Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 548858
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte bàsic per a la instal·lació d’un camp de boies d’amarratge ecològiques a Porroig, terme municipal de Sant Josep de sa Talaia (8a-2023)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 27 de juny de 2023, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte bàsic per a la instal·lació d'un camp de boies d'amarratge ecològiques a Porroig, terme municipal de Sant Josep de sa Talaia, en els termes següents:

1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

El projecte està sotmès al tràmit d'avaluació d'impacte ambiental d'acord amb el Decret Llei 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, atès que està inclòs en el seu annex 2, grup 7, punt 9 Qualsevol projecte o actuació que pugui afectar als ecosistemes marins.

D'acord amb l'art. 7.2. a de la Llei estatal 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i l'art. 13.2 del Decret Legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears, aquest projecte ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2ª de l'esmentada Llei 21/2013.

2.Descripció i ubicació del projecte

El present projecte de camp de boies s'ubica a Porroig, al sud-oest de l'illa d'Eivissa, al terme municipal de Sant Josep de sa Talaia.

Tot i que l'àmbit marí de Porroig no està inclòs a la Xarxa europea Natura 2000, la part terrestre es va declarar ZEC, ES5310031 Porroig, i compta amb Pla de gestió Natura 2000, aprovat pel Decret 49/2022, de 5 de desembre, pel qual s'aprova el Pla de Gestió Natura 2000 Costa Oest d'Eivissa.

Per a la delimitació del camp de boies s'ha tingut en compte el polígon establert al document «Anàlisi espacial de la capacitat de càrrega nàutica de les zones de fondeig de les Illes Balears", de Gómez, A.G., Balaguer, P., Fernández-Mora, A., Tintoré,J. 2021", que estima la capacitat d'acollida d'embarcacions d'oci a les zones de fondeig de les Illes Balears a través de la capacitat de càrrega nàutica espacial, entesa com la relació entre l'espai disponible i la capacitat d'embarcacions que poden fondejar simultàniament, i també s'ha tingut en compte la zona grafiada com a «praderies a regular» al Decret 25/2018, de 27 de juliol, sobre la conservació de la posidònia, així com també la zona exclosa de fondeig d'acord amb aquest decret al ser «praderies d'alt valor».

S'instal·laran 30 ancoratges de tipus ecològic de sistema helicoïdal-helix o Manta Ray clavats en el substrat del fons marí, model concret que es definirà al projecte executiu. Es disposarà de línia d'amarrament de polièster i una boia intermèdia per a cada amarratge, que permet eliminar el principal element erosiu, la cadena, i boia de senyalització de baix impacte paisatgístic. Quan sigui possible es buscarà que els ancoratges ecològics s'instal·lin sobre clarianes arenoses lliures de posidònia.

3.Avaluació dels efectes previsibles

L'objectiu i efecte principal és evitar el fondeig d'embarcacions amb àncores, que danyen el fons marí de posidònia, a través de la instal·lació d'ancoratges ecològics de baix impacte ambiental. No obstant això, durant la instal·lació d'aquests sistemes es poden produir efectes per la contaminació atmosfèrica i acústica de la maquinària a utilitzar i per l'afecció del fons marí a la superfície on s'ubica l'ancoratge, així com també per la contaminació del medi marí per la terbolesa que es produeix durant les obres i per les emissions de les embarcacions a utilitzar.

També es produiran impactes durant la fase de funcionament, primer per l'efecte crida que pot ocasionar la instal·lació d'un camp de boies que incrementi l'afluència d'embarcacions a la zona, també per l'efecte de l'ombra de les embarcacions que disminueix la lluminositat que arriba a la posidònia, i especialment per tots els impactes derivats de la utilització del camp de boies per l'estada d'embarcacions, amb el consegüent augment de la contaminació de les aigües (sentines, aigües de neteja, menjar, restes d'hidrocarburs, d'olis, de pintures anti-incrustants, etc.) i l'afecció a la posidònia i a les espècies de la zona.

La posidònia és un hàbitat d'interès comunitari prioritari d'acord amb la Directiva europea d'Hàbitats: 1120* praderes de posidònia, i a la zona de Porroig forma un escull barrera de gran particularitat biològica pel seu creixement vertical i amb una funcionalitat ecològica molt important, però de gran fragilitat estructural davant accions mecàniques per fregament del casc d'embarcacions i de l'hèlix de motors, arrossegaments, àncores i fondejos, i a l'alternativa de projecte elegida s'ubiquen 4 fondejos a sobre l'escull (punts de fondeig núm. 7, 13, 16 i 17 del plànol 5 del projecte) i alguns just al límit (núm. 6 i 10) o molt pròxims (núm. 8 i 9).

