Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SON SERVERA

Núm. 646269
Aprovació definitiva del Reglament d’organització i funcionament de la Mesa General de Negociació Conjunta del personal funcionari i laboral de l’Ajuntament de Son Servera

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament de Son Servera, en sessió ordinària de 20 de juliol de 2023 va acordar aprovar el Reglament d'organització i funcionament de la Mesa General de Negociació Conjunta del personal funcionari i laboral de l'Ajuntament. L'edicte de l'aprovació inicial es va publicar a la seu electrònica de l'Ajuntament en data 09 d'agost de 2023 i al BOIB núm. 109 de 05 d'agost de 2023.

D'acord amb els articles 22.2.d), 49 i 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases de Règim Local i l'article 102 de la Llei 20/2006 de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears i havent transcorregut el termini d'exposició al públic sense que s'hagin presentat cap al·legació ni reclamació, queda aprovat definitivament el Reglament d'organització i funcionament de la Mesa General de Negociació Conjunta del personal funcionari i laboral de l'Ajuntament que es transcriu íntegrament:

“Reglament d'organització i funcionament de la Mesa General de Negociació Conjunta del personal funcionari i laboral de l'Ajuntament de Son Servera

ÍNDEX

INTRODUCCIÓ

TITOL I DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Objecte

Article 2. Definició i àmbit

Article 3. Representativitat i composició de la Mesa

 

TITOL II PRESIDÈNCIA I SECRETARIA

Article 4. Presidència de la Mesa i funcions

Article 5. Secretaria de la Mesa i funcions

 

TITOL III FUNCIONAMENT DE LA MESA

Article 6. Tipus de sessions i convocatòries

Article 7. Ordre del dia

Article 8. Quòrum d'assistència

Article 9. Actes

Article 10. Pactes i acords

Article 11. Vigència

Article 12. Adopció d'acords

Article 13. Eficàcia i validesa

Article 14. Grups de treball

Article 15. Reforma del Reglament

 

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Única. Disposició addicional

 

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Única. Disposicions derogades

 

DISPOSICIÓ FINAL

Única. Comunicació, publicació i entrada en vigor

INTRODUCCIÓ

El text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, preveu, en l'article 36.3, que per negociar totes les matèries i condicions de treball comunes al personal funcionari, estatutari i laboral de cada administració pública, s'ha de constituir a l'Administració General de l'Estat, a cadascuna de les comunitats autònomes, ciutats de Ceuta i Melilla, i entitats locals, una Mesa General de Negociació. La mateixa determinació ja es recollia en el precepte del mateix número de la Llei 7/2007, de 12 d'abril, de l'estatut bàsic de l'empleat públic.

D'altra banda, l'article 15.2 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, determina que els òrgans col·legiats de les diferents administracions públiques en què participin organitzacions representatives d'interessos socials i també aquells integrats per representacions de diferents administracions públiques, comptin o no amb participació d'organitzacions representatives d'interessos socials, poden establir o completar les seves normes de funcionament.

També, s'afegeix que els òrgans col·legiats als quals es refereix aquest apartat restaran integrats en l'Administració pública que correspongui, encara que sense participar en l'estructura jeràrquica, llevat que ho estableixin les normes de creació, que es desprengui de les seves funcions o de la pròpia naturalesa de l'òrgan col·legiat.

L'article 4 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, que regula les bases de règim local, i l'article 72 de la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, reconeixen la potestat reglamentària als ajuntaments.

Igualment, l'article 128 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, preveu que l'exercici de la potestat reglamentària correspon, entre d'altres, als òrgans de govern locals, d'acord amb el que preveu la Constitució, els estatuts d'autonomia i la Llei 7/1985, de 2 d'abril, que regula les bases de règim local; i l'article 129 preveu que, en l'exercici de la potestat reglamentària, les administracions públiques han d'actuar d'acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència i, en el preàmbul dels projectes de reglament, ha de quedar justificada suficientment l'adequació als principis esmentats.

