Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 559843
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s’aprova la convocatòria, per a l’any 2023, de les ajudes de minimis, per compensar els danys provocats als arts de pesca per les bales de palla que estan dipositades a les pesqueres

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En els darrers anys, s'han donat casos relativament freqüents de captures, per part d'embarcacions d'arrossegament, de bales de palla que estan allotjades al fons de la mar. Tot i les tasques per esbrinar-ne l'origen, ha resultat impossible descobrir d'on procedeixen.

La captura accidental d'aquests elements per part de les embarcacions té com a conseqüència principal el trencament de l'ormeig, la qual cosa impossibilita la continuïtat de l'activitat pesquera, a l'hora que fa malbé les captures, independentment de quines siguin, que ja es trobaven dins de l'art. Aquest fet fa que es perdi el jornal i que l'embarcació hagi de tornar obligatòriament al port per destriar el material que s'ha enredat a la xarxa i per reparar-la.

A més a més, capturar una bala de palla comporta un perill addicional per a l'embarcació atès el gran pes que s'acumula al bou, que posa en risc la integritat de les tripulacions quan es lleva i s'obre l'art.

Així, atesa la impossibilitat de trobar un responsable i a fi de poder compensar les pèrdues ocasionades per aquestes pesques accidentals, es proposa crear una línia d'ajuts per poder disminuir les pèrdues provocades per aquestes pesques accidentals.

El Reglament (UE) núm. 717/2014 de la Comissió, de 27 de juny de 2014, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en els sectors de la pesca i de l'aqüicultura, estableix les condicions que han de complir les ajudes a l'efecte de considerar-les exemptes de l'obligació de notificació que estableix l'apartat 3 de l'article 108 d'aquest tractat.

En data 17 de març del 2005, es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43 l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer. La lletra m de l'article 1.2 d'aquesta ordre assenyala que són objecte d'ajudes totes les activitats d'utilitat pública o d'interès social o la consecució d'una finalitat pública relacionades amb els sectors agrari i pesquer.

El Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), estableix, a l'article 2.a, que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

Mitjançant el Decret 12/2023, de 10 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1 s'acorda l'adscripció del FOGAIBA a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural.

D'acord amb el que disposen l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes per resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dicto la següent

 

RESOLUCIÓ

Primer Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació

1. S'aprova la convocatòria d'ajudes, per a l'any 2023, per compensar els danys provocats als arts de pesca per bales de palla que estan dipositades a les pesqueres, d'acord amb el que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005.

2. Aquestes ajudes es concedeixen d'acord amb el Reglament (UE) núm. 717/2014 de la Comissió, de 27 de juny de 2014, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en els sectors de la pesca i de l'aqüicultura, que estableix les condicions que han de complir les ajudes a l'efecte de considerar-les exemptes de l'obligació de notificació que estableix l'apartat 3 de l'article 108 del tractat.

3. L'àmbit territorial d'aplicació d'aquestes ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon Import màxim de la convocatòria i finançament

1. Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de quinze mil euros (15.000,00 €), amb càrrec als pressupostos del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears de l'any 2023.

2. Els crèdits que es destinen a aquesta convocatòria es poden incrementar amb càrrec als pressupostos del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears.

Tercer Persones beneficiàries

1. Es poden beneficiar de les ajudes que preveu aquesta resolució els armadors d'embarcacions que compleixin els requisits següents:

a. Han d'estar en possessió de la llicència de pesca i de les autoritzacions per a la modalitat de pesca d'arrossegament de fons.

A l'efecte d'aquesta ajuda, la modalitat censal del vaixell ha de ser la que figuri al Registre general de la flota pesquera en la data en què se sol·liciti l'ajuda, que ha de ser la mateixa que hi figurava quan es va produir l'accident.

b. Han d'haver notificat i documentat gràficament l'accident davant la Direcció General de Pesca. Aquesta notificació s'ha de fer immediatament quan es produeix l'accident i sempre abans de l'arribada a port de l'embarcació afectada per poder, si es considera oportú, fer el control corresponent.

c. El seu vaixell, en el moment de l'accident, ha de complir els requisits següents:

- Ha d'estar inscrit a la llista tercera del Registre oficial de matrícula de vaixells i ha d'estar donat d'alta, provisionalment o definitivament, al Registre general de la flota pesquera com a actiu.

