Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE PRESIDÈNCIA I ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES

Núm. 655874
Resolució de la consellera de Presidència i Administracions Públiques per la qual s’aprova la convocatòria per a la concessió de beques en Acció Exterior i Unió Europea 2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Identificador BDNS: 720166

Fets

1. El Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions, l'establiment o la gestió de les quals correspon a l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats que en depenen i, en particular, la disposició addicional primera.

2. L'apartat 1 de l'article 101 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, aprovat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, estableix que la Comunitat Autònoma, sens perjudici de les competències de l'Estat sobre relacions internacionals, impulsa la projecció de les Illes Balears a l'exterior i promou els seus interessos en aquest àmbit.

3. El Decret 16/2023, de 20 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (Boib núm. 102, de 20 de juliol de 2023), en la lletra b) de l'apartat 2 de l'article 2 disposa que corresponen a la Direcció General de Relacions Institucional i Relacions amb el Parlament les competències en matèria de projecció exterior dels interessos autonòmics i relacions amb la Unió Europea.

4. El 26 de maig de 2023, la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors va aprovar les bases que han de regir les convocatòries per a la concessió de beques del Programa de Formació en Acció Exterior i Unió Europea de la Direcció General de Relacions Exteriors (Boib núm. 75, de 6 de juny)

5. El 10 d'agost de 2023, la directora general de Relacions Institucionals i Relacions amb el Parlament va emetre una memòria justificativa relativa a la convocatòria de les beques de formació en acció exterior i Unió Europea 2024.

6. El 6 de setembre de 2023, la consellera de Presidència i Administracions Públiques va resoldre iniciar l'expedient per a l'aprovació de la convocatòria per a la concessió de beques del Programa de formació en Acció Exterior i en Unió Europea amb un import de 100.000 € i la distribució pressupostària pluriennal següent:

Anualitat

Partida pressupostària

Import

2023

11701 231A01 48000 00

0 €

2024

11701 231A01 48000 00

100.000 €

7. Aquesta convocatòria està inclosa en el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per als exercicis 2021-2023 (BOIB núm. 175, de 23 de desembre), modificat mitjançant una resolució de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 31 de maig de 2023 (BOIB núm. 77, de 10 de juny).

D'acord amb l'article 15 del Decret legislatiu 2/2005, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de Subvencions, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Aprovar la convocatòria que ha de regir la concessió de quatre beques en acció exterior i Unió Europea 2024 per a la formació pràctica de joves titulats universitaris, d'acord amb les bases generals que estableix l'Ordre 20/2023 de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 26 de maig (BOIB núm. 75 de 6-06-2023) i les específiques que consten en els annexos d'aquesta resolució.

2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de 100.000 €, amb la distribució pressupostària pluriennal següent:

Anualitat

Partida pressupostària

Import

2023

14901 231A01 48000 00

0 €

2024

11701 231A01 48000 00

100.000 €

3. Designar la directora general de Relacions Institucionals i Relacions amb el Parlament òrgan instructor del procediment de concessió de beques de formació en matèria d'acció exterior i Unió Europea

4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, en la pàgina web www.caib.es

5. Comunicar aquesta resolució a la Base de Datos Nacional de Subvenciones.

Interposició de Recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant l'òrgan que ha dictat la Resolució, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-ne rebut la notificació, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el jutjat competent en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

(Signat electrònicament: 6 d'octubre de 2023)

La consellera de Presidència i Administracions Públiques Antònia Maria Estarellas Torrens

 

ANNEX 1 Convocatòria per a la concessió de beques del Programa de Formació en Acció Exterior i Unió Europea de la Direcció General de Relacions Institucionals i Relacions amb el Parlament 2024

Article 1 Objecte

1. L'objecte d'aquesta convocatòria és la concessió de beques de formació en matèria d'acció exterior i Unió Europea 2024 per a la realització de pràctiques professionals que permetin a les persones beneficiàries adquirir coneixements teòrics i pràctics per accedir al mercat laboral.

