Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE MARIA DE LA SALUT
Núm. 654015
Modificació dels preus públics dels serveis educatius prestats per l'Escola infantil pública
Expedient núm.: 646/2023, en relació amb el núm. PLN/2023/11
PUBLICACIÓ MODIFICACIÓ PREUS PÚBLICS DELS SERVEIS EDUCATIUS PRESTATS PER L'ESCOLA INFANTIL PÚBLICA
Procediment: disposicions normatives (aprovació, modificació o derogació)
Assumpte: aprovació de modificació d'Acord regulador per establir i ordenar els preus públics per finançar la prestació del servei educatiu de l'Escola infantil pública
Document signat per: el Sr. Batle
PUBLICACIÓ MODIFICACIÓ PREUS PÚBLICS DELS SERVEIS EDUCATIUS PRESTATS PER L'ESCOLA INFANTIL PÚBLICA
El Sr. Jaime Ferriol Martí, en la seva condició de Batle President de l'Ajuntament de Maria de la Salut, província Illes Balears,
FA SABER:
Que el Ple de la Corporació Local, reunit en Sessió ordinària, primera convocatòria dia 9 d'octubre de 2023, va aprovar, per unanimitat del seu nombre legal de membres, la modificació de l'Acord regulador d'establiment i ordenació dels preus públics per finançar la prestació del servei educatiu de l'Escola infantil pública, de data 29 d'agost de 2023.
Que, en compliment del que es disposa en l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases del Règim Local, es publica completament la redacció del nou Acord regulador per establir i ordenar els preus públics per finançar la prestació del servei educatiu de l'Escola infantil pública, per a general coneixement i els efectes que calguin.
«PREUS PÚBLICS DELS SERVEIS EDUCATIUS PRESTATS PER L'ESCOLA INFANTIL PÚBLICA
ARTICLE 1r OBJECTE I FONAMENT
De conformitat amb el que disposa l'article 41 de l'RDL 2/2004 pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aquest ajuntament acorda establir en aquest terme municipal el preu públic relatiu per a les prestacions de serveis de l'escola infantil pública i altres serveis educatius de 0 a 3 anys.
Serà d'aplicació a aquest preu públic la regulació que disposen els articles que van del 41 al 48 de la Llei 39/1988, reguladora de les hisendes locals.
ARTICLE 2r OBLIGATS AL PAGAMENT
Estan obligats al pagament dels preus públics continguts en aquesta normativa:
a) Les persones físiques o jurídiques (pares, mares o qui ostenti la tutoria dels infants) que es beneficien dels serveis educatius prestats per les escoles infantils públiques.
b) O, si escau, qui pugui estar obligat al pagament dels aliments d'aquests conformement al que preveu el Codi Civil.
ARTICLE 3r QUANTIA
La quantia a exigir per la prestació dels serveis es determinarà en funció de les tarifes següents, segons els trams horaris i els serveis que s'ofereixen en cadascun d'aquests trams:
|
Preu general |
||
1r i 2n |
3r |
||
Material escolar i assegurança |
100€/any |
100€/any |
|
Preu públic pels Serveis d'ampliació de l'escolarització bàsica |
Escolarització matinera de 07:30h a 09:00h |
30€/mes |
30€/mes |
Escolarització de tarda de 14:00h a 15:30h |
30€/mes |
30€/mes |
|
Preu públic pel Servei d' escolarització bàsica |
09:00h a 13:00h |
0€/mes |
0€ |
13:00h a 14:00h (sense subministrament d'aliments) |
50€/mes |
50€/mes |
|
Preu públic pel Servei d'alimentació i descans |
150€/mes* |
150€/mes |
|
Preu públic pel Servei d'alimentació i descans esporàdic |
10€/dia |
10€/dia |
|
Preu públic pel Servei 'escolarització matinera i de tarda esporàdic |
5€/dia |
5€/dia |
* Es permetrà que la família porti a l'escola el berenar i el menjar per als nadons de 1r, amb les garanties higienicosanitàries suficients. En aquest cas, el servei d'alimentació i descans per a nadons de 1r serà sense cost per a les famílies, que portaran el menjar que s'ha de donar.
ARTICLE 4t LIQUIDACIÓ I INGRÉS
- Les quotes es liquidaran mensualment i anticipadament.
- Les quotes s'abonaran mitjançant càrrec en compte bancari; amb aquesta finalitat, el subjecte passiu haurà d'estendre la corresponent ordre bancària, i domiciliar el pagament en el moment de la inscripció. Excepcionalment l'ajuntament podrà autoritzar altres tipus de pagament.
