Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 627034
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen ajuts al sector apícola davant la crisi provocada per la guerra d’Ucraïna i altres factors climatològics
El sector agrari d'aquest país es configura com un sector estratègic, per la rellevància econòmica i social que té, però sobretot perquè garanteix la seguretat alimentària de la població subministrant els productes més essencials: els aliments.
Es tracta d'un sector que, des del 2020, ha estat sotmès a grans tensions causades per factors exògens que s'han anat superposant: la pandèmia de COVID-19 —durant la qual es va mantenir en tot moment la cadena de producció i distribució d'aliments—, la crisi logística del 2021 i la situació de costos i mercats generada per la invasió d'Ucraïna el febrer del 2022, que encara perdura i a la qual s'afegeix ara un escenari de sequera prolongat, altes temperatures i fenòmens climatològics extraordinaris.
La invasió d'Ucraïna va incidir d'una manera molt negativa en la situació que ja travessaven bona part dels sectors agraris, caracteritzat per un increment sostingut dels costos de producció, derivats de l'augment dels preus de les matèries primeres per a alimentació animal i dels preus de l'energia i dels combustibles.
Actualment, el sector agrari en el seu conjunt travessa una situació complicada. Als increments de costos sense precedents, que han provocat pèrdua de teixit productiu i d'ocupació, s'uneix l'escassetat de precipitacions durant un període de temps prolongat que està provocant un dèficit de pastures per al qual s'ha precisat l'adopció de mesures pal·liatives complementàries a l'assegurança agrària per compensar les rendes dels agricultors i ramaders afectats.
Entre les dificultats que se sumen a la sequera s'ha de destacar la situació especial per la qual travessa el sistema productiu primari des de la invasió russa d'Ucraïna el 24 de febrer del 2022, que està afectant els productors agraris europeus i espanyols i suposa una amenaça greu de pertorbació del mercat com a conseqüència dels augments significatius dels costos de producció i les alteracions dels fluxos comercials.
D'altra banda, en el cas de l'apicultura, la situació de sequera i el conflicte bèl·lic a Ucraïna no ha fet més que agreujar la situació que ja travessava els últims anys, caracteritzada per la problemàtica multifactorial que pateix pels baixos índexs de rendiment registrats per rusc. Malgrat l'augment de cens de caseres, els nivells de producció segueixen estancats, o fins i tot en disminució, respecte a anys anteriors.
Això es deu principalment a factors sanitaris, com la varroosi o els efectes d'una meteorologia canviant, amb períodes de sequera i temperatures elevades o pluges torrencials que afecten els recursos vegetals necessaris perquè les abelles puguin exercir la seva funció i produir mel i altres productes apícoles.
A aquests problemes productius, se suma un fort desequilibri per l'entrada a Espanya d'una gran quantitat de mel importada de tercers països, molt en particular d'Ucraïna, a preus reduïts. D'altra banda, la major part de l'activitat apícola al nostre país és transhumant, i per això vist greument impactada per l'increment del cost del combustible, així com el d'altres matèries primeres necessàries per a la producció de mel. Aquesta situació compromet la viabilitat de les explotacions i afecta el seu futur, que és una peça clau per mantenir l'economia rural de les zones de producció i la conservació del paisatge i el seu equilibri, així com per contribuir a garantir una alimentació sana i saludable als consumidors europeus, per l'important paper que tenen com a pol·linitzadors.
En data 24 de març del 2022, es va publicar al DOUE la comunicació de la Comissió Europea relativa al marc temporal sobre les mesures d'ajuda estatal destinades a donar suport a l'economia després de l'agressió de Rússia contra Ucraïna (2022/C 131 I/01). La comunicació reconeix el fort impacte de la guerra d'Ucraïna sobre els sistemes alimentaris i estableix el marc per a les mesures de suport als sectors agraris i ramaders més afectats.
En aquesta comunicació es reconeix que, entre d'altres, la crisi geopolítica provocada per l'agressió russa contra Ucraïna està tenint repercussions especialment greus en els sectors de l'agricultura, la indústria alimentària, la pesca i l'aqüicultura de la UE. Els alts preus de l'energia es reflecteixen en els preus dels fertilitzants.
