Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 548867
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte bàsic per a la instal·lació d’un camp de boies d’amarratge ecològiques a es Caló, terme municipal d’Artà (11a-2023)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 27 de juny de 2023, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),

RESOLC FORMULAR

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte bàsic per a la instal·lació d'un camp de boies d'amarratge ecològiques a es Caló, terme municipal d'Artà, en els termes següents:

1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

El projecte està sotmès al tràmit d'avaluació d'impacte ambiental d'acord amb el Decret Llei 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, atès que està inclòs en el seu annex 2, grup 7, punt 9 Qualsevol projecte o actuació que pugui afectar als ecosistemes marins.

D'acord amb l'art. 7.2. a de la Llei estatal 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i l'art. 13.2 del Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears, aquest projecte ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2ª de l'esmentada Llei 21/2013.

2. Descripció i ubicació del projecte

El projecte del camp de boies s'ubica a es Caló, al nord-est de l'illa de Mallorca, concretament a l'est de la Badia d'Alcúdia, i pertany al municipi d'Artà.

Per a la delimitació del camp de boies s'ha tingut en compte el polígon establert al document «Anàlisi espacial de la capacitat de càrrega nàutica de les zones de fondeig de les Illes Balears", de Gómez, A.G., Balaguer, P., Fernández-Mora, A., Tintoré,J. 2021", que estima la capacitat d'acollida d'embarcacions d'oci a les zones de fondeig de les Illes Balears a través de la capacitat de càrrega nàutica espacial, entesa com la relació entre l'espai disponible i la capacitat d'embarcacions que poden fondejar simultàniament, i també s'ha tingut en compte la zona grafiada com a «praderies a regular» al Decret 25/2018, de 27 de juliol, sobre la conservació de la posidònia.

S'instal·laran 41 ancoratges de tipus ecològic de sistema helicoïdal-helix o manta-ray clavats en el substrat del fons marí. Es preveu la instal·lació de 37 ancoratges tipus tac químic i 4 amb sistema helicoidal-hèlix o manta ray. La ubicació concreta i la tipologia del sistema d'ancoratge ecològic concret es definirà al projecte executiu. Cada amarratge disposarà de cap de fondeig per evitar el principal element erosiu, la cadena, i de boia de senyalització de baix impacte paisatgístic. Quan sigui possible es cercarà que els ancoratges ecològics s'instal·lin sobre clarianes arenoses lliures de posidònia.

3. Avaluació dels efectes previsibles

L'objectiu i efecte principal és evitar el fondeig d'embarcacions amb àncores, que danyen el fons marí de posidònia, a través de la instal·lació d'ancoratges ecològics de baix impacte ambiental. No obstant això, durant la instal·lació d'aquests sistemes es poden produir efectes per la contaminació atmosfèrica i acústica de la maquinària a utilitzar i per l'afecció del fons marí a la superfície on s'ubica l'ancoratge, així com també per la contaminació del medi marí per la terbolesa que es produeix durant les obres i per les emissions de les embarcacions a utilitzar.

També es produiran impactes durant la fase de funcionament, primer per l'efecte crida que pot ocasionar la instal·lació d'un camp de boies que incrementi l'afluència d'embarcacions a la zona, també per l'efecte de l'ombra de les embarcacions que disminueix la lluminositat que arriba a la posidònia, i especialment per tots els impactes derivats de la utilització del camp de boies per l'estada d'embarcacions, amb el consegüent augment de la contaminació de les aigües (sentines, aigües de neteja, menjar, restes d'hidrocarburs, d'olis, de pintures anti-incrustants, etc.) i l'afecció a la posidònia i a les espècies de la zona.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, s'han consultat diverses administracions i entitats afectades i a la data d'emissió del present informe a l'expedient hi consten els següents informes:

  • Ofici del Servei de Planificació al Medi Natural de data 30 de març de 2023 que indica que l'òrgan competent per emetre informe és el Servei d'Espais Naturals.
  • Servei de Protecció d'Espècies de data 3 d'abril de 2023 que informa que el projecte compleix amb les determinacions del Decret 25/2018, de 27 de juliol, sobre la conservació de la posidònia (art. 5 i 8), que és una zona inclosa a l'annex 2 com «a regular» i que té relació amb la gestió de l'espai Xarxa Natura 2000, i conclou que el projecte no és susceptible d'estar sotmès a una AIA ordinària. Recorda que està sotmès a l'autorització ambiental a què es refereix el decret esmentat, que haurà d'emetre la Direcció general d'Espais Naturals i Biodiversitat, una vegada superat el tràmit d'AA.
  • Direcció Insular de Patrimoni del Consell de Mallorca de data 19 d'abril de 2023 que determina que atesa la possible afectació sobre els derelictes coberts per sedimentació en el cas dels primers tipus, de fons blans, i per tal de continuar amb la tramitació de l'expedient s'ha de nomenar un tècnic competent en arqueologia que ha de presentar un projecte d'intervenció arqueològica subaquàtica previ a la resolució sobre el projecte de referència. El projecte de prospecció subaquàtica ha de ser autoritzat per la DIPH del Consell de Mallorca. Un cop duta a terme la intervenció, s'hauran de presentar els resultats al Servei de Patrimoni del Consell de Mallorca a fi i efecte d'avaluar l'impacte sobre eventuals restes patrimonials, emetre informe i plantejar, si s'escau, aquelles modificacions necessàries per garantir la seva conservació.
  • Servei d'Espais Naturals de data 25 d'abril de 2023 que conclou que en relació amb el PORN del parc natural de la península de Llevant s'informa favorablement sobre el projecte de camp de boies d'amarrament ecològiques a es Caló promogut per Ports IB, i es considera que no afecta de manera apreciable els espais protegits Xarxa Natura 2000, ni té relació directa en la seva gestió ni és necessari per a gestionar-los, sempre i quan es compleixin els condicionants següents:

1. S'opti per l'alternativa 1, enlloc de la 3, amb l'objectiu de prioritzar la seguretat i criteri ambiental, i així donar compliment al punt 8.3.a i b del Decret 25/2018, de 27 de juliol, sobre la conservació de la posidònia oceànica a les Illes Balears. Alternativa 1: 37 embarcacions, i % d'embarcacions per eslores: 54% de 0-9 m, 35% de 9-15 m i 11% de més de 15 m.

2. La fixació dels fondejos es realitzarà d'acord amb l'establert a l'article 8.3.g del Decret de posidònia, i és imprescindible que la línia de fondeig disposi de flotador intermig o mecanisme anàleg per evitar el contacte de la corda o cadena amb la praderia.

3. En relació a la seguretat i senyalització, per garantir la seguretat dels banyistes resulta necessari delimitar mitjançant abalisament la zona de bany per impedir fondeigs entre el camp de boies i la costa.

4. En relació a l'acord de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de data 12/05/21, indica que s'ha de complir uns "Condicionants generals dels camps de boies en espais de la XN2000": «Es definirà una franja de fondeig prohibit de 100 m d'amplada al voltant del polígon del camp de boies. Tan el polígon com la franja de 100 m hauran d'estar abalisats. El control del fondeig en ambdues zones es durà a terme per Ports IB. Aquesta podrà incloure's en la zona d'adscripció, sense que es puguin instal·lar nous fondejos en aquestes zones. S'haurà d'incloure en les cartes nàutiques el total de la zona de fondeig prohibit».

5. Igualment resulta necessari delimitar les limitacions i prohibicions d'amarrament al moll des Caló mitjançant cartelleria. En qualsevol cas d'acord amb l'article 32.b del PORN s'estableix que: «La senyalització vinculada a l'ús públic del parc natural s'ha d'ajustar al Manual de senyalització dels espais naturals protegits de les Illes Balears». Es realitzaran les tasques de vigilància d'acord amb l'establert al model operacional del projecte.