2. Les beques regulades en aquesta convocatòria s'atorgaran en règim de concurrència competitiva i sota els principis de publicitat, objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació, eficàcia i eficiència.

3. Les beques atorgades en el marc d'aquesta convocatòria no es consideren ajuts d'estat, d'acord amb l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la UE, atès que els destinataris no són empreses, sinó persones físiques en la seva qualitat de graduats universitaris i, en conseqüència, no entren dins l'àmbit d'aplicació del precepte esmentat.

4. L'atorgament de la beca no dona lloc a cap vinculació laboral o funcionarial amb l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

5. La beca és incompatible amb qualsevol altra beca atorgada per al mateix període i amb qualsevol activitat laboral o remunerada, com també amb la percepció de la prestació d'atur, en el moment d'acceptació de la beca.

Article 2 Modalitats

Les modalitats de les beques seran les següents:

  • 3 beques de seguiment en acció exterior i Unió Europea: àrees científic-tècniques, socio-econòmiques, mediambientals, jurídiques, entre d'altres
  • 1 beca de comunicació en acció exterior i Unió Europea: xarxes socials, comunicació institucional, esdeveniments, entre d'altres.

Article 3 Requisits dels beneficiaris

Poden optar a la concessió d'una beca del Programa de Formació les persones que compleixin els requisits següents en el moment en què acabi el termini de presentació de sol·licituds:

a) Ser major d'edat i tenir com a màxim 30 anys.

b) Tenir la nacionalitat d'un dels estats membres de la Unió Europea.

c) Estar en possessió d'un títol acadèmic de llicenciatura o grau universitari, o en condicions d'obtenir-lo en la data en què acabi el termini de presentació de les sol·licituds.

d) Tenir coneixements de llengua catalana de nivell B2, segons el Marc europeu comú de referència per a les llengües (MCER), acreditats amb títol oficial.

e) Tenir coneixements de llengua anglesa de nivell B2, acreditats amb títol oficial (MECR).

f) Tenir residència efectiva a un municipi de les Illes Balears d'un mínim de sis mesos anteriors a la data en què acabi el termini de presentació de sol·licituds, acreditada mitjançant certificat d'empadronament.

g) Tenir la capacitat funcional necessària per poder dur a terme les funcions del programa de formació.

h) No haver gaudit anteriorment d'una beca en matèria de formació en acció exterior i Unió Europea atorgada per l'Administració de la Comunitat Autònoma o per qualsevol ens integrant del seu sector públic instrumental.

i) No estar incurs en cap de les prohibicions per ser beneficiari d'una subvenció, en virtut de l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i, en concret, pel que fa a estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social, així com estar al corrent del pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions.

Article 4 Òrgans competents

1. La consellera de Presidència i Administracions Públiques és l'òrgan competent per iniciar el procediment, mitjançant la resolució de convocatòria de subvencions a què es refereix l'article 5 de l'Ordre de bases i l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, i per dictar la resolució de concessió o denegació de subvencions o, si escau, d'inadmissió o desistiment de la sol·licitud, com també d'acceptació de la renúncia, de revocació i de reintegrament a què es refereixen els articles 17, 18 i 19 de l'Ordre de bases, així com per a la imposició de sancions i altres funcions de control.

2. La directora general de Relacions Institucionals i Relacions amb el Parlament és l'òrgan competent per instruir i tramitar el procediment d'acord amb l'article 16 del Text refós de la Llei de subvencions i els articles 7, 8 i 20 de l'Ordre de bases.

Article 5 Presentació de sol·licituds

1. Les persones interessades han de presentar les sol·licituds de forma electrònica, juntament amb la documentació requerida en l'apartat 4 d'aquest article mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible en el procediment publicat a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, de conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

L'accés al tràmit s'ha de fer mitjançant identificació i firma electrònica.

Addicionalment, la pàgina web de la Direcció General de Relacions Institucionals i Relacions amb el Parlament (www.caib.es) conté la fitxa informativa completa.

