Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 548821
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el Projecte d’actuacions de control integral contra els principals organismes nocius que afecten les masses forestals, Illes Balears 2023-2027 (14a/2023)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 10 de maig de 2023, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el Projecte d'actuacions de control integral contra els principals organismes nocius que afecten les masses forestals, Illes Balears 2023-2027, en els termes següents:

1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

La llei autonòmica Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears especifica que “Totes les actuacions que, d'acord amb el Pla d'Ordenació de Recursos Naturals, el Pla Rector d'Ús i Gestió o el Pla de Gestió de la zona on s'ubiquen o en el decret que reguli àrees biològiques crítiques, seran objecte d'un estudi d'avaluació d'impacte ambiental” en el seu Annex II, Grup 7, Apartat 14.

L'actuació que es pretén dur a terme està llistada a l'apartat 2 de l'article 101 del Pla d'Ordenació de Recursos Naturals (PORN) “Tractament fitosanitari per combatre plagues en terrenys forestals i campanyes extraordinàries de tractament fitosanitari en terrenys agrícoles”, aquestes actuacions es considera que poden afectar apreciablement els llocs de la Xarxa Natura 2000 i s'han de sotmetre a avaluació de repercussions ambientals en relació amb els objectius de conservació tal com indica l'article 102 del PORN i l'article 39.1 de la LECO i la Llei 42/2007 de Biodiversitat.

Les actuacions poden afectar els llocs de Xarxa Natura 2000 i, per tant, s'ha de sotmetre a l'avaluació de repercussions ambientals, el servei de Planificació al medi Natural ha emès una resolució en la qual determina que el projecte té relació directa amb la gestió del lloc i no afectarà de manera significativa a la XN 2000 sempre que es tenguin en compte unes consideracions especificades a la resolució i incloses en aquest informe d'impacte ambiental.

2.Descripció i ubicació del projecte

El projecte consisteix en una sèrie d'actuacions per al control d'organismes nocius que afecten ales masses forestals. De caràcter preferent, aquest projecte es desenvolupa per al control integral de l'eruga peluda de l'alzina (Lymantria dispar), a les illes de Mallorca i/o Menorca, i de la processionària del pi (Thaumetopoea pityocampa Den & Shiff.) a l'illa d'Eivissa, durant les anualitats 2023-2027. Aquestes actuacions seran el tractament de les àrees forestals mitjançant l'aplicació d'un producte insecticida biològic anomenat Bacillus thuringiensis varietat kurstaki (BTK) amb medis aeris mitjançant la polvorització de BTK amb helicòpter i amb medis terrestres mitjançant l'atomització de BTK amb un canó de fumigació. A més, es duran a terme d'una sèrie d'actuacions per a la lluita integrada que són el trampeig amb feromones d'atracció sexual per a la captura d' adults, el manteniment i reposició de caixes niu d'aus insectívores i caixes refugi per a quiròpters, l'elaboració de mapes de nivell d'afectació (eruga peluda) i de captures (processionària) i eliminació de bosses de processionària mitjançant tirs d'escopeta amb munició especial, tala i crema de bosses.

Les masses a tractar (pinedes, masses mixtes o alzinars), i la ubicació, pot variar cada any, ja que dependrà del nivell d'afectació de la plaga en qüestió. L'època del tractament comprendrà el període de l'1 d'octubre al 20 de novembre per a la plaga de la processionària a Eivissa i entre el 15 d'abril i el 15 de juny per a l'eruga peluda a Mallorca i Menorca durant els anys 2023, 2024, 2025, 2026 i 2027.

A les zones a tractar previstes hi ha superfície dins Xarxa Natura 2000 (LIC i ZEPA).

3.Avaluació dels efectes previsibles

Els requeriments d'aquest producte són la necessitat de ser ingerit en un medi alcalí (intestí dels insectes) i uns receptors específics sensibles a la toxina en qüestió. Té acció larvicida als primers estadis larvaris i la varietat kurstaki és la que té acció contra lepidòpters.

Segons el document ambiental, el producte escollit té el menor grau de toxicitat existent, és de categoria A productes de toxicitat baixa, tant per a les persones, com per la fauna terrestre i per la fauna aqüícola (AAA), i de tipus I compatible amb les abelles. Està permès en l'agricultura ecològica. Les espores del BTK són sensibles a la llum ultraviolada i per aquest motiu tenen poca persistència al medi. Respecte a les afectacions als lepidòpters afectaria les espècies que coincideixen en el cicle biològic amb la processionària i amb l'eruga peluda o que puguin ser bivoltines o multivoltines, amb presència d'erugues durant el període de l'aplicació de l'insecticida, però a causa que es degrada ràpidament per la llum ultraviolada quedarien contrarestats amb rapidesa.

