra f) i m) de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars en relació amb la base 24.4 de les d'execució del pressupost de 2023 i amb l'article 36.f) del Reglament orgànic del Consell de Mallorca vigent.

El Consell Executiu habilitarà la consellera executiva de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local com a òrgan competent per resoldre, concedir, modificar i dur a terme qualsevol acte administratiu.

10.- Pagament de la subvenció

El termini màxim per ordenar el pagament de la subvenció serà fins al 31 de desembre de 2023.

Per a això el beneficiari haurà d'haver acreditat estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat, el Consell de Mallorca i la Seguretat Social.

11.- Obligacions de les entitats beneficiàries

Els ajuntaments als quals se les ha concedit les subvencions estaran obligats a:

  • Comunicar al Departament de Promoció Econòmica i Desenvolupament Local del Consell de Mallorca, en qualsevol moment, l'obtenció de subvencions o ajuts per a la mateixa finalitat i no consignades a la sol·licitud.
  • Complir la resta d'obligacions que es preveuen a l'article 9 de la vigent Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca aprovat per acord de ple de dia 23 de desembre de 2016 (BOIB núm.. 21, de dia 18 de febrer de 2017).

12.- Principis generals i criteris objectius que han de regir l'atorgament i quantia de les subvencions

La concessió de les subvencions d'aquesta convocatòria es regeix pels principis de publicitat, objectivitat, igualtat i no discriminació, i s'ha de resoldre segons els següents criteris objectius:

1) l'existència d'unes despeses de reparació o restitució del mobiliari, reparació o rehabilitació d'immobles i infraestructures i neteja de parcs, jardins i finques públiques.

2) que les actuacions s'hagin realitzat entre el 26 de febrer de 2023 i la data de publicació d'aquesta convocatòria.

3) que s'acrediti documentalment que les reparacions coincideixen amb les actuacions descrites en la convocatòria aportant una relació de despeses derivades de les mateixes amb els justificants de pagament corresponents.

13.- Revocació

Les subvencions són de concessió voluntària, revocables i reductibles per les causes previstes a les lleis i a la vigent Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca.

14.- Normativa supletòria

En tot el que no s'hagi previst en aquesta convocatòria seran d'aplicació la normativa següent:

  • la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera;
  • la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local;
  • el Reial Decret Legislatiu 781/1986, de 18 d'abril, que aprova el text refós de les disposicions legals vigents en matèria de règim local;
  • la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions;
  • el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març;
  • la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques;
  • la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic;
  • la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic;
  • la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars;
  • el Decret Llei 3/2023 de 13 de març, pel qual s'estableixen ajuts i altres mesures urgents per reparar les pèrdues i els danys produïts per la borrasca Juliette en la serra de Tramuntana i altres llocs de l'illa de Mallorca;
  • el Reial Decret 887/2006, pel qual s'aprova el reglament que desenvolupa la Llei general de subvencions;
  • el Reglament orgànic del Consell de Mallorca aprovat per acord del Ple de dia 12 d'abril de 2018 (BOIB núm.. 89, de 19/07/2018);
  • l'Ordenança de procediment administratiu del Consell de Mallorca, aprovada per acord del Ple del Consell de Mallorca de dia 2 de maig de 1995 (BOIB núm.. 100, de 10/08/1995);
  • l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca aprovada per acord del Ple de 23 de desembre de 2016 (BOIB núm.. 21, de 18/02/2017 i BOIB núm.. 96, de 04/08/2018);
  • Decret de la Presidència del Consell Insular de Mallorca de data 10 de juliol de 2023 pel qual s'estableixen les competències dels departaments del Consell Insular de Mallorca (BOIB núm. 106 de 29/07/2023)
  • les Bases d'execució del pressupost del Consell de Mallorca
  • el Pla estratègic de subvencions del Consell de Mallorca;
  • i la resta de la normativa que sigui d'aplicació.

15.- Recursos

De conformitat amb l'article 44 en relació amb el 46.6 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, contra l'acord d'aprovació de la convocatòria de subvencions no es podrà interposar recurs en la via administrativa, si bé es podrà formular potestativament requeriment per a la seva anul·lació o revocació en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà al de la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) amb caràcter previ a la interposició de recurs contenciós administratiu.

El requeriment s'entendrà desestimat si en el termini d'un mes des de la seva presentació no es notifica resolució expressa. El termini per interposar el recurs contenciós administratiu serà de dos mesos comptadors des de l'endemà en aquell en el qual es rebi comunicació de la resolució expressa sobre el requeriment previ o aquest s'entengui desestimat de forma presumpta.