Si alguna de les persones esmentades presenta la sol·licitud presencialment, l'òrgan instructor ha de requerir la persona interessada per informar-la que aquesta presentació és defectuosa a fi que pugui aportar la sol·licitud de forma electrònica, amb la indicació que, si no ho fa, se la tindrà per desistida de la seva petició, amb la resolució prèvia.

2. El termini per presentar sol·licituds és de quinze dies hàbils des de l'endemà de la publicació de la convocatòria de les beques en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

3. Si la persona interessada vol sol·licitar més d'una modalitat, n'haurà d'indicar l'ordre de preferència en la sol·licitud.

4. La documentació que s'ha d'aportar amb la sol·licitud és la següent:

a) En el cas que la persona sol·licitant s'oposi a l'obtenció de dades a què es refereix l'apartat 5 d'aquest article, una còpia del document d'identitat (DNI o NIE) i del certificat d'empadronament de la persona sol·licitant.

b) Un currículum en format Europass, amb foto de mida carnet en color.

c) L'acreditació de la llicenciatura o els estudis de grau mitjançant títol oficial o acreditació del pagament de les taxes d'expedició de títols. En el cas de títols estrangers, s'ha de presentar una còpia de l'homologació o validació del títol per part de l'administració educativa espanyola.

d) Una còpia dels certificats que acreditin els coneixements de llengües a què es refereixen les lletres d) i e) de l'article 3 d'aquesta convocatòria.

e) La relació i autobaremació de mèrits puntuables de la persona sol·licitant, d'acord amb el model normalitzat que està disponible a la seu electrònica, amb còpies dels mèrits al·legats i indicats en l'annex esmentat.

f) En el cas que la persona sol·licitant s'oposi a l'obtenció de dades a què es refereix l'apartat 5 d'aquest article, un certificat de la Tresoreria General de la Seguretat Social, de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària i de l'Agència Tributària de les Illes Balears que indiqui que està al corrent en el compliment de les obligacions amb la Seguretat Social i tributàries.

g) En el cas que la persona interessada no sigui perceptora de la Comunitat Autònoma, una declaració responsable de la veracitat de les dades bancàries aportades, d'acord amb el model normalitzat.

h) En el cas que la persona sol·licitant sigui víctima de violència masclista, podrà aportar qualssevol dels mitjans de prova qualificats per identificar les situacions de violència masclista a què es refereix l'apartat 1 de l'article 78 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

i) Les declaracions responsables, d'acord amb el model normalitzat que està disponible a la seu electrònica, en relació amb el compliment de les obligacions següents:

 

1a. De complir les obligacions que estableixen l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i l'article 12 d'aquesta Ordre, com també les que estableixi la convocatòria corresponent.

2a. De no incórrer en cap causa d'incompatibilitat per percebre la subvenció, de conformitat amb la normativa aplicable.

3a. De la no concurrència de cap de les prohibicions que estableixen l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, ni de cap de les circumstàncies que preveu l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat d'homes i dones, així com de la no concurrència de la resta de prohibicions que pugui establir la normativa aplicable.

4a. De tenir la capacitat funcional necessària per poder dur a terme les funcions del Programa de Formació.

Els documents presentats en llengua distinta del català, el castellà, l'anglès o el francès han de ser objecte de traducció oficial.

5. La presentació de la sol·licitud implica l'acceptació, per part de la persona interessada, de les prescripcions que contenen el Text refós de la Llei de subvencions, l'Ordre de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de 26 de maig de 2023 i aquesta convocatòria, i suposa, llevat d'oposició expressa, l'autorització a l'òrgan instructor del procediment perquè, si és procedent, obtengui de manera directa l'acreditació que està al corrent en el compliment de les obligacions amb la Seguretat Social i tributàries davant l'Agència Tributària de les Illes Balears, així com l'autorització per obtenir de manera directa l'acreditació de la identitat i, si escau, l'acreditació de les dades d'empadronament.

L'autorització a l'òrgan instructor del procediment perquè obtengui de manera directa l'acreditació d'estar al corrent en el compliment de les obligacions amb l'Agència Estatal de l'Administració Tributària haurà d'esser expressa.

