Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE PALMA

Núm. 585243
Conveni entre l’Ajuntament de Palma i la Fundación Banco de Alimentos de Mallorca pel qual s’instrumenta una subvenció per al finançament i distribució gratuïta d’aliments al municipi de Palma durant el període 2022-2023

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

MARGINAL: 2023/100006

Parts

María de Lourdes Roca Calafell, tinenta de batle de l'Àrea de Serveis Socials, Educació, Participació Ciutadana, Joventut, Interculturalitat i Igualtat de l'Ajuntament de Palma, amb el NIF P0704000I i amb domicili a la plaça de Cort, 1, 07001 de Palma, en representació del dit Ajuntament en virtut del Decret de Batlia núm. 202311880 de 19 de juny de 2023. Actua en nom i representació d'aquest, amb competència per delegació del batle per firmar convenis adreçats a desenvolupar i executar competències pròpies de Serveis Socials de l'Ajuntament de Palma, en els termes prevists a l'article 2.1J del decret de Batlia núm. 202312178 de 22 de juny de 2023, d'organització dels serveis administratius de l'Ajuntament de Palma.

Raimundo de Montis Coll, amb DNI 41347836T, en nom i representació de la Fundació Banco de Alimentos de Mallorca, amb el NIF G57152639 i amb domicili al carrer Cardenal Rosell, 182, 07007 de Palma.

Antecedents

1. L'article 2 de la Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears,  disposa que els serveis socials tenen com a finalitat assegurar el dret de les persones a viure dignament durant totes les etapes de la seva vida mitjançant la cobertura de les seves necessitats personals bàsiques i de les necessitats socials, en el marc de la justícia social, l'equitat, la cohesió territorial i el benestar de les persones. Continua dient que els serveis socials es dirigeixen especialment a la prevenció de les situacions de risc, a compensar els dèficits de suport social i econòmic de situacions de vulnerabilitat i de dependència, i a promoure actituds i capacitats que facilitin la integració social de les persones.

2. En conseqüència, a l'article 3 de la mateixa norma es fixen, entre d'altres objectius, la detecció i atenció de les situacions de falta de recursos bàsics i de les necessitats socials tant de les persones com dels grups i de la comunitat en general. Per la seva part, a l'article 25 s'obliga a les administracions públiques a garantir un conjunt de prestacions que donin resposta a les necessitats bàsiques de les persones, entre les quals es troben l'allotjament, l'alimentació i el vestit, l'accessibilitat a la informació i als recursos dels serveis socials, entre d'altres.

3. En la sessió de 23 de febrer de 2023 del Ple de la Corporació Municipal es va proposar modificar els pressuposts de l'any 2023 per tal d'incloure a l'annex de les bases d'execució del pressupost municipal vigents, una subvenció nominativa per un import de 30.000,00 € a favor de la Fundació Banc d'Aliments, amb càrrec a l'aplicació 05.23120.48201 – BENESTAR SOCIAL.- TRANSF. CONV. BANC ALIMENTS - del pressupost de despeses de l'Àrea.

4. La Fundación Banco de Alimentos de Mallorca figura inscrita amb el núm. 734 al Registre unificat de Serveis Socials de les Illes Balears (Decret 10/2013, de 28 de febrer) i és una entitat sense ànim de lucre que té com a objectiu fonamental la recollida d'aliments de la cadena alimentària i la seva distribució entre les famílies, persones i grups en situació de vulnerabilitat social i econòmica, mitjançant organitzacions i entitats sense afany de lucre de l'àmbit de l'assistència social.

5. La Fundació realitza aquesta funció a l'Illa de Mallorca des de l'any 2002, essent a l'actualitat una entitat referent al municipi de Palma quant al subministrament gratuït d'aliments a persones, famílies i grups per tal d'atendre les seves necessitats bàsiques. Resulta l'entitat capacitada, per la seva experiència i xarxa de prop de 200 entitats col·laboradores per realitzar aquesta tasca amb la intensitat i l'abast que requereix un municipi com Palma.

6. El 6 d'octubre de 2022 va tenir entrada al Registre Municipal sol·licitud de subvenció de la Fundació Banco de Alimentos de Mallorca en el que l'entitat sol·licitava una subvenció del 100% del cost de l'activitat, per un import total de 30.000,00 €. Dintre d'aquest import es preveuen despeses d'arrendament de la nau industrial, de subministres, de combustible i de pagament de professionals per tal de que l'entitat pugui realitzar la seva activitat dintre del municipi de Palma.

