Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EMPRESA, OCUPACIÓ I ENERGIA

Núm. 555394
Resolució del conseller d’Empresa, Ocupació i Energia per la qual es disposa la inscripció i dipòsit en el Registre de Convenis Col·lectius de les Illes Balears del Conveni col·lectiu de l’empresa Irubus S.A.U. i la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (codi de conveni 07100141012016)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

1. El 23 de maig de 2023, la Comissió Negociadora acordà i subscriví el text del Conveni col·lectiu de treball de l'empresa Irubus S.A.U.

2. El 30 de maig de 2023, Isaac Alvarez Menendez, en representació de la Comissió Negociadora del Conveni col·lectiu, sol·licità el registre, el dipòsit i la publicació del Conveni esmentat.

Fonaments de dret

1. L'article 90.3 del text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre.

2. El Reial decret 713/2010, de 28 de maig, sobre registre i dipòsit de convenis i acords col·lectius de treball.

3. L'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques.

Per tot això, dict la següent

Resolució

1. Inscriure i dipositar el Conveni col·lectiu de l'empresa Irubus S.A.U., en el Registre de Convenis Col·lectius de les Illes Balears.

2. Notificar aquesta Resolució a la persona interessada.

3. Ordenar la traducció del text a la llengua catalana i fer constar que la versió castellana del text és l'original signada pels membres de la Comissió Negociadora i que la versió catalana n'és una traducció.

4. Publicar el Conveni en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (29 d´agost de 2023)

La directora general de Treball i Salut Laboral Catalina Teresa Cabrer González Per delegació del conseller d'Empresa, Ocupació i Energia (BOIB 103/2023)

 

 

CONVENI COL·LECTIU DE L'EMPRESA IRUBUS, S.A.U. ILLES BALEARS

 

CAPÍTOL I ÀMBIT D'APLICACIÓ

Article 1. ÀMBIT D'APLICACIÓ PERSONAL I FUNCIONAL

Aquest Conveni concertat per la direcció de l'empresa i la representació legal dels treballadors/es de la mateixa a Palma de Mallorca, afecta el personal d'IRUBUS, S.A.U. al seu Centre de treball de Palma de Mallorca, establint i regulant les normes per les quals s'han de regir les relacions laborals i condicions de treball entre l'empresa IRUBUS, S.A.U. i aquest personal.

Queden exclosos d'aquest Conveni el personal que ho estigués de conformitat amb els articles 1.3 i 2.1.a) del Reial Decret Legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors /es.

Article 2. NORMA BÀSICA I SUBSTITUTÒRIA

En virtut del que estableix l'article 84.2 de l'Estatut dels treballadors/es, aquest Conveni col·lectiu substitueix i succeeix en la seva integritat les precedents regulacions i té prioritat aplicativa respecte del conveni sectorial o estatal o d'àmbit inferior en els termes previstos en l'esmentat article. En allò no regulat per aquest conveni col·lectiu s'ajustarà al laude arbitral de 24 de Novembre de 2000 i a l'Estatut dels treballadors/es i la resta de legislació Laboral.

Article 3. ÀMBIT TERRITORIAL

Aquestes normes s'aplicaran a les persones incloses en l'àmbit personal del Conveni que prestin els seus serveis a les Balears.

Article 4. ÀMBIT TEMPORAL I DENÚNCIA

El Conveni col·lectiu entrarà en vigor amb data 1 de gener de 2023 i la seva durada serà fins al 31 de desembre de 2023. El Conveni es considera automàticament denunciat en finalitzar-ne la vigència.

ART. 5. COMPENSACIÓ I ABSORCIÓ

Les condicions establertes en aquest Conveni formen un tot indivisible i, per tant, absorbiran i compensaran en conjunt les gratificacions voluntàries, pactes individuals, col·lectius o de qualsevol altra índole dels empleats/ades sempre que les condicions que es pactin en aquest Conveni col·lectiu no superin aquelles en còmput anual i globalment considerades. No es meritarà cap concepte o quantia econòmica diferent de les pactades en aquest Conveni col·lectiu.

ART. 6.- COMISSIÓ PARITÀRIA

Es constitueix una comissió paritària interpretadora d'aquest conveni col·lectiu, integrada per la direcció de l'empresa i la representació dels Treballadors/es.

Aquesta Comissió es reunirà quan una de les parts la convoqui.

Funcions:

  • Interpretar el Conveni i resoldre les qüestions o els problemes que les dues parts sotmetin a la seva consideració o en els casos que preveu concretament aquest text.
  • Intervenir en els conflictes col·lectius exercint les funcions de mediació, amb l'audiència prèvia d'ambdues parts.
  • Vigilar el compliment del pactat.
  • Adaptació o modificació del conveni col·lectiu durant la seva vigència.
  • Analitzar l'evolució de les relacions entre les parts contractants.

Ambdues parts convenen a posar en coneixement de la Comissió Paritària tots els dubtes, les discrepàncies, i els conflictes que puguin existir a conseqüència de la interpretació i l'aplicació del Conveni, perquè la Comissió emeti un dictamen o actuï de la forma reglamentària prevista. És preceptiu, abans de la interposició d'un Conflicte Col·lectiu en via judicial, sotmetre la qüestió a la Comissió Paritària del Conveni col·lectiu.

 

CAPÍTOL II RETRIBUCIONS

Article 7. SALARI BASE

Els salaris base mensuals establerts per als diferents llocs de treball són els que figuren a continuació.

