Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 661089
Resolució de la Presidència de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials, de 16 d’octubre de 2023, d’aprovació de la convocatòria pública d'ajudes econòmiques de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials a entitats que desenvolupin programes de voluntariat social, sociosanitari o comunitari per a la gent gran de Mallorca pels anys 2023-2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. El 20 de setembre de 2023 la cap del Servei de la Direcció Insular d'Atenció Comunitària i promoció de l'Autonomia Personal amb el vist-i-plau de la Directora Insular d'Atenció Comunitària i Promoció de l'Autonomia Personal, i de la cap del Servei de la Direcció Insular d'Atenció Sociosanitària amb el vist-i-plau de la Directora Insular d'Atenció Sociosanitària de l'IMAS, van signar un informe proposant que s'inicii la corresponent tramitació administrativa per a l'aprovació de la convocatòria pública d'ajudes econòmiques de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials a entitats que desenvolupin programes de voluntariat social, sociosanitari o comunitari per a la gent gran de Mallorca pels anys 2023-2024.

2. El 20 de setembre de 2023 la cap del Servei de la Direcció Insular d'Atenció Comunitària i promoció de l'Autonomia Personal amb el vist-i-plau de la Directora Insular d'Atenció Comunitària i Promoció de l'Autonomia Personal, i de la cap del Servei de la Direcció Insular d'Atenció Sociosanitària amb el vist-i-plau de la Directora Insular d'Atenció Sociosanitària de l'IMAS, van signar un informe proposant que s'inicii la corresponent tramitació administrativa per a l'aprovació de la convocatòria pública d'ajudes econòmiques de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials a entitats que desenvolupin programes de voluntariat social, sociosanitari o comunitari per a la gent gran de Mallorca pels anys 2023-2024.

3. S'ha elaborat l'esborrany de les bases d'aquesta convocatòria, sobre la qual es demana al Servei Juridicoadministratiu iniciar la tramitació del procediment per tal d'aprovar-la.

4. Existeix crèdit adequat i suficient per fer front a les despeses que genera aquesta convocatòria, essent l'import màxim que es destina a la convocatòria de 60.000,00€, amb càrrec a la partida següent 60.23130.48900 a càrrec del pressupost vigent del 2023, i núm de document comptable A 22023009286.

5. Pel que fa al procediment proposat per a la concessió d'aquestes subvencions, assenyalar que és el de concurrència competitiva, per tant, un cop s'hagi aprovat la convocatòria, s'haurà de publicar el corresponent anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears per tal que totes les entitats que estiguin interessades puguin presentar-s'hi, així com a la BDNS i a la seu electrònica del Consell de Mallorca.

6. El 26 de setembre de 2023, el president de l'IMAS va resoldre iniciar la tramitació administrativa per aprovar i publicar aquesta convocatòria publica d'ajudes a entitats que desenvolupin programes de voluntariat social, sociosanitari o comunitari per a la gent gran de Mallorca pels anys 2023-2024.

7. Aquesta subvenció es troba prevista al Pla Estratègic de Subvencions de l'IMAS de 2023.

8. El Servei Juridicoadministratiu i la Intervenció Delegada de l'IMAS han emès els informes favorables corresponents.

Fonaments de dret

1. Vists els Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, en endavant IMAS, aprovats pel Ple del Consell de Mallorca l'11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), en especial l'establert al seu article 2, d'acord amb el qual aquest organisme té com a objecte fonamental l'exercici, en forma directa i descentralitzada, de les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i protecció de menors.

2. D'acord amb l'article 70.4 de l'Estatut d'Autonomia, són competències pròpies dels consells els serveis socials i l'assistència social i la política de protecció i atenció a persones dependents.

3. Vista la Llei 12/1993, de 20 de desembre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i assistència social, les atribuïdes per la Llei 14/2001, de 23 d'octubre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials.

4. Atesa la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, que estableix com a principis rectors del sistema de serveis socials balear la descentralització i la desconcentració.

Atès l'article 23 a) de la Llei 11/2019, de 8 de març, de voluntariat de les Illes Balears que estableix que són competències dels Consells Insulars «a) Analitzar, promoure i impulsar els programes de voluntariat que es duguin a terme al seu àmbit».

5. L'IMAS, en el marc de les seves competències i de l'activitat de foment pròpia de les administracions públiques, vol promoure accions dirigides a donar suport a entitats que sense ànim de lucre desenvolupen activitats de serveis socials dirigides a diferents perfils socials, mitjançant activitats de caràcter preventiu, d'informació, atenció i suport social, psicològic i emocional a persones afectades per situacions que generen vulnerabilitat, dependència, risc d'aïllament, discriminació, marginació i exclusió social, així com, activitats d'inserció, rehabilitació i integració sociolaboral de persones i/o col·lectius amb dificultats socials, més desfavorits i/o exclosos socialment; així com actuacions que complementin programes d'assistència, inserció i reinserció social de l'IMAS i/o dels serveis socials d'atenció primària que es gestionin des de l'àmbit municipal.

6. D'acord amb l'article 8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, amb caràcter previ a l'atorgament de les subvencions, s'han d'aprovar les normes que estableixin les bases reguladores de concessió en els termes que preveu la Llei.

7. Vista l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca, aprovada pel Ple en sessió de dia 23 de desembre de 2016 (BOIB núm. 21 de 18 de febrer de 2017), així com les seves modificacions aprovades per l'acord del Ple del Consell de Mallorca de 14 de juny de 2018 (BOIB núm 96 de 4 d'agost de 2018), en especial referència a l'establert al seu article 1 que determina que té per objecte regular el règim jurídic general de les subvencions atorgades pel Consell Insular de Mallorca, els organismes autònoms que en depenen i les entitats de dret públic amb personalitat jurídica pròpia vinculades o dependents que atorguin subvencions dins l'exercici de potestats administratives.

Així com, vist que aquesta Ordenança dóna compliment al previst al Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, adequant, d'acord amb la Disposició addicional segona d'aquest Decret legislatiu, l'activitat de concessió de subvencions del Consell a l'establert a la mateixa Llei.

8. D'acord amb l'article 3 dels Estatuts de l'IMAS, aquest organisme té personalitat jurídica pròpia i la capacitat d'obrar necessària per complir els seus fins.

9. Tal com es disposa a l'article 7.2 apartat 7) dels Estatuts de l'IMAS, correspon a la Presidència aprovar les bases específiques i resoldre els procediments d'ajudes, prestacions i/o subvencions relatives a les competències atribuïdes a l'IMAS. No obstant, les bases d'aquesta convocatòria preveuen que mitjançant la resolució de la presidència de l'IMAS que aprovi les bases, el president delegarà en la Gerència de l'IMAS la competència per resoldre aquesta convocatòria, el que es permès en tant aquesta competència no es troba entre les no delegables, tal com es disposa al punt 7.2.31 dels Estatuts de l'IMAS.