Globalment, el document ambiental conclou que el tractament es pot compatibilitzar amb l'entorn i segons les dades bibliogràfiques i tècniques actuals no es pot concloure que hi hagi cap interacció significativa.

Respecte a les mesures que permetin prevenir, reduir, compensar i corregir els efectes negatius rellevants respecte al medi ambient el document ambiental anomena una sèrie de mesures que s'hauran de complir.

4.Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

S'han efectuat consultes al Servei de Protecció d'Espècies i el Servei d'Espais Naturals del Departament de Medi Natural i al Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics de la Conselleria de Medi Ambient i Territori. Al Servei de Salut Ambiental de la Direcció General de Salut Pública i Participació de la Conselleria de Salut i Consum. Al Servei d'Agricultura de la Direcció General d'Agricultura Ramaderia i Desenvolupament Rural de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació. A les associacions ecologistes de Terraferida, GOB, Amics de la Terra.

El dia d'avui, de les consultes realitzades, s'ha rebut resposta de:

-Servei de Planificació al Medi Natural (data entrada 31/03/2023). Proposta de Resolució i Resolució en relació amb el projecte d'actuacions de control integral contra els principals organismes nocius que afecten les masses forestals, Illes Balears durant els anys 2023-2027, en l'àmbit de diversos espais de la Xarxa Natura 2000. Certifica que el projecte té relació directa amb la gestió dels espais de la Xarxa Natura 2000 i no tendrà afectació significativa a la XN 2000 sempre que es tenguin en compte dues consideracions. Una primera sobre no interferir amb el període de reproducció de les aus esmentades en l'apartat 14 de les consideracions tècniques de la resolució milana (Milvus milvus), àguila calçada (Hieraaetus pennatus), miloca o moixeta voltonera (Neophron percnopterus), àguila cuabarrada o perdiguera (Aquila fasciata), àguila peixatera (Pandion haliaetus), falcó peregrí (Flaco peregrinus), voltor negre (Aegypius monachus) i una segona sobre la gestió dels residus i la inclusió en el control de la qualitat i el pressupost al LOTE 2.

-Servei d'Espais Naturals (data entrada 27/04/2023) en base a l'informe s'adjunta la «Proposta de resolució i resolució en relació amb el projecte de control integral de l'eruga peluda dels alzinars (Lymantria dispar), Mallorca 2023-2027, en relació a la Xarxa Natura 2000». Informe sobre el projecte de control integral de l'eruga peluda dels alzinars (Lymantria dispar), Mallorca 2023-2027, en relació al paratge natural de la Serra de Tramuntana i a la Xarxa Natura 2000. Conclou informar favorablement respecte al PORN de la Serra de Tramuntana el projecte de control integral de l'eruga peluda dels alzinars (Lymantria dispar) per a Mallorca durant el període 2023-2027, atès que no es considera que es pugui afectar significativament als seus objectius de conservació, sempre i quan es tingui en compte un conjunt de consideracions que s'han incorporat a l'informe d'impacte ambiental així mateix informa favorablement respecte la Xarxa Natura 2000 ja que tot i que l'àmbit d'aplicació és ampli en el terreny i està inclòs dins varis espais LIC, ZEC i ZEPA, les característiques de l'activitat tant en la metodologia emprada com en el producte aplicat, no pareix que puguin afectar de manera significativa els espais de Xarxa Natura 2000 de l'àmbit del paratge natural de la Serra de Tramuntana.

-Servei de Protecció d'Espècies (data entrada 05/05/2023). L'informe inclou la normativa d'aplicació sobre conservació d'espècies i diverses consideracions tècniques i conclou informant favorablement el projecte de control integral d'organismes nocius.

4.Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental, i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