De l'1 de gener al 31 de desembre del 2023, amb efectes retroactius de l'1 de gener del 2023. Els endarreriments s'abonaran en el termini de les dues nòmines següents a la publicació del Conveni col·lectiu al BOIB.

NIVELLS RETRIBUTIUS

LLOCS DE TREBALL

SALARI BASE MES

1

Personal superior o tècnic/a

2.116,71

2

Cap de trànsit

1.578,11

3

Cap d'equip de taller

1.478,79

4

Conductor/a de vehicles

1.613,27

5

Oficial/a primera de taller

1.438,73

6

Oficial/a segona de taller

1.410,83

7

Oficial/a tercera de taller

1.370,84

8

Oficial/a primera administratiu/iva

1.501,36

9

Oficial/a segona administratiu/iva

1.430,04

10

Auxiliar Administratiu/iva

1.351,62

11

Peó i Netejador/a

1.327,23

Les condicions retributives d'aquest Conveni s'han establert tenint en compte la naturalesa nocturna, parcial o total, de l'activitat que es desenvolupa, per la qual en cap cas és procedent cap increment o abonament addicional per aquesta circumstància.

Article 8. COMPLEMENT D'ANTIGUITAT

S'estableix, des de la signatura d'aquest conveni que no es meriti complement retributiu d'antiguitat per a qualsevol dels llocs de treball.

Article 9. GRATIFICACIONS EXTRAORDINÀRIES

Els treballadors/ores tindran dret a percebre tres gratificacions extraordinàries. Una s'abonarà el 31 de juliol, com a paga d'estiu, una altra el 22 de desembre, en ocasió de les festes nadalenques i una tercera paga de beneficis.

Al personal que ingressi i/o cessi en el transcurs de l'any, se li abonaran les gratificacions establertes proporcionalment al temps treballat.

L'import de les gratificacions és d'una mensualitat del salari base establert en l'article 7 del Conveni.

Article 10. HORES EXTRAORDINÀRIES I HORES D'ESPERA

S'estableix un valor cert i unitari a la retribució per l'hora extraordinària o d'excés que facin els/les conductors/es, per sobre de la jornada ordinària de treball convinguda, destinades al temps en què el treballador/a es trobi a disposició de l'empresa en la prestació del treball efectiu. El seu valor serà el següent:

LLOC DE TREBALL

VALOR PER HORA

Conductor/a de vehicles

12,29

En els mesos d'abril a octubre, inclusivament, el còmput serà diari de 7,45 hores, aplicant-se també aquest mode de còmput al mes de març en cas que l'empresa tingui en vigor contracte d'aplicació, en aquest mes, amb Mundiplan. En la resta de mesos tenen la naturalesa d'hores extres o d'excés les de temps de treball efectiu que superin les 171 hores efectives en còmput mensual.

El nombre d'hores extraordinàries no podrà ser superior a 80 l'any, llevat del que preveu l'article 35.3 de l'Estatut dels treballadors/es. Per als treballadors/es que per la modalitat o durada del seu contracte realitzessin una jornada en còmput anual inferior a la jornada general a l'empresa, el nombre màxim anual d'hores extraordinàries es reduirà en la mateixa proporció que hi hagi en aquestes jornades. A aquest efecte, no es computen les hores extraordinàries que hagin estat compensades mitjançant descans dins dels quatre mesos següents a la seva realització.

Tindran la naturalesa d'Hores d'Espera aquelles que la normativa legal estableix, sense poder ser depassats els màxims legals, i no computant per a la jornada ordinària efectiva de treball. Si per motius de distribució dels serveis les hores de treball efectiu, entenent-se com a tals les destinades a conduir no superen en còmput mensual les 171 hores, se sumaran les hores de presència en el mateix còmput, respectant-se els acords que a l'empresa hi pugui haver amb els representants dels treballadors/es sobre això.

Article 11. TRANSPORT I EQUIPATGE

Atesa la naturalesa del treball a realitzar de transport de viatgers/es com la càrrega i descàrrega d'equipatge dels mateixos i els desplaçaments necessaris dels treballadors/es des del seu domicili a la feina, s'estableix, en concepte d'indemnització compensatòria, un plus de transport, que serà igual per a tots els treballadors/es contractats a temps complet i que serà abonat en cadascuna de les dotze mensualitats de l'any. El plus de transport es retribuirà d'acord amb 112,93 €.

Pel que fa a la realització de càrrega i descàrrega d'equipatge, si un client contractualment abonés de manera específica a IRUBUS aquest servei, IRUBUS retribuirà al treballador/a que faci aquestes funcions amb la quantitat de 0,339 €.

Article 12. DIETES

Els treballadors/ores tindran dret a percebre una compensació per dia efectivament treballat en concepte de dieta fixa per dia de treball, l'import de la qual serà d'11,45 €.

Els imports anteriors seran la quantia total de la dieta, en què queden englobades les necessitats d'esmorzar, dinar i sopar.

 

CAPÍTOL III TEMPS DE TREBALL, DESCANSOS, FESTIUS, VACANCES, LLICÈNCIES I EXCEDÈNCIES

Article 13. JORNADA LABORAL DEL PERSONAL DE NO MOVIMENT

La jornada del personal de no moviment serà de 80 hores bisetmanals, equivalents a 1.826 hores i 27 minuts anuals. En cas que a causa de les regles de la concurrència i prioritat aplicativa dels convenis de l'article 84 de l'Estatut dels treballadors/es resultés d'aplicació el Conveni col·lectiu del sector del transport discrecional i turístic de viatgers/es per carretera de les Illes Balears (BOIB de 7 de juny de 2014), s'ajustarà pel que fa a la jornada anual total al que aquest estableixi.