6. L'òrgan instructor, directament o a través de la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques, ha de comprovar d'ofici que la persona interessada està al corrent en el compliment de les obligacions amb la hisenda de la Comunitat Autònoma, d'acord amb l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquesta circumstància ha de quedar acreditada en l'expedient.

7. S'ha de garantir el compliment del que estableix l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, pel que fa a l'aportació d'informació o documentació per part dels interessats.

Article 6 Instrucció del procediment

1. Correspon a l'òrgan instructor dur a terme d'ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'hagi de pronunciar la resolució.

2. Una vegada finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, en el termini màxim d'un mes, la directora general de Relacions Institucionals i Relacions amb el Parlament ha d'aprovar la llista provisional de persones candidates admeses i excloses, amb indicació de les causes d'exclusió, que s'ha de publicar a la pàgina web www.caib.es .

Les persones candidates disposaran d'un termini de deu dies hàbils, comptadors des de l'endemà de la publicació de l'anunci, per poder esmenar el defecte que hagi donat lloc a la seva exclusió i, si no ho fan en el termini assenyalat a l'efecte, se'ls aplicarà el règim previst en el segon paràgraf de l'apartat 1 de l'article 7 de l'Ordre de bases.

3. L'estimació o desestimació de les sol·licituds d'esmena s'entendrà implícita en la llista definitiva de les persones candidates admeses i excloses, amb indicació de la causa d'exclusió, que s'ha de publicar a la pàgina web i que s'ha de trametre a la Comissió Avaluadora juntament amb la sol·licitud d'informe d'avaluació dels mèrits presentats amb les sol·licituds de les persones admeses.

4. La comissió avaluadora a què es refereix l'article 7 de la convocatòria ha d'avaluar els mèrits acreditats documentalment de les persones admeses i ha de publicar a la pàgina web la llista provisional de les puntuacions obtingudes per les persones candidates.

Contra aquestes puntuacions es poden presentar reclamacions en el termini de tres dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació de l'anunci.

Una vegada s'hagin resolt les reclamacions, la Comissió ha de publicar la llista definitiva de les puntuacions obtingudes en la primera fase per cada persona candidata.

5. Les vint persones amb la puntuació més alta en la fase de mèrits, han de ser convocades a la fase d'entrevista per part de la Comissió Avaluadora, per correu electrònic o telèfon, amb indicació del lloc, el dia i l'hora estimada en què es durà a terme l'entrevista.

6. Una vegada finalitzades les dues fases de selecció, la comissió avaluadora ha d'emetre un informe amb la puntuació total obtinguda per cada persona candidata i l'ha de trametre a l'òrgan instructor.

7. L'òrgan instructor del procediment, en qualsevol moment anterior a la proposta de resolució, pot requerir a la persona interessada que aporti les dades, els documents o els aclariments que siguin adients per a la tramitació del procediment, i en cas que no ho faci en el termini assenyalat a l'efecte, perdrà el seu dret al tràmit i es podrà continuar el procediment.

8. L'òrgan instructor ha de dictar una proposta que ha de contenir la llista de les persones sol·licitants proposades com a beneficiàries de les beques i de les que integren la llista de reserva, degudament prioritzada.

La proposta de resolució de concessió de les beques s'ha de publicar a la pàgina web i s'ha de notificar a les persones interessades per mitjans electrònics a la seva carpeta ciutadana.

La proposta de resolució no crea cap dret a favor de la persona beneficiària proposada davant l'Administració mentre no es dicti la resolució de concessió i es notifiqui o publiqui.

9. La persona proposada com a beneficiària de la beca haurà de comunicar a la Direcció General de Relacions Institucionals i Relacions amb el Parlament l'acceptació o desestimació per escrit de la proposta en el termini de tres dies hàbils comptadors des de l'endemà de la notificació, d'acord amb l'article 11.a) del Text refós de la Llei de subvencions.

En cas que alguna de persones proposades com a beneficiàries no accepti la beca o desisteixi expressament de la sol·licitud, es pot proposar l'adjudicació de la beca a la persona sol·licitant següent en la llista de reserva que pertoqui per ordre de puntuació.