6. En tot moment caldrà tenir consciència d'estar dins un espai natural protegit amb valors naturals i culturals excepcionals, per la qual cosa cal respectar les normes de protecció existents. S'advertirà en el moment de la reserva que es realitza a una zona protegida que forma part de la Xarxa Natura 2000 i del parc natural de la península de Llevant. L'article 40 del PORN estableix determinats usos prohibits en relació amb l'àmbit marí que seran d'aplicació i s'advertiran també en el moment de la reserva:

a) Qualsevol tipus d'abocament des de les embarcacions

b) Les competicions de pesca esportiva

c) La pesca recreativa submarina

d) Les competicions i les excursions o rutes organitzades de motonàutica

e) les festes en embarcacions (party boats o assimilables) i l'emissió de renous mitjançant dispositius de música o similars.

7. Es donarà compliment al model operacional descrit al projecte i s'incorporaran els següents punts de l'acord de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de data 12/05/21 Condicionants generals dels camps de boies en espais de la XN 2000:

  • Per afavorir la rotació d'embarcacions, el preu ha de ser horari, amb un mínim de 3 hores i un màxim d'1 dia. D'aquesta manera, les boies no es converteixen en amarratges externs de llarga durada i es permet una rotació efectiva d'embarcacions. No es pot reservar la franja horària següent per al mateix vaixell.
  • El cost de les boies sempre serà inferior al dels amarres portuaris.
  • Els ports assignats han de disposar d'un amarratge amb contenidors d'escombraries propers i la possibilitat d'un servei de retirada d'aigües residuals, de manera que els usuaris de les boies adjuntes puguin utilitzar-lo prèvia sol·licitud. D'aquesta manera, es minimitzarà l'abocament de residus i substancies no desitjades.
  • El sistema d'assignació de places ha de ser el més just i transparent possible, podent fer reserves des d'un lloc web per evitar pràctiques discriminatòries.
  • Les zones de fondeig annexes als ports estaran actives només durant la temporada d'estiu.
  • Per fomentar l'ús d'embarcacions elèctriques o tradicionals, es reservarà el 20 % de les boies dels camps de fondeig i tindran una bonificació associada. Igualment s'estudiarà la possibilitat de dedicar una boia a l'ús de les embarcacions de turisme actiu dedicades a excursions nàutiques sempre i quan disposin de l'autorització pertinent.
  • En qualsevol cas es duran a terme les mesures correctores descrites al document ambiental del projecte durant la fase constructiva i de funcionament. Igualment es complimentarà el Registre documental i mesures protectores proposades al projecte per a la fase de funcionament.
  • La memòria de sostenibilitat ambiental del funcionament de la instal·lació, apart dels punts descrits al projecte incorporarà els següents seguiments:

-Informes en cas de detectar algues invasores. És de destacar la presència de l'espècie invasora Acrothomnion preisii detectada al 2018 i 2019 i de l'alga autòctona Caulerpa prolifera.

-Els paràmetres a seguir en l'informe seran els establerts al document "Bases ecológicas preliminares para la conservación de los tipos de hábitat de interés comunitario en España". Es podran establir mesures correctores, com l'eliminació dels fondejos que produeixin afecció sobre les praderies de fanerògames marines o el canvi d'ubicació d'aquests fondejos.

-Es considera oportú establir un termini de vigència de 4 anys d'autorització per analitzar el seguiment i impacte del camp i si es necessari definir els condicionants.

  • Ajuntament d'Artà de data 20 de març de 2023 que informa favorablement condicionat a les consideracions tècniques següents:

- S'haurà de preveure un apartat específic d'identificació, anàlisi i quantificació dels efectes esperats, apartat que no s'identifica dins el document ambiental. Igualment, les mesures preventives i correctores de l'apartat 6 del document ambiental únicament fan referència als impactes detectats en fase de construcció, però no es pronuncia sobre impactes en fase de funcionament o explotació, ni en fase de clausura.

- Els informes de resultats analítics de qualitat l'aigua marina es remetin a l'Ajuntament d'Artà als efectes del Reial decret 1341/2007, d'11 d'octubre, sobre la gestió de la qualitat de les aigües de bany. A més, caldrà tenir en compte l'execució de campanyes de conscienciació destinades als usuaris de les embarcacions, per tal d'evitar conductes incíviques que puguin comprometre la qualitat de les aigües prenent en consideració que l'entorn on es fondeja es troba dins d'un parc natural.

