Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE MARIA DE LA SALUT

Núm. 654015
Modificació dels preus públics dels serveis educatius prestats per l'Escola infantil pública

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

 

Expedient núm.: 646/2023, en relació amb el núm. PLN/2023/11

PUBLICACIÓ MODIFICACIÓ PREUS PÚBLICS DELS SERVEIS EDUCATIUS PRESTATS PER L'ESCOLA INFANTIL PÚBLICA

Procediment: disposicions normatives (aprovació, modificació o derogació)

Assumpte: aprovació de modificació d'Acord regulador per establir i ordenar els preus públics per finançar la prestació del servei educatiu de l'Escola infantil pública

Document signat per: el Sr. Batle

 

PUBLICACIÓ MODIFICACIÓ PREUS PÚBLICS DELS SERVEIS EDUCATIUS PRESTATS PER L'ESCOLA INFANTIL PÚBLICA

El Sr. Jaime Ferriol Martí, en la seva condició de Batle President de l'Ajuntament de Maria de la Salut, província Illes Balears,

FA SABER:

Que el Ple de la Corporació Local, reunit en Sessió ordinària, primera convocatòria dia 9 d'octubre de 2023, va aprovar, per unanimitat del seu nombre legal de membres, la modificació de l'Acord regulador d'establiment i ordenació dels preus públics per finançar la prestació del servei educatiu de l'Escola infantil pública, de data 29 d'agost de 2023.

Que, en compliment del que es disposa en l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases del Règim Local, es publica completament la redacció del nou Acord regulador per establir i ordenar els preus públics per finançar la prestació del servei educatiu de l'Escola infantil pública, per a general coneixement i els efectes que calguin.

«PREUS PÚBLICS DELS SERVEIS EDUCATIUS PRESTATS PER L'ESCOLA INFANTIL PÚBLICA

ARTICLE 1r OBJECTE I FONAMENT

De conformitat amb el que disposa l'article 41 de l'RDL 2/2004 pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aquest ajuntament acorda establir en aquest terme municipal el preu públic relatiu per a les prestacions de serveis de l'escola infantil pública i altres serveis educatius de 0 a 3 anys.

Serà d'aplicació a aquest preu públic la regulació que disposen els articles que van del 41 al 48 de la Llei 39/1988, reguladora de les hisendes locals.

ARTICLE 2r OBLIGATS AL PAGAMENT

Estan obligats al pagament dels preus públics continguts en aquesta normativa:

a) Les persones físiques o jurídiques (pares, mares o qui ostenti la tutoria dels infants) que es beneficien dels serveis educatius prestats per les escoles infantils públiques.

b) O, si escau, qui pugui estar obligat al pagament dels aliments d'aquests conformement al que preveu el Codi Civil.

ARTICLE 3r QUANTIA

La quantia a exigir per la prestació dels serveis es determinarà en funció de les tarifes següents, segons els trams horaris i els serveis que s'ofereixen en cadascun d'aquests trams:

 

 

Preu general

1r i 2n

3r

Material escolar i assegurança

100€/any

100€/any

Preu públic pels Serveis d'ampliació de l'escolarització bàsica

Escolarització matinera de 07:30h a 09:00h

30€/mes

30€/mes

Escolarització de tarda de 14:00h a 15:30h

30€/mes

30€/mes

Preu públic pel Servei d' escolarització bàsica

09:00h a 13:00h

0€/mes

0€

13:00h a 14:00h (sense subministrament d'aliments)

50€/mes

50€/mes

Preu públic pel Servei d'alimentació i descans

150€/mes*

150€/mes

Preu públic pel Servei d'alimentació i descans esporàdic

10€/dia

10€/dia

Preu públic pel Servei 'escolarització matinera i de tarda esporàdic

5€/dia

5€/dia

* Es permetrà que la família porti a l'escola el berenar i el menjar per als nadons de 1r, amb les garanties higienicosanitàries suficients. En aquest cas, el servei d'alimentació i descans per a nadons de 1r serà sense cost per a les famílies, que portaran el menjar que s'ha de donar.

ARTICLE 4t LIQUIDACIÓ I INGRÉS

- Les quotes es liquidaran mensualment i anticipadament.

- Les quotes s'abonaran mitjançant càrrec en compte bancari; amb aquesta finalitat, el subjecte passiu haurà d'estendre la corresponent ordre bancària, i domiciliar el pagament en el moment de la inscripció. Excepcionalment l'ajuntament podrà autoritzar altres tipus de pagament.

