Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS

Núm. 619060
Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia, i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions «SOIB Formació i Ocupació» per al 2023, per presentar projectes mixts d’ocupació i formació, finançada amb fons de la Conferència Sectorial d’Ocupació i Assumptes Laborals i que pot ser cofinançada per la Unió Europea, a través de l’FSE+ per al període 2021-2027

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

Mitjançant el Reial decret 1268/2001, de 29 de novembre (BOE núm. 291, de 5 de desembre), es traspassen les competències en matèria de gestió del treball, de l'ocupació i de la formació a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que les assumeix per mitjà del Decret 136/2001, de 14 de desembre, d'assumpció i distribució de les competències transferides de l'Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria de gestió del treball, de l'ocupació i de la formació (BOIB núm. 136, de 27 de desembre).

El Decret 22/2020, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el text consolidat del Decret d'aprovació dels Estatuts del Servei d'Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm.131, de 25 de juliol), estableix com a actuacions del SOIB, entre d'altres, exercir les funcions necessàries per gestionar les polítiques actives d'ocupació; gestionar el conjunt de programes i mesures d'orientació, ocupació, formació i formació en alternança amb l'ocupació, amb l'objectiu de possibilitar l'accés de les persones desocupades al mercat de treball, per compte propi o d'altri; l'adaptació de la formació i la requalificació per a l'ocupació dels treballadors, així com les altres accions destinades a fomentar l'esperit empresarial i l'economia social i a millorar les condicions dels treballadors.

El Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, pel qual es desplega la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es desenvolupa el sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral, regula en l'article 30.2 els programes públics mixts d'ocupació-formació aprovats per les administracions públiques.

D'altra banda, el Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, desenvolupa el contracte per a la formació i l'aprenentatge i estableix les bases de la formació professional dual, mentre que l'Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, regula els aspectes formatius del contracte per a la formació i l'aprenentatge, i desplega el Reial decret 1529/2012.

El Reial decret llei 32/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reforma laboral, la garantia de l'estabilitat en l'ocupació i la transformació, modifica l'article 11 del Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, que suposa un canvi de model dels contractes formatius, un dels quals és el contracte de formació en alternança, a fi d'establir una regulació eficaç d'aquests contractes que proporcioni un marc idoni perquè les persones joves s'incorporin al mercat de treball, que té per objecte compatibilitzar l'activitat laboral retribuïda amb els corresponents processos formatius en l'àmbit de la formació professional, els estudis universitaris o el catàleg d'especialitats formatives del Sistema Nacional d'Ocupació.

En totes les disposicions que no s'oposin a la Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la Formació Professional, la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral, en l'article 8.1.d) inclou la formació en alternança amb l'ocupació com una iniciativa de formació professional per a l'ocupació. Un dels col·lectius al qual van dirigides les mesures que estableix aquesta Llei són els joves majors de 16 anys i menors de 30 anys. Es tracta d'un rang d'edat que es troba en l'àmbit d'aplicació específic de la Garantia Juvenil, mesura que la Comissió Europea impulsa per pal·liar el greu problema de la desocupació juvenil que afecta tots els estats membres i, especialment, Espanya.

Per un altre costat, el Reial decret 1069/2021, de 4 de desembre (BOE núm. 292, de 7 de desembre), aprova l'Estratègia Espanyola d'Activació per a l'Ocupació 2021-2024 (EEAO), que es configura com a marc normatiu per coordinar i executar les polítiques actives d'ocupació i d'intermediació laboral en el conjunt de l'Estat. A més, el Pla d'Ocupació de Qualitat de les Illes Balears (POQIB) 2022-2025 inclou l'acció 4.7.3. «Fomentar els programes mixts d'ocupació i formació amb les entitats locals i les entitats sense ànim de lucre de les Balears», perquè ajudin a impulsar estratègies de desenvolupament local i l'adquisició de formació professionalitzadora per a les persones beneficiàries, tant joves aturats com persones majors de 30 anys que són aturats de llarga durada.

Aquesta convocatòria està inclosa en el Pla Anual per al Foment de l'Ocupació Digna de 2023, en dues línies com a programa propi «AP0485 SOIB Jove Programes mixts per a menors de 30 anys» i «AP0484 SOIB 30 Formació i Ocupació: programes mixts per a majors de 30 anys», i dona resposta als objectius estratègics de l'EEAO i a les prioritats, les línies d'actuació i les accions del POQIB. Així mateix, l'experiència de convocatòries anteriors ha demostrat que els programes públics d'ocupació-formació són un recurs que permet als alumnes treballadors adquirir les competències professionals necessàries per a la inserció laboral, ja que s'estructuren en ensenyaments específics de formació i de pràctica professional en un context real de feina.

Per elaborar aquesta convocatòria s'han tingut en compte les àrees prioritàries que estableix la disposició transitòria segona de la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral.

Al mateix temps, els programes mixts d'ocupació i formació es troben entre les mesures i accions que estableix l'article 106 de la Llei 18/2014, de 15 d'octubre, d'aprovació de mesures urgents per al creixement, la competitivitat i l'eficiència, per assolir els objectius del Sistema Nacional de Garantia Juvenil. Per un altre costat, el Reial decret llei 6/2016, de 23 de desembre, de mesures urgents per a l'impuls del Sistema Nacional de Garantia Juvenil, ha modificat el Sistema Nacional de Garantia Juvenil per tal de facilitar que un major nombre de joves tenguin accés a les oportunitats de la Garantia Juvenil.

Les accions dirigides als joves inscrits en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil que preveu aquesta convocatòria poden ser cofinançades per la Unió Europea a través del Fons Social Europeu Plus (FSE+). Per aquest motiu, hi són aplicables els reglaments d'aquests fons: el Reglament (UE) 2021/1057 i el Reglament (UE) 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny de 202 i el Reglament UE EURATOM 2020/2093, del Consell, de 17 de desembre de 2020, per el qual s'estableix el marc financer pluriennal per al període 2021-2027. Així mateix, aquesta actuació s'inclou en l'objectiu específic a): «Millorar l'accés a l'ocupació i a mesures d'activació de tots els demandants d'ocupació, i en particular de les persones joves, especialment a través de l'aplicació de la Garantia Juvenil, dels aturats de llarga durada i els grups desfavorits en el mercat laboral i de les persones inactives, així com la promoció de l'ocupació per compte propi i l'economia social».

D'altra banda, el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, estableix el Catàleg de simplificació documental.

La Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, d'igualtat efectiva d'homes i dones, en els títols II, IV i V, fixa el marc d'actuació en relació amb els programes d'ocupació. Aquest marc condiciona, de manera específica, els procediments de selecció dels beneficiaris de les accions previstes i els criteris de valoració dels projectes en aquesta convocatòria, mentre que la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d'agost), determina en el títol IV, capítol III, el marc d'actuació en relació amb l'àmbit laboral a les Illes Balears. Així mateix, la Llei 11/2016 inclou en l'article 11 una sèrie de consideracions respecte dels ajuts públics.

L'objecte d'aquesta convocatòria és subvencionar projectes de formació dual, que inclouen un conjunt d'accions i iniciatives mixtes, formatives i d'ocupació, que tenen per objecte la qualificació professional de les persones que hi participen, en un règim d'alternança amb l'activitat laboral d'una empresa, en el marc del sistema de formació professional per a l'ocupació, d'acord amb el Reial decret 1529/2012 i l'Ordre ESS/2518/2013, per la qual es regulen els aspectes formatius del contracte per a la formació i l'aprenentatge, en desplegament del Reial decret 1529/2012.

Les accions formatives han d'incloure obligatòriament formació vinculada a certificats de professionalitat; d'aquesta manera, s'ha de tenir en compte la disposició transitòria primera del Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, per la qual es desplega l'ordenació del Sistema de Formació Professional que, sobre la vigència de l'ordenació dels certificats de professionalitat, estableix que fins que no es modifiqui de manera reglamentària, romandrà vigent l'ordenació dels certificats de professionalitat recollida en cadascun dels reials decrets pels quals s'estableixen i la seva oferta quedarà integrada en els graus C del Sistema de Formació Professional amb la denominació de certificats professionals.

L'article 16.1 del Reial decret 1529/2012 disposa que: «L'activitat formativa inherent al contracte per a la formació i l'aprenentatge, que té com a objectiu la qualificació professional dels treballadors en un règim d'alternança amb l'activitat laboral retribuïda en una empresa, ha de ser la necessària per obtenir un títol de formació professional de grau mitjà o superior o bé un certificat de professionalitat o, si escau, un certificat acadèmic o una acreditació parcial acumulable». Per tant, els ajuts que es concedeixin a l'empara d'aquesta convocatòria no es consideren ajuts d'Estat, atès que, d'acord amb la comunicació de la Comissió relativa al concepte d'ajut d'Estat, en virtut de l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, l'educació pública organitzada dins el sistema nacional d'educació finançada i supervisada per l'Estat es pot considerar una activitat no econòmica. Aquests principis poden comprendre serveis d'educació pública com ara la formació professional.