- El pla de gestió que s'elabori per l'ús del camp de boies (segons s'indica a l'annex 5. Model operacional del document núm. 1: Memòria i annexes) hauria de preveure un protocol d'actuació o pla de contingència davant esdeveniments de contaminació de l'aigua i dels efectes derivats i hauria de contemplar mesures de minimització dels impactes sobre l'avifauna de l'entorn, com per exemple la prohibició d'encendre equips de música o fer renous estridents.

També recomana valorar la implementació d'incentius pels usuaris habituals, fomentant l'ús d'aquests espais regulats de fondeig, prevalent l'interès de servei públic i de conservació de la posidònia sobre l'econòmic tal i com indica l'article 8.3.a del Decret 25/2018.

Es proposa que, amb la finalitat d'assegurar la seguretat de banyistes i d'altres usuaris d'activitats aquàtiques, es delimiti una zona de protecció de la zona des Caló on actualment es fondeja amb la finalitat d'evitar intercepcions amb els banyistes i usuaris d'aquesta zona de bany natural.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013 d'AA i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

a) Característiques del projecte:

L'objecte del projecte és evitar el fondeig d'embarcacions amb àncores sobre fons marí de posidònia, a través de la instal·lació d'ancoratges ecològics de baix impacte ambiental, a la zona des Caló.

Per a la delimitació del camp de boies s'ha tingut en compte el polígon establert al document «Anàlisi espacial de la capacitat de càrrega nàutica de les zones de fondeig de les Illes Balears", de Gómez, A.G., Balaguer, P., Fernández-Mora, A., Tintoré,J. 2021", i també s'ha tingut en compte la zona grafiada com a «praderies a regular» al Decret 25/2018, de 27 de juliol, sobre la conservació de la posidònia.

El camp de boies proposat consta de 41 ancoratges ecològics amb la següent distribució d'embarcacions per eslores: 22 embarcacions per eslores de 0 a 8 m, 14 de 0-15 m i 5 de 15-20 m. La ubicació concreta dels ancoratges i la tipologia es definirà al projecte executiu, i les preferències de tipologia seran: manta-ray o sistema helicoidal- hèlix a fons arenós, i tac químic a fons rocós, sistemes amb menor impacte ambiental sobre el fons marí. Es disposarà de línia d'amarrament de polièster i una boia intermèdia per a cada amarratge, que permet eliminar el principal element erosiu, la cadena, i boia de senyalització de baix impacte paisatgístic. Quan sigui possible es cercarà que els ancoratges ecològics s'instal·lin sobre clarianes lliures de posidònia.

 

b) Ubicació del projecte:

El projecte del camp de boies s'ubica a es Caló, al nord-est de l'illa de Mallorca, concretament a l'est de la Badia d'Alcúdia, i pertany al municipi d'Artà.

El camp de boies des Caló es localitza a la Xarxa Natura 2000, al LIC marí ES5310005 Badies de Pollença i Alcúdia, i també es localitza annex al LIC i ZEPA terrestres ES0000227 Muntanyes d'Artà. També es localitza a la ZEPA estatal ES0000520 Espai marí del nord de Mallorca. A més, es troba a l'àmbit marí del parc natural de la península de Llevant i de les reserves naturals des cap Ferrutx i cap des Freu. El camp de fondeig es situa sobre fons de posidònia, hàbitat d'interès comunitari prioritari d'acord amb la directiva europea d'Hàbitats. També es localitza a la reserva marina del llevant de Mallorca.

c) Característiques del potencial impacte: no es preveuen impactes ambientals considerables si es duen a terme els treballs, les mesures preventives i correctores i el seguiment que inclou el projecte bàsic i el document ambiental, i al projecte executiu s'incorporen i formen part integrant d'aquest, les condicions dels informes emesos per les administracions consultades i recollides en aquest informe, i les condicions d'aquest informe.

