Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
DEPARTAMENT DE MEDI AMBIENT, MEDI RURAL I ESPORTS
Núm. 616848
Acord de Consell Executiu de 27 de setembre de 2023 d’aprovació de la política de preus per a la venda de subproductes i assimilables al servei públic insularitzat per a la gestió de residus de construcció i demolició de l'illa de Mallorca
El Consell Executiu en data 27 de setembre de 2023, ha adoptat el següent acord:
“Antecedents
Atès que en data 1 de juliol de 2003 es va signar entre el Consell Insular de Mallorca i l'empresa MAC INSULAR, S.L., el contracte de concessió de la gestió del servei públic relatiu a la transferència i tractament dels residus de construcció, demolició, voluminosos i pneumàtics fora d'ús de l'illa de Mallorca, i la redacció dels projectes tècnics i l'execució de les obres i instal·lacions necessàries per a la realització del contracte. Com a resultat del tractament d'aquests residus s'obtenen una sèrie de fraccions susceptibles de vendre-les com subproductes generant uns ingressos. Els subproductes comercialitzats actualment des del servei públic insularitzat són els següents:
Atès que a l'inici de la prestació del servei públic de gestió dels residus de construcciódemolició, voluminosos i pneumàtics fora d'ús, i atesa la manca d'informació de l'import de venda de subproductes, es va fixar que la quantitat a minorar l'import d'aquesta venda a la tarifa seria el 10% de retribució de l'Estudi Econòmic Financer (EEF) annex al contracte, i un 2% addicional en concepte de costos de comercialització. Aquestes quantitats s'han mantingut en la darrera aprovació de les tarifes corresponents a l'any 2023.
Atès que en data 19 de gener de 2023, amb registre d'entrada núm. 8508/2023, l'empresa concessionària MAC INSULAR, S.L. va sol·licitar l'autorització prèvia per deixar sense efecte els convenis signats a partir de l'1 de febrer de 2023 amb les empreses promotores i constructores dins l'àmbit de l'ús i l'aprofitament dels àrids reciclats resultants del tractament dels residus de construcció-demolició.
Atès que en data 1 de febrer de 2023, amb registre d'entrada 15672, l'empresa concessionària MAC INSULAR, S.L., va presentar els nous convenis signats per a la venda d'àrid reciclat del mes de gener de 2023.
Atès que en data 8 de febrer de 2023 el cap de Servei de Gestió i Execució de la Direcció Insular de Residus va emetre un informe tècnic en el qual conclou la necessitat d'establir una política de preus per a la venda de productes i subproductes al servei públic insularitzat per a la gestió de residus de construcció i demolició de l'illa de Mallorca.
Atès que en data 15 de febrer de 2023 el director insular va emetre memòria justificativa de la necessitat de tramitar un expedient administratiu per a definir la política de preus de la venda de subproductes i assimilables al servei públic insularitzat per a la gestió de residus de construcció i demolició de l'illa de Mallorca.
Atès que en data 16 de febrer de 2023 la vicepresidenta segona i consellera executiva del Departament de Sostenibilitat i Medi Ambient del Consell de Mallorca va dictar una resolució d'inici de la tramitació de l'expedient relatiu a l'aprovació de la política de preus per a la venda de subproductes i assimilables al servei públic insularitzat per a la gestió de residus de construcció i demolició de l'illa de Mallorca.
Atès que en data 2 de maig de 2023 MAC INSULAR, S.L. va presentar en el Registre electrònic del Consell de Mallorca amb núm. 45745/2023 un informe justificatiu dels costs de comercialització dels subproductes del servei públic insularitzat.
Atès que en data 23 de maig de 2023 MAC INSULAR, S.L. va presentar en el Registre electrònic del Consell de Mallorca amb núm. 48655/2023 un informe justificatiu dels costs de comercialització de saques destinades a la comercialització d'àrid reciclat.
