Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 660211
Acord del Consell Executiu en sessió de caràcter ordinari de 9 d’octubre de 2023, relatiu a l’aprovació de les bases que regulen la concessió d’ajuts econòmics del Consell Insular de Menorca per a estades a centres residencials terapèutics ubicats fora de Menorca i per als desplaçaments associats, i la convocatòria corresponent a l’any 2023 (exp. 1819-2023-000001)
L'article 70.4 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears (BOE núm. 52 d'01/03/2007), estableix que són competències pròpies dels consells insulars els assumptes en matèria de serveis socials, assistència social, política de protecció i atenció a persones dependents, així com les polítiques d'atenció a les persones i els col·lectius en situació de pobresa o necessitat social.
D'acord amb l'article 6 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears (BOIB núm. 89 de 18/06/2009), resulten destinatàries amb caràcter prioritari dels serveis socials les persones amb qualcuna discapacitat (física, psíquica o sensorial), dificultats d'integració per diferents motius (malaltia, precarietat, addiccions), necessitats socials, vulnerables per raó d'edat, maltractades, discriminades i vulnerables.
El Pla Estratègic de Subvencions del Pressupost General del Consell Insular de Menorca per a l'exercici 2023 introdueix els seus eixos i línies estratègiques d'actuació en pro de la millora del benestar social, l'equilibri i la solidaritat i la protecció dels col·lectius més vulnerables, incloent-hi dins el primer eix la «millora i reforç de les ajudes socials, especialment les dirigides a les famílies i als col·lectius més vulnerables».
La línia de subvenció d'ajuts per a estades a centres residencials terapèutics ubicats fora de Menorca i per a desplaçaments associats continguda en el Pla Estratègic de Subvencions preveu com a objectius específics possibilitar l'atenció social o sociosanitària a persones que necessiten una estada en un centre residencial terapèutic per al qual no hi ha recursos disponibles i adequats a les necessitats en els sistemes públics de protecció social a Menorca i facilitar els desplaçaments de les persones usuàries d'aquests centres i dels seus familiars.
Amb aquesta finalitat, el Pressupost General del Consell Insular de Menorca per a l'exercici 2023 preveu una partida específica per complir aquests objectius:
Línia de subvenció |
Partida |
Import (en EUROS) |
---|---|---|
Ajudes per estades terapèutiques fora l'Illa |
23131 4800006 3 |
70.000,00 € |
L'equip de govern del Consell Insular té la voluntat de continuar col·laborant econòmicament, mitjançant ajuts de caràcter individual i no periòdic, perquè aquelles persones amb problemes derivats d'alguna discapacitat física o psíquica, addiccions o trastorns de conducta que no poden ser ateses a cap servei públic a l'illa de Menorca ni a cap recurs de la xarxa pública de les Illes Balears, puguin ser atesos en centres especialitzats ubicats a altres indrets i es puguin facilitar els desplaçaments de la persona beneficiària i dels seus familiars i acompanyants que es deriven de l'ingrés i dels seguiments terapèutics necessaris en aquests centres especialitzats ubicats fora de Menorca.
Per tot açò, de conformitat amb la normativa bàsica aplicable al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, i en el marc del què estableixen les Bases d'execució del pressupost d'aquesta administració,
Atesa la proposta de la consellera executiva del Departament de Benestar Social,
El Consell Executiu, per unanimitat i en votació ordinària, adopta els acords següents:
Primer. Aprovar les bases que han de regir la concessió d'ajuts per estades a centres residencials terapèutics ubicats fora de Menorca i pels desplaçaments derivats, que consten en annex.
Segon. Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l'any 2023, que es regirà per les bases a què fa referència el punt anterior d'acord amb les condicions següents:
a) Les ajudes concedides s'atendran amb càrrec a la partida pressupostària 4800006 del Programa 23131 del pressupost general vigent del Consell Insular de Menorca amb un import màxim de 70.000,00 €. Aquest import únicament podrà ampliar-se en el supòsit d'aportacions expresses de tercers per contribuir al finançament de l'objecte de la convocatòria i que s'hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.
b) El termini de presentació de sol·licituds, d'acord amb els models normalitzats a l'efecte, respecte a les estades efectuades durant el mes de desembre de l'exercici anterior al de la convocatòria i durant els mesos de gener a novembre de l'exercici vigent en el moment de la convocatòria, és d'un mes comptador a partir de l'endemà d'haver-se publicat l'anunci de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. El termini finalitzarà el mateix dia de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears en el mes del venciment, d'acord amb el que estableix l'article 30.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (o el primer dia hàbil següent a aquest, si el terme recau en dia inhàbil).