Article 14. JORNADA LABORAL DEL PERSONAL DE MOVIMENT

Per al personal de conducció en els mesos d'abril a octubre, inclusivament, el còmput serà diari de 7,45 hores aplicant-se també aquest mode de còmput al mes de març en cas que l'empresa tingui en vigor contracte d'aplicació, en aquest mes, amb Mundiplan. La resta dels mesos la jornada ordinària efectiva de treball serà de 171 hores mensuals efectives amb un còmput mensual.

En cas que a causa de les regles de la concurrència i prioritat aplicativa dels convenis de l'article 84 de l'Estatut dels treballadors/es resultés d'aplicació el Conveni col·lectiu del sector del transport discrecional i turístic de viatgers per carretera de les Illes Balears (BOIB de 7 de juny de 2014), s'ajustarà pel que fa a la jornada anual total al que aquest estableixi.

Es considerarà en tot cas temps de treball efectiu aquell en què el treballador/a es trobi a disposició de l'empresari/ària i en l'exercici de la seva activitat, realitzant les funcions pròpies de la conducció del vehicle o altres treballs durant el temps de circulació dels mateixos, o treballs auxiliars que s'efectuïn en relació amb el vehicle i els seus passatgers/es, segons estableix el segon paràgraf de l'apartat 1 de l'art. 8 del Reial decret 1561/1995, de 21 de setembre, sobre jornades especials de treball.

La distribució i l'assignació dels serveis diaris corresponents a la jornada o jornades següents, es faran públic al personal afectat i per a coneixement del mateix, tan aviat com siguin coneguts per l'empresari/ària i dins de la bona fe i els usos, horaris i costums tradicionals de les empreses del sector, no més tard de l'inici de la jornada que es realitzi. En cas de no produir-se aquesta comunicació, s'entendrà que s'assigna una jornada continuada.

La jornada partida es pot interrompre amb un mínim de 2 hores i un màxim de quatre hores. L'empresa ha de respectar el principi de no discriminació a la jornada partida, i ha de rotar aquest servei entre tots els treballadors/es que estiguin en aquesta data en plantilla dins de les possibilitats de cada empresa.

Entre les vint-i-dues hores de la nit i les sis hores del matí no es partirà la jornada.

La distribució del treball nocturn s'aplicarà amb la màxima equitat i rotació de manera que un mateix treballador/a no estigui treballant de nit més de dues setmanes consecutives en còmput mensual, tret d'adscripció voluntària o necessitats ineludibles del servei.

El conductor/a que hagi iniciat un servei normal i per causes especials aquest es prolongués, no podrà abandonar aquest servei fins que l'hagi acabat, llevat de causes imprevistes que han de ser convenientment justificades.

Pel fet de ser cridat/da a treballar la jornada mínima que es computarà serà de 4 hores i mitja.

Respecte de les xerrades de seguretat que imparteix l'empresa als treballadors/es s'intentarà que siguin dins de la jornada ordinària de treball, si aquestes es realitzessin fora de la jornada ordinària de treball es computarà 1 hora a cada treballador/a per la xerrada realitzada.

Article 15. DESCANS SETMANAL

Els treballadors/es de conducció de vehicles afectats per aquest Conveni tenen dret que es computi el seu descans setmanal de manera que per cada sis dies de treball en meritin dos de descans consecutiu. I són 96 els descansos anuals.

Els dies de descans no gaudits seran compensats a raó d'1 dia i mig de descans acumulable al descans següent que correspongui. El gaudiment de la compensació dels dies de descans setmanal sempre es farà en dies naturals.

Article 16. FESTIUS

Tots els festius segons el calendari laboral anual (14 festius) que siguin treballats hauran de ser abonats a raó del 175 per 100 en concepte de Plus Festiu, reduint-se a més el còmput quadrisetmanal en 9 hores, en cas de no treballar-lo, es reduirà el còmput a 7 hores.

Article 17. VACANCES

Les vacances seran de trenta dies naturals anuals per a tot el personal, independentment del temps d'antiguitat a l'empresa, excepte per als treballadors/es que no hi portin un any, cas en què es calcularan proporcionalment al temps treballat. En cas que a causa de les regles de la concurrència i prioritat aplicativa dels convenis de l'article 84 de l'Estatut dels treballadors/es resultés d'aplicació el Conveni col·lectiu del sector del transport discrecional i turístic de viatgers/es per carretera de les Illes Balears (BOIB de 7 de juny de 2014), cal ajustar-se al que aquest estableixi en quant al nombre total de dies de vacances.

Dels trenta dies de vacances naturals anuals, els treballadors/es contractats com a fixos, fixos discontinus i d'obra i servei podran sol·licitar set dies per gaudir a la temporada alta. La resta de dies, l'empresari/ària en atenció a criteris organitzatius i d'optimització del temps de treball, podrà fixar la data del gaudiment de les vacances en moments de baixa producció.

