Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE SALUT

Núm. 555521
Resolució de la consellera de Salut i presidenta de la Fundació Institut d’Investigació Sanitària Illes Balears per la qual s’ordena la publicació de la modificació dels Estatuts d’aquesta Fundació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'article 57.3 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que la modificació dels estatuts de les fundacions del sector públic s'ha d'elevar, en qualsevol cas i amb caràcter previ a l'aprovació per part de l'òrgan de l'entitat que correspongui, al Consell de Govern perquè en faci l'autorització prèvia, juntament, si escau, amb el Pla d'actuació i l'estudi economicofinancer a què es refereix el segon paràgraf de l'article 56.3. Aquest acord s'ha d'adoptar a proposta de la conselleria interessada, amb l'informe preceptiu de la conselleria competent en matèria d'hisenda i pressuposts.  

Així, en compliment del que estableix l'article 57.3 de la Llei 7/2010, la Direcció General de Pressuposts va emetre l'informe previ i preceptiu sobre la modificació dels Estatuts de la Fundació.   

En data 15 de maig de 2023, el Consell de Govern, a proposta de la consellera de Salut i Consum, va acordar autoritzar amb caràcter previ la modificació dels Estatuts de la Fundació Institut d'Investigació Sanitària Illes Balears.

En la sessió extraordinària del Patronat de la Fundació Institut d'Investigació Sanitària Illes Balears de 25 de maig de 2023 es va acordar per unanimitat aprovar la modificació dels Estatuts de la Fundació Institut d'Investigació Sanitària Illes Balears.  

La consellera de Salut, mitjançant la Resolució de 8 de juny de 2023 va manifestar la no–oposició del Protectorat a la modificació dels Estatuts de la Fundació.  

En compliment de l'article 36.1 del Reial decret 1337/2005, d'11 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament de fundacions de competència estatal, la modificació dels estatuts es va elevar a pública mitjançant l'escriptura atorgada el 13 de juny de 2023, davant el notari Álvaro Delgado Truyols.  

En data 22 d'agost de 2023, la directora general de Relacions Institucionals i de Relacions amb el Parlament va dictar la resolució per la qual s'ordenava la inscripció en el Registre Únic de Fundacions de la modificació dels Estatuts de la Fundació Institut d'Investigació Sanitària Illes Balears

D'acord amb l'article 13.3 dels Estatuts de la Fundació Institut d'Investigació Sanitària Illes Balears, el president del Patronat és la persona titular de la conselleria competent en matèria de salut del Govern de les Illes Balears, i l'article 24 estableix que correspon al president del Patronat exercir la representació de la Fundació.  

D'altra banda, l'article 57.4 de la Llei 7/2010 disposa que els estatuts de les fundacions del sector públic i les seves modificacions s'han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.  

Per tot això, dict la següent

Resolució

Ordenar la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears de la modificació dels Estatuts de la Fundació Institut d'Investigació Sanitària Illes Balears, que s'hi adjunten com a annex.  

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (31 d'agost de 2023)

La consellera de Salut   Manuela García Romero

 

 ANNEX Estatuts de la Fundació Institut d'Investigació Sanitària Illes Balears

 

Capítol I Disposicions generals

 

Article 1 Denominació i naturalesa

La Fundació Institut d'Investigació Sanitària Illes Balears (d'ara endavant la Fundació) és un organisme de titularitat pública de naturalesa institucional amb personificació privada, sense ànim de lucre, que té afectat, de manera duradora, el patrimoni a la realització dels fins fundacionals d'interès general que es detallen en aquests Estatuts.

Article 2 Personalitat i capacitat

Una vegada inscrita en el Registre Únic de Fundacions de les Illes Balears, la Fundació constituïda té personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d'obrar; en conseqüència, pot dur a terme tots els actes necessaris per complir la finalitat per a la qual s'ha creat, amb subjecció al que estableix l'ordenament jurídic i als principis de legalitat, servei a l'interès general, eficàcia, eficiència, estabilitat i transparència.  

Article 3  Règim jurídic

1. La Fundació es regeix per aquests Estatuts, per les normes de règim intern que dicta el Patronat de la Fundació i per la legislació aplicable, en especial per la Llei estatal 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions; pel Decret 61/2007, de 18 de maig, pel qual es regula el Registre Únic de Fundacions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i d'organització de l'exercici del protectorat, i per la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la comunitat autònoma de les Illes Balears (d'ara endavant Llei 7/2010).

2. La Fundació es regeix per l'ordenament jurídic privat, excepte en els aspectes que estableixen la Llei 7/2010 i la resta de normativa de dret públic que li sigui aplicable.

3. Atesa la seva personalitat jurídica privada, no pot exercir en cap cas potestats administratives.

Article 4 Nacionalitat, domicili i àmbit d'actuació

1. La Fundació que es crea té nacionalitat espanyola.

2. La Fundació desenvolupa les seves activitats en tot el territori de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i pot col·laborar en qualsevol altre àmbit territorial amb altres organitzacions i entitats per a la consecució dels seus fins.

3. El domicili de la Fundació està ubicat a l'Hospital Universitari Son Espases, situat a la carretera de Valldemossa, 79, de Palma. Això no obstant, el Patronat pot promoure el canvi de domicili mitjançant la modificació estatutària oportuna, cosa que ha de comunicar immediatament al Protectorat en la manera que estableix la legislació vigent. Per dur a terme la seva tasca, la Fundació pot crear seus i delegacions en els llocs que consideri oportuns, amb l'acord previ del Patronat.

Article 5 Durada

La Fundació es constitueix amb caràcter permanent i per temps indefinit. No obstant això, si en qualque moment les finalitats pròpies de la Fundació es poden estimar complides o esdevenen de compliment impossible, el Patronat ha d'adoptar l'acord d'extinció i sol·licitar al Protectorat que el ratifiqui, d'acord amb el que preveuen aquests Estatuts.

 

 

Capítol II Finalitats i activitats fundacionals

Article 6 Objecte i finalitats fundacionals

1. L'objecte de la Fundació és, en l'àmbit de les ciències de la salut, promoure, afavorir, difondre, desenvolupar i executar la investigació científica i tècnica i la innovació sanitària i biomèdica, i contribuir a l'augment del coneixement sobre la salut de la població, i és la unitat de gestió encarregada d'oferir el suport necessari en les àrees econòmica, administrativa, de recursos humans i tècnica, i actua com a oficina de gestió de la innovació i transferència de resultats de recerca. Tot això en el marc del que estableix el Reial decret 279/2016, de 24 de juny, sobre acreditació d'instituts de recerca biomèdica o sanitària, i de les polítiques que estableix l'administració sanitària de les Illes Balears en aquesta matèria.

2. Per dur a terme correctament l'objecte fundacional, la Fundació persegueix les finalitats d'interès general següents:  

a) Aproximar la recerca bàsica, clínica i de serveis sanitaris.

b) Crear un entorn investigador, assistencial i docent de qualitat al qual puguin accedir alumnes de grau i postgrau en ciències de la salut, investigadors, especialistes en formació i professionals sanitaris.

c)  Constituir el lloc idoni per a la captació de talent i ubicació de grans instal·lacions científiques i tecnològiques.

Article 7 Activitats fundacionals

1. Per assolir les seves finalitats, la Fundació pot dur a terme les activitats següents:

a) Facilitar, promoure, desenvolupar i executar la recerca en ciències de la salut d'acord amb les estratègies i els plans de recerca existents a la conselleria amb competències en matèria de sanitat del Govern de les Illes Balears.

b) Promoure la recerca en totes les àrees de les ciències de la salut i donar-hi suport, amb esment especial a la recerca translacional i de transferència de resultats als problemes de salut de la població, facilitant-ne la incorporació a la pràctica clínica, tant en l'àmbit hospitalari com en el de l'atenció primària.  

c) Implicar els professionals de la Fundació en la millora contínua de la qualitat per mantenir l'acreditació de les seves activitats, i que sigui el criteri de mèrit i excel·lència el que marqui les accions duites a terme tant en l'ordre administratiu com en el dels resultats científics i dels retorns de beneficis (sanitaris, socials i econòmics) producte de la labor investigadora en l'entorn hospitalari, tot això amb l'objectiu d'aproximar la Fundació als àmbits nacionals i internacionals de referència.

d) Desenvolupar i coordinar els serveis generals de la Fundació per a un millor aprofitament dels recursos de recerca existents i la resta que es puguin aconseguir en el futur.

e) Servir d'infraestructura general de suport a la recerca en l'àrea de ciències de la salut per als investigadors, grups, unitats i centre de recerca la labor dels quals sigui d'interès per a la Fundació, en funció de les directrius del Patronat i dels acords o convenis de col·laboració que pugui subscriure sobre aquest tema.  

f) Establir convenis i acords de col·laboració amb administracions, institucions i centres de recerca, regionals, nacionals o internacionals, públics o privats, amb línies de recerca i interessos comuns als de la Fundació, que coadjuvin al foment de la recerca i la innovació biomèdica i d'una cultura de recerca d'excel·lència i, en definitiva, al millor compliment dels objectius de la Fundació.

g) Establir acords i convenis de col·laboració amb altres entitats, de caràcter públic o privat, per obtenir i reconèixer el suport tècnic i financer rebut per les entitats esmentades.

h) Facilitar la contractació, el finançament, l'administració, el desenvolupament de normativa interna i la gestió de les activitats de recerca i innovació de la Fundació.  

i) Elaborar i desenvolupar ─en l'àmbit de les ciències de la salut─ projectes, unitats i serveis de recerca i innovació, i gestionar i donar suport administratiu als procediments de selecció i contractació o adquisició de béns o equips que siguin concedits en projectes de recerca. 

j) Gestionar recursos per dur a terme programes que tenguin per finalitat promoure la qualitat assistencial i la promoció de la salut de la població.

k) Promoure la captació de recursos públics i privats necessaris per a la consecució de les seves finalitats, i que complementin els recursos propis de la Fundació.  

l) Dur a terme la gestió i l'aval dels projectes i programes que presentin els seus beneficiaris a les convocatòries locals, autonòmiques, nacionals i internacionals.  

m)  Dissenyar línies pròpies de finançament de projectes amb els fons de què disposi mitjançant la creació i concessió de beques, borses d'estudis, estades temporals en altres centres, ajudes econòmiques i premis per a iniciatives o treballs de recerca que s'emmarquin dins les finalitats fundacionals.  

n) Dur a terme activitats de foment, en els termes que preveu la disposició addicional primera del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, o la normativa que la substitueixi.

o) Facilitar la formació científica duent a terme programes de formació en recerca, i la col·laboració en la realització amb la universitat, dirigida a estudis de grau, postgrau, formació sanitària especialitzada i formació continuada, que redundi en una major capacitació i interès dels professionals per la realització d'activitats de recerca.

p) Identificar i promoure els diferents grups i les àrees de recerca en què desenvolupen la seva activitat, en l'àmbit de la recerca biomèdica de la Fundació, posant a l'abast dels investigadors els mitjans per al desenvolupament de recerques d'alta qualitat, i afavorint la creació de grups multidisciplinaris i multiinstitucionals, conformats per investigadors de les entitats que integren l'Institut.

q) Fomentar la col·laboració entre els investigadors, grups i àrees de recerca de l'Institut amb grups d'altres institucions i entitats, promovent el desenvolupament de projectes sota un abordatge multidisciplinari.  