Conclusions de l'Informe d'impacte ambiental

Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte bàsic per a la instal·lació d'un camp de boies d'amarratge ecològiques a es Caló, terme municipal d'Artà, firmat en data octubre de 2022, per part de l'administració, pel director del projecte, Juan Carlos Plaza Plaza, enginyer de camins, canals i ports, i per part de Tragsatec, com a autora del projecte juntament amb altres, per Olga Ruiz Martínez, Grau en Enginyeria Civil, sempre que es duguin a terme els treballs, les mesures preventives i correctores i el seguiment que inclou el projecte bàsic i el document ambiental, i al projecte executiu s'incorporin i formin part integrant d'aquest, i estiguin incloses al pressupost (quan tenguin cost), les condicions dels informes emesos per les administracions consultades, i les condicions del present informe d'impacte ambiental següents:

1. El projecte s'ha de modificar i ha d'incorporar tot el que s'indica a aquest Informe d'Impacte Ambiental.

El nombre màxim de punts de fondeig del camp de boies des Caló només pot ser de 25 i han de ser ancoratges ecològics.

L'objectiu de distribució d'eslores ha de ser entorn a: un 50% de 0- 9 m, un 35% de 9-15 m i un màxim del 15% de majors de 15 m.

La distribució d'aquests punts de fondeig s'ha de fer de manera que el major nombre possible es situïn a les clarianes on no hi ha posidònia. Una vegada s'han situat el màxim d'ancoratges ecològics a les clarianes, es distribuiran la resta de manera que es minimitzi al màxim l'afecció a la posidònia.

El projecte executiu ha de incloure una franja de fondeig prohibit de 100 d'amplada al voltant del polígon del camp de boies. Tant el polígon com la franja de 100 m hauran d'estar abalisats i comptar amb vigilància per al control del fondeig a ambdues zones. Es recomana delimitar mitjançant abalisament la zona de bany per impedir fondeigs entre el camp de boies i la costa.

Per tal de retirar el nombre màxim de morts de formigó existents a la zona del camp de fondeig i que únicament restin els morts de formigó la retirada dels quals produiria afecció a la posidònia, el projecte executiu ha d'incorporar un estudi realitzat per un expert ambiental subaquàtic sobre els morts de formigó existents a la zona i les conclusions sobre la conveniència o no de la seva retirada segons la possible afecció a les comunitats marines, amb ubicació i fotografia de cada punt. La no retirada s'haurà de justificar per l'afecció a la posidònia perquè forma una pradera continua que ha colonitzat el mort de formigó i s'ha d'anular per tal que no es pugui fer servir com a punt de fondeig.

2. Al disseny del sistemes d'ancoratges ecològics del camp de boies a definir al projecte executiu s'incorporà que:

  • S'evitarà, sempre que sigui possible, la instal·lació dels ancoratges dels punts de fondeig sobre pradera de posidònia oceànica, cercant per a la seva fixació clarianes d'arena i zones de la pradera desproveïdes de vegetació.
  • El tipus d'ancoratge ecològic a utilitzar serà el que ocasioni el menor impacte sobre el fons marí, i seran: manta-ray o sistema helicoidal- hèlix a fons arenós, i tac químic a fons rocós.
  • Les línies d'ancoratge, que uneixen l'ancoratge amb les boies de superfície, no han de ser de cadena, sinó compostes d'un cap de polièster i una boia de flotació intermèdia, que permeti la flotabilitat de la línia i impedeixi el contacte de la línia d'ancoratge en repòs amb el fons marí.
  • S'han de seleccionar els materials que no produeixin contaminació del medi marí ni afavoreixin processos de corrosió que puguin restar eficàcia a la instal·lació, així com tampoc hi pot haver elements que s'arrosseguin pel fons, que es perdin per la mar o que puguin provocar enganxament de la fauna marina.

3. El projecte executiu ha de dur incorporat un manual de funcionament del camp de fondeig d'obligat compliment. Les obligacions d'aquest manual que impliquen cost s'han d'incloure al pressupost del projecte. Al manual hi han de constar, entre d'altres, les següents condicions:

II) S'ha de preveure una disponibilitat suficient de boies a un preu més baix per a embarcacions d'eslora reduïda (< 8 m).