Article 18. LLICÈNCIES RETRIBUÏDES

El treballador/a, previ avís i justificació, podrà absentar-se de la feina, amb dret a remuneració, pels motius i pel temps següent:

a) 15 dies naturals en cas de matrimoni.

b) 2 dies en els casos de naixement de fill/a i per accident o malaltia greus o defunció de parents fins a segon grau de consanguinitat o afinitat. En els casos de mort de cònjuge o fills/es, el permís tindrà una durada d'almenys cinc dies, que podrà ser augmentat de comú acord amb l'empresari/ària. Quan, per aquest motiu, el treballador/a necessiti fer un desplaçament a l'efecte, el permís s'augmentarà en 2 dies. Els mateixos drets a les llicències que es preveuen en aquest apartat als cònjuges en matrimonis s'estendran a les persones unides com a parelles de fet en els termes que estableixi la legislació vigent d'aplicació, la qual cosa el treballador o treballadora haurà d'acreditar fefaentment i documentalment davant l'empresa.

c) Un dia per trasllat del domicili habitual.

d) Pel temps indispensable, per complir un deure inexcusable de caràcter públic i personal, comprès l'exercici de sufragi actiu.

e) Pel temps indispensable per a la realització d'exàmens prenatals i tècniques de preparació al part, que s'hagin de fer dins de la jornada de treball.

Aquests permisos es mantindran sempre que així estigui establert legalment. Si la legislació aplicable modifiqués aquests permisos, els descrits anteriorment quedarien automàticament adequats a la nova normativa sobrevinguda.

Article 19. EXCEDÈNCIES

L'excedència pot ser voluntària o forçosa.

La forçosa, que donarà dret a la conservació del lloc, es concedirà per la designació o elecció per a un càrrec públic que impossibiliti l'assistència a la feina. El reingrés haurà de ser sol·licitat dins del mes següent al cessament en el càrrec públic.

La voluntària, que podrà sol·licitar el treballador/a amb almenys una antiguitat a l'empresa d'un any, serà per un termini no menor a quatre mesos i no major a cinc anys, que en cas de ser inferior al màxim no serà prorrogable, excepte mutu acord entre les parts. Aquest dret només el pot exercir una altra vegada el mateix treballador/a si han transcorregut quatre anys des del final de l'excedència anterior. El dret a aquesta excedència queda nul i sense efecte quan el treballador/a presti els seus serveis, per compte propi o aliè, al sector del transport discrecional per carretera, llevat que hi hagi autorització expressa de l'empresa.

El treballador/a excedent voluntari conserva només un dret preferent al reingrés a les vacants d'igual o similar categoria a la seva que hi hagués o es produís a l'empresa.

Les situacions d'excedència i les sol·licituds de reingrés seran comunicades a la representació legal dels treballadors/es.

El no previst en aquest article es regeix pel que disposa l'Estatut dels treballadors/es.

 

CAPÍTOL IV CONTRACTACIÓ, OCUPACIÓ I MESURES D'IGUALTAT

Article 20. CONTRACTACIÓ

1.- FIXOS DISCONTINUS. Quan es tracti de treballs fixos i periòdics de l'empresa, però de caràcter no permanent o discontinu, els treballadors/es que realitzin aquesta activitat hauran de ser convocats sempre que siguin necessaris els seus serveis i tindran la consideració de fixos de treballs discontinus.

La convocatòria a què fa referència el paràgraf anterior s'ha de fer per ordre rigorós de data d'ingrés a l'empresa, dins de cada categoria i, la seva interrupció, a la inversa. Per data d'ingrés s'entendrà la que correspongui a la primera contractació, independentment de la modalitat contractual.

En aquells casos que el treballador/a no resideixi a l'illa on està ubicat el centre de treball o estigui treballant en una altra empresa, la convocatòria s'ha de fer amb almenys setanta-dues hores d'antelació. Les circumstàncies esmentades han de ser posades en coneixement de l'empresa per part del treballador/a per escrit i a aquest efecte. Si l'empresa, per raons de demanda imprevista de serveis no pogués complir amb aquest termini, haurà de preavisar el treballador/a igualment, i si el treballador/a no pogués incorporar-s'hi, l'empresa podrà trucar al següent treballador/a a l'escalafó sense que el treballador/a precedit perdi el dret a ser convocat novament en la convocatòria següent.

L'empresa elaborarà anualment un escalafó específic per als treballadors/es fixos de treballs discontinus, on figuraran el nom i els cognoms, el lloc de treball i l'antiguitat, a l'efecte de convoctòria i interrupció dels períodes d'ocupació.

2. CONTRACTES EVENTUALS. La contractació de durada determinada per raons d'eventualitat podrà celebrar-se quan les circumstàncies del mercat, acumulació de tasques o excés de comandes així ho exigeixin, de conformitat amb el que disposa l'article 15.1 b) de l'Estatut dels treballadors/es.

La durada dels contractes eventuals podrà ser de fins a nou mesos, dins un període de dotze mesos excepte per als contractes a temps parcial, tal com recull l'apartat 6 d'aquest article, la durada del qual no podrà superar sis mesos, respectant-se en aquest cas el que estableix el conveni sectorial.

Aquest tipus de contractació es produirà sense que això suposi minvament dels drets de convocatòria, permanència i possibles pròrrogues dels treballadors/es fixos discontinus, tenint preferència el treballador/a fix discontinu de la mateixa categoria i centre de treball sobre el treballador/a eventual.

3. EXTINCIÓ CONTRACTES TEMPORALS. De conformitat amb l'establert en l'article 49.1.c) de l'Estatut dels treballadors/es, en finalitzar el contracte de treball eventual o el contracte per obra o servei determinat, subscrits a partir de l'entrada en vigor d'aquest

Conveni, per expiració del temps convingut o realització de l'obra o el servei objecte del contracte, el treballador/a té dret a rebre una indemnització econòmica equivalent a la que en cada moment estableixi la legislació per a aquests supòsits. Aquesta indemnització es calcula a raó dels conceptes fixos del salari (salari base, gratificacions extraordinàries i complements fixos, si n'hi ha, amb excepció en tot cas d'hores extres i dels conceptes extrasalarials de plus de transport i càrrega i descàrrega d'equipatges).