r) Proposar sinergies entre els investigadors i el reforç dels vincles entre la recerca científica i la seva aplicació i el desenvolupament clínic entre les diferents unitats de recerca sanitàries i els grups de recerca existents.

s) Coordinar l'activitat científica sanitària i biomèdica duita a terme per les àrees de recerca, grups de recerca i serveis/plataformes de suport integrats en la Fundació, així com facilitar la coordinació entre els centres constituents i associats.  

t) Fomentar l'ús coordinat de plataformes i estructures de recerca de les entitats integrants de la Fundació, així com de les que no hi estiguin integrades, a través de la signatura de convenis específics entre les parts.  

u) Vetlar pel compliment del principi de legalitat, els principis ètics i la deontologia professional en el desenvolupament de la recerca i gestió del coneixement, així com els estàndards internacionals de qualitat en recerca.

v) Constituir-se referència per a l'emissió de valoracions científiques i recomanacions dirigides a la resolució de problemes assistencials, avaluació de tecnologies sanitàries i dels derivats de l'activitat investigadora.  

w)  Recopilar i difondre la informació sobre l'obtenció d'ajudes i subvencions a la recerca.  

x) Projectar i difondre en la societat i l'entorn sanitari els resultats de la recerca de qualitat duita a terme a la Fundació mitjançant seminaris, cursos, jornades, conferències i activitats similars. Cooperar en iniciatives per augmentar la cultura científica de la població.

y) Fomentar l'accés a la documentació científica, l'edició i publicació de material didàctic i de divulgació científica.

z) Actuar com a oficina de transferència de resultats de recerca orientada a establir mecanismes de transferència del coneixement, de resultats i de tecnologia al sector productiu en el camp de la biomedicina i ciències de la salut, o qualsevol altre sector social beneficiari de l'avenç tècnic i científic en el camp esmentat, donant suport al desenvolupament d'iniciatives innovadores, per a la qual cosa pot establir col·laboracions oportunes amb altres oficines de transferència de resultats de recerca.

aa) Facilitar i coordinar les accions per a la creació d'empreses de base tecnològica, laboratoris innovadors i altres entitats amb continguts empresarials i/o tecnològics vinculats a les seves finalitats que puguin ser d'interès.  

bb) Crear societats o altres entitats o participar en els termes que estableixin les lleis vigents per a la consecució de les seves finalitats, especialment per a l'explotació dels drets de propietat intel·lectual o industrial que li corresponguin.

cc) Qualsevol altra activitat, segons el parer del Patronat, dirigida a potenciar i garantir el desenvolupament d'una recerca biomèdica de qualitat en el seu àmbit d'actuació, i la consecució dels objectius i finalitats fundacionals.

dd) Per a la consecució de les seves finalitats la Fundació pot obtenir ingressos a través de la realització d'activitats econòmiques relacionades amb el seu objecte, amb respecte ple al que disposa sobre aquest tema la normativa sobre fundacions.

2. Totes les activitats que constitueixen l'objecte fundacional s'han de dur a terme amb subjecció als criteris de planificació i coordinació i a les directrius de caràcter general emanades de la conselleria del Govern de les Illes Balears a la qual s'adscrigui la Fundació, en l'àmbit de les seves competències.  

Article 8 Règim de la Fundació per actuar com mitjà propi personificat

1. De conformitat amb el que preveu en l'article 32 de la Llei de contractes del sector públic, la Fundació té el caràcter de mitjà propi personificat de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i de la resta d'ens públics o de dret privat integrats en el sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma, sempre que es verifiquin les condicions a les quals es refereix l'apartat 2 de l'article 32. L'encàrrec que compleixi aquests requisits no té la consideració jurídica de contracte, i tan sols ha de complir les normes que estableix l'article 32.6.

2. A aquest efecte, l'Administració de la Comunitat Autònoma i la resta d'ens de dret públic o de dret privat integrats en el sector públic instrumental de la comunitat autònoma referits en l'apartat anterior poden encarregar a la Fundació l'execució de qualsevol actuació material relacionada amb l'objecte i amb qualsevol de les seves finalitats contingudes en els articles 6 i 7 d'aquests Estatuts, i la Fundació, per part seva, no pot participar en cap licitació de contractació pública convocada per aquests, sense perjudici que quan no hi concorri cap licitador, puguin encarregar-li l'execució de la prestació objecte del contracte.  

3. La contraprestació a favor de la Fundació per raó dels encàrrecs de gestió que rebi dels poders adjudicadors esmentats s'ha d'ajustar a les tarifes aprovades per la conselleria competent en matèria de salut, i s'ha de calcular en funció dels costos reals imputables a l'execució dels projectes, tenint en compte especialment la informació que, a aquest efecte, aporti la Fundació. En tot cas, les tarifes aplicables a cadascun dels encàrrecs s'han d'aprovar abans de la formalització dels actes o acords que contenguin els encàrrecs, mitjançant una resolució de la persona titular de la conselleria competent en matèria de salut.  

4. En tot cas, el caràcter de mitjà propi de la Fundació al qual es refereixen els apartats anteriors requereix que la Fundació verifiqui els criteris per poder ser considerada fundació del sector públic autonòmic, en els termes que estableix l'article 55.1 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la comunitat autònoma de les Illes Balears. D'aquesta manera, en el cas que no es compleixin aquests criteris, la Fundació no adquirirà o, si escau, perdrà la condició de mitjà propi personificat i, en conseqüència, la impossibilitat de continuar fent encàrrecs a la persona jurídica afectada, sense perjudici de la conclusió dels encàrrecs que estiguessin en fase d'execució.

Article 9 Beneficiaris

1. Poden ser beneficiàries de la Fundació totes les persones físiques o jurídiques que presentin un programa d'investigació en el camp inclòs en els objectius i les finalitats de la Fundació i que, segons el criteri del Patronat, tenguin interès general, d'acord amb les bases o normes que a aquest efecte s'estableixin.  

2. Així mateix, són beneficiaris de la Fundació els grups de recerca que compleixin criteris d'excel·lència o siguin considerats grups emergents. Els grups de recerca es poden agrupar per àrees científiques i per camps de coneixement comuns tal com es defineixi en el pla estratègic i plans associats.

3. També poden ser beneficiaris dels serveis de la Fundació els professionals de les institucions vinculades mitjançant un conveni i que participin en projectes de recerca, desenvolupament i innovació.  

4. En general, té la condició de beneficiari el col·lectiu indeterminat de ciutadans que, a través de l'acció dels professionals investigadors, rep els efectes sanitaris dels avenços científics i tecnològics.  

Article 10 Protectorat

1. El Protectorat de la Fundació l'exerceix l'Administració autonòmica de les Illes Balears en els termes que estableix la legislació vigent.

2. El Protectorat, en l'exercici de les funcions tutores que li corresponen sobre la Fundació, té les facultats que li atribueix la legislació vigent en la matèria.

 

Capítol III Òrgans de la Fundació

Article 11 Òrgans de la Fundació

Els òrgans de la Fundació són els següents:

a) El Patronat.

b) El Comitè Executiu.

c) El president.

d) El director científic de la Fundació i, si s'escau, el subdirector científic.

e) El director gerent.

f) El Comitè Científic Extern.

g) El Comitè Científic Intern.

h) El Consell Social i Empresarial.

i) Les comissions específiques.  

 

 

Secció 1a El Patronat

Article 12 Naturalesa

El Patronat és l'òrgan superior de govern i administració de la Fundació, el qual executa les funcions que li corresponen amb subjecció al que disposen l'ordenament jurídic i aquests Estatuts, sense perjudici de la facultat de conferir apoderament o delegar-ne funcions en el director gerent de la Fundació. No es poden delegar en cap òrgan de la Fundació les funcions a què fan referència l'article 18.4 d'aquests Estatuts ni els actes que requereixen l'autorització del Protectorat.

Article 13 Composició i organització del Patronat

1. El Patronat està integrat pels membres nats i els electes.

2. Poden ser membres del Patronat les persones físiques que tenen plena capacitat d'obrar i no estan inhabilitades per a l'exercici de càrrecs públics.

3. Són membres nats del Patronat:

a)  El president: la persona titular de la conselleria competent en matèria de salut del Govern de les Illes Balears.

b)  El vicepresident primer: la persona titular de la direcció general competent en matèria de recerca sanitària del Govern de les Illes Balears.

c) El vicepresident segon: el rector de la UIB o la persona en qui delegui o pugui actuar en substitució seva.

d) El vicepresident tercer: el director general del Servei de Salut de les Illes Balears.

e) Els vocals:

— La persona titular de la secretaria general de la conselleria competent en matèria de salut del Govern de les Illes Balears.

— El vicerector de recerca de la UIB.

— El director d'Assistència Sanitària del Servei de Salut.

4. Són membres electes i vocals del Patronat:

— Un representant de la conselleria competent en matèria d'hisenda i pressuposts.

— Un representant de la conselleria competent en matèria d'universitats.

— Un representant de la conselleria competent en matèria de recerca.

— Un representant de la Fundació Banc de Sang i Teixits de les Illes Balears.

5. Ha d'assistir a les sessions, en tasques d'assessorament jurídic dels òrgans directius, amb veu i sense vot, un representant de l'Advocacia de la Comunitat Autònoma, sense perjudici que pugui delegar aquestes funcions en un membre del servei que tengui atribuït l'assessorament jurídic de l'ens.

6. A proposta del president, el Patronat ha de designar un secretari, càrrec que pot recaure en una persona aliena al Patronat, i en aquest cas tindrà veu, però no vot.   

Article 14 Durada del mandat, nomenament, substitució i cessament dels membres del Patronat

1. Els patrons nats exerceixen les seves funcions de manera indefinida mentre ocupin el càrrec pel qual foren nomenats.

2. Els patrons electes n'exerceixen les funcions durant quatre anys i poden ser reelegits un nombre indefinit de vegades.

3. El nomenament dels patrons és competència del Patronat, a proposta del president, tret del representant de la conselleria competent en matèria d'hisenda i pressuposts, del representant de la conselleria competent en matèria d'universitats, del representant de la conselleria competent en matèria de recerca i del representant de la Fundació Banc de Sang i Teixits de les Illes Balears, que han de ser proposats, respectivament, per la persona titular de la conselleria competent en matèria d'hisenda i pressuposts, per la persona titular de la conselleria competent en matèria d'universitats, per la persona titular de la conselleria competent en recerca i pel president o per la presidenta de la Fundació Banc de Sang i Teixits de les Illes Balears.

4. El càrrec dels patrons s'exerceix personalment. No obstant això, els nomenats per raó del seu càrrec poden designar un substitut que actuï en nom seu. Tot això, sense perjudici d'allò que disposa l'article 19 d'aquests Estatuts.

5. El cessament dels membres del Patronat s'ha de produir en els supòsits que estableixen la Llei de fundacions i aquests Estatuts.

Article 15 Acceptació del càrrec de patró  

1. Els patrons comencen a exercir-ne les funcions després d'haver acceptat expressament el càrrec en document públic, en document privat amb signatura legitimada per notari o mitjançant la compareixença feta amb aquesta finalitat en el Registre Únic de Fundacions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.  