Si no es formula requeriment previ, es podrà interposar directament recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà en el de la publicació de l'acord d'aprovació de la convocatòria en el BOIB.

Malgrat l'anterior, es pot interposar, si és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent.

 16.- Publicació

El Consell de Mallorca, en compliment del previst als articles 17, 18 i 20 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, remetrà a la base de dades nacional de subvencions informació sobre l'aprovació de la convocatòria de les subvencions i de les resolucions de concessió que es derivin i es publicarà en el BOIB.

 

ANNEX I SOL·LICITUD

Sr./Sra.________________________________________________________________, com a batle/batlessa president/presidenta de l'Ajuntament de_________________________________ amb CIF________________

EXPOSA:

Que ha tingut coneixement de la convocatòria de subvencions urgents i excepcionals per cooperar en la reparació i restitució dels danys produïts per la Borrasca Juliette durant els dies 26 a 28 de febrer de 2023 en els béns, elements etnològics, infraestructures, equipaments, instal·lacions i serveis dels Ajuntaments de Mallorca, així com actuacions de neteja d'arbratge i de finques públiques.

Que, d'acord amb l'informe del tècnic municipal, el seu municipi ha patit danys produïts per la Borrasca Juliette i que declara que la/les actuació/ns sol·licitada/es per reparar o restituir aquests danys no està coberts per sistemes privats de cobertura de danys.

Que la Corporació que presideix es vol acollir aquesta convocatòria i, per això, acompanya la documentació prevista al punt 8.

Que, de conformitat amb les normes de la convocatòria, que accepta íntegrament,

SOL·LICITA:

I. - Una subvenció econòmica total de ........................................ euros per sufragar les actuacions i els honoraris de redacció de projectes i de direcció de les obres que es detallen:

- ....................................................................................................................................................

- ....................................................................................................................................................

- ....................................................................................................................................................

- ....................................................................................................................................................

- ....................................................................................................................................................

..............................., en la data de la signatura electrònica

 

SR. PRESIDENT DEL CONSELL DE MALLORCA

* Es poden sol·licitar el nombre d'actuacions que siguin necessàries

 

ANNEX II DECLARACIÓ RESPONSABLE DAVANT D'AUTORITAT ADMINISTRATIVA DE NO INCÓRRER EN ALGUNA DE LES PROHIBICIONS ESTABLERTES EN ELS APARTATS 2, 3 I 4 DE L'ARTICLE 8 DE L'ORDENANÇA GENERAL DE SUBVENCIONS DEL CONSELL DE MALLORCA (BOIB núm.. 21, de 18 de febrer de 2017 i BOIB núm.. 96, de 04 d'agost de 2018)

El/La Sr./Sra. ............................................................................. batle/ssa de l'Ajuntament de ......................................................................, compareix davant del/la secretari/secretària de la Corporació a fi de DECLARAR

Que l'Ajuntament de ........................................................................................ no incorre en alguna de les prohibicions establertes en els apartats 2, 3 i 4 de l'article 8 de l'Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca aprovada per acord del Ple de dia 23 de desembre de 2016 (BOIB núm.. 21, de 18 de febrer de 2017 i BOIB núm.. 96, de 04 d'agost de 2018); per tant, no hi ha cap impediment per ser beneficiari de subvencions urgents i excepcionals per reparar i restituir dels danys produïts per la Borrasca Juliette durant els dies 26 a 28 de febrer de 2023 en els béns, infraestructures, equipaments, instal·lacions i serveis dels Ajuntaments de Mallorca.

I perquè consti davant del Consell de Mallorca el firma.

................................., en la data de la signatura electrònica

davant de mi,                  

El/La secretari/secretària de la Corporació    

 

ANNEX III DECLARACIÓ RESPONSABLE DE TROBAR-SE AL CORRENT EN EL COMPLIMENT D'OBLIGACIONS TRIBUTÀRIES AMB L'ESTAT I AMB EL CONSELL DE MALLORCA I AMB LA SEGURETAT SOCIAL

Sr./Sra._____________________________________________________________________

batle/ssa president/a de l'Ajuntament de_____________________________ amb domicili en ________________________________________________________ actuant en representació de la Corporació,

COMPAREIX

a efectes de prestar la declaració responsable sobre els aspectes detallats a continuació i

DECLAR

1. Que l'Ajuntament de _________________________________ no ha demanat cap altra subvenció d'altres institucions públiques o privades per a l'activitat objecte de la subvenció (o, si és el cas, relació de les demanades/concedides, amb indicació dels imports).

2. Que l'Ajuntament de ________________________________ està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries amb el Consell de Mallorca.