II) Un 70% de les boies hauran de ser per a estades curtes, de manera que no s'ha de permetre la reserva per més de 48 hores consecutives, a fi de garantir l'accés al major nombre d'embarcacions possible mitjançant una ràpida rotació.

III) S'ha de reservar almenys un 30% de boies per a estada curta (matí o tarda).

IV) S'establirà un sistema de reserves en línia.

V) No es permet el fondeig lliure al camp de boies instal·lat ni tampoc al fons sobre les praderies de posidònia oceànica.

VI) S'ha de complir en tot moment l'estipulat pel Decret 25/2018, de 27 de juliol, sobre la conservació de la posidònia.

VII) No es pot cridar ni emetre renous forts i s'ha d'evitar l'ús d'altaveus, que en tot cas ha de ser a un volum mínim que no pertorbi a la fauna ni generi molèsties als altres usuaris del camp de boies.

VIII) No està permès alimentar els animals ni llançar aliments a la mar.

IX) Està prohibit llançar residus sòlids o líquids a la mar així com buidar sentines i alliberar combustible.

X) Estan prohibides les competicions de pesca esportiva, la pesca recreativa submarina, les competicions i les excursions o rutes organitzades de motonàutica, les festes en embarcacions (party boats o assimilables) i l'emissió de renous mitjançant dispositius de música o similars.

XI) Les embarcacions de serveis i gestió i les embarcacions de vigilància del camp de boies, s'intentarà que siguin silencioses.

XII) La velocitat de les embarcacions quan transiten pel camp de boies no ha de superar els 3 nusos.

XIII) Pel compliment del funcionament del camp de boies i les seves normes s'ha de comptar amb un servei de vigilància (independent del Servei de Vigilància de Posidònia), compost almanco per embarcació, patró i vigilant, i el seu homòleg per cobrir torns rotatius, que han de patrullar, tant de dia com de nit. A més de les funcions pròpies de la vigilància pel bon funcionament del camp de boies, aquest servei de vigilància serà l'encarregat de realitzar les funcions informatives per conscienciar als usuaris que estan a un Lloc d'Importància Comunitària (LIC) i a una Zona d'Especial Protecció per a les Aus (ZEPA) de la Xarxa Europea Natura 2000 i a un parc natural; de la normativa d'aplicació (Decret de posidònia); de bon funcionament del camp de boies ecològiques i de bones pràctiques ambientals, que s'hauran d'explicar de paraula als usuaris i també s'haurà de fer entrega de fulletons informatius i de bones pràctiques ambientals dels camps de boies, que s'hauran d'haver elaborat i editat en diferents idiomes (almenys català, castellà, anglès).

Es poden consultar els fulletons elaborats pel Servei de Planificació al Medi Natural als següent enllaços:

https://www.caib.es/sites/xarxanatura/ca/bones_practiques_a_la_mar/

https://www.caib.es/sites/xarxanatura/ca/bones_practiques_a_la_costa/

 

XIV) Els residus que es localitzin a la zona del camp de boies s'han de retirar i entregar al seu corresponent gestor autoritzat, per part del servei de vigilància del camp.

XV) S'ha de comptar amb un protocol d'actuació o pla de contingència davant esdeveniments de contaminació de l'aigua i dels efectes derivats.

XVI) Pel compliment del funcionament del camp de boies i les seves normes s'ha de comptar també amb vigilància dotada d'autoritat.

4. El projecte executiu ha d'incloure la contractació d'un expert ambiental subaquàtic sobre fons, hàbitats i espècies marines i s'ha de reflectir una partida pressupostària a tal efecte al pressupost del projecte. L'expert ha de supervisar la preparació de les obres i l'execució de les obres amb immersions aquàtiques, el funcionament del camp de boies, i el seguiment del camp de boies, i ha d'elaborar i firmar els informes i registres del seguiment.

 

5. El projecte executiu ha d'incloure un apartat amb un pla de seguiment ambiental anual del projecte que inclogui la fase prèvia a les obres, les obres, el funcionament del camp de boies, la retirada dels elements desmuntables, període sense funcionament i la instal·lació a la temporada següent, i al pressupost de projecte hi ha de constar la partida corresponent al seguiment, detallant el cost de totes les mesures del seguiment que impliquen cost.