- L'obligació de pagament persisteix fins que la persona usuària no causi baixa voluntària del servei i tindrà efectes el dia primer del mes següent. Aquesta obligació persisteix si per causes justificades no assisteixen al centre, ja que la formalització de la matrícula en el centre inclou el compromís d'assistència al centre i el pagament de les quotes mensuals. Es gestionarà la cobrança mitjançant la domiciliació bancària al llarg dels primers dies del mes.

- En cas d'impagament o de retorn de rebuts domiciliats en els terminis establerts a aquest efecte es podrà procedir a la tramitació dels corresponents expedients de constrenyiment per a la recaptació de les quotes meritades informant prèviament a la direcció del centre. - Quan, per causes no imputables a l'obligat al pagament del preu públic, l'escola no es desenvolupi o celebri, es procedirà a la devolució de l'import corresponent o bé al canvi d'escola.

- La inassistència a l'escola o al servei d'alimentació no comporta dret a devolucions de preus públics.

ARTICLE 5è BONIFICACIONS DELS PREUS PÚBLICS

1. Les bonificacions de les quotes dels preus públics dels serveis educatius prestats per les escoles infantils públiques de Maria de la Salut s'estableixen d'acord amb el que disposa l'article 44.2 del text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, que permet la bonificació de les quanties dels preus públics quan existeixin raons socials, benèfiques, culturals o d'interès públic que així ho aconsellin.

2. L'òrgan competent per a concedir les bonificacions dels preus públics és el batle, qui determina la concessió de les bonificacions de les quanties dels diferents preus públics quan es donen els requisits establerts en els presents preus públics.

3. Requisits econòmics per a la sol·licitud de les bonificacions:

a) Es podrà sol·licitar la bonificació mitjançant la corresponent sol·licitud per escrit, per a aquells alumnes que es matriculin en la escola infantils públiques. Es realitzarà una sol·licitud per cada alumne i la bonificació s'aplicarà als preus públics:

  • Referent a la bonificació dels preus públics corresponents al Servei d'escolarització bàsica s'aplicaran l'indicat a l'article 5.4.a); queden exclosos de bonificacions els alumnes matriculats de 3r d'educació infantil.
  • Referent a la bonificació dels preus públics corresponents als Serveis d'ampliació de l'escolarització bàsica s'aplicaran l'indicat a l'article 5.4.b).
  • Referent a la bonificació de les quotes corresponents al Servei d'alimentació i descans s'aplicaran el que s'indica a l'apartat 5.4. c).
  • Quan els infants siguin menors d'1 any a més a més dels requisits econòmics hauran de complir els requisits que s'estableixen a l'apartat 5.4.e).
 

4.a) Bonificació del Servei d'escolarització bàsica:

El factor determinant serà el total de renda familiar disponible associat al nombre de membres de la unitat familiar. Per a establir la base de càlcul anual de la unitat familiar i saber en quin tram de bonificació es troba, es calcula la suma dels ingressos anuals que, per qualsevol concepte, percep aquesta unitat i es relaciona el total d'ingressos amb el nombre total de membres de la unitat familiar.

Es computaran com a ingressos familiars la totalitat dels ingressos de la unitat familiar durant l'any corresponent al darrer exercici fiscal liquidat en el moment de cada convocatòria.

A l'efecte del càlcul dels ingressos familiars, són membres computables de la unitat familiar:

  • L'alumnat per al qual se sol·licita la bonificació.
  • El pare i la mare o les persones tutores legals de l'alumnat (ingressos considerats al 100%) En cas de divorci o separació legal, si la guàrdia i custòdia de l'infant és compartida, es tindran en compte igualment les dues rendes. Si la guàrdia i custòdia de l'infant s'atribueix a una sola persona tutora, no serà membre computable aquell ex-cònjuge que no convisqui amb l'infant.
  • Els germans i les germanes solters menors de 25 anys que convisquin en el domicili familiar el 31 de desembre de l'any anterior (ingressos considerats al 50%).
  • Els germans i les germanes majors de 25 anys només amb discapacitat física, psíquica o sensorial (els seus ingressos, en el seu cas, es consideren al 50%).

