Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE PALMA

Núm. 633367
Conveni entre l’Ajuntament de Palma i la Federación de entidades de gitanos y gitanas de les Illes Balears pel qual s’instrumenta una subvenció per fomentar l’educació, la participació i la igualtat de la comunitat gitana al municipi de Palma durant l’any 2023

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

MARGINAL: 2023/100019

Parts

María de Lourdes Roca Calafell, tinenta de batle de l'Àrea de Serveis Socials, Educació, Participació Ciutadana, Joventut, Interculturalitat i Igualtat de l'Ajuntament de Palma, amb el NIF P0704000I i amb domicili a la plaça de Cort, 1, 07001 de Palma, en representació del dit Ajuntament en virtut del Decret de Batlia núm. 202311880 de 19 de juny de 2023. Actua en nom i representació d'aquest, amb competència per delegació del batle per firmar convenis adreçats a desenvolupar i executar competències pròpies de Serveis Socials de l'Ajuntament de Palma, en els termes prevists a l'article 2.1J del decret de Batlia núm. 202312178 de 22 de juny de 2023, d'organització dels serveis administratius de l'Ajuntament de Palma.

Carlos Oscar Cortes Rado, amb DNI ***4945**, en nom i representació de la Federación de entidades de gitanos y gitanas de les Illes Balears, amb el NIF G67674275 i amb domicili al carrer de Santa Florentina, 48, 07008 de Palma.

Antecedents

1. L'article 2 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears,  disposa que els serveis socials tenen com a finalitat assegurar el dret de les persones a viure dignament durant totes les etapes de la seva vida mitjançant la cobertura de les seves necessitats personals bàsiques i de les necessitats socials, en el marc de la justícia social, l'equitat, la cohesió territorial i el benestar de les persones. Continua dient que els serveis socials es dirigeixen especialment a la prevenció de les situacions de risc, a compensar els dèficits de suport social i econòmic de situacions de vulnerabilitat i de dependència, i a promoure actituds i capacitats que facilitin la integració social de les persones.

2. En conseqüència, a l'article 3 de la mateixa norma es fixen, entre d'altres objectius, millorar la qualitat de vida i promoure la normalització, la participació i la integració social, política, econòmica, laboral, cultural i educativa i de salut de les persones; així com prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones i dels grups en situació d'exclusió social.

3. La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, configura aquestes com una tècnica de foment de determinats programes d'utilitat pública i d'interès general i, fins i tot, com a un procediment de col·laboració entre l'Administració pública i els particulars per a la gestió d'activitats d'interès públic.

4. Els Serveis Socials de l'Ajuntament de Palma tenen, entre els seus objectius d'àmbit social, la finalitat de realitzar accions d'utilitat publica amb l'objectiu de millorar la vida i la situació de les persones o col·lectius amb situació de necessitat. Vista la conjuntura econòmica actual, i les dificultats de les entitats per a aconseguir finançament propi i insistint en la importància de la tasca que desenvolupen, es considera imprescindible realitzar accions per fomentar l'activitat social d'aquestes entitats.

5. La Federación de entidades de gitanos y gitanas de les Illes Balears (FEGIB) és una entitat sense ànim de lucre que té com a objectius fonamentals, entre d'altres, facilitar i col·laborar en la integració de la comunitat gitana, detectant les situacions d'exclusió social d'aquest col·lectiu i afavorint la seva inserció laboral, segons l'establert en l'article 2 dels Estatuts de l'entitat.

6. A l'annex de les bases d'execució del pressupost municipal de 2023, aprovades pel Ple de la Corporació Municipal, s'ha previst una subvenció nominativa per un import de 35.000,00 € a favor de la Federación de entidades de gitanos y gitanas de les Illes Balears amb càrrec a l'aplicació 05.23120.48202 - SUBV. FEDERACIÓ ASSOC. GITANS ILLES BALEARS - del pressupost de despeses de l'Àrea per a l'any 2023.