c) La comissió avaluadora, amb la funció d'estudiar i examinar les sol·licituds presentades d'acord amb els criteris establerts en les bases, emetre el seu informe i elevar la proposta de concessió a l'òrgan competent per dictar resolució, la conformaran una presidència, una vicepresidència, un/a secretari/ària i tres vocals del Departament de Benestar Social del CIM. La presidència ha de recaure en la consellera executiva cap del Departament de Benestar Social, Carmen Reynés Calvache i la vicepresidència l'exercirà el director o la directora insular de Gent Gran, Dependència i Diversitat Funcional del Departament de Benestar Social, Melissa Manota Brooker. Seran vocals les tècniques de treball social Marta Frías Fuertes, Natàlia Pons Marquès i Sara Villalonga Mascaró. L'administrativa del departament de Benestar Social, Judit Rafols Centelles, actuarà com a secretària de la comissió avaluadora, de manera que aixecarà acta de les reunions en què s'han de reflectir els acords adoptats. Serà secretària suplent l'auxiliar administrativa del departament, Catalina Florit Ameller.
d) La instrucció del procediment correspon a la treballadora social del Departament de Benestar Social Marta Frías Fuertes, que al seu torn és membre vocal de la comissió avaluadora. En els casos d'abstenció/recusació, absència, malaltia o altres impediments justificats serà substituïda per la treballadora social del departament, Natàlia Pons Marqués.
Tercer. Aprovar la correcta justificació dels correlatius ajuts concedits en la Convocatòria d'ajuts per estades a centres fora de Menorca de l'any 2022.
Quart. Comunicar aquests acords i el seu annex al Sistema Nacional de Publicitat de Subvencions, prèviament a la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
BASES QUE REGEIXEN LA CONCESSIÓ D'AJUTS ECONÒMICS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER A ESTADES A CENTRES RESIDENCIALS TERAPÈUTICS UBICATS FORA DE MENORCA I PER A DESPLAÇAMENTS I ALLOTJAMENTS ASSOCIATS
1. Objecte
L'objecte dels ajuts és establir i regular els ajuts econòmics del Consell Insular de Menorca destinats a subvencionar estades residencials terapèutiques a centres ubicats fora de l'illa de Menorca i a subvencionar desplaçaments i allotjaments de les persones usuàries d'aquests centres o dels seus familiars.
Les estades residencials terapèutiques estan adreçades a l'atenció de persones amb discapacitat psíquica, física o psiquiàtrica, així com a abordar situacions en les quals es presentin dificultats per addiccions o trastorns de conducta.
De fet, d'acord amb el punt 3.3.2 del Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular de Menorca, vigent en el moment de la convocatòria, s'hi preveu aquesta sota la denominació d'Ajuts per a estades en centres terapèutics o residencials ubicats fora de Menorca i per als desplaçaments associats.
Segons l'establert en el citat Pla Estratègic de Subvencions del Consell Insular de Menorca i per a aquesta convocatòria, es preveuen els següents objectius específics:
Possibilitar l'atenció social o sociosanitària a persones que, per la seva discapacitat psíquica, física o psiquiàtrica, o per les seves dificultats per addiccions o trastorns de conducta, els serveis socials o sanitaris públics han valorat que necessiten una estada en un centre residencial o terapèutic per al qual no hi ha recursos disponibles i adequats a les necessitats en els sistemes públics de protecció social a Menorca.
Facilitar els desplaçaments de les persones usuàries d'aquests centres i dels seus familiars més directes quan es valori la conveniència d'acompanyar-los i visitar-los periòdicament.
2. Finalitat
Aquesta convocatòria té per finalitat:
a) Possibilitar l'atenció social o sociosanitària a persones que els serveis socials o sanitaris públics han valorat que necessita una estada en un centre residencial terapèutic per al qual no hi ha recursos disponibles en els sistemes públics de protecció social a Menorca.
b) Facilitar els desplaçaments i allotjaments de les persones usuàries d'aquests centres i de les seves famílies, que generen una despesa extraordinària.
L'ajut es concep com una eina més per aconseguir els objectius definits pels serveis socials envers la persona o família destinatària, i no com un fi en si mateix. La sol·licitud ha de formar part, per tant, d'un pla d'intervenció mitjançant el qual l'ajut pugui evitar un retrocés en els objectius aconseguits o una pèrdua greu de la qualitat de vida dels membres del nucli familiar.
El termini de presentació de sol·licituds, d'acord amb els models normalitzats a l'efecte, respecte a les estades efectuades durant el mes de desembre de l'exercici anterior a la convocatòria i durant els mesos de gener a novembre de l'exercici vigent en el moment de la convocatòria és d'un mes comptador a partir de l'endemà d'haver-se publicat l'anunci de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. El termini finalitzarà el mateix dia de la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears en el mes del venciment, d'acord amb el que estableix l'article 30.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (o el primer dia hàbil següent a aquest, si el terme recau en dia inhàbil).
Es procurarà, sempre que sigui possible, que el sol·licitant, els seus familiars i altres administracions cofinancin part de l'objecte o del servei al qual va destinat l'ajut.
Els beneficiaris dels ajuts en seran les persones destinatàries finals (en concepte d'estada al centre residencial terapèutic o per desplaçaments i allotjament), amb independència de la persona sol·licitant, que pot ser diferent pel fet d'exercir la representació legal del beneficiari.
3. Finançament i import màxim
L'import màxim i les partides a les quals s'aplicaran les ajudes que s'atorguin en el marc d'aquestes bases seran els que s'estableixin en la convocatòria.