Característiques del projecte: Es tracta d'un projecte d'actuacions per al  control integral d'organismes nocius que afecten a les masses forestals. Consisteix en la realització d'un tractament fitosanitari per a la plaga forestal de la processionària del pi declarada l'any 2003 a les illes de Mallorca i Menorca i per la qual, des del mateix any, es qualifiquen d'utilitat pública les mesures fitosanitàries que s'adoptin per controlar-la. La plaga la causa un insecte lepidòpter que en fase d'eruga s'alimenta de les fulles aciculars del pi causant defoliacions dels arbres del gènere Pinus i urticàries sobre les persones i els animals, que poden desembocar en xocs anafilàctics. L'època del tractament de la processionària comprendrà el període de l'1 d'octubre al 15 de novembre durant els anys 2023, 2024, 2025, 2026 i 2027. A més a més, es pretén fer un tractament contra la plaga de l'eruga peluda una plaga que apareix de tant en tant, però amb gran virulència i que poden alimentar-se de més de 500 espècies preferentment de l'alzina.  L'època del tractament de l'eruga peluda estarà comprés entre l'1 d'abril i el 30 de juny dels mateixos anys. El tractament, per ambdues plagues, es realitzarà mitjançant l'aplicació d'un producte insecticida biològic anomenat Bacillus thuringiensis varietat kurstaki (BTK) amb medis aeris i terrestres, en el cas del tractament aeri consisteix en la polvorització aèria amb la tècnica d'ultra baix volum (ULV) de les masses forestals amb helicòpter i en el cas del tractament terrestre, l'aplicació es realitzarà amb un canó de fumigació i es faran dues aplicacions separades en el temps almenys 10 dies per incrementar l'efectivitat.   A més a més, es duran a terme les actuacions per a la lluita integrada que són el trampeig amb feromones d'atracció sexual per a l'eruga peluda de l'1 de juny al 30 de setembre de cada anualitat i per a la processionària del 15 de juliol al 15 d'octubre de cada anualitat, el manteniment i reposició de caixes niu d'aus insectívores i caixes refugi per a quiròpters, l'elaboració de mapes de nivell d'afectació (eruga peluda) i de captures (processionària) i eliminació de bosses de la processionària mitjançant tirs d'escopeta amb munició especial, tala i crema de l'1 de desembre al 28 de febrer de cada anualitat.

Ubicació del projecte: Es tractaran les formacions forestals arbrades  de pinars Pinus halepensis d'Eivissa i els alzinars de Quercus ilex de Mallorca i Menorca i masses  forestals mixtes d'alzinars i pinars. Es tractaran 5000 hectàrees anuals, en dues passades (2.500 ha + 2.500 ha) amb una doble passada per damunt dels mateixos polígons afectats amb una separació de 10 dies aproximadament. Les hectàrees totals, superfície exacta de les masses forestals (pinedes, masses mixtes o alzinars) a tractar i ubicació, pot variar cada any, ja que dependrà del nivell d'afectació de la plaga en qüestió. Per a l'any 2023, pel tractament de l'eruga peluda, s'indica que els polígons de tractament no es coneixen per endavant, però estaran compresos entre les masses d'alzinars delimitades l'any 1992 (Decret 86/1992) i que van ser aprovades definitivament l'any 2001 (Decret 130/2001). Pel tractament contra la processionària del pi s'indiquen les masses de pineda situades en la zona centre i sud de l'illa d'Eivissa. Per a la resta d'anualitats (2024-2027), aquestes localitzacions poden variar en funció de l'evolució de la plaga i també estaran condicionades per les autoritzacions pertinents. Les actuacions pel control de la processionària i de l'eruga peluda amb mètodes mecànics com el trampeig s'instal·laran a les rutes de trampeig ordinari (Banyalbufar, Artà, Pollença, Costitx, Bunyola, i Centre) i pel trampeig extraordinari es seguiran posant trampes per a la captura massiva a les zones  que es definiran en funció de l'afectació de cada plaga i es concretaran abans de posar-les en camp.  A l'illa d'Eivissa per evitar l'expansió de l'insecte nociu fora de la zona de focus incipient, les trampes  es posaran per tota la superfície forestal de l'illa d'Eivissa. La reposició i nova instal·lació de caixes niu d'aus insectívores o caixes refugi de ratapinyades es concretarà durant cada anualitat. L'eliminació de bosses és farà en funció de la detecció de les bosses que les erugues de processionària. S'exceptuen del tractament les masses forestals (masses pures i mixtes d'alzinars i pinars) situats en terrenys urbans, competència del ajuntament, excepte sol·licituds, si així ho determina la direcció general i aquelles àrees forestals en les quals l'òrgan competent no autoritzi l'execució del tractament.

Característiques del potencial impacte: Ateses les característiques del projecte es considera que no té efectes transfronterers ni es preveu que impliqui impactes ambientals significatius. Segons el document ambiental, el producte escollit té el menor grau de toxicitat existent, és de categoria A productes de toxicitat baixa, tant per a les persones, com per la fauna terrestre i per la fauna aqüícola (AAA), i de tipus I compatible amb les abelles. Està permès en l'agricultura ecològica. Les espores del BTK són sensibles a la llum ultraviolada i per aquest motiu tenen poca persistència al medi. L'Agència de Protecció del Medi Ambient (EPA) considera que està exempt de toleràncies de residus (Vademecum, 2015). Globalment,  el tractament es pot compatibilitzar amb l'entorn i segons les dades bibliogràfiques i tècniques actuals no es pot concloure que hi hagi cap interacció significativa.