7. El 16 de març de 2023 va tenir entrada al Registre Municipal sol·licitud de subvenció de la Federación per un import total de 35.000,00 € per el desenvolupament del projecte “Formació i inserció sociolaboral” en el municipi de Palma durant l'any 2023. L'entitat sol·licitava a l'Ajuntament que se l'atorgués una subvenció del 100% del cost de l'activitat.

8. Posteriorment es va requerir a l'entitat per a l'esmena d'una sèrie de deficiències detectades en la sol·licitud i perquè aportes nova documentació.

9. Vist aquests antecedents, una vegada esmenada per l'entitat la sol·licitud presentada, i atesa l'importància social de l'activitat presentada, és voluntat de les entitats establir i mantenir un nivell de col·laboració que asseguri l'execució de l'activitat objecte d'aquest conveni i instrumentar una subvenció de 35.000,00 € a favor d'aquesta entitat, de conformitat amb el que estableix l'article 22.2 a) de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Les parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest conveni, d'acord amb les següents

Clàusules

1. Objecte

Aquest conveni té per objecte instrumentar una subvenció a favor de la Federación de entidades de gitanas y gitanas de les Illes Balears, per al finançament de les actuacions relatives a l'execució del programa “Formació i inserció sociolaboral” realitzades durant el període comprés entre l'1 de gener de 2023 i el 30 de setembre de 2023, ambdós inclosos, a favor dels membres de la comunitat gitana en el municipi de Palma.

2. Actuacions previstes i compromisos de les parts

2.1 En termes generals, les actuacions objecte d'aquest conveni són les següents:

  1.  Dissenyar un itinerari professional adaptat a cada perfil d'usuari.
  2.  Acompanyar i assessorar als participants del programa en la inserció laboral.
  3.  Generar habilitats personals, socials i ocupacionals per afavorir la inserció laboral del participant.
  4.  Formar en alfabetització inicial.
  5.  Formar en alfabetització digital.

2.2. La Federación de entidades de gitanos y gitanas de les Illes Balears es compromet a:

  1.  Realitzar les activitats objecte d'aquest conveni i responsabilitzar-se de la seva organització i gestió integral.  
  2.  Programar les seves activitats en les dates que millor responguin a l'interès de les persones beneficiàries i/o a les possibilitats organitzatives.
  3.  Justificar en els termes que estableix aquest conveni les quantitats rebudes, tenint en compte els terminis i la forma de justificació que es fixa a la clàusula quarta.
  4.  Prestar la col·laboració deguda als tècnics municipals en les seves funcions d'inspecció i control de la subvenció concedida.

2.4. L'Ajuntament de Palma es compromet a:

  1.  Aportar 35.000,00 € a la Federación per al finançament de les despeses derivades de les accions que formen part de l'objecte d'aquest conveni. A la signatura del conveni s'abonarà una bestreta de 12.000,00 €, sense perjudici de l'obligació posterior de justificar les despeses realitzades.
  2.  Facilitar la col·laboració de les àrees municipals i entitats dependents per a la consecució de l'objecte del present conveni.

3. Requisits i documentació a presentar per part de l'entitat beneficiària

3.1. La Federación haurà d'acreditar el compliment dels següents requisits:

  1.  Estar legalment constituïda de conformitat amb la normativa vigent, registrada i activa a la data d'inici per a la presentació de sol·licituds.
  2.  Tenir capacitat jurídica i d'obrar.
  3.  Ser una entitat sense ànim de lucre i presentar actuacions, dins el municipi de Palma, sense ànim de lucre.
  4.  Estar al corrent d'obligacions tributàries i de Seguretat Social.
  5.  Estar al corrent de les obligacions fiscals amb l'Ajuntament de Palma.
  6.  No haver estat sancionat, mitjançant resolució ferma, amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir subvencions de conformitat amb aquesta o altres lleis que així ho estableixin.
  7.  No incórrer en cap de la resta de circumstàncies previstes a l'article 10 de l'Ordenança Municipal general reguladora de la concessió de subvencions, així com l'article 13 de la Llei 38/2003, General de subvencions. 
  8.  Disposar de la estructura i capacitat suficient per a garantir el compliment dels objectius del projecte presentat; a aquests efectes s'haurà de presentar una declaració jurada.
  9.  Trobar-se al corrent de pagament de les obligacions per reintegrament.
  10.  Trobar-se inscrita en el Registre Unificat de Serveis Socials, de conformitat amb l'estipulat a l'article 84.3 de la Llei 4/2009, de 11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.