En el cas dels ajuts per estades en centres residencials terapèutics (línia 2.1) es finançarà com a màxim el 75 % del cost total. En qualsevol cas, es valorarà la situació econòmica i sociofamiliar, la possibilitat d'altres administracions o entitats de participar en el finançament, tenint en compte les propostes dels informes assenyalats als punts 6 a i b.
Per dur a terme aquesta valoració, els serveis socials poden proposar els percentatges de finançament que considerin oportuns en funció dels criteris objectius establerts al punt 7 de les presents bases i del coneixement que tenguin de la situació socioeconòmica i familiar del cas. Es podrà tenir en compte el barem indicat a continuació com a referència, segons el qual l'import dels ajuts estarà subjecte a un percentatge màxim sobre el concepte subvencionable en funció de la capacitat de renda de la persona beneficiària i dels seus responsables o tutors legals o familiars de qui en depengui, si n'és el cas, calculada en base a l'Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples (IPREM) anual a 14 pagues, segons la taula adjunta:
Paràmetres |
Màxim 75% de la despesa |
Màxim 60% de la despesa |
Màxim 45% de la despesa |
Màxim 30% de la despesa |
Màxim 15% de la despesa |
---|---|---|---|---|---|
Import del nivell de renda a considerar |
Igual o inferior al valor de l'IPREM vigent (8.400 €) |
Superior a 8.400 € i inferior a 21.000 € |
Igual o superior a 21.000 € i inferior a 42.000 € |
Igual o superior a 42.000 € i inferior a 58.800 € |
Igual o superior a 58.800 € |
*El valor de l'IPREM anual a 14 pagues de l'any 2023 és de 8.400 €, d'acord amb l'establert a la disposició addicional nonagèsima, apartat d, de la Llei 31/2022, de 23 de desembre, de Pressupostos Generals de l'Estat per l'any 2023.
L'import màxim individual de les despeses d'allotjament, transport i desplaçament de les persones usuàries i dels familiars, tutors o similars (línia 2.2) serà el següent:
Concepte |
Import màxim anual de l'ajut |
Màxim per desplaçament (transport i allotjament) |
---|---|---|
Transport i desplaçament i allotjament entre Illes (Balears) |
1.200 € |
300 € |
Transport i desplaçament i allotjament a la península |
2.160 € |
540 € |
Les persones que poden tenir dret a les despeses de transport i desplaçament i allotjament són els familiars fins al segon grau de consanguinitat i afinitat. Excepcionalment, també hi poden tenir dret altres familiars quan un informe social justifiqui la necessitat de la visita d'aquestes persones.
De manera excepcional, es poden superar aquests imports quan hi concorrin circumstàncies socioeconòmiques que dificultin la possibilitat d'afrontar les despeses de les estades o els desplaçaments, quan hi hagi una valoració tècnica que avali que són adequats i recomanables per a l'evolució terapèutica de la persona resident al centre i quan hi hagi pressupost disponible.
Quan l'import de les sol·licituds d'ajuts sigui superior a la quantitat màxima fixada en la convocatòria es prioritzaran les sol·licituds en funció dels criteris objectius per a la concessió dels ajuts establerts en aquestes bases, donant prioritat i garantint en primer lloc les ajudes per estades a centres residencials terapèutics a persones amb menor nivell de renda per damunt dels ajuts per concepte de desplaçament i allotjament.
Són subvencionables les despeses realitzades entre l'1 de desembre de l'exercici anterior a la convocatòria i el 30 de novembre de l'exercici vigent en el moment de la convocatòria.
4. Activitats subvencionables: requisits i condicions
Tipologia d'ajuts
Aquests ajuts abasten la classificació següent segons les necessitats que s'hagin d'atendre:
4.1. Ajuts per estades en centres residencials terapèutics.
4.2. Ajuts per transport i desplaçaments i per l'allotjament derivat.
5. Règim de compatibilitat amb altres ajuts
Les subvencions que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent.
Aquests ajuts són compatibles amb altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos per realitzar la mateixa activitat que es puguin rebre d'altres administracions o entitats, sens perjudici de l'obligació de les persones beneficiàries de comunicar-ho de la forma establerta en aquestes bases, sempre que el seu còmput no superi l'import total de l'activitat subvencionada.
6. Requisits de les persones beneficiàries
1. Poden ser-ne beneficiàries les persones que compleixin les condicions següents:
a. Estar empadronat en un municipi de Menorca en el moment de presentar la sol·licitud, excepte en els casos de petició de renovació d'ajuts concedits en convocatòries anteriors respecte del mateix recurs que se sol·licita.
b. Ser major de 18 anys o bé menors emancipats. Excepcionalment, també hi tindran dret els menors de 18 anys si un informe social o tècnic justifica la necessitat i aconsella el recurs.
c. Estar dins els sectors de població objecte de la convocatòria; és a dir, persones amb discapacitat psíquica, física o psiquiàtrica o persones que presenten dificultats per addiccions o trastorns de conducta.
d. Justificar, mitjançant informes professionals, la necessitat d'estada en un centre residencial terapèutic i la impossibilitat o no adequació d'accedir a un recurs adient a la xarxa pública de serveis socials o de salut de Menorca.