El procediment d'acord amb el qual s'exerceix la potestat reglamentària es troba regulat en l'article 49 de la Llei 7/1985, esmentada, i en l'article 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Com ja s'ha assenyalat, constitueix l'objecte d'aquest reglament regular l'organització i el funcionament de la Mesa General de Negociació Conjunta del personal funcionari i del personal laboral de l'Ajuntament de Son Servera, amb la finalitat de dotar l'òrgan col·legiat esmentat d'una regulació adequada per a l'exercici de les funcions que li atribueix l'ordenament jurídic, que són les relatives a la negociació col·lectiva de les matèries relacionades amb les condicions de treball comunes al personal funcionari i al personal laboral inclòs en el seu àmbit d'aplicació. Des d'aquest punt de vista, es pot afirmar que el reglament constitueix l'instrument més adient per dur a terme la regulació, i completar les previsions normatives sobre la matèria.

Es tracta d'un reglament que, pel seu caràcter organitzatiu, no té una projecció externa i, per tant, no afecta els drets de la ciutadania. En qualsevol cas, el text es limita a incorporar les disposicions que són indispensables per garantir el bon funcionament de l'òrgan col·legiat al qual es refereix i ho fa de forma respectuosa amb la resta de l'ordenament jurídic i, especialment, de la normativa que regula l'ocupació pública, de la llibertat sindical i del règim jurídic dels òrgans col·legiats, per la qual cosa resulta reforçada la seguretat jurídica, sense que afecti disposicions anteriors sobre la matèria, ja que no n'hi ha.

Aquest Reglament recull el compromís de diàleg i consens que es desprèn de la normativa que regula els òrgans de representació, la Mesa General de Negociació Conjunta del personal funcionari i laboral de l'Ajuntament de Son Servera, que serà competent per determinar  les condicions de treball dels funcionaris i del personal laboral del seu àmbit, a través de la negociació col·lectiva, amb les organitzacions sindicals designades segons l'article 36.3 del Real decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic (EBEP) i mitjançant els procediments establerts amb aquest efecte. Això sense perjudici del principi de llibertat d'elecció de l'àmbit de negociació col·lectiva de l'article 83.1 de l'Estatut dels treballadors que regeix per als empleats públics amb contracte laboral i la constitució de la Mesa General de Negociació de funcionaris de l'Ajuntament de Son Servera, segons el que disposa l'article 34.1 del EBEP.

El Real decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, capítol IV del Títol III, regula la negociació col·lectiva dels empleats públics i recalca els principis de legalitat, cobertura pressupostària, obligatorietat de la negociació, bona fe, publicitat i transparència que han presidir la  negociació.

 

TITOL I DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Objecte

1. Aquest Reglament estableix les normes d'organització i funcionament de la Mesa General de Negociació Conjunta de personal funcionari i laboral de l'Ajuntament de Son Servera. Constituïda conforme l'article 35 del Real Decret Legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'estatut bàsic de l'empleat públic (EBEP).

2. Així mateix, regula el procediment per adoptar acords o pactes, i les restants condicions formals de validesa o eficàcia que en deriven.

3. Pel que fa a la part no definida en aquest reglament, s'ha d'aplicar el que disposa l'EBEP i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

Article 2. Definició i àmbit

La Mesa General de Negociació Conjunta és el màxim òrgan de negociació col·lectiva per determinar les condicions de treball del personal funcionari i laboral de l'Ajuntament de Son Servera, i és l'òrgan constituït en aquesta Administració per exercir les funcions i competències que se li atribueixen legalment.

Article 3. Representativitat i composició de la Mesa

1. La Mesa General de Negociació Conjunta té una composició paritària, en aquest sentit, estan legitimats per ser-hi presents, per una part, les  persones representants de l'Administració pública corresponent i, per l'altra, les organitzacions sindicals més representatives a nivell estatal, les organitzacions sindicals més representatives de la comunitat autònoma de les Illes Balears, així com els sindicats que han obtingut el 10 % o més de les persones representants en les eleccions per a delegats de personal, junta de personal i comitès d'empresa de l'Ajuntament de Son Servera.

2. D'aquesta manera, ha d'estar composta pels membres següents:

a) Per l'Administració

  • El/la batle/ssa o regidor/a en qui delegui, que ostentarà la presidència.
  • Vocals: fins a quatre persones representants, designades per la presidència, tenint en compte els temes que s'hi han de tractar. També hi poden assistir fins a dues persones assessores, designades per la mateixa autoritat.

b) Pels sindicats amb representativitat

Els i les vocals sindicals han de ser un màxim de dues persones per sindicat i han d'estar distribuïdes de manera proporcional garantint la presència dels que tenen representativitat.