Per tramitar les sol·licituds i gestionar la convocatòria, s'ha d'utilitzar l'aplicació web de gestió de la formació ESOIB, com a sistema a què es pot accedir des de l'adreça electrònica <https://soib.es>. Si bé no suposa una tramitació telemàtica, sí que permet la gestió electrònica dels expedients. Per accedir a l'aplicació ESOIB, els sol·licitants han de disposar d'un certificat digital, i la tramitació s'ha de fer seguint les passes que defineix l'apartat 10 de la convocatòria, relatiu al termini i model de presentació de les sol·licituds.

En tot el que no estableix aquesta Resolució, cal ajustar-se al que disposa la resta de normativa d'aplicació general.

S'ha informat d'aquesta convocatòria al Consell de Formació Professional de les Illes Balears, d'acord amb l'article 11.1 de la Llei 30/2015.

Aquesta convocatòria està inclosa dins el Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears 2021-2023, aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 20 de desembre de 2021 (BOIB núm. 175, de 23 de desembre), dins l'objectiu estratègic I.1, de formació en relació amb la diversificació econòmica, i la línia I.1.4: «Ajuts per a entitats que promoguin processos mixts de formació i ocupació, amb dues línies d'ajuts: una, per a persones joves desocupades majors de 16 anys i menors de 30, i l'altra, per a persones desocupades de 30 anys o més (SOIB Formació i Ocupació/Programes mixts)», i ha estat autoritzada per l'Acord del Consell de Govern de dia 15 de setembre de 2023.

Per tot això, en l'exercici de les competències atribuïdes pel Decret 22/2020, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el text consolidat del Decret d'aprovació dels Estatuts del SOIB, i d'acord amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reglament aprovat mitjançant el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, i altres disposicions d'aplicació general; tenint en compte igualment les disponibilitats pressupostàries, i havent-ne informat el Consell de Direcció del SOIB, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria de subvencions per a l'any 2023 per presentar projectes mixts d'ocupació i formació, amb dues línies d'ajuts: una, per a joves desocupats majors de 16 anys i menors de 30 anys (en particular, les persones no ocupades i no integrades en els sistemes d'educació i formació), que pot ser cofinançada per la Unió Europea a través del Fons Social Europeu Plus (FSE+) per al període 2021-2027, i una altra, per a desocupats de 30 anys o més, finançada amb fons provinents del repartiment acordat en la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals, d'acord amb les condicions que especifica l'annex 1 d'aquesta Resolució.

2. Comunicar la convocatòria a la Base de dades nacional de subvencions.

3. Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears la convocatòria, la qual començarà a tenir efectes l'endemà d'haver-s'hi publicat.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, i president del SOIB, en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposen l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d'abril), i l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que estableix l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).

 

(Signat electrònicament: 29 de setembre de 2023)

El conseller d'Empresa, Ocupació i Energia, i president del Servei d'Ocupació de les Illes Balears Alejandro Sáenz de San Pedro García

 

 

ANNEX 1 Convocatòria

1. Objecte i àmbit d'aplicació

1. Aquesta Resolució té per objecte aprovar, en règim de concurrència competitiva, la convocatòria de subvencions per a l'any 2023 per presentar projectes mixts d'ocupació i formació, amb dues línies d'ajuts:

— Línia 1: per a persones joves desocupades majors de 16 anys i menors de 30 anys inscrites en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil.

— Línia 2: per a persones desocupades de 30 anys o més.

2. Els programes mixts d'ocupació i formació són programes de formació dual, en la modalitat de formació en alternança, en els quals es combina la formació teòrica i l'experiència pràctica al llarg del programa, en el marc del contracte de formació en alternança.

3. L'objectiu dels programes que es desenvolupen en el marc d'aquesta convocatòria és millorar les aptituds i les competències professionals de les persones que hi participen, alhora que es duen a terme projectes d'interès general i social.

4. L'àmbit d'aplicació d'aquesta convocatòria és la comunitat autònoma de les Illes Balears.

2. Normativa i règim jurídic

Totes les accions subvencionades en el marc d'aquesta convocatòria es regeixen per la normativa següent:

1. La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

2. L'Ordre 16/2023 del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de 17 de maig de 2023 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears.

3. El Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, i modificat pel Reial decret llei 32/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reforma laboral, la garantia de l'estabilitat en l'ocupació i la transformació.

4. El Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desenvolupa el contracte per la formació i l'aprenentatge i s'estableixen les bases de la formació professional dual, i la normativa de desplegament.

5. L'Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, per la qual es regulen els aspectes formatius del contracte per a la formació i l'aprenentatge, que desplega el Reial decret 1529/2012.

6. La Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral, i el que sigui aplicable de l'Ordre TMS/368/2019, de 28 de març.

7. El Reial decret 694/2017, de 3 de juliol, pel qual es desplega la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el sistema de formació professional per a l'ocupació en l'àmbit laboral.

8. La Llei 43/2006,de 29 de desembre, per a la millora del creixement i de l'ocupació i les modificacions posteriors.

9. El Reial decret 818/2021, de 28 de setembre, pel qual es regulen els programes comuns d'activació per a l'ocupació del sistema nacional d'ocupació.

10. El Reglament (UE) 2021/1057, el Reglament (UE) 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny de 2021 i el Reglament UE EURATOM 2020/2093, del Consell, de 17 de desembre de 2020, pel qual s'estableix el marc financer pluriennal per al període 2021-2027.

11. El Reial decret 62/2022, de 25 de gener, de flexibilització dels requisits exigibles per impartir ofertes de formació professional conduents a l'obtenció de certificats de professionalitat, així com de l'oferta de formació professional en centres del sistema educatiu i de formació professional per a l'ocupació.

12. Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'ocupació.

13. Llei 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la formació professional.

14. El Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, pel qual es desenvolupa l'ordenació del Sistema de Formació Professional.

15. Ordre ESS/1924/2016, de 13 de desembre, per la qual es determinen les despeses subvencionables pel Fons Social Europeu durant el període de programació 2014-2020 o normativa que la substituexi.

En tots els aspectes que no prevegi aquesta convocatòria, s'ha d'aplicar l'Ordre 16/2023, de 17 de maig.

3. Conflicte d'interessos de les persones participants

Les persones que intervinguin en el procés de selecció dels beneficiaris, o en els processos de verificació del compliment de les condicions, han de manifestar de forma expressa l'absència o no de conflicte d'interessos o de causa d'abstenció, d'acord amb el que estableix l'article 61 del Reglament (UE, Euratom) 2018/1046, del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol (Reglament Financer) i l'article 23 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic. En cas de tenir lloc un conflicte d'interessos o causa d'abstenció, la persona afectada s'ha d'abstenir d'intervenir en les actuacions.

4. Crèdit assignat

1. En previsió que la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals per al 2023 mantengui el criteri que estableix la disposició addicional quarta de l'Ordre TES/630/2023, de 14 de juny (BOE núm. 144, de 17 de juny de 2023), les accions que inclou aquesta convocatòria les pot cofinançar la Unió Europea mitjançant el Fons Social Europeu Plus (FSE+, per al període 2021-2027), objectiu específic a): «Millorar l'accés a l'ocupació i a mesures d'activació de tots els demandants d'ocupació, i en particular de les persones joves, especialment a través de l'aplicació de la Garantia Juvenil, dels aturats de llarga durada i els grups desfavorits en el mercat laboral i de les persones inactives, així com la promoció de l'ocupació per compte propi i l'economia social.

2. El crèdit assignat inicialment a aquesta convocatòria és de 12.000.000,00 €, amb càrrec als pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, distribuïts en dues línies:

— Línia 1: 6.000.000,00 €, per a joves desocupats majors de 16 anys i menors de 30, distribuïts de la manera següent i sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient:

Any 2023: 4.500.000,00 €, imputables al centre de cost 76101, subprograma 322D04, capítol 4, fons finalista 23020.

Any 2025: 1.500.000,00 €, imputables al centre de cost 76101, subprograma 322D04, capítol 4, fons finalista 25020.

— Línia 2: 6.000.000,00 €, per a desocupats de 30 anys o més, distribuïts de la manera següent sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient:

Any 2023: 4.500.000,00 €, imputables al centre de cost 76101, subprograma 322D04, capítol 4, fons finalista 23020.

Any 2025: 1.500.000,00 €, imputables al centre de cost 76101, subprograma 322D04, capítol 4, fons finalista 25020.

Les partides del pressupost de despeses que correspon a cadascuna de les anualitats s'ha d'imputar al fons corresponent (23020, 25020) i s'ha de finançar mitjançant els fons del Ministeri de Treball i Economia Social que cada any es distribueixen territorialment mitjançant la Conferència Sectorial d'Ocupació i Assumptes Laborals de cadascun dels exercicis als quals afecti.

En cas que el crèdit previst en aquesta convocatòria excedeixi aquest finançament, s'ha d'imputar amb càrrec a altres crèdits disponibles del SOIB corresponents a l'exercici del qual es tracti.

3. L'import consignat inicialment a la convocatòria es pot ampliar de conformitat amb l'article 3.4.b) de l'Ordre 16/2023.