7- Una vegada revisada la sol·licitud presentada, i atès els bons resultats dels darrers anys, és voluntat de les entitats establir i mantenir un nivell de col·laboració que asseguri l'execució de l'activitat objecte d'aquest conveni, incloent-se dins aquesta les comunicacions que escaiguin davant possibles modificacions dels termes d'aquest acord.

Les parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest conveni, d'acord amb les següents

Clàusules

1. Objecte

Aquest conveni té per objecte establir la col·laboració entre l'Ajuntament de Palma i la Fundación Banco de Alimentos de Mallorca, per al finançament de les activitats d'aprovisionament, emmagatzematge i distribució gratuïta d'aliments realitzades durant el període comprès entre el 16 d'agost de 2022 i el 15 d'agost de 2023, ambdós inclosos, a favor dels ciutadans del municipi de Palma afectats per una situació econòmica precària.

Per al desenvolupament d'aquestes tasques, fonamentalment les relatives a la distribució d'aliments, es treballarà de forma coordinada amb entitats radicades a Palma.

2. Actuacions previstes i compromisos de les parts

2.1 En termes generals, l'objecte d'aquest Conveni és finançar i/o col·laborar en les següents accions:

a. La recollida d'aliments excedents d'agents de la cadena alimentària.

b. L'emmagatzematge i classificació d'aquests aliments.

c. La distribució periòdica de lots a entitats benèfiques col·laboradores que estiguin enregistrades al Registre unificat de Serveis Socials de les Illes Balears (RD 10/2013).

d. Les despeses de professionals relatives a la realització de les tasques objecte del conveni.

2.2 Concretament, la Fundación Banco de Alimentos de Mallorca durà a terme les activitats següents:

a. Garantir, segons les disponibilitats, la quantitat d'aliments a distribuir gratuïtament i el número de perceptors de la ciutat de Palma.

b. La selecció, classificació i control dels aliments provinents de les campanyes i donacions d'empreses i particulars al municipi.

c. L'emmagatzematge dels aliments fins el moment de la seva distribució en nau, càmeres frigorífiques i congelador.

d. La millora de la gestió, comunicació i seguiment de les entitats assistencials que reben els aliments per a la seva distribució gratuïta als destinataris finals, en col·laboració amb els serveis socials municipals.

2.3 Per tot això, la Fundación Banco de Alimentos de Mallorca es compromet a:

a. Realitzar les activitats objecte d'aquest conveni i responsabilitzar-se de la seva organització i gestió integral.  

b. Programar les seves activitats en les dates que millor responguin a l'interès de les persones beneficiàries i/o a les possibilitats organitzatives.

c. Justificar en els termes que estableix aquest conveni les quantitats rebudes, tant d'aliments com dineràries, tenint en compte els terminis i la forma de justificació que es fixen mitjançant aquest conveni.

d. Donar l'adequada publicitat al caràcter públic del finançament de l'activitat, de conformitat amb l'establert a la clàusula vuitena.

2.4 L'Ajuntament de Palma es compromet a:

a. Aportar 30.000,00 € a la Fundación Banco de Alimentos de Mallorca per al finançament de les despeses derivades de les accions que formen part de l'objecte d'aquest conveni. D'aquest import es pagarà una bestreta per un import de 18.000,00 € (60% de l'import total) dintre dels dos mesos posteriors a la seva signatura. L'import restant de 12.000,00 € es pagarà una vegada s'aprovi per Junta de Govern Local la justificació de les despeses realitzades, sempre i quan aquesta resulti adequada i conforme amb l'objecte del conveni.

b. Facilitar la col·laboració de les àrees municipals i entitats dependents per a la consecució de l'objecte del present conveni.

