Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANTA MARGALIDA

Núm. 600658
Aprovació definitiva de l’Ordenança Municipal reguladora de la prestació patrimonial de caràcter no tributari per a la prestació del servei de subministrament d'aigua potable i demés serveis complementaris

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En no haver-se presentat cap reclamació o el suggeriment durant el termini d'exposició al públic, l'acord provisionalment adoptat sobre l'aprovació de l'Ordenança Municipal reguladora de la prestació patrimonial de caràcter no tributari per a la prestació del servei de subministrament d'aigua potable i demés serveis complementaris, s'ha d'entendre definitivament aprovat sense necessitat de nou acord exprés de conformitat amb allò que s'ha fixat en els articles 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local i 102.1.d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de Règim Local de les Illes Balears. 

El text íntegre de l'Ordenança Municipal reguladora de la prestació patrimonial de caràcter no tributari per a la prestació del servei de subministrament d'aigua potable i demés serveis complementaris, es fa públic, per al seu general coneixement i en compliment del que es disposa en l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local es publica a continuació:

 «ORDENANÇA REGULADORA DE LA PRESTACIÓ PATRIMONIAL DE CARÀCTER PÚBLIC NO TRIBUTARI A PER LA PRESTACIÓ DEL SERVEI DE SUBMINISTRAMENT D' AIGUA POTABLE I DEMÉS SERVEIS COMPLEMENTARIS

L'Ajuntament de Santa Margalida disposa de l'Ordenança Fiscal reguladora taxa per distribució d'aigua, inclosos els drets d'enganxe, col·locació i utilització de comptadors (BOCAIB Núm. 167 Ext. 31 de desembre de 1998). Tanmateix, disposa d'un Reglament Municipal que regula els serveis municipals de subministrament d'aigua potable i sanejament d'aigües residuals (BOIB Núm. 76 de 30 de maig de 2013)

El passat dia 26 de maig de l'any 2022, prèvia declaració de prestació del servei de forma indirecte, l'Ajuntament va adjudicar el contracte de concessió del servei públic municipal d'abastiment i distribució d'aigua potable, clavegueram i sanejament del municipi.

El Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals regula en el seu article 20.4 t) la taxa per distribució d'aigua, inclosos els drets d'enganxe, col·locació i utilització de comptadors.

No obstant, en el seu apartat 6 disposa que:

“Les contraprestacions econòmiques establertes coactivament que se perceben per la prestació dels serveis públics a que es refereix l'apartat 4 d'aquest article, realitzada de forma directe mitjançant personificació privada o mitjançant gestió indirecta, tendran la condició de prestacions patrimonials de caràcter públic no tributari d'acord amb el previst a l'article 31.1 de la Constitució.

En concret, tenen aquesta consideració les exigides per l'explotació d'obres o la prestació de serveis, en règim de concessió, societats d'economia mixta, entitats públiques empresarials, societats de capital íntegrament públic i altres fórmules de dret privat.

Sense perjudici del que estableix l'article 103 de la Llei de contractes del sector públic, les contraprestacions econòmiques a què fa referència aquest apartat es regularan mitjançant ordenança. Durant el procediment d'aprovació d'aquesta ordenança, les entitats locals sol·licitaran informe preceptiu d'aquelles administracions públiques a les quals l'ordenament jurídic els atribueixi alguna facultat d'intervenció sobre aquestes.”

En conseqüència, les contraprestacions que es percebin per la prestació d'aquest servei de distribució d'aigua, inclosos els drets d'enganxe, col·locació i utilització de comptadors, com que la presta per l'Ajuntament en règim de gestió indirecte tenen la condició de prestació patrimonial de caràcter públic no tributari i s'ha de regular mitjançant Ordenança.

L'Ordenança respon als principis de bona regulació continguts a l'article 129 de la Llei 39/2015, de 1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

En virtut del principi de necessitat, la norma està justificada amb raons d'interès general, atès que és obligat adaptar-se a la nova configuració legal de les contraprestació per aquest servei quan es presta de forma indirecte.

D'acord amb el principi d'eficàcia, la norma pretén aconseguir la finalitat establerta a la Llei mitjançant l'instrument més adequat per aconseguir-lo, que és l'Ordenança.

En virtut del principi de proporcionalitat, l'Ordenança es limitar a regular allò que és imprescindible de les contraprestacions econòmiques no tributàries que s'han de satisfer per la prestació del corresponent servei.

En virtut del principi de seguretat jurídica, l'Ordenança s'ajusta i es desenvolupa dins l'àmbit de les competències municipals, respectant la Llei General Tributària i del Text Refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals.

D'acord amb el principi de transparència, s'ha utilitzat el tràmit de consulta pública prèvia a través del portal de transparència de l'Ajuntament.