5. Entitats i ens beneficiaris

1. Poden presentar projectes mixts d'ocupació i formació en el marc d'aquesta Resolució les entitats que s'esmenten a continuació, les quals han de ser competents per executar-ne les obres o els serveis:

a) Ens del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i del sector públic estatal: organismes autònoms, entitats públiques empresarials, societats mercantils públiques, fundacions del sector públic, els consorcis.

b) Entitats locals i organismes autònoms, així com les entitats dependents de dret públic o vinculades amb personalitat jurídica pròpia, amb competència en matèria de promoció d'ocupació, la titularitat de les quals sigui íntegrament de les entitats locals.

c) Associacions, fundacions i altres entitats sense ànim de lucre considerades com a entitats del tercer sector d'acció social, que estableix la Llei 3/2018, de 29 de maig, del tercer sector d'acció social. (En el cas d'entitats sense ànim de lucre, cal indicar el número de cens).

Les entitats dependents o vinculades als ens locals que disposin de personalitat jurídica i NIF propi han de presentar la sol·licitud en nom seu, i el projecte de l'obra o el servei d'interès general i social per executar ha de ser competència seva i s'ha de dur a terme d'acord amb els seus estatuts o mitjançant les entitats en les quals tenguin delegades les funcions de programació i gestió de polítiques actives i de foment de l'ocupació.

2. No es poden beneficiar de les subvencions les entitats en les quals concorri alguna de les situacions establertes a l'article 2.2 de l'Ordre 16/2023.

6. Subcontractació

L'objecte d'aquestes accions l'han d'executar directament els beneficiaris per la qual cosa no es permet la subcontractació amb tercers.

7. Requisits

En el moment de presentar la sol·licitud, les entitats sol·licitants han d'estar acreditades o inscrites en el Registre estatal de d'entitats de formació en cadascuna de les especialitats que sol·licitin incloses en el Catàleg d'especialitats formatives, d'acord amb l'article 15 de la Llei 30/2015, en aplicació de la disposició transitòria primera del Reial Decret 278/2023, d'11 de abril, pel qual s'estableix el calendari d'implantació del Sistema de Formació Professional establert a la Llei orgànica 3/2022, de 31 de març.

Totes les especialitats formatives s'han d'impartir en les aules acreditades o inscrites per a l'especialitat corresponent, requisit indispensable per desenvolupar la formació.

Requisits dels projectes

Els projectes que es presentin en el marc d'aquesta Resolució han de complir els requisits generals següents i, si escau, els específics:

A. Requisits generals

I. Pla de treball individual

Els projectes han de preveure l'elaboració d'un pla de treball individual per a cada alumne treballador, en el qual ha de constar l'àrea de treball on s'ubicarà la persona en el temps de treball efectiu i el compromís entre l'entitat i l'alumne treballador per fer una sèrie d'activitats que facilitin l'adquisició de competències professionals. A l'inici del projecte, s'ha de presentar el pla inicial de treball que ha d'identificar els recursos que més s'ajustin a les necessitats de la persona i que puguin millorar-ne l'ocupabilitat.

Aquest pla de treball ha d'incorporar les actuacions necessàries que s'han de dur a terme entre l'alumne treballador i el centre, la temporalització i les tasques concretes que ha de fer cada part implicada en el procés durant el projecte.

Al final del projecte s'ha de revisar i elaborar el pla de treball individual final.

II. Formació obligatòria del Catàleg d'especialitats formatives i actuacions obligatòries

a) Certificats de professionalitat

Com a mínim, els projectes han de programar la formació d'un certificat de professionalitat complet. A més d'aquesta formació, poden programar mòduls formatius corresponents a unitats de competència d'altres certificats de professionalitat o formació complementària.

Els continguts de tota la formació que es programin han de tenir una coherència i han d'estar relacionats directament amb l'ocupació objecte del projecte i de l'obra d'interès general i social per desenvolupar.

El Catàleg d'especialitats formatives (vigent en aplicació de la disposició transitòria primera del Reial decret 278/2023, d'11 d'abril), es troba a disposició de les persones interessades en el web: <https://intranet.caib.es/esoibfront/formacio/certificatsProfessionals.xhtml>.

Els formadors que imparteixen aquesta formació han de reunir els requisits que estableixen els reials decrets que regulen cada certificat de professionalitat així com els requisits exigits pel Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat (BOE núm. 27, de 31 de gener), l'Ordre ESS/1897/2013, de 10 d'octubre, per la qual es desplega el Reial decret 34/2008 (BOE núm. 249, de 17 d'octubre) i el Reial decret 62/2022, de 25 de gener.

Per acreditar aquests requisits, en el procés de selecció o abans que comenci l'acció formativa, han d'indicar el número de formador que consta en el Registre públic de persones formadores per impartir accions formatives dirigides a obtenir certificats de professionalitat de les Illes Balears (REFOIB), que regula el Decret 6/2023, de 20 de febrer.

En cas de no disposar de número de formador, han d'aportar la documentació que acrediti el compliment dels requisits.

D'acord amb la disposició addicional novena del Reial decret 659/2023, de 18 de juliol, no serà exigible com a requisit imprescindible sinó com a mèrit l'experiència professional als formadors per impartir docència en els certificats de professionalitat regulats amb anterioritat a l'entrada en vigor del Reial decret indicat, quan disposin de l'acreditació o la titulació requerida que figura en cadascun dels reials decrets, pels quals s'estableix cada certificat de professionalitat.

b) Formació de l'àrea professional d'Orientació laboral de la família professional Formació Complementària (FCO) i sessions d'orientació laboral i cartera de serveis del SOIB.

El personal formador que imparteixi especialitats formatives ha de reunir els requisits que estableix el programa formatiu de l'especialitat formativa.

Amb la finalitat de contribuir a la millora de l'ocupabilitat o la inserció de l'alumnat treballador, el SOIB durà a terme sessions d'orientació durant l'execució del projecte en temps de treball efectiu, i s'establirà un marc de col·laboració entre l'entitat beneficiària i el personal orientador del SOIB.

III. Formació no obligatòria prevista en el Catàleg d'especialitats formatives del SOIB

El Catàleg es troba a disposició de les persones interessades en el web:

<https://intranet.caib.es/esoibfront/formacio/especialitatsFormatives.xhtml>.

Tots els continguts de la formació que es programin han de tenir una coherència pel que fa a les ocupacions objecte del projecte mixt d'ocupació i formació. Per impartir aquesta formació, l'entitat ha de disposar d'un centre inscrit.

El personal formador que imparteixi especialitats formatives ha de reunir els requisits que estableix el programa formatiu de l'especialitat formativa.

Es poden programar competències clau sempre que en la formació programada no hi hagi incompatibilitat de requisits de l'alumnat.

Dins el marc d'aquesta formació no es pot programar la formació «FCOS01 Prevenció de riscs laborals» ni «FCOS02 Bàsic de prevenció de riscs laborals», ja que els articles 18 i 19 de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscs laborals, determinen que l'empresari ha de formar i informar els treballadors dels riscs inherents al seu lloc de feina, i els continguts dels mòduls formatius dels certificats de professionalitat preveuen els aspectes relacionats amb els riscs i la seguretat de la qualificació professional del certificat.

IV. Treball efectiu

El programa públic d'ocupació i formació ha de permetre al treballador compatibilitzar la formació amb la pràctica professional en el lloc de feina. El treball efectiu ha de suposar un mínim del 50 % i un màxim del 65 % de la jornada laboral per la qual s'han contractat els alumnes treballadors.

B. requisits específics

1. Els projectes s'han d'adreçar a activitats d'interès general i social i l'obra o servei ha de ser competència de l'entitat promotora del projecte. En relació amb l'interès general i social i l'obra o el servei, el projecte ha d'incloure els objectius específics, la descripció de les actuacions dels alumnes treballadors, la correspondència de l'activitat laboral amb la formació (amb la qual ha d'estar relacionada directament) i la ubicació concreta on es desenvoluparà el treball efectiu.

2. Els projectes han de tenir de sis a quinze alumnes. Excepcionalment, i en el cas que no s'hi puguin derivar alumnes per manca de demandants inscrits que compleixin els requisits de selecció que estableix la convocatòria o per altres motius justificats degudament, i amb l'autorització del SOIB, es poden autoritzar projectes per a un nombre inferior d'alumnes.

3. La durada dels projectes és de sis a dotze mesos.

4. La data d'inici dels projectes ha d'estar compresa entre l'1 de febrer i 15 de desembre de 2024. A l'efecte d'imputació de despeses del personal directiu, formador i de suport i d'altres costs de l'operació, cal ajustar-se al que estableixen els apartats 16.1 i 16.3.

5. La durada de les accions formatives s'ha d'ajustar al que estableixen els reials decrets que regulen els certificats de professionalitat o els programes formatius de les especialitats formatives concretes.

6. D'acord amb l'article 16 del Reial decret 1529/2012, de 18 de novembre, no s'ha de programar el mòdul de pràctiques professionals no laborals, atès que s'entén que aquest s'ha fet pel treball efectiu.

8. Procediment de selecció i de contractació de les persones treballadores i del personal directiu, formador i de suport pedagògic o de suport administratiu

El procediment de selecció i contractació s'ha de dur a terme seguint els principis rectors de la política d'ocupació que estableix l'article 5 de la Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'ocupació, que són els principis d'igualtat i no discriminació en l'accés i consolidació de l'ocupació i desenvolupament professional, el principi de transparència en el funcionament del mercat de treball, els principis de col·laboració institucional i coordinació, els principis d'adaptació, acompanyament i activació, els principis d'eficàcia i eficiència en el disseny i execució de les polítiques d'ocupació, així com en la prestació dels serveis d'ocupació, bàsics i complementaris i el principi d'adequació a les característiques del territori.