2. Així mateix, l'acceptació es pot dur a terme davant el Patronat i acreditar-la mitjançant un certificat expedit pel secretari, amb signatura legitimada notarialment.

3. En qualsevol cas, l'acceptació s'ha de comunicar formalment al Protectorat i s'ha d'inscriure en el Registre Únic de Fundacions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Article 16 Cessament dels patrons  

1. El cessament dels membres del Patronat de la Fundació es produeix en els supòsits següents:

a) Per la mort o declaració de mort.

b) Per la renúncia comunicada amb les formalitats oportunes.

c) Per incapacitat, inhabilitació o incompatibilitat, d'acord amb el que estableix la llei.

d) Pel cessament en el càrrec per raó del qual varen ser nomenats membres del Patronat.

e) Per l'acabament del termini del mandat pel qual varen ser nomenats.

f) Per una resolució judicial.

g) Per un acord del Patronat a proposta del mateix òrgan que els va proposar.

2. La renúncia es pot fer pels mitjans i els tràmits establerts per acceptar el càrrec de patró.  

Article 17 Funcions del Patronat

1. Amb subjecció estricta a la normativa vigent i als criteris de planificació i coordinació i a les directrius de la conselleria competent en matèria de salut, són funcions del Patronat les següents:

a) Exercir la màxima representació de la Fundació en les relacions amb les altres institucions, amb l'Estat espanyol, estats estrangers, comunitats autònomes, províncies, municipis, autoritats, organismes de l'Administració i tribunals arbitrals dels quals sigui part l'Institut, que es materialitza en la persona titular de la Presidència.

b) Vetlar pel compliment estricte de les finalitats de la Fundació.

c)  Interpretar els Estatuts fundacionals, executar-los amb els acords oportuns, desplegar-los i adoptar acords sobre la modificació, sempre que sigui convenient per als interessos de la Fundació i per assolir millor les seves finalitats.

d)  Adoptar acords sobre la fusió, l'extinció i la liquidació de la Fundació en els casos que preveu la llei, amb l'autorització prèvia del Consell de Govern en els casos que preveu la legislació vigent.

e)  Acordar l'obertura i el tancament dels centres i les oficines i delegacions.

f)  Nomenar apoderats generals o especials, i atorgar els poders necessaris per dur-los a terme, i també per revocar-los.

g)  Aprovar la contractació del director gerent i disposar-ne el cessament.

h) Nomenar el director científic i el subdirector científic de la Fundació i disposar-ne el cessament.

i)  Aprovar la planificació anual a què fa referència l'article 17.2 de la Llei 7/2010, en el primer trimestre de l'exercici pressupostari corresponent, que s'ha de trametre a la conselleria competent en matèria de salut, la qual n'ha de donar compte al Consell de Govern.

j)  Aprovar els pressuposts, sense perjudici de l'aprovació definitiva que resulti d'integrar-los en els pressuposts generals de la comunitat autònoma, i aprovar les modificacions que pertoquin, sense perjudici de les autoritzacions prèvies que siguin pertinents. Aprovar els comptes anuals i la liquidació dels pressuposts en els sis mesos següents al tancament de l'exercici.

k)  Aprovar els preus que ha de cobrar la Fundació pels serveis que presta a altres institucions o a persones físiques o jurídiques.

l) Crear comissions específiques, nomenar-ne els membres i disposar-ne el cessament, a més de vetlar pel funcionament correcte dels òrgans de participació que estableixen aquests Estatuts.

m) Nomenar els membres del Comitè Científic Intern, de l'Extern i del Consell Social i Empresarial i disposar-ne el cessament.

n) Establir les directrius de caràcter general i aprovar la planificació estratègica de la Fundació, en concordança amb la planificació anual a què es refereix la lletra i anterior.

o) Aprovar el pla estratègic i els plans associats a aquest, així com tots els plans que es requereixin per a l'acreditació o reacreditació de l'Institut segons la Guia tècnica d'avaluació vigent, i la resta de plans i guies que siguin necessaris per complir les finalitats de la Fundació.

p) Aprovar les polítiques de formació i de coneixement compartit de la Fundació.

q) Aprovar els criteris relatius a la dinàmica de constitució de les àrees i de l'acreditació dels grups d'investigació.

r) Aprovar i modificar, si escau, el reglament de règim intern dels òrgans de la Fundació.

s) Aprovar el registre de personal que participi en les activitats de la Fundació i el registre de les dades i de les activitats d'R+D+I desenvolupades, d'acord amb el que estableix el Reial decret sobre l'acreditació d'instituts d'investigació biomèdica o sanitària, així com aprovar la resta de registres que siguin necessaris per complir les finalitats de la Fundació.

t) Administrar els béns i drets que integren el patrimoni de la Fundació i mantenir-ne plenament el rendiment i la utilitat per a la consecució de les finalitats fundacionals.

u)  Adoptar els acords de disposició i gravamen sobre els béns mobles i immobles que constitueixen el patrimoni de la Fundació, d'acord amb el que estableixen les disposicions legals aplicables.

v) Acceptar donacions, així com també llegats i herències a benefici d'inventari que es poden produir a favor de la Fundació, i adoptar, si pertoca, l'acord de rebutjar-los o repudiar-los, amb l'autorització prèvia del Protectorat.

w) Autoritzar, amb caràcter previ, els contractes que pretengui subscriure el director gerent quan impliquin una despesa superior a 150.000 euros i aprovar les instruccions internes de contractació.

x) Autoritzar, amb caràcter previ, els convenis que pretengui subscriure el president quan impliquin una despesa superior a 150.000 euros.

y) Aprovar els convenis de col·laboració per a la integració o associació de nous membres, així com els de separació de membres. 

z) Aprovar els criteris d'ordenació de pagaments i facturació que proposi el director gerent de la Fundació, sense perjudici de la coordinació superior de la tresoreria de la conselleria competent en matèria d'hisenda, a través de la direcció general competent en matèria de tresoreria, en el marc del que estableix l'article 11 de la Llei 7/2010.

aa) Aprovar les despeses que no es corresponguin amb la gestió ordinària la competència de les quals no s'hagi atribuït a altres òrgans de la Fundació, sens perjudici, si escau, de l'autorització prèvia del Consell de Govern a què es refereix l'article 15.2 de la Llei 7/2010.

bb) Aprovar les operacions d'endeutament, en el marc del que estableix l'article 12 de la Llei 7/2010.

cc) Aprovar la política de personal i el règim retributiu dins els límits legals establerts en la legislació laboral i pressupostària i en la Llei 7/2010. Tot això amb les limitacions que, si s'escau, s'estableixin reglamentàriament, en els termes que preveuen l'article 20.6 i la disposició addicional cinquena de la Llei 7/2010, i en el marc del que disposen els articles 22, 23 i 49 de la Llei esmentada.

dd) Ordenar la realització d'auditories externes quan així s'estimi convenient, sense perjudici del control financer que ha d'exercir la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per raó de la integració de la Fundació en el sector públic de la Comunitat Autònoma, com també del control extern que correspongui a la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears.

ee) Exercitar accions administratives i judicials en defensa dels drets i els interessos de la Fundació en qualsevol procediment, instància o recurs, d'acord amb la legislació vigent, en la via civil, penal, administrativa o laboral i davant tot tipus de tribunals, tant espanyols com estrangers, llevat dels casos d'urgència, en els quals correspon al president, qui n'ha de donar compte al Patronat en la propera reunió que dugui a terme.

ff) Entaular, en nom de la Fundació, l'acció de responsabilitat contra els patrons.

gg) Adoptar els criteris d'imatge institucional de la Fundació i els signes distintius, així com adoptar el logotip, el segell o els segells com a imatge representativa de la Fundació i autoritzar-ne l'ús en la manera que consideri oportuna.

hh) Promoure l'adopció de mesures que facilitin i impulsin la coordinació d'activitats de la Fundació amb les pròpies dels centres dependents de la conselleria d'adscripció de la Fundació, així com amb les d'altres òrgans de l'administració sanitària, universitària o científica, nacional o estrangera, que puguin ser necessàries per al compliment de les finalitats fundacionals.

ii) Fer el seguiment dels resultats d'activitat de la Fundació i avaluar-los anualment, així com aprovar el pla anual d'activitats, tenint en compte els informes del Comitè Científic Extern en relació amb el pla estratègic.

jj) Qualsevol altra funció no encarregada expressament en aquests Estatuts a altres òrgans de la Fundació, i que sigui necessària per a la millor consecució i el compliment de les finalitats fundacionals.

2. Amb subjecció a la normativa vigent, el Patronat pot conferir apoderament al Comitè Executiu i al director gerent de la Fundació o delegar-hi funcions, així com encarregar a entitats aspectes concrets de gestió investigadora i docent.

Article 18 Règim de funcionament del Patronat

1. El Patronat s'ha de reunir en sessió ordinària, com a mínim, tres vegades l'any per aprovar el pla anual d'actuació, l'avantprojecte de pressuposts, els comptes anuals i la liquidació dels pressuposts. Es pot reunir també en sessió extraordinària a iniciativa del president, o bé quan així ho sol·licitin, de manera raonada, la meitat dels membres, o quan així ho decideixin, estant reunits, la totalitat dels membres.

2. El secretari ha de redactar la convocatòria de sessió i trametre-la a cada un dels membres. La convocatòria de les reunions s'ha d'efectuar per un mitjà idoni que permeti deixar-ne constància i garantir-ne la recepció amb l'antelació deguda, que ha de ser de set dies, com a mínim, per a les sessions ordinàries, i de quaranta-vuit hores, com a mínim, per a les extraordinàries. La convocatòria ha d'indicar el dia, l'hora i el lloc de la reunió, així com l'ordre del dia, aprovat pel president, i s'hi ha d'annexar, si n'hi ha, la documentació necessària per a l'estudi dels assumptes que s'hi inclouen.

3. Per constituir vàlidament la sessió del Patronat es requereix la presència del president, el secretari i, almenys, la de la majoria dels membres amb dret a vot. Els acords s'han d'adoptar per majoria simple dels presents, excepte en els casos en què les disposicions aplicables o aquests Estatuts exigeixen un quòrum especial. Només es poden adoptar acords sobre els assumptes que figurin inicialment en l'ordre del dia o sobre els altres que, per unanimitat dels membres presents i a l'inici de la sessió, s'acordi incorporar-hi.

4. No obstant això, es requereix el vot favorable de la majoria absoluta dels membres del Patronat per aprovar acords que facin referència als assumptes següents:

a) La reforma o la modificació dels Estatuts.

b) El nomenament de patrons i càrrecs nous en el Patronat.

c) El cessament de patrons i càrrecs, amb causa legal o estatutària.

d) L'alienació i el gravamen dels béns integrants del seu patrimoni.

e) La fusió i l'extinció de la Fundació.

5. Si es produeixen empats, el president pot resoldre'ls amb el seu vot de qualitat, i els patrons poden fer constar en l'acta el seu vot en contra.

6. El secretari ha d'estendre una acta de les sessions del Patronat, en la qual s'ha de recollir la relació de les persones assistents, l'ordre del dia, un desenvolupament succint de les intervencions i els acords adoptats, si n'hi ha. El secretari ha de subscriure l'acta, amb el vistiplau del president, i s'han d'expedir de la mateixa manera els certificats dels acords.