Atès que en data 24 de maig de 2023 el cap de Servei de Gestió i Execució de la Direcció Insular de Residus va emetre un informe tècnic en el qual proposa establir una política de preus per a la venda de subproductes al servei públic insularitzat per a la gestió de residus de construcció i demolició tenint en compte les consideracions tècniques del seu informe.
Atès que en data 25 de maig de 2023 la tècnica economista de la Direcció Insular de Residus va emetre un informe en el qual determina les condicions econòmiques per a la venda de productes i subproductes.
Atès que en data 29 de maig de 2023 es va donar accés a l'expedient SEGEX 922481Z a l'empresa concessionària MAC INSULAR, S.L. en tràmit d'audiència perquè formulés al·legacions o prestés conformitat a la Proposta de resolució de la Consellera de Sostenibilitat i Medi Ambient sobre la política de preus per a la venda de subproductes i assimilables al servei públic insularitzat per a la gestió de residus de construcció i demolició, voluminosos i pneumàtics fora d'ús de l'illa de Mallorca.
Atès que l'empresa concessionària va presentar la seva conformitat en data 31 de maig de 2023, condicionada a la rectificació d'una errada de tipus material detectada en la proposta de resolució.
Atès que en data 2 de juny de 2023 el cap de Servei de Gestió i Execució de la Direcció Insular de Residus va emetre un informe tècnic en el qual proposa la rectificació de la proposta de resolució.
Atès que en data 2 de juny de 2023 el cap de Servei Coordinador de la DIR i la tècnica jurídica de la DIR varen emetre conjuntament un informe jurídic relatiu a la política de preus per a la venda de subproductes i assimilables al servei públic insularitzat per a la gestió de residus de construcció i demolició de l'illa de Mallorca.
Atès que en data 29 de juny de 2023 la Secretaria General del Consell de Mallorca va emetre informe en el qual assumeix les consideracions jurídiques de l'informe jurídic de 2 de juny de 2023; si bé discrepa respecte de l'òrgan competent per aprovar la proposta a la política de preus per a la venda de subproductes i assimilables al servei públic insularitzat per a la gestió de residus de construcció i demolició de l'illa de Mallorca, en el sentit que l'òrgan competent per aprovar-la és el Consell Executiu.
Atès que en data 3 de juliol de 2023 la tècnica jurídica de la DIR va emetre un nou informe jurídic en el qual recull les consideracions de l'informe de la Secretaria General del Consell de Mallorca.
Atès que aquesta proposta no ha de menester informe de fiscalització per la Intervenció del Consell de Mallorca.
Per tot l'exposat i atès l'art. 28.1.h) de la Llei 4/2022, de 28 de juny, de consells insulars, el vicepresident segon i conseller executiu del Departament de Medi Ambient, Medi Rural i Esports eleva al Consell Executiu la següent proposta
d' ACORD
Primer.- Aprovar la política de preus per a la venda de subproductes i assimilables al servei públic insularitzat per a la gestió de residus de construcció, demolició, voluminosos i pneumàtics fora d'ús de l'illa de Mallorca per tal de garantir l'assoliment de la major eficiència econòmica i d'acord amb els paràmetres expressats a l'Estudi Econòmic Financer annex al contracte de concessió de la gestió del servei públic relatiu a la transferència i tractament dels residus de construcció, demolició, voluminosos i pneumàtics fora d'ús de l'illa de Mallorca. L'empresa concessionària haurà de complir les condicions següents sense perjudici d'altres de caràcter tècnic i/o econòmic que es considerin adients:
APARTAT A) El concessionari, a l'hora de procedir a licitar la venda de subproductes i assimilables de l'explotació del servei públic insularitzat com són, per exemple els metalls i els plàstics procedents de la gestió de RCD (residus de construcció-demolició), ELBs (electrodomèstics de línia blanca) i RRV (resta voluminosos), així com pel que fa a incórrer en les despeses de venda dels mateixos haurà de complir les condicions següents:
1.- Per la contractació dels prestadors dels serveis d'explotació, comercialització, publicitat, imatge, control de qualitat, transport i assimilables l'empresa concessionària haurà de regirse pels principis de publicitat, transparència, igualtat, concurrència, eficiència i no discriminació.