10. L'acord del Consell Executiu adoptat en sessió extraordinària de 02/03/2023, mitjançant els quals s'aprova el Pla estratègic de subvencions de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials de l'exercici 2023 i en el que es preveia un import estimatiu d'aquesta convocatòria per un import de 60.000,00€.

Per tor això,

RESOLC

Primer. APROVAR la convocatòria pública d'ajudes econòmiques de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials a entitats que desenvolupin programes de voluntariat social, sociosanitari o comunitari per a la gent gran de Mallorca pels anys 2023-2024, d'acord amb el text següent:

«CONVOCATÒRIA PÚBLICA D'AJUDES ECONÒMIQUES DE L'INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS A ENTITATS QUE DESENVOLUPIN PROGRAMES DE VOLUNTARIAT SOCIAL, SOCIOSANITARI O COMUNITARI PER A LA GENT GRAN DE MALLORCA PELS ANYS 2023-2024

1. OBJECTE

L'objecte d'aquesta convocatòria és fixar els criteris i el procediment de concessió d'ajudes econòmiques adreçades a entitats sense ànim de lucre per gestionar i desenvolupar projectes de voluntariat social, sociosanitari o comunitari als centres i serveis gestionats per l'Àrea d'Atenció Sociosanitària i per l'Àrea d'Atenció Comunitària i Promoció de l'Autonomia Personal de l'IMAS (en endavant, centres i serveis de Gent Gran de l'IMAS) durant un any.

L'IMAS s'encarregarà de la promoció, l'impuls i la visibilització dels projectes de voluntariat mentre que l'entitat beneficiària de la subvenció s'encarregarà del desenvolupament dels mateixos. Aquests projectes responen a un model fonamentat en la responsabilitat social i en els principis de participació lliure, altruista, compromesa i solidària.

2. FINALITAT DE LA CONVOCATÒRIA

La finalitat de la present convocatòria és el desenvolupament i la gestió dels projectes de voluntariat dirigits a la Gent Gran de l'IMAS, i en concret:

A) La defensa de la qualitat de vida del col·lectiu de la gent gran de l'IMAS que per diverses raons pateixen exclusió social i desigualtat, amb vocació de transformació social i de visibilització de les causes estructurals que generen aquesta situació.

B) La promoció de la salut, la prevenció de malalties, l'assistència sanitària, la rehabilitació o l'atenció social amb l'objectiu de preservar el benestar mental, emocional i físic de la gent gran de l'IMAS, alhora que donen suport i orientació a les famílies i a l'entorn més proper.

C) La millora i la promoció integral del col·lectiu de la gent gran de l'IMAS mitjançant el foment de les relacions socials, el sentiment de comunitat i la corresponsabilitat social, amb la qual cosa es contribueix decididament i activament a la cohesió social i al foment de la participació ciutadana. Promou la sensibilització i s'orienta a la millora de les condicions de vida de la comunitat, generant teixit social i vertebrant una societat solidària, activa, crítica, compromesa i corresponsable en la recerca de solucions a les necessitats socials.

El voluntariat a desenvolupar és de caràcter presencial, és a dir, es desenvoluparà en persona participant de manera física en programes de duració continuada en el temps.

3. CONTINGUT DELS PROJECTES

Podran ser objecte de subvenció els programes de voluntariat de caràcter social, sociosanitari o comunitari dirigits al col·lectiu de la Gent Gran de Mallorca, i concretament aquells orientats a les persones usuàries de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials a les Residències de Gent Gran, als Centres de dia, a les Llars d'Ancians o als centres on es desenvolupa el Servei de Promoció a l'Autonomia Personal de la Gent Gran.

Els projectes que es subvencionaran seran un màxim de dos, amb un import màxim per cadascun de 30.000,00 euros, que es distingeixen en funció de les persones destinatàries a les que van dirigides.

1. Programa de voluntariat dirigit a la Gent Gran usuària de l'Àrea d'Atenció Sociosanitària de l'IMAS:

-Residència Llar dels Ancians (Palma).

-Residència Bonanova (Palma).

-Residència S. Miquel/Oms (Palma).

-Centre de Dia Llar Reina Sofia (Palma).

-Residència Bartomeu Quetglas (Felanitx).

-Residència Huialfàs (Sa Pobla).

-Centre de Dia Can Clar (Llucmajor).

2. Programa de voluntariat dirigit a la Gent Gran usuària de l'Àrea d'Atenció Comunitària i Promoció de l'Autonomia Personal de l'IMAS:

-Llar Avinguda Argentina (Palma).

-Llar de Felanitx.

-Llar Reina Sofia (Palma).

-Llar de Manacor.

-Llar de Llucmajor.

-Servei de Promoció a l'Autonomia Personal de Son Bru (Puigpunyent).

-Servei de Promoció a l'Autonomia Personal de Can Real (Petra).

4. TERMINI PER L'EXECUCIÓ DELS PROJECTES SUBVENCIONABLES

Els projectes subvencionables s'hauran d'iniciar el dia 1 de desembre de l'any 2023 i finalitzaran el dia 30 de novembre de l'any 2024, tenint en compte que la duració màxima és de dotze mesos per cada projecte.

5. PRESSUPOST DE LA CONVOCATÒRIA

L'import màxim que es destina a la convocatòria és de 60.000,00€, amb càrrec a la partida 60.23130.48900 del pressupost de l'IMAS de l'any 2023.

 

6. ÀMBIT TERRITORIAL DE LA CONVOCATÒRIA

L'àmbit d'aplicació territorial d'aquesta convocatòria és Mallorca, de forma que únicament es subvencionaran projectes de voluntariat que continguin activitats que es vagin a desenvolupar en aquesta illa.