7. Quan algun dels assistents pretengui que es reculli la transcripció literal i exacta de la seva intervenció ha de presentar-la per escrit perquè el secretari en deixi constància i l'ha d'annexar a l'acta.

8. L'acta es pot aprovar en la mateixa sessió o en la següent. Per aprovar-la en la mateixa reunió, l'aprovació s'ha de condicionar al fet que els membres del Patronat puguin fer propostes d'esmenes en el termini de dos dies per mitjà de correu electrònic. Una vegada redactada definitivament, s'ha de signar.  

9. Poden assistir a les reunions del Patronat, amb veu i sense vot, el director gerent, el director científic i el subdirector científic de la Fundació.

Article 19 Obligacions i responsabilitat dels patrons

1. Són obligacions dels patrons, entre d'altres, les següents:

a) Fer que es compleixin les finalitats de la Fundació.

b) Assistir a les sessions a què siguin convocats. No obstant això, un patró pot actuar en nom i representació d'un altre que l'hagi designat. Aquesta actuació és sempre per a actes concrets i s'ha d'ajustar a les instruccions que, si s'escau, el representant formuli per escrit.

c) Ocupar el càrrec amb la diligència d'un representant lleial.

d) Mantenir en bon estat de conservació i producció els béns i els valors de la Fundació.

e) Complir, en les seves actuacions, el que determinen les disposicions legals vigents i aquests Estatuts.  

2. Els patrons han de respondre solidàriament davant la Fundació pels danys i els perjudicis que causin per actes contraris a la llei o als Estatuts o pels actes duits a terme sense la diligència amb què han d'ocupar el càrrec.

3. Queden exempts de responsabilitat els patrons que hagin votat en contra de l'acord i els que provin que, sense haver intervingut per adoptar-los i executar-los, desconeixien que s'havien adoptat o, sabent-ho, hagin fet tot el possible per evitar el dany o que s'hagin oposat expressament a executar-los.

Article 20 Caràcter gratuït del càrrec de patró

1. Els patrons exerceixen el càrrec gratuïtament i en cap cas no poden percebre cap retribució ni dieta per exercir-ne les funcions.

2. No obstant això, els patrons tenen dret que se'ls reemborsin les despeses, justificades degudament, que els ocasioni exercir les seves funcions.  

 

​​​​​​​Secció 2a El Comitè Executiu

Article 21 Composició del Comitè Executiu

1. El Comitè Executiu està format pels membres següents:

a) El president, que ha de ser el director científic de la Fundació, qui l'ha de presidir.

b) Els vocals:

— El director gerent de la Fundació.

— El subdirector científic de la Fundació.

— El director gerent de l'Hospital Universitari Son Espases

— El director gerent de l'Hospital Universitari Son Llàtzer.

— El director gerent d'Atenció Primària de Mallorca.

— El gerent de la Universitat de les Illes Balears.

— El director general competent en matèria de recerca en salut o la persona en qui delegui.

— Un representant de la Fundació Banc de Sang i Teixits de les Illes Balears designat pel president o presidenta de la Fundació.

— Un representant d'investigació contractat per la Fundació Institut d'Investigació Sanitària Illes Balears designat pel director científic de la Fundació.

— Un representant d'investigació de la Universitat de les Illes Balears, designat pel rector de la Universitat.

— El president o la presidenta de la comissió d'investigació de l'Hospital Universitari Son Espases.

— El president o la presidenta de la comissió d'investigació de l'Hospital Universitari Son Llàtzer.

— El president o la presidenta de la comissió d'investigació de la Gerència d'Atenció Primària de Mallorca.

c) El secretari del Patronat, amb veu però sense vot.  

2. Poden assistir a les sessions, amb veu i sense vot, representants de gestió de la Fundació, així com representants de recerca dels centres investigadors de la Fundació.   

Article 22 Funcions del Comitè Executiu

1. Són funcions del Comitè Executiu les següents:

a) Exercir les funcions que li delegui el Patronat.

b) Proposar al Patronat l'aprovació del pla anual d'actuació, amb el contingut mínim que preveu l'article 17.2 de la Llei 7/2010.

c) Proposar al Patronat l'adopció dels acords que corresponguin a aquest òrgan.

d) Proposar al Patronat les mesures necessàries per al bon funcionament de la Fundació.

e) Proposar al Patronat el nomenament o el cessament dels membres del Comitè Científic Extern de la Fundació.

f) Informar sobre els convenis de col·laboració per a la integració o associació de nous membres, així com per a la separació de membres.

g) Ratificar l'adscripció d'investigadors a la Fundació, a proposta del director científic.

h) Revisar anualment els mecanismes d'integració de les diferents entitats i grups d'investigació que conformen la Fundació.

i) Estar assabentat dels avantprojectes de pressuposts, de l'estat de comptes i de la liquidació pressupostària que prepari la Direcció de la Fundació, abans que el Patronat l'aprovi.

j) Dur a terme el seguiment dels convenis i acords que subscrigui la Fundació.

k) Avaluar anualment l'execució i l'operativitat de les activitats de la Fundació i revisar el sistema de gestió, d'activitats i de resultats de la investigació de la Fundació.

l) Comunicar i difondre les activitats i la política d'investigació de la Fundació.

2. No es poden delegar en cap cas en el Comitè Executiu les funcions següents:  

a) L'aprovació del pla anual d'actuació.

b) L'aprovació dels pressuposts, dels comptes anuals i de la liquidació pressupostària.

c) La reforma o modificació dels Estatuts.

d) La fusió, l'extinció i la liquidació de la Fundació.

e) El nomenament de patrons i càrrecs nous en el Patronat.

f) El cessament de patrons i càrrecs, amb causa legal o estatutària.

g) L'alienació i el gravamen dels béns integrants del seu patrimoni.

h) L'autocontractació i tots els actes l'aprovació dels quals requereixin l'autorització del Protectorat.  

Article 23 Règim de funcionament del Comitè Executiu

1. El Comitè Executiu s'ha de reunir, com a mínim, cada quatre mesos.  

2. El president ha de convocar les reunions com a mínim amb quaranta-vuit hores d'antelació, i en cas que qualque membre no hi pugui assistir pot delegar el seu vot en un altre membre del Comitè.

3. Els membres del Comitè no reben cap remuneració per l'exercici de les seves funcions, llevat de les dietes i les indemnitzacions que, per raó del servei, els puguin correspondre d'acord amb el Decret 16/2016, de 8 d'abril, pel qual s'aprova el text consolidat del Decret pel qual es regulen les indemnitzacions per raó del servei del personal de l'Administració autonòmica de les Illes Balears, sempre que els sigui aplicable.

4. S'ha de potenciar l'ús d'eines telemàtiques per al desenvolupament de les activitats i de les sessions del Comitè Executiu.

5. Correspon al Patronat aprovar les normes de funcionament intern del Comitè Executiu.   

 

Secció 3a El president

Article 24 Funcions del president

Corresponen al president del Patronat les funcions següents:

a) Representar institucionalment la Fundació.

b) Disposar la convocatòria de les sessions del Patronat i fixar-ne l'ordre del dia, presidir, suspendre i donar per acabades les sessions, arbitrar les deliberacions del Patronat i decidir els empats amb el seu vot de qualitat.

c) Autoritzar l'assistència d'altres persones a les reunions del Patronat en qualitat d'assessors, quan la seva presència es consideri convenient per la naturalesa de les qüestions que s'hi debaten o quan ho sol·liciti raonadament algun dels seus membres.

d) Supervisar les activitats de la Fundació i presentar al Patronat els informes que consideri oportuns sobre el seu funcionament.

e) Vetlar per l'execució correcta dels acords que adopti el Patronat.

f) Vetlar pel compliment de la llei i dels Estatuts.

g) Visar les actes de les sessions del Patronat.

h) Formalitzar els contractes del director gerent, d'acord amb aquests Estatuts, i amb l'obtenció prèvia de les autoritzacions i els informes preceptius que exigeixi la normativa vigent.

i) Exercir, en cas d'urgència, les accions, les excepcions, els recursos i les reclamacions judicials i administratives necessàries en defensa dels drets i els interessos de la Fundació, i donar-ne compte al Patronat en la primera sessió que dugui a terme.

j) Subscriure els acords i convenis de col·laboració d'integració o associació de nous membres, i aquells que per la seva importància —i amb independència de la quantia— el president consideri oportú. Tot això sense perjudici de la necessitat d'haver-ne de sol·licitar l'autorització prèvia al Patronat, de conformitat amb el que preveu l'article 17.1 d'aquests Estatuts.

k) Qualsevol altra funció que li encomani o li delegui vàlidament el Patronat.

Article 25 Funcions dels vicepresidents

1. Corresponen al vicepresident primer del Patronat les funcions següents:

a) Substituir el president i exercir-ne les funcions en cas de vacant, absència o malaltia.

b) Les que li delegui per escrit el president o el Patronat, d'acord amb el que preveu la legislació en matèria de fundacions.

2. Corresponen als vicepresidents segon i tercer del Patronat les funcions següents:

a) Substituir, per ordre successiu, el vicepresident primer i exercir-ne les funcions en cas de vacant, absència o malaltia.

b) Les que els deleguin per escrit el president o el Patronat, d'acord amb el que preveu la Llei de fundacions.  

 

​​​​​​​Article 26 Funcions del secretari

1. Corresponen al secretari del Patronat les funcions següents:

a) Efectuar la convocatòria de les sessions per ordre del president i les citacions als membres del Patronat.

b) Assistir a les sessions del Patronat, amb veu i sense vot.

c) Conservar la documentació de la Fundació, preparar el despatx dels assumptes i redactar les actes de les sessions.

d) Expedir els certificats dels acords que adoptin el Patronat i el Comitè Executiu.

e) Rebre els actes de comunicació dels membres amb l'òrgan i, per tant, les notificacions, peticions de dades, rectificacions o qualsevol altra classe d'escrits de què hagi de tenir coneixement.

f) Qualsevol altra funció inherent al seu càrrec o que s'estableixi expressament en els Estatuts de la Fundació.

2. En el cas d'absència, malaltia o vacant del secretari, l'ha de substituir la persona designada pel Patronat a proposta del seu president.   

 

Secció 4a La Direcció Científica   

Article 27 El director científic de la Fundació

1. El director científic és el responsable superior de la coordinació, la supervisió i la direcció estratègica de tota l'activitat científica desenvolupada en la Fundació.  

2. La persona que ocupi el càrrec de director científic ha de ser nomenada i separada pel Patronat de la Fundació. El nomenament ha de recaure en personal de l'àmbit que constitueixi el nucli de l'Institut, amb experiència reconeguda i acreditada en el sector de la recerca biosanitària i en tasques directives, i amb capacitat de lideratge.

A aquest efecte s'ha d'entendre per nucli de l'Institut el que especifiqui el vincle jurídic de creació de l'Institut, d'acord amb el que estableix l'article 3 del Reial decret 279/2016, de 24 de juny, sobre acreditació d'instituts d'investigació biomèdica o sanitària i la Guia tècnica d'avaluació d'acreditacions d'instituts d'investigació biomèdica o sanitària, o la normativa que el substitueixi o desplegui.   