3. Que l'Ajuntament de ________________________________ està al corrent en el compliment de les obligacions amb l'Agència Tributària de l'Estat.

4. Que l'Ajuntament de ________________________________ està al corrent en el compliment de les obligacions amb la Seguretat Social.

I a fi que així consti davant del Consell de Mallorca realitzo la present declaració.

 .................................., en la data de la signatura electrònica

 

ANNEX IV MODEL D'AUTORITZACIÓ PER A L'OBTENCIÓ DE DADES D'ESTAR AL CORRENT EN EL CUMPLIMIMENT DE LES OBLIGACIONS TRIBUTÀRIES AMB L'ESTAT, AMB LA TRESORERIA GENERAL DE LA SEGURETAT SOCIAL I AMB EL CONSELL DE MALLORCA.

Sr./Sra.____________________________________________________________________

batle/ssa president/a de l'Ajuntament de ___________________________ amb domicili en ______________________________________________ actuant en representació de la Corporació,

AUTORITZA perquè una Administració Pública pugui obtenir dades d'estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries amb l'Estat, amb la Tresoreria General de la Seguretat Social i amb el Consell de Mallorca.

I a fi que així consti davant del Consell de Mallorca realitzo la present autorització.

 

ANNEX V DECLARACIÓ RESPONSABLE DE NO TROBAR-SE EN LA SITUACIÓ PREVISTA A L'ARTICLE 11 DE LA LLEI 11/2016, DE 28 DE JULIOL, D'IGUALTAT DE DONES I HOMES (BOE núm.. 202, de 22 d'agost de 2016).

Sr./Sra.____________________________________________________________________ batle/ssa president/a de l'Ajuntament de ________________________ amb domicili en __________________________________________________ actuant en representació de la Corporació,

DECLARO

De conformitat amb el que preveu la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat d'homes i dones (BOE núm.. 202, de 22 d'agost de 2016), l'Ajuntament de ____________________________________________ amb NIF: ______________________ no ha estat sancionat o condemnat en els tres últims anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries a raó de sexe o de gènere, sancionat per resolució administrativa ferma o per sentència judicial ferma.

I a fi que així consti davant del Consell de Mallorca, realitzo la present declaració.

.........................., en la data de la signatura electrònica

 

ANNEX VI MODEL DE CERTIFICAT DE LA POSSESSIÓ I DISPOSICIÓ REAL I PLENA DELS TERRENYS O BÉNS NECESSARIS PER A L'EXECUCIÓ DE L'OBRA O SERVEI

Sr./Sra............................................................................................., secretari/secretària de l'Ajuntament ....................................................................

CERTIFICA:

Que l'Ajuntament ...................................... té la plena possessió i la disposició real dels terrenys necessaris per a la normal execució del contracte de l'obra denominada ..........................................................................................................................................

I, perquè consti als efectes previstos a la legislació vigent, expedeix aquest certificat, d'ordre i amb el vistiplau del Sr. batle/Sra. batlessa.

Vistiplau                   

EL BATLE/LA BATLESSA      

 

ANNEX VII CERTIFICAT DEL/LA SECRETARI/A EN FASE DE JUSTIFICACIÓ DE DESPESES

Sr./Sra........................................................................................................., secretari/secretària de l'Ajuntament d........................................................................................

CERTIFICA:

Que l'Ajuntament d................................................. ha estat beneficiari d'una subvenció del Consell de Mallorca en el marc de la convocatòria de subvencions urgents i excepcionals per reparar i restituir dels danys produïts per la Borrasca Juliette durant els dies 26 a 28 de febrer de 2023 en els béns, elements etnològics, infraestructures, equipaments, instal·lacions i serveis dels Ajuntaments de Mallorca, així com actuacions de neteja d'arbratge i de finques públiques per import de ................................................................... per dur a terme la/es següent/s actuació/ns:

- .........................................................................................................................................

- .........................................................................................................................................

- .........................................................................................................................................

- .........................................................................................................................................

Que l'activitat subvencionada abans esmentada s'ha realitzat, s'ha complert la finalitat de la subvenció i s'ha aportat de documentació justificativa que estableix la convocatòria.

Que l'actuació subvencionada compleix tota la normativa vigent i té totes les llicències i permisos necessaris

I, perquè consti als efectes previstos a la legislació vigent, expedeix aquest certificat, d'ordre i amb el vistiplau del Sr. batle/Sra. batlessa.

.........................., en la data de la signatura electrònica

Vistiplau                 

EL BATLE/LA BATLESSA    

 

ANNEX VIII INFORME DE L'INTERVENTOR/A MUNICIPAL EN FASE DE JUSTIFICACIÓ DE DESPESES.

