Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
DEPARTAMENT DE TERRITORI, MOBILITAT I INFRAESTRUCTURES
Núm. 654054
Aprovació inicial del “Projecte de Traçat Reformat núm. 2 del de millora de la carretera Ma-5010. Llucmajor-Algaida”
El Consell Executiu l'11 d'octubre de 2023 va acordar el següent:
<<Antecedents
En el mes de desembre de 2017 es va signar el “Projecte de Traçat Reformat núm. 2 del de millora de la carretera Ma-5010. Llucmajor-Algaida” amb clau 09-01.1-MT, per part del senyor Pau Socías Morell, enginyer de camins, canals i ports (ECCP), de l'empresa consultora UAP 2100 S.L., com a autor del projecte, i el senyor Jaime Moralejo Rodríguez (ECCP), Director del projecte, amb el vistiplau del senyor Juan Cifre Díaz-Oyuelos, Coordinador en cap de la Direcció Insular en aquell moment.
En data 12 d'abril de 2019 es va emetre informe de supervisió número 2019-12, on es va proposar l'aprovació provisional de l'esmentat “Projecte de Traçat Reformat núm. 2 de millora de la carretera Ma-5010. Llucmajor-Algaida”, el qual també incorporava com a Doc. 4 l'Estudi d'Impacte Ambiental (EIA) del mateix seguint la Llei estatal 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, amb les particularitats determinades per la Llei autonòmica 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears.
En data 2 de març de 2019 va ser publicada la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica en el BOIB, la qual a la disposició final segona va modificar entre d'altres, l'article 17.4 de l'esmentada Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears d'aplicació en l'EIA del projecte.
Posteriorment, es va publicar el Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears (DL 1/2020), que deroga expressament l'esmentada Llei 12/2016 de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears.
Atès el canvi de normativa i seguint indicacions de la CMAIB, en data juny de 2023 es va actualitzar el document núm. 4, estudi d'impacte ambiental, de l'esmentat projecte.
Per tot l'exposat, en data 3 de juliol de 2023 es va emetre informe de supervisió complementari 2023-10 amb motiu de l'actualització de l'EIA de l'esmentat projecte en base a la vigent normativa esmentada.
El projecte consta dels següents documents:
Núm. arxiu |
Nom del document |
1 |
PROYECTO TRAZADO REFORMADO Nº 2 DE MEJORA MA-5010 (DICIEMBRE-2017) |
2 |
09-01.1-MT_EIA ACTUALITZAT 2023_DOC NUM. 4_PROJECTE TRAÇAT LLUCMAJOR-ALGAIDA _ SEFYCU 3214603 |
El pressupost del projecte per a coneixement de l'Administració és de deu milions set-cents setanta mil tres-cents setanta-un euros amb tretze cèntims (10.770.371,13 €), que inclou, a més del cost d'execució de la contracta de nou milions quatre-cents setanta-nou mil cent trenta-set euros amb trenta-set cèntims (9.479.137,37 €), cinc-cents vint-i-un mil nou-cents sis euros amb deu cèntims (521.906,10 €) per a expropiacions i indemnitzacions, cinc-cents sis mil euros (506.000,00 €) per a gestió de residus (IVA inclós), noranta-vuit mil set-cents quaranta-set euros amb vuitanta-set cèntims (98.747,87 €) per a foment del patrimoni històric i artístic (1,5% sobre PEM) i cent seixanta-quatre mil cinc-cents setanta-nou euros amb setanta-nou cèntims (164.579,79 €) per a assistència tècnica, seguretat i salut, i vigilància ambiental.
No obstant l'anterior, i al respecte, l'informe de supervisió complementari 2023-10 esmentat indica el següent:
L'objecte de l'actual tramitació és referent al projecte de traçat, si bé, el projecte constructiu que es redacti en un futur haurà de tenir en compte les consideracions de caire econòmic esmentades a l'anterior paràgraf.
Quant a expropiacions i serveis afectats pel projecte, l'esmentat informe de supervisió 2019-12 indica que, d'acord amb l'annex nº 12 d'expropiacions i indemnitzacions del projecte, s'afecten un total de 107 finques dels termes municipals de Llucmajor i d'Algaida, concretament, un total de 49 finques del TM de Llucmajor i la resta, un total de 58 finques del TM d'Algaida. A aquest respecte, l'informe de supervisió complementari 2023-10 indica que l'estudi posterior del projecte pot finalment modificar la relació de béns i drets afectats d'aquest, per la qual cosa s'ha de tenir present en la tramitació del futur expedient d'expropiació i del projecte.
Amb relació als serveis afectats, a l'informe de supervisió 2019-12 s'indica que, d'acord amb el punt 18 de la Memòria del projecte, s'afecten línies aèries de telèfon i de baixa tensió i s'inclouen partides per a la modificació d'aquestes línies aèries.
Atès que es tracta d'una obra de reforma estructural en el sentit que defineix l'article 149.1 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, que es produeix als termes municipals de Llucmajor i d'Algaida, dit projecte de traçat i l'estudi d'impacte ambiental actualitzat, s'hauria de sotmetre a informació pública i consultes a les Administracions Públiques afectades i persones interessades durant un termini de 20 dies d'acord amb l'art. 17.3 de la Llei 5/1990, de 24 de maig, de Carreteres de les Illes Balears.