7. BENEFICIARIS

7.1 Entitats

Podran sol·licitar una ajuda en el marc d'aquesta convocatòria les entitats de voluntariat que compleixin els següents requisits:

a. Ser una organització privada sense ànim de lucre, amb capacitat jurídica i d'obrar, que duguin a terme activitats d'interès general i que tenguin la participació voluntària de la ciutadania com un valor imprescindible per assolir la seva missió.

b. Tenir domicili social (representació o delegació) a l'illa de Mallorca.

c. Estar legalment constituïdes i inscrites en el Registre Unificat de Serveis Socials de la comunitat autònoma de les Illes Balears o en el que correspongui, abans de la data de la sol·licitud en el marc d'aquesta convocatòria.

d. Estar integrades per persones voluntàries, sens perjudici del personal assalariat que puguin tenir.

e. Desenvolupar una part o totes les seves actuacions mitjançant programes de voluntariat.

f. Estar inscrites en el cens d'entitats de voluntariat, quan estigui en funcionament.

g. Disposar d'un pla de voluntariat en el qual s'aglutinin els diferents programes de voluntariat destinats a la gent gran de Mallorca i que reculli els aspectes relatius a la gestió de les persones voluntàries en el si de l'entitat, com el tipus de voluntariat, el procés d'incorporació i desvinculació, la formació necessària, la disponibilitat mínima i màxima de les futures persones voluntàries, el sistema de coordinació i comunicació, i la persona responsable del voluntariat.

h. Disposar d'un itinerari formatiu del voluntariat en el qual es pugui identificar la formació que la persona voluntària necessita per desenvolupar la seva tasca dins l'entitat.

i. Facilitar informació sobre la missió, la visió i els valors de l'entitat, així com del codi ètic i dels programes de voluntariat que es desenvolupin.

j. Formalitzar la vinculació de les persones voluntàries mitjançant el document de compromís.

k. Proveir les persones voluntàries d'una identificació on consti, com a mínim, la condició de voluntària i el nom de l'entitat.

l. Garantir el seguiment i suport a les persones voluntàries en el desenvolupament de la seva acció, així com que les accions es desenvolupin d'acord amb les mesures de seguretat i higiene adequades.

m. Crear i mantenir un registre on constin les persones voluntàries, els programes als quals estiguin adscrites, la seva dedicació i una descripció de les seves tasques, a l'efecte de poder expedir, en el cas que les persones voluntàries ho sol·licitin, els corresponents certificats de participació en els programes de voluntariat.

n. Fer les gestions oportunes perquè si les persones voluntàries ho sol·liciten es puguin acreditar les competències adquirides en el desenvolupament de la seva acció de voluntariat, mitjançant els procediments que s'estableixin.

ñ. Disposar d'un codi ètic on es reculli l'acció voluntària de l'entitat.

o. Disposar d'assegurances que cobreixin els riscs i els accidents als quals puguin estar exposades les persones voluntàries en la realització de la seva acció de voluntariat, incloent-hi possibles responsabilitats civils a tercers.

p. Rescabalar les despeses que l'acció voluntària pugui ocasionar a les persones voluntàries que ho hagin acordat en el document de compromís.

q. Exigir el consentiment o l'autorització expressa i per escrit en els casos en què les persones voluntàries siguin menors, tal com preveu l'article 9.2 de la Llei de Voluntariat de les Illes Balears.

r. Estar inscrites en el cens d'entitats de voluntariat, quan estigui en funcionament, i mantenir les dades actualitzades d'acord amb les disposicions que el regulin.

s. Aportar a requeriment de l'administració competent en matèria de voluntariat qualsevol informació relativa a les seves actuacions, programes i funcionament.

t. Disposar d'un protocol de gestió de conflictes que aposti per fomentar la cultura de la pau i la utilització de metodologies lligades a la gestió alternativa dels conflictes (GAC).

u. A l'hora de determinar les persones destinatàries de l'acció voluntària, no fer discriminacions per raó de nacionalitat, origen racial o ètnic, religió, conviccions ideològiques o sindicals, malaltia, discapacitat, edat, sexe, identitat sexual, orientació sexual o qualsevol altra circumstància personal o social.

v. Estar al corrent en el compliment de les obligacions econòmiques amb el Consell de Mallorca i amb l'IMAS i de les altres obligacions tributàries i amb la Seguretat Social que venguin imposades per la normativa vigent.

w. No incórrer en cap de les prohibicions per ser beneficiari que estableix l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

x. Que entre les seves finalitats/objecte social/objectius figuri el suport al col·lectiu de la gent gran i que figuri així en els seus estatuts.

7.2 Agrupacions d'entitats

També podran ser beneficiàries les agrupacions d'entitats sense afany de lucre, sempre i quan les entitats que la conformin i que participin a l'execució del projecte compleixin els requisits indicats anteriorment per poder ser beneficiari, d'acord amb l'establert a l'article 7.2 b) de l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca, aprovada en sessió del Ple de 23 de desembre de 2016 (BOIB núm. 21 de 18 de febrer de 2017) i modificada per Acord del Ple del Consell de Mallorca de data 14 de juny de 2018 (BOIB núm. 96, de 4 d'agost de 2018), d'ara endavant l'Ordenança.

8. ENTITATS EXCLOSES

No podran sol·licitar una ajuda en el marc d'aquesta convocatòria les següents entitats:

  • Entitats que desenvolupen actuacions que no s'ajusten a les modalitats descrites anteriorment.
  • Entitats que desenvolupen exclusivament programes de voluntariat internacional de cooperació al desenvolupament, ambiental, cultural, esportiu, educatiu, d'oci i temps lliure o de protecció civil
  • Entitats amb una estructura personal, material i organitzativa que no abasti a tots els municipis de Mallorca.
  • Entitats o els grups que desenvolupin accions solidàries o d'ajut aïllades, esporàdiques o puntuals, i les accions que es desenvolupin al marge d'entitats de voluntariat per raons familiars, d'amistat, bon veïnatge o altres, així com totes aquelles activitats que duguin a terme les entitats privades sense ànim de lucre al marge, si és el cas, dels seus programes de voluntariat.

9. SOL·LICITUDS

Cada entitat sol·licitant podrà presentar com a màxim dues sol·licituds, una per cadascun dels programes que es subvencionen. És a dir, cada entitat pot presentar només una sol·licitud per programa: una sol·licitud pel «Programa de voluntariat dirigit a la Gent Gran usuària de l'Àrea d'Atenció Sociosanitària de l'IMAS» i una altra pel «Programa de voluntariat dirigit a la Gent Gran usuària de l'Àrea d'Atenció Comunitària i Promoció de l'Autonomia Personal de l'IMAS».

En cas de qualque entitat presentés més d'una sol·licitud per programa es tindria per presentada la darrera sol·licitud, segons el número del registre d'entrada de l'IMAS.

9.1 Lloc de presentació de les sol·licituds

Les entitats interessades poden presentar la sol·licitud conforme amb els models normalitzats que figuren a la seu electrònica del Consell de Mallorca, al Tauler d'edictes de lIMAS o a les oficines que s'indiquen o a la web www.imasmallorca.net i que s'aproven amb aquesta convocatòria.

Les sol·licituds s'han de presentar al registre electrònic de l'IMAS, el qual es troba disponible a l'enllaç https://imas.sedipualba.es/segex/trami te.aspx?idtramite=12092 així com des de la icona que es troba a la seu electrònica del Consell de Mallorca https://seu.conselldemallorca.net/es/web/seu/ficha?key=139256

Les sol·licituds han de contenir totes les dades necessàries per identificar l'entitat i el seu representant legal i han d'anar acompanyades de la resta de la documentació que s'indica en aquesta Resolució.