3. Requisits i documentació a presentar per part de l'entitat beneficiària

3.1. La Fundación Banco de Alimentos haurà d'acreditar el compliment dels següents requisits:

a. Estar legalment constituïda de conformitat amb la normativa vigent, registrada i activa a la data d'inici per a la presentació de sol·licituds.

b. Tenir capacitat jurídica i d'obrar.

c. Ser una entitat sense ànim de lucre i presentar actuacions, dins el municipi de Palma, sense ànim de lucre.

d. Estar al corrent d'obligacions tributàries i de Seguretat Social.

e. Estar al corrent de les obligacions fiscals amb l'Ajuntament de Palma.

f. No haver estat sancionat, mitjançant resolució ferma, amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir subvencions de conformitat amb aquesta o altres lleis que així ho estableixin.

g. No incórrer en cap de la resta de circumstàncies previstes a l'article 10 de l'Ordenança Municipal general reguladora de la concessió de subvencions, així com l'article 13 de la Llei 38/2003, General de subvencions.  

h. Disposar de la estructura i capacitat suficient per a garantir el compliment dels objectius del projecte presentat; a aquests efectes s'haurà de presentar una declaració jurada.

i. Trobar-se al corrent de pagament de les obligacions per reintegrament.

j. Trobar-se inscrita en el Registre unificat de Serveis Socials de les Illes Balears (Decret 10/2013, de 28 de febrer).

3.2. Aquesta entitat haurà de presentar, abans de la signatura d'aquest Conveni, la següent documentació:

a. Sol·licitud de realització de subvenció i  descripció de l'activitat objecte de Conveni.

b. Declaració responsable d'estar al corrent d'obligacions tributàries i de seguretat social i de no incórrer en cap de les circumstàncies previstes a l'article 10 de l'Ordenança General de subvencions de l'Ajuntament de Palma.

c. Declaració expressa d'altres subvencions sol·licitades i/o obtingudes per al mateix concepte i, si escau, d'haver justificat correctament les subvencions concedides en exercicis anteriors.

d. Document signat per l'entitat  bancària on s'acrediti el núm. de compte per a la realització de pagaments per part de la Tresoreria Municipal.   

e. Fotocòpia compulsada dels estatuts actualitzats de l'entitat sol·licitant.

f. Fotocòpia DNI del representant de l'entitat.

g. Fotocòpia de Targeta d'Identificació Fiscal (CIF) de l'entitat sol·licitant.

h. Declaració responsable de vigència dels estatuts i dels càrrecs representatius de l'entitat.

i. Declaració responsable de trobar-se al corrent de pagament de les obligacions per reintegrament.

j. Declaració responsable de no disposar dels recursos suficients per finançar transitòriament l'activitat.

3.3. De conformitat amb l'article 23 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, en relació amb l'article 53 f) de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre,  del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, i pel que fa a la documentació referida als apartats d), e), f) i g), si aquesta documentació ja es troba en poder de l'Ajuntament, l'entitat sol·licitant sempre que no hagin transcorregut més de cinc anys des de l'acabament del procediment a què corresponguin,  pot fer ús del dret de no presentar-los, fent constar la data i l'òrgan o dependència en els quals varen ser presentats o emesos.

4. Pagament, forma de justificació, documentació a presentar i termini de presentació de la corresponent documentació.

4.1. La conjuntura econòmica actual i la situació de necessitat social de moltes persones, provoca una gran demanda d'aliments.

La Fundación Banco de Alimentos, entitat sense ànim de lucre, no té els suficients mitjans econòmics per a desenvolupar les activitats objecte d'aquest Conveni; per això, tenint en compte el que preveu l'article 41 de l'Ordenança municipal de subvencions, es fa necessari el pagament anticipat del 60% de l'aportació econòmica que realitza l'Ajuntament de Palma en aquest Conveni. L'Ajuntament, per aquests motius, pagarà de forma anticipada un import de 18.000,00 € en un termini màxim de dos mesos des de la signatura del Conveni amb càrrec a l'aplicació 05.23120.48201 del pressupost de despeses per l'any 2023.