4. PERÍODE DE PROVA. En el contracte de treball es podrà concertar per escrit un període de prova que no podrà excedir de dos mesos, que es regirà pel que es preveu legalment. Serà nul el pacte que estableixi un període de prova quan el treballador/a hagi exercit les mateixes funcions amb anterioritat a l'empresa, sota qualsevol modalitat de contractació, llevat que aquesta hagi finalitzat amb anterioritat als dos anys previs a la nova contractació.

 

5. CONTRACTE DE RELLEU. Quan es contracti treballadors/es per facilitar la jubilació parcial prevista en l'article 12.6 de l'Estatut dels treballadors/es, el contracte serà en tot cas a temps determinat, passant a cobrir la vacant, si escau, que deixi el treballador/a jubilat/da parcialment, el treballador/a fix discontinu més antic de la plantilla que sigui de la mateixa categoria que aquell.

6. NORMES COMUNES. Independentment de la contractació exposada en el paràgraf anterior, els empresaris/àries podran contractar treballadors/es a l'empara de la legislació laboral vigent.

L'empresa haurà de notificar a la representació legal dels treballadors/es a l'empresa els contractes realitzats d'acord amb el que estableix l'article 64.1.2 de l'Estatut dels treballadors/es.

Article 21. PLANTILLES

A partir del tercer any d'activitat de l'empresa, estarà obligada a complir el percentatge de plantilla mitjana anual de 60 per 100, mínim, de treballadors/es fixos i fixos discontinus i de contractes de durada determinada per obra i servei i un 40 per 100, màxim, de treballadors/es eventuals. A partir del quart any d'activitat, el percentatge serà de 70 % de treballadors/ores fixos discontinus i obra i servei i un 30 % de treballadors/es eventuals. A partir del cinquè any es pujarà el percentatge de plantilla de 80 % de fixos, fixos discontinus i obra i servei i un 20 % de la resta de contractes eventuals.

Les fraccions resultants es computaran amb caràcter unitari, és a dir, com un treballador/a més.

 

CAPÍTOL VI PREVISIÓ, MILLORES ASSISTENCIALS I SOCIALS, SEGURETAT I SALUT LABORAL

Article 22. INCAPACITAT TEMPORAL

Els treballadors/es en situació de baixa per incapacitat temporal (IT), derivada d'accident laboral, amb una durada superior a 16 dies, l'empresa complementarà la percepció fins al 100 % de la base de cotització diària respectiva en cada cas, per un màxim de 18 mesos.

Article 23. Defensa del personal, suspensió temporal i limitació de la vigència del permís o la llicència de conducció per pèrdua de la totalitat del crèdit dels punts assignats

1. Retirada del carnet de conduir.

Quan un/a conductor/a pateixi la retirada del permís de conduir fins a un any i sigui per sentència ferma o resolució de l'Autoritat Administrativa competents, tindrà dret a continuar percebent el salari que tingués assignat a les seves funcions o tasques en el moment de la retirada del permís, sempre que:

— La retirada es produeixi en ocasió d'accident de trànsit en l'exercici de les funcions al servei de l'empresa.

— El conductor/a afectat/da tingui tres anys treballats a l'empresa.

— El conductor/a afectat/ada accepti realitzar les funcions que se li assignin encara que es refereixin a lloc de treball o grup professional diferent.

— La retirada del permís de conduir no és deguda a negligència, imprudència temerària, embriaguesa o toxicomania, les dues primeres declarades per sentència judicial en primera instància o resolució ferma en via administrativa.

El/la conductor/a podrà optar a més, o bé per computar el període de retirada del permís de conduir com a vacances, o sol·licitar excedència voluntària no retribuïda amb reserva de lloc de treball.

— Es requerirà per a les noves contractacions el saldo dels punts de trànsit i serà requisit imprescindible que aquests tinguin 12 punts com a mínim.

— S'estableix que anualment els treballadors/es per obra i servei, fixos/es i fixos/es discontinus/es hauran de lliurar a l'empresa el saldo de punts de trànsit, igualment si hi ha alguna variació en el transcurs de l'any del seu saldo de punts hauran de comunicar-ho a l'empresa i lliurar-li el seu certificat.

2. Limitació de la vigència del permís o llicència de conducció per pèrdua de la totalitat del crèdit dels punts assignats

Quan el treballador/a es vegi privat del permís o llicència de conducció per la pèrdua total del crèdit dels punts assignats, de conformitat al que disposa la Llei 17/2005, de 19 de juliol, per la qual es regula el permís i la llicència de conducció per punts, llevat que correspongui aplicació del règim disciplinari o normativa penal corresponent l'extinció definitiva del contracte de treball, podrà passar a una situació especial d'excedència, amb reserva de lloc de treball, d'una durada màxima d'un any a comptar de la data de pèrdua de l'autorització administrativa que habilita per conduir. Transcorregut aquest termini sense haver obtingut una nova autorització, cessarà la situació d'excedència esmentada, extingint-se a tots els efectes i sense cap indemnització el contracte de treball i la relació laboral amb l'empresa.

Si el treballador/a obté una nova llicència en el termini esmentat, es reincorporarà immediatament al seu lloc de treball en les mateixes condicions laborals vigents abans de l'inici de l'excedència.

