Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS

Núm. 644189
Resolució de la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials de dia 10 d’octubre de 2023 per la qual es convoca la concertació social pel procediment d’urgència del servei de centre de dia per a gent gran en situació de dependència al terme municipal de Palma

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. Mitjançant Resolució de la presidenta de l'IMAS, núm. 5551 de 22 de març de 2023, s'aprova la planificació i la fixació de preus dels serveis a concertar durant l'any 2023 per la Direcció Insular d'Atenció Sociosanitària (BOIB núm. 40, de 30 de març de 2023), entre els quals es troba el que és objecte d'aquesta concertació i la seva declaració com a servei econòmic d'interès general.

2. En data de 31 de març de 2023 la presidenta de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (en endavant, IMAS) va ordenar l'inici de l'expedient relatiu a la concertació social pel procediment d'urgència del servei de centre de dia per a gent gran en situació de dependència del terme municipal de Palma.

3. En data de 15 de setembre de 2023 es va emetre per la cap de Secció del Servei Jurídic del Servei d'Atenció Sociosanitària, amb el vist-i-plau de la directora insular d'Atenció Sociosanitària informe justificatiu relatiu a la necessitat de concertar pel procediment d'urgència, cinquanta places, del servei de centre de dia per a gent gran en situació de dependència del terme municipal de Palma.

4. Consten a l'expedient els Plecs de prescripcions tècniques que han de regir la concertació, així com la proposta de convocatòria i l'annex corresponent.

5. La despesa prevista per aquest expedient és de 582.552,00 euros i el Servei de Comptabilitat i Pressuposts ha emès Informe d'autorització a la despesa pluriennal en data de 29 de setembre de 2023. Així mateix, consten a l'expedient els documents comptables a càrrec de l'aplicació pressupostària 10.23120.22709.

6. El Servei Juridicoadministratiu i la Intervenció delegada de l'IMAS han emès sengles informes favorables a la convocatòria de la concertació social objecte d'aquesta resolució.

Fonaments de dret

Pel que fa a la competència,

1. La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears (BOIB núm. 32 ext., d'1 de març de 2007; correcció d'errades BOIB núm. 29, de 28 de febrer de 2008), en concret l'article 70.4 relatiu a la competència pròpia dels consells insulars en matèria de serveis socials i assistència social.

2. La Llei 14/2001, de 29 d'octubre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de serveis socials i seguretat social, estableix a l'article 14 la potestat reglamentària normativa atribuïda als consells insulars en matèria de serveis socials, dins el marc de la regulació bàsica establerta pel Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 135, de 10 de novembre de 2001 i BOE núm. 284, de 27 de novembre de 2001).

3. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears (BOIB núm. 89 de 18 de juny de 2009 i BOE núm. 163 de 7 de juliol de 2009) preveu a l'article 27 i a la disposició final quarta, que cada Consell Insular, en el marc de les seves competències, ha de definir les prestacions pròpies de serveis socials, complementant la cartera bàsica de serveis socials que aprova el Govern de les Illes Balears, la qual va ser aprovada mitjançant el Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s'estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals.

4. Els Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019) aprovats per acord del Ple del Consell de Mallorca de data 11 d'abril de 2019, en especial l'establert a l'article 2 d'acord amb el qual l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, com a organisme autònom creat pel Consell de Mallorca, adscrit al Departament de Benestar Social del Consell de Mallorca, és l'organisme que exerceix les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i protecció de menors.

5. Decret de la Presidència del Consell de Mallorca, de 10 de juliol de 2023, pel qual es creen els departaments que n'han d'estructurar el govern (BOIB núm. 95, d'11 de juliol de 2023), entre els quals es troba el Departament de Benestar Social.

6. Decret de la Presidència del Consell de Mallorca pel qual es nomenen els membres del Consell Executiu de 10 de juliol de 2023 (BOIB núm. 95, d'11 de juliol de 2023) pel qual es nomena el Sr. Guillermo Sánchez Cifre conseller executiu de Benestar Social.