3. La persona que ocupi el càrrec de director científic ha de ser seleccionada tenint en compte el principi d'idoneïtat, a través d'un procediment de selecció que garanteixi la publicitat i la concurrència. S'han de valorar, com a mínim, els criteris següents: la trajectòria científica, la capacitat de lideratge i l'experiència directiva. Els candidats han de presentar una memòria sobre les funcions del càrrec, en la qual s'inclogui un pla de treball i una descripció de les aportacions que farien en el supòsit d'ocupar-lo.

4. La persona que ocupi el càrrec de director científic ha de ser alliberada de les funciones assistencials o investigadores com a mínim en dues terceres parts i fins un 100 % de la seva jornada laboral.  

5. El director científic de la Fundació ha d'exercir el càrrec gratuïtament, sense perjudici de poder rebre les dietes i indemnitzacions que, per raó del servei, li puguin correspondre d'acord amb el Decret 16/2016, de 8 d'abril, pel qual s'aprova el text consolidat del Decret pel qual es regulen les indemnitzacions per raó del servei del personal al servei de l'Administració autonòmica de les Illes Balears.  

6. A més de les funcions que tengui assignades com a personal del Servei de Salut de les Illes Balears, com a director científic de la Fundació li corresponen les funcions següents:  

a) Ser el màxim representant i portaveu científic de la Fundació.

b) Dirigir, planificar i liderar la política científica de la Fundació, de la qual respon davant el Comitè Executiu i el Patronat.

c) Dirigir i coordinar l'elaboració del Pla Estratègic de la Fundació, així com de la resta de plans que en deriven (pla científic compartit, formació, desenvolupament professional dels investigadors, innovació, qualitat, comunicació, integració, tutela…).

d) Promoure l'avaluació de l'activitat científica dels investigadors de la Fundació en termes d'excel·lència i translació.

e) Fer el seguiment dels resultats de recerca i proposar les accions estratègiques necessàries per al bon funcionament de la Fundació.

f) Dirigir l'elaboració de la memòria científica anual de la Fundació i informar del rendiment dels grups de recerca.

g) Impulsar els contractes i els convenis relacionats amb l'activitat científica, el desenvolupament i la innovació amb altres institucions, tant públiques com privades.

h) Proposar iniciatives per mantenir la qualitat i l'excel·lència de la recerca relacionada amb la Fundació, i vetlar pel compliment dels principis ètics i de bona pràctica científica.

i) Vetlar pel compliment de les obligacions del personal investigador que desenvolupi les seves funcions a la Fundació.

j) Vetlar pel bon funcionament de les plataformes cientificotècniques, l'ús d'infraestructures i serveis de suport, així com l'adscripció de personal.

k) Impulsar les relacions amb altres organismes i institucions com a portaveu científic de la Fundació.

l) Informar regularment el Comitè Executiu i el Patronat dels resultats de l'activitat científica i de recerca.

m)  Actuar d'interlocutor amb el Comitè Científic Extern.

n) Presidir el Comitè Científic Intern i proposar al Patronat el nomenament i cessament dels seus membres.

o) Promoure i facilitar la política d'obtenció de recursos externs per a la recerca.

p) Dirigir i coordinar la selecció de candidats per presentar a programes d'incorporació de personal (p. e. Miguel Servet, Ramón y Cajal) a la Fundació, d'acord amb la seva planificació estratègica.

q) Proposar al Comitè Executiu perquè l'elevi al Patronat la constitució i composició de les línies de recerca de la Fundació.

r) Vetlar pel manteniment dels registres de les activitats i la producció científica.

s) Fer el seguiment del pla estratègic i els seus plans associats (pla científic compartit, formació, innovació, etc.)

t) Promoure i potenciar la cooperació en recerca entre els grups de recerca de la Fundació i amb els diferents organismes i entitats de recerca en l'àmbit de la salut, tant regionals com a nacionals i estrangers, i potenciar la recerca translacional.

u) Informar sobre les convocatòries públiques i privades de recerca i d'altres activitats relacionades amb la recerca.

v) Complir i fer complir els acords del Patronat impartits en el marc de les seves atribucions.

w) Designar com a membre del Comitè Executiu un representant de recerca contractat per la Fundació.

x) Ser l'interlocutor entre la Fundació i la direcció general amb competències de coordinació de l'Institut sobre els temes de caràcter científic i el seguiment del procés de reacreditació de l'Institut.

y) Qualsevol altra funció que li encomani el Patronat o el Comitè Executiu.

7. El càrrec de director científic té una durada de quatre anys, renovable per acord del Patronat.  

8. El director científic respon de les seves actuacions davant del Patronat de la Fundació, amb independència i sense perjudici de qualssevol altres responsabilitats en què pugui incórrer.

9. En cas d'absència, malaltia o vacant del director científic, l'ha de substituir el subdirector científic, el qual ha d'exercir les funcions pròpies del director científic sense dret a cap retribució per aquest concepte.  

Article 28 El subdirector científic de la Fundació  

1. El Patronat pot nomenar, a proposta del rector de la Universitat de les Illes Balears, un subdirector científic de la Fundació.  

2. El nomenament ha de recaure en una persona amb experiència acreditada en tasques d'investigació o científiques, i s'ha de designar entre personal de la Universitat de les Illes Balears.  

3. El subdirector científic de la Fundació ha d'exercir el càrrec gratuïtament, sense perjudici de poder rebre les dietes i indemnitzacions que, per raó del servei, li puguin correspondre d'acord amb el Decret 16/2016, de 8 d'abril, pel qual s'aprova el text consolidat del Decret pel qual es regulen les indemnitzacions per raó del servei del personal al servei de l'Administració autonòmica de les Illes Balears.  

4. A més de les funcions que té assignades com a personal de la Universitat de les Illes Balears, com a subdirector científic de la Fundació li corresponen les funcions següents:  

a) Substituir el director científic i exercir-ne les funcions en cas de vacant, absència o malaltia.

b) Col·laborar amb el director científic en l'elaboració de la memòria científica, el pla estratègic i els plans associats de l'Institut.

c) Facilitar la cooperació en recerca entre els professionals sanitaris i la Universitat, especialment a través del IUNICS.

d) Donar suport al director científic en el seguiment del pla estratègic i dels plans associats.

e) Assistir a les reunions de les comissions i comitès en els quals participi.

f) Les que li delegui per escrit el director científic o el Patronat.  

5. El càrrec de subdirector científic té una durada de quatre anys, renovable per acord del Patronat.  

6. El subdirector científic respon de les seves actuacions davant del Patronat de la Fundació, amb independència i sense perjudici de qualssevol altres responsabilitats en què pugui incórrer.  

 

​​​​​​​Secció 5a La Direcció de Gestió

Article 29 El director gerent de la Fundació

1. El Patronat, a proposta del president i amb la conformitat prèvia del director científic, ha de nomenar un director gerent com a òrgan de direcció de la Fundació amb funcions de gestió. El nomenament ha de recaure en una persona amb acreditada experiència en tasques de gestió, amb titulació i perfil professional adequats.  La persona que ocupi el càrrec de director gerent ha de ser seleccionada tenint en compte el principi d'idoneïtat, a través d'un procediment de selecció que garanteixi la publicitat i la concurrència.  

2. El director gerent manté amb la Fundació una relació de naturalesa laboral com a personal d'alta direcció. Li és aplicable la normativa reguladora del règim d'incompatibilitats dels membres del Govern i dels alts càrrecs, d'acord amb l'article 21.2 de la Llei 7/2010. La formalització del contracte d'alta direcció està condicionada a l'informe preceptiu de la direcció general en matèria de pressuposts i de la direcció general competent en matèria de funció pública del Govern de les Illes Balears. En tot cas, el nomenament s'ha de comunicar al Consell de Govern en el termini màxim de set dies, i l'acord pel qual el Consell de Govern es doni per assabentat s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears en el termini màxim de deu dies, d'acord amb el que estableix l'article 21 de la Llei 7/2010.   

3. La retribució bruta anual del director gerent ha de ser aprovada pel Patronat en el moment del seu nomenament. Aquesta retribució no pot excedir de la retribució anual establerta per als directors generals en les respectives lleis de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears.  

4. El director gerent, a més de fer-ho en els supòsits establerts en el contracte de treball corresponent i en la normativa laboral aplicable, cessa quan ho faci el president del Patronat que el va proposar. No obstant això, als efectes operatius de gestió, el seu contracte mantindrà la vigència durant el termini màxim de tres mesos des del cessament de l'autoritat que el va nomenar. En tot cas, el cessament s'ha de comunicar al Consell de Govern.  

5. El director gerent no pot percebre en el moment del cessament cap indemnització, excepte la que li pugui correspondre d'acord amb l'article 21.4 de la Llei 7/2010 o per disposició legal de dret necessari.

Article 30 Funcions del director gerent

1. Corresponen al director gerent de la Fundació, amb subjecció als criteris del Patronat i d'acord amb el director científic, les funcions següents:

a) Complir i fer complir els acords del Patronat i les instruccions del president, impartides en el marc de les seves atribucions.

b) Elaborar i proposar al Patronat el projecte de pressupost anual i, si s'escau, les modificacions pressupostàries que hi hagi, com també formular els comptes anuals i la liquidació dels pressuposts de l'any anterior.

c) Elaborar i proposar al Patronat el projecte de pla anual d'actuació en què quedin reflectits els objectius i les activitats que es prevegi desenvolupar durant l'exercici.

d) Administrar i gestionar amb caràcter ordinari el patrimoni de la Fundació, d'acord amb les lleis i les atribucions que li confereixi el Patronat, al qual n'ha de retre comptes, i mantenir actualitzat degudament l'inventari de béns.

e) Aprovar les despeses de gestió ordinària de la Fundació, sens perjudici, si escau, de les autoritzacions prèvies que, d'acord amb les legislació vigent i aquests Estatuts, siguin necessàries, així com ordenar els pagaments i gestionar la tresoreria, d'acord amb els criteris aprovats pel Patronat, supervisar la comptabilitat de la Fundació i vigilar el compliment correcte dels principis i els criteris que siguin aplicables.

f) Ser l'òrgan de contractació de l'entitat, sense perjudici de la necessitat de sol·licitar-ne l'autorització prèvia al Patronat quan pertoqui, d'acord amb el que preveu l'article 17.1.w) d'aquests Estatuts. La contractació s'ha d'ajustar al que disposa l'article 46.5 de la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions, en relació amb allò que hi sigui aplicable de la legislació de contractes del sector públic.

g) Vigilar el compliment correcte dels principis i els criteris aplicables a la comptabilitat de la Fundació i supervisar-la.

h) Desenvolupar la política de personal aprovada pel Patronat en relació amb el personal laboral ordinari i, amb aquesta finalitat, seleccionar el personal i obtenir les autoritzacions i els informes preceptius exigits per la normativa vigent, subscriure o rescindir els contractes, executar els acords del Patronat en matèria de retribucions, acordar les sancions, exercir la direcció superior del personal al servei de la Fundació i mantenir les relacions amb els òrgans de representació de personal, a més de totes les altres actuacions que en aquesta matèria li encomanin, sense perjudici de les funcions que corresponen al president.

i) Comunicar a les conselleries competents en matèria de funció pública i en matèria d'hisenda i pressuposts, amb l'antelació suficient, la convocatòria de reunions dels òrgans de negociació de les condicions del personal, com també responsabilitzar-se de la legalitat de les contractacions del personal de la Fundació, d'acord amb el que estableixen les disposicions addicionals novena i onzena de la Llei 7/2010.