Respecte a les mesures que permetin prevenir, reduir, compensar i corregir els efectes negatius rellevants respecte al medi ambient. El document ambiental afirma que s'adoptaran una sèrie de mesures descrites a l'apartat e) del document ambiental i el seguiment que garanteixi el compliment del projecte i de les mesures estan descrites a l'apartat f).

Conclusions de l'informe d'impacte ambiental

Primer: No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte d'actuacions de control integral contra els principals organismes nocius que afecten les masses forestals, Illes Balears 2023-2027. Tenint en compte que no tendrà efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les condicions establertes al projecte presentat “Projecte d'actuacions de control integral contra els principals organismes nocius que afecten les masses forestals,  Illes Balears. 2023-2027” amb data de 24 de gener de 2023  Conselleria Medi Ambient i Territori. Direcció General Espais Naturals i Biodiversitat. Servei de Sanitat Forestal, 2023 signat per la tècnica del Servei de Sanitat Forestal i el cap de Servei de Sanitat Forestal Luís Nuñez Vázquez.” Així com les mesures de l'apartat “e” i el seguiment que garanteixi el compliment de les mesures de l'apartat “f” del document ambiental presentat “Document ambiental relatiu al “Projecte d'actuacions de control integral contra els principals organismes nocius que afecten les masses forestals,  Illes Balears. 2023-2027” amb data de 24 de gener de 2023 realitzat per la tècnica del Servei de Sanitat Forestal María Isidora Santiago Lozano i amb el vistiplau del cap de Servei de Sanitat Forestal Luís Núñez Vázquez.” Així com els següents condicionants de les consultes realitzades a les administracions competents:

1.-S'adoptaran les mesures necessàries per a evitar la contaminació de la zona per combustible, olis o productes insecticides. A més, s'evitaran, en la mesura possible, els vessaments dels productes i es disposarà de sacs de sorra absorbent o de sepiolita per a recollir immediatament qualsevol vessament produït. Per últim, es prohibeix l'abocament de les restes de producte o mescla excedent del tractament i tampoc es podran rentar els equips a distàncies inferiors a 50 m d'aigües superficials o pous.

2.-Les intervencions terrestres amb vehicles s'hauran de fer servir els camins i pistes habilitats, sempre que sigui possible, per evitar degradació del sòl i erosió del terreny.

3.-El producte fitosanitari que s'utilitzarà amb el component actiu de Bacillus Thuringiensis varietat kurstaki (BTK) està inclòs en l'annex I de la Directiva 2008/113/CE de la Comissió, de 8 de desembre de 2008, com a substància acceptada. El producte comercial que el contengui (Belthirul-F, Foray 48 B), pendent de licitació presentarà la mínima classificació ecotoxicològica, serà compatible amb les abelles i l'agricultura ecològica i no tendrà la classificació de perillós pel medi ambient (N), segons el RD 255/2033, de 28 febrer de 2003, pel qual s'aprova el Reglament sobre classificació, envasat i etiquetatge de preparats perillosos.

4.-Durant el desenvolupament de les actuacions s'haurà d'evitar deixar cap classe de residu (sòlid o líquid) a les diferents zones on s'intervengui.

5.-Respecte als espais naturals protegits:

-Les àrees a tractar no estan delimitades als plànols de la documentació presentada, encara sense definir. Abans de qualsevol actuació, aquesta s'haurà de comunicar i coordinar amb l'equip gestor del Parc.

-El vehicle circularà per camins i vials existents en els casos del tractament terrestre.

-No es poden abocar residus de cap tipus, ni líquids ni sòlids. El control de qualitat inclòs i pressupostat al LOTE2 hauria d'incloure també el control de la gestió dels residus d'acord amb el condicionant del Servei de Planificació del Medi Natural.

-Qualsevol canvi serà comunicat a l'equip gestor del Parc.

-L'època del tractament de l'eruga peluda (Lymantria dispar) està comprés entre l'1 d'abril i el 30 de juny que sí està inclòs dintre de l'època de nidificació, si s'hagués de fer tractament en una zona amb nivells d'afectació que requereixi tractament i estiguessin en algun espai protegit o a les zones d'esmorteïment es requerirà l'autorització del gestor del parc. S'entenen les autoritzacions del SPMN i del SPE per emeses així com la del paratge de la Serra de Tramuntana.