7. L'òrgan competent per aprovar aquesta resolució és la Presidència de l'IMAS, d'acord amb l'article 7.2.28 dels Estatuts de l'IMAS (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019). No obstant això, i d'acord amb l'article 8.2.1 les Vicepresidències de l'IMAS supliran a la Presidència i assumiran les seves atribucions en cas de vacant, absència, malaltia, impossibilitat física o una altre causa legal.

Pel que fa al fons,

8. La Cartera Insular de Serveis Socials i dels Serveis a Menors i Família de Mallorca aprovada definitivament en Ple del Consell de Mallorca de 13 de juliol de 2017 (BOIB núm. 97, de 18 de juliol de 2017 i correcció d'errades materials publicada BOIB núm. 161, de 30 de desembre de 2017) i prorrogada la seva vigència fins al 31 de desembre de 2023 per Acords del Ple en sessions de 8 de juliol de 2021 (BOIB núm. 95, de 17 de juliol de 2021) i de 15 de desembre de 2022 (BOIB núm. 168, de 27 de desembre de 2022).

9. Decret 83/2010, de 25 de juny, pel qual s'estableixen els principis generals del procediment per al reconeixement de la situació de dependència, la intensitat de protecció dels serveis i el règim de compatibilitat de les prestacions del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència en l'àmbit de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i es crea la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència de les Illes Balears (BOIB núm. 99, de 3 de juliol de 2010).

10. Decret 86/2010, de 25 de juny, pel qual s'estableixen els principis generals i les directrius de coordinació per a l'autorització i l'acreditació dels serveis socials d'atenció a persones grans i persones amb discapacitats, i es regulen els requisits d'autorització i acreditació dels serveis residencials de caràcter suprainsular per a aquests sectors de població (BOIB núm. 99, de 3 de juliol de 2010).

11. Decret 63/2017, de 22 de desembre, de principis generals dels procediments d'accés als serveis de la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència per a gent gran en situació de dependència (BOIB núm. 157, de 23 de desembre de 2017).

12. La Directiva 2014/24/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de febrer de 2014, sobre contractació pública (DOUE núm. 94, de 28 de març de 2014).

13. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears que regula el règim de concertació als articles 89 i següents (BOIB núm. 89 de 18 de juny de 2009).

14. La Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 146 de 22 de novembre de 2018), regula al Capítol I el «Règim de col·laboració privada en la gestió de serveis socials per a les persones mitjançant l'acció concertada» (en endavant Llei 12/2018).

15. El Decret 48/2017, de 27 d'octubre, (BOIB núm. 132, de 28 d'octubre de 2017) pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials (en endavant Decret 48/2017).

16. La Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social (BOIB núm. 67, de 31 de maig de 2018), regula als seus articles 3 i 4 les entitats que tenen la consideració d'entitats del tercer sector d'acció social.

17. Resolució de la Presidència de l'IMAS per la qual estableix els serveis socials per a persones amb discapacitat i per a persones majors, inclosos a la cartera insular de serveis socials, que poden ser objecte de concertació social (BOIB núm. 36, de 22 de març de 2018).

18. Resolució de la presidenta de l'IMAS, núm. 5551 de 22 de març de 2023, d'aprovació de la planificació i fixació de preus dels serveis a concertar durant l'any 2023 per la Direcció Insular d'Atenció Sociosanitària (BOIB núm. 40, de 30 de març de 2023).

Pel que fa al procediment,

19. La Llei 12/2018 disposa a l'article 5 els «Requisits exigibles a les entitats gestores dels serveis concertats i a l'article 6 els «Procediments de concertació i criteris de preferència a favor d'entitats del tercer sector social».

La disposició final primera preveu les «Excepcions al requisit de l'acreditació» i estableix que «per motius d'urgència o quan es tracti de serveis d'implantació recent, sempre que no es puguin satisfer les necessitats de la població amb altres serveis idonis, l'administració, amb l'acreditació prèvia d'aquestes circumstàncies, pot subscriure acords d'acció concertada amb les entitats d'iniciativa privada que tenguin autoritzats els serveis. Aquests concerts s'han de subscriure per un any i es poden ampliar i renovar si, en aquest període, els serveis obtenen l'acreditació o si subsisteixen les necessitats que n'hagin motivat la formalització».