Expressament s'adverteix que d'acord amb l'article 68.4 de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre del procediment administratiu comú de les administracions públiques, si alguna de les entitats «....presenta la seva sol·licitud presencialment, les administracions públiques han de requerir l'interessat perquè la repari a través de la seva presentació electrònica. A aquests efectes, es considera com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què s'hagi dut a terme l'esmena».

9.2 Documentació a adjuntar amb les sol·licituds

A la sol·licitud de subvenció (annex 1) , s'haurà d'adjuntar la documentació següent:

a) Fotocòpia del document acreditatiu que la persona sol·licitant és el representant legal de l'entitat i el seu DNI.

b) Fotocòpia de la targeta d'identificació fiscal de l'entitat.

c) Fotocòpia dels estatuts degudament legalitzats fent constar explícitament no tenir ànim de lucre.

d) Acreditació de la inscripció en el Registre Unificat de Serveis Socials de la comunitat autònoma de les Illes Balears o en el que correspongui.

e) Sol·licitud de transferència bancària per als pagaments expedida a nom de l'entitat beneficiària de l'ajuda, signada i segellada pel seu representant legal i per l'entitat bancària (annex 2).

f) Certificat acreditatiu d'estar al corrent en el compliment de les obligacions amb l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, vigent, com a mínim, durant els quatre mesos posteriors a la presentació de la sol·licitud, o annex 3 (Consentiment informat per poder consultar informació d'altres administracions).

g) Certificat acreditatiu d'estar al corrent en el compliment de les obligacions amb la Tresoreria General de la Seguretat Social vigent, com a mínim, durant els quatre mesos posteriors a la presentació de la sol·licitud, o annex 3 (Consentiment informat per poder consultar informació d'altres administracions).

h) Certificat acreditatiu d'estar al corrent en el compliment de les obligacions amb la hisenda autonòmica, vigent, com a mínim, durant els quatre mesos posteriors a la presentació de la sol·licitud. Aquesta consulta no es pot fer d'ofici, per tant l'entitat ha d'aportar el certificat que es pot tramitar en el següent enllaç https://sedentarismes/cva/acceso/clave?returnUrl=%2Fcva%2Ftramites%2Fcertificados

i) Documentació acreditativa d'estar al corrent en el compliment de les obligacions econòmiques amb l'IMAS i amb el Consell de Mallorca. A aquest efecte, la sol·licitud de la subvenció implica l'autorització perquè l'IMAS pugui obtenir de la Tresoreria del Consell de Mallorca informació relativa al compliment d'aquestes obligacions. No obstant això, l'entitat interessada pot optar per presentar aquesta documentació juntament amb la sol·licitud de la subvenció.

j) Declaració en què es facin constar totes les subvencions o els ajuts obtinguts o sol·licitats per a la mateixa finalitat de qualsevol ens públic o privat, si escau, o una declaració expressa de no haver-ne sol·licitat cap (annex 4).

k) Memòria descriptiva del projecte i de l'entitat, acreditativa dels criteris de valoració establerts al punt 10.8 d'aquestes bases (annex 5), degudament signada pel responsable de la entitat, amb un màxim de 30 pàgines en lletra «Calibri», amb una mida mínima de la lletra de 10,5.

9.3 Termini per a la presentació.

El termini per a la presentació de les sol·licituds és de quinze (15) dies hàbils, comptadors a partir del següent al de la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Segons l'article 30.2 de la Llei 39/15, de l'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, s'exclouen del còmput els dissabtes els diumenges i els declarats festius.

9.4 Esmena de deficiències.

Si la sol·licitud no reuneix els requisits legals i els que es deriven de les bases reguladores de les subvencions i d'aquesta convocatòria, s'ha de requerir l'entitat sol·licitant, d'acord amb el que estableix l'article 68 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques perquè, en un termini no superior a deu dies hàbils, esmeni la falta o acompanyi els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es tindrà per desistida de la seva petició, prèvia resolució expressa en els termes que estableix l'article 21 d'aquesta Llei.

10. INSTRUCCIÓ DEL PROCEDIMENT

10.1 Procediment

El procediment de concessió de les subvencions regulades a la present convocatòria serà el de concurrència competitiva i la concessió dels ajuts es regirà pels principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l'òrgan que els atorga i eficiència en l'assignació i la utilització dels recursos públics.

10.2 Òrgan instructor

L'òrgan competent per instruir el procediment és el/la Cap de Servei de l'Àrea d'Atenció Comunitària i Promoció de l'Autonomia Personal de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials , que ha de dur a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per instruir i tramitar el procediment en els termes que estableix l'article 16 del text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005 de 28 de desembre) i l'article 18 de l'Ordenança, així com també per comprovar la justificació i l'aplicació efectiva de l'ajut concedit d'acord amb el que disposa l'article 42 del mateix text legal.

10.3 Examen de la documentació presentada

L'òrgan instructor ha d'examinar les sol·licituds i la documentació adjunta per tal de determinar si l'ajuda s'adequa al que estableix aquesta convocatòria. S'ha de comprovar específicament que l'entitat sol·licitant compleix els requisits generals i que s'aporta la documentació prevista en aquesta convocatòria.

En el supòsit que el procediment de concessió es paralitzi per qualsevol causa imputable a l'entitat sol·licitant de l'ajut, l'òrgan instructor l'ha d'advertir que transcorregut el termini d'un mes se'n produirà la caducitat. Si finalitza aquest termini i l'entitat sol·licitant no ha dut a terme les activitats necessàries per reprendre'n la tramitació, l'òrgan instructor ha de proposar, a l'òrgan competent per resoldre, l'arxivament de les actuacions i, una vegada dictada la resolució corresponent, ha de notificar-ho a la persona interessada.

 

​​​​​​​10.4 La Comissió Avaluadora

D'acord amb els articles 18.1 i 18.3 de l'Ordenança, en els procediments de concurrència competitiva, quin és el cas, és preceptiva l'existència d'un òrgan col·legiat. Aquest òrgan o Comissió avaluadora és el que, quan l'òrgan instructor ha avaluat les sol·licituds, ha d'emetre informe en què es concreta el resultat de l'avaluació efectuada.

Per a l'estudi de les sol·licituds i valoració dels projectes tècnics presentats es constituirà aquesta Comissió avaluadora formada per:

- President/a titular: El/la cap de servei l'Àrea d'Atenció Comunitària i Promoció de l'Autonomia Personal de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials. President/a suplent: El/la cap de servei de l'Àrea d'Atenció Sociosanitària de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials.

- Vocals:

- Dos tècnic/ques de l'Àrea d'Atenció Comunitària i Promoció de l'Autonomia Personal de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials o persona que el/la substitueixi.

