Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 603131
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre el Pla Especial de Protecció dels Closos de Can Gaià. Felanitx. (Exp. 73e-2023)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 4 de juliol de 2023, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),

RESOLC FORMULAR:

L'informe ambiental estratègic sobre el Pla Especial de Protecció dels Closos de Can Gaià . Felanitx , en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

El Pla Especial de Protecció dels Closos de Can Gaià es tramita com una avaluació ambiental estratègica simplificada, ja que està inclosa en l'apartat 2 de l'article 6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental; la tramitació a seguir és la que s'estableix a l'article 29 i següents de la Llei.

2. Antecedents

El Ple del Consell de Mallorca del 24 de gener de 2000 va delimitar la Zona Arqueològica dels Closos de Can Gaià de Felanitx (BOIB núm. 45 de 8/4/2000).

El Ple del Consell de Mallorca de 13 de setembre de 2012 va acordar la modificació de la delimitació del Bé d'Interès Cultural, amb categoria de monument del jaciment arqueològic dels Closos de Can Gaià (BOIB núm. 162 d'1/11/2012).

A més, aquest jaciment arqueològic està inclòs en el Catàleg de Bens Municipals aprovat per Acord del Ple de la Corporació Municipal de 17/6/2016.

3. Descripció del Pla Especial de Protecció (PEP)

El jaciment arqueològic dels Closos de Can Garià es situa al nord-oest de Portocolom; la delimitació del PEP es correspon amb l'àmbit i entorn de protecció aprovat segons Acord CIOTUP de 17 d'abril de 2012 i afecta (total o parcialment) les següents parcel·les del Polígon 31 del t.m. de Felanitx: 202, 834, 1039, 1040, 1041, 1042, 1044, 1046, 1047, 1048, 1049, 1050, 1062, 1075, 1078, 1079, 1080, 1081, 1082, 1083, 1084, 1086, 1087, 1088, 1092, 1247, 1248, 1274, 1093 i 1094.

L'àmbit del PEP se situa majoritàriament sobre sòl classificat com a rústic pel PTM, amb la categoria d'Àrea de Transició d'Harmonització (ATH); l'entorn de protecció també inclou una parcel·la urbana, qualificada coma Espai Lliure Públic que forma part del Pla Parcial del Polígon 20 del PGOU (La Fe), aprovat l'any 1972.

L'objectiu del PEP és el d'ordenar els usos per al futur desenvolupament d'un Centre d'Interpretació i Infraestructures per a donar suport als visitants del jaciment dels Closos de Can Gaià; així com preveure la possibilitat de dur a terme les expropiacions necessàries per a la creació del futur Parc Arqueològic.

No es contemplen alternatives de ubicació ja que la localització dels jaciments és determinant.

Proposta general d'ordenació

La proposta general d'ordenació de l'àmbit del BIC i del seu entorn de protecció és la següent:

1. En el conjunt declarat BIC:

- Zona arqueològica 1 (ZA1): en aquesta zona hi haurà la possibilitat de construcció d'un equipament cultural com a centre d'exposició i informació, amb els següents paràmetres urbanístics:

- Superfície (m2): 4.254,98

- Ocupació màxima (%): 25

- Edificabilitat màxima (m2/m2): 0,25

- Altura reguladora (m): 4.

- Altura total (m): 6

- Nombre màxim de plantes: S + B

- Separació a vials i límits (m): 5

- Separació mínima entre edificis: 10

- Usos: equipament soci cultural públic i espais lliures públics.

- Zona Arqueològica 2 (ZA2): es tracta d'una àrea destinada a la recuperació i preservació de les restes arqueològiques sense possibilitat de cap altra intervenció, excepte l'adequació de camins no pavimentats o l'execució de passos per a dotar-los d'accessibilitat, així com la seva il·luminació (segons determina la norma 44 del PTIM, del tipus E3). Es permet mantenir l'edificació existent anterior a 1956 que, una vegada rehabilitada i, en el seu cas, suprimits els elements afegits, es destinarà a centre d'informació, lavabos i àrea de descans per als visitants.

2. En el entorn de protecció del BIC:

- Espai lliure públic (ELP):

Es tracta de la zona verda del sòl urbà del pla parcial del sector 20 del PGOU. El PEP no assenyala cap alteració de les seves condicions urbanístiques, encara que serà necessari una actuació d'integració amb l'àrea formada per la qualificació ZA1 pel que la seva ordenació haurà de formar part del projecte de l'equipament cultural.

- Àrea de transició d'harmonització (ATH):

Es tracta de sòl classificat com a rústic i que l'ordenació del qual ve fixada en el Pla territorial insular de Mallorca.

4. Avaluació dels efectes previsibles

L'impacte associat amb l'aprovació del Pla Especial serà positiu ja que el que es pretén és ordenar, protegir i potenciar el jaciment arqueològic declarat BIC pel Consell de Mallorca.

5. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

El 9 de maig de 2023 la CMAIB sol·licita consulta, segons l' article 30 de la Llei 21/2013, a diverses administracions afectades.

A la data d'emissió del present informe s'han rebut els següents informes:

- Consell de Mallorca. Departament de Territori. Comissió Insular d'Ordenació del Territori i Urbanisme-CIOTU (24/2/2023):

La CIOTU de 24 de febrer de 2023 va acordar emetre informe favorable amb les consideracions indicades en l'informe emès el 14 de febrer de 2023 pels Serveis Tècnic i Jurídic d'Urbanisme del Departament de Territori.

L'esmentat informe s'emet en l'àmbit de la competència urbanística i s'emet a reserva del que dictamini en el tràmit d'informe preceptiu que preveu la legislació sobre patrimoni històric.

- Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica. DG Energia i Canvi Climàtic. Servei Canvi Climàtic i Atmosfera (23/5/2023):

Aquest informe fa una sèrie de consideracions sobre l'afectació al canvi climàtic i contaminació atmosfèrica; a l'apartat de conclusions s'especifica el que ha de tenir en compte el Pla Especial per tal de donar compliment a la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.

- Conselleria de Medi Ambient i Territori. DG d'Espais Naturals i Biodiversitat. Servei de Protecció d'Espècies (6/6/2023):

[...] Segons el criteri del Servei, no és de preveure que el pla especial pugui suposar un efecte negatiu sobre les espècies presents en la zona.

Conclusió: per tot això, inform favorablement el Pla Especial dels Closos de Can Gaià.

 

6. Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013 d'AA i no es preveu que el pla pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

1. Característiques del Pla: ordenar, protegir i potenciar el jaciment arqueològic. Tot l'àmbit afectat pel PEP, segons el PTM, té la classificació de SRG-ATH, excepte una parcel·la urbana (qualificada coma ELP en el Pla Parcial del Polígon 20 del PGOU aprovat l'any 1972).

2. Característiques dels efectes i de l'àrea probablement afectada: els efectes, des del punt de vista del patrimoni, són positius. Els possibles impactes negatius que pugui ocasionar la construcció del futur Centre d'Interpretació seran de reduïdes dimensions i, a més, no formen part del present PEP.

Conclusions de l'Informe ambiental estratègic

Primer. No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària el Pla Especial de Protecció dels Closos de Can Gaià, Felanitx, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, d'acord amb els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013.

Quan es dugui a terme la construcció del futur Centre d'Interpretació s'hauran de complir les mesures correctores proposades a la documentació presentada i les següents condicions:

1. Per tal d'aconseguir una integració paisatgística del nou edifici previst, la construcció de l'edifici s'ha d'adaptar a l'entorn rural on s'ubica i ha de complir les condicions de integració paisatgística i ambiental previstes en el PTM.

2. Segons l'informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera, per tal de donar compliment a la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, el Pla Especial ha d'especificar:

- En el cas que el PEP augmenti la superfície construïda permesa, s'ha de donar compliment a l'art. 20 a partir del càlcul de la petjada de carboni associada a l'augment del consum energètic previst (fase de construcció, fase de funcionament dels equipaments i mobilitat induïda).

- S'ha d'incloure l'anàlisi davant la vulnerabilitat al canvi climàtic de l'àmbit d'aplicació del present Pla.

- S'ha d'implantar un enllumenat que minimitzi el consum.

- A la zona d'aparcament, s'han de dotar de punts de recàrrega de vehicle elèctric i reserva d'aparcaments per a vehicles d'emissions directes nul·les.

De cara al futur projecte d'execució de l'equipament, s'han de tenir en consideració els següents punts:

- Les administracions públiques han de promoure l'estalvi d'emissions en el procés constructiu de les edificacions i l'ús de materials de construcció de baix impacte ambiental, preferentment d'origen local. En aquest sentit, s'ha de promoure el càlcul de la petjada de carboni en els projectes de nova construcció (art. 31).

- Hauran de ser edificacions de consum quasi nul (art. 38).

- S'haurà d'incloure una avaluació de les diferents alternatives relatives a la seva eficiència energètica i, especialment, a les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle directes i indirectes, com també el cost del consum energètic corresponent a tota la seva vida útil (art. 36).

A més, es recorda que l'aprovació definitiva del PEP requereix un informe favorable de la Comissió Insular del Patrimoni Històric, segons el previst a la Llei 12/1998, de 21 de desembre, del Patrimoni Històric de les Illes Balears.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental.

A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al comitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.

 

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 22 de setembre de 2023)

La directora general de Coordinació i Harmonització Urbanística María Paz Andrade Barberá Per suplència del president de la CMAIB (BOIB núm. 106 de 29 de juliol 2023)