Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
DEPARTAMENT DE MEDI AMBIENT, MEDI RURAL I ESPORTS
Núm. 603257
Acord del Ple del Consell de Mallorca, d’aprovació inicial per a la modificació del Reglament d’Explotació del Servei de Gestió dels Residus Sòlids Urbans de Mallorca
El Ple del Consell de Mallorca, en sessió ordinari de dia 14 de setembre de 2023, va adoptar l'acord que a continuació es transcriu, d'acord amb el que disposa l'article 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, s'obre el període d'informació pública pel termini de 30 dies hàbils, mitjançant el qual podeu presentar les al·legacions que considereu oportunes.
“ASSUMPTE: PROPOSTA D'ACORD D'APROVACIÓ INICIAL PER A LA MODIFICACIÓ DEL REGLAMENT D'EXPLOTACIÓ DEL SERVEI DE GESTIÓ DELS RESIDUS SÒLIDS URBANS DE MALLORCA
Antecedents
1. El 21 de maig de 1992, es va signar el contracte amb TIRME SA, relatiu al servei de gestió de residus sòlids urbans de Mallorca.
2. El 4 d'octubre de 1993, el Ple del Consell de Mallorca, en sessió ordinària, va aprovar definitivament el Reglament d'Explotació del Servei de Gestió de Residus Sòlids Urbans de Mallorca. (Boib núm. 130 de 26 d'octubre de 1993), modificat pel Ple del Consell de Mallorca el 4 de desembre de 1995.
3. El Ple del Consell de Mallorca, el 9 de maig de 2019, va aprova el Pla Director Sectorial de Residus no perillosos de l'illa de Mallorca (BOIB núm. 81, de 18 /06/2019), que és l'instrument d'ordenació territorial que té per objecte regular el planejament, la projecció, l'execució i la gestió dels sistemes generals d'infraestructures, d'equipaments i de serveis necessaris per a la gestió dels residus no perillosos.
4. En data dia 14 de juliol de 2022 el Ple del Consell de Mallorca, en sessió ordinària, va acordar aprovar definitivament el nou Reglament d'Explotació del Servei de Gestió dels Residus Sòlids Urbans de Mallorca. (BOIB. Núm. 107 de 13 d'agost de 2022).
5. En data de 14 d'abril de 2023, l'enginyer industrial de la DIR ha emès informe on constata que par tal de millorar i adequar de forma més efectiva el funcionament del servei públic, esdevé necessari modificar el Reglament aprovat definitivament l'any 2022, fent un canvi dispositiu amb referència als següents aspectes tècnics:
6. El 5 de maig de 2023, la vicepresidenta segona i consellera executiva del Departament de Sostenibilitat i Medi Ambient va iniciar l'expedient per a l'aprovació de la modificació del Reglament d'explotació del Servei de Gestió dels Residus Sòlids Urbans de Mallorca.
7. El 9 de maig de 2023, el director insular de Residus, va emetre memòria justificativa per la modificació del Reglament d'explotació per al Servei públic de gestió de Residus Sòlids urbans de Mallorca, on es constata què es considera oportú modificar el reglament per tal de millorar, regular i adequar de forma més efectiva el servei de gestió de residus sòlids urbans de Mallorca, tant en les condicions que ha de complir el concessionari en la gestió del servei, com en les relacions entre Consell i concessionari i amb els usuaris del servei.
8. El 25 de maig de 2023, la tècnica economista de la DIR ha informat favorablement, indicant que aquesta proposta de modificació del reglament no té cap tipus de repercussió econòmica.
9. El 17 d'agost de 2023 el cap de servei coordinador de la DIR va emetre informe jurídic favorable i el 18 d'agost de 2023 Secretaria General, va emetre Nota de conformitat.
Fonaments
1r. L'Estatut d'Autonomia de les Illes Balears, (Llei Orgànica 2/83 de 25 de febrer) a l'article 39 estableix les competències pròpies dels consells insulars, que inclou medi ambient i ecologia.
2n. La Llei 2/2001, de 7 de març, d'atribució de competències als Consells Insulars en Matèria d'Ordenació del Territori (BOIB núm. 32, de 15/03/01), a l'article 1r, atribueix als consells insulars, amb el caràcter de pròpies, i en el marc d'allò que disposa la legislació d'ordenació territorial, entre d'altres de l'elaboració i aprovació dels instruments d'ordenació del “Pla director sectorial de prevenció i gestió de residus no perillosos”, i a l'article 3r , exposa que, els consell insulars disposen de la potestat reglamentària per regular l'organització administrativa inherent a les funcions objecte de transferència.
3r. Atès l'article 49 de la Llei 7/85 de 2 d'abril, reguladora de les Bases de Règim Local.
4t. Atès els articles 101 i 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre municipal i de règim local de les Illes Balears, regula el procediment d'acord amb el que els ens locals poden imposar i ordenar els seus Reglaments.