j) Informar regularment el Patronat de les activitats i dels resultats de gestió de la Fundació.

k) Formalitzar les operacions d'endeutament que hagi aprovat prèviament el Patronat.

l) Subscriure l'informe anual d'activitat i la declaració de garantia i responsabilitat sobre les activitats duites a terme per la Fundació durant l'any anterior i informar-ne el Patronat, d'acord amb el que preveuen els apartats 2 a 4 de l'article 18 de la Llei 7/2010 i l'article 39.4 d'aquests Estatuts.

m) Subscriure els acords i convenis de col·laboració la subscripció dels quals no estigui atribuïda al president, de conformitat amb el que preveu l'article 24.j) d'aquests Estatuts. Tot això sense perjudici de sol·licitar l'autorització prèvia del Patronat, de conformitat amb el que preveu l'article 17.1 d'aquests Estatuts.

n) Exercir, en cas d'urgència i en absència del president, les accions, les excepcions, els recursos i les reclamacions judicials i administratives necessàries en defensa dels drets i els interessos de la Fundació, de la qual cosa ha de donar compte al Patronat en la primera sessió que dugui a terme.

o) Impulsar la introducció de sistemes d'informació i innovació tecnològica.

p) L'optimització, en coordinació amb el director científic, del funcionament efectiu, eficient i de qualitat de les plataformes de suport a la recerca biosanitària de la Fundació.

q) Participar en l'execució del pla estratègic i els seus plans associats sota la supervisió del director científic.

r) Fomentar la formació del personal administratiu i de gestió establerta en el pla de formació interna i executar el pla de formació en recerca, aprovat pel Patronat a proposta del director científic, i sota la supervisió d'aquest.

s) Elevar al Patronat perquè l'aprovi qualsevol pla relacionat amb inversions, obres o instal·lacions.

t) Gestionar i dur a terme les accions corresponents per fer efectives les decisions adoptades pel director científic en l'àmbit de les seves competències, quan aquestes impliquin activitats de gestió administrativa.

u) Qualsevol altra facultat que legalment o estatutàriament se li atribueixi, així com les que amb subjecció a la normativa vigent li deleguin el president o el Patronat.

2. El director gerent respon de les seves actuacions davant del Patronat de la Fundació, amb independència i sense perjudici de qualssevol altres responsabilitats en què pugui incórrer.

3. En cas d'absència, malaltia o vacant del director gerent, l'ha de substituir el president, sense perjudici que pugui encomanar-ne la substitució a un director general de la conselleria a la qual estigui adscrita la Fundació o a un membre del Patronat, els quals han d'exercir les funcions pròpies de la gerència sense dret a cap retribució per aquest concepte.

 

Secció 6a Òrgans de consulta, d'assessorament i de participació

Article 31 Comitè Científic Extern

1. El Comitè Científic Extern és l'òrgan consultiu encarregat d'assessorar sobre les activitats científiques de la Fundació i de vetlar per la qualitat científica. És un òrgan amb independència de criteri i autonomia de decisió en el compliment de les seves funcions. Aquest òrgan no exerceix, en cap cas, funcions de gestió o de representació de la Fundació.  

2. El Comitè Científic Extern està format per un mínim de cinc membres, designats pel Patronat, entre persones de prestigi reconegut, nacional o internacional, en el camp de la recerca científica relacionada amb la salut i, en la composició, s'ha de procurar una composició equilibrada quant al gènere. En cap cas, els membres del Comitè Científic Extern no poden ser personal investigador vinculat a la Fundació i els membres han d'acreditar l'absència de conflicte d'interessos per al desenvolupament de la seva activitat.   

3. Les persones designades per formar part del Comitè Científic Extern ho són per un període de quatre anys, encara que poden tornar a ser elegides.

4. El president i el secretari del Comitè han de ser elegits pels mateixos membres del Comitè entre les persones que en formen part i el Patronat els ha de designar a aquest efecte.

5. Les funcions del Comitè Científic Extern són les següents:

a) Avaluar el pla estratègic i informar-ne anualment.

b) Vetlar per la qualitat científica, ètica i les bones pràctiques científiques de la Fundació.

c) Assessorar la Fundació i, específicament, el director científic en els temes relacionats amb la recerca que ha de dur a terme la Fundació.

d) Elaborar anualment un informe en relació amb les actuacions que es desenvolupen a la Fundació en matèria de recerca, amb recomanacions de millora.

e) Emetre informes sobre temes relacionats amb la investigació que ha de dur a terme la Fundació.

f) Revisar el sistema de gestió de la Fundació, activitats i resultats d'R+D+I.

g) Valorar i estudiar la possible associació de noves entitats.  

6. L'assistència o els treballs realitzats pels membres del Comitè Científic Extern són a títol gratuït i no generen dret a cap retribució.  

7. El Comitè Científic Extern es reuneix, com a mínim, una vegada a l'any. S'han d'estendre actes de totes les reunions, siguin presencials o per mitjans telemàtics.  

8. S'ha de potenciar l'ús d'eines telemàtiques per al desenvolupament de les activitats i de les sessions del Comitè Científic Extern.  

Article 32 Comitè Científic Intern  

1. El Comitè Científic Intern és l'òrgan d'assessorament del director científic en el desenvolupament de les seves funcions. Aquest òrgan no exerceix, en cap cas, funcions de gestió o de representació de la Fundació.  

2. El Comitè Científic Intern està format per un mínim de set membres, designats pel Patronat, a proposta del director científic, entre investigadors o investigadores dels grups de recerca de la Fundació.   

3. Les persones designades per formar part del Comitè Científic Intern ho són per un període de quatres anys, encara que poden tornar a ser elegides.

4. Presideix el Comitè Científic Intern el director científic de la Fundació.

5. Són funcions del Comitè Científic Intern les següents:  

a) Assessorar el director científic de la Fundació en tots els temes científics, estratègics i organitzatius, quan li ho sol·liciti.

b) Analitzar i fer propostes en els plans i normatives en funcionament de la Fundació, especialment en el pla estratègic, incloent-hi tots els plans associats, així com les possibles modificacions.

c) Fer un seguiment de les activitats de la Fundació, especialment en relació amb el pla estratègic i els plans associats.

d) Validar la memòria científica anual.

e) Proposar a l'òrgan de govern els objectius científics anuals de les àrees científiques per aconseguir i el pla d'acció que els desenvolupi.

f) Ser l'òrgan de participació de les àrees i grups de recerca en la governança científica de la Fundació; informar sobre la integració de grups nous i valorar l'activitat dels grups i les àrees de recerca.

g) Avaluar la qualitat de les propostes de sol·licitud de projectes i establir-ne la priorització, si així ho sol·licita el director científic.

h)  Informar i assessorar sobre l'adequació i adquisició d'infraestructures.

i)  Revisar la guia escrita que asseguri la qualitat, l'ètica i la bona pràctica científica en recerca i el compliment de les disposicions legals i els principis comunament acceptats en aquest àmbit d'actuació.

6. El Comitè Científic Intern de la Fundació s'ha de reunir, com a mínim, cada quatre mesos.

7. Els membres del Comitè Científic Intern exerceixen el càrrec a títol personal.

8. Correspon al Patronat aprovar les normes de funcionament intern del Comitè Científic Intern.  

9. Els membres del Comitè Científic Intern no reben cap remuneració per l'exercici de les seves funcions, llevat de les dietes i les indemnitzacions que, per raó del servei, els puguin correspondre d'acord amb el Decret 16/2016, de 8 d'abril, pel qual aprova el text consolidat del Decret pel qual es regulen les indemnitzacions per raó del servei del personal al servei de l'Administració autonòmica de les Illes Balears.  

10. S'ha de potenciar l'ús d'eines telemàtiques per al desenvolupament de les activitats i de les sessions del Comitè Científic Intern.  

Article 33 Consell Social i Empresarial

1. El Patronat pot crear un consell social i empresarial, que és l'òrgan encarregat de promoure la participació del sector empresarial i d'altres àmbits de la societat a les activitats de la Fundació.  

2. El Consell Social i Empresarial ha d'estar integrat per un nombre indeterminat de membres, que actuen en representació de les empreses i entitats socials que el Patronat hagi convidat a formar-ne part.

3. El Consell Social i Empresarial exerceix les funcions següents:

a) Assessorar el Patronat i la Direcció quan així li ho requereixin i emetre recomanacions.

b) Col·laborar en la detecció de necessitats sectorials i fer propostes en aquests àmbits.

c) Indicar oportunitats de desenvolupament tecnològic.

d) Participar en projectes conjunts de recerca i facilitar l'accés de la Fundació a recursos públics i privats.

e) Altres funcions i activitats compatibles amb els objectius de la Fundació, d'acord amb les directrius que hagi acordat el Patronat.  

4. Correspon al Patronat aprovar les normes de funcionament intern del Consell Social i Empresarial.  

5. L'assistència a les reunions o els treballs realitzats pels membres del Consell Social i Empresarial són a títol gratuït i no generen dret a una retribució.   

Article 34 Comissions específiques

1. Per acord del Patronat es poden crear comissions específiques, de caràcter permanent o temporal, per tractar temes d'interès o rellevància o per assolir les funcions que expressament se'ls encomanin dins l'acord de creació.

2. La composició i el funcionament de les comissions específiques s'ha de determinar en les normes de funcionament intern aprovades pel Patronat.  

3. Presideix les comissions la persona que designi el Patronat en l'acord de creació.  

4. Els membres de les comissions no reben cap remuneració per l'exercici de les seves funcions, llevat de les dietes i les indemnitzacions que, per raó del servei, els puguin correspondre d'acord amb el Decret 16/2016, de 8 d'abril, pel qual s'aprova el text consolidat del Decret pel qual es regulen les indemnitzacions per raó del servei del personal de l'Administració autonòmica de les Illes Balears.  

5. En qualsevol cas, els òrgans de la Fundació poden sol·licitar els informes d'òrgans externs a la Fundació que siguin oportuns o necessaris per al desenvolupament de les activitats o els fins fundacionals.  

 

Capítol IV Patrimoni de la Fundació, règim pressupostari, financer i comptable

Article 35 Patrimoni de la Fundació

1. El patrimoni de la Fundació està constituït pels béns i drets de qualsevol tipus susceptibles de valoració econòmica, que queden afectats al compliment dels fins fundacionals.  

2. La gestió patrimonial de la Fundació es regeix per la legislació aplicable a les fundacions i per la resta de l'ordenament jurídic privat, sense perjudici de l'aplicació dels principis generals d'eficàcia, eficiència i transparència a què es refereix l'article 3 de la Llei 7/2010.

3. El Patronat està facultat per fer les variacions necessàries en la composició del patrimoni de la Fundació, de conformitat amb el que aconselli la conjuntura econòmica de cada moment, i sense perjudici de sol·licitar l'autorització oportuna o comunicar-ho degudament al Protectorat, d'acord amb el que estableixen la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions, i la resta de normativa de desplegament.  