20. El Decret 48/2017 al Títol III, estableix els «Procediments de concertació» en tot el que no contradigui la Llei 12/2018 abans esmentada.

21. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 2 d'octubre de 2015).

22. L'article 214 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, i atès l'acord d'aprovació del règim de fiscalització i intervenció limitada prèvia de requisits bàsics i presa de raó en ingressos del Consell Insular de Mallorca i de les entitats del seu sector públic subjectes a funció interventora de data 12 de desembre de 2019, l'expedient ha estat sotmès a la Intervenció delegada de l'IMAS per a l'emissió del preceptiu informe de fiscalització prèvia ( BOE núm. 59 de 9 de març de 2004).

En virtut de la competència atribuïda legalment;

RESOLC

PRIMER. DECLARAR que d'acord amb els antecedents d'aquesta resolució, queda acreditada la concurrència de les circumstàncies que fan necessari recórrer a l'acció concertada per a la gestió de la prestació del servei de centre de dia per a gent gran en situació de dependència del terme municipal de Palma.

SEGON. DECLARAR la urgència de la concertació del servei de centre de dia per a gent gran en situació de dependència del terme municipal de Palma, als efectes de l'establert a la disposició final primera de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 146 de 22 de novembre de 2018).

TERCER. CONVOCAR pel procediment d'urgència la concertació de 50 places del servei de centre de dia per a gent gran en situació de dependència, per una anualitat, d'acord amb els termes següents:

«Convocatòria de la concertació social d'urgència del servei de centre de dia per a gent gran en situació de dependència de la Xarxa Pública d'Atenció a la Dependència de les Illes Balears

1. Objecte

L'objecte d'aquesta convocatòria és la concertació social per part de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (IMAS) del servei de centre de dia per a gent gran en situació de dependència al municipi de PALMA amb entitats privades que tenguin autoritzat el servei de centre de dia, d'acord amb les condicions establertes als plecs de prescripcions tècniques i a l'empara de la Llei 12/2018, de 15 de novembre, de serveis a les persones en l'àmbit social a la comunitat autònoma de les Illes Balears i el Decret 48/2017, de 27 d'octubre, pel qual s'estableixen els principis generals als quals s'han de sotmetre els concerts socials.

2. Àmbit territorial

L'àmbit territorial d'aquesta concertació social és el terme municipal de Palma.

3. Places a concertar

La previsió del nombre total màxim de places per concertar al servei de centre de dia per gent gran en situació de dependència és de cinquanta places. Aquest nombre té caràcter estimatiu i s'ha establert en funció de les necessitats actuals del Servei d'Atenció Sociosanitària.

La concertació inclou el servei complementari i gratuït de transport adaptat per a les persones que ocupin places concertades per a usuaris que resideixin a una distància màxima de 20 km del centre de dia (màxim 50 places).

4. Vigència de la concertació

La vigència d'aquesta concertació d'urgència del servei de centre de dia a gent gran en situació de dependència serà d'un any des de la seva formalització o en la data que expressament es determini a l'acord d'acció concertada, subscrit entre l'IMAS i les entitats que resultin adjudicatàries, podent renovar-se pel mateix període en els termes establerts a la Disposició Final Primera de la Llei 12/2018, de 15 de novembre. Aquesta vigència inclou el servei complementari de transport.

5. Pressupost i preu màxim del servei

5.1. Pressupost

L'import màxim estimat per assignar a la concertació és de 582.552,00 euros (IVA inclòs).

D'acord amb l'article 91.Dos.2.3º de la «Ley 37/1992, de 28 de diciembre, del Impuesto sobre el Valor Añadido», els serveis de centre de dia i de nit i atenció residencial, a què fan referència les lletres b), c), d) i e) de l'apartat 1 de l'article 15 de la Llei 39/2006, de 15 de desembre, de Promoció de l'Autonomia Personal i Atenció a les persones en situació de dependència, sempre que es prestin a places concertades a centres mitjançant preus derivats d'un concurs administratiu adjudicat a les empreses prestadores, se'ls hi aplicarà el tipus de 4% d'IVA.