- L'obligació de pagament persisteix fins que la persona usuària no causi baixa voluntària del servei i tindrà efectes el dia primer del mes següent. Aquesta obligació persisteix si per causes justificades no assisteixen al centre, ja que la formalització de la matrícula en el centre inclou el compromís d'assistència al centre i el pagament de les quotes mensuals. Es gestionarà la cobrança mitjançant la domiciliació bancària al llarg dels primers dies del mes.
- En cas d'impagament o de retorn de rebuts domiciliats en els terminis establerts a aquest efecte es podrà procedir a la tramitació dels corresponents expedients de constrenyiment per a la recaptació de les quotes meritades informant prèviament a la direcció del centre. - Quan, per causes no imputables a l'obligat al pagament del preu públic, l'escola no es desenvolupi o celebri, es procedirà a la devolució de l'import corresponent o bé al canvi d'escola.
- La inassistència a l'escola o al servei d'alimentació no comporta dret a devolucions de preus públics.
ARTICLE 5è BONIFICACIONS DELS PREUS PÚBLICS
1. Les bonificacions de les quotes dels preus públics dels serveis educatius prestats per les escoles infantils públiques de Maria de la Salut s'estableixen d'acord amb el que disposa l'article 44.2 del text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, que permet la bonificació de les quanties dels preus públics quan existeixin raons socials, benèfiques, culturals o d'interès públic que així ho aconsellin.
2. L'òrgan competent per a concedir les bonificacions dels preus públics és el batle, qui determina la concessió de les bonificacions de les quanties dels diferents preus públics quan es donen els requisits establerts en els presents preus públics.
3. Requisits econòmics per a la sol·licitud de les bonificacions:
a) Es podrà sol·licitar la bonificació mitjançant la corresponent sol·licitud per escrit, per a aquells alumnes que es matriculin en la escola infantils públiques. Es realitzarà una sol·licitud per cada alumne i la bonificació s'aplicarà als preus públics:
4.a) Bonificació del Servei d'escolarització bàsica:
El factor determinant serà el total de renda familiar disponible associat al nombre de membres de la unitat familiar. Per a establir la base de càlcul anual de la unitat familiar i saber en quin tram de bonificació es troba, es calcula la suma dels ingressos anuals que, per qualsevol concepte, percep aquesta unitat i es relaciona el total d'ingressos amb el nombre total de membres de la unitat familiar.
Es computaran com a ingressos familiars la totalitat dels ingressos de la unitat familiar durant l'any corresponent al darrer exercici fiscal liquidat en el moment de cada convocatòria.
A l'efecte del càlcul dels ingressos familiars, són membres computables de la unitat familiar:
La renda es calcularà de la manera següent:
Per als membres de la família que hagin presentat declaració de l'IRPF, es sumarà la base imposable general amb la base imposable de l'estalvi, i se n'exclouran els saldos nets negatius de pèrdues i guanys patrimonials corresponents a exercicis anteriors, així com el saldo net negatiu de rendiments de capital mobiliari que constitueixin la renda de l'estalvi corresponent a exercicis anteriors.
Per als membres de la família que obtinguin ingressos propis però que no hagin presentat declaració de l'IRPF, que presentaran certificat d'imputacions d'Hisenda, se sumarà la base imposable general amb la base imposable de l'estalvi, i se n'exclouran els saldos nets negatius de pèrdues i guanys patrimonials corresponents a exercicis anteriors, així com el saldo net negatiu de rendiments de capital mobiliari que constitueixin la renda de l'estalvi corresponent a exercicis anteriors.
Sobre aquest càlcul dels ingressos per unitat familiar es podran aplicar una sèrie de factors de correcció en els casos següents:
Llindars de renda:
Els llindars de renda anual que no pot superar la unitat familiar per tenir dret a bonificació, i que es calcularan anualment en funció de l'Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples (IPREM), són els següents:
Membres de la unitat familiar |
Llindar màxim de renda (€/any) |
---|---|
2 MEMBRES |
IPREM X 1,95 |
3 MEMBRES |
IPREM X 2,25 |
4 MEMBRES |
IPREM X 2,40 |
5 MEMBRES |
IPREM X 2,55 |
6 MEMBRES |
IPREM X 2,7 |
7 MEMBRES |
IPREM X 2,85 |
8 MEMBRES |
IRPEM X 3 |
A partir del vuitè membre de la unitat familiar, s'afegirà un 10% per cada nou membre computable de la unitat familiar.