4. Per salvaguardar els béns constitutius del patrimoni de la Fundació, cal tenir en compte les normes següents:  

a) Els béns immobles i els drets reals s'han d'inscriure a nom de la Fundació en el Registre de la Propietat.

b) Els valors, les accions i les obligacions propietat de la Fundació s'han de dipositar a nom de la Fundació en un establiment bancari que ha de designar el Patronat.

c) Els altres béns, els títols de propietat, els resguards de dipòsits i qualsevol altre document acreditatiu de domini, possessió, usdefruit o qualsevol altre dret de què sigui titular la Fundació, els ha de custodiar el Patronat o les persones en què delegui.

d) Tots els béns de la Fundació s'han d'inventariar en un llibre d'inventari, que ha d'estar a disposició del Patronat, del Registre Únic de Fundacions i dels altres registres que corresponguin.  

 

​​​​​​​Article 36 Dotació patrimonial de la Fundació  

1. La dotació patrimonial de la Fundació està integrada per tots els béns i drets que constitueixen la dotació inicial de la Fundació i pels que en el futur s'hi aportin amb aquest caràcter.

2. En tot cas, les modificacions en la dotació patrimonial de la Fundació que puguin determinar la pèrdua del caràcter de fundació del sector públic autonòmic requereixen l'autorització prèvia del Consell de Govern, d'acord amb el que disposa l'article 56.1 de la Llei 7/2010.

Article 37 Recursos econòmics de la Fundació

1. Els recursos econòmics de la Fundació poden provenir de les fonts següents:

a) La dotació inicial efectuada pel Govern de les Illes Balears.

b) Els béns i drets que constitueixen el seu patrimoni.

c) Els productes i els rendiments d'aquest patrimoni.

d) Els ingressos obtinguts per la facturació de serveis a altres institucions o a persones físiques o jurídiques.

e) Els ingressos derivats dels contractes, concerts o convenis que la Fundació subscrigui amb persones físiques o jurídiques.

f) Els ingressos derivats de la realització de projectes d'investigació i d'assajos clínics.

g) Els ingressos derivats de les activitats docents que la Fundació dugui a terme per a la formació de professionals investigadors.

h) Els ingressos procedents de subvencions, ajudes, donacions, llegats i acords de mecenatge.

i) Els ingressos financers derivats del patrimoni de la Fundació, els derivats del Registre de Patents a favor de la Fundació i els generats pels interessos de dipòsits bancaris.

j) L'endeutament a curt o llarg termini, en els termes que prevegin la Llei i, en particular, l'article 12 de la Llei 7/2010.

k) Les transferències, corrents o de capital, que tengui assignades en els pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o d'altres administracions o entitats públiques.

l) Les subvencions, corrents o de capital, que procedeixin de les administracions o entitats públiques.

m)  Qualsevol altre que pugui obtenir en el marc legal de la seva activitat.

2. Les rendes generades pel patrimoni fundacional i, en general, la resta de recursos econòmics s'han de fer servir de la manera que estimi convenient el Patronat per al millor finançament de les activitats fundacionals.

3. En tot cas, s'ha de destinar a la realització dels fins fundacionals un mínim del 70 % de les rendes i de la resta d'ingressos que, una vegada deduïts els imposts o les despeses corresponents, obtengui la Fundació. El percentatge restant de rendes i d'ingressos s'ha de destinar, una vegada deduïdes les despeses d'administració, a incrementar la dotació fundacional.

Article 38 Règim pressupostari i economicofinancer

1. El règim pressupostari, economicofinancer, de comptabilitat, intervenció i control de la Fundació és el que preveuen la Llei 7/2010 i la legislació de finances de la comunitat autònoma, sense perjudici del compliment de la resta de normes que, en matèria comptable, financera o de control, siguin aplicables a aquests ens, de conformitat amb la legislació general de dret privat sobre fundacions.

2. L'exercici econòmic ha de coincidir amb l'any natural.

3. La Fundació ha de dur necessàriament un llibre diari i un llibre d'inventaris i comptes anuals, i els altres llibres convenients per desenvolupa adequadament les activitats i per controlar la comptabilitat, tot tenint en compte les normes que es contenen en el pla general de comptabilitat, amb les adaptacions aprovades pel ministeri competent en matèria d'hisenda per a les entitats sense fins lucratius, i en la resta de disposicions que el despleguin, com també les especialitats que pugui fixar el conseller competent en matèria d'hisenda del Govern de les Illes Balears, d'acord amb el que preveu l'apartat 2 de l'article 13 de la Llei 7/2010.

4. El pressupost de la Fundació s'integra en els pressuposts generals de la comunitat autònoma. Els pressuposts de la Fundació s'han d'aprovar sense dèficit inicial, d'acord amb el que preveu l'article 36.2 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears. Amb l'antelació suficient i abans que acabi cada exercici pressupostari, el Patronat ha de debatre i aprovar, a proposta del director gerent, el pressupost de la Fundació per a l'any següent, de conformitat amb el que preveu la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

La modificació de les dotacions en els pressuposts de la Fundació durant l'exercici s'ha d'ajustar al que preveuen l'article 8 de la Llei 7/2010 i en l'article 63 de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

En tot cas, l'ampliació de les dotacions en els pressuposts de la Fundació que, d'acord amb la normativa economicofinancera de la comunitat autònoma, tenguin caràcter limitador s'ha de tramitar d'acord amb el procediment que s'estableixi reglamentàriament i requereix l'existència de recursos adequats i suficients per finançar-les, i s'ha de justificar la modificació de l'estudi economicofinancer que exigeix l'article 5.2 de la Llei 7/2010.

Amb caràcter general, no es poden transferir dotacions de despeses de capital a despeses corrents, llevat de les despeses de capital que, d'acord amb el pressupost de l'entitat, estiguin finançades amb ingressos corrents derivats de l'activitat pròpia de l'ens.  

5. La Fundació pot formalitzar compromisos de despesa que hagin d'afectar les dotacions d'exercicis futurs. Per a això, és necessari l'informe favorable de la direcció general competent en matèria de pressuposts per als expedients que puguin implicar despeses superiors a 300.000 euros en exercicis futurs a partir del moment en què el volum acumulat de compromisos de despesa en exercicis futurs de l'entitat superi el 30 % de la quantia total del seu pressupost per a l'exercici corrent, sense inclusió de les despeses de personal ni de les variacions d'actius i passius financers, de conformitat amb el que estableix l'article 9 de la Llei 7/2010, i amb el que estableixi la normativa reglamentària de desplegament.

6. La liquidació dels pressuposts, l'han de formular i aprovar els mateixos òrgans de la Fundació i en els mateixos terminis que els comptes anuals, i s'ha de trametre a la Intervenció General de la Comunitat Autònoma juntament amb aquests comptes, en els termes que estableixen els apartats 5 i 6 de l'article 13 de la Llei 7/2010.

Article 39 Pla d'actuació, comptes anuals, informe anual d'activitat i declaració de garantia de la gestió

1. La Fundació ha d'elaborar, anualment, un pla d'actuacions en el qual quedin reflectits els objectius i les activitats que es preveu desenvolupar en l'exercici en curs. El pla d'actuacions ha d'incloure els objectius prevists per a l'exercici, els seus indicadors, les línies d'actuació necessàries per aconseguir-los, un pla economicofinancer i les previsions relatives als recursos humans i les tecnologies de la informació, tot això en el marc del pressupost aprovat per a l'entitat per al mateix exercici. El Patronat ha d'aprovar aquest pla en el primer trimestre de l'exercici pressupostari corresponent, i l'ha de trametre al Protectorat i a la persona titular de la conselleria d'adscripció, la qual n'ha de donar compte al Consell de Govern.

2. El director gerent de la Fundació ha de formular els comptes anuals en el termini màxim de tres mesos comptadors des del tancament de l'exercici, i el Patronat els ha d'aprovar posteriorment en el termini de sis mesos des que s'hagi tancat l'exercici.  

3. Els comptes anuals, que comprenen el balanç, el compte de resultats i la memòria, formen una unitat, s'han de redactar amb claredat i han de mostrar la imatge fidel del patrimoni, de la situació financera i dels resultats de la Fundació.

La memòria completa amplia i comenta la informació continguda en el balanç i en el compte de resultats, i ha d'incloure un inventari dels elements patrimonials. A més, s'hi han d'incloure les activitats fundacionals, els canvis en els òrgans de govern, la direcció i representació, i també el grau de compliment del pla d'actuació. Així mateix, s'hi han d'indicar els recursos emprats, l'origen i el nombre aproximat de persones beneficiàries de cada actuació realitzada, els convenis que s'hagin subscrit amb altres entitats per a aquestes finalitats i el grau de compliment de la finalitat de les rendes i dels ingressos.

4. Simultàniament a l'aprovació dels comptes anuals, el director gerent ha de presentar al Patronat i a la conselleria d'adscripció un informe anual d'activitat i signar una declaració de garantia i responsabilitat sobre les activitats que hagi duit a terme la Fundació durant l'any anterior. La valoració del grau de compliment del pla d'actuació s'ha de reflectir en l'informe anual d'activitat i en la declaració de garantia de gestió.  

5. L'informe anual d'activitat esmentat ha d'incloure les dades relatives a les actuacions desenvolupades, els objectius aconseguits en els termes dels indicadors prevists, com també el compliment de les previsions relatives al pla economicofinancer, els recursos humans i les tecnologies de la informació. Una còpia d'aquest informe s'ha de trametre a la persona titular de la conselleria competent en matèria d'hisenda.

Per la seva part, la declaració de garantia i responsabilitat ha d'oferir una garantia raonable que els recursos assignats a les activitats de la Fundació s'han aplicat a les finalitats previstes, respectant els principis de bona gestió financera i les normes aplicables; que els procediments de control intern de la Fundació ofereixen garanties suficients, i que s'ha posat de manifest tota la informació rellevant per als interessos de la Fundació o de la Comunitat Autònoma.

6. Una vegada que el Patronat de la Fundació hagi aprovat els comptes anuals, s'han de presentar al Protectorat en els deu dies hàbils següents comptadors a partir de la data d'aprovació, i s'hi ha d'adjuntar un certificat de l'acord d'aprovació del Patronat en el qual figuri l'aplicació del resultat, que ha d'estendre el secretari amb el vistiplau del president.

El Protectorat ha d'examinar els comptes anuals i dipositar-los posteriorment en el Registre Únic de Fundacions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Els comptes anuals s'han de trametre a la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en els deu dies posteriors a formular-los i aprovar-los.

7. En tot cas, la Fundació ha de trametre a la conselleria competent en matèria d'hisenda i pressuposts, per mitjà de la conselleria d'adscripció, la documentació i els estats comptables necessaris per subministrar la informació adequada i suficient que permeti conèixer-ne la situació economicofinancera i patrimonial, com també les seves dades principals de gestió i d'activitat, en el marc del que disposa l'article 14 de la Llei 7/2010, i la normativa reglamentària aplicable.  

Article 40 Règim de control intern

1. La Fundació resta sotmesa al control de la Intervenció General de la Comunitat Autònoma, que ha d'exercir les funcions de centre de control intern d'acord amb el que estableixen la Llei 7/2010, la normativa economicofinancera de la comunitat autònoma i la resta de normes legals i reglamentàries aplicables. Així mateix, la direcció general competent en matèria de pressuposts pot sol·licitar a la Fundació la informació que sigui rellevant per verificar el compliment de les disposicions en matèria pressupostària.