- El/la cap de Servei de Gestió Econòmica de l'IMAS o persona que el/la substitueixi.

- El/la Gerent de l'IMAS o persona que el/la substitueixi.

- Secretari, amb veu, però sense vot: El/la cap del Servei Jurídicoadministratiu de l'IMAS o persona que el/la substitueixi.

10.5 Import de les ajudes

Les ajudes a concedir seran un màxim de dues, que es distingeixen en funció de les persones destinatàries a les que van dirigides:

1. Programa de voluntariat dirigit a la Gent Gran usuària de l'Àrea d'Atenció Sociosanitària de l'IMAS: Import màxim a concedir: 30.000,00€.

2. Programa de voluntariat dirigit a la Gent Gran usuària de l'Àrea d'Atenció Comunitària i Promoció de l'Autonomia Personal de l'IMAS: Import màxim a concedir: 30.000,00€.

10.6 Despeses subvencionables

A l'efecte d'aquesta convocatòria, s'entén per costos directes els vinculats de manera necessària al desenvolupament de l'acció subvencionada, i per costos indirectes aquells en els quals incorri l'entitat beneficiària a conseqüència de la gestió de l'acció subvencionada.

Podran subvencionar-se sobre la base d'aquesta ordre les despeses corrents que s'originin per la realització dels projectes subvencionats i s'efectuïn dins del període subvencionat, segons el que s'estableix en els apartats següents:

A) Els costos directes derivats de:

1. Despeses de personal. S'inclouen en aquest concepte les despeses de personal contractat per l'entitat que participi en la realització de les actuacions del projecte concret objecte de subvenció, incloent el salari i els costos de Seguretat Social.

2. Despeses de funcionament, que poden ser:

2.1. Despeses de l'entitat ocasionats per l'activitat del voluntari. S'inclouen en aquest concepte les despeses relatives a l'assegurança dels voluntaris que executin el projecte subvencionat, d'acord amb l'estipulat en la Llei 11/2019, de 8 de març, de voluntariat de les Illes Balears, així com aquells causats per l'activitat del voluntari que siguin estrictament necessaris per al desenvolupament de l'activitat subvencionada.

2.2. Despeses d'activitats inherents a la realització del projecte. S'inclouen en aquest concepte les despeses derivades d'activitats necessàries per al desenvolupament del projecte subvencionat, com són materials utilitzats, serveis tècnics i professionals contractats, o altres elements i altres despeses necessàries per a la realització del projecte concret objecte de subvenció.

 

B) Els costos indirectes: derivats de les despeses generals i administratives, entre altres, electricitat, telèfon i altres subministraments, personal administratiu, lloguers i serveis de gestoria, en els quals incorri l'entitat beneficiària a conseqüència de la gestió d'acció subvencionada, amb el límit del 10 per 100 de l'import de la subvenció.

C) En el supòsit de contractes amb empreses, quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia establerta per al contracte menor per la normativa reguladora dels contractes del sector públic, el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contracció del compromís per a la prestació del servei, tret que per les especials característiques de les despeses subvencionables no existeixi en el mercat suficient nombre d'entitats que el subministrin o prestin, o tret que la despesa s'hagués realitzat amb anterioritat a la sol·licitud de la subvenció.

D) Únicament podrà subvencionar-se l'import de l'Impost sobre el Valor Afegit (IVA) de les factures aportades quan aquest impost no sigui susceptible de recuperació, és a dir, quan l'entitat tingui reconeguda l'exempció de l'IVA. En tal cas, l'entitat haurà d'aportar el corresponent certificat d'exempció del citat impost expedit per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, actualitzat a l'últim exercici.

En cap cas, l'import de les subvenció pot ser de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions de qualsevol administració pública o d'ens públics o privats, superi el cost total de l'activitat o el programa que s'ha dut a terme per l'entitat beneficiària.

10.7 Despeses no subvencionables

No seran subvencionables les despeses corresponents a:

a. Funcionament ordinari de l'entitat beneficiària, excepte els pressupostats com a costos indirectes conformement al que s'estableix a aquestes bases.

b. Interessos deutors de comptes bancaris.

c. Interessos, recàrrecs o sancions administratives i penals.

d. Procediments judicials.

e. Indemnitzacions.

f. Financers.

g. Atencions protocol·làries (festes, recepcions, regals, ornamentació, etcètera).

h. Promoció genèrica de l'entitat beneficiària.

i. Impostos personals sobre la renda.

j. Impostos indirectes, quan siguin susceptibles de recuperació o compensació.

10.8 Criteris de valoració

La puntuació màxima a atorgar a cadascun dels projectes presentats, ja siguin per dur a terme la gestió i desenvolupament del «Programa de voluntariat dirigit a la Gent Gran usuària de l'Àrea d'Atenció Sociosanitària de l'IMAS» o del «Programa de voluntariat dirigit a la Gent Gran usuària de l'Àrea d'Atenció Comunitària i Promoció de l'Autonomia Personal de l'IMAS», serà de 100 punts distribuïts conforme als següents criteris i puntuació:

1. Valoració del projecte: màxim 75 punts.

1.1- Descripció clara i concreta del projecte, fonamentació i/o justificació de la necessitat del projecte: màxim 15 punts.

1.2- Enumeració i descripció de manera clara i concreta dels objectius: màxim 10 punts.

1.3- Descripció de manera clara i detallada de la metodologia del projecte: màxim 10 punts.

1.4- Descripció de manera clara i concreta de les activitats a desenvolupar per a cada objectiu i enquadrament en un cronograma: màxim 10 punts.

1.5- Indicadors mesurables per a la consecució dels objectius: màxim 5 punts.

1.6- Que el projecte es trobi inclòs en el programa de voluntariat de l'entitat: 5 punts.

1.7- Nombre de voluntaris dedicats a l'execució del projecte, detallant formació, funcions i temps de dedicació: màxim 10 punts.

1.8- Descripció dels mitjans de comunicació i difusió amb els quals es difondrà el projecte pàgina web, blog, perfils en xarxes socials i professionals: màxim 5 punts.

1.9- Nombre de persones amb grau de discapacitat igual o superior al 33%, dones procedents de programes de violència de gènere, persones en programes d'inclusió social: Màxim 5 punts.

2. Valoració de l'entitat: màxim 25 punts.

2.1- Programa de voluntariat de l'entitat: màxim 15 punts.

- Existència de la figura del responsable de voluntariat de l'entitat: màxim 3 punts.

- Formació i funcions del responsable de voluntariat: màxim 2 punts.

- Si el responsable de voluntariat és a més, personal contractat per l'entitat: 1 punt.

