Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'ECONOMIA, HISENDA I INNOVACIÓ
Núm. 652489
Resolució del director general de Simplificació Administrativa, Modernització i Administració Digital per la qual es regulen diverses actuacions administratives automatitzades en l’àmbit competencial de la Direcció General de Simplificació Administrativa, Modernització i Administració Digital
Fets
1. El Registre electrònic general de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en compliment de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, permet la recepció electrònica de sol·licituds, escrits i comunicacions i emet un justificant acreditatiu de la presentació de sol·licituds, escrits i comunicacions, i també dels documents que, si s'escau, els acompanyin, que en garanteix la integritat i la no-repudiació. Aquest justificant s'emet automàticament i se signa amb un segell d'òrgan.
2. La gestió dels documents electrònics requereix dur a terme tot un seguit d'operacions que van des de la seva captura o generació, la integració en l'expedient administratiu o la transferència de l'expedient a l'arxiu electrònic. Algunes de les actuacions que s'han de dur a terme durant el cicle de vida dels documents i expedients electrònics per garantir-ne la integritat, l'autenticitat i la conservació i facilitar-ne la interoperabilitat es poden realitzar automàticament.
Fonaments de dret
1. L'article 41 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, que defineix l'actuació administrativa automatitzada com qualsevol acte o actuació realitzada íntegrament a través de mitjans electrònics per una administració pública en el marc d'un procediment administratiu i en la qual no hagi intervingut de manera directa un empleat públic i que preveu que, en cas que se n'hagi d'emprar, s'hagi d'establir prèviament l'òrgan o els òrgans competents, segons els casos, per a la definició de les especificacions, programació, manteniment, supervisió i control de qualitat i, si s'escau, auditoria del sistema d'informació i del seu codi font. Així mateix, obliga a indicar l'òrgan que s'ha de considerar responsable a l'efecte d'impugnació.
2. L'article 42 de la Llei 40/2015, que estableix que, en l'exercici de la competència en l'actuació administrativa automatitzada, cada administració pública pot determinar com a supòsits d'utilització dels sistemes de signatura electrònica el segell electrònic, basat en un certificat electrònic qualificat que reuneixi els requisits exigits per la normativa de signatura electrònica, o bé un codi segur de verificació.
3. Els articles19 i 20 del Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, aprovat pel Reial decret 203/2021, de 30 de març, sobre la identificació de les administracions públiques mitjançant un segell electrònic basat en un certificat electrònic qualificat que compleixi els requisits que exigeix la legislació de signatura electrònica i els sistemes de signatura electrònica per a les actuacions administratives automatitzades.
4. L'article 2.1.e) del Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Autoritzar les actuacions administratives automatitzades següents:
- L'expedició del justificant acreditatiu de la recepció de documentació en el Registre electrònic general de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
El sistema de signatura que s'utilitzarà és el segell electrònic denominat «Registre electrònic del Govern de les Illes Balears», del qual és titular la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i que compleix els requisits que exigeix la legislació de signatura electrònica.
Aquesta autorització no inclou els justificants que generin els llibres propis d'entrades i sortides de les entitats el registre electrònic de les quals estigui suportat per la plataforma multientitat REGWEB3.
- L'automatització d'actuacions relacionades amb la gestió documental i la conformació dels expedients electrònics, com el segellament de la documentació que presenta la ciutadania, el ressegellament o les transmissions de documents i dades entre sistemes, a fi de facilitar-ne la conservació i la interoperabilitat, d'acord amb les previsions de l'Esquema Nacional d'Interoperabilitat i les Normes Tècniques d'Interoperabilitat.
El sistema de signatura que s'utilitzarà és el segell electrònic denominat «Arxiu electrònic del Govern de les Illes Balears», del qual és titular la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i que compleix els requisits que exigeix la legislació de signatura electrònica.
Les característiques dels certificats electrònics qualificats en què es basen els segells esmentats es poden consultar a la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Aquests certificats es poden validar amb l'aplicació de validació de signatura i certificats en línia i demostrador de serveis de @firma, VALIDe, accessible des de la Seu Electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o directament al web
https://valide.redsara.es/valide/.
2. Establir, respecte de les actuacions administratives automatitzades autoritzades en l'apartat 1, que l'òrgan competent per definir les especificacions, programació, manteniment, supervisió i control de qualitat i, si s'escau, auditoria del sistema d'informació i del seu codi font, i també l'òrgan responsable a l'efecte d'impugnació, és la Direcció General de Simplificació Administrativa, Modernització i Administració Digital.
3. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, data a partir de la qual produeix efectes, i a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
(Signat electrònicament:28 de septiembre de 2023)
El director general de Simplificació Administrativa, Modernització i Administració Digital Francisco Cánovas Vallés