5.2. Preu

Els imports de la plaça ocupada al servei de centre de dia per a gent gran en situació de dependència, són els següents:

  • Grau III: 45,17 €/dia (IVA exclòs); 46,98 €/dia (IVA inclòs)
  • Grau II: 39,29 €/dia (IVA exclòs); 40,86 €/dia (IVA inclòs)
  • Grau I: 34,27 €/dia (IVA exclòs); 35,64 €/dia (IVA inclòs)

6. Requisits de les entitats

Les entitats que vulguin optar a aquesta concertació social hauran de complir els requisits següents:

  • Complir els requisits mínims que s'estableixen en el títol VII de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de Serveis Socials de les Illes Balears (BOIB núm. 89, de 18 de juny de 2009).
  • Tenir el servei autoritzat , i estar inscrit el servei en el Registre Unificat de Serveis Socials.
  • Acreditar una solvència tècnica, consistent en comptar amb una experiència mínima de dos anys en la prestació del servei i perfil de les persones usuàries objecte d'aquesta concertació social. L'experiència ha de ser acreditada d'acord amb el punt 7.2 d'aquesta convocatòria.
  • Acreditar solvència financera, consistent en un volum anual de negocis en l'àmbit d'activitats corresponent al servei objecte de la concertació social, respecte al darrer exercici disponible, igual o superior a 100.000 euros, d'acord amb el punt 7.2 d'aquesta convocatòria.
  • Estar al corrent en el compliment de les obligacions econòmiques amb el Consell de Mallorca i amb l'IMAS i de les altres obligacions tributàries i amb la Seguretat Social que venguin imposades per la normativa vigent.
  • Que respecte el servei a concertar, l'entitat no hagi rebut una resolució d'expedient sancionador en matèria de serveis socials de les que consten als articles 128 i 129 de la Llei 4/2009 de serveis socials de les Illes Balears durant els darrers 24 mesos anteriors al concert, a excepció que, amb caràcter previ a la presentació de la sol·licitud, l'entitat hagi satisfet el pagament íntegre de la totalitat de l'import de la sanció i hagi acreditat davant l'òrgan sancionador que s'han corregit les causes que motivaren la sanció. Aquesta acreditació, en qualsevol cas, requerirà necessàriament la verificació i el corresponent informe per part de l'òrgan administratiu competent.
  • No estar afectades per cap prohibició de contractar amb l'Administració, d'acord amb l'article 71 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, ni a cap dels supòsits prevists a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, o a la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.
  • No haver estat sancionades en els darrers quatre anys mitjançant resolució ferma per la comissió d'infraccions greus o molt greus en matèria de relacions laborals, ocupació, empreses usuàries d'empreses de treball temporal, seguretat social, emigració, moviments migratoris i treball d'estrangers.
  • Acreditar la titularitat del centre, o la disponibilitat de l'espai físic necessari per desenvolupar el servei, mitjançant qualsevol títol jurídic vàlid per un període no inferior al de la vigència de la concertació.
  • Acreditar la disposició de pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil que cobreixi la indemnització per riscs de l'activitat de centre de dia, responsabilitat civil, danys a persones i a l'immoble (professionals, d'atenció a les persones o d'altres) per a tot el període de durada del concert, per un import igual o superior a l'exigit als plecs de prescripcions tècniques d'aquesta concertació social.
  • Acreditar el compliment de la normativa que, amb caràcter general o específic, els sigui aplicable, tant per la naturalesa jurídica de l'entitat com pel tipus de servei objecte de concertació.

7. Presentació de sol·licituds

7.1. Lloc i termini de presentació de sol·licituds

El termini per presentar les sol·licituds és de 10 dies hàbils comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Les entitats interessades en aquesta convocatòria que compleixin els requisits, hauran de presentar la sol·licitud d'acord amb el model normalitzat (Annex 1) mitjançant el registre electrònic de l'IMAS el qual es troba disponible a l'enllaç següent https://imas.sedipualba.es/segex/tramite.aspxidtramite=12092 o des del tràmit habilitat a tal efecte a la seu electrònica del Consell de Mallorca https://seu.conselldemallorca.net/fitxa?key=138683.