- El programa de l'entitat té establerta una estructura clara i concreta: màxim 2 punts.

- El programa compta amb projectes de sensibilització i conscienciació de la població en general i captació de nous voluntaris: màxim 1 punts.

- El programa compta amb un sistema d'avaluació qualitatius i quantitatius que permeten mesurar la seva execució: màxim 2 punts.

- El programa descriu bones pràctiques (fa referència a qüestions ètiques, a drets fonamentals, etc.): màxim 2 punts.

- Elements innovadors instaurats en el programa de voluntariat de l'entitat (nous espais d'intervenció, noves tècniques, nova metodologia, etc.): màxim 1 punt.

- Treball en xarxa amb altres entitats o organitzacions per a realitzar accions de voluntariat conjuntes. S'acreditarà mitjançant la presentació de l'estructura organitzacional de la xarxa. No es valorarà la mera agrupació o coordinació d'entitats: màxim 1 punt.

2.2- Col·laboracions per a l'atenció del col·lectiu o sector poblacional d'intervenció general de l'entitat (infància, joventut, dona, immigrants, drogodependents, persones majors, persones amb discapacitat, persones en situació o risc d'exclusió social, refugiats, població vulnerable, etc.): màxim 4 punts:

- Acords i convenis vigents de col·laboració subscrits amb entitats i administracions públiques per a desenvolupar les seves intervencions: màxim 2 punts.

- Acords i convenis vigents de col·laboració subscrits amb empreses i entitats privades per a desenvolupar les seves intervencions: màxim 2 punts.

2.3- Nombre de voluntaris de l'entitat: màxim 3 punts.

- Entre 1 i 10 voluntaris: 1 punt.

- Entre 10 i 50 voluntaris: 2 punts.

- Més de 50 voluntaris: 3 punts.

2.4- Antiguitat de l'entitat: màxim 3 punts.

- Menys de 10 anys: 1 punt.

- Entre 10 i 50 anys: 2 punts.

- Més de 50 anys: 3 punts.

En el cas en què dos o més projectes obtinguessin la mateixa puntuació, es fixarà l'ordre de prelació en funció de la major puntuació obtinguda en els següents criteris: valoració del projecte.

En cas de persistir l'empat, el criteri serà la data i hora de presentació més antiga de la sol·licitud, de conformitat amb el que s'estableix en el punt nou d'aquestes bases. En el cas que l'entrada de les sol·licituds en registre electrònic s'hagués produït en la mateixa data i hora, l'empat es resoldrà mitjançant sorteig.

En cap cas es valoraran les sol·licituds de projectes de gestió i desenvolupament de programes de voluntariat que no vagin destinats al col·lectiu de la Gent Gran.

11. RESOLUCIÓ I NOTIFICACIÓ

11.1 Òrgan competent per a la resolució

L'òrgan competent per resoldre és la Presidència de l'IMAS, d'acord amb els seus Estatuts, així com l'article 18.4 lletra a) de l'Ordenança, si be conforme a la resolució per la que s'aproven aquestes bases, l'òrgan competent ha delegat aquestes competències en la Gerència de l'IMAS.

11.2 Termini

El termini màxim per dictar i notificar la resolució de la subvenció és de tres mesos comptadors de l'endemà que acabi el termini de presentació de sol·licituds. S'han de considerar desestimades les sol·licituds no resoltes en el termini indicat anteriorment. Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució.

11.3 Modificació resolució

Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per concedir l'ajut i, en qualsevol cas, l'obtenció de subvencions incompatibles, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

11.4 La notificació

Les resolucions de concessió o denegació de les ajudes, que posen fi a la via administrativa, s'han de notificar individualment a les entitats interessades, d'acord amb l'article 42 de la Llei 39/2015, han de ser motivades i han de fixar, en el cas de concessió, la quantia individual de l'ajut concedit.

La resolució ha de ser expressa i motivada i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.

La resolució de l'expedient de concessió o de denegació dels ajuts es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, així com, a la Base Nacional de Dades de Subvencions.

11.5 Acceptació de la Subvenció

La subvenció s'haurà d'acceptar expressament d'acord a l'article 26 de l'ordenança de subvencions mitjançant la presentació de l'annex 6 en la que l'entitat ha de declarar que accepta o renuncia la subvenció.

No obstant, s'entendrà tàcitament acceptada per les entitats beneficiàries si en el termini d'un mes, comptador des del dia de la publicació de la resolució de concessió o denegació al BOIB, aquestes entitats no manifesten expressament la seva renúncia.

11.6 Recursos

Contra les resolucions que adopta la Presidència es pot interposar recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell de Mallorca en el termini i amb els efectes de l'article 121 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.

12. OBLIGACIONS DE LES ENTITATS BENEFICIÀRIES

Les entitats beneficiàries han de complir les obligacions previstes a l'article 14 de la Llei general de subvencions, les que s'especifiquen a les bases reguladores i, en particular, les següents:

a) Complir l'objectiu, executar el projecte o realitzar l'activitat subvencionada que fonamenta la concessió de la subvenció.

b) Justificar la realització de l'activitat, com també el compliment dels requisits i de les condicions que determinin la concessió de la subvenció.

c) Sotmetre's en qualsevol moment del desenvolupament de l'activitat a les actuacions de seguiment i avaluació tècnica que efectuï el personal de l'Àrea d'Atenció Comunitària i Promoció de l'Autonomia Personal de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, a les de control financer que corresponen a la Intervenció General i a les previstes en la legislació de la Sindicatura de Comptes i aportar tota la informació que li sigui requerida en l'exercici d'aquestes actuacions.

d) Comunicar a l'IMAS la sol·licitud o l'obtenció d'altres subvencions per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o entitat pública o privada, nacional o internacional.

e) Acreditar, abans de dictar la proposta de resolució definitiva, que està al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat, i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.

f) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.

g) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists legalment.

h) Presentar una memòria tècnica de l'activitat subvencionada.

i) Donar publicitat de la subvenció rebuda, informant de l'activitat realitzada i del suport i l'import subvencionat per l'IMAS així com del caràcter públic del finançament d'acord amb el previst en aquesta convocatòria i bases reguladores específiques.

13. SEGUIMENT I CONTROL DE LA CONCESSIÓ

Les entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixi l'òrgan instructor.

Des de l'Àrea d'Atenció Comunitària i Promoció de l'Autonomia Personal de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, es podran realitzar les actuacions de comprovació i control tècniques que es considerin en cada cas oportunes.

L'ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dóna lloc a la denegació o a la revocació de l'ajut atorgat.