La manca de presentació del document d'acceptació comporta el desistiment de la sol·licitud.

Article 7 Comissió Avaluadora

1. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat encarregat d'avaluar els mèrits presentats juntament amb les sol·licituds de les persones admeses d'acord amb els criteris de selecció establerts en l'article 8 de la convocatòria, com també d'elevar a l'òrgan instructor l'informe amb el resultat de l'avaluació i la puntuació total obtinguda per les persones candidates.

2. La composició de la Comissió Avaluadora serà la següent:

  • President: La cap de servei de planificació i seguiment de projectes estratègics, com a titular i la cap de servei d'acció exterior com a suplent.
  • Vocal: un cap de secció, com a titular i una persona tècnica de la conselleria de Presidència i Administracions públiques com a suplent.
  • Vocal: un cap de secció com a titular, i una persona tècnica de la conselleria de Presidència i Administracions públiques com a suplent.
  • Vocal: una persona tècnica de la Fundació Illes Balears d'Acció Exterior com a titular i com a suplent.
  • Secretari: un cap de secció com a titular i una persona tècnica de la Direcció General com a suplent.

3. La Comissió Avaluadora pot ser assessorada pel personal tècnic que sigui necessari, que assistirà a les sessions amb veu però sense vot. En la seva composició s'intentarà garantir la presència equilibrada de dones i homes, llevat que existeixen raons fonamentades i objectives degudament motivades que ho impedeixen.

Article 8 Criteris de selecció

1. La Comissió Avaluadora ha d'avaluar les sol·licituds admeses en dues fases, d'acord amb els criteris següents:

1.1. La primera fase correspon a l'avaluació de mèrits presentats, a la qual corresponen 5 punts com a màxim:

Concepte

 

Puntuació

Titulació

Segona llicenciatura o títol de grau

1

Postgrau

(màster o doctorat)

Doctorat o màster

1

Català

Nivell C1

Nivell C2

0,50

0,75

Idiomes

Nivell C1:

Francès o anglès

Altres idiomes oficials de la Unió Europea

Nivell C2:

Francès o anglès

Altres idiomes oficials de la Unió Europea

 

0,50

0,25

0,75

0,50

Només es valorarà el nivell més alt de coneixements de llengua catalana i de llengües estrangeres.

No es tindran en compte els mèrits obtinguts amb posterioritat a la data en què acabi el termini de presentació de sol·licituds ni els mèrits al·legats que no s'hagin acreditat amb la sol·licitud sense que hi hagi requeriment d'esmena en aquest punt.

1.2. La segona fase consisteix en una entrevista personal, a la qual corresponen un màxim de 5 punts.

L'entrevista personal amb la Comissió Avaluadora es farà en la modalitat d'entrevista presencial a la seu de la Direcció General de Relacions Institucionals i Relacions amb el Parlament a Palma. Si la persona interessada ho demana i ho justifica, l'entrevista es pot fer, excepcionalment, per videoconferència.

L'entrevista consisteix en preguntes relatives a la realitat institucional, social i cultural de les Illes Balears i de la Unió Europa. Les preguntes s'han de formular en els diferents idiomes exigits i, eventualment, en els acreditats pels mateixos candidats, amb la finalitat de comprovar-ne l'habilitat oral.

2. Si la suma del punts obtinguts en la primera i la segona fase dona lloc a supòsits d'empat, s'ha de resoldre d'acord amb la puntuació més alta atorgada en la fase de mèrits. Si persisteix l'empat, tindran preferència les dones sobre els homes, i entre les dones, les víctimes de violència masclista.

3. La Comissió Avaluadora ha de tenir en compte la preferència assenyalada per la persona interessada respecte al tipus de modalitat de la beca demanada en la sol·licitud (si escau), però l'assignació final a qualsevol de les modalitats és potestat exclusiva de la Comissió Avaluadora segons els perfils curriculars de les persones seleccionades i de les puntuacions obtingudes.

