Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

AGÈNCIA TRIBUTÀRIA DE LES ILLES BALEARS

Núm. 630073
Resolució de l’administrador tributari, dictada per vacant del director o directora de l’Agència Tributària de les Illes Balears, per la qual s’estableix el règim de suplències i autoritzacions de les unitats administratives de l’Agència Tributària de les Illes Balears per a la disposició material de fons corresponent a pagaments d’aquesta Agència Tributària

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. L'article 73.3 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que la disposició material de fons s'ha d'efectuar necessàriament amb la signatura del director general en matèria de tresoreria i, si escau, de l'interventor general, sense perjudici de l'eventual delegació o suplència d'altres unitats administratives degudament autoritzades. No obstant això, el mateix precepte legal preveu que no és necessària la signatura manuscrita de l'interventor general quan es tracti de moviments interns de fons entre comptes de la Comunitat Autònoma, ni tampoc quan es tracti de pagaments suportats per documents comptables que hagin estat tramitats d'acord amb els automatismes que s'estableixin en el sistema informàtic corresponent.

2. Al seu torn, l'article 76.3 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, després de reiterar que la disposició material de fons s'ha d'efectuar necessàriament amb la signatura del director general competent en matèria de tresoreria i, si escau, de l'interventor general, sense perjudici de l'eventual delegació o suplència en altres òrgans o unitats administratives afegeix que, en els casos en què no pertoqui la signatura manuscrita de l'interventor general, la disposició material de fons s'ha d'efectuar, necessàriament, amb les signatures del director general competent en matèria de tresoreria –sens perjudici de l'eventual delegació o suplència en altres òrgans o unitats administratives- i d'un representant dels òrgans o unitats administratives que la direcció de l'ens hagi autoritzat degudament.

3. D'aquesta manera, les competències o funcions en matèria d'ordenació de pagaments i disposició material de fons en l'àmbit de la Hisenda pública autonòmica corresponen, originàriament, al director general competent en matèria de Tresoreria – això és, actualment, a la directora general del Tresor Política Financera i Patrimoni-, sens perjudici de la possible delegació d'aquestes competències o funcions en altres òrgans o unitats, i sens perjudici que, en el marc de les funcions de fiscalització inherents a l'exercici de la funció interventora, la disposició material de fons requereixi també, com a regla general, la signatura de l'interventor general. Ara bé, en aquest darrer sentit s'ha de tenir en compte que, a més dels casos corresponents a moviments interns de fons entre comptes de la Comunitat Autònoma i dels pagaments suportats per documents comptables tramitats d'acord amb els automatismes que s'estableixin en el sistema informàtic, els pagaments materials corresponents a entitats no sotmeses a fiscalització prèvia tampoc no requereixen la signatura de l'interventor general.

Aquest és el cas de l'Agència Tributària de les Illes Balears, atès el que disposa l'article 23.2 de la  Llei 3/2008, de 14 d'abril, de creació i regulació de l'Agència Tributària de les Illes Balears, i, en general, de tots els organismes autònoms  i entitats anàlogues amb pressupost propi, integrants de la Hisenda pública autonòmica. Per això, l'article 76.3 del Decret 75/2004 esmentat abans preveu que, a més de la signatura del director general competent en matèria de tresoreria –o de la persona en qui delegui o que el supleixi-, es requereix també la signatura d'un representant degudament autoritzat per la direcció de l'ens de què es tracti en cada cas.

4. Efectivament, l'article 1.2 de la Llei 3/2008 esmentada estableix que l'Agència Tributària constitueix un ens de naturalesa estatutària que ha d'exercir determinades funcions de gestió tributària i recaptatòria en nom i per compte de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Així mateix, i en virtut del que disposa l'apartat 4 del mateix article 1, l'Agència Tributària s'ha de regir, en tot allò no previst expressament en la seva normativa específica, per les disposicions generals que regulen els organismes autònoms de la Comunitat Autònoma. A més, l'article 23.2 d'aquesta mateixa Llei preveu que tota l'activitat de l'Agència Tributària ha de restar sotmesa al control financer permanent, que ha d'exercir la Intervenció General de la Comunitat Autònoma, d'acord amb el pla anual que amb aquesta finalitat aprovi la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors, per la qual cosa, els actes de gestió tributària de qualsevol naturalesa i la resta d'actes dels quals es derivin drets de contingut econòmic, dictats pels òrgans i les unitats administratives de l'Agència Tributària, no estan sotmesos a fiscalització prèvia, sens perjudici de les actuacions de comprovació posteriors que, en execució del control financer permanent, desplegui la Intervenció General.

5. En data 8 de setembre de 2023, la directora general del Tresor, Política Financera i Patrimoni va dictar resolució de delegació de competències en la directora o director de l'Agència Tributària de les Illes Balears de les funcions d'ordenació de pagaments de l'Agència Tributària de les Illes Balears amb càrrec als crèdits del pressupost de l'Agència Tributària, amb inclusió de les competències per dictar les ordres de pagament corresponents i per signar tots els documents comptables i administratius inherents a aquesta funció i, la competència per a la disposició material de fons corresponent a pagaments de l'Agència Tributaria de les Illes Balears que s'hagin d'imputar als crèdits del pressupost de l'Agència Tributària o a operacions no pressupostàries. Aquesta resolució va deixar sense efectes la Resolució de la directora general del Tresor i Política Financera,de 17 de març de 2021, de delegació de competències en la directora o el director de l'Agència Tributària de les Illes Balears en matèria de disposició de fons.

