Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE FAMÍLIES I AFERS SOCIALS

Núm. 639152
Resolució del director general d’Afers Socials per la qual s’aprova la creació d’un segell electrònic de la Direcció General d’Afers Socials i es regulen les actuacions administratives automatitzades per a la generació i l’emissió de certificats a través del Registre Unificat de Serveis Socials de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. El Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit suprainsular, en l'article 21 estableix que la Direcció General de Família, Benestar Social i Atenció a Persones en Situació Especial, una vegada comprovada la correcció de la comunicació i la documentació adjunta, ha d'inscriure l'entitat en el Registre Unificat i assignar-li un número registral, que ha de comunicar a l'entitat interessada mitjançant un certificat si així li ho sol·licita.

2. Actualment, les competències sobre el Registre Unificat de Serveis Socials recauen en la Direcció General d'Afers Socials, d'acord amb el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, i pel Decret 17/2023, de 23 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears.

3. La inscripció en el Registre Unificat de Serveis Socials es configura com una obligació prèvia per poder actuar i intervenir en el camp dels serveis socials a les Illes Balears i, a més, resulta un requisit imprescindible per poder rebre subvencions amb càrrec als pressuposts generals de les administracions públiques de les Illes Balears.

4. D'acord amb l'article 9 del Decret 10/2013, de 28 de febrer, cadascuna de les seccions del Registre Unificat ha d'implementar la instal·lació d'un sistema informàtic compatible que garanteixi l'homogeneïtat dels criteris de classificació i consulta i l'abocament automàtic de tota la informació introduïda des del moment de la inscripció en la base de dades del Registre Unificat, a l'efecte de garantir-ne la unitat i l'accés en temps real.

5. D'altra banda, i mitjançant l'article 7 de la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social, es crea el Cens d'organitzacions del tercer sector social de les Illes Balears. L'objecte és mantenir actualitzat un cens públic d'organitzacions del tercer sector de les Illes Balears. Aquest Cens ha de ser fàcilment accessible, pot ser consultat al web del Govern de les Illes Balears, i les organitzacions poden fer la sol·licitud d'inscripció i actualitzar les seves dades tant de manera presencial com electrònica. La creació d'aquest Cens implica, entre altres qüestions, l'obligació de l'Administració autonòmica de posar a l'abast dels ciutadans i les entitats del tercer sector el dret a obtenir un certificat acreditatiu de la inscripció en el Cens.

6. Actualment, els processos de generació i emissió dels certificats o de consulta, tant del certificat acreditatiu de la inscripció en el Registre Unificat de Serveis Socials com del certificat acreditatiu de la inscripció en el Cens d'organitzacions del tercer sector social de les Illes Balears, es fan mitjançant la intervenció d'empleats públics i, en cap moment, no impliquen el processament ni la manipulació de les dades extretes del sistema; únicament es fan els passos informàtics necessaris per treure de forma automàtica el certificat sol·licitat. Per tant, es posen a disposició del ciutadà dades que consten en el Registre Unificat de Serveis Socials, sense fer cap valoració ni modificació d'aquestes dades, per la qual cosa es tracta d'una actuació administrativa susceptible de dur-se a terme de forma automatitzada.

Fonaments de dret

1. L'article 41 de l La Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, que defineix l'actuació administrativa automatitzada com qualsevol acte o actuació efectuada íntegrament a través de mitjans electrònics per una administració pública en el marc d'un procediment administratiu i en la qual no hagi intervingut de manera directa cap empleat públic. En el cas que s'hagi d'emprar, el mateix article disposa que s'ha d'establir prèviament l'òrgan o òrgans competents, segons els casos, per a la definició de les especificacions, programació, manteniment, supervisió i control de qualitat i, si s'escau, auditoria del sistema d'informació i del seu codi font. Així mateix, s'ha d'indicar l'òrgan que s'ha de considerar responsable als efectes d'impugnació.

2. L'article 42 de la Llei 40/2015, que estableix que, en l'exercici de la competència en l'actuació administrativa automatitzada, cada administració pública pot determinar com a supòsits d'utilització dels sistemes de signatura electrònica el segell electrònic, basat en un certificat electrònic reconegut o qualificat que compleixi els requisits exigits per la normativa de signatura electrònica, o bé un sistema de codi segur de verificació (CSV).

3. El Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual s'aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, que en els articles 19 i 20 regula la identificació mitjançant segell electrònic basat en un certificat electrònic qualificat que compleixi els requisits exigits per la legislació de signatura electrònica i els sistemes de signatura electrònica per a les actuacions administratives automatitzades.

4. La Llei 4/2009, de 4 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.

5. El Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d'àmbit suprainsular.

6. La Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social.

7. El Decret 8/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

8. El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, modificat pel Decret 16/2023, de 20 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, i pel Decret 17/2023, de 23 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears.

Per tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Aprovar la creació d'un segell electrònic de la Direcció General d'Afers Socials, de la Conselleria de Famílies i Afers Socials, basat en un certificat electrònic qualificat que compleixi els requisits exigits per la legislació de signatura electrònica. Aquest segell es podrà validar amb l'aplicació VALIDE, de validació de signatura i certificats en línia i demostrador de serveis de @firma, disponible a l'adreça https://valide.redsara.es/valide/.

2. Disposar que l'òrgan titular del segell electrònic, i responsable de la seva utilització a l'efecte d'una eventual impugnació de l'actuació administrativa automatitzada, és la Direcció General d'Afers Socials.

3. Autoritzar la generació i l'emissió de forma automatitzada, a través del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears, dels certificats següents:

a) Certificat acreditatiu de la inscripció en el Registre Unificat de Serveis Socials.

b) Certificat acreditatiu de la inscripció en el Cens d'organitzacions del tercer sector social de les Illes Balears.

El sistema de signatura que s'utilitzarà per a ambdós certificats acreditatius és el segell electrònic de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4. Disposar que els òrgans competents per a la definició de les especificacions, programació, manteniment, supervisió i control de qualitat i, si s'escau, auditoria del sistema d'informació i del codi font de les actuacions administratives automatitzades a què es refereix el punt anterior són, segons els casos, la Direcció General d'Afers Socials, la Intervenció General i la Direcció General de Simplificació Administrativa, Modernització i Administració Digital.

5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, moment a partir del qual produeix efectes, i a la Seu Electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (6 d'octubre de 2023)

El director general d'Afers Socials José Falcó Pérez