Només en els casos en què la mateixa unitat familiar tingui escolaritzats 2 o més infants alhora al primer cicle d'educació infantil aquests llindars seran un poc majors atenent al fet que l'esforç econòmic de la família ha de ser major.
Aquests llindars seran els següents:
Membres de la unitat familiar | Llindar màxim de renda (€/any) |
---|---|
2 MEMBRES |
IPREM X 2,25 |
3 MEMBRES |
IPREM X 2,40 |
4 MEMBRES |
IPREM X 2,55 |
5 MEMBRES |
IPREM X 2,7 |
6 MEMBRES |
IPREM X 2,85 |
7 MEMBRES |
IPREM X 3 |
8 MEMBRES |
IRPEM X 3,15 |
A partir del vuitè membre de la unitat familiar, s'afegirà un 10% per cada nou membre computable de la unitat familiar.
Quantia de les bonificació per a escolarització a les escoles infantils públiques:
Es determinen quatre tipus de bonificacions (100%, 75%, 50% i 25 %), en funció de la renda calculada per a la unitat familiar i el nombre de membres d'aquesta. La renda familiar anual no pot superar les quantitats de la taula següent:
Miembros de la unidad familiar |
0% del precio |
25% del precio |
50% del precio |
75% del precio |
---|---|---|---|---|
2 MIEMBROS |
IPREM X 0,975 |
IPREM X 1,3 |
IPREM X 1,625 |
IPREM X 1,95 |
3 MIEMBROS |
IPREM X 1,112 |
IPREM X 1,5 |
IPREM X 1,875 |
IPREM X 2,25 |
4 MIEMBROS |
IPREM X 1,2 |
IPREM X 1,6 |
IPREM X 2 |
IPREM X 2,40 |
5 MIEMBROS |
IPREM X 1,275 |
IPREM X 1,7 |
IPREM X 2,125 |
IPREM X 2,55 |
6 MIEMBROS |
IPREM X 1,35 |
IPREM X 1,8 |
IPREM X 2,25 |
IPREM X 2,7 |
7 MIEMBROS |
IPREM X 1,425 |
IPREM X 1,9 |
IPREM X 2,375 |
IPREM X 2,85 |
8 MIEMBROS |
IPREM X 1,5 |
IPREM X 2 |
IPREM X 2,5 |
IPREM X 3 |
Un cop determinat el percentatge de bonificació que li correspon en funció del tram assignat segons els ingressos familiars (ajustat a la baixa si hi ha persones amb discapacitats a la família), es farà un salt de tram si la persona beneficiària de la bonificació compleix algun dels requisits següents:
4.b) Bonificacions del Servei d'alimentació
En el cas del servei d'alimentació, es mantindran els mateixos criteris establerts a l'apartat 5.4.a) del Servei d'Escolarització bàsica pel procediment del càlcul de les bonificacions.
En relació a aquest servei, s'ha de tenir en compte la convocatòria d'ajuts individualitzats de menjador per a alumnes escolaritzats en centres docents no universitaris de les Illes Balears que treu cada curs escolar la Conselleria d'Educació i Formació Professional que poden sol·licitar totes les famílies amb infants escolaritzats.
4.c) Quan els infants siguin menors d'1 any a més a més dels requisits econòmics hauran de complir els següents requisits:
Han de justificar documentalment la impossibilitat dels/de les tutors/es legals per atendre els infants afectats en l'horari d'escolarització dels mateixos. Ho podran fer mitjançant contractes de treball, certificat d'horari de treball i vida laboral.
Si la necessitat d'escolarització és una altra que el treball dels familiars, s'haurà de justificar documentalment segons el cas:
5. En els casos on així ho manifesti un informe de Serveis Socials, les persones sol·licitants podran accedir a una bonificació de fins al 100% dels preus públics.
ARTICLE 6è TRAMITACIÓ DE LES SOL·LICITUDS
a) Sol·licituds i documentació a presentar:
Sens perjudici d'allò que disposa l'art. 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, les sol·licituds de bonificació s'hauran d'adreçar a l'Ajuntament, preferentment de manera telemàtica i subsidiàriament de forma presencial.
Si la bonificació es sol·licita per a més d'un membre de la família, es presentarà un imprès per a cada membre; però només caldrà lliurar un exemplar de la documentació adjunta, sempre que l'alumnat estigui matriculat en el mateix municipi.