5è. Atès l'establert a l'article 17.k de la Llei 4/2022 de Consells Insulars, correspon al Ple del Consell de Mallorca, aprovar la modificació del Reglament.
6è. Vista la instrucció sobre l'elaboració i tramitació de disposicions generals de caràcter no tributari, aprovada pel Consell Executiu en sessió de data 6 de juny de 2018 i modificada pel Consell Executiu en la sessió de dia 26 de febrer de 2020.
7è. El Departament de Medi Ambient, Medi Rural i Esports té atribuïdes les funcions de proposar mesures i actuacions encaminades al desenvolupament sostenible al respecte cap al medi ambient i de gestió de residus, tal i com disposa l'article 1 del Decret de la Presidència del Consell Insular de Mallorca de 28 de juliol de 2023 pel qual s'estableixen les competències dels departaments del Consell Insular de Mallorca (BOIB núm. 106, de 29 de juliol de 2023).
8è. D'acord amb les atribucions del consellers executius previstes a l'article 33 de la Llei 4/2022, de consells insulars, publicada al BOIB núm. 88 de 7 de juliol de 2022 i BOE núm. 197 de 17 d'agost de 2022, el vicepresident segon i conseller executiu de Medi Ambient, Medi Rural i Esports, eleva al Ple del Consell de Mallorca, la següent proposta d'
ACORD
1. Aprovar inicialment la modificació del Reglament d'explotació del Servei de Gestió dels Residus Sòlids Urbans de Mallorca, en els següents termes:
Article 2.4.4 . Sistemes de pesada
Allà on diu:
“Les instal·lacions disposen de sistemes per mesurar el pes dels vehicles que entren i surten d'aquestes instal·lacions, així com sistemes de pesatge interns per al trasllat de residus entre instal·lacions. Aquests sistemes tenen una importància màxima en el servei, ja que quantifiquen de manera objectiva les quantitats gestionades pels diferents elements que formen el sistema de gestió de residus (gestió de residus urbans de Mallorca, servei de recollida selectiva de residus, recollida municipal de residus, etc.). A partir de les pesades es determina, entre d'altres, l'import que ha d'abonar cada persona usuària al concessionari per la gestió dels residus i l'import del cànon de concessió que el concessionari ha de satisfer al Consell.
Els sistemes de pesada han de ser calibrats per una empresa homologada, segons les determinacions previstes en la normativa vigent. L'entitat certificadora i de calibratge emet els certificats corresponents, que en tot moment han d'estar disponibles per al Consell.
A la planta de compostatge ubicada en el terme municipal de Felanitx, que no té sistema de pesada, s'utilitza la bàscula de l'estació de transferència més propera, fins que se n'instal·li una a la planta.”
Ha de dir:
“Les instal·lacions disposen de sistemes per mesurar el pes dels vehicles que entren i surten d'aquestes instal·lacions, així com sistemes de pesatge interns per al trasllat de residus entre instal·lacions. Aquests sistemes tenen una importància màxima en el servei, ja que quantifiquen de manera objectiva les quantitats gestionades pels diferents elements que formen el sistema de gestió de residus (gestió de residus urbans de Mallorca, servei de recollida selectiva de residus, recollida municipal de residus, etc.). A partir de les pesades es determina, entre d'altres, l'import que ha d'abonar cada persona usuària al concessionari per la gestió dels residus i l'import del cànon de concessió que el concessionari ha de satisfer al Consell.
Els sistemes de pesada han de ser calibrats per una empresa homologada, segons les determinacions previstes en la normativa vigent. L'entitat certificadora i de calibratge emet els certificats corresponents, que en tot moment han d'estar disponibles per al Consell.
A la planta de compostatge ubicada en el terme municipal de Felanitx, que no té sistema de pesada, per al pesatge de llots s'utilitza la bàscula de l'estació de transferència més propera, fins que se n'instal·li una a la planta. En el cas de la poda, el pes de la mateixa serà estimat pel concessionari, però, en tot cas ha d'estar sotmesa a un registre d'entrada per tal de donar compliment als punts 2.7 i 2.9 del present reglament.”
Article 2.9.2. Descàrrega de residus
Allà on diu:
“Per descarregar-los, el concessionari estableix una instrucció tècnica (document núm. 4 de l'apartat 2.4.1 d'aquest Reglament) per a l'admissió a cada planta dels residus a tractar, defineix quins tipus de residus són admissibles a cada planta i quins no, així com les accions a fer en el cas de tractar-se d'un residu no admissible.
El concessionari confecciona un llibre de registre (document núm. 9 de l'apartat 2.4.1 d'aquest Reglament) per al control dels camions autoritzats. En el cas de tractar-se de camions no autoritzats, el concessionari estableix un registre de les dades del vehicle no autoritzat, indicant el nom de l'ajuntament, de l'entitat o de la persona titular. Sempre que es tracti d'un ajuntament, d'una empresa o d'una persona titular autoritzada i que no hi hagi manifestació expressa del Consell en sentit contrari, el vehicle pot accedir a l'estació o planta per descarregar.