La renda es calcularà de la manera següent:

Per als membres de la família que hagin presentat declaració de l'IRPF, es sumarà la base imposable general amb la base imposable de l'estalvi, i se n'exclouran els saldos nets negatius de pèrdues i guanys patrimonials corresponents a exercicis anteriors, així com el saldo net negatiu de rendiments de capital mobiliari que constitueixin la renda de l'estalvi corresponent a exercicis anteriors.

Per als membres de la família que obtinguin ingressos propis però que no hagin presentat declaració de l'IRPF, que presentaran certificat d'imputacions d'Hisenda, se sumarà la base imposable general amb la base imposable de l'estalvi, i se n'exclouran els saldos nets negatius de pèrdues i guanys patrimonials corresponents a exercicis anteriors, així com el saldo net negatiu de rendiments de capital mobiliari que constitueixin la renda de l'estalvi corresponent a exercicis anteriors.

Sobre aquest càlcul dels ingressos per unitat familiar es podran aplicar una sèrie de factors de correcció en els casos següents:

  • Quan hi hagi un infant en acolliment, es considerarà com a membre de la unitat familiar.
  • Si existeixen casos de discapacitat superior al 33 o 65% es deduiran, per cada persona afectada.

Llindars de renda:

Els llindars de renda anual que no pot superar la unitat familiar per tenir dret a bonificació, i que es calcularan anualment en funció de l'Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples (IPREM), són els següents:

Membres de la unitat familiar

Llindar màxim de renda (€/any)

2 MEMBRES

IPREM X 1,95

3 MEMBRES

IPREM X 2,25

4 MEMBRES

IPREM X 2,40

5 MEMBRES

IPREM X 2,55

6 MEMBRES

IPREM X 2,7

7 MEMBRES

IPREM X 2,85

8 MEMBRES

IRPEM X 3

A partir del vuitè membre de la unitat familiar, s'afegirà un 10% per cada nou membre computable de la unitat familiar.

Només en els casos en què la mateixa unitat familiar tingui escolaritzats 2 o més infants alhora al primer cicle d'educació infantil aquests llindars seran un poc majors atenent al fet que l'esforç econòmic de la família ha de ser major.

Aquests llindars seran els següents:

 
Membres de la unitat familiar Llindar màxim de renda (€/any)

2 MEMBRES

IPREM X 2,25

3 MEMBRES

IPREM X 2,40

4 MEMBRES

IPREM X 2,55

5 MEMBRES

IPREM X 2,7

6 MEMBRES

IPREM X 2,85

7 MEMBRES

IPREM X 3

8 MEMBRES

IRPEM X 3,15

A partir del vuitè membre de la unitat familiar, s'afegirà un 10% per cada nou membre computable de la unitat familiar.

Quantia de les bonificació per a escolarització a les escoles infantils públiques:

Es determinen quatre tipus de bonificacions (100%, 75%, 50% i 25 %), en funció de la renda calculada per a la unitat familiar i el nombre de membres d'aquesta. La renda familiar anual no pot superar les quantitats de la taula següent:

Miembros de la unidad familiar

0% del precio

25% del precio

50% del precio

75% del precio

2 MIEMBROS

IPREM X 0,975

IPREM X 1,3

IPREM X 1,625

IPREM X 1,95

3 MIEMBROS

IPREM X 1,112

IPREM X 1,5

IPREM X 1,875

IPREM X 2,25

4 MIEMBROS

IPREM X 1,2

IPREM X 1,6

IPREM X 2

IPREM X 2,40

5 MIEMBROS

IPREM X 1,275

IPREM X 1,7

IPREM X 2,125

IPREM X 2,55

6 MIEMBROS

IPREM X 1,35

IPREM X 1,8

IPREM X 2,25

IPREM X 2,7

7 MIEMBROS

IPREM X 1,425

IPREM X 1,9

IPREM X 2,375

IPREM X 2,85

8 MIEMBROS

IPREM X 1,5

IPREM X 2

IPREM X 2,5

IPREM X 3

Un cop determinat el percentatge de bonificació que li correspon en funció del tram assignat segons els ingressos familiars (ajustat a la baixa si hi ha persones amb discapacitats a la família), es farà un salt de tram si la persona beneficiària de la bonificació compleix algun dels requisits següents:

  • Si té un infant en acolliment.
  • Si coexisteixen dos o més germans matriculats durant en el mateix curs escolar en les escoles infantils públiques del municipi.