Per dur a terme el registre de les ofertes de feina, les entitats han de complir amb els principis rectors de la política d'ocupació que estableix l'article 5 de la Llei 3/2023, de 28 de febrer, d'ocupació mencionats en el punt anterior.

Els alumnes treballadors, així com el personal directiu, formador, de suport pedagògic o suport administratiu, s'han de seleccionar seguint el protocol del Departament d'Orientació i Intermediació per gestionar els processos de selecció d'aquesta convocatòria, que ha de preveure la possibilitat d'emprar mitjans no presencials.

Aquest protocol ha d'estar disponible en el fons documental d'ESOIB.

1. Selecció dels alumnes treballadors i criteris prioritaris en la selecció

1.1 Selecció dels alumnes treballadors

Per seleccionar els alumnes treballadors s'ha de constituir una comissió mixta de selecció, constituïda per a aquesta finalitat en què han de participar almenys un representant de l'entitat beneficiària i un representant del SOIB. Aquesta comissió ha de seleccionar com a participants les persones que reuneixin els requisits i ha de seguir el procediment que especifica el protocol del Departament d'Orientació i Intermediació per gestionar els processos de selecció d'aquesta convocatòria.

L'entitat ha de publicar l'oferta de manera telemàtica, en el portal web del SOIB: <https://soib.es>. Les ofertes d'ocupació han de tenir caràcter genèric. Totes les ofertes s'han de posar en difusió en el portal web del SOIB.

Les persones participants han de reunir els requisits següents:

  • Estar inscrita com a persona demandant d'ocupació en el SOIB, fet que s'ha de verificar el dia natural anterior a la contractació.
  • Complir els requisits que estableix el Reial decret legislatiu 2/2015, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors en l'article 11.2 i en la disposició addicional segona, referents al contracte de formació en alternança en el marc dels programes públics d'ocupació i formació; aquest fet s'ha d'acreditar mitjançant una declaració responsable de les persones candidates, sense perjudici que el SOIB ho verifiqui posteriorment només per a les que hagin estat seleccionades, abans de ser contractades.
  • Per seleccionar els alumnes treballadors s'han de tenir en compte els criteris d'accés exigits per a cada nivell del certificat de professionalitat que s'imparteix, tal com estableix l'article 20 del Reial decret 34/2008, modificat pel Reial decret 189/2013, de 15 de març, així com els criteris d'accés que detalla el programa formatiu de la resta d'especialitats formatives programades en el projecte.
  • Els alumnes treballadors que hagin fet especialitats formatives de catàleg de l'àrea d'orientació de la família professional de formació complementària (FC) i d'idiomes, amb vinculació al Marc Comú Europeu de Referència (MERC), poden participar en el procés de selecció sempre que l'entitat es comprometi a fer-hi adaptacions personalitzades, que el SOIB ha d'autoritzar.
  • En el cas de la línia 1, caldrà estar inscrits en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil i complir els requisits, fet que s'ha de verificar el dia natural anterior a la contractació, així com aportar una declaració responsable de no haver rebut actuacions formatives o educatives el dia natural anterior a l'inici de l'actuació.

Les persones participants han d'autoritzar el SOIB perquè pugui fer-ne les comprovacions necessàries.

1.2. Criteris prioritaris en la selecció dels alumnes treballadors

Amb caràcter general i sempre que es compleixin els requisits mínims exigits per seleccionar les persones participants, s'ha de tenir en compte la preferència en la selecció de les persones desocupades demandants d'ocupació que duguin a terme un itinerari personalitzat d'inserció prestat pel SOIB o per les entitats col·laboradores en itineraris integrals d'inserció o els serveis d'Orientació Professional concertats, que hagin iniciat almenys un mes abans de l'acció formativa objecte d'aquesta convocatòria.

En cas d'empat entre les persones candidates, s'ha de seleccionar, en primer lloc, la dona víctima de violència de gènere.

2. Selecció del personal directiu, formador, de suport pedagògic o de suport administratiu i requisits.

2.1 Per seleccionar aquest personal, s'ha de constituir per a tal fi una comissió mixta de selecció, en què han de participar almenys un representant de l'entitat beneficiària i un representant del SOIB.

El procediment de selecció d'aquest personal s'ha de comunicar a la comissió mixta de selecció. Durant el procediment s'ha de valorar la formació en igualtat de gènere de les persones candidates com a mèrit.

Pot dur-se a terme mitjançant un dels procediments següents:

a) Oferta d'ocupació genèrica tramitada pel SOIB

Quan s'opti pel procediment de selecció mitjançant oferta genèrica d'ocupació, l'entitat beneficiària ha de presentar l'oferta de manera telemàtica, en el portal web del SOIB: <https://soib.es>. Totes les ofertes s'han de publicar en el portal web del SOIB.

La comissió mixta de selecció ha de seleccionar com a participants les persones que reuneixin els requisits seguint el procediment que especifica el protocol del Departament d'Orientació i Intermediació per gestionar els processos de selecció d'aquesta convocatòria.

En el supòsit que l'oferta quedi deserta o cap de les persones candidates compleixi la totalitat dels requisits del certificat de professionalitat o de l'oferta, el SOIB ha d'emetre un certificat d'insuficiència de candidats, per poder seleccionar la persona formadora que més s'aproximi a aquests requisits, d'acord amb la Instrucció 8/2022 de la directora del SOIB relativa a l'autorització excepcional de persones formadores per impartir accions formatives conduents i no conduents a certificats de professionalitat.

Atesa la curta durada de les especialitats formatives de catàleg de l'àrea d'orientació de la família professional de formació complementària, en el cas de no trobar persones formadores que compleixin els requisits establerts als programes formatius, es podrà autoritzar excepcionalment la persona formadora que s'aproximi als requisits establerts i no serà necessària la difusió d'una oferta d'ocupació genèrica. En tot cas l'entitat ha de dur a terme la selecció dels docents seguint els principis rectors de la política d'ocupació que estableix l'article 5 de la Llei 3/2023, de 28 de febrer.

b) Procés selectiu públic de feina

En el cas de procés selectiu públic de feina, l'entitat ha de comunicar al SOIB la persona candidata seleccionada i la llista de reserva que permeti fer les substitucions necessàries. El SOIB ha de verificar que la persona seleccionada compleix els requisits, així com la llista de reserves.

El personal directiu, formador, de suport pedagògic o de suport administratiu de l'entitat que provengui de processos de selecció d'anteriors convocatòries de programes mixts es podrà mantenir i no caldrà que es realitzi el procés de selecció d'aquest apartat, prèvia autorització de la persona responsable de recursos humans o corresponent de l'entitat sol·licitant.

2.2. Requisits del personal

Independentment del procediment de selecció, el personal directiu, formador, de suport pedagògic o de suport administratiu ha de complir els requisits següents:

  • En el cas de contractació per compte aliè, i sempre que es tramiti oferta per part del SOIB, ha d'estar inscrit com a demandant d'ocupació en el SOIB.
  • El personal formador que imparteix la formació ha de complir els requisits de l'apartat 7 d'aquesta convocatòria.

3. Formalització i registre de contractes

Per poder contractar els alumnes treballadors és condició indispensable que, en el moment de la contractació, la persona demandant estigui inscrita en el SOIB com a demandant d'ocupació desocupada. Pel que fa al col·lectiu de joves de la Garantia Juvenil, a més, aquestes persones han d'estar donades d'alta en la plataforma del Sistema Nacional de Garantia Juvenil i han de complir els requisits establerts per ser-ne beneficiaris.

Els contractes dels alumnes treballadors es poden formalitzar una vegada que el SOIB ha verificat els requisits de les persones seleccionades. Per tant, l'inici de les contractacions sempre serà el dia següent a un dia hàbil.

El nombre d'alumnes especificats al document «Memòria del projecte» han d'iniciar el contracte laboral el mateix dia. En cas que no sigui possible per manca de candidats, se n'autoritzarà la incorporació de la resta amb posterioritat a l'inici del projecte sempre que hagin estat seleccionats d'acord amb l'apartat 8.1 i no hagi transcorregut el 25 % del primer mòdul formatiu o especialitat formativa programats per tal que se li pugui oferir tota l'activitat formativa programada.

Els contractes dels alumnes treballadors s'han de formalitzar obligatòriament per escrit en el model oficial del Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE), a disposició dels beneficiaris en el web: <https://www.sepe.es>. Han de tenir una durada d'entre sis i dotze mesos —segons la durada del projecte aprovat i amb les excepcions corresponents per a possibles substitucions—, a jornada completa. Les situacions d'incapacitat temporal, risc durant l'embaràs, maternitat, adopció o acolliment, risc durant la lactància i paternitat no interrompen el còmput de la durada del contracte.

Els contractes es poden registrar per mitjans telemàtics, a través de l'aplicació Contrat@ del SEPE. Els que no es registrin per via telemàtica han de fer el tràmit a les oficines de referència del SOIB.

A més, s'ha d'indicar en el contracte que s'ha formalitzat a l'empara d'aquesta  convocatòria de subvencions, ha de dur identificat el número d'expedient —que ha de ser el mateix que consta en la resolució de concessió—, i el codi CNO que apareix al projecte aprovat. Sempre s'han de registrar relacionats amb el número d'oferta que proporciona l'oficina del SOIB en la qual es difon l'oferta. També s'ha de fer constar en el contracte el finançament del SEPE.