2. En qualsevol cas, no poden ser-ne beneficiàries:
a) Les persones físiques o jurídiques en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l'art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i en l'art.10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
b) Les persones físiques o jurídiques que, en el moment de dictar-se la proposta de resolució definitiva de la convocatòria, per part de l'òrgan instructor, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat. (El fet d'estar al corrent amb les obligacions tributàries es verificarà d'ofici pel Departament o servei corresponent).
c) De conformitat amb el que disposa l'article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions previstes en aquestes bases, les persones físiques o jurídiques sancionades o condemnades per resolució administrativa o sentència judicial fermes per discriminació salarial, assetjament moral o qualsevol tipus de tracte desigual, per raó de sexe, en l'àmbit de les relacions laborals.
d) Per a subvencions d'import superior a 30.000 euros, quan els sol·licitants siguin únicament subjectes inclosos en l'àmbit d'aplicació de la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, no podran obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora les empreses que incompleixin els terminis de pagament previstos a la llei esmentada. Aquesta circumstància s'acreditarà per part de les societats que, d'acord amb la normativa comptable, puguin presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, de conformitat amb el que preveu l'article 26 del Reglament d'aquesta llei. Per a les societats que, d'acord amb la normativa comptable, no puguin presentar compte de pèrdues i guanys abreujats s'estableix la necessitat d'acreditar el compliment dels terminis legals de pagament mitjançant certificació, emesa per auditor inscrit al Registre Oficial d'Auditors de Comptes, que atendrà al termini efectiu dels pagaments de l'empresa client amb independència de qualsevol finançament per al cobrament anticipat de l'empresa proveïdora”
7. Presentació de les sol·licituds
1. Les sol·licituds s'han de presentar formalitzades electrònicament, mitjançant el model normalitzat que s'adjunta com a annex 1 d'aquestes bases i que es facilitarà als serveis socials comunitaris del municipi de residència del sol·licitant i que també es troba a la seu electrònica https://seuelectronica.cime.es.
2. Les sol·licituds s'han de lliurar als serveis socials de l'ajuntament on estigui empadronada la persona beneficiària o, en el cas de tractar-se d'una persona usuària d'algun servei especialitzat de serveis socials del Consell Insular de Menorca, a aquest mateix servei. Els serveis socials municipals o bé els serveis especialitzats del Consell Insular de Menorca adreçaran la sol·licitud i la resta de documentació requerida al departament de Benestar Social del Consell Insular de Menorca per mitjans electrònics, segons el qual estableix l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
3. Documentació a presentar amb la sol·licitud
D'acord amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Comú de les Administracions Públiques, amb la Disposició Addicional vuitena de la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i amb l'article. 95,1 lletra K de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, el Consell Insular de Menorca podrà verificar l'exactitud de les dades declarades, així com consultar o recavar els documents elaborats per qualsevol Administració de forma electrònica mitjançant les seves xarxes corporatives o consulta a les plataformes d'intermediació de dades o altres sistemes electrònics habilitats a l'efecte, sempre que no consti en l'expedient l'oposició expressa a l'esmentada consulta o quan la llei especial que sigui aplicable al cas en requereixi el consentiment exprés, en aquest darrer cas serà obligatori que l'Administració el requereixi i que l'interessat el presti.
a. Informe social i proposta concreta de finançament emesa pels serveis socials comunitaris bàsics o especialitzats del Consell Insular que corresponguin així com justificants de les despeses efectuades o a efectuar segons estableixen les bases desena i onzena. La sol·licitud ha d'anar acompanyada dels informes tècnics dels organismes o les entitats competents en la valoració de cada cas, els quals han d'incloure una proposta concreta de participació entre totes les parts implicades: família, ajuntament on està empadronada la persona beneficiària i el Consell Insular de Menorca.
b. Els informes socials, psicològics i mèdics que corresponguin i justifiquin les circumstàncies que motiven la petició de l'ajut, així com informació sobre les característiques del centre sol·licitat. En els casos en què la persona ja resideixi al centre i se sol·liciti una renovació de l'ajut, un informe de l'equip terapèutic corresponent en el qual es reculli el pla de treball i l'evolució de l'usuari.
c. Còpia del DNI/NIE de la persona beneficiària de l'ajut. Si no s'oposa a la consulta interadministrativa d'aquest document en l'apartat corresponent de l'ANNEX 1, no farà falta aportar-ho.
d. Còpia del DNI/NIE de la persona representant, si és una persona distinta de la persona beneficiària, o del seu representant legal, si escau. Si no s'oposa a la consulta interadministrativa d'aquest document en l'apartat corresponent de l'ANNEX 1, no farà falta aportar-ho.
e. Documentació acreditativa de la representació legal si la sol·licitud es presenta en nom d'un altre o segons el model facilitat pel CIM (ANNEX 2), si escau.
f. Còpia del certificat d'empadronament de la persona beneficiària, actualitzat en el moment de presentar la sol·licitud. Si no s'oposa a la consulta interadministrativa d'aquest document en l'apartat corresponent de l'ANNEX 1, no farà falta aportar-ho.
g. Còpia del llibre de família de la persona beneficiària.