14. PAGAMENT DELS AJUTS

L'IMAS tramitarà el pagament de l'import de la subvenció a l'entitat beneficiària, atès l'article 48 de l'Ordenança, de la manera següent:

Es pagarà el 100% de l'import de la subvenció aprovada, en concepte de bestreta, que es tramitarà d'ofici després d'haver-se aprovada i acceptada per l'entitat, sense necessitat prèvia de presentació d'aval per l'entitat d'acord amb el previst a les bases d'execució del pressupost de l'IMAS per a l'exercici 2023, i l'article 52 de l'Ordenança.

Un cop revisada la justificació econòmica sobre la que es va concedir l'ajut, si les quanties no han estat degudament justificades o sols justificades parcialment, es pot revocar l'ajuda aprovada o minorar la quantia subvencionada en aplicació del criteri de proporcionalitat de la quantia proposada a subvencionar.

En cas de minoració de la quantia subvencionada o revocació de l'ajuda, procedeix el reintegrament total o parcial de les quantitats percebudes indegudament.

Per al reintegrament s'ha d'aplicar el procediment previst a l'article 57 de l'Ordenança.

15. JUSTIFICACIÓ

Els documents justificatius s'han de presentar al Registre Electrònic de l'IMAS, degudament signats, el qual es troba disponible a l'enllaç https://imas.sedipualba.es/segex/trami te.aspx?idtramite=12092 així com des de la icona que es troba a la seu electrònica del Consell de Mallorca https://seu.conselldemallorca.net/la-seu, en un termini de tres mesos comptadors a partir de la data de finalització de la gestió i desenvolupament dels programes de voluntariat. Per justificar l'ajut econòmic, les entitats hauran de presentar la següent documentació signada pel representant de la entitat:

  • Annex 7, a, b, c, d i e.

  • Factures corresponents a les despeses efectuades, que han d'expressar clarament: nom complet i CIF de l'entitat expedidora i del receptor o de la receptora, número i data, concepte, retenció IRPF i IVA (si correspon) i l'especificació de que s'ha abonat mitjançant la inscripció o segell corresponent de que ha estat abonada o bé, amb el comprovant de transferència bancària.

  • Rebuts de salaris, butlletins de cotització a la seguretat social i l'especificació de que s'ha abonat mitjançant la inscripció o segell corresponent de que ha estat abonada o bé, amb el comprovant de transferència bancària.

  • Models 110 o 111 i 190 de l'IRPF de l'any 2023 i de l'any 2024 corresponents als mesos d'execució dels projectes subvencionables.

  • Informe signat pel representant de la entitat, que descrigui els criteris d'imputació de costos utilitzats per l'entitat, que doni resposta als percentatges aplicats en els diferents costs, que servirà per donar compliment a l'article 72 del Reial Decret 887/2006 pel que s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, general de subvencions.

  • Certificat actualitzat acreditatiu d'estar al corrent en el compliment de les obligacions amb la hisenda pública estatal. No serà necessària la presentació d'aquest certificat en cas de que la entitat hagi presentat l'annex 3 (Consentiment informat per poder consultar informació d'altres administracions).

  • Certificat actualitzat acreditatiu d'estar al corrent en el compliment de les obligacions amb la hisenda pública autonòmica.

  • Certificat actualitzat acreditatiu d'estar al corrent en el compliment de les obligacions amb la Tresoreria General de la Seguretat Social. No serà necessària la presentació d'aquest certificat en cas de que la entitat hagi presentat l'annex 3 (Consentiment informat per poder consultar informació d'altres administracions).

La documentació acreditativa del pagament de la despesa feta segons la forma que hagi utilitzat l'entitat beneficiària ha de ser la que s'estableix a l'article 48 de l'Ordenança ( BOIB núm. 21, de 18 de febrer de 2017), d'acord amb la modificació de les lletres a) b) d) i f) d'aquest article, modificats per l'acord del Ple del Consell de Mallorca de 14 de juny de 2018 (BOIB núm 56, de 4 d'agost de 2018).

No s'entendrà del tot justificada l'aplicació dels fons a percebre fins que no s'hagi acreditat, com a mínim, l'import del projecte d'actuació que ha servit de base a la concessió de la subvenció.

I en el cas que no es justifiqui totalment la realització de l'activitat subvencionada, però s'hagi complert, encara que parcialment, la finalitat per a la qual aquesta fou concedida, es revisarà i minorarà en aplicació del criteri de proporcionalitat la quantia atorgada.

La justificació de despeses de manteniment o despeses indirectes dins d'un projecte no poden superar el 25% de projecte.

El procés de comprovació d'imputació de les despeses es fonamentarà en la distribució de les despeses contingudes en el compte justificatiu (annex 7).

15.1 Esmena de deficiències.

Si la documentació definida en els punts anteriors fos incompleta o incorrecta, es requerirà a l'entitat beneficiària perquè en faci la rectificació o esmena oportuna, i la presenti en un termini no superior als 10 dies hàbils, comptadors des de la notificació, d'acord amb el que disposa l'article 68 de la Llei 39/2015 de l'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

S'entendrà que renuncia a la subvenció atorgada l'entitat que no presenti, en el termini previst per la convocatòria, la justificació econòmica del projecte.

16. AMPLIACIÓ DE TERMINIS

D'acord amb l'article 32 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, i pel que fa als terminis de justificació de les accions i d'execució de projectes, les entitats beneficiàries de l'ajut poden demanar una ampliació d'aquests terminis, que no pot excedir de la meitat del termini inicialment concedit, mitjançant una sol·licitud que s'ha de presentar abans de la finalització d'aquests terminis.

17. COMPATABILITAT AMB ALTRES SUBVENCIONS

Aquesta subvenció serà compatible amb qualsevol altra concedida per part d'altres administracions, que no siguin el Consell de Mallorca ni l'IMAS.

No obstant, l'import total de les subvencions rebudes per a la mateixa finalitat no podrà superar el cost total del projecte a desenvolupar. Les entitats beneficiàries hauran de comunicar a l'IMAS la petició i/o obtenció de qualsevol subvenció pública o privada concurrent que no s'hagi declarat amb la sol·licitud.

18. DIFUSIÓ DE LA SUBVENCIÓ CONCEDIDA PER PART DELS BENEFICIARIS

L'entitat beneficiària ha de donar publicitat adequada al caràcter públic del finançament del programa, activitat, inversió o actuació objecte de subvenció. Les mesures de difusió han de consistir en la inclusió de la imatge institucional de l'entitat que concedeix la subvenció, així com en llegendes relatives al finançament públic en cartells, plaques commemoratives, materials impresos, mitjans electrònics o audiovisuals, o bé en mencions fetes en mitjans de comunicació o altres que resultin adequades a l'objecte subvencionat i d'eficàcia equivalent a les esmentades, mesures que es determinaran a la respectiva convocatòria.