4.Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 46 de la Llei 21/2013, s'han consultat diverses administracions i entitats afectades i a la data d'emissió del present informe a l'expedient hi consten els següents informes:

-Servei de Protecció d'Espècies de data 3 d'abril de 2023 que informa que el projecte compleix amb les determinacions del Decret 25/2018, de 27 de juliol, sobre la conservació de la posidònia (art. 5 i 8), que és una zona inclosa a l'annex 2 com «a regular» i que té relació amb la gestió de l'espai Xarxa Natura 2000, i conclou que el projecte no és susceptible d'estar sotmès a una AIA ordinària. Recorda que està sotmès a l'autorització ambiental a què es refereix el decret esmentat, que haurà d'emetre la Direcció general d'Espais Naturals i Biodiversitat, una vegada superat el tràmit d'AA.

-Servei de Planificació al Medi Natural, de data 17 de maig de 2023, que conclou que s'informa favorablement el projecte d'un camp de boies ecològiques a Porroig, atès que no afecta directament la ZEC ES5310031 Porroig i no es preveuen impactes significatius sobre els hàbitats i les espècies en base a les quals es va designar l'espai. Es considera que s'han de prendre les següents mesures per evitar el deteriorament de l'hàbitat d'interès comunitari prioritari 1120* praderes de posidònia:

a)Atès que el número de fondejos s'ha calculat només en funció de la capacitat de càrrega física o espacial, estimada en relació amb l'espai disponible i el número d'embarcacions que poden fondejar simultàniament, es considera necessari disminuir el número entre un 20 i un 25 %. Per tal d'arribar al 100 % dels fondejos prevists al projecte, s'haurà d'elaborar un estudi de capacitat de càrrega biològica que avaluï, després de dos anys de funcionament del camp de boies instal·lat, i que justifiqui que aquest número de boies és compatible amb la conservació de l'hàbitat prioritari posidònia. Es recomana aplicar les indicacions per a calcular la capacitat de càrrega i els condicionants per als camps de boies a la xarxa Natura 2000, inclosos a l'informe del tràmit ambiental del Pla de Ports.

b)S'haurà de garantir que hi haurà una vigilància contínua i que no es permetrà el fondeig en una franja de 100 d'amplada al voltant del polígon del camp de boies, sobretot a la zona d'alt valor.

c)Els vigilants de les zones de fondeig no tenen poder sancionador, per la qual cosa no tenen poder dissuasiu sobre les embarcacions que fondegen fora dels espais delimitats. En aquest sentit, s'ha d'articular la manera de poder sancionar i evitar el fondeig irregular davant del camp de boies.

d)Els fondejos s'ubicaran preferentment en fons d'arena, fent servir, si és possible i no estan colonitzats, l'espai ocupat per morts que s'hagin retirat.

e)S'han de retirar els morts il·legals tant al polígon de fondeig regulat com a la franja adjacent de fondeig prohibit, especialment a la praderia d'alt valor. Al Pla de vigilància ambiental (PVA) i al projecte s'haurà de preveure quina serà la gestió dels morts i trens de fondejos que s'eliminin.

f)En cas que algun mort estigui colonitzat per praderia de posidònia (no per algues), s'haurà de valorar la seva retirada. En el cas de que s'opti per deixar-lo perquè estigui molt colonitzat i formi part d'un pradera continua, s'haurà de justificar documentalment i s'haurà d'anular per tal que no es pugui fer servir. S'haurà de realitzar un plànol amb els fondejos retirats i una fitxa amb la fotografia i coordenades de cada fondeig ecològic instal·lat. Tot això haurà de quedar reflectit en el PVA.

g)S'haurà de passar còpia del PVA al servei de Planificació al Medi Natural, juntament amb un informe de les mesures preses en el replanteig del projecte.