El concessionari registra la matrícula del camió, la població, el client, la destinació dins de l'estació o planta, l'hora, el dia, les tones de residus, etc.
Un cop emplenats els tràmits de recepció (identificació del vehicle, origen i pes), els conductors o conductores i peons dels camions reben les instruccions pertinents dels responsables d'accés a l'estació o planta.
Cada estació o planta disposa d'àrees diferenciades i preparades per a la descàrrega dels diferents tipus de residus, de manera que aquests es poden derivar cap a línies diferents i rebre el tractament més adequat en relació amb les seves característiques. Atès que aquestes característiques poden correlacionar-se amb la procedència concreta dels residus, aquest factor de procedència pot utilitzar-se com a discriminant per al tractament posterior i, per tant, per assignar una àrea determinada de descàrrega a la recepció de la planta o estació.
El concessionari estableix un control de sortida dels camions un cop han descarregat a l'estació o planta. Un d'aquests controls consisteix a pesar la tara del camió de forma periòdica quan així es requereix per al funcionament correcte de determinades instal·lacions.
En el cas que entrin a la planta residus no admissibles sense haver estat detectats prèviament, o si es detecta alguna descàrrega que contengui impropis de tipus industrial, com pneumàtics, envasos no identificats, electrodomèstics, medicaments, residus sanitaris del tipus III, etc., el concessionari fa un informe acompanyat de fotografies, hi indica, si és possible, la procedència dels materials i l'envia al Consell.
El concessionari estableix l'operativa de descàrrega dels residus de manera que l'emissió de males olors es minimitzi.”
Ha de dir:
“Per descarregar-los, el concessionari estableix una instrucció tècnica (document núm. 4 de l'apartat 2.4.1 d'aquest Reglament) per a l'admissió a cada planta dels residus a tractar, defineix quins tipus de residus són admissibles a cada planta i quins no, així com les accions a fer en el cas de tractar-se d'un residu no admissible.
En el cas de les descàrregues a les ETs, només es podran descarregar aquells residus que ho facin de forma natural per gravetat. No està permesa la realització de maniobres brusques (marxa-aturada) ni l'ús de mitjans mecànics de suport per a la realització de les descàrregues. En aquest cas, es derivarà el camió per a la seva descàrrega a la planta de destí.
El concessionari confecciona un llibre de registre (document núm. 9 de l'apartat 2.4.1 d'aquest Reglament) per al control dels camions autoritzats. En el cas de tractar-se de camions no autoritzats, el concessionari estableix un registre de les dades del vehicle no autoritzat, indicant el nom de l'ajuntament, de l'entitat o de la persona titular.
Sempre que es tracti d'un ajuntament, d'una empresa o d'una persona titular autoritzada i que no hi hagi manifestació expressa del Consell en sentit contrari, el vehicle pot accedir a l'estació o planta per descarregar.”
Annex IV. Material procedent de les activitats de poda i jardineria admissible al tractament de compostatge
Finalment, allà on diu:
“Material que SÍ s'admet a les plantes de compostatge del Consell de Mallorca i a les campes:
Material que NO s'admet a les plantes de compostatge del Consell de Mallorca:
Ha de dir:
“Material que SÍ s'admet a les plantes de compostatge del Consell de Mallorca i a les campes:
Material que NO s'admet a les plantes de compostatge del Consell de Mallorca:
2. Sotmetre l'expedient a informació pública, mitjançant la inserció dels anuncis corresponents en el tauler d'edictes del Consell de Mallorca i en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, amb la finalitat que totes les persones que hi estiguin interessades puguin examinar-lo i presentar les reclamacions i els suggeriments que considerin pertinents, dins el termini de trenta dies, comptadors des de la inserció de l'anunci corresponent en el butlletí.
3. Ordenar que es duguin a terme la resta dels tràmits corresponents per a l'aprovació definitiva de la norma reglamentària, inclosa la sol·licitud de l'emissió dels dictàmens preceptius.
Es pot consultar l'expedient complet a la Direcció insular de Residus a les dependències ubicades al carrer del General Riera, 111, de Palma, en horari de 9 a 14h, de dilluns a divendres (excepte festius), o a l'adreça electrònica següent: https://cim.secimallorca.net/segex/expediente.aspx?id=942632, i el Text del Reglament d'explotació del Servei de Gestió dels Residus Urbans de Mallorca a la seu electrònica del Consell de Mallorca (https://seu.conselldemallorca.net)
4. En el cas que no es presenti cap reclamació o suggeriment, l'acord inicialment adoptat s'entendrà definitivament aprovat sense necessitat d'un nou acord. “
Palma, en la data de la signatura electrònica (22 de setembre de 2023)
El vicepresident segon i conseller executiu del departament de Medi Ambient, Medi Rural i Esports Pedro Bestard Martínez