El temps d'excedència no computa a efectes de temps de serveis ni antiguitat a l'empresa.

El treballador/a contractat com a conductor queda obligat/da a facilitar a l'empresa còpia degudament confrontada del permís de conduir en vigor i a notificar en el termini màxim de 48 hores els canvis que es produeixin en el permís o llicència de conducció, així com qualsevol notificació de pèrdua total de punts. L'incompliment d'aquestes obligacions pot ser considerat per l'empresa com a falta molt greu i sancionat de conformitat amb el règim disciplinari laboral aplicable.

3. Multes o sancions per infraccions en matèria de circulació

Les multes o sancions que s'imposin per infraccions comeses en ocasió de l'exercici de l'activitat de l'empresa, en matèria de trànsit, seran satisfetes per aquesta o pel treballador/a, segons sigui la seva imputabilitat i responsabilitat.

Article 24. VIGILÀNCIA DE LA SALUT

Els treballadors/es afectats per aquest Conveni tenen dret a passar un reconeixement mèdic anual, sense cap cost per a ells. No obstant això, i d'acord amb el que disposa l'article 22 de la Llei de Prevenció de Riscos Laborals, aquesta voluntarietat no és aplicable als treballadors/es que exerceixin funcions de conducció, deguts als riscos que per a aquests i per a tercers porten implícits aquestes tasques.

Aquests reconeixements també són obligatoris per al personal de nou ingrés a l'empresa.

Article 25. CONTROLS DE CONSUM D'ALCOHOL.

Per tal de garantir la seguretat dels empleats/des i dels usuaris/àries del transport, i amb base a la Llei de Prevenció de Riscos Laborals, l'Empresa podrà efectuar proves al personal de conducció destinades a controlar el consum d'Alcohol.

L'objecte d'aquestes proves es xifra en verificar que els empleats/des no superen els límits establerts en aquestes matèries per la normativa vigent en cada moment.

Pràctica de les Proves

En la realització de les proves estaran presents:

1. Personal designat per la Direcció de l'empresa per a la realització del control. La persona o persones designades per l'empresa (personal propi o aliè) comptaran amb la capacitació necessària en relació amb l'ús dels equips i el procediment per efectuar els controls.

2. Empleat/ada o empleats/des objecte de realització de les proves. En aquest sentit, es procurarà crear les menors molèsties, evitant, en tot cas, realitzar les proves a la vista dels viatgers/es.

3. Un Representant dels treballadors/es, si existís aquesta Representació. A aquest efecte, l'empresa comunicarà amb l'antelació imprescindible a la representació dels treballadors/es la realització de les proves. En el supòsit que la Representació dels Treballadors/es declini la seva presència o la necessitat de ser-hi present, el procediment es desenvoluparà segons el que descriu aquest article, sent-ne vàlid el desenvolupament.

4. Un professional sanitari.

Procediment de les proves

El procediment per a la realització de les proves serà com es descriu:

1. S'efectua una primera prova de control d'expirat mitjançant aparells degudament homologats i verificats.

2. Si del resultat d'aquesta primera prova es desprengués que l'empleat supera el límit legal, es procedirà a efectuar un segon mesurament transcorreguts no menys de quinze minuts des del primer. Abans d'efectuar la segona prova, es preguntarà a l'empleat sobre qüestions que poguessin influir en el resultat del mesurament (consum d'alcohol o substàncies, si ha fumat, si es troba prenent algun medicament, si ha vomitat).

3. Si del resultat de la segona prova es desprengués la superació dels límits legalment establerts, l'empleat/da serà rellevat del seu servei, i es procedirà, amb la voluntat i el consentiment previ de l'interessat/da, de manera immediata, per personal sanitari, a efectuar-li extracció de sang per a remissió a laboratori i certificació final dels nivells. L'anàlisi de sang és voluntària per a l'empleat/da, entenent-se que accepta el resultat de la segona prova en cas que rebutgés la seva opció a realitzar l'extracció de sang per a la seva anàlisi.

De tot el que s'ha esdevingut durant el desenvolupament del procediment descrit, se n'aixecarà en detall l'acta corresponent.

La superació dels nivells legalment determinats constituirà falta molt greu que podrà ser sancionada amb acomiadament. La mateixa consideració tindrà la negativa de l'empleat/da a efectuar les proves segons la forma i el procediment descrit en l'apartat anterior.

Article 26.- CONTROLS DE CONSUM DE DROGUES

L'empresa podrà fer proves de detecció de consum de drogues. Consisteixen en la determinació de drogues en saliva mitjançant un aparell homologat, la verificació oficial del qual estigui vigent. Estarà a disposició dels treballadors/es de l'empresa o dels seus representants legals el registre de la verificació de l'equip amb què s'han fet les proves.

La persona encarregada de realitzar els controls de drogoaddicció, podrà ser de l'Empresa o aliena a aquesta, podent ser identificada en qualsevol moment, comptant amb la formació necessària per a l'ús de l'equip, així com el coneixement de les normes a seguir per interpretar-ne els resultats.

Pel que fa als llocs on es practicaran aquestes proves, es procurarà crear les menors molèsties als treballadors/es, evitant de qualsevol manera realitzar les proves a la vista dels viatgers/es o en llocs que no reuneixin les més mínimes condicions higièniques.

Com ja s'ha avançat, quan es realitzin les proves cal emplenar el full, o model, establert respecte d'això per l'empresa, relacionant tots els treballadors/es que s'hi sotmeten i incloent-hi el número correlatiu de la prova que marca l'equip a l'inici i al final dels controls. Aquests fulls estaran a disposició dels representants dels treballadors/es sempre que ho sol·licitin.