6. El càrrec de director o directora de l'Agència Tributària, a dia d'avui, està vacant. L'article 5.3 de l'Ordre de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques, de 22 de desembre de 2016, per la qual es regula l'estructura organitzativa i funcional de l'Agència Tributària de les Illes Balears (BOIB núm. 163, de 29 de desembre), disposa que, sens perjudici del règim general o particular de suplències que, si s'escau, s'estableixi per una resolució del director, la persona responsable del Departament de Gestió i Recaptació Tributària substitueix el director de l'Agència en els supòsits d'absència, de vacant o de malaltia. En l'actualitat, la persona responsable d'aquest Departament és qui ocupa el lloc de treball d'administrador tributari, d'acord amb el que estableix l'article 5.1 de l'Ordre esmentada.

7. En data 2 d'octubre de 2023, l'administrador tributari, per vacant de la Direcció de l'Agència Tributària, va dictar resolució d'acceptació de la delegació de competències de la directora general del Tresor, Política Financera i Patrimoni en matèria de pagament i disposició material de fons.

8. Tot plegat exigeix l'aprovació d'un règim de suplències i d'autoritzacions en aquest àmbit de l'ordenació de pagaments i de la disposició material de fons corresponent a pagaments de l'Agència Tributària de les Illes Balears.

Fonaments de dret

1. L'article 73 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. Els articles 9 i 13  de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

3. Els articles 25, 26 i 42 d) de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

4. Els articles 1.2 i 23.2 de la Llei 3/2008, de 14 d'abril, de creació i regulació de l'Agència Tributària de les Illes Balears.

5. Els articles 4 i 5.3 de l'Ordre de la consellera d'Hisenda i Administracions Públiques, de 22 de desembre de 2016, per la qual es regula l'estructura organitzativa i funcional de l'Agència Tributària de les Illes Balears, modificada per l'Ordre 16/2022 de la consellera d'Hisenda i Relacions Exteriors de data 10 de juny de 2022.

6. El Decret 8/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s'estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

7. El Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

8. El Decret 16/2023, de 20 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es modifica el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

9. El Decret 56/2023, de 21 de juliol, pel qual es disposa el nomenament d'alts càrrecs de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Innovació, i, entre aquests, l'actual directora general del Tresor, Política Financera i Patrimoni.

10. La Resolució de la directora general del Tresor, Política Financera i Patrimoni, de 8 de setembre de 2023,  de delegació de competències en la directora o el director de l'Agència Tributària de les Illes Balears en matèria d'ordenació de pagaments i disposició material de fons (BOIB núm. 126, de 12 de setembre de 2023)

11. La Resolució de l'administrador tributari, de 2 d'octubre de 2023, d'acceptació de la delegació de competències en matèria de pagaments y disposició material de fons (BOIB núm. 136, de 5 d'octubre de 2023).

Per tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Disposar que, en cas de vacant, d'absència o de malaltia, la signatura del director o directora de l'Agència Tributària per a l'ordenació de pagaments i per a la disposició material de fons corresponent a pagaments de l'Agència Tributària de les Illes Balears correspon als òrgans i les unitats administratives següents, per aquest ordre:

  • 1r Administrador tributari
  • 2n Cap del Servei de Gestió Econòmica Financera
  • 3r Cap del Servei de Control d'Ingressos
  • 4t Cap del Serveis de Transmissions
  • 5è Cap de la Secció adscrit al Servei de Gestió Econòmica Financera

2. Autoritzar tots els òrgans i les unitats a què es refereix el punt anterior, pel mateix ordre de prelació,  per a la signatura de la disposició material de fons que, d'acord amb l'article 76.3 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinants aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, s'ha de fer conjuntament amb la del director o directora de l'Agència Tributària de les Illes Balears o la de la persona que, d'acord amb el que disposa el punt anterior, la supleixi.

3. Deixar sense efectes la Resolució de l'administrador tributari de 16 d'abril de 2021, dictada per vacant del director o directora de l'Agència Tributària de les Illes Balears, per la qual s'estableix el règim de suplències i d'autoritzacions de les unitats administratives de l'Agència Tributària de las Illes Balears per a la disposició material de fons corresponent a pagaments d'aquesta Agència (BOIB núm. 53 de 22 d'abril de 2021)

4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, (signat electrònicament: 5 d'octubre de 2023)

L'administrador tributari de l'Agència Tributària de les Illes Balears Justo Alberto Roibal Hernández Per vacant del director o directora de l'ATIB Art. 5.3 de l'Ordre de la consellera d'Hisenda  i Administracions Públiques de 22/12/2016 (BOIB núm. 163, de 29/12/2016)