2.- L'adjudicació d'aquests contractes se realitzarà fent servir una pluralitat de criteris basats en el principi de millor relació qualitat-preu. Quan l'únic criteri a considerar sigui el preu, s'entendrà que la millor oferta és la que presenta el preu més elevat.
3.- El concessionari, amb caràcter previ a la licitació, haurà de lliurar exemplar dels plecs i resta de documentació al Consell de Mallorca.
4.- En aplicació dels principis de publicitat, transparència, igualtat, concurrència, eficiència i no discriminació, haurà de publicar un anunci a la seva pàgina web per a la seva licitació i donar un termini no inferior a 10 dies hàbils per a la presentació d'ofertes.
5.- El personal de la DIR podran sol·licitar estar presents en els diferents processos en relació amb la venda de subproductes o assimilats.
6.- Una vegada s'hagi adjudicat el contracte, l'empresa concessionària farà arribar tota la documentació relacionada al Consell de Mallorca per acreditar haver garantit aquests principis. En cas de no haver respectat aquests principis el Consell de Mallorca podrà sol·licitar al concessionari la repetició del procés, havent de fer-se càrrec aquest de les despeses que se'n derivin.
7.- El concessionari remetrà al Consell de Mallorca còpia dels contractes signats.
8.- Es requereix la notificació anticipada de l'empresa concessionària d'aquelles propostes de millora, per tal que els Serveis Tècnics i Econòmics de la Direcció Insular de Residus puguin participar en el procés d'elecció i auditar el procés de contractació i adjudicació dels serveis.
9.- L'empresa concessionària haurà de reportar:
- Amb anterioritat a l'inici d'una nova comercialització o servei, la notificació dels motius i criteris de la nova contractació.
- Mensualment les dades dels materials expedits.
- Anualment i amb la documentació presentada per a la revisió de tarifes, les factures i albarans, així com tota aquella documentació que el Consell de Mallorca requeixi a l'efecte.
10.- Dos mesos abans de la finalització dels diferents contractes el concessionari ho comunicarà al Consell de Mallorca. En cas de no poder-se complir aquest termini, el concessionari remetrà al Consell de Mallorca escrit motivant la falta de compliment, que serà avaluada per la inspecció del servei.
11.- La Direcció Insular competent en matèria de residus vetllarà pel compliment de les condicions imposades pel Consell de Mallorca.
12.- El criteri d'elecció de l'opció més avantatjosa per a la valorització dels metalls i plàstics obtinguts del tractament de RCD, resta de voluminosos i electrodomèstics de línia blanca, ha de ser d'acord amb la maximització de l'INGRÉS NET, aquell que als INGRESSOS BRUTS descompta totes les despeses associades, o en aquells casos en que es pugui incórrer en despesa, acord amb el criteri de DÈFICIT NET MÍNIM.
APARTAT B) El concessionari, en el cas dels àrids reciclats, haurà de complir les següents condicions:
1.- El concessionari, que fa venda directa d'àrids reciclats a una pluralitat de clients, i atès l'informe tècnic emès el 24 de maig de 2023 pel cap de Servei de Gestió i Execució de la Direcció Insular de Residus i l'informe de data 25 de maig de 2023 emès per la tècnica economista de la Direcció Insular de Residus, i tenint en compte els preus de venda d'altres instal·lacions públiques a altres comunitats autònomes que fan tractament de RCD, podrà ingressar els següents preus unitaris pels àrids reciclats a granel:
- 0,25 €/t per la fracció 0/15 mm
- 0,50 €/t per les fraccions 0/8 mm i 8/40 mm
2.- En el supòsit de que a la PT1.- Bunyola es comercialitzin àrids reciclats en sacs (Big Bag reciclable d'aproximadament 1m3 ), el preu de venda serà:
- 8,50 €/t d'àrid reciclat ensacat per les fraccions 0/8 mm i 8/40 mm
En qualsevol moment, mitjançant resolució del Conseller o Consellera de Sostenibilitat i Medi Ambient, d'ofici per la Direcció Insular de Residus o a proposta de l'empresa concessionària, es podrà cessar l'autorització de comercialitzar sacs d'àrids reciclats a la PT1.- Bunyola i/o autoritzar la comercialització dels mateixos a altres instal·lacions del servei públic.