4.2. La Fundación Banco de Alimentos de Mallorca presentarà obligatòriament, abans del 30 de setembre de 2023 la documentació justificativa de la subvenció concedida, que consistirà en:

a) Una memòria tècnica avaluadora de les activitats realitzades, detallant els següents punts:

  • Descripció de l'activitat.
  • Finalitat, conforme al pressupost presentat.
  • Actuacions realitzades, amb els objectius proposats i els resultats obtinguts, així com les modificacions realitzades en el desenvolupament de la seva activitat.
  • Relació dels mitjans de finançament. Descripció d'aquelles activitats finançades mitjançant aquesta subvenció i el seu cost, així com aquelles finançades amb fons propis o d'altres fons de finançament.
  • Relació de les entitats col·laboradores, que hauran d'estar inscrites en el Registre unificat de Serveis Socials. La Fundació haurà de presentar una declaració responsable relativa a aquest extrem.
  • Seguiment en relació al funcionament/distribució dels aliments per part de les entitats que garanteixi el bon ús i la distribució gratuïta dels mateixos.
  • Conclusions.

b)  Una memòria justificativa de la inversió econòmica amb:

  • Compte justificatiu integrat per una relació numerada seqüencialment de les despeses realitzades, ordenada per partides pressupostàries. Detallant altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import i la seva procedència i assenyalant la quantia i el percentatge que se li imputa a cada administració en cada una de les factures.
  • Originals i còpies de factures relatives a les despeses a les que s'han destinat els fons rebuts o qualsevol altre document probatori equivalent, amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, acreditatius de la despesa realitzada. Aquests documents justificatius hauran de contenir les dades següents:
    • Raó social i NIF del proveïdor.
    • Raó social i NIF de la beneficiària.
    • Expressió detallada del servei prestat i/o material administrat
    • Data de la factura.

S'adjuntaran a tots aquests documents econòmics justificatius, els documents acreditatius de la realització efectiva de la despesa (document bancari de la despesa realitzada, rebut del subministrador, documents de transferència bancària, etc).

  • Indicació de la tributació corresponent, assenyalant si escau la seva exempció.
  • Si escau, carta de reintegrament en el suposat de romanents no aplicats així com dels interessos derivats dels mateixos.
  • Certificats actualitzats de l'entitat de que es troba al corrent en les seves obligacions amb la Seguretat Social i l'AEAT.

La falta de presentació de la documentació justificativa en termini tindrà la consideració d'infracció lleu de conformitat amb l'article 56 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions. En aquest supòsit, l'Administració requerirà a l'entitat perquè en el termini de 15 dies presenti la seva justificació, sense perjudici de l'incoació del corresponent procediment sancionador.

Si transcorregut aquest nou termini no s'hagués presentat la documentació requerida, es procedirà a la revocació de la subvenció concedida i, en el seu cas, al reintegrament de la quantitat anticipadament percebuda.

4.3. Avaluada tota la documentació, es realitzarà un informe de valoració subscrit pels tècnics municipals competents, en el qual s'ha de posar de manifest si la justificació presentada és adequada i pertinent i si es compleixen o no els objectius proposats. En el cas de que l'informe avaluador sigui desfavorable, s'hauran d'assenyalar les deficiències detectades en la memòria justificativa presentada i atorgar un període de 10 dies a l'entitat per esmenar-les.

Posteriorment, es tramitarà l'Acord de Junta de Govern que declari justificat el Conveni, o si escau, donar inici al procediment de reintegrament, una vegada s'hagi atorgat a l'entitat beneficiària un termini per a l'esmena de deficiències.

Si la justificació resulta adequada i conforme a l'objecte de la subvenció es procedirà a tramitar el pagament de l'import restant de la subvenció concedida.

5. Termini d'execució de les activitats subvencionables i vigència del conveni

El conveni estendrà la seva vigència des del 16 d'agost de 2022 fins al 30 de setembre de 2023.

En tot cas, les actuacions subvencionables per aquest Conveni hauran d'estar compreses entre el 16 d'agost de 2022 i el 15 d'agost de 2023.

6. Reintegrament

6.1. Sense perjudici de l'exigència de les responsabilitats que s'escaiguin, l'Ajuntament procedirà a l'anul·lació total o parcial de la subvenció proposada o atorgada o a l'inici del procediment de reintegrament d'acord amb l'establert a la base 43 de les bases d'execució del pressupost vigent de l'Ajuntament de Palma, als articles 52 i 53 de l'Ordenança Municipal i a la resta de la normativa aplicable.

6.2. Procedirà el reintegrament total o parcial de la quantitat percebuda en els següents casos:

a. Incompliment de la finalitat d'aquest Conveni.

b. Incompliment de l'obligació de justificar l'aplicació dels fons rebuts.

c. Modificació o incompliment de les condicions considerades per a l'atorgament dels fons.