Per qualsevol informació o assessorament sobre aquesta convocatòria es pot contactar amb el Servei d'Atenció Sociosanitària a l'adreça electrònica següent: fmperello.sastre@imas.conselldemallorca.net.

7.2. Documentació que s'ha de presentar

Les entitats interessades que compleixin els requisits que estableix el punt 6 han de presentar electrònicament la sol·licitud (Annex 1) indicant expressament el nombre de places que sol·licita concertar amb l'IMAS en el marc d'aquesta convocatòria adjuntant la documentació següent:

a) Una fotocòpia del document nacional d'identitat, per acreditar la identitat de la persona que legalment representi a l'entitat.

b) Documentació que acrediti la representació de la persona signant i la vigència del seu càrrec.

c) Certificat de la inscripció al Registre Unificat de Serveis Socials vigent, amb menys de sis mesos de vigència.

d) En el seu cas, certificat de la inscripció al cens públic d'organitzacions del Tercer Sector Social de les Illes Balears, amb menys de 6 mesos de vigència, per tenir-ho en compte com a criteri de preferència en la selecció.

e) Còpia de la resolució d'autorització vigent del servei a concertar.

f) Documentació acreditativa de la solvència tècnica, que justifiqui que compta amb més de dos anys d'experiència en la prestació del servei de centre de dia per a gent gran en situació de dependència, així com una declaració responsable dels mitjans personals i materials destinats a la prestació del servei a concertar.

g) Documentació acreditativa de la solvència financera, mitjançant l'aportació dels darrers comptes anuals de l'entitat degudament presentats al registre oficial  corresponent, que acreditin un volum anual de negoci igual o superior a 100.000 euros en l'àmbit d'activitat del servei de centre de dia.

h) Acreditació de la titularitat o de disponibilitat de l'espai físic en el que es desenvoluparà el servei, pel qualsevol títol jurídic vàlid, per un període no inferior al de la vigència d'aquesta concertació.

i) Còpia de la pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil que cobreixi la indemnització per riscs de l'activitat de centre de dia, responsabilitat civil, danys a persones i a l'immoble,(professionals, d'atenció a les persones o d'altres) per a tot el període de durada del concert, per un import igual o superior a l'exigit als plecs de prescripcions tècniques d'aquesta concertació social.

La presentació de la sol·licitud suposa que l'entitat autoritza a l'equip tècnic de l'IMAS perquè puguin demanar a altres administracions qualsevol documentació, les dades i els informes que considerin necessaris per tramitar l'expedient.

7.3. Esmena de deficiències

Si la sol·licitud no reuneix els requisits legals i els que es deriven d'aquesta convocatòria de concertació social, s'ha de requerir l'entitat sol·licitant, d'acord amb el que estableix l'article 68 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques perquè en un termini no superior a cinc dies hàbils, per aplicació de l'article 33.1, esmeni la falta o acompanyi els documents preceptius, amb la indicació que, si no ho fa, es tindrà per desistida de la seva petició, prèvia resolució expressa en els termes que estableix l'article 21 de la llei esmentada.

8. Instrucció del procediment

8.1. Òrgan competent per a la instrucció

L'òrgan competent per instruir el procediment és la Direcció Insular d'Atenció Sociosanitària de l'IMAS, que tindrà la prerrogativa d'interpretar-lo i resoldre'n els dubtes que sorgeixin durant el compliment.

L'òrgan instructor revisarà les sol·licituds presentades, i si escau, tramitarà els requeriments d'esmena que siguin necessaris, emetent-se informe al respecte.

8.2. Criteris de tramitació

- Si el còmput total de places que ofereixen les entitats que compleixin amb els requisits establerts al punt 6 d'aquesta convocatòria no supera el nombre total de places a concertar, l'informe proposarà que s'adjudiquin directament a les entitats sol·licitants.

- Si el còmput total de places que ofereixen les entitats que compleixin amb els requisits establerts al punt 6 d'aquesta convocatòria supera el nombre total de places a concertar, s'actuarà segons els criteris de preferència establerts al punt 8.4 d'aquesta convocatòria.