Article 9 Resolució i notificació

1. El termini màxim per a la tramitació i la resolució del procediment de concessió de beques és de sis mesos des de la publicació de la resolució de convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

2. El venciment del termini màxim establert per resoldre el procediment sense que s'hagi dictat i notificat la resolució expressa faculta la persona interessada per entendre desestimada la sol·licitud.

3. Correspon a l'òrgan instructor la notificació, individual o mitjançant la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de la Direcció General de Relacions Institucionals i Relacions amb el Parlament, de les resolucions que finalitzen el procediment de concessió de subvencions, segons pertoqui, d'acord amb el que disposa l'article 21.4 del Text refós de la Llei de subvencions.

4. En la resolució de concessió han de figurar, com a mínim, la identificació de la persona beneficiària, l'import de la beca, les condicions i les obligacions que ha de complir la persona beneficiària i el termini d'execució, amb indicació del dia de la incorporació.

5. Les persones que no hagin estat beneficiàries de la beca quedaran en la llista de reserva seguint l'ordre de prelació, i se'ls haurà de notificar la denegació de la beca i la posició en què han quedat en la llista de reserva.

6. En cas que la persona beneficiària renunciï a la subvenció o incompleixi les seves obligacions, amb la pèrdua consegüent del dret al cobrament total o parcial de la subvenció, l'òrgan concedent, sense necessitat de fer una nova convocatòria, pot proposar l'adjudicació de la beca a la persona següent en la llista de reserva, per ordre de puntuació, sempre que s'hagi alliberat crèdit suficient per atendre com a mínim una de les sol·licituds denegades.

Article 10 Obligacions de les persones beneficiàries de les beques de formació en acció exterior i Unió Europea

1. Les persones beneficiàries han de complir, a més de les obligacions establertes en l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions i en la convocatòria corresponent, les següents:

a) Incorporar-se al Programa de Formació en la data assenyalada en la resolució de concessió.

b) Facilitar la informació que requereixin la Direcció General de Relacions Institucionals i Relacions amb el Parlament i qualsevol altre òrgan de fiscalització de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. L'incompliment de les obligacions per part de la persona beneficiària de la beca que sigui constitutiu de conducta tipificada com a infracció, d'acord amb el règim sancionador en matèria de subvencions que estableixen la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, el Text refós de la Llei de subvencions i la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de les Illes Balears, comporta, a més del reintegrament de la beca, la incoació del procediment sancionador preceptiu, d'acord amb la legislació esmentada.

3. Els informes, els estudis i la resta de documents que generi la persona beneficiària de la beca quedaran a disposició de la Direcció General de Relacions Institucionals i Relacions amb el Parlament, que serà la titular dels drets de propietat intel·lectual.

Article 11 Obligacions de l'administració concedent

Són obligacions de l'Administració:

a) Abonar l'import de les beques a les persones beneficiàries.

b) Efectuar les retencions a compte de l'IRPF i les cotitzacions de la Seguretat Social, d'acord amb la normativa aplicable.

c) Contractar una assegurança d'accidents d'abast internacional

c) Assignar una persona com a tutor responsable de la formació i el seguiment durant el període de pràctiques.

d) Proporcionar a la persona beneficiària de la beca un programa de formació destinat a l'adquisició d'experiència i coneixements pràctics en acció exterior i Unió Europea.

e) Expedir un certificat d'assistència i d'aprofitament de la beca.

Article 12 Dotació

1. La dotació econòmica de cada beca serà de 1.800 € mensuals bruts durant el període de la beca. El lliurament de l'import de les beques anirà a càrrec de la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques.

2. Aquestes beques estan sotmeses a les retencions fiscals corresponents (IRPF) i a les cotitzacions de la Seguretat Social d'acord amb el que estableixi la normativa vigent corresponent.

3. Durant el període d'estada a Brussel·les, la beca inclourà:

a) Una pòlissa d'assegurança d'accidents d'abast internacional.

b) Un bitllet d'avió, en classe turista, d'anada des del lloc de residència a les Illes Balears fins a Brussel·les i, a la conclusió de la beca, un bitllet de tornada, des de Brussel·les al lloc de residència a les Illes Balears, fins a un màxim de 500 euros per trajecte.