h. Justificació dels ingressos o les rendes de la persona beneficiària i dels seus pares o responsables legals, o dels familiars de qui depengui, si escau, així com dels ingressos per altres ajudes amb la mateixa finalitat (ajudes d'altres administracions públiques, prestacions econòmiques per dependència, prestacions econòmiques vinculades al servei, etc.). Les rendes s'han de justificar mitjançant la presentació de la declaració d'IRPF corresponent a l'any fiscal anterior al de la convocatòria. En cas que no sigui subjecte obligat a fer la declaració de l'IRPF, s'ha de presentar un certificat d'imputacions de l'IRPF corresponent a l'any anterior al de la convocatòria (aquests documents es poden sol·licitar a través d'Internet a la pàgina web de l'AEAT www.agenciatributaria.es o directament a l'enllaç: https://www.agenciatributaria.gob.es/AEAT.sede/tramitacion/G306.shtml, en cas de no haver autoritzat la seva consulta).
i. Les persones sol·licitants i, quan correspongui, la resta de membres computables, poden autoritzar el Consell Insular la consulta de dades tributàries, adjuntant el document d'autorització per a la consulta de dades tributàries (segons l'article 95.1 k de la Llei 58/2003 general tributària) emplenat i signat pel/la sol·licitant, la persona beneficiària i cada un dels membres computables de la unitat familiar (ANNEX 3), i en aquest cas no serà necessari presentar els certificats abans esmentats.
j. Declaració responsable signada per la persona beneficiària, o pel sol·licitant si és una persona distinta de la persona beneficiària, de no haver rebut ajuts econòmics, en el mateix any natural, d'altres organismes pel mateix concepte o, en el cas d'haver-ne rebudes, que no cobreixin totalment la necessitat que és objecte de la petició, amb indicació, en aquest cas, de la quantia rebuda, la qual es pot emplenar dins el mateix model de sol·licitud de l'ANNEX 1 d'aquestes bases.
k. Còpia del certificat oficial de grau de discapacitat o resolució del reconeixement del grau de dependència, si és el cas, expedida per l'Administració autonòmica competent i vigent en el moment de la sol·licitud. Si no s'oposa a la consulta interadministrativa d'aquest document en l'apartat corresponent de l'ANNEX 1, no farà falta aportar-ho.
l. Declaració responsable signada per la persona beneficiària, o pel sol·licitant si és una persona distinta de la persona beneficiària, de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari de les subvencions públiques recollides en l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, publicada en el BOE núm. 276 de 18 de novembre de 2003, la qual es pot emplenar dins el mateix model de sol·licitud de l'ANNEX 1 d'aquestes bases.
m. Qualsevol altra documentació que ajudi a valorar la situació de la persona o unitat familiar que sol·licita l'ajuda.
n. Document de declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades de la persona beneficiària o del seu representant legal, si correspon, segons el model facilitat pel Consell Insular de Menorca, llevat que ja consti en la Tresoreria General del CIM, la qual cosa s'ha de fer constar expressament (ANNEX 4).
o. Acreditació d'estar al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració estatal i local mitjançant els corresponents certificats, que poden substituir-se per la declaració responsable a què es refereix l'article 24 del Reglament de la Llei general de subvencions si la quantia màxima que es pot atorgar a cada beneficiari no supera en la convocatòria l'import de 3.000 euros. També es pot autoritzar el Consell Insular de Menorca, a comprovar directament el compliment de les esmentades obligacions, emplenant degudament els apartats corresponents de l'ANNEX 3 més amunt esmentat i en aquest cas no s'han d'aportar els certificats corresponents.
Amb caràcter general, no és necessari presentar la documentació requerida en les lletres c, d, e, g, j i m si ja figura en els arxius del Consell Insular de Menorca i és actualitzada en el moment de la tramitació o si no s'ha manifestat oposició expressa per a la seva consulta, d'acord l'establert en l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques. En el cas que la documentació ja figuri en els arxius del Consell Insular de Menorca s'ha de fer constar expressament en la sol·licitud marcant l'opció corresponent.
En cas de no autoritzar al Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment de les obligacions tributàries establert a l'article 28.2 de la Llei 39/2015 i l'article 95.1 lletra k de la Llei 58/2003, la persona interessada haurà d'aportar un certificat on consti que està al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat.
4. D'acord amb l'art. 28.3 i l'art. 53 c de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), les persones interessades no tenen l'obligació de presentar documents originals, llevat que amb caràcter excepcional la normativa reguladora aplicable exigeixi el contrari. En qualsevol cas, les persones interessades són responsables de la veracitat dels documents que presentin (art.28.7 de l'LPACAP).
D'acord amb l'art. 28.5 de l'LPACAP, excepcionalment, quan la rellevància d'un document de l'expedient aportat per l'interessat així ho exigeixi, o hi hagi dubtes derivats de la qualitat de la còpia, el CIM pot sol·licitar de manera motivada l'autenticació de les còpies aportades per la persona interessada, per la qual cosa pot requerir l'exhibició del document o de la informació original.
5. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en (apartat 7.3) s'han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, d'acord amb les indicacions següents:
a) Per mitjans electrònics, pels subjectes legalment prevists d'acord amb el que estableix l'art. 14.1 i 2 de l'LPACAP al registre electrònic del Consell Insular de Menorca o a qualsevol altre registre electrònic dels establerts en l'article 16.4 de l'esmentada Llei.
b) De forma presencial, només les persones físiques, a la seu del Consell Insular de Menorca a Maó i Ciutadella i a qualsevol altre registre i lloc dels establerts en l'article 16.4 de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú a les administracions públiques.
Si algun dels subjectes obligats als quals fa referència l'art. 14, apartats 2 i 3 de l'LPACAP, presenta la sol·licitud presencialment, se'l requerirà per tal que l'esmeni mitjançant la seva presentació electrònica. A aquests efectes i d'acord amb allò establert en l'article 68.4 de la mateixa llei, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què hagi tingut lloc l'esmena.
6. Si la sol·licitud o la documentació fossin incorrectes o incompletes, el Consell Insular de Menorca en requerirà la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l'article 68 de l'LPACAP.
8. Despeses subvencionables. Pressupost del projecte i pressupost subvencionable
1. Despeses subvencionables.
Ajuts per estades als següents centres residencials terapèutics:
Ajuts per transport i desplaçaments i per l'allotjament derivat de la persona beneficiària de l'estada en el centre residencial terapèutic, d'acompanyants, en aquells casos en què sigui necessari i per a visites de familiars, en el cas que sigui recomanable per a l'adequada evolució de la persona o per tal que participi en sessions terapèutiques familiars.
2. A més del compliment dels requisits establerts en aquesta base, només es pot considerar com a despesa realitzada, i per tant subvencionable, la que s'hagi pagat abans d'acabar el termini de presentació de la justificació de l'ajuda. La forma d'acreditar aquest pagament i el termini per dur-lo a terme es regulen en la base 3 i 14.
Quan el beneficiari de la subvenció sigui una empresa, les despeses subvencionables en què hagi incorregut en les seves operacions comercials hauran d'haver estat abonades en els terminis de pagament previstos a la normativa sectorial que li sigui aplicable o, si no, als establerts a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials.
9. Determinació de l'import de la subvenció
Els imports màxims així com els barems aplicables es contemplen a la base tercera.
10. Criteris objectius que es tindran en compte per a la concessió dels ajuts
Els criteris de valoració prioritària dels ajuts són els següents:
a) Proposta i valoració social emesa pels serveis socials comunitaris bàsics o especialitzats del Consell Insular de Menorca .
b) Existència o no d'un recurs adient a la xarxa pública de serveis socials o de salut de Menorca.
c) Estat de salut i d'autonomia personal del beneficiari.
d) Necessitat i urgència del tractament o prestació.
e) Situació socioeconòmica i sociofamiliar de la persona beneficiària, d'acord amb l'establert a l'apartat 4 anterior.
f) Cost del centre, del tractament i dels desplaçaments.
g) L'existència o no d'altres ajuts per a aquesta situació, ja sigui d'altres administracions públiques, empreses asseguradores o altres entitats privades.
Tot això sense perjudici dels criteris establerts a l'apartat 4.
11. Procediment i òrgans competents per a la concessió dels ajuts
1. Els ajuts es concediran d'acord amb els principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no discriminació, per mitjà del procediment de convocatòria prèvia, i de la manera següent:
2. L'inici de l'expedient s'efectuarà mitjançant l'aprovació de la convocatòria i les bases pel Consell Executiu del Consell Insular de Menorca. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions i es publicarà l'extracte de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
3. La instrucció correspondrà als tècnics que s'indiqui en la convocatòria, que han de realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades, en virtut de les quals ha de formular proposta de resolució sobre la concessió dels ajuts.
4. Totes les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen dels instructors de l'expedient o comissió avaluadora, en el cas que sigui obligatòria o s'acordi la seva constitució.
5. Una vegada examinades les sol·licituds per la instrucció, aquesta formularà la proposta de resolució basada en l'informe emès per la comissió avaluadora corresponent, i el conseller executiu o la consellera executiva del Departament de Benestar Social dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.
6. La resolució de l'expedient d'atorgament dels ajuts ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada un dels ajuts concedits.
7. La resolució expressa de la concessió dels ajuts es dictarà abans que finalitzi l'any natural al qual correspongui la convocatòria, indiferentment de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds. No obstant aquest terme, el termini per resoldre l'expedient no pot ser superior a sis mesos comptadors des de l'endemà de la fi del termini de presentació de sol·licituds. Si en haver transcorregut l'any natural o el termini indicat no s'ha dictat l'acte, les sol·licituds s'han d'entendre desestimades, sens perjudici de l'obligació de resoldre de l'òrgan competent.
8. La resolució de concessió i denegació d'aquests ajuts, d'acord amb l'article 45.1 b de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Aquesta publicació té efectes de notificació i ha de contenir els mateixos elements que l'article 40.2 de la norma esmentada, respecte a les notificacions.
9. Així mateix, aquesta es remetrà a la Base de Dades Nacional de Subvencions i se'n publicarà l'extracte en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
10. Qualsevol alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió dels ajuts i, en qualsevol cas, l'obtenció concurrent d'ajuts atorgats per terceres persones, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.
11. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la BDNS en compliment de l'art.20.8 de la LGS i el CIM la publicarà al Butlletí Oficial de les Illes Balears, a efectes de notificació (art.45.1 b) de la LPACAP).
12. Comissió avaluadora
1. La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre'n l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució que ha de formular l'òrgan instructor competent.
2. La comissió avaluadora estarà formada pels membres següents:
a) Una presidència encarregada de la direcció de la comissió, la qual, a més de veu i vot, si s'escau, resoldrà els empats que es puguin produir en les votacions pel seu vot de qualitat. La presidència correspondrà al conseller executiu o a la consellera executiva competent en matèria de Benestar Social.
b) Una vicepresidència encarregada de substituir la presidència en l'exercici de les seves funcions en els casos d'abstenció/recusació, absència, malaltia o altres impediments justificats, que tindrà veu i vot, ponderat en cas de substituir a la presidència. En els casos d'abstenció/recusació, absència, malaltia o altres impediments justificats serà substituïda per qui designi la presidència. La vicepresidència, si existeix el càrrec, correspondrà al director o a la directora insular competent per raó de la matèria. En cas de no existir una direcció insular, la vicepresidència correspondrà al tècnic responsable de l'àrea de gestió administrativa del departament.
c) Com a mínim, tres vocals de perfil tècnic que tindran veu i vot, i que en cas que la presidència faci ús del vot de qualitat, tant si els vots són divergents com convergents, poden adoptar la forma de vot particular. En els casos d'abstenció/recusació, absència, malaltia o altres impediments justificats seran substituïts per qui designi la presidència entre els altres tècnics del departament.
d) Un/a administratiu/iva del departament competent en matèria de Benestar Social, designat per la presidència de la comissió, que actuarà com a secretari/ària de la comissió avaluadora i aixecarà acta de les reunions, en les quals s'han de reflectir els acords adoptats. En els casos d'abstenció/recusació, absència, malaltia o altres impediments justificats serà substituïda per una auxiliar administrativa del departament.
3. La comissió avaluadora s'ha de constituir obligatòriament quan l'import global dels fons públics prevists en la convocatòria sigui superior als 50.000 euros, o bé quan l'import individual màxim de la subvenció sigui superior a 7.000 euros.
4. Quan no sigui preceptiva la seva constitució, l'existència de la comissió avaluadora només serà necessària si es preveu expressament en la resolució de la convocatòria corresponent, en la qual s'haurà de fixar en tot cas quin és l'òrgan que ha d'examinar les sol·licituds i ha d'emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.
13. Abonament dels ajuts
1. Els ajuts s'abonaran, per norma general, quan el beneficiari hagi justificat la realització de l'activitat subvencionada de conformitat amb l'establert en aquestes bases, sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.
2. En la fase de comprovació de la despesa realitzada, se sol·licitarà al beneficiari la presentació dels justificants que es creguin oportuns per tal d'obtenir una evidència raonable sobre l'adequada aplicació de la subvenció.
3. No es podrà pagar la subvenció mentre el beneficiari no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries de l'Estat, del Consell Insular de Menorca i davant la Seguretat Social. Respecte a això, l'entitat beneficiària pot substituir els certificats que s'assenyalen per una declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions esmentades quan l'import de la subvenció concedida en la convocatòria no superi els 3.000 €. (art.11 f) TRLGSIB).
4. Les subvencions que es paguin a persones físiques restaran subjectes a retenció d'acord amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques.
14. Justificació de les despeses
La justificació s'ha d'haver presentat o completat abans del 10 de desembre de l'exercici corresponent a la convocatòria.
Les ajudes tant d'estades a centres, com de transport i desplaçament, i d'allotjament, són imports màxims. El pagament de les ajudes serà en funció de la despesa justificada per cada concepte. En el cas que no es justifiqui completament, es reduirà proporcionalment d'acord amb la despesa justificada.
La persona sol·licitant o beneficiària de l'ajut, directament o a través de l'entitat que ha fet la prestació objecte de l'ajut, resten obligades a justificar les despeses efectuades amb càrrec a l'ajut econòmic concedit davant els serveis socials comunitaris de l'ajuntament on resideix el beneficiari, que a la vegada l'elevarà al Consell Insular, o bé directament davant el Consell Insular en el termini establert. Si existissin causes excepcionals que ho impedissin, la persona beneficiària o les entitats que han fet la prestació objecte de la sol·licitud les han d'al·legar per escrit i, a la vista d'aquestes causes, l'òrgan competent per atorgar els ajuts podrà ampliar-ne el termini de justificació sense que excedeixi de la meitat del previst inicialment i sempre que amb això no es perjudiquin drets de tercers.
La documentació acreditativa per justificar les despeses seran les factures corresponents a la prestació efectuada.
No obstant l'anterior, si el Consell Insular considera que la documentació presentada és insuficient, incompleta o incorrecta, o que necessita documentació complementària que justifiqui la despesa, es demanarà a la persona beneficiària directament o a través de les entitats que han fet la prestació objecte de la sol·licitud que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies hàbils.