- A petició de l'òrgan instructor, en cas que hi hagi dificultats en la interpretació de les ofertes presentades o dubtes en el procediment d'adjudicació, o així ho consideri l'òrgan instructor es convocarà una comissió avaluadora, amb la composició i funcions que s'estableixen al punt 8.3 d'aquesta convocatòria.

8.3. De la Comissió Avaluadora

La Comissió Avaluadora actuarà de conformitat amb l'article 15 relatiu al «Comitè tècnic d'assessorament» del Decret 48/2017 i, conseqüentment tindrà els mateixos efectes que l'esmentat Comitè Tècnic d'Assessorament.

i. Composició

La comissió avaluadora estarà integrada pels membres següents:

- President/a: la cap de servei de la Direcció insular d'Atenció Sociosanitària de l'IMAS o persona que el/la substitueixi.

- Vocals:

  • El/la cap secció de la Unitat Juridicoeconòmica d'Atenció Sociosanitària, o persona que el/la substitueixi;
  • El/la coordinador/a de central de reserves d'Atenció Sociosanitària, o persona que el/la substitueixi i

- Secretàri/a (amb veu i sense vot): el/la coordinadora juridicoadministrativa d'Atenció Sociosanitària, o persona que la substitueixi.

ii. Règim de funcionament

Aquesta comissió ha d'analitzar i interpretar les incidències o dificultats detectades i ha d'emetre informe al respecte, el qual s'ha de tenir en compte per l'òrgan instructor alhora d'elaborar la proposta de resolució. Només serà convocat per l'òrgan instructor en cas que, per existir dificultats o dubtes aquest òrgan ho consideri necessari.

La Comissió Avaluadora queda vàlidament constituïda amb l'assistència, com a mínim, dels membres següents: el/la president/a o persona suplent i el/la secretari/a o persona suplent.

8.4. Criteris de preferència

D'acord amb l'article 6.3 de la Llei 12/2018, els criteris per a resoldre la concertació social objecte d'aquesta convocatòria són:

a) L'arrelament de la persona en l'entorn d'atenció i les condicions d'atenció que requereix la persona.

b) La implantació de l'entitat a la localitat on s'hagi de prestar el servei.

c) La lliure elecció i la llista d'espera pública d'accés als serveis.

d) L'oferiment per concertar la totalitat de les places objecte de la convocatòria.

Atès que es tracta d'un servei declarat d'interès econòmic general en el qual poden participar entitats privades amb ànim de lucre, sempre que existeixen anàlogues condicions d'eficàcia, qualitat i costs, així com d'eficiència pressupostària, per formalitzar els acords d'acció concertada tenen preferència les entitats del tercer sector social, de conformitat al previst a l'article 6.4 de la Llei 12/2018.

8.5. Continuació del procediment

Una vegada comprovats tots els requisits, l'òrgan instructor emetrà informe proposta d'adjudicació de les places a concertar del servei objecte d'aquesta convocatòria, que inclourà la designació d'un responsable del seguiment del concert i si n'és el cas l'exclusió motivada de les entitats que no compleixin amb els requisits establerts, així com qualsevol altra informació que resulti necessària per a la resolució de l'expedient.

9. Resolució i notificació

9.1. Òrgan competent per a la resolució

L'òrgan competent per aprovar aquesta resolució és la Presidència de l'IMAS, d'acord amb l'article 7.2.28 dels Estatuts de l'IMAS (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019).

9.2. Termini

El termini màxim per dictar i notificar la resolució d'aquesta concertació és de tres mesos comptadors de l'endemà que acabi el termini de presentació de sol·licituds. S'han de considerar desestimades les sol·licituds no resoltes en el termini indicat anteriorment.

9.3. Notificació i publicació

La resolució de la concertació social objecte d'aquesta convocatòria, s'ha de notificar individualment a les entitats interessades, d'acord amb el previst a l'article 42 de la Llei 39/2015, han de ser expresses, motivades i han de fixar la quantia individual del concert.