La despesa per desplaçament té la consideració de pagament anticipat, s'ha de justificar en el termini d'un mes des de la data en què s'efectuï i s'ha d'acreditar mitjançant factures i altres documents amb valor probatori i eficàcia administrativa. En el cas de que el preu del bitllet sigui inferior a 500 euros per trajecte, el beneficiari haurà de reintegrar la diferència.

4. Aquest pagament anticipat s'ajusta als supòsits de l'article 37.2 del decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei de Subvencions, atès que els beneficiaris són persones físiques joves que no disposen de recursos suficients per finançar transitòriament el preu del bitllet de transport, per als quals aquestes beques són una oportunitat per a iniciar la seva carrera laboral. Per aquest motiu, no cal exigir cap garantia per l'import del bitllet d'avió.

5. Pel que fa a la resta de l'import de la beca, el pagament de la beca es farà de manera fraccionada, mensualment, mitjançant transferència bancària al compte corrent indicat per la persona beneficiària.

Article 13 Període d'execució

1. La durada del programa formatiu serà d'un màxim de 12 mesos, i en tot cas, fins al 31 de desembre de 2024, sense possibilitat de pròrroga.

2. El programa de formació inclou un període inicial d'un mes prorrogable fins un màxim de tres mesos a la seu de la Direcció General de Relacions Institucionals i Relacions amb el Parlament de la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques a Palma, i la resta fins al 31 de desembre de 2024 a Brussel·les, a l'Oficina de les Illes Balears a la Unió Europea.

Article 14 Condicions de les beques

1. Els aspectes tècnics i formatius del Programa de Formació en Acció Exterior i Unió Europea estaran sota la supervisió i la coordinació del personal de la Direcció General de Relacions Institucionals i Relacions amb el Parlament, amb la col·laboració logística i administrativa, si escau, de la Fundació de les Illes Balears d'Acció Exterior (FIBAE), com a entitat col·laboradora i mitjà propi.

2. Les persones beneficiàries de la beca tindran un seguiment individual i grupal periòdic relatiu al seu desempenyorament en el marc del Programa de Formació en Acció Exterior i Unió Europea.

3. Les persones beneficiàries de la beca hauran de lliurar un informe resum de les tasques desenvolupades durant la formació pràctica del Programa per tal de justificar la seva feina amb periodicitat trimestral.

4. La jornada de formació pràctica és de 35 hores setmanals, de dilluns a divendres, amb horari obligatori de 9.00 h a 14.00 h i horari variable de 14.00 h a 20.00 h segons les necessitats d'activitats del Programa de Formació de la Direcció General a qualsevol de les seus previstes.

5. El període de descans anual és de 22 dies laborals l'any coincidint amb les dates que estigui tancada l'oficina de Brussel·les en agost i desembre coincidint amb el calendari de la REPER. La resta de dies de descans seran autoritzats per la Direcció General de Relacions Institucionals i Relacions amb el Parlament segons necessitats del Servei.

6. El gaudi de dies serà proporcional als mesos de beca realitzats cada any.

Els dies festius són els estipulats per a la ciutat de Palma durant el període en què la beca transcorre a les Illes Balears, i pel calendari de festius de la Representació Permanent d'Espanya a la Unió Europea (REPER) durant el temps en què la beca transcorre a Brussel·les.

Article 15 Renúncies

1. Les persones beneficiàries poden renunciar totalment o parcialment a les beques abans que s'acabi el període d'execució, mitjançant un escrit motivat, amb vint dies hàbils de preavís, adreçat a l'òrgan competent per resoldre la convocatòria, que es pronunciarà mitjançant una resolució. No es podrà acceptar la renúncia en cas que l'òrgan concedent apreciï un incompliment de les obligacions previstes en aquesta convocatòria.