Si s'incompleix l'obligació de difusió, i sens perjudici de les responsabilitats que puguin correspondre, s'apliquen les regles següents:

a) Si encara n'és possible el compliment en els termes establerts, l'òrgan instructor de la subvenció ha de requerir la persona beneficiària, en un termini no superior a quinze dies, perquè adopti les mesures de difusió establertes, amb advertència expressa de les conseqüències que poden derivar de l'incompliment per aplicació de les causes de reintegrament de la subvenció.

b) Si no n'és possible el compliment en els termes establerts, pel fet d'haver-se duit a terme les activitats afectades per aquestes mesures, l'òrgan instructor de la subvenció pot establir mesures alternatives, sempre que aquestes permetin donar la difusió del finançament públic rebut amb el mateix abast de les inicialment acordades. En el requeriment que l'òrgan que concedeix la subvenció fa a la persona beneficiària, s'hi ha de fixar un termini no superior a quinze dies perquè adopti aquestes mesures alternatives, amb l'advertència expressa de les conseqüències que puguin derivar de l'incompliment esmentat per aplicació de les causes de reintegrament de la subvenció.

19. PROTECCIÓ DE DADES DE CARÀCTER PERSONAL

Les entitats beneficiàries facilitaran les dades necessàries per a la justificació de la despesa en els termes previstos a la present convocatòria i bases reguladores específiques tot fent cessió de les mateixes a l'IMAS per al seguiment i control dels ajuts concedits. En qualsevol cas, les dades personals facilitades compliran amb el principi de qualitat de les dades i no seran excessives per al compliment de la finalitat de seguiment i control dels ajuts.

Les entitats beneficiàries tindran a disposició de l'IMAS els documents originals necessaris per tal de poder fer-ne consulta en el cas que es consideri oportú ampliar la informació de la justificació de la despesa.

D'acord amb el que disposa la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, així com el Reglament Europeu de Protecció de Dades 2016/679, de 27 d'abril de 2016, les dades facilitades per les beneficiàries seran recollides i tractades per l'IMAS amb la finalitat de gestionar, fer el seguiment i el control dels ajuts concedits en el marc d'aquesta convocatòria. En qualsevol moment, les beneficiàries podran exercir els drets que reconeix la normativa en vigor aplicable, adreçant un escrit a l'IMAS, carrer General Riera número 67, 07010 de Palma.

Les entitats beneficiàries hauran també de complir els requeriments previstos a la normativa vigent sobre protecció de dades personals, i en particular, a les disposicions de la citada Llei orgànica 3/2018 i del Reglament (UE) 2016/679.

20. REVOCACIÓ DELS AJUTS CONCEDITS

D'acord amb l'article 58 de l'Ordenança sobre «Pèrdua del dret al cobrament de la subvenció», es produeix la pèrdua del dret a cobrar totalment o parcialment la subvenció en cas de falta de justificació, de justificació incompleta o de concurrència d'alguna de les causes previstes en l'article 56 d'aquesta Ordenança.

Quan l'entitat beneficiària presenti una justificació definitiva per un import inferior al concedit, el centre gestor pot cancel·lar d'ofici el romanent de la concessió, amb l'acceptació prèvia de la persona beneficiària.

​​​​​​​21. REINTEGRAMENT DELS AJUTS CONCEDITS

Procedeix l'exigència de l'interès de demora corresponent des del moment del pagament de la subvenció fins a la data en què s'acorda la procedència del reintegrament, en els casos establerts a l'article 56 de l'Ordenança.

Per al reintegrament s'han d'aplicar el procediment previst a l'article 57 de l'Ordenança.

La resolució del procediment de reintegrament ha d'identificar la persona obligada al reintegrament, les obligacions incomplertes, la causa de reintegrament que s'hi esdevé i l'import de la subvenció per reintegrar, juntament amb la liquidació dels interessos de demora.

La resolució del procediment de reintegrament exhaureix la via administrativa.

22. RÈGIM D'INFRACCIONS I SANCIONS

D'acord amb l'article 63 de l'Ordenança, constitueixen infraccions administratives en matèria de subvencions les accions i les omissions tipificades en l'article 53 i següents de la Llei 38/2003 de 17 de novembre, General de Subvencions.

Les sancions en matèria de subvencions s'imposen mitjançant la incoació d'un expedient administratiu. En tot cas, s'ha de donar audiència a la persona interessada abans de dictar l'acord corresponent, i l'expedient s'ha de tramitar d'acord amb els preceptes de la Llei 39/2015, d'1 de octubre de 2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

23. NORMATIVA APLICABLE

En tot allò no previst a la present convocatòria es tindran en compte la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, i l'Ordenança General de Subvencions del Consell de Mallorca de 23 de desembre de 2016 (BOIB núm. 21 de 18 de febrer de 2017), modificada per acord del Ple del Consell de Mallorca de 14 de juny de 2018 (BOIB núm. 96 de 4 d'agost de 2018).»

Segon. APROVAR el model de sol·licitud d'ajuda econòmica (Annex 1), el model de sol·licitud de transferència bancària per a pagaments (Annex 2), el model de consentiment informat per poder consultar informació d'altres administracions (Annex 3), el model de declaració responsable de percepció o sol·licitud d'altres ajuts o subvencions (Annex 4), el model de la memòria tècnica i econòmica de l'activitat subvencionada (Annex 5) el model d'acceptació o renúncia de la subvenció (Annex 6) i el model de compte justificatiu (Annex 7).

Tercer. AUTORITZAR la despesa dimanant d'aquest expedient per l'import total de SEIXANTA MIL EUROS (60.000,00 €), amb càrrec a la partida 60.23130.48900 del vigent pressupost de despeses de l'IMAS per a l'any 2023, i núm de document comptable A 22023009286.

Quart. Delegar en la Gerència de l'IMAS la resolució d'aquesta convocatòria.

Cinquè. ORDENAR la publicació d'aquesta convocatòria en el BOIB, en la Base Nacional de Dades de Subvencions i a la seu electrònica del Consell de Mallorca.

Sisè. NOTIFICAR aquesta resolució a la Direcció Insular d'Atenció Comunitària i Promoció de l'Autonomia personal i a la Direcció insular d'Atenció Sociosanitària, així com al Servei de Gestió Econòmica i a la Intervenció Delegada de l'IMAS.

Aquesta resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella es pot interposar, d'acord amb l'article 28.1 dels Estatuts de l'IMAS aprovats per Acord del Ple del Consell de Mallorca d'11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d'un mes, comptador a partir del dia següent al de la notificació de la present resolució.

Contra la desestimació expressa del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació de l'esmentat recurs. Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).

No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

(Signat electrònicament:19 d'octubre de 2023

​​​​​​​El conseller executiu de Benestar Social i president de l'IMAS Guillermo Sánchez Cifre)

Documents adjunts