A més, aquesta resolució es publicarà al BOIB, així com al Tauler d'Anuncis de l'IMAS (https://imas.sedipualba.es/tablondeanuncios/) i a la Seu electrònica del Consell de Mallorca.

9.4. Modificació resolució

Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir el concert, pot donar lloc a la modificació de la resolució.

9.5. Dels Recursos

Contra les resolucions que adopta la Presidència de l'IMAS es pot interposar recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell de Mallorca en el termini i amb els efectes de l'article 112 de la Llei 39/2015, de l'1 d'octubre, de procediment comú de les administracions públiques.

10. Formalització dels concerts

La concertació social que s'estableix a l'empara d'aquesta convocatòria s'ha de formalitzar mitjançant un document administratiu anomenat «acord d'acció concertada», el model del qual s'haurà d'aprovar per resolució de la Presidència de l'IMAS. En aquest acord d'acció concertada s'han de fer constar els continguts mínims previstos a l'article 8 de la Llei 12/2018 així com, segons l'establert a l'article 7 del Decret 48/2017, els drets i les obligacions recíprocs, les característiques concretes del servei, altres circumstàncies derivades de la Llei 4/2009 i dels decrets de desplegament, i del plec de condicions tècniques d'aquesta concertació.

11. Cessió

D'acord amb el previst a l'article 7.4 de la Llei 12/2018 queda prohibida la cessió, total o parcial, del servei objecte de l'acord d'acció concertada. No obstant això, quan l'entitat concertada sigui declarada en concurs de creditors, l'administració pública competent podrà autoritzar la cessió amb l'adopció de les mesures necessàries per garantir la continuïtat i la qualitat del servei.

12. Condicions tècniques d'execució

Les condicions tècniques d'execució s'han d'ajustar al Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit suprainsular; i els reglaments de desplegament vigents en el seu àmbit territorial d'actuació; així com pel Decret 86/2010, de 25 de juny, pel qual s'estableixen els principis generals i les directrius de coordinació per a l'autorització i acreditació dels serveis socials d'atenció a les persones grans i persones amb discapacitat; i també al previst a la Llei 12/2018 i al Decret 48/2017.

Al respecte, l'article 9.3 del Decret 48/2017, de 27 d'octubre estableix les obligacions de les entitats i determina que mitjançant el concert social, l'entitat titular del servei s'obliga a complir els plecs tècnics, així com les normes establertes en el títol VII de la Llei 4/2009 i en els corresponents decrets de desplegament i d'aplicació d'aquesta Llei.

Per altre banda, l'execució del concert social objecte d'aquesta convocatòria s'ha regit pel contingut del plec de prescripcions tècniques aplicables en aquesta concertació i que s'aproven conjuntament amb la convocatòria, així com a la Cartera Insular de Serveis Socials i dels Serveis a Menors i Família de Mallorca i la Cartera bàsica dels serveis socials de les Illes Balears 2017-2020.

13. Seguiment i criteris d'accés de les persones usuàries

Des de la Direcció Insular d'Atenció Sociosanitària es farà el seguiment tècnic del servei concertat objecte d'aquesta convocatòria, de conformitat amb l'esmentat a l'article 10 de la Llei 12/2018 i a l'article 27 del Decret 48/2017 i amb els plecs tècnics.

L'entitat concertada ha de facilitar les actuacions de seguiment i comprovació que dugui a terme la Direcció Insular d'Atenció Sociosanitària.

L'IMAS, a través del Servei Insular d'Atenció Sociosanitària, ha de gestionar directament l'accés efectiu als serveis.

14. Penalitats

L'incompliment de les condicions previstes per a la prestació del servei s'ha de penalitzar, d'acord amb el Plec de prescripcions tècniques d'aquesta concertació social, i amb la normativa d'aplicació.

15. Causes d'extinció

Els acords d'acció concertada s'extingeixen, d'acord amb el previst a l'article 9 de la Llei 12/2018, pel compliment i venciment del termini, sempre que no s'hagin renovat, o per resolució.