Dit seguiment ha d'incloure, a més de tot el referit a seguiment d'aquest informe i del que s'ha determinat al document ambiental sobre mesures, seguiment i registres:

- Apartat del seguiment sobre localització o no d'exemplars vius de nacra (Pinna nobilis), espècie protegida en situació crítica, i també de nacra de roca (Pinna rudis), i mesures dutes a terme al respecte.

- Apartat de seguiment sobre detecció o no de la presència de cetacis, aus marines o tortugues marines durant l'execució del projecte, i mesures dutes a terme en conseqüència.

- Apartat de seguiment en cas de detectar algues invasores (Acrothomnion preisii).

- Apartat amb informe i conclusions sobre les tasques de retirada dels morts de formigó i comprovació de l'evolució futura del lloc, amb fotografies abans de la seva retirada, del lloc després de la retirada i del lloc anualment.

- Estudi sobre l'estat de conservació dels hàbitats i les espècies abans de la instal·lació del camp de fondeig, durant el seu funcionament, després del funcionament i a l'època de repós, amb monitorització de: la posidònia; espècies marines; qualitat de les aigües amb analítiques de nutrients, matèria orgànica i contaminants; i de cada punt on s'ha ubicat l'ancoratge ecològic, amb informe i conclusions de dit estudi per part del tècnic ambiental expert en fons marí. El resultat d'aquest informe serà determinant per Ports IB per prendre la decisió de continuar amb el camp de boies anualment i només es continuarà si la praderia de posidònia presenta un estat de conservació favorable complint amb la directiva europea d'Hàbitats.

- Durant els dos primers anys de funcionament del camp de boies instal·lat, s'ha de realitzar un estudi de capacitat de càrrega biològica de la zona i avaluar el número de boies compatible amb la conservació de l'hàbitat d'interès comunitari 1120* Posidònia oceànica. A més, les dades obtingudes durant aquests dos anys també hauran de permetre calcular la demanda real de la instal·lació. En funció del resultat de l'estudi s'ha de concloure per part del tècnic ambiental expert en fons marí si existeix o no la conveniència de reduir el nombre de punts de fondeig.

Per calcular la capacitat de càrrega biològica de la zona es recomana aplicar les indicacions incloses a l'informe del Servei de Planificació al Medi Natural del tràmit d'avaluació ambiental estratègica del Pla de Ports de les Illes Balears (recollides al punt 12 de les consideracions tècniques de l'informe del Servei de Planificació al Medi Natural de data 18 de maig de 2023 sobre el projecte bàsic del camp de boies a Cala d'Hort, expedient de la CMAIB núm. 13a/2023).

- A més dels registres de seguiment que inclou el document ambiental s'han d'afegir més registres: el nombre de fulletons de bones pràctiques ambientals editats i del nombre dels distribuïts (1 per embarcació); nombre d'inspeccions realitzades per agents amb autoritat i nombre de sancions; nombre d'incidents detectats per abocaments de residus, tant sòlids com líquids; nombre d'incidents per afecció a la posidònia; nombre d'incidents d'afecció a la fauna marina i/o a aus marines (dades de nidificació).

-D'acord amb l'article 52.2 de la Llei 21/2013 es trametrà a la CMAIB un informe de seguiment sobre el compliment de les condicions.

-Els informes de resultats analítics de qualitat de l'aigua marina es remetran a l'Ajuntament d'Artà als efectes del Reial decret 1341/2007, d'11 d'octubre, sobre la gestió de la qualitat de les aigües de bany.

6. En la realització de les obres i/o execució del projecte:

- S'ha d'instal·lar una cortina o barrera protectora anti-terbolesa durant les obres que eviti que la resuspensió de sediments pugui afectar a la resta de la praderia.

- Els residus que es localitzin a la zona del camp de boies durant la fase d'execució s'han de retirar i entregar al seu corresponent gestor autoritzat.