3.2. Aquesta entitat haurà de presentar, abans de la signatura d'aquest Conveni, la següent documentació:

  1.  Sol·licitud de subvenció i descripció de l'activitat objecte del Conveni.
  2.  Declaració responsable d'estar al corrent d'obligacions tributàries i de seguretat social i de no incórrer en cap de les circumstàncies previstes a l'article 10 de l'Ordenança General de subvencions de l'Ajuntament de Palma.
  3.  Declaració expressa de que no s'han sol·licitat o obtingut altres subvencions per al mateix concepte.
  4.  Document signat per l'entitat bancària on s'acrediti el núm. de compte per a la realització de pagaments per part de la Tresoreria Municipal..   
  5.  Còpia actualitzada dels estatuts de l'entitat sol·licitant.
  6.  Còpia del DNI del representant de l'entitat.
  7.  Còpia de la targeta d'Identificació  Fiscal (NIF) de l'entitat sol·licitant.
  8.  Declaració responsable de vigència dels estatuts i dels càrrecs representatius de l'entitat.
  9.  Declaració responsable de trobar-se al corrent de pagament de les obligacions per reintegrament.
  10.  Declaració responsable de no disposar dels recursos suficients per finançar transitòriament l'activitat.

3.3. De conformitat amb l'article 23 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, en relació amb l'article 53 f) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre,  del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, i pel que fa a la documentació referida als apartats e), f), g) i h), si aquesta documentació ja es troba en poder de l'Ajuntament, l'entitat sol·licitant sempre que no hagin transcorregut més de cinc anys des de l'acabament del procediment a què corresponguin,  pot fer ús del dret de no presentar-los, fent constar la data i l'òrgan o dependència en els quals varen ser presentats o emesos.

4. Pagament de la subvenció i justificació de l'execució de l'activitat.

4.1. A la signatura del conveni, i amb anterioritat a la justificació de les despeses realitzades, es procedirà al pagament anticipat d'una part de la subvenció, per un import de 12.000,00 €, amb càrrec a l'aplicació 05.23120.48202 - SUBV.FEDERACIÓ ASSOC.GITANS ILLES BALEARS - del pressupost de despeses per l'any 2023. L'import restant es pagarà, de conformitat amb la liquidació presentada per l'entitat.

4.2. La Federación presentarà obligatòriament, abans del 20 d'octubre de 2023 la documentació justificativa de la subvenció concedida, que consistirà en:

a) Una memòria tècnica avaluadora de les activitats realitzades, detallant els següents punts:

  • Descripció de l'activitat.
  • Finalitat, conforme al pressupost presentat.
  • Actuacions realitzades, amb els objectius proposats i els resultats obtinguts, així com les modificacions realitzades en el desenvolupament de la seva activitat.
  • Seguiment en relació a l'execució de les actuacions objecte del conveni.
  • Qualsevol altre consideració tècnica que es consideri rellevant.
  • Conclusions.

b)  Una memòria justificativa de la inversió econòmica amb:

  • Compte justificatiu integrat per una relació numerada seqüencialment de les despeses realitzades, detallant l'import i la seva procedència, les dates d'emissió i pagament dels justificants econòmics corresponents, el proveïdor i la resta de dades que permetin identificar les despeses realitzades.
  • Originals i còpies de factures relatives a les despeses a les que s'han destinat els fons rebuts o qualsevol altre document probatori equivalent, amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, acreditatius de la despesa realitzada. Aquests documents justificatius hauran de contenir les dades següents:
    • Raó social i NIF del proveïdor.
    • Raó social i NIF de la beneficiària.
    • Expressió detallada del servei prestat i/o material administrat
    • Data de la factura. S'adjuntaran a tots aquests documents econòmics justificatius, els documents acreditatius de la realització efectiva de la despesa (document bancari de la despesa realitzada, rebut del subministrador, documents de transferència bancària, etc). Els justificants econòmics hauran de pagar-se per via bancària (ja sigui transferència o pagament de targeta, entre d'altres). Excepcionalment s'admetrà el pagament efectiu de factures fins a un màxim de 300 euros per justificant fins un total de 2.500 € per a totes les despeses del projecte. En aquests casos haurà de constar el segell comercial de l'empresa emissora, amb la signatura de la persona responsable i la data de pagament corresponent o, en el seu cas, la suficient acreditació de la realització del pagament.
  • Els documents de la Seguretat Social corresponents en cas de que s'imputin despeses de personal i els models de l'Agència Tributària corresponents en cas de factures en que s'hagin practicat qualsevol tipus de retenció.
  • Indicació de la tributació corresponent, assenyalant si escau la seva exempció.
  • Si escau, carta de reintegrament en el suposat de romanents no aplicats així com dels interessos derivats dels mateixos.
  • Certificats actualitzats de l'entitat de que es troba al corrent en les seves obligacions amb la Seguretat Social i l'AEAT o, en el seu defecte, document de l'entitat en que s'autoritzi a l'Ajuntament l'obtenció dels certificats esmentats.

Les despeses a subcontractar no podran superar en cap cas el 40% de les despeses totals de l'activitat subvencionable. Així mateix les despeses indirectes no podran superar el 20% del cost total de l'activitat.

La falta de presentació de la documentació justificativa en termini tindrà la consideració d'infracció lleu de conformitat amb l'article 56 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions. En aquest supòsit, l'Administració requerirà a l'entitat perquè en el termini de 15 dies presenti la seva justificació, sense perjudici de l'incoació del corresponent procediment sancionador.

Si transcorregut aquest nou termini no s'hagués presentat la documentació requerida, es procedirà a la revocació de la subvenció concedida i, en el seu cas, al reintegrament de la quantitat anticipadament percebuda.

4.3. Avaluada tota la documentació, es realitzarà un informe de valoració subscrit pels tècnics municipals competents, en el qual s'ha de posar de manifest si la justificació presentada és adequada i pertinent i si es compleixen o no els objectius proposats. En el cas de que l'informe avaluador sigui desfavorable, s'hauran d'assenyalar les deficiències detectades en la memòria justificativa presentada i, si fossin esmenables, atorgar un termini de 10 dies a l'entitat per esmenar-les.

Posteriorment, s'haurà de realitzar Acord de Junta de Govern que declari justificat el Conveni i el pagament de l'import restant que correspongui o, si escau, donar inici al procediment de reintegrament, una vegada s'hagi atorgat a l'entitat beneficiària un període per a l'esmena de deficiències.

5. Reintegrament

5.1. Sense perjudici de l'exigència de les responsabilitats que s'escaiguin, l'Ajuntament procedirà a l'anul·lació total o parcial de la subvenció proposada o atorgada o a l'inici del procediment de reintegrament d'acord amb l'establert a la base 43 de les bases d'execució del pressupost vigent de l'Ajuntament de Palma, als articles 52 i següents de l'Ordenança Municipal i a la resta de la normativa aplicable.

5.2. Procedirà el reintegrament total o parcial de la quantitat percebuda en els següents casos:

  1.  Incompliment de la finalitat pel qual s'ha concedit la subvenció.
  2.  Incompliment de l'obligació de justificar l'aplicació dels fons rebuts.
  3.  Modificació o incompliment de les condicions considerades per a l'atorgament dels fons.
  4.  Qualsevol altre de las causes previstes en l'article 37 de la Llei general de subvencions, l'article 53 de l'Ordenança municipal de subvencions i l'establert a la resta de normativa que resulti d'aplicació.

5.3. En aquests casos, l'entitat beneficiària vendrà obligada al reintegrament de les quantitats percebudes i dels interessos de demora que corresponguin, prèvia tramitació del procediment corresponent. Tot això, sense perjudici de poder exigir les responsabilitats que hi pogués haver d'ordre penal, civil o administratiu.