Per al personal directiu, formador, de suport pedagògic o de suport administratiu, el contracte s'ha de formalitzar d'acord amb la normativa laboral vigent.

4. Substitucions

En cas de baixa definitiva d'un alumne treballador, amb la comunicació prèvia i l'autorització del SOIB, pot ser substituït per un altre de la llista de reserva —i, en cas que no hi hagi reserves, s'ha de fer un altre procés selectiu—, sempre que en el moment d'incloure'l en el projecte compleixi els requisits que estableix l'apartat 8.1 d'aquesta convocatòria i que l'activitat formativa inherent al contracte de formació en alternança que pugui rebre durant el temps que resti fins que la finalització del projecte sigui formació conduent a certificat de professionalitat certificable.

En el cas que sigui necessari substituir personal directiu, formador, de suport pedagògic o de suport administratiu per motiu de rescissió del contracte, la substitució s'ha de fer al més aviat possible, amb la comunicació prèvia i l'autorització del SOIB: s'ha de substituir per un altre de la llista de reserva i, si no hi ha reserves, s'ha de fer un altre procediment selectiu. En cas de baixa laboral per incapacitat transitòria (IT) del personal formador que es prevegi de llarga durada, l'entitat ha de garantir que es complirà la programació de la docència i, si escau, ha de proveir la substitució, sense poder suposar aquest fet un augment de la subvenció concedida, amb la comunicació prèvia i l'autorització per part del SOIB.

9. Avaluació i acreditació de la formació

La formació per a l'ocupació que s'executi en virtut d'aquesta convocatòria s'ha d'avaluar d'acord amb els articles 17, 18, 19, 20 de l'Ordre ESS/1987/2013, de 10 d'octubre, vigent en aplicació de la disposició transitòria primera del Reial decret 659/2023, de 18 de juliol. En tot cas, s'hi ha d'aplicar el protocol de seguiment tècnic disponible al fons documental de l'ESOIB.

10. Termini i model de presentació de les sol·licituds

A) Generació de la sol·licitud

La sol·licitud de subvenció s'ha de generar mitjançant l'aplicació de gestió ESOIB.

Per poder accedir a l'aplicació ESOIB, l'entitat prèviament ha d'haver sol·licitat l'alta de les persones gestores que han de poder accedir aquesta aplicació amb un correu a formaciodual@soib.es, aportant la documentació acreditativa de l'entitat i la seva representació.

Les entitats que ja estan donades d'alta en l'aplicació de gestió ESOIB no han de sol·licitar aquesta alta ni han d'aportar la documentació esmentada, llevat que la informació que hi figura no estigui actualitzada. En aquest cas, s'han d'acreditar documentalment els canvis (representant, nomenaments, estatuts, etc.) i cal sol·licitar al SOIB que actualitzi les dades a través del correu mencionat.

Un cop l'entitat disposa de l'alta en l'aplicació de gestió ESOIB, s'ha de generar el model de sol·licitud normalitzat i adjuntar la documentació corresponent mitjançant l'aplicació ESOIB.

B) Presentació de la sol·licitud a través del tràmit telemàtic disponible a la Seu Electrònica

La presentació de sol·licituds s'ha de realitzar d'acord amb els articles 4.1, 4.2 i 4.7 de l'Ordre 16/2023, de 17 de maig, i d'acord amb les següents indicacions:

Una vegada adjuntada la documentació dins ESOIB, i generat el document de sol·licitud normalitzat en format PDF, el qual s'ha de signar electrònicament i s'ha de presentar a través del tràmit telemàtic disponible a la Seu Electrònica del Govern, dins el termini de presentació de sol·licituds, de conformitat amb l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Fins que no es completi el tràmit de registre electrònic de la sol·licitud no es considera presentada vàlidament.

Tota la informació de la convocatòria i els enllaços per accedir a ESOIB des d'on es genera el model de sol·licitud normalitzat i a la Seu Electrònica des d'on poder registrar la sol·licitud estaran disponibles al web https://soib.es/convocatories/.

El termini per presentar les sol·licituds és de 15 dies naturals des de l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

Les entitats poden presentar més d'una sol·licitud, però cada sol·licitud ha de fer referència a un únic projecte.

11. Documentació

Tota la documentació que complementa la sol·licitud s'ha de presentar directament a través de l'aplicació ESOIB, de la qual forma part:

- La documentació que s'esmenta a l'article 4.4.b), c), d), e) de l'Ordre 16/2023.

- D'acord amb l'article 4.4.f) de l'Ordre de bases, i d'acord amb el model disponible en l'aplicació web de gestió ESOIB, una declaració responsable de l'entitat sobre els punts següents:

  • L'acreditació de l'interès general i social sobre l'obra o el servei del projecte presentat i sobre la competència tècnica de l'entitat —que disposa de les infraestructures, els equipaments, i els mitjans tècnics i materials per executar adequadament el projecte— i que s'executarà en règim d'administració directa.
  • Comprometre's a tenir la capacitat tècnica i organitzativa per gestionar el projecte aprovat.
  • Disposar dels permisos o les llicències en els casos en què l'execució de l'obra o el servei que s'ha de dur a terme els exigeixi, o haver-los sol·licitat.
  • Quan l'objecte de l'actuació en què s'ha de dur a terme l'obra o el servei d'interès general i social sigui de titularitat pública, presentar la declaració responsable d'aquesta titularitat i de la disponibilitat per dur a terme el projecte; si és de titularitat privada, però l'entitat sol·licitant de l'ajut és el titular, presentar la declaració responsable d'aquesta titularitat i de la disponibilitat per dur endavant el projecte, i la seva afectació a un ús públic o social. En cas que la titularitat sigui aliena al sol·licitant de l'ajut, ha d'acreditar l'autorització dels titulars per dur a terme el projecte, així com el seu ús públic o social.

- D'acord amb l'apartat 4.4.g) documentació específica, que és la següent:

  • Un certificat del secretari/interventor o la persona equivalent o responsable de l'entitat o l'òrgan corresponent, que acrediti els costs dels salaris totals que han de percebre les persones que es contractin.
  • El calendari, el pressupost i el certificat d'acords laborals, que s'han de presentar d'acord amb els models que es troben en l'aplicació web de gestió ESOIB.
  • En el cas de les entitats locals que hagin de complir el punt 19.k) de la Resolució del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, i president del SOIB, per la qual s'aprova la convocatòria de subvencions per al programa «SOIB Desenvolupament Local» per dur a terme actuacions de promoció de l'activitat econòmica local (BOIB núm. 67, de 20 de maig de 2023) poden adjuntar el projecte descrit en aquest punt.

D'acord amb l'article 23 de la Llei 38/2003 i l'article 69 de la Llei 39/2015, l'Administració pot requerir a l'entitat sol·licitant de l'ajut els documents que acreditin la veracitat de les dades que conté la seva declaració responsable.

En virtut de l'article 28.3 de la Llei 39/2015, les persones sol·licitants tenen dret a no aportar la documentació que ja hagin aportat anteriorment en qualsevol administració, sempre que identifiquin el moment de presentació i l'òrgan davant el qual la varen presentar. Així mateix, d'acord amb l'article 4 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, no és necessari adjuntar la documentació en cas que ja estigui en poder del SOIB perquè s'ha aportat en altres convocatòries.

En aquests casos, s'ha de fer servir el «Model de comunicació identificativa de la documentació en poder de l'Administració», a disposició de les entitats interessades en l'aplicació de gestió ACCFOR/ESOIB. El sol·licitant hi ha de fer constar l'expedient en el qual es troba la documentació, el moment de presentació i l'òrgan davant el qual es va presentar i, en el cas que sigui el SOIB, el servei concret.

En el cas excepcional que el SOIB no pugui aconseguir la documentació electrònicament, pot requerir a l'entitat sol·licitant que l'aporti.

12. Criteris de valoració

1. L'adequació del projecte a les finalitats, els objectius i les prioritats, així com a les necessitats del territori.

Les perspectives d'ocupació de les persones participants (fins a 40 punts):

a) Acords amb empreses i entitats privades:

- Es presenten compromisos d'empreses privades del sector per contractar els alumnes en els sis mesos posteriors a la finalització del projecte (0-35 punts: 5 punts per cada alumne inclòs en el compromís de contractació).

b) Descripció d'actuacions concretes per aconseguir la inserció laboral posterior, en què es detallin la metodologia i les actuacions concretes que s'han de dur a terme (2 o 5 punts):

- L'entitat proposa dues accions (2 punts).

- L'entitat proposa més de dues accions (5 punts).

 

2. Qualitat i coherència interna en el desenvolupament de la proposta tècnica (fins a 10 punts):

Motivació de l'oferta formativa programada en relació amb les necessitats del mercat laboral en el sector de què es tracti (5 o 10 punts):

- Es descriuen els motius de la programació de l'oferta formativa (5 punts).

- Es descriuen de manera detallada els motius de la programació de l'oferta formativa, se'n detalla la relació amb l'ocupació, i se n'aporten fonts i dades complementàries (10 punts).