  • Dues persones en representació dels sindicats que hagin obtingut el 10 % o més de les persones representants a les eleccions sindicals de les juntes de personal i comitès d'empresa de l'Ajuntament de Son Servera.
  • Dues persones en representació de cada una de les organitzacions sindicals més representatives pel que fa a l'Estat i/o comunitat autònoma, si les organitzacions sindicals esmentades no tenen representació en l'apartat anterior.

Cada sindicat legitimat té dret a dues persones titulars, i ha de designar un o una portaveu per fixar la posició de l'organització sindical i rubricar les actes, sense detriment del dret d'ús de la paraula de la resta dels membres.

3. En la designació de les persones representants es tendirà a garantir la presència equilibrada de dones i homes, d'acord amb el que estableix l'article 4 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

4. La representació de l'Administració i la representació de les organitzacions sindicals poden delegar-se. Les persones representants de les organitzacions sindicals poden delegar l'assistència a la Mesa en un altre membre de l'organització sindical.

La delegació faculta la persona a qui es delega per assistir a les reunions amb els mateixos drets que la persona que delega.  Les delegacions s'han de notificar prèviament a la Mesa, a través del secretari o secretària.

5. Les parts negociadores poden comptar amb l'assistència, en les deliberacions, de persones assessores, que intervindran amb veu, però sense vot. Cada sindicat representat pot assistir amb una persona assessora.

 

TITOL II PRESIDÈNCIA I SECRETARIA

Article 4. Presidència de la Mesa i funcions

La presidència de la Mesa correspon al batle/ssa o regidor/a en qui delegui. Les funcions de la Presidència són les següents:

  • Representar formalment l'Administració.
  • Presidir la Mesa, ordenar i moderar els debats atorgant l'ús de la paraula a qui la sol·liciti i, si escau, marcar el temps d'intervenció i donar per finalitzat el debat. Quan la persona que modera considera que un tema s'ha debatut suficientment ha de donar per finalitzada la discussió.
  • Acordar la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries.
  • Vetllar pel compliment de les disposicions que estableix aquest reglament.

Article 5. Secretaria de la Mesa i funcions

La Secretaria de la Mesa correspon a la persona nomenada per la Presidència entre el personal funcionari de la Corporació, i disposarà de veu, i sense vot. Les funcions de la Secretaria són:

  • Redactar i tramitar les convocatòries.
  • Assistir a les sessions de la Mesa i recollir-ne per escrit el desenvolupament i redactar-ne l'acta corresponent.
  • Custodiar la documentació de la Mesa, que ha d'estar a disposició del seus membres des de la convocatòria.
  • Expedir certificats dels acords aprovats.
  • Rebre tot tipus de notificacions, recollir les justificacions d'absència o qualsevol altre escrit del qual ha de tenir coneixement la Mesa.
  • Fer les funcions de tràmit i de suport tècnic necessari per al funcionament de la Mesa.

 

TITOL III FUNCIONAMENT DE LA MESA

Article 6. Tipus de sessions i convocatòries

1. La Mesa General de Negociació Conjunta es reunirà en les dependències que la Corporació habiliti a l'efecte, prèvia convocatòria de la Presidència, en qualsevol d'aquest supòsits:

  • Per decisió dels representants polítics de l'Ajuntament de Son Servera.
  • Per acord entre la representació de l'Administració i la d'organitzacions sindicals, què podrà produir-se en finalitzar cada sessió, amb fixació de la data de convocatòria, o podrà sorgir en el sí d'un grup de treball.
  • Per decisió de la majoria absoluta de les organitzacions sindicals presents en la respectiva Mesa, que igualment podrà ser expressada en finalitzar cada sessió.

En aquest darrer cas, el procés de negociació, s'iniciarà en el termini màxim d'un mes des que s'hagi promogut, excepte que existeixin causes legals o pactades que ho impedeixin.

2. Las sessions de la Mesa General de Negociació Conjunta són de dos tipus:

a) Ordinàries, la mesa s'ha de reunir en sessió ordinària cada dos mesos.  