6. Compatibilitat de la subvenció

El present conveni és incompatible amb la percepció d'altres subvencions i/o ajudes per a la mateixa finalitat concedides per part d'altres administracions i/o entitats públiques o privades, atès que l'Ajuntament de Palma finança el 100% del cost total de l'activitat.

En el cas de que les despeses executades pel projecte hagin estat superiors a les inicialment previstes, l'import restant s'haurà de satisfer necessàriament amb fons propis de l'entitat.

7. Publicitat de la subvenció

Fer l'adequada publicitat del caràcter públic del finançament de l'activitat objecte de la subvenció, i fer constar a tots els elements publicitaris i de difusió de l'activitat subvencionada la col·laboració i el suport de l'Àrea de Serveis Socials, Educació, Participació Ciutadana, Joventut, Interculturalitat i Igualtat de l'Ajuntament de Palma, incloent-hi el logotip de l'Ajuntament que es facilitarà a tal efecte.

 

8. Vigència i temporalitat

Aquest conveni estendrà la seva vigència des de la seva signatura fins al 20 d'octubre de 2023, sense perjudici dels efectes retroactius des de l'1 de gener de 2023.

Les actuacions subvencionables del conveni hauran d'estar compreses entre l'1 de gener de 2023 i el 30 de setembre de 2023.

9. Extinció

9.1. Aquest Conveni s'extingeix per expiració del temps convingut en els termes que estableix la clàusula vuitena, o per la concurrència de qualsevol de les causes de resolució següents:

a) Per mutu acord de les parts, que s'ha de formalitzar per escrit.

b) La impossibilitat sobrevinguda, legal o material, de complir les obligacions que es deriven de l'objecte del Conveni.

c) La denúncia prèvia per escrit d'alguna de les parts, amb una antelació mínima de tres mesos des de l'acabament de la vigència del Conveni.

d) L'incompliment greu i manifest, per qualsevol de les parts, de les clàusules pactades, amb la denúncia prèvia d'una de les parts. En aquest cas, es poden exigir les responsabilitats que es derivin d'incomplir-les.

e) Per qualsevol altre causa que legalment procedeixi.

9.2. L'extinció d'aquest conveni per qualsevol de les causes previstes en el punt anterior implicarà en tot cas, la presentació de la documentació justificativa pertinent, a efectes de, si escau, iniciar el corresponent procediment de reintegrament de la subvenció percebuda de forma anticipada.

10. Normativa aplicable

En tot allò no previst a aquesta convocatòria serà d'aplicació la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; el Decret Legislatiu 2/2005,  de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions; el Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel que s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; l'Ordenança municipal de subvencions de l'Ajuntament de Palma; les bases d'execució vigents que regulen les subvencions del pressupost municipal, així com la resta de normativa que sigui d'aplicació.

Així mateix, el present conveni resta exclòs de l'àmbit d'aplicació de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, de conformitat amb l'establert a l'article 6 de l'esmentada llei.

11. Jurisdicció competent

Aquest Conveni té caràcter administratiu, per la qual cosa l'Ajuntament de Palma té la facultat d'interpretar en primer terme i resoldre quantes incidències puguin produir-se durant la seva vigència. En qualsevol cas, les qüestions litigioses que es puguin suscitar en cas de conflicte en la interpretació, l'aplicació, l'execució i, si escau, la resolució, s'han de sotmetre a la jurisdicció contenciosa administrativa, d'acord amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora d'aquesta jurisdicció.

Com a prova de conformitat, signem aquest conveni en dos exemplars.

 

Palma, 29 de setembre de 2023

Per l'Ajuntament de Palma, La tinenta de batle de l'Àrea de Serveis Socials, Educació, Participació Ciutadana, Joventut, Interculturalitat i Igualtat

María de Lourdes Roca Calafell

Per la Federación de entidades de gitanos y gitanas de les Illes Balears, El president 

Carlos Oscar Cortes Rado