A la sol·licitud, o en el seu cas autorització específica del sol·licitant a consultar les dades requerides en poder de l'administració, de la documentació següent:
1. Declaració anual de l'IRPF (amb segell de l'entitat bancària o certificat de presentació per Internet), o certificat d'imputacions de l'Agència Tributària corresponents al darrer exercici fiscal liquidat.
2. Fotocòpia del DNI, NIE o passaport de la persona sol·licitant.
3. Fotocòpia del llibre de família complet.
4. Fotocòpia del resguard de la matrícula.
5. Certificat de convivència.
- En tots els casos, si procedeix:
a. Certificat que acrediti la discapacitat dels membres del nucli familiar i el grau de discapacitat.
b. Carnet de família nombrosa o monoparental vigent.
c. Sentència o conveni de separació o divorci.
d. Resolució d'acolliment de la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència.
e. En cas que la família estigui atesa pels Serveis Socials, persona i centre que els atén (el Patronat sol·licitarà informe i valoració directament als Serveis Socials)
- En casos d'infants menors d'1 any, si procedeix:
a. Justificants de treball dels/de les tutors/es: Contracte de treball, certificat d'horari de l'empresa i vida laboral.
b. En cas de malaltia d'algun tutor/a legal: Certificat mèdic.
c. En cas d'estudis d'algun tutor/a legal: certificat de matrícula.
d. En cas motius educatius: informe de l'Equip d'Atenció Primerenca
- Les persones sol·licitants hauran d'aportar la documentació requerida i podran afegir-hi altres documents que puguin justificar la seva situació. No s'acceptaran declaracions jurades ni justificacions de despeses.
ARTICLE 7è PROCEDIMENT
L'ajuntament revisarà les sol·licituds i la documentació presentada, comprovarà que l'imprès de sol·licitud ha estat correctament emplenat i que s'ha aportat la documentació requerida, i farà un càlcul provisional del percentatge de bonificació a atorgar a la persona sol·licitant en funció del compliment dels requisits econòmics i familiars.
En el supòsit que les dades siguin incompletes o manqui documentació, l'ajuntament establirà un termini de 15 dies hàbils per a efectuar les correccions pertinents i perquè les persones interessades puguin esmenar o completar les dades o adjuntar-hi la documentació no presentada inicialment. En el cas de les persones interessades que, transcorregut aquest termini, no esmenin les errades esmentades es considerarà que desisteixen de la seva petició, la qual s'arxivarà sense cap més tràmit.
L'ajuntament, a la vista de la documentació presentada, resoldrà la concessió o denegació de la sol·licitud de bonificació en el termini de 15 dies hàbils comptadors des del moment que la documentació sigui complerta.
Contra aquesta resolució en matèria d'ingressos de dret públic es podrà interposar recurs d'alçada davant de l'alcalde, amb efectes de reposició, en el termini d'un mes, tot aplicant-se el règim jurídic del recurs regulat a l'article 14è del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març.
ARTICLE 8è INCOMPATIBILITATS
La suma de les quanties d'ajuts rebuts no podran superar el total de les quotes prevista amb caràcter general, restant obligat el beneficiari a informar a l'ajuntament de la concessió d'altres ajuts pels mateixos conceptes
ARTICLE 9è SUPÒSITS DE REVISIÓ DELS AJUTS I LES BEQUES
1- Els requisits econòmics de les bonificacions, establertes amb caràcter general o en cada preu públic en concret, s'hauran d'acreditar en el moment de formalitzar-se la sol·licitud, i únicament es podran revisar amb posterioritat, quan es doni alguna de les circumstàncies següents:
2- En els casos en què es plantegin dubtes o incògnites respecte a l'oportunitat de donar l'ajut sol·licitat, les famílies demandants resten obligades a presentar qualsevol informació que se'ls sol·liciti. I a més a més, han d'estar disposades a realitzar les entrevistes necessàries amb els serveis socials municipals o l'EAP per aclarir la situació familiar i econòmica en què es troben, en qualsevol moment durant el curs escolar en què estan rebent ajuda.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Tot el que no estigui previst en el present acord es regirà pel text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, així com la Llei general tributària i el Reglament general de recaptació.
DISPOSICIÓ FINAL
Aquesta normativa específica s'aplicarà per als centres d'Educació Infantil a partir del dia de la seva publicació al BOIB per tots els nous matriculats i pel curs 2023-2024, i estarà en vigor mentre l'Ajuntament no n'acordi la modificació o derogació.»
Maria de la Salut, 17 d'octubre de 2023
(El batle Jaime Ferriol Martí)