3. La capacitat tècnica o l'experiència desenvolupada per poder dur a terme el projecte o l'activitat (fins a 35 punts):

a) Experiència de l'entitat formativa en la impartició d'especialitats formatives (5 o 10 punts):

- Experiència acreditada de l'entitat formativa en la impartició de totes les especialitats formatives que s'han de dur a terme en el projecte formatiu, en els darrers cinc anys (10 punts).

- Experiència acreditada de l'entitat formativa en la impartició d'alguna de les especialitats formatives que s'han de dur a terme en el projecte formatiu, en els darrers cinc anys (5 punts).

b) Experiència acreditada en altres programes de polítiques actives d'ocupació en els darrers cinc anys (5 punts).

c) Experiència acreditada en programes de formació en alternança (fins a 20 punts):

- Experiència acreditada en programes de formació en alternança en el marc de les convocatòries del SOIB en els darrers cinc anys (5 punts per cada any).

4. La incorporació de la transversalitat de gènere i/o actuacions d'efectiva consecució de la igualtat en la Llei 3/2007, de mesures per a la igualtat efectiva entre dones i homes.

Quan el SOIB determini que existeix una situació de desigualtat d'oportunitats entre homes i dones en l'àmbit de l'actuació de l'activitat subvencionada, s'ha de valorar la incorporació de l'impacte de gènere del projecte (de 0 a 15 punts):

a) Descripció d'actuacions concretes per a la consecució efectiva de la igualtat prevista en l'article 35 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, de mesures per a la igualtat efectiva entre dones i homes :

-  L'entitat proposa dues accions (5 punts).

- L'entitat proposa més de dues accions (10 punts).

b) Presència de dones en les accions formatives que ha gestionat l'entitat en la convocatòria per presentar projectes mixts d'ocupació i formació, publicada l'any 2022 de, com a mínim, el 40 %. (1 punt per cada projecte presentat per l'entitat amb un màxim de 5 punts).

13. Criteris de concessió

1. El procediment de concessió es resoldrà per règim de concurrència competitiva i es durà a terme d'acord amb el pressupost presentat per cada una de les entitats aplicant els criteris de valoració de l'apartat 12 d'aquest annex i que com a mínim el projecte s'hagi valorat amb 45 punts.

2. El crèdit assignat inicialment a aquesta convocatòria s'ha de distribuir de manera percentual per illes, d'acord amb les dades mitjanes referides a cada col·lectiu respecte del total de persones en situació d'atur registrat l'any 2022, proporcionades per l'Observatori del Treball de les Illes Balears (OTIB), de la manera següent:

a) Persones desocupades de 16 anys i menors de 30:

Illa

Percentatge total

Mallorca

84,2 %

Menorca

6,7 %

Eivissa

8,6 %

Formentera

0,5 %

Total de les Illes Balears

100 %

 

b) Persones desocupades de 30 anys o més:

Illa

Percentatge total

Mallorca

82,5 %

Menorca

7 %

Eivissa

10,1

Formentera

0,4%

Total de les Illes Balears

100 %

En cas que hi hagi sol·licituds en totes les illes, s'ha d'assignar crèdit suficient per poder garantir l'aprovació d'un projecte a Formentera i dos projectes a Menorca i a Eivissa. En aquest cas, part del crèdit de Mallorca s'ha de destinar a garantir aquests mínims.

Si l'import de les sol·licituds presentades per a cada línia és inferior al crèdit assignat a cadascuna de les illes, el crèdit romanent es pot redistribuir entre les altres illes de la manera següent: el romanent de Formentera passa a Eivissa, i a la inversa, atesa la proximitat i a fi de cobrir les necessitats del territori. La resta de romanent s'aplica per ordre de puntuació dels projectes, segons els criteris de concessió que estableix el punt 3 d'aquest apartat.

3. En el supòsit que dins la mateixa línia i illa concorrin diferents entitats entre les quals n'hi hagi que han presentat més d'un projecte i, l'import sol·licitat entre totes les entitats superi l'import màxim assignat a l'àmbit territorial de l'illa en qüestió, a fi de garantir la màxima cobertura territorial, es tindrà en compte el següent:

  • En primer lloc, s'adjudicarà per ordre de puntuació un únic projecte per entitat.
  • En el cas d'empat amb la puntuació entre diverses entitats, s'ha d'aplicar el criteri d'ordre d'entrada de les sol·licituds.
  • En cas que una mateixa entitat tingui més d'un projecte amb la mateixa puntuació, es farà un requeriment perquè triï el projecte que més li interessi.
  • Una vegada adjudicat un projecte a cada entitat participant, en el cas que hi hagi disponibilitat pressupostària, es farà una segona ronda d'adjudicació, d'acord amb els criteris anteriors, i així successivament, fins exhaurir el crèdit o haver adjudicat tots els projectes presentats.

4. Si un cop concedits tots els projectes d'una de les dues línies hi ha romanent de pressupost, es pot assignar a l'altra línia.

14. Instrucció i resolució del procediment de concessió de la subvenció

1. La instrucció del procediment es durà a terme d'acord amb l'establert als apartats 1, 2, 4, 7, 9 i 12 de l'article 10 de l'Ordre 16/2023.

2. La comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar i comparar les sol·licituds presentades, d'acord amb l'article 9 de l'Ordre 16/2023. Aquesta comissió estarà formada pels membres que s'indiquen a continuació i en què s'ha de procurar, en la mesura que sigui possible, una presència equilibrada d'homes i de dones:

— Presidència:

Titular: la cap del Servei de Gestió de Programes d'Ocupació 6, a qui, en cas d'absència, vacant o malaltia, substitueix la cap del Departament de Gestió Administrativa i Jurídica.

— Secretaria:

Titular: el cap de la Secció II del SOIB.

Suplent: un tècnic del SOIB.

El secretari actua amb veu, però sense vot.

— Vocalies:

Vocal primer: la cap de la Secció XVI.

Vocal segon: la cap de la Secció III.

Vocal tercer: un tècnic del SOIB.

En casos d'absència, vacant o malaltia, poden substituir aquests vocals altres tècnics del SOIB.

3. La proposta de resolució provisional es notificarà individualment als interessats i es concedirà un termini de 10 dies per presentar al·legacions.

En el supòsit de donar-se la reformulació, si transcorre el termini sense que la persona beneficiària accepti la reformulació proposada, s'ha d'entendre tàcitament acceptada per l'import susceptible d'atorgament.

Una vegada notificada la proposta provisional, l'entitat beneficiària, a compte i risc seu, pot iniciar el procediment de selecció, sens perjudici que la concessió quedi supeditada a tramitar l'expedient de la despesa corresponent. Els contractes no es poden formalitzar ni es pot iniciar la formació amb caràcter previ a l'aprovació de la resolució de concessió.

Tenint en compte l'informe de la Comissió Avaluadora, les al·legacions del sol·licitant en el tràmit d'audiència i la reformulació de la sol·licitud, l'òrgan instructor ha de formular la proposta de resolució definitiva, motivada degudament.

4. La Resolució del procediment es durà a terme de conformitat amb l'article 11 de l'Ordre 16/2023, que estableix un termini per dictar i notificar la resolució de concessió de sis mesos des de l'endemà d'haver-se publicat la convocatòria en el BOIB, la qual s'ha de notificar individualment a cada un dels beneficiaris.

5. Un cop concedida la subvenció, l'entitat ha de formalitzar els contractes entre l'1 de febrer i el 15 de desembre de 2024.

15. Modificació de la resolució

L'entitat beneficiària pot sol·licitar la modificació de la resolució de concessió de conformitat amb les prescripcions establertes a l'article 12 de l'Ordre 16/2023.

Respecte de les modificacions de la resolució és d'aplicació l'article 12.2 de l'Ordre 16/2023.

16. Import màxim de la subvenció

L'import màxim de la subvenció, s'ha de determinar d'acord amb el pressupost que presenti l'entitat sol·licitant i que s'ha de destinar a cobrir els conceptes següents:

1. Costs del personal directiu o coordinador i del personal de suport pedagògic o de suport administratiu (concepte 1)

Es poden subvencionar els costs salarials totals, incloses les quotes a càrrec de l'ocupador a la Seguretat Social, derivats de contractar un treballador per desenvolupar les tasques de direcció, i un treballador amb tasques de suport pedagògic o de suport administratiu. El salari brut es determina d'acord amb els salaris que ha de percebre el treballador d'acord amb el conveni col·lectiu, la taula salarial o l'acord que hi sigui aplicable legalment, en proporció al temps de treball efectiu —que en cap cas no pot ser inferior al salari mínim interprofessional (SMI) en proporció al temps de treball efectiu—, segons els imports que constin en el certificat del secretari o interventor de l'entitat o l'òrgan corresponent.

L'import màxim d'aquest concepte és de 42.000,00 € , per a projectes de dotze mesos —tretze mesos de contracte per al director o coordinador—. Si els projectes tenen una durada inferior a dotze mesos, l'import s'ha de prorratejar.

Les entitats que presentin tres projectes o més han de contractar, com a mínim, una persona en qualitat de suport pedagògic o de suport administratiu, a temps complet.

Aquests càrrecs els pot dur a terme una única persona simultàniament. Es permet substituir les persones designades inicialment, per causes justificades.