6.3. En aquests casos i els fixats a l'article 53 de l'Ordenança Municipal, l'entitat beneficiària vendrà obligada al reintegrament de les quantitats percebudes i dels interessos de demora que corresponguin, prèvia tramitació del procediment corresponent. Tot això, sense perjudici de poder exigir les responsabilitats que hi pogués haver d'ordre penal, civil o administratiu.

7. Compatibilitat de la subvenció

El present conveni és compatible amb la percepció d'altres subvencions i/o ajudes per a la mateixa finalitat concedides per part d'altres administracions i/o entitats públiques o privades. En tot cas, la suma total de la quantitat concedida a favor de Banc d'Aliments en aquest Conveni més la suma per la percepció d'aquestes altres subvencions i/o ajudes, no serà superior al cost total de les activitats que composen l'objecte del present Conveni.

8. Publicitat de la subvenció

Fer l'adequada publicitat del caràcter públic del finançament de l'activitat objecte de la subvenció, i fer constar a tots els elements publicitaris i de difusió de l'activitat subvencionada la col·laboració i el suport de Serveis Socials de l'Ajuntament de Palma, incloent-hi el logotip que es facilitarà a tal efecte.

9. Seguiment i coordinació

Al tractar-se d'un conveni instrumental de subvenció, el seguiment, vigilància i control de l'execució del conveni i dels compromisos adquirits es farà a través dels tècnics designats per l'Àrea de Serveis Socials, Educació, Participació Ciutadana, Joventut, Interculturalitat i Igualtat de l'Ajuntament  de Palma, qui faran el seguiment de la subvenció concedida i la justificació presentada.

10. Extinció

10.1. Aquest Conveni s'extingeix per expiració del temps convingut en els termes que estableix la clàusula 5, o per concurrència d'alguna de les causes de resolució següents:

a) Per mutu acord de les parts, que s'ha de formalitzar per escrit.

b) La impossibilitat sobrevinguda, legal o material, de complir les obligacions que es deriven de l'objecte del Conveni.

c) La denúncia prèvia per escrit d'alguna de les parts, amb una antelació mínima de tres mesos des de l'acabament de la vigència del Conveni.

d) L'incompliment greu i manifest, per qualsevol de les parts, de les clàusules pactades, amb la denúncia prèvia d'una de les parts. En aquest cas, es poden exigir les responsabilitats que es derivin d'incomplir-les.

e) Per qualsevol altre causa prevista en les lleis.

10.2. L'extinció d'aquest conveni per qualsevol de les causes previstes en el punt anterior implicarà en tot cas, la presentació de la documentació prevista  en el punt 4.2, a efectes de, si escau, iniciar el procediment de reintegrament previst en la clàusula sisena.

11. Normativa aplicable

En tot allò no previst a aquesta convocatòria serà d'aplicació el Decret Legislatiu 2/2005,  de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel que s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, l'Ordenança Municipal de subvencions de l'Ajuntament de Palma, les Bases d'execució vigents que regulen les subvencions del Pressupost municipal i la normativa per a la concessió de subvencions públiques, així com la resta de normativa que sigui d'aplicació.

Així mateix, el present conveni està exclòs de l'àmbit d'aplicació de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, de conformitat amb l'establert a l'article 6 de l'esmentada llei.

12. Jurisdicció competent

Aquest Conveni té caràcter administratiu, per la qual cosa l'Ajuntament de Palma té la facultat d'interpretar en primer terme i resoldre quantes incidències puguin produir-se durant la seva vigència. En qualsevol cas, les qüestions litigioses que es puguin suscitar en cas de conflicte en la interpretació, l'aplicació, l'execució i, si escau, la resolució, s'han de sotmetre a la jurisdicció contenciosa administrativa, d'acord amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora d'aquesta jurisdicció.

Com a prova de conformitat, signem aquest conveni en dos exemplars.

 

Palma, 14 de setembre de 2023

Per l'Ajuntament de Palma, la tinenta de batle de l'Àrea de Serveis Socials, Educació, Participació Ciutadana, Joventut, Interculturalitat i Igualtat

María de Lourdes Roca Calafell

Per la Fundación Banco de Alimentos de Mallorca       

Raimundo de Montis Coll