2. En el supòsit que una persona beneficiària renunciï a la beca una vegada començat el període de formació, tindrà dret a percebre la part de l'import proporcional al temps durant el qual n'ha gaudit. Si l'import abonat és superior al que li correspondria pel temps del període de formació realitzat, haurà de reintegrar l'import sobrant.

3. Quan la renúncia de la persona beneficiària doni lloc a una vacant, es durà a terme una nova proposta d'adjudicació segons l'ordre de puntuació de la llista de reserva. La incorporació en cas de renúncia es farà per al període que resti, sempre que resti un mínim d'un mes natural, per arribar a la finalització del Programa de Formació que en cap cas serà posterior al 31 de desembre de 2024.

4. Les acceptacions de les renúncies i les noves propostes de substitucions s'han de notificar individualment a la persona interessada i publicar, amb efectes informatius, a la pàgina web a la qual es refereix l'article 18 d'aquesta convocatòria.

Article 16 Nul·litat de la resolució de concessió

1. La resolució de concessió de la beca serà invàlida per qualsevol de les causes de nul·litat de ple dret o d'anul·labilitat establertes en l'ordenament jurídic aplicable, incloses les previstes en la lletra a) de l'article 44.1 del Text refós de la Llei de subvencions.

En aquests supòsits, l'òrgan competent ha de procedir, si escau, a la revisió d'ofici o a la declaració de lesivitat i a la impugnació de l'acte, respectivament, d'acord amb la legislació de règim jurídic de les administracions públiques.

2. La resolució administrativa o judicial per la qual es declari la nul·litat de la resolució de concessió de la beca implica, si escau, l'obligació de reintegrament de les quantitats abonades en virtut d'aquesta.

Article 17 Causes de revocació de la beca

1. Les causes de revocació de la beca són les següents:

a) L'incompliment de les obligacions establertes en les lletres a) i b) de l'apartat 1de l'article 10 i en l'apartat 3 de l'article 14 d'aquesta convocatòria.

b) La incompatibilitat amb altres subvencions o ajuts atorgats per qualsevol administració o entitat privada nacional o internacional.

c) L'exercici de qualsevol activitat laboral o remunerada des de l'acceptació de la beca i durant la durada del programa formatiu.

d) L'atemptat contra els interessos de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i la seva bona imatge.

e) La producció de danys en les instal·lacions o el material de feina.

f) La tercera falta injustificada d'assistència o l'incompliment injustificat de la jornada de treball que, acumulat, suposi un mínim de deu hores

g) L'incompliment de l'activitat que fonamenta la concessió de la beca o de la resta d'obligacions assumides d'acord amb les bases de la convocatòria.

h) Qualsevol altra causa de les previstes en els apartats 1 i 2 de l'article 24, o en les lletres e) i següents de l'apartat 1 i l'apartat 4 de l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, determinant de la pèrdua total o parcial del dret al cobrament de la beca concedida i, si escau, del reintegrament total o parcial de la beca concedida i abonada.

2. El procediment per acordar la revocació total o parcial de la beca concedida o, si escau, el reintegrament total o parcial de la beca concedida i abonada és, en tot cas, el que preveu l'article 44.5 del Text refós de la Llei de subvencions, en el marc de les disposicions del títol VI de la Llei 39/2015 aplicables als procediments iniciats d'ofici.

Article 18 Publicitat i transparència

1. L'òrgan instructor del procediment de concessió ha de trametre periòdicament a la Intervenció General la informació i la documentació detallades en el títol III del Text refós de la Llei de subvencions i, si escau, en la normativa reglamentària de desplegament, pel que fa a les subvencions que regula l'Ordre de bases, a l'efecte de subministrar les dades a la Base de dades nacional de subvencions.

2. Tota la informació relativa a la tramitació del procediment corresponent al Programa de Formació en Acció Exterior i Unió Europea es trobarà al tràmit de la Seu Electrònica de la CAIB i també a l'apartat específic amb el mateix nom que s'ubicarà al web de la Conselleria de Presidència i Administracions Públiques.

 

Palma, 6 d'octubre 2023

La consellera de Presidència i Administracions Públiques Antònia Maria Estarellas Torrens