Sr./Sra..........................................................................., com a Interventor/a de l'Ajuntament de ................................................, d'acord amb el que disposa la disposició addicional segona de la vigent Ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca (BOIB núm.. 21, de 18 de febrer de 2017),

INFORMA:

Que l'Ajuntament de ...................................., en el marc de la convocatòria de subvencions urgents i excepcionals per reparar i restituir dels danys produïts per la Borrasca Juliette durant els dies 26 a 28 de febrer de 2023 en els béns, elements etnològics, infraestructures, equipaments, instal·lacions i serveis dels Ajuntaments de Mallorca, així com actuacions de neteja d'arbratge i de finques públiques, ha estat subvencionat pel Consell de Mallorca per dur a terme la/es següent/s actuació/ns:

- ..................................................................................................................................................

- ..................................................................................................................................................

- ..................................................................................................................................................

- ..................................................................................................................................................

per un import total de ..............................................

Que l'activitat/s subvencionada/es abans esmentada s'ha realitzat, s'ha complert la finalitat de la subvenció i s'ha aportat de documentació justificativa que estableix la convocatòria.

Que l'actuació/ns subvencionada/es no estava coberta per sistemes privats de cobertura de danys i per tant no he rebut cap compensació.

Que les factures justificatives de l'anterior actuació subvencionada, que són verídiques i s'han expedit amb regularitat i corresponen sense cap dubte a la/es activitat/s objecte de subvenció en els termes establerts a la convocatòria, són les següents:

Data factura

Núm.. Factura

NIF

Proveïdor

Proveïdor

Concepte

Import de la

factura

Data pagament de la factura

Data

reconeixement obligació (O)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TOTAL

 

 

 

Així mateix, DECLARA (1):

___ Que l'Ajuntament no recuperarà ni compensarà l'IVA de les factures que presenta.

___ Que l'Ajuntament recupera i/o compensa l'IVA de les següents factures: ..............................................................................................................................

..............................................................................................................................

1) Marcar amb una creu l'opció que correspongui.

També DECLARA:

Que l'Ajuntament no ha obtingut cap altra subvenció/ingrés d'altres institucions públiques o privades per a l'activitat objecte de la subvenció (o, si és el cas, relació de les concedides, amb indicació dels imports i la seva procedència).

Que les despeses corresponen sense cap dubte a l'activitat objecte de subvenció.

Que el cost justificat amb les factures no supera el valor de mercat.

Que els treballs realitzats i facturats objecte de la subvenció s'ajusten als preus de mercat.

Que l'actuació subvencionada compleix tota la normativa vigent i té totes les llicències i permisos necessaris

I perquè així consti, jo, com Interventor/a de l'Ajuntament, expedeixo aquest document en ................................................, en la data de la signatura electrònica.

 

ANNEX IX CERTIFICACIÓ D'ESTAR AL CORRENT EN EL COMPLIMENT DE LES OBLIGACIONS TRIBUTÀRIES AMB L'ESTAT, CONSELL DE MALLORCA I AMB LA SEGURETAT SOCIAL, D'ACORD AMB L'ART. 48.4 DE LA VIGENT ORDENANÇA GENERAL DE SUBVENCIONS DEL CONSELL DE MALLORCA.

El/La Sr. /Sra. ....................................................................., secretari/secretària de l'Ajuntament d ................................................................

CERTIFICA: que, d'acord amb el previst a l'article 48.4 de la vigent Ordenança general de subvencions del Consell Insular de Mallorca, aprovada per acord del Ple de dia 23 de desembre de 2016 (BOIB núm. 21, de 18 de febrer de 2017), modificada per acord del Ple de dia 14 de juny de 2018 (BOIB núm. 96, de 4 d'agost de 2018), i els articles concordants del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, l'Ajuntament de ..................................... està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries amb l'Estat, amb el Consell de Mallorca, i amb la Seguretat Social.

I, perquè així consti davant del Consell de Mallorca a l'efecte del reconeixement d'obligació econòmica de la convocatòria de subvencions urgents i excepcionals per cooperar en la reparació i restitució dels danys produïts per la Borrasca Juliette durant els dies 26 a 28 de febrer de 2023 en els béns, elements etnològics, infraestructures, equipaments, instal·lacions i serveis dels Ajuntaments de Mallorca, així com actuacions de neteja d'arbratge i de finques públiques, expedeixo aquest certificat per ordre i amb el vistiplau del/la Sr. Batle/Sra. Batlessa.

..................................., en la data de la signatura electrònica.