2. Abans de la iniciació de qualsevol expedient de despesa per part de la Fundació del qual es puguin derivar obligacions econòmiques superiors a 500.000 euros s'ha de sol·licitar l'autorització del Consell de Govern, a proposta de la conselleria d'adscripció de la Fundació.

3. La Fundació està sotmesa al control d'eficàcia i d'eficiència establert en la normativa vigent, que ha d'exercir la conselleria d'adscripció, sense perjudici del control d'eficàcia, d'economia i d'eficiència que també correspongui exercir a la Intervenció General o a altres òrgans. Entre d'altres extrems, el control de la conselleria d'adscripció ha de permetre comprovar el grau de compliment dels objectius i la utilització adequada dels recursos assignats a l'entitat, tot tenint en compte, particularment, el contingut del pla anual d'actuacions, de l'informe anual d'activitat i de la declaració de garantia de la gestió.

4. Així mateix, són aplicables a la Fundació les mesures addicionals de control previstes en l'article 19 de la Llei 7/2010.

Article 41 Contractació  

L'actuació de la Fundació en matèria de contractació s'ha d'ajustar a les disposicions de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, i a les normes que la despleguen.

 

Capítol V Règim de personal

Article 42 Règim de personal

1. El règim jurídic del personal contractat per la Fundació s'ha d'ajustar a les normes de dret laboral, amb les garanties que a aquest efecte estableixen l'Estatut dels treballadors i la Llei 7/2010. En tot cas, i com a mínim, és aplicable a tot el personal la regulació establerta en l'Estatut bàsic de l'empleat públic quant als deures dels empleats públics i al codi de conducta, als principis ètics, als principis de conducta, als principis rectors de l'accés a l'ocupació pública i a les normes reguladores de la reserva de quota per a persones amb discapacitat.

2. La Fundació ha de disposar d'una relació de llocs de feina pròpia com a instrument d'ordenació dels seus recursos humans.

3. La Fundació pot establir, per a la contractació de personal investigador, contractes laborals de caràcter temporal per dur a terme projectes d'investigació determinats.

4. Es poden incorporar estudiants en pràctiques als projectes d'investigació que gestiona la Fundació, pel temps que s'estableixi en el conveni de col·laboració que se subscrigui per a la realització de pràctiques d'estudiants en projectes d'investigació, sense que això impliqui cap relació de caràcter laboral amb la Fundació.

5. Els professionals sanitaris dels centres públics i el personal investigador de la Universitat de les Illes Balears i de la Fundació Banc de Sang i Teixits de les Illes Balears es poden incorporar als projectes d'investigació que gestiona la Fundació, sense cap modificació en la relació jurídica que els vinculi amb el seu centre.

6. En tot cas, el personal al servei de la Fundació, els investigadors, els estudiants en pràctiques, els professionals sanitaris i el personal investigador de la Universitat de les Illes Balears i de la Fundació Banc de Sang i Teixits de les Illes Balears que participen en programes i projectes d'investigació s'han de sotmetre a les normes ètiques i de deontologia especials que marquin les normes de règim intern aprovades pel Patronat i, si escau, al règim d'incompatibilitats vigent per als treballadors del sector públic, així com a les normes generals d'abstenció, prohibició o limitació de la seva actuació que siguin aplicables.

7. Per a la contractació de personal s'han d'obtenir les autoritzacions i els informes preceptius que exigeix la normativa vigent.  

 

Capítol VI Modificació dels Estatuts i extinció de la Fundació

Article 43 Modificació dels Estatuts

1. Quan les circumstàncies que varen presidir la constitució de la Fundació hagin variat de manera que aquesta no pugui actuar satisfactòriament d'acord amb els Estatuts en vigor, el Patronat n'ha d'acordar la modificació.

2. El Patronat pot acordar, per majoria absoluta dels seus membres, la modificació dels Estatuts de la Fundació. Les modificacions de l'escriptura de constitució de la Fundació o dels Estatuts s'han d'elevar, en tot cas i amb caràcter previ a l'aprovació per part del Patronat, al Consell de Govern perquè en faci l'autorització prèvia, juntament, si s'escau, amb el pla d'actuació i l'estudi economicofinancer, a proposta de la conselleria d'adscripció de l'entitat, amb els informes preceptius de les conselleries competents en matèria d'hisenda i pressuposts i en matèria de fundacions.  

3. Les modificacions de l'escriptura de constitució o dels Estatuts que afectin substancialment aspectes propis del pla d'actuació inicial o de l'estudi economicofinancer a què es refereix l'article 5 de la Llei 7/2010 requereixen l'elaboració d'un nou pla d'actuació i d'un nou estudi economicofinancer.

4. La modificació o la nova redacció dels Estatuts que hagi acordat el Patronat s'ha de comunicar al Protectorat perquè hi manifesti l'oposició, únicament per raons de legalitat i mitjançant un acord motivat, o bé hi manifesti la no oposició.

5. Per adoptar els acords de modificació estatutària i de l'escriptura de constitució és necessari el vot favorable de la majoria absoluta dels membres del Patronat.

6. En qualsevol cas, la modificació s'ha de formalitzar en escriptura pública, s'ha d'inscriure en el Registre Únic de Fundacions de les Illes Balears i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Article 44  Fusió, absorció, integració o transformació de la Fundació  

1. La fusió, l'absorció, la integració o la transformació de la Fundació, en els termes que estableix la Llei 7/2010, requereix l'acord previ dels òrgans de govern respectius, la qual cosa s'ha de comunicar al Protectorat. La proposta de fusió, d'absorció, d'integració o de transformació s'ha d'elevar, en tot cas i amb caràcter previ a l'aprovació per part del Patronat, al Consell de Govern perquè en faci l'autorització prèvia, juntament, si s'escau, amb el pla d'actuació i l'estudi economicofinancer. Aquest acord, l'ha d'adoptar el Consell de Govern a proposta de la conselleria a la qual està adscrita la Fundació, amb els informes preceptius de les conselleries competents en matèria d'hisenda i pressuposts, en matèria de fundacions i en matèria de funció pública.  

2. L'acord de fusió, d'absorció, d'integració o de transformació s'ha d'aprovar amb la votació favorable de la majoria absoluta dels membres del Patronat.

3. La fusió, l'absorció, la integració o la transformació de les fundacions que hagin acordat els òrgans de govern s'ha de comunicar al Protectorat perquè hi manifesti l'oposició, únicament per raons de legalitat i mitjançant un acord motivat, o bé hi manifesti la no oposició.

4. La fusió o l'absorció s'ha de formalitzar en escriptura pública, s'ha d'inscriure en el Registre Únic de Fundacions de les Illes Balears i s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Article 45 Extinció de la Fundació

1. El Patronat pot acordar, per majoria absoluta dels seus membres, l'extinció de la Fundació quan hi concorri alguna de les causes que preveu l'article 31 de la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions. L'acord d'extinció ha de contenir:

— Els motius raonables determinants de l'extinció.

— Un balanç de situació de la Fundació.

— Un inventari dels béns i drets.

— La designació, si escau, d'una comissió liquidadora, constituïda per tres perits d'experiència professional reconeguda, no vinculats a la Fundació en els cinc anys anteriors al seu nomenament.

2. També és una causa d'extinció de la Fundació que les activitats d'interès general que du a terme passi a desenvolupar-les l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o una altra entitat del sector públic de naturalesa fundacional o no, d'acord amb l'article 56.5 de la Llei 7/2010.   

3.  L'extinció de la Fundació requereix l'autorització prèvia del Consell de Govern, a proposta de la conselleria d'adscripció de l'entitat, amb els informes preceptius de les conselleries competents en matèria d'hisenda i pressuposts, en matèria de fundacions i en matèria de funció pública.

4. L'extinció de la Fundació determina l'obertura del procediment de liquidació, que ha de dur a terme el Patronat sota el control del Protectorat. No obstant això, el procediment de liquidació no s'ha d'obrir en els supòsits d'extinció per fusió, absorció, integració o transformació de la Fundació. Fins que no es completi el procediment de fusió, d'absorció, d'integració o de transformació, la Fundació ha de continuar desenvolupant les activitats pròpies del seu objecte i de les seves finalitats.

5. Una vegada que el Consell de Govern n'hagi autoritzat l'operació, l'extinció requereix l'acord del Patronat en els supòsits que preveuen les lletres b), c) i e) de l'article 31 de la Llei 50/2002, i el Protectorat l'ha de ratificar. Si no hi ha acord del Patronat o ratificació del Protectorat, es requerirà una resolució judicial motivada. En el supòsit previst en la lletra d) de l'article 31 de Llei 50/2002 es requereix l'acord del Patronat, de conformitat amb el que preveuen l'article 30 de la Llei esmentada, les normes reglamentàries que la despleguen i l'article 44 d'aquests Estatuts. En el supòsit de la lletra f) de l'article 31 de Llei 50/2002 es requereix una resolució judicial motivada. L'acord d'extinció o la resolució judicial s'han d'inscriure en el Registre Únic de Fundacions.

Article 46 Liquidació de la Fundació

1. En cas que s'hagi d'iniciar el procediment de liquidació, ho ha de fer el Patronat, a través de la comissió liquidadora, sota el control del Protectorat. El Protectorat pot sol·licitar al Patronat tota la informació que consideri necessària, fins i tot amb caràcter periòdic, sobre el procés de liquidació.

2. El procediment de liquidació s'inicia amb l'aprovació per part del Patronat del balanç d'obertura de la liquidació. Són aplicables al procés de liquidació els requisits establerts amb caràcter general per als actes dispositius dels béns i drets de la Fundació, així com les normes que regulen la responsabilitat dels patrons. El Protectorat ha d'impugnar davant l'autoritat judicial els actes de liquidació que siguin contraris a l'ordenament jurídic o als Estatuts de la Fundació.  

3. El Patronat ha de donar publicitat al procediment de liquidació de la manera que consideri més convenient per posar-ho en coneixement dels possibles interessats, especialment dels deutors i creditors de l'entitat. També s'ha de notificar al personal que presti serveis professionals a la Fundació.

4. La Fundació en liquidació manté la seva personalitat jurídica, mentre duri el procediment de liquidació i fins que s'extingeixi, per dur a terme totes les activitats necessàries per a una extinció i liquidació correctes de l'entitat.  

5. Els liquidadors han de concloure les operacions pendents, cobrant els crèdits i pagant els deutes. Els béns i drets aportats a la Fundació en règim de cessió d'ús s'han de retornar als titulars una vegada que la Fundació hagi cancel·lat els deutes o hagi consignat l'import dels seus crèdits, hagi cobrat els crèdits a favor seu i hagi duit a terme totes les operacions necessàries per a la liquidació de l'entitat, i els béns propis de la Fundació s'han d'aplicar al servei públic sanitari. Quan hi hagi crèdits no vençuts, se n'ha d'assegurar prèviament el pagament.  

6. En haver conclòs les operacions de liquidació, els liquidadors han de sotmetre a l'aprovació del Patronat un balanç final i una memòria d'activitats realitzades en què es descrigui la destinació donada als béns o l'actiu existent. La funció liquidadora del Patronat conclou amb l'atorgament de l'escriptura de cancel·lació de la Fundació, la sol·licitud de la cancel·lació dels assentaments referents a la Fundació i la inscripció en el Registre Únic de Fundacions.        ​​​​​​​