Las convocatòries ordinàries, tret de les que es fixin en acabar cada sessió, s'han de fer amb una antelació mínima de 2 dies hàbils, i s'han de formular per escrit, s'hi ha de fer constar: la data i l'hora de la convocatòria, en primera i segona convocatòria; el lloc on es faran; l'acta o les actes anteriors i la documentació dels assumptes inclosos en l'ordre del dia, que han de servir de base al debat, i si pertoca, la votació.

b) Extraordinàries, la resta de sessions tindran caràcter extraordinari i es podran convocar amb 24 hores d'antelació, en convocatòria única.

3. La notificació de les convocatòries, la posada a disposició i l'accés a la documentació dels assumptes inclosos en l'ordre del dia es durà a terme per mitjans electrònics als portaveus sindicals legitimats.

Article 7. Ordre del dia.

1. El president o la presidenta ha de fixar l'ordre del dia de cada sessió ordinària, en el qual ha de figurar necessàriament:

  • Lectura i aprovació, si escau, de l'acta de la sessió anterior, incorporant-hi, si es dona el cas, les rectificacions oportunes.
  • Assumptes que quedin pendents de la sessió anterior.
  • Assumptes proposats per l'Administració.
  • Assumptes proposats per les distintes representacions sindicals, amb una antelació mínima de cinc dies hàbils a la data de celebració de la sessió, concretant la proposta que es presenta.
  • Torn obert de paraules.

2. Els assumptes proposats per les representacions sindicals, es tractaran per ordre d'entrada.

3. Quan l'acumulació d'assumptes sigui considerable, els que no es puguin tractar en la sessió queden inclosos en l'ordre del dia de la sessió  següent.

4. Al torn obert de paraules no es pot prendre cap acord, excepte si, sent-hi tots els membres de la Mesa, ho acordin per unanimitat. Tampoc es poden tractar els punts tractats a l'ordre del dia que ja han estat debatuts.

Article 8. Quòrum d'assistència

1. La Mesa quedarà constituïda vàlidament, en primera convocatòria, amb l'assistència de la Presidència de la Mesa, el secretari/a i  la majoria absoluta de la part social en funció del vot ponderat.

2. En segona convocatòria es necessària l'assistència de la Presidència de la Mesa, el secretari/a i una de les persones representants dels sindicats.

Article 9. Actes

1. De cada sessió o reunió que faci la Mesa General de Negociació Conjunta se n'ha d'aixecar acta, que ha de contenir, almenys, el següent:

  • Lloc i data de la reunió.
  • Hora de començament i finalització de la reunió.
  • Nom i llinatges de les persones que hi assisteixen de cada una de les parts.
  • Assumptes inclosos en l'ordre del dia, així com els acords o pactes que s'adoptin o, si s'escau, indicació de no haver arribat a cap acord o pacte.
  • Propostes presentades a la Mesa General de Negociació Conjunta i els acords que s'han pres, fent-hi constar els resultats de les votacions.
  • Només s'ha de fer constar en acta el posicionament o opinió del sindicat o administració respecte a algun punt de l'ordre del dia quan  ho demani expressament alguna persona representant titular de les organitzacions sindicals o de l'Administració.

2. La còpia de l'acta s'ha d'enviar amb antelació suficient a totes les persones titulars, perquè en prenguin coneixement i, si escau, formulin observacions que s'han d'incorporar a l'esborrany de l'acta abans de la convocatòria següent. S'hi han d'incorporar les que tinguin per objecte esmenar errors o imprecisions en la transcripció del posicionament o opinió dels quals es va demanar expressament que constessin en acta.

3. Les actes les ha de fer el secretari o secretària, qui s'ha d'encarregar de custodiar-les i distribuir-les entre les membres de la Mesa i han d'anar firmades per les persones que ocupin la Presidència i la Secretaria, i pels portaveus de cada sindicat que han estat presents en la Mesa General.

Article 10. Pactes i acords

1. Els pactes s'han de dur a terme sobre matèries que es corresponguin, estrictament, amb l'àmbit competencial de l'òrgan administratiu que els subscrigui, i s'han d'aplicar directament al personal de l'àmbit corresponent.