Es respecte el principi d'eficiència, ja que no s'incrementen les càrregues administratives per a les persones, delegant-se la seva tramitació en el contractista, sense perjudici de la supervisió municipal.

La present iniciativa afecta a les despeses o ingressos públics presents o futurs, ja que es tracta d'una prestació patrimonial de caràcter públic no tributari, però en favor del contractista del servei. La quantificació i valoració de les seves repercussions i efectes es conté a l'informe tècnic que va servir de base per a la licitació i s'ajusta a l'oferta del concessionari, de forma que es respecten els principis d'estabilitat pressupostaria i sostenibilitat financera aplicables a aquesta Administració.

La Comissió de Preus de l'Aigua va aprovar, en sessió de dia 18 d'abril de 2023, l'informe tècnic relatiu a la modificació de les tarifes del servei d'abastiment d'aigua a domicili al terme municipal de Santa Margalida.

Article 1. Fonament i naturalesa jurídica.

En ús de les facultats legalment conferides pels articles 33.1 i 142 de la Constitució Espanyola i, de conformitat amb allò que preveuen els articles 25.2, 26 i 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de Règim local, la disposició addicional primera de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, i l'article 20.6 de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aprovada pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, l'Ajuntament de Santa Margalida estableix la prestació patrimonial de caràcter públic no tributari per la prestació del servei de subministrament d'aigua potable i demés serveis complementaris.

Article 2. Objecte

L'objecte de l'Ordenança és regular les tarifes corresponents a la prestació patrimonial de caràcter públic no tributària per la prestació del servei de subministrament d'aigua potable i demés serveis complementaris, en tots els seus aspectes, tant d'aprovació com d'estructura, establiment, modificació i pagament, de conformitat i en desplegament de l'ordenament jurídic d'aplicació.

Article 3. Entitat subministradora.

Als efectes d'aquesta Ordenança, l'entitat subministradora és l'empresa que, en règim de gestió indirecte i en la modalitat de concessió administrativa, presta el servei d'abastiment i distribució d'aigua potable.

Article 4. Naturalesa i objecte de les tarifes.

Les tarifes i altres drets econòmics que hagi de percebre l'entitat subministradora per la prestació del servei tenen naturalesa d'ingrés no tributari.

L'objecte de les tarifes regulades en aquesta Ordenança és la disponibilitat i utilització del servei d'abastiment i distribució domiciliària d'aigua potable o de consum humà. S'entendrà que el servei està disponible una vegada estigui establert i en funcionament.

Article 5 Obligats al pagament de la prestació.

1.- Estan obligats al pagament de la tarifa, en qualitat de beneficiaris del servei, els titulars dels contractes de subministrament domiciliari d'aigua potable, subscrits amb l'entitat subministradora, abonats o clients als efectes de la present Ordenança. Igualment responen del pagament de la corresponent tarifa els ocupants dels immobles, encara que ocasionals, que es beneficiïn del servei, encara que no s'hagi formalitzat ni sol·licitat un contracte de subministrament, sense perjudici de les responsabilitats en que puguin incórrer.

Són igualment obligats al pagament, en concepte de clients-receptors del servei, els peticionaris d'aparells de mesura, escomeses, contractes i reconnexions.

2.- Les tarifes podran ser diferents en funció de la tipologia d'usuaris, que vindrà determinada per les característiques de les instal·lacions. Les tipologies d'usuaris son:

a) Habitatges

b) Locals, bar, cafeteria, restaurants

c) Resta de locals

d) Obres

e) Places turístiques: hotels, aparthotels, habitatges, etc)

f) Port esportiu

g) Dutxes

3.- Quan el servei es presti sota un únic aparell de mesura del que es beneficiïn una pluralitat d'habitatges o locals de negoci els consums individuals dels quals no siguin identificables (edificis amb comptadors comunitaris):

a) S'aplicaran tants mínims o quotes de serveis com unitats urbanes integrin l'edifici, quantificades per comptador de menor calibre; i

b) S'aplicarà el preu de mínim o la quota de consum corresponent a la tarifa domèstica, adequant els blocs de consum al nombre de quotes de servei objecte de facturació.

4.- Respondran solidàriament de les factures resultants de l'aplicació de les tarifes, les persones físiques o jurídiques que siguin causants o col·laborin en qualsevol tipus d'acte fraudulent.

Article 6.- Naixement de l'obligació de pagament.

L'obligació de satisfer la tarifa a l'entitat subministradora neix en el moment en el qual es sol·licita l'alta en el servei de subministrament d'aigua o, en el seu cas, quan es detecta la utilització irregular del mateix. En relació als serveis complementaris, com ara el subministrament i instal·lació d'aparells de mesura i escomesa, etc., l'obligació neix en el moment de la seva petició.