- Els ancoratges ecològics s'han d'ubicar sempre que sigui possible a clarianes d'arena i zones de la pradera desproveïdes de vegetació, evitant la seva ubicació sobre pradera de posidònia, que haurà de quedar reflectit al pla de seguiment.

- En cas de localitzar exemplars vius de nacra (Pinna nobilis), espècie protegida en situació crítica, i també de nacra de roca (Pinna rudis), es recollirà al pla de seguiment i es trametrà aquesta informació al Servei competent en Protecció d'Espècies de la Conselleria competent en medi ambient.

- En cas de detectar la presència de cetacis, aus marines o tortugues marines durant l'execució del projecte, s'hauran de seguir les ordres de l'expert ambiental, que poden consistir en l'aturada temporal de l'execució, i s'ha de recollir al pla de seguiment ambiental.

- La retirada dels morts de formigó i del tots els elements que formen dit fondeig (cadenes, cordes,etc.) s'ha de fer amb el control ambiental d'un expert subaquàtic sobre fons, hàbitats i espècies marines. Únicament s'han de retirar aquests morts si no causarà més perjudici ambiental la seva retirada que deixar-los. S'ha de reflectir el procés al pla de seguiment.

7. D'acord amb l'informe de la Direcció Insular de Patrimoni del Consell de Mallorca de data 19 d'abril de 2023 s'ha de nomenar un tècnic competent en arqueologia que ha de presentar un projecte d'intervenció arqueològica subaquàtica previ a la resolució sobre el projecte de referència. El projecte de prospecció subaquàtica ha de ser autoritzat per la DIPH del Consell de Mallorca. Un cop duta a terme la intervenció, s'hauran de presentar els resultats al Servei de Patrimoni del Consell de Mallorca a fi i efecte d'avaluar l'impacte sobre eventuals restes patrimonials, emetre informe i plantejar, si s'escau, aquelles modificacions necessàries per garantir la seva conservació.

8. Atès que el camp de fondeig es localitza a la ZEPA estatal ES0000520 Espai marí del nord de Mallorca i a la data d'emissió del present informe no s'ha rebut informe de Direcció general de la Costa i el Mar del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic (MITERD), Ports de les Illes Balears haurà de sol·licitar informe sobre el projecte a dita direcció general.

9. Atès que el camp de fondeig des Caló es localitza a la reserva marina del llevant de Mallorca Ports IB ha de sol·licitar informe a la Direcció general competent en matèria de pesca sobre el projecte.

En cas que no es redacti un projecte executiu que compleixi tots els condicionants indicats, el projecte executiu de camp de boies s'ha de sotmetre a avaluació d'impacte ambiental ordinària perquè podria tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb l'article 47.2.a) de la Llei 21/2013, i el present informe d'impacte ambiental servirà de document d'abast i s'haurà de consultar a les mateixes administracions ja consultades i a la DG competent en matèria de pesca, i seguir la tramitació de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental. Cobrarà molta importància l'anàlisi d'alternatives que ha de justificar ambientalment l'alternativa elegida i el pla de vigilància ambiental que haurà d'incorporar, com a mínim, tot l'indicat sobre el seguiment a incorporar al projecte executiu.

Es recorda que:

- El projecte està sotmès a l'autorització ambiental a què es refereix el decret de posidònia que haurà d'emetre la Direcció general competent en matèria d'Espais Naturals i Biodiversitat, tal i com s'estableix a l'article 5.2: «Quan correspongui a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears l'autorització de l'article 61 de la Llei 42/2007, l'ha d'atorgar la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, a través de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat, que ha de tenir en compte les prescripcions d'aquest Decret i les que s'estableixin, si és el cas, en el marc dels procediments d'avaluació ambiental».

- S'hauran de tenir en compte bones pràctiques per tal de minimitzar la contaminació atmosfèrica:

https://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/l/documents_dinteres_qualitat_de_laire-780/?mcont=3180

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al comitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

 

(Signat electrònicament: 25 d´agost de 2023)

La directora general de Coordinació i Harmonització Urbanística Maria Paz Andrade Barberá Per suplència de la presidència de la CMAIB ​​​​​​​(BOIB núm. 106 de 29 de juliol 2023)