6.-Respecte a la Resolució del Servei de Planificació al Medi Natural, amb l'objectiu de no interferir amb el període de reproducció de certes aus protegides incloses en l'Annex I de la Directiva: milana (Milvus milvus), àguila calçada (Hieraaetus pennatus), miloca o moixeta voltonera (Neophron percnopterus), àguila cuabarrada o perdiguera (Aquila fasciata), àguila peixatera (Pandion haliaetus), falcó peregrí (Falco peregrinus), voltor negre (Aegypius monachus) i que es troben en els espais de la Xarxa Natura 2000. S'haurà de disposar d'un informe favorable o del vistiplau del Servei de Protecció d'Espècies que s'ha obtingut en aquest procediment simplificat d'avaluació d'impacte ambiental i s'adjunta als informes de les administracions públiques afectades.

7.-Respecte a la salut ambiental i la prevenció de l'exposició accidental així com les zones que no són objectiu del tractament i les zones de seguretat per diferents causes (cultius ecològics, cursos d'aigua, espais d'especial protecció mediambiental..) :

7.1 Advertir a la població de les zones a tractar i properes a les mateixes del tractament i mantenir la senyalització almanco fins a finalitzar el tractament i evitar exposicions accidentals al producte per part de personal aliè a les feines.

7.2 Mantenir com a mínim una franja de seguretat de 50 m de qualsevol punt d'extracció d'aigua per a consum humà.

7.3 Es respectaran les zones exemptes de tractament de la documentació i que no són objectiu, així com les zones de seguretat mínima de 100 m descrites a l'apartat 6 de l'Annex VI. Condicions generals per a la realització de les aplicacions aèries del Reial Decret 1311/2012, de 14 de setembre, pel qual s'estableix el marc d'actuació per tal d'aconseguir un ús sostenible dels productes fitosanitaris que diu que no s'aplicaran productes fitosanitaris per mitjans aeris sobre nuclis urbans o masses d'aigua (rius, llacunes o embassaments), assentaments apícoles ni cultius ecològics no objecte de tractament. Per això:

7.3.1.-S'informarà al Consell Balear de Producció Agrària Ecològica (CBPAE), aquest organisme s'encarregarà d'informar al productors ecològics de Menorca i Eivissa, dels tractaments a realitzar a les zones limítrofes als cultius i assentaments apícoles.

7.3.2.-En el cas específic dels nuclis urbans s'informarà als Ajuntaments pertinents.

7.3.3.-Per a les masses d'aigua (rius, llacunes o embassaments) s'informarà a l'òrgan gestor, si aquest està inclòs en un ENP que no sigui el paratge de la Serra de Tramuntana.

8.-Respecte a les mesures correctores, compensatòries i preventives per afavorir la presència d'enemics naturals, en coordinació amb altres projectes de control de plagues realitzades pel Servei de Sanitat Forestal:

8.1.-Es durà a terme un estudi dels fongs entomopatògens (parasiten insectes) i una inversió en el cultiu d'ecotips locals i autòctons de les Balears mitjançant el cultiu del fong, o de la subespècie d'organisme propi de l'illa a poder ser. Aquests podran ser utilitzats en el control de plagues com la processionària en lloc d'utilitzar productes comercials que no afavoreixen la biodiversitat dels organismes tenint en compte l'ecologia de les Illes Balears. Aquests seran Cordyceps militaris, Beauveria bassiana, Paecilomyces farinosus entre altres possibles fongs adients per aquesta plaga.

8.2.-Es faran les accions d'instal·lació de caixes niu d'aus insectívores o caixes refugi de ratapinyades a les zones adients per aquesta instal·lació descrites a la documentació i s'especificaran anualment les accions realitzades.

8.3.- Es faran estudis i/o accions sobre la introducció de parasitoids d'ous (Oencyrtus pityocampae, Tetrastichus servedeii)

9. De cara a la pròxima tramitació del projecte de control integral d'organismes nocius de les masses forestals per al període següent s'haurà de complir:

9.1.La documentació s'haurà d'entregar durant el 2027, per disposar d'un termini adient per realitzar el procediment i poder efectuar les consultes a les administracions afectades amb temps suficient per a rebre els informes.

9.2.La documentació que s'adjunti inclourà la consideració dels tractaments complementaris com a mesures compensatòries, correctores i preventives establertes i les que considerin preferibles o adients. A més, els resultats de les accions de les mesures que s'han duit a terme en aquest període de tractament com a condicionants d'aquesta resolució del procediment AIA simplificada.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 25 d'agost de 2023)

La directora general de Coordinació i Harmonització Urbanística Maria Paz Andrade Barberá Per suplència de la presidència de la CMAIB (BOIB núm. 106 de 29 de juliol 2023)