Un cop d'alta el servei, la tarifa serà exigible trimestralment, o mensualment, segons correspongui, entenent-se meritada l'obligació de pagament quan tingui lloc la lectura del comptador, ja sigui real o estimada, la qual es realitzarà amb la periodicitat que determini el reglament regulador del servei.

La meritació de pagament per aquells subministraments eventuals es produirà amb la sol·licitud del servei, i no estaran subjectes a facturació periòdica. Són subministraments eventuals, no periòdics, els vinculats a instal·lacions portàtils o desmuntables, amb autorització municipal, als que resulta d'aplicació la tarifa industrial corresponent, en funció de la durada de l'ús

Article 7.- Tipologia i quantia.

Els imports de les tarifes i drets econòmics o preus regulats en aquesta Ordenança són els següents:

  • Subministrament d'aigua potable.

 

 

TARIFA

TARIFA

 

 

TARIFA ANY 2

TARIFA ANY 6

 

 

(€/m3)

(€/m3)

consum bloc 1

0 A 6 M3 MES

0,2179

0,3486

consum bloc 2

6 a 18 m3 mes

0,3050

0,7843

consum bloc 3

18 a 36 m3 mes

0,4793

1,3071

consum bloc 4

superior a 36 m3

0,6536

1,7428

consum hotels

 

 

 

 

TARIFA MENSUAL

(€/Unitat/mes)

(€/ Unitat/mes)

quota servei aigua potable

 

 

 

habitatges,

 

3,66

3,66

Locals, bar, cafet, rest

 

7,32

7,32

resta locals

 

3,66

3,66

obress

 

10,98

10,98

places turístiques (hotels, aparthotels, habitatges vac)

 

0,915

0,915

Port esportiu

 

156,85

156,85

dutxes

 

3,66

3,66

Les tarifes per a subministrament d'aigua variaran a partir del sisè any de concessió.

2) Serveis complementaris

Servei d'abstiment AIGUA POTABLE

ANY 2 CONCESSIO

Cost conexión a la red de agua potable

 

Mínim, els 4 primers metres

519,16 €

Adicionalment, per cada metre

103,80 €

Cost Comptador i instal·lació

180,30 €

Reapertura del suministrament d'aigua

 

Habitatge unifamiliar

45,68 €

Local de negoci o plurifamiliar

68,52 €

Plaça Hotelera :

 

Preu per plaça

7,82 €

mínim

300,51 €

Import de revissió de comptador en industria (només si l'informe és favorable a l'empresa subministradora)

39,82 €

Conservació de Comptadores (€/unitat/mes)

€/unitat/mes

Conservació per mes y comptador igual o menor a 20 mm de diámetre

0,64 €

Conservació por mes comtador major a 20 mm de diámetre

1,94 €

Article 8.- Drets econòmics o preus corresponents als serveis complementaris.

Els drets econòmics i preus corresponents facturats per l'entitat subministradora als clients receptors dels serveis seran els vigents, d'acord amb el conceptes que s'aprovin en cada moment. Els receptors dels serveis, quan així ho requereixin, seran informats dels drets econòmics o preus vigents que siguin d'aplicació.

Article 9.- Establiment i modificació de les tarifes.

Les tarifes regulades a la present ordenança s'estableixen i es modifiquen per acord de l'òrgan competent de l'Ajuntament, a proposta de l'entitat subministradora, prèvia autorització de la Comissió de Preus de l'Aigua, d'acord amb el Decret 6/2013, de 2 de maig, del president de les Illes Balears (BOIB núm. 60, de 2 de maig de 2013) i amb el Decret 30/2013, de 14 de juny, pel qual es crea la Comissió de Preus de l'Aigua i els Transports Urbans i se'n regula la composició i el funcionament (BOIB núm. 85 de 15 de juny de 2013).

Disposició addicional.

Tot allò que no estigui previst en aquesta Ordenança, s'aplicarà el Reglament municipal regulador dels serveis municipals de subministrament d'aigua potable i sanejament d'aigües residuals (BOIB Núm. 76 de dia 30 de maig de 2013), sempre que no contradigui el disposat en ella.

Disposició Derogatòria.

Queda derogada l'Ordenança Fiscal l'Ordenança reguladora de la taxa per la distribució de l'aigua, inclosos els drets d'enganxe, col·locació i utilització de comptadors (BOCAIB Núm. 167 Ext. De 31/12/1998).

Disposició final. Entrada en vigor.

La present Ordenança entrarà en vigor i serà serà d'aplicació a partir del moment de la seva publicació íntegra en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, romanent en vigor fins que s'acordi la seva modificació o la seva derogació expressa.»

Contra el present Acord, s'interposarà recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears amb seu a Palma, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà a la publicació del present anuncio, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.

Santa Margalida, a data de la signatura electrònica (22 de setembre de 2023) El batle Joan Mojo Estelrich