4.b) Bonificacions del Servei d'alimentació

En el cas del servei d'alimentació, es mantindran els mateixos criteris establerts a l'apartat 5.4.a) del Servei d'Escolarització bàsica pel procediment del càlcul de les bonificacions.

En relació a aquest servei, s'ha de tenir en compte la convocatòria d'ajuts individualitzats de menjador per a alumnes escolaritzats en centres docents no universitaris de les Illes Balears que treu cada curs escolar la Conselleria d'Educació i Formació Professional que poden sol·licitar totes les famílies amb infants escolaritzats.

4.c) Quan els infants siguin menors d'1 any a més a més dels requisits econòmics hauran de complir els següents requisits:

Han de justificar documentalment la impossibilitat dels/de les tutors/es legals per atendre els infants afectats en l'horari d'escolarització dels mateixos. Ho podran fer mitjançant contractes de treball, certificat d'horari de treball i vida laboral.

Si la necessitat d'escolarització és una altra que el treball dels familiars, s'haurà de justificar documentalment segons el cas:

  • En cas motius educatius: informe de l'Equip d'Atenció Primerenca
  • En cas de malaltia certificat mèdic.
  • En cas d'estudis certificat de matrícula.

5. En els casos on així ho manifesti un informe de Serveis Socials, les persones sol·licitants podran accedir a una bonificació de fins al 100% dels preus públics.

ARTICLE 6è TRAMITACIÓ DE LES SOL·LICITUDS

a) Sol·licituds i documentació a presentar:

Sens perjudici d'allò que disposa l'art. 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, les sol·licituds de bonificació s'hauran d'adreçar a l'Ajuntament, preferentment de manera telemàtica i subsidiàriament de forma presencial.

Si la bonificació es sol·licita per a més d'un membre de la família, es presentarà un imprès per a cada membre; però només caldrà lliurar un exemplar de la documentació adjunta, sempre que l'alumnat estigui matriculat en el mateix municipi.

A la sol·licitud, o en el seu cas autorització específica del sol·licitant a consultar les dades requerides en poder de l'administració, de la documentació següent:

1. Declaració anual de l'IRPF (amb segell de l'entitat bancària o certificat de presentació per Internet), o certificat d'imputacions de l'Agència Tributària corresponents al darrer exercici fiscal liquidat.

2. Fotocòpia del DNI, NIE o passaport de la persona sol·licitant.

3. Fotocòpia del llibre de família complet.

4. Fotocòpia del resguard de la matrícula.

5. Certificat de convivència.

- En tots els casos, si procedeix:

a. Certificat que acrediti la discapacitat dels membres del nucli familiar i el grau de discapacitat.

b. Carnet de família nombrosa o monoparental vigent.

c. Sentència o conveni de separació o divorci.

d. Resolució d'acolliment de la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència.

e. En cas que la família estigui atesa pels Serveis Socials, persona i centre que els atén (el Patronat sol·licitarà informe i valoració directament als Serveis Socials)

- En casos d'infants menors d'1 any, si procedeix:

a. Justificants de treball dels/de les tutors/es: Contracte de treball, certificat d'horari de l'empresa i vida laboral.

b. En cas de malaltia d'algun tutor/a legal: Certificat mèdic.

c. En cas d'estudis d'algun tutor/a legal: certificat de matrícula.

d. En cas motius educatius: informe de l'Equip d'Atenció Primerenca

- Les persones sol·licitants hauran d'aportar la documentació requerida i podran afegir-hi altres documents que puguin justificar la seva situació. No s'acceptaran declaracions jurades ni justificacions de despeses.

ARTICLE 7è PROCEDIMENT

L'ajuntament revisarà les sol·licituds i la documentació presentada, comprovarà que l'imprès de sol·licitud ha estat correctament emplenat i que s'ha aportat la documentació requerida, i farà un càlcul provisional del percentatge de bonificació a atorgar a la persona sol·licitant en funció del compliment dels requisits econòmics i familiars.

En el supòsit que les dades siguin incompletes o manqui documentació, l'ajuntament establirà un termini de 15 dies hàbils per a efectuar les correccions pertinents i perquè les persones interessades puguin esmenar o completar les dades o adjuntar-hi la documentació no presentada inicialment. En el cas de les persones interessades que, transcorregut aquest termini, no esmenin les errades esmentades es considerarà que desisteixen de la seva petició, la qual s'arxivarà sense cap més tràmit.