A l'esforç global dels Estats membres per fer front als reptes derivats de la guerra d'agressió russa contra Ucraïna, aquesta comunicació estableix les possibilitats que tenen els Estats membres, en virtut de les normes sobre ajuts estatals de la UE, per garantir la liquiditat i l'accés al finançament de les empreses, especialment les pimes, que s'enfronten a reptes econòmics com a conseqüència de la crisi actual i per incentivar una reducció del consum energètic.
Mitjançant aquesta comunicació, la Comissió estableix un marc sota el qual aquesta podrà considerar aquests ajuts estatals compatibles amb el mercat interior d'acord amb l'article 107, apartat 3, lletra b, del TFUE, sempre que es compleixi la totalitat de les condicions establertes.
Una de les mesures d'ajuts establerts es correspon a l'anomenada línia “Imports limitats d'ajuts”, prevista com a mesura 2.1 i que té una regulació específica per al sector primari agrari.
Durant aquest temps de vigència, el marc temporal comunitari es va modificar en diverses ocasions per diferents motius, i actualment el marc vigent és el que s'estableix mitjançant la Comunicació de la Comissió de 9 de març de 2023 (2023/C 101/03).
En aquest sentit, aquesta comunicació estableix que la Comissió pot autoritzar aquests ajuts sempre que es concedeixin d'acord amb un pla que disposi d'una estimació pressupostària; es concediran com molt tard el 31 de desembre del 2023; es concediran a empreses afectades per la crisi; no han de superar els 250.000,00 € per empresa dedicada a la producció primària de productes agrícola, i no s'establiran en funció del preu o la quantitat dels productes comercialitzats.
A l'empara d'aquest marc temporal, l'Estat espanyol va notificar a la Comissió Europea el Marc Nacional Temporal relatiu a les mesures previstes. Aquest marc nacional es va aprovar per la Decisió de la Comissió Europea de 10 de juny de 2022 amb núm. SA.102771(2022/N) i posteriorment es va modificar mitjançant la Decisió de 18 d'agost de 2022, corresponent al núm. SA.103941 (2022/N) i la de 12 de desembre de 2022, amb núm. SA.104884.
Sobre aquesta base, i atesa l'afectació de la crisi esmentada al sector apícola de les Illes Balears, es considera necessari convocar una línia d'ajuts corresponent a la mesura 2.1 “Imports limitats d'ajuda” esmentada.
En virtut de tot això, el Reial decret llei 4/2023, d'11 de maig, pel qual s'adopten mesures urgents en matèria agrària i d'aigües en resposta a la sequera i a l'agreujament de les condicions del sector primari derivat del conflicte bèl·lic a Ucraïna i de les condicions climatològiques, així com de promoció de l'ús del transport públic col·lectiu terrestre per part dels joves i prevenció de riscos laborals en episodis de temperatures elevades (BOE núm. 113, de 12 de maig de 2023), estableix, entre d'altres, a l'article 5, uns ajuts directes al sector apícola destinats a compensar els titulars d'explotacions apícoles per la pèrdua d'ingressos derivada de la disminució de la producció com a conseqüència de la falta de pol·linització i de l'increment de les entrades, consistent en un únic pagament en funció de l'àrea d'afectació i del nombre de caseres, emparats, d'acord amb el que estableix l'article 11, en el Marc Nacional Temporal Ucraïna esmentat.
De la mateixa manera, l'article 5 esmentat atribueix la convocatòria, tramitació, resolució, justificació, pagament i control dels ajuts, a les autoritats competents de les comunitats autònomes.
El Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les que deriven de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajuts que preveu la normativa de la Unió Europea.
Mitjançant el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. En concret, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.
D'acord amb el que disposa l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes subvencions mitjançant una resolució.
Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent
RESOLUCIÓ
Primer Objecte dels ajuts i àmbit d'aplicació
1. S'aprova, per a l'any 2023, la convocatòria d'ajuts al sector apícola davant la crisi provocada per la guerra d'Ucraïna i altres factors climatològics, destinada a compensar els titulars d'explotacions apícoles per la pèrdua d'ingressos derivada de la disminució de la producció com a conseqüència de la falta de pol·linització i de l'increment de les entrades, d'acord amb el que estableix el Reial decret llei 4/2023, d'11 de maig, pel qual s'adopten mesures urgents en matèria agrària i d'aigües en resposta a la sequera i a l'agreujament de les condicions del sector primari derivat del conflicte bèl·lic a Ucraïna i de les condicions climatològiques, així com de promoció de l'ús del transport públic col·lectiu terrestre per part dels joves i prevenció de riscos laborals en episodis de temperatures elevades publicat al Butlletí Oficial de l'Estat núm. 113, de 12 de maig de 2023.
2. Aquests ajuts s'han de concedir de conformitat amb el que estableix la mesura 2.1 “Imports limitats d'ajuda” per a empreses dedicades a la producció primària de productes agrícoles del marc nacional temporal aprovat per la Comissió Europea en la seva Decisió SA.102771(2022/N) i les seves modificacions, i d'acord amb el marc temporal comunitari, relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a donar suport a l'economia després de l'agressió de Rússia contra Ucraïna (2022/C 131 I/01).
3. L'àmbit territorial d'aplicació d'aquests ajuts són les Illes Balears.
Segon Finançament de la convocatòria
Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de cinc mil dos-cents cinquanta euros (5.250,00 €) amb càrrec als pressupostos del FOGAIBA de l'any 2023. Aquestes quanties es podran incrementar amb crèdits que es poden destinar a aquesta finalitat.
Aquests ajuts els finança en la seva totalitat l'Administració general de l'Estat.
Tercer Beneficiaris
1. Poden ser beneficiaris dels ajuts previstos en aquesta resolució els apicultors transhumants i professionals, entesos com aquells que reuneixin els requisits següents:
a. Que siguin titulars, a data d'1 de gener del 2023, d'explotacions inscrites en el Registre general d'explotacions ramaderes (REGA) amb el tipus d'explotació «Transhumant» com a sistema productiu.
b. Que les explotacions tinguin un cens associat igual o superior a 150 caseres, segons la definició d'explotació professional que estableix l'article 2.g del Reial decret 209/2002, de 22 de febrer, pel qual s'estableixen normes d'ordenació de les explotacions apícoles, i que hagin fet la declaració censal obligatòria l'any 2022 d'acord amb el que preveu l'article 7.5 del Reial decret esmentat.
c. Que l'explotació estigui ubicada a les Illes Balears.
2. Quan es tracti d'una agrupació de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cadascun dels membres, com també l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris.
En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació amb el poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació. L'agrupació no es pot dissoldre fins que hagi transcorregut el termini de prescripció que preveu l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
3. No poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les persones, les entitats i les associacions en les quals es presenti alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions. La justificació de no estar incurs en les prohibicions establertes es farà de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
4. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que les persones beneficiàries estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com el que disposen els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió de l'ajuda.
La comprovació del compliment del requisit esmentat en el paràgraf anterior la farà el FOGAIBA, ja que la presentació de la sol·licitud suposa l'autorització per comprovar-la, tret que es manifesti el contrari. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant una declaració responsable. En cas que la persona sol·licitant de l'ajuda sigui una administració pública, i només pel que fa a les obligacions tributàries amb la CAIB, també s'admet l'acreditació corresponent mitjançant declaració responsable.
5. A més, no poden ser beneficiàries dels ajuts que preveu aquesta resolució les empreses que estiguin subjectes a sancions adoptades per a la UE, entre les quals figuren les següents:
a. Persones, entitats o organismes nomenats específicament en els actes legals que imposin aquestes sancions.
b. Empreses que siguin propietat o que estiguin sota el control de persones, entitats o organismes subjectes a sancions adoptades per la UE.
c. Empreses que exerceixin activitats en sectors subjectes a sancions adoptades per la UE, en la mesura que l'ajuda menyscaba els objectius de les sancions corresponents.
6. La comprovació dels requisits que preveu el punt 1 la farà d'ofici l'òrgan instructor del procediment, davant de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, mitjançant consulta a la base de dades del REGA, tret de manifestació en contrari de la persona interessada, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització. En cas de denegar l'autorització esmentada, s'ha de presentar la documentació corresponent.