Les despeses generades durant la baixa laboral, tant si és per malaltia o accident comú com si és per malaltia o accident professional, o els permisos de maternitat, paternitat o lactància són subvencionables, i se certificaran d'acord amb el contingut de l'Ordre de subvencionabilitat que s'aprovi.

No se subvencionen, en cap cas, les indemnitzacions per mort i per trasllat, suspensió, acomiadament, cessament o finalització de contracte.

La substitució de persones treballadores per baixes voluntàries o per rescissió del contracte no comporta, en cap cas, un increment de la subvenció ni de la durada de la contractació subvencionada.

L'import de la subvenció per a aquest concepte és independent de la retribució que finalment percep el treballador i, en cap cas, no pot ser superior al cost de l'activitat ni a la quantitat sol·licitada.

2. Costs dels contractes dels alumnes treballadors (concepte 2)

S'han de subvencionar els costs salarials totals derivats de contractar els alumnes treballadors que hagin estat seleccionats, contractats específicament per executar el projecte mitjançant el contracte de formació en alternança, incloses les quotes a càrrec de l'ocupador en la Seguretat Social. El salari brut es determina d'acord amb els salaris que ha de percebre el treballador d'acord amb el conveni col·lectiu, la taula salarial o l'acord que hi sigui aplicable legalment i d'acord amb l'article 11.2.m) del Reial decret legislatiu 2/2015 —que no pot ser en cap cas inferior a l'SMI en proporció al temps de treball efectiu—, d'acord amb els imports que constin en el certificat del secretari o l'interventor de l'entitat o òrgan corresponent, i amb un cost laboral màxim de 1.000,00 € per alumne i per mes.

Sobre les despeses salarials subvencionables, s'hi pot imputar l'increment del percentatge de l'IPC respecte de l'any 2022, o el 2023 segons correspongui, el qual s'ha de verificar amb l'increment real.

Les despeses generades durant la baixa laboral, tant si és per malaltia o accident comú com si és per malaltia o accident professional, o els permisos de maternitat, paternitat o lactància són subvencionables, i se certificaran d'acord amb el contingut de l'Ordre de subvencionabilitat que s'aprovi.

No se subvencionen, en cap cas, les indemnitzacions per mort i per trasllat, suspensió, acomiadament, cessament o finalització de contracte.

La substitució de persones treballadores per baixes voluntàries o per rescissió del contracte no comporta, en cap cas, un increment de la subvenció ni de la durada de la contractació subvencionada.

L'import de la subvenció per a aquest concepte és independent de la retribució que finalment percep el treballador i, en cap cas, no pot ser superior al cost de l'activitat ni a la quantitat sol·licitada.

3. Altres costs de l'operació (concepte 3).

Es poden subvencionar per aquest concepte la resta de despeses que relacionen a continuació, sempre que tenguin relació amb el projecte subvencionat i siguin necessàries per executar-lo, que s'han de calcular amb un tipus fix del 10 % dels costs liquidats dels contractes dels alumnes treballadors (concepte 2).

Les despeses de formació i de funcionament que s'inclouen en aquest concepte són les següents:

— Mitjans didàctics.

— Material escolar.

— Material de consum per a les pràctiques formatives.

— Material d'oficina.

— Equipaments dels alumnes i del personal formador i de suport.

— Dietes i altres despeses de desplaçament i de viatge que siguin necessàries per dur a terme el projecte.

— Despeses generals: aigua, llum, telèfon, neteja, combustible, etc.

— Despeses de manteniment d'instal·lacions, maquinària i equipaments.

— Lloguers d'instal·lacions, maquinària i equipaments.

— Eines i estris necessaris per dur a terme el projecte.

— Despeses d'amortització d'equips o plataformes i eines, així com programari informàtic, sempre que tengui una vida útil sigui superior a un exercici anual.

— Despeses de publicitat i difusió de les actuacions subvencionades.

— Altres despeses de formació i funcionament necessàries per dur a terme el projecte i justificades.

4. Costs de formació (concepte 4)

Per als costs derivats de la formació del contracte de formació en alternança s'ha de subvencionar l'import resultant del producte del nombre de treballadors del projecte pel total d'hores de formació i per l'import del mòdul econòmic de 8 €, segons el que estableix l'Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre.

No s'han de tenir en compte les absències no justificades per l'entitat.

17. Termini d'execució de les accions

1. La data d'inici dels projectes ha d'estar compresa entre l'1 de febrer i 15 de desembre de 2024 i ha de finalitzar segons la durada del projecte aprovat. Aquest període és el d'elegibilitat respecte de les despeses subvencionables per al concepte 2 (cost d'alumnes treballadors del projecte).

2. Per poder preparar i tancar el projecte, el personal directiu o coordinador, formador, de suport pedagògic o de suport administratiu ha d'iniciar el contracte de l'activitat quinze dies abans de començar el projecte i l'ha d'acabar quinze dies després. Excepcionalment, amb l'informe previ motivat de l'entitat, es pot autoritzar que no l'iniciï en el termini indicat. Aquests dies addicionals es consideren dins el període d'elegibilitat per a les despeses que s'han d'imputar per al concepte 1 (costs del personal directiu o coordinador).

3. El període elegible del concepte 1 (costs del personal directiu o coordinador) també ho és del concepte 3 (altres costs de l'operació).

18. Obligacions de les entitats beneficiàries

A més de les que estableixen l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, l'article 14 de la Llei 38/2003, l'article 16 de la Llei 30/2015 i l'article 14, tots els apartats, excepte l'apartat a) i r) de l'Ordre 16/2023.

Les obligacions que s'estableixen amb caràcter específic són les següents:

  • S'estableix un termini màxim de 15 dies naturals per comunicar al SOIB qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i en la quantia dels ajuts, d'acord amb l'article 14, apartat m) de l'esmentada Ordre.
  • Per als projectes cofinançats per la Unió Europea, les entitats beneficiàries s'han de sotmetre als controls i verificacions de l'Organisme Intermedi i de l'Autoritat d'Auditoria d'acord amb els articles 74 i 77 del Reglament (UE) 2021/1060.
  • Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, incloent-hi els elements electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i de control per part de les autoritats nacionals i de la Unió Europea. Per als projectes cofinançats per la Unió Europea, s'han de conservar durant un termini de cinc anys a partir del 31 de desembre de l'any en què s'efectuï el darrer pagament al beneficiari, d'acord amb l'article 82 del Reglament (UE) 2021/1060.
  • Per als projectes cofinançats per la Unió Europea, les entitats beneficiàries han de complir les previsions de l'article 50 del Reglament (UE) 2021/1060 relatives a destacar l'ajuda de la Unió de manera visible.
  • Pel que fa als projectes de la línia de joves de la Garantia Juvenil cofinançats per l'FSE+, d'acord amb l'article 6 de la Llei general de subvencions, el termini de prescripció del reintegrament és el que estableix l'article 3 del Reglament (CE, Euratom) núm. 2988/1995 del Consell, de 18 de desembre, relatiu a la protecció dels interessos financers de les Comunitats Europees, que disposa que el termini de prescripció per als programes pluriennals ha de comprendre, en tot cas, fins al tancament definitiu del programa, d'acord amb l'article 82 del Reglament (UE) 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell.
  • A l'efecte de difusió pública, identificar convenientment les activitats, les obres i els serveis que es duguin a terme segons aquesta Resolució, d'acord amb el que assenyala l'apartat 19 d'aquesta convocatòria.
  • Complir la normativa en matèria de prevenció de riscs laborals respecte a les contractacions laborals que es realitzin.
  • Contractar una assegurança d'accidents que cobreixi els danys que es puguin causar a terceres persones en l'execució del projecte. El SOIB queda exonerat de qualsevol responsabilitat.
  • Presentar tota la documentació amb els models disponibles en l'aplicació web de gestió ESOIB. L'entitat beneficiària i el SOIB han de gestionar conjuntament els programes en els termes que estableix el protocol de gestió dels projectes de les entitats col·laboradores dels programes mixts d'ocupació i formació —que es troba en el web<https://soib.es>.

19. Difusió pública de les actuacions

1. Tota la publicitat o la difusió s'ha de presentar al SOIB com a mínim cinc dies hàbils abans de fer-se pública.

2. En tota publicitat o difusió que es dugui a terme, s'hi ha de fer constar el nom complet del programa: «SOIB Jove Formació i Ocupació» i «SOIB 30 Formació i Ocupació». A més, mitjançant la incorporació d'elements identificatius d'aquests organismes —d'acord amb el que estableix l'annex «Logotips» que es troba a disposició de les entitats en l'aplicació web de gestió ACCFOR/ESOIB—, s'hi ha de fer constar que el primer ha estat finançat pel SOIB, amb la participació del SEPE, i pot estar cofinançat pel Fons Social Europeu, i que el segon està finançat amb fons del SOIB mitjançant la Conferència Sectorial. Així mateix, l'entitat hi pot fer constar els seus elements identificatius, amb la mateixa grandària o amb una d'inferior que la dels logotips del SOIB, del SEPE, de Fons Europeus i del Fons Social Europeu.

3. En cas d'incompliment de l'obligació de la difusió publicitària s'aplicaran les regles indicades a l'article 30 de l'Ordre 16/2023.