L'ajuntament, a la vista de la documentació presentada, resoldrà la concessió o denegació de la sol·licitud de bonificació en el termini de 15 dies hàbils comptadors des del moment que la documentació sigui complerta.

Contra aquesta resolució en matèria d'ingressos de dret públic es podrà interposar recurs d'alçada davant de l'alcalde, amb efectes de reposició, en el termini d'un mes, tot aplicant-se el règim jurídic del recurs regulat a l'article 14è del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març.

ARTICLE 8è INCOMPATIBILITATS

La suma de les quanties d'ajuts rebuts no podran superar el total de les quotes prevista amb caràcter general, restant obligat el beneficiari a informar a l'ajuntament de la concessió d'altres ajuts pels mateixos conceptes

ARTICLE 9è SUPÒSITS DE REVISIÓ DELS AJUTS I LES BEQUES

1- Els requisits econòmics de les bonificacions, establertes amb caràcter general o en cada preu públic en concret, s'hauran d'acreditar en el moment de formalitzar-se la sol·licitud, i únicament es podran revisar amb posterioritat, quan es doni alguna de les circumstàncies següents:

  • Canvi de la situació familiar per causa de decés d'algun progenitor o tutor/a legal dels menors no emancipats; en aquest cas, s'haurà de presentar la sol·licitud juntament amb la còpia del certificat de defunció.
  • Canvi de la situació familiar per causa de divorci o separació legal. Si el divorci o la separació legal considera la guàrdia i custòdia compartida, es computaran les rendes dels dos tutors legals (pare i mare) i no hi haurà revisió de les bonificacions. Si la guàrdia i custòdia de l'infant s'atribueix a un sol tutor, no serà membre computable aquell excònjuge que no convisqui amb l'infant, però tanmateix sí que serà membre computable el nou cònjuge unit per anàloga relació, així com la seva renda. En aquest supòsit, s'haurà d'adjuntar a la sol·licitud la sentència o el conveni de divorci i/o separació.
  • Contingències econòmiques sobrevingudes posteriors a la matrícula reflectides en un informe de Serveis Socials on es posi de relleu el canvi socioeconòmic de la unitat familiar i s'estableixi el corresponent grau de qualificació de la situació, sempre que es donin els requisits de llindar de renda establerts en l'apartat 3 de l'article 5 de la present regulació en el moment d'emetre aquest nou informe. Els efectes de la revisió de la corresponent bonificació seran els de la data de presentació de la nova sol·licitud de bonificació, acompanyada de l'informe de Serveis Socials, així com de tota aquella documentació que sigui necessària per acreditar els llindars de renda de les dues persones tutores de l'exercici en curs (fulls de salari de tots els mesos, les pagues extra inclusivament; indemnització per acomiadament, si escau; certificat de cobraments o drets de cobraments fins al final de l'any de rendes d'inserció; prestació d'atur, de viudetat o no contributives, així com altra documentació que pugui requerir l'Administració a l'efecte d'acreditar la nova renda familiar disponible).
  • Infants en acollida en centres de serveis socials especialitzats, on s'haurà de tramitar la sol·licitud amb còpia de la sentència judicial, la resolució administrativa o l'informe de l'organisme competent que determina la tutoria de l'infant als serveis socials.

2- En els casos en què es plantegin dubtes o incògnites respecte a l'oportunitat de donar l'ajut sol·licitat, les famílies demandants resten obligades a presentar qualsevol informació que se'ls sol·liciti. I a més a més, han d'estar disposades a realitzar les entrevistes necessàries amb els serveis socials municipals o l'EAP per aclarir la situació familiar i econòmica en què es troben, en qualsevol moment durant el curs escolar en què estan rebent ajuda.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Tot el que no estigui previst en el present acord es regirà pel text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, així com la Llei general tributària i el Reglament general de recaptació.

DISPOSICIÓ FINAL

Aquesta normativa específica s'aplicarà per als centres d'Educació Infantil a partir del dia de la seva publicació al BOIB per tots els nous matriculats i pel curs 2023-2024, i estarà en vigor mentre l'Ajuntament no n'acordi la modificació o derogació.»

 

Maria de la Salut, 17 d'octubre de 2023

(El batle Jaime Ferriol Martí)