 

CAPÍTOL VII DRETS DE REPRESENTACIÓ COL·LECTIVA

Article 27. ÒRGANS DE REPRESENTACIÓ

De conformitat amb el que disposen les lleis vigents, els treballadors/es tenen dret a participar a l'empresa a través dels òrgans de representació regulats a l'Estatut dels treballadors/es.

Article 28. DRETS DELS REPRESENTANTS DELS TREBALLADORS

1. CRÈDIT HORARI.- Els membres del comitè d'empresa i els delegats/des de personal, com a representants legals dels treballadors/es, disposaran d'un crèdit d'hores mensuals retribuïdes per a l'exercici de les seves funcions de representació, d'acord amb l'establert a l'article 68 e) de l'Estatut dels treballadors/es, i el nombre d'hores és el que correspongui segons la legislació vigent.

Les absències del treballador/a derivades del crèdit d'hores establertes en aquest article han de ser avisades prèviament i posterior i degudament justificades.

El preavís haurà de ser d'almenys 48 hores, llevat de provades raons d'urgència, que serà en tot cas de vint-i-quatre hores.

2. DRET DE REUNIÓ.- Els/les representants legals dels treballadors/es d'un centre o empresa podran reunir-se als locals de la mateixa, disposant dels drets i garanties que la llei els atorgui en cada moment.

3. ASSEMBLEES.- Els treballadors/es de l'empresa tenen dret a reunir-se en assemblea, comunicant-la a l'empresari/ària, amb expressió de l'ordre del dia proposat, amb almenys quaranta-vuit hores d'antelació.

Aquestes assemblees tindran lloc fora d'hores de treball, no podent pertorbar mai la bona marxa de la feina i no podent excedir-ne la durada més enllà de dues hores.

Els/les representants legals dels treballadors/es presidiran l'assemblea i seran responsables del desenvolupament normal de la mateixa.

En tot allò no esmentat regirà l'establert legalment.

 

 

​​​​​​​CAPÍTOL VIII IGUALTAT

Article 29. POLÍTICA D'IGUALTAT

El principi d'igualtat de tracte és un objectiu que justifica dur a terme accions i polítiques en els àmbits següents:

a) Accés a l'ocupació, incloent-hi la formació ocupacional, la definició de les vacants i els sistemes de selecció.

b) Contractació, especialment pel que fa a les modalitats utilitzades.

c) Classificació professional.

d) Condicions laborals en general, i retributives en particular.

e) Política de formació.

f) Promoció professional i econòmica.

g) Distribució de la jornada i accés als permisos en matèria de conciliació.

h) Suspensió i extinció del contracte.

i) La Prevenció de Riscos Laborals amb el compromís per les parts de la incorporació en la mateixa de la perspectiva de gènere.

En aquest sentit, les diferents polítiques i accions en matèria d'igualtat de gènere es troben acordades per l'Empresa i la Representació dels Treballadors al Pla d'Igualtat en l'Empresa actualment en vigor.

 

CAPÍTOL IX  INAPLICACIÓ DE CONDICIONS DEL CONVENI COL·LECTIU

Article 30. SOLUCIÓ DE DISCREPÀNCIES

En relació amb els procediments per resoldre de manera efectiva les discrepàncies que puguin sorgir en la no aplicació de les condicions de treball a les quals fa referència l'article 82,3 de l'Estatut dels treballadors/es, en cas de desacord en el període de consultes, qualsevol de les parts pot sotmetre la discrepància a la comissió paritària del Conveni que disposa de 7 dies per pronunciar-se. Quan no s'hagi sol·licitat la intervenció de la Comissió o aquesta no hagi assolit un acord, les parts han de recórrer als procediments que s'hagin establert en els acords interprofessionals d'aplicació per resoldre de manera efectiva les discrepàncies sorgides en la negociació dels acords als quals fa referència aquest apartat.

Quan el període de consultes finalitzi sense acord i els procediments esmentats en l'apartat anterior no hagin resolt la discrepància, qualsevol de les parts podrà acudir a la Comissió Consultiva de Convenis Col·lectius creada pel Reial Decret 51/2013, de 29 de novembre, pel qual es regula la Comissió Consultiva de Convenis col·lectius de les Illes Balears.

 

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera Normativa supletòria

LAUDe ARBITRAL.- Serà d'aplicació com a norma subsidiària a aquest Conveni en aquelles matèries no regulades per aquest, el Laude Arbitral de 24 de novembre de 2000, publicat al «Butlletí Oficial de l'Estat» número 48, de 24 de febrer de 2001, d'aplicació a les empreses de transport de viatgers per carretera, l'Acord Marc Estatal sobre matèries del transport de viatgers per carretera mitjançant vehicles de tracció mecànica de més de nou places, inclòs el conductor, de 22 de desembre de 2014, així com l'Estatut dels treballadors/es i la resta de legislació laboral.

CLASSIFICACIÓ PROFESSIONAL.- Els treballadors/es afectats per aquest Conveni col·lectiu seran classificats/des en dos grups professionals, en funció de les seves especialitats i contractacions, per tal d'obtenir una estructura productiva i funcional més raonable.