 

Són causes de resolució dels acords d'acció concertada les següents:

a) Acord mutu de les parts, manifestat amb l'antelació de dos mesos.

b) Renúncia de l'entitat concertada, manifestada amb una antelació mínima de dos mesos per garantir la continuïtat del servei.

c) Incompliment de les normes de caràcter obligatori a les què s'han de sotmetre el servei objecte de la present concertació i de les obligacions en matèria de seguretat i instal·lacions.

d) Incompliment dels objectius qualitatius i quantitatius establerts, sempre que l'incompliment sigui imputable a l'entitat concertada, així com de les estipulacions essencials de l'acord i dels plecs de prescripcions tècniques aplicables.

e) Prestació defectuosa de les obligacions acordades.

f) La negació a atendre les persones usuàries derivades per l'IMAS.

g) Infracció amb caràcter greu de la legislació fiscal, laboral, de la Seguretat Social, d'integració social de persones amb discapacitat i de prevenció de risc.

h) Pèrdua sobrevinguda dels requisits de participació a aquesta convocatòria o de les condicions tècniques, econòmiques i financeres que hagin habilitat l'acord d'acció concertada, així com la revocació o la caducitat de l'autorització d'obertura i funcionament i/o de l'acreditació del servei.

i) Mort de la persona física titular del servei o l'extinció de la persona jurídica a la qual correspon la titularitat, excepte el que preveu l'article 29 del Decret 48/2017.

j) Declaració de concurs de creditors de l'entitat titular del servei, a excepció del previst a l'article 7.4 de la Llei 12/2018.

k) Modificació de les condicions tècniques o de les condicions econòmiques per part de l'Administració, sempre que l'entitat d'iniciativa privada no hi hagi donat la conformitat.

l) No disponibilitat sobrevinguda del títol jurídic que acredita la titularitat del servei durant la vigència de l'acord.

m) Les clàusules de revocació previstes en els plecs tècnics d'aquest servei.

16. Modificació i/o ampliació de l'acord d'acció concertada

El procediment d'ampliació de places concertades del servei objecte d'aquesta convocatòria, així com de modificació de l'esmentat concert, es duran a terme de conformitat amb l'establert als plecs de prescripcions tècniques.

17. Jurisdicció competent

La jurisdicció contenciosa administrativa és la competent per resoldre les qüestions litigioses relatives a la formalització d'aquest concert i també les sorgides entre les parts sobre la interpretació, la modificació, el compliment, els efectes i l'extinció.»

Tercer. APROVAR els Plecs de prescripcions tècniques per a la concertació de l'esmentat servei (Codi Segur de Verificació K9AA VHMK FPA3 KN9U ADUF), així com el model de Sol·licitud (Annex 1) que consten annexos a aquesta resolució.

Quart. AUTORITZAR la despesa anticipada màxima total de 582.552,00 euros (IVA inclòs) amb càrrec a la partida pressupostària 10.23120.22709 dels pressuposts de l'IMAS segons la distribució següent:

Anualitat

2024

Dates inici/fi

01/12/2023-30/11/2024

Import

582.552,00 € 

L'execució de la despesa corresponent a l'exercici futur queda condicionada a l'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost de despeses d'aquest exercici.

Cinquè. PUBLICAR aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, així com al Tauler d'Anuncis de l'IMAS i a la Seu electrònica del Consell de Mallorca.

Sisè. COMUNICAR aquesta resolució a la Direcció Insular d'Atenció Sociosanitària, al Servei de Gestió Econòmica, al Servei de Comptabilitat i Pressuposts i a la Intervenció Delegada.

Aquesta resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella es pot interposar, d'acord amb l'article 28.1 dels Estatuts de l'IMAS aprovats per Acord del Ple del Consell de Mallorca d'11 d'abril de 2019 (BOIB núm. 67, de 18 de maig de 2019), recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d'un mes, comptador a partir del dia següent al de la notificació de la present resolució.

​​​​​​​Contra la desestimació expressa del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació de l'esmentat recurs.

Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).

No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

Palma, (signat electrònicament: 11 d´octubre de 2023

El conseller executiu de Benestar Social i president de l´IMAS  Guillermo Sánchez Cifre)