3.- Amb caràcter general, quan hi hagi estoc suficient s'atendrà estrictament a l'ordre d'arribada i recollida dels clients interessats. Els clients demandants d'una concreta quantitat de tones d'àrid reciclat d'una determinada instal·lació, podran realitzar la seva petició al concessionari per escrit, quedant inclosos en una llista d'espera tot respectant les lleis de protecció de dades.
4.- En cas que l'estoc d'aquests subproductes sigui superior a la seva demanda el seu destí serà la restauració de pedreres.
5.- En cas que hagi canvis que afectin a la demanda d'aquests subproductes i per tant a l'assoliment de l'objectiu de minimització del seu estoc, aquests preus podran ser modificats mitjançant una resolució del Conseller o Consellera de Sostenibilitat i Medi Ambient, d'ofici per la Direcció insular de Residus o a proposta de l'empresa concessionària.
APARTAT C) El concessionari, en el cas de mobles i estris recuperats i electrodomèstics reparats, haurà de complir les condicions següents:
1.- El concessionari prioritzarà la venda de mobles i estris recuperats i els electrodomèstics reparats a empreses del quart sector.
2.- Per a la venda d'aquests subproductes s'atendrà estrictament a l'ordre d'arribada de les peticions. Qualsevol persona interessada podrà accedir a la llista d'espera tot respectant les lleis de protecció de dades.
3.- L'empresa concessionària podrà fixar un preu unitari de 0,30 €/kg per moble o estri recuperat i per electrodomèstic reparat, atès que actualment amb aquest preu s'està complint el criteri de minimització del estoc emmagatzemat.
4.- En cas que hagi canvis que afectin a la demanda d'aquests subproductes i per tant a l'assoliment de l'objectiu de minimització del seu estoc, aquests preus podran ser modificats mitjançant una resolució del Conseller o Consellera de Sostenibilitat i Medi Ambient a instàncies de la Direcció insular de Residus o a proposta de l'empresa concessionària.
APARTAT D) El total dels costos de comercialització de tots els subproductes obtinguts del tractament de residus al servei públic, prevists als apartats A), B) i C) anteriors, mai podrà ser superior al 5% de l'import total dels ingressos per la seva venda.
Les mencions de tots el preus unitaris del present acord són sense IVA ni d'altres gravàmens.
Segon. Règim transitori.
En el termini de 10 dies des de la publicació d'aquest acord en el BOIB, el concessionari comunicarà a les empreses promotores i constructores signants dels convenis dins l'àmbit de l'ús i l'aprofitament dels àrids reciclats resultants del tractament dels residus de construcció-demolició, que aquests quedaran sense efectes a partir del dia 1 del mes següent a dita comunicació.
S'atorga al concessionari un termini de dos mesos a partir de l'endemà de la publicació d'aquest acord al BOIB, per tal de que doni compliment a les obligacions previstes en aquest apartat A).
Tercer. Aquesta resolució serà publicada al BOIB i a la seu electrònica del Consell Insular de Mallorca.
Palma, en la data de la signatura electrònica (29 de setembre de 2023)
El vicepresident segon i conseller executiu del departament de Medi Ambient, Rural i Esports Pedro Bestard Martínez