Respecte a l'avaluació d'impacte ambiental, el projecte està inclòs dins l'Annex I del Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears (en endavant com DL1/2020), més concretament dins el grup 7 (projectes d'infraestructures), punt 1b: “actuacions que modifiquin el traçat d'autopistes, autovies, vies ràpides i carreteres convencionals preexistents en una longitud continuada de més d'1km o més de 3 km discontínuament” i atenent a l'article 13 del DL1/2020, el projecte en qüestió ha de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental ordinària. Per tant, d'acord amb els procediments previstos a la normativa bàsica estatal d'avaluació ambiental, art 36.1 Llei 21/2013, i de les particularitats previstes al DL 1/2020, és preceptiva l'Avaluació d'impacte ambiental ordinària del Projecte de traçat i s'ha de sometre a una informació pública de 30 dies.
En conseqüència, per donar compliment a dites normatives, aquest projecte de traçat s'haurà de sotmetre a una única informació pública i consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades durant un termini no inferior a trenta (30) dies hàbils tal com indiquen els esmentats informes de supervisió. A aquest respecte, s'assenyala que s'han de sol·licitar informes als següents organismes:
Fonaments de dret
1. La Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, regula la planificació de les carreteres de les Illes Balears, així com el seu finançament, construcció, conservació, explotació i ús.
2. L'article 17.3 de la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, indica que els estudis i projectes que inclouen travesseres requeriran, de manera prèvia a l'aprovació per l'òrgan competent, la sol·licitud d'informe no vinculant a l'ajuntament o als ajuntaments afectats, que s'haurà d'emetre en un termini de vint dies.
3. La Llei 16/2001, de 14 de desembre, atribueix als consells insulars competències en matèria de carreteres i camins. I de conformitat amb el que s'estableix en l'article 70.15 de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears (en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer) el Consell Insular de Mallorca exerceix, com a pròpia, la competència en matèria de carreteres i camins.
4. L'article 8.a) del Decret d'organització del Consell de Mallorca, aprovat el 9 de desembre de 2019 (BOIB núm. 167, de 12 de desembre de 2019), estableix que correspon al Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures planificar i executar obres de construcció, ampliació, explotació i manteniment de carreteres.
5. L'article 231 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, recull que l'aprovació dels projectes d'obra correspon a l'òrgan de contractació, llevat que aquesta competència estigui específicament atribuïda a un altre òrgan per una norma jurídica.
6. D'acord amb l'article 28 h) de la Llei 4/2022, de 28 de juny de consells insulars, el Consell Executiu és competent per exercir les competències d'òrgan de contractació en tot tipus de contractes en els mateixos casos que la legislació de contractes del sector públic preveu per a la Junta de Govern Local en els municipis de gran població.
7. El Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears i la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, respecte a la tramitació ambiental.
8. L'article 149.1 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local, i l'article 83 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, regulen al tràmit d'informació publica i consultes al qual s'ha de sotmetre el projecte.
9. L'article 3 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre de règim jurídic del sector públic estableix que les administracions actuen d'acord amb el principi de coordinació, i l'article 79 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques preveu que, a afectes de resolució del procediment, es sol·licitin aquells informes que es jutgin necessaris per resoldre.
Per tot l'exposat i atès que es tracta d'un projecte d'obra amb un pressupost base de licitació superior a 50.000 euros, el conseller executiu del Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures eleva al Consell Executiu la següent proposta d'
ACORD
1. Aprovar inicialment el projecte “Projecte de Traçat Reformat núm. 2 del de millora de la carretera Ma-5010 Llucmajor-Algaida”, amb clau 09-01.1-MT, redactat el mes de desembre de 2017, el pressupost del projecte per a coneixement de l'administració és de deu milions set-cents setanta mil tres-cents setanta-un euros amb tretze cèntims (10.770.371,13 €), que inclou, a més del cost d'execució de la contracta de nou milions quatre-cents setanta-nou mil cent trenta-set euros amb trenta-set cèntims (9.479.137,37 €), cinc-cents vint-i-un mil nou-cents sis euros amb deu cèntims (521.906,10 €) per a expropiacions i indemnitzacions, cinc-cents sis mil euros (506.000,00 €) per a gestió de residus (IVA inclòs), noranta-vuit mil set-cents quaranta-set euros amb vuitanta-set cèntims (98.747,87 €) per a foment del patrimoni històric i artístic (1,5% sobre PEM) i cent seixanta-quatre mil cinc-cents setanta-nou euros amb setanta-nou cèntims (164.579,79 €) per a assistència tècnica, seguretat i salut, i vigilància ambiental.
2. Sotmetre el projecte, d'acord amb el que disposa l'article 149.1 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local, l'article 83 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 36.1 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, al tràmit d'informació pública a l'efecte que qualsevol persona física o jurídica pugui examinar l'expedient i formular les al·legacions que estimi pertinents.
3. En conseqüència, ordenar l'obertura d'un termini d'informació pública de trenta (30) dies, que començarà a comptar a partir de l'endemà de la publicació de l'anunci en el BOIB i en el tauler d'anuncis de la seu electrònica del Consell Insular de Mallorca (https://cim.sedipualba.es/tablondeanuncios), i disposar que durant aquest termini el projecte es podrà consultar a les dependències del Departament de Territori, Mobilitat i Infraestructures, ubicades al carrer del General Riera, 113, de Palma, en horari de 9 a 14 hores, de dilluns a divendres (excepte festius) i en el tauler d'anuncis esmentat.
4. Fer el tràmit de consultes i, en conseqüència, sol·licitar, d'acord als informes de supervisió de data 12 d'abril de 2019 i 3 de juliol de 2023, i d'acord amb el previst a l'article 3 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre de règim jurídic del sector públic, l'article 79 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, l'article 17.3 de la Llei 5/1990, de 24 de maig, de carreteres de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, informes als següents organismes:
Palma, en la data de la signatura electrònica (16 d´octubre de 2023)
El conseller de Territori, Mobilitat i Infraestructures Fernando Rubio Aguiló