h)Ports IB haurà d'editar un fulletó amb les normes de comportament esmentades en anglès, català i castellà, el qual es repartirà a cada usuari del camp de boies. En aquest sentit el Servei de Planificació ha editat, en diferents idiomes, una sèrie de fulletons que es troben en format pdf a la següent direcció:

https://www.caib.es/sites/xarxanatura/ca/bones_practiques_a_la_mar/

https://www.caib.es/sites/xarxanatura/ca/bones_practiques_a_la_costa/

-Secció de Medi Ambient del Consell Insular d'Eivissa de data 14 de març de 2023 que considera necessari aplicar com a mesura correctora desplaçar els punts de fondeig 13, 16, 17 i 7 que es troben damunt l'escull barrera (veure plànol núm 5). Així mateix, durant la fase d'execució i instal·lació de fondejos, s'haurà de revisar prèviament si els punts de fondeig propers a aquesta estructura poden afectar-la i, si és el cas, també procedir al seu desplaçament. lndependentment de l'anterior, donada l'actual situació de massificació incontrolada de fondejos sense cap tipus de regulació, amb les accions impactants derivades d'aquesta situació, es considera que la proposta de nova regulació amb aquest projecte de camps de boies millorarà ambientalment les condicions actuals del fons marí de la zona de Porroig.

-Secció d'Agricultura, Ramaderia i Pesca del Consell Insular d'Eivissa de data 16 de març de 2023 que sol·licita que es tinguin en compte els diferents informes preceptius en matèria de pesca de l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears d'acord amb l'article 16 de la Llei 6/2013, de 7 de novembre, de pesca marítima, marisqueig i aqüicultura de les Illes Balears. Dins l'àmbit local d'aquest Consell Insular d'Eivissa, en matèria de pesca, se sol·licita que es respectin els punts de pesca d'arts de parada d'acord amb el Decret 15/2022, de 16 de maig, pel qual s'estableix un Pla de gestió per a la pesca artesanal en aigües interiors de les Illes Pitiüses (article 5) i sigui establert un perímetre de seguretat per evitar les interaccions del camp de boies i els seus usos, amb la zona de potencial calat d'aquestes arts de pesca.

5. Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013 d'AA i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

a)Característiques del projecte:

L'objecte del projecte és evitar el fondeig d'embarcacions amb àncores sobre fons marí de posidònia, a través de la instal·lació d'ancoratges ecològics de baix impacte ambiental, a la zona de Porroig.

El projecte consisteix en instal·lar un camp de boies a la zona grafiada al document «Anàlisi espacial de la capacitat de càrrega nàutica de les zones de fondeig de les Illes Balears", de Gómez, A.G., Balaguer, P., Fernández-Mora, A., Tintoré,J. 2021", que s'ha modificat tenint en compte la praderia a regular d'acord amb el Decret 25/2018, de 27 de juliol, sobre la conservació de la posidònia, i respectant la prohibició de fondeig a la praderia d'alt valor d'aquest decret.

El camp de boies proposat consta de 30 ancoratges ecològics amb la següent distribució d'embarcacions per eslores: 10 embarcacions per eslores de 0 a 8 m, 12 de 0-15 m i 8 de 15-20 m. La ubicació concreta i la tipologia del sistema d'ancoratge ecològic es definirà al projecte executiu, i les preferències de tipologia seran: manta-ray o sistema helicoidal- hèlix, sistemes amb menor impacte ambiental sobre el fons marí. Es disposarà de línia d'amarrament de polièster i una boia intermèdia per a cada amarratge, que permet eliminar el principal element erosiu, la cadena, i boia de senyalització de baix impacte paisatgístic. Quan sigui possible es buscarà que els ancoratges ecològics s'instal·lin sobre clarianes arenoses lliures de posidònia.

b)Ubicació del projecte:

El projecte de camp de boies s'ubica a Porroig, al sud-oest de l'illa d'Eivissa, al terme municipal de Sant Josep de sa Talaia, annex a la ZEC terrestre ES5310031 Porroig.

El camp de fondeig que es proposa està ubicat sobre un fons de posidònia, hàbitat d'interès comunitari prioritari 1120*, amb la singularitat que a la zona s'ha format un escull barrera de posidònia oceànica.

c)Característiques del potencial impacte: no es preveuen impactes ambientals considerables si es duen a terme els treballs, les mesures preventives i correctores i el seguiment que inclou el projecte bàsic i el document ambiental, i al projecte executiu s'incorporen i formen part integrant d'aquest, les condicions dels informes emesos per les administracions consultades i recollides en aquest informe, i les condicions d'aquest informe.