- Ha de tenir el seu port base a les Illes Balears.

Aquests requisits s'han de mantenir, com a mínim, fins a la resolució de concessió de l'ajuda.

2. La comprovació dels requisits anteriors s'ha de fer d'ofici, excepte la manifestació contrària del peticionari, ja que amb la presentació de la sol·licitud d'ajuda s'entén atorgada aquesta autorització.

3. Quan es tracti de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris.

En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb el poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació. Aquesta no es pot dissoldre fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l'article 57 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

4. A més dels requisits que estableix el punt 1 anterior, s'han de complir els requisits que preveu l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

5. No es poden beneficiar de les subvencions que preveu aquesta resolució les persones, les entitats o les associacions sobre les quals concorri alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. La justificació de no incórrer en aquestes prohibicions s'ha d'efectuar de la manera que preveu l'apartat 6 de l'article 10 esmentat.

6. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, s'ha de considerar que les persones beneficiàries estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan quedi verificat el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.

L'acreditació del compliment d'aquest requisit s'ha de fer mitjançant la presentació de les certificacions que preveu l'article 22 del Reial decret 887/2006. No obstant això, la persona interessada pot autoritzar el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural perquè comprovi d'ofici que es compleix el requisit esmentat, i, en aquest cas, no cal presentar els certificats corresponents.

En tot cas, i d'acord amb el que disposa l'article 11.f del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, l'acreditació que preveu el paràgraf anterior es pot substituir per una declaració responsable de la persona sol·licitant.

7. De conformitat amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no es poden beneficiar de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart Actuacions subvencionables

Constitueix l'acció subvencionable una compensació pels dies de pesca perduts l'any 2023 com a conseqüència dels danys provocats als arts de pesca per bales de palla que estan dipositades a les pesqueres.

Cinquè Quantia de les ajudes

1. La quantia de l'ajuda s'ha de calcular com la mitjana del valor de comercialització de les captures dels cinc dies anteriors al dia de l'accident menys el valor de comercialització de les captures del dia de d'accident.

El valor de les captures comercialitzades l'ha de comprovar d'ofici el FOGAIBA davant la Direcció General de Pesca, tret de la manifestació contrària del peticionari, cas en què haurà de presentar els certificats corresponents.

2. L'import màxim de l'ajuda és de 1.500,00 € per accident.

3. Així mateix, i de conformitat amb el que estableix el punt 2 de l'article tercer del Reglament (UE) núm. 717/2014 de la Comissió, de 27 de juny de 2014, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en els sectors de la pesca i de l'aqüicultura, la quantia total d'ajudes de minimis no pot excedir els 30.000,00 € per beneficiari en un període de tres exercicis fiscals.

Sisè Sol·licituds i documentació

1. El període per presentar sol·licituds és des del dia següent a la publicació d'aquesta Resolució en el BOIB fins al 15 de desembre de 2023. 

2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria poden presentar les sol·licituds d'ajuda, d'acord amb el model de formulari, que figura a la pàgina web del FOGAIBA (A04026954). Les sol·licituds s'han de presentar correctament emplenades davant els registres d'entrada del FOGAIBA, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural o a qualsevol altre registre dels que preveuen l'apartat 4 de l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Les persones obligades a relacionar-se electrònicament d'acord amb el que disposa l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, i les que optin per la presentació electrònica han de presentar la sol·licitud mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible al procediment publicat a la Seu electrònica de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Cal subministrar totes i cada una de les dades que s'indiquen al formulari esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest formulari.

Aquestes sol·licituds han d'incloure la documentació següent:

 

a. Fotocòpia del NIF de la persona sol·licitant, en cas de persones jurídiques.

b. Si escau, documentació acreditativa de la representació amb què se signa la sol·licitud.

c. En el cas d'agrupacions sense personalitat jurídica pròpia, s'ha d'aportar:

- Document en què es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que hagin subscrit tots els membres.

- Fotocòpia del NIF de l'agrupació, si se'n disposa. En cas que algun dels associats sigui una persona jurídica, ha d'aportar, a més, una fotocòpia del NIF i del document acreditatiu de la seva representació.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què hi hagi constància expressa dels compromisos d'execució que assumeix cada un, així com el número de DNI i del compte bancari (IBAN de 24 dígits) de cada un.