4. Pels projectes cofinançats amb Fons Europeus, el beneficiari sortirà en un llistat d'operacions seleccionades per rebre ajudes dels Fons que s'ha de publicar a la web de la Direcció General de Fons Europeus d'acord amb allò que preveu l'article 49 del del Reglament (UE) 2021/1060).

20. Seguiment

1. Periòdicament, el SOIB ha de fer controls de seguiment a les entitats beneficiàries dels ajuts i les subvencions atorgats de conformitat amb aquesta convocatòria, a fi de garantir que compleixen les obligacions imposades. En qualsevol moment i dins el termini de 10 dies, aquestes entitats han de facilitar la documentació que se'ls requereixi.

2. A aquest efecte, el SOIB ha de dur a terme visites in situ o telefòniques de les accions formatives, i es poden fer les comprovacions oportunes mitjançant els informes de vida laboral que emet la Tresoreria General de la Seguretat Social, excepte en el supòsit que la persona afectada n'hagi denegat expressament el consentiment. En aquest cas, la persona beneficiària ha de presentar un informe de vida laboral emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social.

 

21. Forma de pagament, justificació i acreditació de les despeses

1. Pagament

La proposta de pagament s'ha de tramitar per bestreta del 75 % en la concessió de la subvenció de conformitat amb l'article 17.4 de l'Ordre 16/2023 del conseller de Model Econòmic, Turisme i Treball, de 17 de maig de 2023 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d'ocupació gestionades pel Servei d'Ocupació de les Illes Balears, que estableix el següent: “Quan es tracti de subvencions destinades a finançar projectes que incloguin formació en alternança amb l'ocupació, incloent la formació vinculada als contractes de formació amb alternança no finançada amb bonificacions, així com els programes públics mixtes d'ocupació-formació, els pagaments anticipats podran ser de fins al 100 % de la subvenció, d'acord amb la disposició addicional 9 del Reial decret 818/2021, de 28 de setembre, pel qual es regulen els programes comuns d'activació per a l'ocupació del sistema nacional d'ocupació”.

S'eximeix els beneficiaris de presentar garantia, en virtut de l'article 12 de la Llei 52/1997, de 27 de novembre, d'assistència jurídica a l'Estat i institucions públiques; l'article 2.2 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; l'article 173.2 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei reguladora d'hisendes locals i l'article 25.3.b) del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

El 25 % restant s'ha d'abonar en l'exercici 2025, un cop l'entitat hagi justificat el costs i el SOIB n'hagi revisat la justificació, d'acord amb el punt 2 d'aquest apartat.

2. Justificació i documentació

2.1 La justificació de la subvenció es durà a terme de la manera següent:

a) En el termini d'un mes des que acabi el projecte, les entitats beneficiàries han de presentar la memòria d'actuacions que ha de recollir una declaració de les activitats efectuades objecte de la subvenció en relació amb:

- Els costs personal directiu o coordinador i del personal de suport pedagògic o de suport administratiu.

- Els costs dels contractes de l'alumnat treballador

- Altres costs de l'operació

- Costs de formació

- Compliment de l'horari per part de l'alumnat

b) En el termini de tres mesos des que acabi el projecte, l'entitat beneficiària ha de presentar la memòria econòmica.

- Pel que fa als costs dels contractes del personal directiu o coordinador i de suport pedagògic o de suport administratiu, així com dels costs dels contractes de l'alumnat treballador, es durà a terme mitjançant un compte justificatiu amb aportació de justificants de despesa i pagament, que ha d'incloure la documentació que estableix l'article 19 de l'Ordre 16/2023.

- Pel que fa als costs de formació, la justificació s'ha de fer mitjançant la justificació per mòduls o altres tipus de costs simplificats de conformitat amb l'article 23, apartat 1. subapartat b.1. de l'Ordre 16/2023.

2.2. Documentació que s'ha d'aportar

a) Pel que fa als justificants de despesa dels costs laborals derivats dels contractes, tant del personal directiu o coordinador com del personal de suport pedagògic o de suport administratiu i l'alumnat treballador:

- Una còpia de les nòmines dels treballadors contractats i dels justificants de cotització (models RLC i RNT).

- L'IDC (informe de dades de cotitzacions) per a cada persona contractada, que ha de comprendre tot el període de contractació.

- L'ingrés de les retencions practicades en les nòmines en concepte d'IRPF, que s'han d'acreditar mitjançant l'aportació dels models 111 de l'IRPF del període corresponent.

- Els justificants del pagament efectiu dels costs laborals del personal de suport i de l'alumnat treballador, que s'han d'acreditar mitjançant la còpia del pagament de les nòmines, de l'ingrés de les cotitzacions a la Seguretat Social (RLC) i dels ingressos a compte de l'IRPF (model 111). A aquest efecte, la documentació justificativa per acreditar el pagament s'ha de regir pels criteris següents:

  • No s'admeten pagaments en efectiu ni en espècie de les retribucions salarials.
  • La justificació de pagaments de nòmines s'ha de presentar per l'import líquid i, si els justificants de pagament es fan per a la totalitat de treballadors, és necessari presentar el desglossament per a cada treballador.
  • En el cas de pagament per transferència o ingrés en el compte, s'han de justificar mitjançant l'ordre de transferència o d'ingrés en el compte, en què estiguin identificats els ordenants i els beneficiaris de l'operació, així com el document justificatiu de la despesa que se salda, i hi ha d'haver consignat el segell de compensació de l'entitat financera o la validació mecànica corresponent. En el supòsit que no hi consti, s'ha d'acompanyar d'un certificat o d'un extracte de l'entitat financera acreditatiu del càrrec.
  • En el cas de transferència telemàtica, s'ha de justificar amb l'extracte de l'entitat financera en el qual aparegui reflectida l'operació. L'extracte de l'entitat financera ha de contenir la identitat del titular del compte, que ha de ser la persona beneficiària de la subvenció; la numeració completa del compte, amb vint dígits; la data de pagament; el concepte, que n'ha d'identificar clarament la correspondència amb el document justificatiu de la despesa, i l'import del pagament.
  • Quan el pagament s'hagi fet amb un xec, ha de ser nominatiu. El pagament s'ha de justificar mitjançant una fotocòpia del xec o del justificant, en el qual ha de fer constar que l'ha rebut. El xec ha d'indicar el número i la data d'emissió, i també el receptor; l'import; el concepte i la data d'emissió del document justificatiu de la despesa que se salda; la data del pagament; la signatura, amb nom, llinatges i NIF de la persona que firma, així com el segell, si escau. A més, s'ha d'aportar el certificat o l'extracte de l'entitat financera que acredita el càrrec en el compte.
  • En el cas de pagament mitjançant pagaré, ha de ser nominatiu. El pagament s'ha de justificar mitjançant una fotocòpia del pagaré o del justificant, en el qual ha de fer constar que l'ha rebut. El pagaré ha d'indicar el número i la data d'emissió, i també el receptor; l'import; el concepte i la data d'emissió del document justificatiu de la despesa que se salda; la data del pagament; la signatura, amb nom, llinatges i NIF de la persona que firma, així com el segell, si escau. A més, s'ha d'aportar el certificat o l'extracte de l'entitat financera que acredita el càrrec en el compte.
  • En el cas de pagament mitjançant domiciliació en el compte, s'ha de justificar amb el deute per domiciliació o l'extracte de l'entitat financera acreditatiu del càrrec en el compte. També es pot justificar amb un certificat expedit per l'entitat financera en què s'identifiqui el document justificatiu de la despesa que se salda.

b) Pel que fa a les despeses del concepte 3 (altres costs de l'operació), s'hi ha d'aplicar un 10 % dels costs liquidats del concepte 2, com a tant alçat, sense necessitat d'aportar més documentació.

3. Acreditació de les despeses

Les despeses s'acrediten d'acord amb els apartats 1, 2, 4, 5, 8 l'article 26 de l'Ordre 16/2023.

4. Les entitats beneficiàries de les subvencions han de tenir a la seu de l'entitat i a disposició de l'Administració la informació de cada alumne treballador, en la qual han de constar les hores de formació, la data d'alta i la de baixa i, en qualsevol cas, la conformitat o la signatura de l'alumne o de la persona que el representi.

5. Quan no es presenti la documentació justificativa a què fa referència aquest apartat, s'aplicarà l'article 25.3 de l'Ordre 16/2023, de 17 de maig.

6.El termini per esmenar els defectes de la justificació és de 10 dies.

22. Revocació i reintegrament

El SOIB durà a terme el control de les subvencions de conformitat al que estableix l'article 28 i 29 de l'Ordre 16/2023.

23. Règim sancionador

El règim d'infraccions i sancions aplicable en l'àmbit de la formació professional per a l'ocupació és el que regula el Text refós de la Llei sobre infraccions i sancions en l'ordre social que aprova el Reial decret legislatiu 5/2000.

En tot el que no es preveu en el règim d'infraccions i sancions esmentat en el paràgraf anterior, cal ajustar-se al que disposa el títol IV de la Llei 38/2003 i el títol V del Decret legislatiu 2/2005 i l'article 33 de l'Ordre 16/2023.

24. Compatibilitat amb altres subvencions

Les subvencions que estableix aquesta Resolució són incompatibles amb qualsevol altre ajut o subvenció de qualsevol administració pública o d'altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, per a la mateixa finalitat.