2. Els acords han de versar sobre matèries de les quals tengui la competència l'Ajuntament de Son Servera. Per a la seva validesa i eficàcia, és necessària l'aprovació expressa i formal per part dels òrgans de govern de l'Ajuntament. Quan aquests acords hagin estat ratificats i afectin temes que els òrgans de govern puguin decidir de forma definitiva, el contingut serà aplicable directament al personal inclòs en el seu àmbit d'aplicació sense perjudici que, a efectes formals, calgui modificar o derogar la normativa reglamentària corresponent. 

Article 11. Vigència.

1. Els acords o pactes subscrits conforme al procediment que estableix aquest Reglament obliguen les parts durant tot el temps de vigència.

2. La vigència del contingut dels pactes i acords, una vegada acabada la seva durada, es produeix en els termes que els mateixos haguessin establert.

3. Els pactes i acords que no disposin un temps de vigència determinat, es prorrogaran d'any en any si no hi ha una denúncia expressa d'una de les parts.

Els pactes i acords que succeeixin altres anteriors, els deroguen íntegrament, excepte els aspectes que s'acordi mantenir expressament.

 

​​​​​​​Article 12. Adopció d'acords

1. De conformitat amb l'article 38 de l'EBEP, les persones representants de l'Administració pública i de les organitzacions sindicals amb capacitat representativa en la Mesa General, poden concertar acords o pactes per determinar les condicions de treball dels empleats i empleades públics.

2. Els acords s'han d'adoptar per majoria del vot ponderat en funció de la representativitat en els òrgans de representació. Quan no sigui possible obtenir el consens unànime, les propostes es poden sotmetre a votació, a petició de l'Administració o de qualsevol de les organitzacions sindicals. En aquest cas, la persona que modera ha d'expressar de forma clara i precisa els termes de l'assumpte o assumptes que se sotmeten a votació.

3. L'Administració té el mateix nombre de vots que totes les organitzacions sindicals representades.

4. Els vots particulars contraris a l'acord adoptat i els motius que el justifiquen s'han de fer constar de manera resumida en l'acta, amb el compromís de qui ha emès el vot negatiu de fer arribar per escrit l'explicació del seu vot al secretari o secretària de la Mesa per incorporar-lo a l'acta, en el termini màxim de cinc dies hàbils.

Article 13. Eficàcia i validesa

1. L'adopció d'acords o pactes requereix, perquè siguin vàlids i eficaços, la negociació en la Mesa.

2. Els pactes aprovats i els acords, un cop ratificats, s'han d'enviar a l'oficina pública competent i s'han de publicar en el BOIB.

Article 14. Grups de treball

Es poden constituir grups de treball, a instàncies de la Mesa General de Negociació Conjunta. Aquests grups tindran per objecte tractar temes concrets i puntuals. Les conclusions a les quals arribin o les propostes que facin s'han de dur a la Mesa General de Negociació.

Article 15. Reforma del Reglament

Per reformar aquest Reglament, s'han d'aplicar les mateixes normes que per a adoptar acords.

 

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Única. Disposició addicional

Els sindicats interessats en participar en la Mesa General de Negociació Conjunta han d'acreditar la representativitat necessària per poder ser-hi presents amb el certificat corresponent expedit per l'Oficina Pública del Registre competent. S'ha de presentar cada dos anys a partir de la firma d'aquest Reglament, excepte que com a conseqüència de la celebració d'eleccions o altres circumstàncies, calgui revisar-ne la composició a l'inici de la negociació.

 

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Única. Disposicions derogades

A partir de l'entrada en vigor del present Reglament queden derogades les disposicions de l'Ajuntament de Son Servera que s'hi oposin, el contradiguin o hi resultin incompatibles; en particular el Reglament d'Organització i funcionament de la Mesa general de negociació conjunta de personal funcionari i laboral de l'Ajuntament de Son Servera, publicat al BOIB núm. 103, de 18 de juliol de 2009, i la seva modificació publicada al BOIB núm. 75 de 26 de maig de 2012.

 

DISPOSICIÓ FINAL

Única. Publicació i entrada en vigor

a) L'acord d'aprovació definitiva del reglament, juntament amb el text íntegre, s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el tauler d'anuncis de l'Ajuntament de Son Servera.

b) El Reglament no entrarà en vigor fins que no s'hagi publicat íntegrament en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, i fins que no hagi transcorregut el termini que assenyala l'article 113 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.”

 

Son Servera, a la data de la signatura electrònica (10 d'octubre de 2023)

El batle Jaume Servera Lliteras