- Nomenament d'un representant o apoderat únic de l'agrupació amb el poder suficient per complir les obligacions que corresponen a l'agrupació com a beneficiària.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què es faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que hagi transcorregut el termini de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.

3. A més, abans de concedir l'ajuda, el FOGAIBA ha d'obtenir de la persona beneficiària una declaració relativa a la resta d'ajudes de minimis que hagi rebut durant l'exercici fiscal en curs i els exercicis precedents, i ha de comprovar que la nova ajuda no excedeixi els límits aplicables.

4. El FOGAIBA comprova d'ofici el DNI de la persona beneficiària, del seu representant o dels membres de l'agrupació, en cas d'entitats sense personalitat jurídica; la presentació de la notificació i de la documentació gràfica de l'accident davant la Direcció General de Pesca i les dades del Registre general de la flota pesquera i del Registre oficial de matrícula de vaixells. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural per obtenir el DNI, els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, així com els certificats del Registre general de la flota pesquera i del Registre oficial de matrícula de vaixells, ha d'aportar els certificats o la documentació corresponents.

5. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que es trobin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per aquesta comprovació, caldrà aportar el document corresponent.

Les persones interessades tampoc no estan obligades a presentar dades o documents que hagin estat aportats per elles mateixes davant de qualsevol administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pogués obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.

En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, abans de la proposta de resolució, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans els requisits als quals es refereix el document.

6. Si la sol·licitud té algun defecte o no adjunta tota la documentació esmentada en els punts anteriors, o bé si els documents que s'hagin de presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o guixades, es requerirà a la persona sol·licitant perquè, en el termini de deu dies, esmeni el defecte o aporti la documentació, amb la indicació que, si no ho fa, s'entén que desisteixen de la sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.

7. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del que conté aquesta convocatòria, les bases reguladores que estableix l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005 i la resta de la normativa aplicable.

Setè Selecció de les persones beneficiàries

1. La selecció de les persones beneficiàries es fa mitjançant el procediment individual de selecció de beneficiaris i, en aquest cas, les sol·licituds es poden resoldre individualment, a mesura que entrin en el registre de l'òrgan competent, encara que no hagi finalitzat el termini per presentar sol·licituds de subvenció, sempre que s'hagi presentat tota la documentació requerida, d'acord amb aquesta convocatòria.

2. Si s'exhaureixen els crèdits que es destinen a la convocatòria abans que acabi el termini per presentar sol·licituds, s'ha de suspendre la concessió de noves ajudes mitjançant una resolució del president del FOGAIBA, que s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Vuitè Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan porta a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.

2. La resolució dels expedients la dicta el vicepresident del FOGAIBA en matèria pesquera, a proposta del cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca, sobre la base de l'informe previ de la unitat gestora corresponent d'aquest servei, en el qual s'ha d'acreditar, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i l'import.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos des que finalitza el termini per presentar sol·licituds i s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Un cop transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat la resolució expressa, s'entén desestimada la sol·licitud. A la resolució de concessió de l'ajuda s'hi ha de fer constar expressament el caràcter de minimis de l'ajuda.

4. Contra la resolució esmentada es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Medi Natural en el termini d'un mes a comptar del dia següent al de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Novè Pagament de les ajudes

El pagament de l'ajuda s'ha de fer mitjançant una transferència bancària, quan s'hagi dictat la resolució de concessió, amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, ja que la justificació s'ha fet i acreditat amb caràcter previ a la concessió de l'ajuda.

Desè Obligacions de les persones beneficiàries

1. Són obligacions de les persones beneficiàries les que estableixen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 15 de l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer.

2. El règim jurídic aplicable per l'incompliment de les obligacions que s'assenyalen és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Onzè Incompatibilitats

Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que, per a les mateixes actuacions concretes, pugui rebre la persona beneficiària de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada.

Dotzè Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableixen l'Ordre de la consellera d'Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions en l'àmbit de les Illes Balears; els preceptes que s'apliquin de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i tota la normativa que s'apliqui.

Tretzè Controls

Per part del FOGAIBA, s'han de fer els controls administratius i sobre el terreny que es considerin necessaris per verificar que es compleixen les condicions reglamentàries per concedir i pagar l'ajuda.

 

Catorzè Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

 (Signat electrònicament: 5 de setembre de 2023)

El president del FOGAIBA Joan Simonet Pons