Si la despesa justificada excedeix de l'import concedit, la possible desviació pressupostària anirà a càrrec de la persona beneficiària o de qui correspongui. Si, pel contrari, la despesa justificada és inferior a l'import del pressupost sol·licitat i subvencionat es reduirà proporcionalment l'ajut concedit.
El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats o prestacions subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
15. Obligacions de les persones beneficiàries
Són obligacions de les persones beneficiàries o dels sol·licitants dels ajuts, en el seu cas:
1. Comunicar al Consell Insular de Menorca l'acceptació de l'ajut en els termes què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas, l'ajut s'entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils d'ençà que el beneficiari hagi rebut la notificació de la concessió.
2. Destinar l'import de l'ajut a l'objecte per al qual s'ha sol·licitat aquest i en el termini establert.
3. Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.
4. Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.
5. Comunicar al Consell Insular de Menorca l'obtenció de subvencions o ajuts per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol ens públic o privat, estatal o internacional. Les persones beneficiàries o els sol·licitants dels ajuts queden obligats a comunicar qualsevol eventualitat que alteri les condicions tingudes en compte per concedir l'ajut o que alteri o dificulti greument el desenvolupament de l'activitat subvencionada, en particular si poden afectar-ne el cost total, la qual cosa haurà de ser comunicada al Consell Insular de Menorca immediatament després de l'aparició de les circumstàncies que l'originen, a fi que, si es considera oportú, es pugui modificar tant el contingut com la quantia de l'ajut.
6. Justificar l'ajuda concedida d'acord amb allò que es disposa en aquestes bases i en la resolució de concessió d'ajuts.
7. Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol variació de les activitats subvencionades, de conformitat amb el que estableix la base 16a següent.
8. Acreditar, quan el Consell Insular així ho sol·liciti, que es troba al corrent de les obligacions tributàries i amb la seguretat social, així com de les obligacions fiscals amb el Consell Insular de Menorca. L'acreditació d'estar al corrent de les obligacions tributàries no serà necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar aquestes dades.
9. Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
16. Revocació i reintegrament dels ajuts
Pel que fa a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s'ha d'aplicar el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, i la resta de normativa que hi sigui aplicable. En cas d'incompliment s'ha de reintegrar la quantia rebuda mitjançant l'aplicació d'un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'incompliment. Aquest percentatge s'ha de fixar previ informe de l'instructor i s'ha de notificar a la persona beneficiària. Les causes de reintegrament i el procediment per a la seva exigència han de ser regides per l'establert als articles 43 i 44 del DL 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió, s'ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts a l'article 25 de l'RDL 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i en la resta de disposicions aplicables.
En el cas que s'hagin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària ha de reintegrar les quantitats rebudes més l'interès de demora comptador des que el pagament es va fer efectiu.
Les quantitats que s'hagin de reintegrar tenen la consideració d'ingressos de dret públic i es poden exigir per la via de constrenyiment.
L'obligació de reintegrament establerta en els apartats anteriors és independent de les sancions que en el seu cas siguin exigibles.
17. Infraccions i sancions
1. El règim d'infraccions i sancions administratives aplicables serà l'establert en el títol V del Decret Legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2. L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l'establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és el conseller executiu competent per raó de la matèria en el cas d'infraccions lleus i greus i el Consell executiu en cas d'infraccions molt greus, de conformitat amb l'establert en l'art. 69 de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars.
18. Altres disposicions
Recursos administratius
Els acords del Consell Executiu pels quals s'aproven les bases i les convocatòries no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d'alçada davant el Ple del Consell Insular de Menorca.
Les resolucions dels consellers executius per les quals es concedeixen i deneguen els ajuts, no exhaureixen la via administrativa són recurribles en alçada davant el Consell Executiu.
Normativa general aplicable
En tot allò no previst expressament en aquestes bases regiran les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les següents normes:
19. Protecció de dades de caràcter personal
Les dades personals es tractaran d'acord amb el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016 relatiu a la protecció de les persones físiques en relació al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades (RGPD) i amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
En el moment en què les persones sol·licitants facilitin les seves dades personals, el CIM facilitarà la informació d'acord amb l'article 13 de l'RGPD.
ANNEX 1. Sol·licitud d'ajut econòmic per estada a centre residencial terapèutic (català i castellà)
ANNEX 2. Model normalitzat de representació voluntària per actuar davant el Consell Insular de Menorca (català i castellà)
ANNEX 3. Document d'autorització per a la consulta per part del Consell Insular de Menorca de les dades tributàries i de caràcter econòmic (català i castellà)
ANNEX 4. Document de declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades (català i castellà)
Contra aquest acord – que no exhaureix la via administrativa – es pot interposar un recurs d'alçada davant el Ple en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
L'esmentat recurs s'entendrà desestimat, si no es notifica la resolució corresponent, quan hagin transcorregut tres mesos des de la seva interposició. Contra la desestimació del recurs d'alçada per silenci administratiu podreu interposar recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma.
Maó, 11 d'octubre de 2023
Per delegació del president, El secretari del Consell Executiu Octavi Pons Castejón (DP 129/2023, de 27 de juliol) (BOIB núm. 106 de 29-7-2023)