Grup I: Personal tècnic i d'administració

Estaran inclosos/es en aquest grup professional els qui exerceixin funcions de caràcter tècnic o dorganització; igualment estaran inclosos/es en aquest grup professional els qui desenvolupin funcions de caràcter administratiu, burocràtiques o de comptabilitat, inclosos els treballs amb mitjans informàtics, atenció telefònica, organització de serveis i facturació.

Grup II: Personal de Producció i Serveis auxiliars

Aquell personal que s'encarregueidel moviment i la manipulació d'equips o màquines a les instal·lacions de l'empresa o fora d'aquestes, inclòs el manteniment de vehicles, així com els que es dediquen a activitats auxiliars de la principal de l'empresa.

Dins aquest grup hi ha el conductor/a B de vehicles, el qual desenvolupa les seves funcions almenys en un 80 % de la jornada en vehicles de menys de 40 places. Com a percepcions econòmiques, rebrà a partir de l'1 de gener del 2023 un Salari Base de 1.450,68 €, i el valor de l'Hora Extra serà de 9,76 €. Els conductors/es fixos discontinus no podran ser tipus B tret que hi hagi un acord amb aquests conductors/es.

Per la Comissió paritària del Conveni es confeccionarà una definició funcional dels diferents llocs de treball als quals afecta el Conveni col·lectiu, partint de les definicions contingudes en el Laude Arbitral, confeccionant així mateix la taula d'equiparació i assimilació de categories a les quals es creïn.

Segona

El còmput diari de la jornada previst en els articles 10 i 14 del Conveni s'aplicarà a partir de i amb data d'efecte d'1 de juliol de 2023, llevat que el Conveni es publiqués abans en el BOIB, cas en què serà a partir del dia següent a la data de la publicació. Igualment, fins a aquesta data és d'aplicació efectiva el valor de l'hora extra i l'hora d'espera que s'aplica a l'empresa fins abans de la signatura d'aquest Conveni.

Els valors de transport i equipatge, dietes i festius que preveu aquest Conveni tenen data d'efecte a partir del 31 de desembre de 2023, i són d'aplicació efectiva fins aleshores els valors que a l'empresa s'apliquen fins abans de la signatura d'aquest Conveni.

Tercera

Perquè el Conveni col·lectiu sigui assumible des d'un punt de vista de costos per a l'Empresa, les parts convenen que únicament això és possible acordant-se el que s'hi preveu.

D'aquesta manera, en el cas que per resolució administrativa o judicial ferma resultés el dret d'algun treballador/a que se li aplicarà un concepte o conceptes econòmics de forma o quantia més beneficiosa que el pactat, les parts convenen que això suposaria una alteració extraordinària de les circumstàncies en què s'ha negociat i pactat el Conveni col·lectiu i un desequilibri econòmic suficient de l'acord sobre aquest. És per això que les parts acorden que la regulació de conceptes econòmics quedaran sense efecte havent de procedir les parts a negociar una nova regulació sobre aquests que respecti idèntic cost i risc de cost futur per a l'empresa que l'acordat en aquest conveni i aplicant-se mentre s'arriba a un nou acord a tots els treballadors/es de l'Empresa les Taules salarials anteriors a 1 de gener de 2023.

Quarta

Tribunal d'Arbitratge i Mediació (TAMIB)

Les parts signants d'aquest Conveni acorden:

  1. Les discrepàncies que no siguin resoltes al si de la Comissió paritària prevista en aquest conveni col·lectiu se solucionaran d'acord amb els procediments regulats en l'Acord Interprofessional pel qual es procedeix a la creació del Tribunal d'Arbitratge i Mediació de les Illes Balears (TAMIB), aplicant el Reglament de funcionament de l'esmentat Tribunal.
  2. La solució dels conflictes col·lectius i d'aplicació d'aquest conveni col·lectiu i qualsevol altre que afecti els treballadors/es inclosos en el seu àmbit d'aplicació, s'efectuarà d'acord amb els procediments regulats en l'Acord Interprofessional sobre creació del TAMIB, aplicant-hi el Reglament de funcionament del mateix, sotmetent-se expressament les parts signants d'aquest conveni col·lectiu, en representació dels treballadors/es i empreses compresos en l'àmbit d'aplicació personal del conveni, a aquests procediments, de conformitat amb el que disposa l'esmentat Reglament.

 

DISPOSICIONS FINALS

Primera. A partir i amb data d'efecte de l'1 de gener de 2024, les parts començaran a regir-se íntegrament pel Conveni col·lectiu sectorial del Transport Discrecional i Turístic de Viatgers/es per Carretera de les Illes Balears, deixant de ser aplicable en la seva integritat el Conveni col·lectiu d'Irubus S.A. en les relacions laborals de les persones treballadores de l'Empresa.

Això no obstant, el que regulen els articles 10 i 14 d'aquest conveni, pel que fa al mode de còmput de la jornada, i els articles 25 i 26, en relació amb els controls de consum d'alcohol i drogues, continuaran vigents a partir de l'1 gener de 2024 com a acord col·lectiu d'empresa fins al 31 de desembre de 2027.

 

​​​​​​​Segona. Si en el tràmit de sol·licitud a Treball de Registre i publicació del Conveni, es produís algun requeriment d'esmena del Conveni l'adaptació del qual suposés major cost o risc de major cost futur per a l'Empresa que el del text sol·licitat a Registre i Publicació, la resta del text del Conveni no serà vàlida de cap manera mentre no s'arribi a un nou acord que resolgui el requeriment amb resultat del mateix cost i risc de cost futur per a l'empresa.

 

Se signa a 23 de maig de 2023.

Representació dels Treballadors/es                                           Representació Empresarial