7. D'acord amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no es poden beneficiar de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades els últims tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
Quart Actuacions subvencionables
És subvencionable la pèrdua d'ingressos derivada de la disminució de la producció com a conseqüència de la falta de pol·linització i de l'increment de les entrades, que han sobrevingut després de la invasió d'Ucraïna per part de Rússia.
Cinquè Quantia dels ajuts i import màxim de l'ajuda
1. Els ajuts consistiran en un únic pagament d'acord amb les quanties màximes següents per beneficiari atenent la mida de l'explotació:
a) De 150 a 450 caseres: 825 euros.
b) De 451 a 1.000 caseres: 1.650 euros.
c) Més de 1.001 caseres: 2.200 euros.
2. Als efectes de calcular l'import de l'ajuda que s'atorga, es tindrà en compte el següent:
1r. Els abellars abandonats i els caseres morts no donen dret a cobrar ajuts pel seu titular.
2n. En els casos de canvis de titularitat de l'explotació apícola que hagin tingut lloc, al llarg del 2023, es consideraran caseres subvencionables els caseres determinats el 2023 del titular anterior.
3r. En el cas que un mateix beneficiari sigui titular de més d'una explotació als efectes de determinar l'estrat en el qual s'ubica per establir el màxim d'ajuda, se sumarà el cens de totes les seves explotacions localitzades al territori nacional.
3. De conformitat amb el que estableix el punt 56.a del marc temporal de crisi relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a donar suport a l'economia després de l'agressió de Rússia contra Ucraïna, ampliat a través de la Comunicació de la Comissió de 28 d'octubre de 2022 C(2022) 7945 final i el marc nacional temporal aprovat per la Comissió Europea en la seva Decisió SA.102771(2022/N), els ajuts no podran superar els 250.000,00 € per empresa.
Sisè Sol·licituds
1. El període per presentar sol·licituds és des del dia següent a la publicació d'aquesta Resolució en el BOIB, fins al 27 d'octubre de 2023.
2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds d'ajuda d'acord amb el model del formulari que figura a la pàgina web del FOGAIBA (A04026954).
Les persones obligades a relacionar-se electrònicament d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, han de presentar la sol·licitud per mitjans electrònics a través de la Seu electrònica de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
S'han de subministrar totes i cada una de les dades que s'indiquen al formulari, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté el formulari esmentat.
Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:
2.1. En el cas de persones jurídiques, fotocòpia del NIF de la persona sol·licitant.
2.2. Acreditació de la representació amb què actua qui signa la sol·licitud, si escau
2.3. En cas d'agrupacions sense personalitat jurídica, s'ha d'aportar la documentació següent:
a. Document en el qual es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que han subscrit tots els membres.
b. Fotocòpia del NIF de l'agrupació, si se'n disposa. En cas que algun dels associats sigui una persona jurídica, cal aportar, a més, fotocòpia del NIF i del document acreditatiu de la seva representació.
c. Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en el qual es deixi constància expressa dels compromisos d'execució que assumeix cadascú, així com el número de DNI i del compte bancari (IBAN de 24 dígits) de cadascú.
d. Nomenament d'un representant o apoderat únic de l'agrupació amb poder suficient per complir les obligacions que corresponen a l'agrupació com a beneficiària.
e. Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en el qual es faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
3. La comprovació del DNI tant de la persona interessada com del representant, així com del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, i de les dades del REGA, la farà d'ofici el FOGAIBA.
En el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medio Natural i Alimentació per comprovar aquestes dades, cal aportar el document de denegació i el certificat corresponent.
4. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que estiguin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per fer aquesta comprovació, s'ha d'aportar el document corresponent.
Les persones interessades tampoc estan obligades a presentar dades o documents que hagin aportat davant de qualsevol administració. A aquest efecte, aquestes persones han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pot obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.
En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans el compliment dels requisits a què es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució.
5. Si la sol·licitud d'ajuda o qualsevol dels documents que siguin necessaris no reuneix els requisits assenyalats, es requerirà a la persona interessada perquè esmeni el defecte o aporti la documentació en el termini de deu dies, amb la indicació que, si no ho fa, s'entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.
6. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, de tot el contingut d'aquesta convocatòria, de les bases reguladores que estableix el Reial decret llei 4/2023, d'11 de maig, i de la resta de normativa d'aplicació.
Setè Selecció de beneficiaris i criteris objectius i de preferència
1. Els beneficiaris se seleccionaran mitjançant el procediment de concurrència no competitiva. Per tant, se seleccionaran totes les sol·licituds que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria i que incloguin la documentació necessària.
2. En el cas que les sol·licituds amb dret a ajuda superin l'import màxim que es destina a aquesta convocatòria, es reduiran tots i cada un d'aquests ajuts al mateix percentatge fins que s'exhaureixi el crèdit pressupostari.
Vuitè Instrucció del procediment
1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió dels ajuts és l'Àrea de Gestió d'Ajuts del FOGAIBA. Aquest òrgan duu a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.
2. La resolució dels expedients la dictarà el vicepresident en matèria agrària, a proposta del cap del Servei d'Ajuts OCM, de l'Estat i de Pesca, sobre la base de l'informe previ de la unitat gestora del Servei d'Ajuts OCM, de l'Estat i de Pesca, en el qual s'acreditaran, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import.
Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tinguin en compte altres fets, al·legacions i proves, diferents dels que han adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa finalitza el 31 de desembre del 2023 i la resolució s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Una vegada transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat cap resolució expressa, la sol·licitud s'ha d'entendre desestimada.
Tant en la resolució de concessió com de pagament, s'ha d'indicar l'origen del finançament i especificar la quantitat procedent dels fons estatals.
4. Contra aquesta resolució, es pot interposar recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes, a comptar des de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Novè Obligacions dels beneficiaris
1. Són obligacions dels beneficiaris les que estableixen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions i les restants que preveu el marc nacional temporal aprovat per la Comissió Europea en la Decisió SA.102771(2022/N) i les seves modificacions i en el marc temporal comunitari, relatiu a les mesures d'ajuda estatal destinades a donar suport a l'economia després de l'agressió de Rússia contra Ucraïna (2022/C 131 I/01).
2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment de les obligacions indicades és el que preveu el text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament d'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
Desè Justificació i pagament dels ajuts
El pagament de l'ajuda es farà mitjançant transferència bancària, una vegada que s'hagi dictat la resolució de concessió, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, ja que la justificació s'ha fet i acreditat amb caràcter previ a la concessió de l'ajuda.
Onzè Compatibilitat dels ajuts
1. Els ajuts objecte d'aquesta convocatòria són compatibles amb altres ajuts finançats pel Fons Europeu Agrícola de Garantia i el Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural, així com amb les altres mesures establertes amb fons autonòmics per a la mateixa finalitat o una altra.
2. En tot cas, aquests ajuts es poden acumular amb els ajuts concedits en virtut dels reglaments de minimis o amb ajuts concedits d'acord amb reglaments d'exempció per categories, sempre que es respectin les disposicions en matèria d'acumulació que preveuen aquests reglaments.
També es poden acumular amb ajuts concedits en el marc temporal relatiu a la COVID-19, sempre que es respectin les normes d'acumulació respectives.
De la mateixa manera, es poden acumular amb ajuts concedits en virtut de l'article 107, apartat 2, lletra b, del TFUE, però no poden donar lloc a una compensació excessiva del perjudici que hagi patit el beneficiari.
Dotzè Règim jurídic aplicable
El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableix el Reial decret llei 4/2023, d'11 de maig, pel qual s'adopten mesures urgents en matèria agrària i d'aigües en resposta a la sequera i a l'agreujament de les condicions del sector primari derivat del conflicte bèl·lic a Ucraïna i de les condicions climatològiques, així com de promoció de l'ús del transport públic col·lectiu terrestre per part dels joves i prevenció de riscos laborals en episodis de temperatures elevades, en el marc nacional temporal aprovat per la Comissió Europea en la seva Decisió SA.102771(2022/N) al Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i la resta de normativa d'aplicació vigent.
Tretzè Publicació
Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
En el lloc i la data de la signatura electrònica (4 d'octubre de 2023)
El president del FOGAIBA Joan Simonet Pons