Conclusions de l'Informe d'impacte ambiental

Primer. No subjectar a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte bàsic per a la instal·lació d'un camp de boies d'amarratge ecològiques a Porroig, terme municipal de Sant Josep de sa Talaia, firmat en data octubre de 2022, per part de l'administració, pel director del projecte, Juan Carlos Plaza Plaza, enginyer de camins, canals i ports, i per part de Tragsatec, com a autora del projecte juntament amb altres, per Olga Ruiz Martínez, Grau en Enginyeria Civil, sempre que es duguin a terme els treballs, les mesures preventives i correctores i el seguiment que inclou el projecte bàsic i el document ambiental, i al projecte executiu s'incorporin i formin part integrant d'aquest i estiguin incloses al pressupost del projecte, quan tenguin cost, les condicions dels informes emesos per les administracions consultades, i les condicions del present informe d'impacte ambiental següents:

1.El projecte s'ha de modificar i ha d'incorporar tot el que s'indica a aquest Informe d'Impacte Ambiental.

El nombre màxim de punts de fondeig del camp de boies de Porroig només pot ser entre 22 i 24 i han de ser ancoratges ecològics.

No es pot situar cap punt de fondeig a la praderia d'alt valor grafiada al Decret de posidònia, ni tampoc a l'escull barrera de posidònia grafiat als plànols de fons marí del projecte, ni just als seus límits, de manera que s'han d'eliminar els punts de fondeig núm. 6, 7, 10, 13, 16 i 17 del plànol 5 del projecte bàsic (i també els núm. 8 i 9, en cas de disminuir el camp fins a 22 fondejos). A més, la zona grafiada com escull barrera de posidònia oceànica s'haurà d'abalisar per evitar el trànsit d'embarcacions per sobre, eliminant el risc d'arrabassament de posidònia per fregament de les embarcacions.

L'objectiu de distribució d'eslores ha de ser entorn a: un 50% de 0- 9 m, un 35% de 9-15 m i un màxim del 15% de majors de 15 m.

La distribució d'aquests punts de fondeig s'ha de fer de manera que el major nombre possible es situïn a les clarianes on no hi ha posidònia d'acord amb els plànols del fons marí aportats al projecte. Una vegada s'han situat el màxim d'ancoratges ecològics sobre arena, es distribuiran la resta de manera que es minimitzi al màxim l'afecció a les comunitats marines presents.

El projecte executiu ha de incloure una franja de fondeig prohibit de 100 d'amplada al voltant del polígon del camp de boies, sobretot a la zona d'alt valor. Tant el polígon com la franja de 100 m hauran d'estar abalisats i comptar amb vigilància per al control del fondeig a ambdues zones. Es recomana delimitar mitjançant abalisament la zona de bany per impedir fondejos entre el camp de boies i la costa.

Per tal de retirar el nombre màxim de morts de formigó existents a la zona del camp de fondeig i que únicament restin els morts de formigó la retirada dels quals produiria afecció a la posidònia, el projecte executiu ha d'incorporar un estudi realitzat per un expert ambiental subaquàtic sobre els morts de formigó existents a la zona i les conclusions sobre la conveniència o no de la seva retirada segons la possible afecció a les comunitats marines, amb ubicació i fotografia de cada punt. La no retirada s'haurà de justificar per l'afecció a la posidònia perquè forma una pradera continua que ha colonitzat el mort de formigó i s'ha d'anular per tal que no es pugui fer servir com a punt de fondeig.

2.Al disseny del sistemes d'ancoratges ecològics del camp de boies a definir al projecte executiu s'ha d'incorporar el següent:

-S'evitarà, sempre que sigui possible, la instal·lació dels ancoratges dels punts de fondeig sobre pradera de posidònia oceànica, cercant per a la seva fixació clarianes d'arena i zones de la pradera desproveïdes de vegetació.

-El tipus d'ancoratge ecològic a utilitzar serà el que ocasioni el menor impacte sobre el fons marí, i la tipologia serà Manta-ray o sistema helicoïdal- helix, per fons arenosos, o tac químic en cas de fons rocosos.

-Les línies d'ancoratge, que uneixen l'ancoratge amb les boies de superfície, no han de ser de cadena, sinó compostes d'un cap de polièster i una boia de flotació intermèdia, que permeti la flotabilitat de la línia i impedeixi el contacte de la línia d'ancoratge en repòs amb el fons marí.

-S'han de seleccionar els materials que no produeixin contaminació del medi marí ni afavoreixin processos de corrosió que puguin restar eficàcia a la instal·lació, així com tampoc hi pot haver elements que s'arrosseguin pel fons, que es perdin per la mar o que puguin provocar enganxament de la fauna marina.

-S'han de respectar els punts de pesca d'arts de parada d'acord amb el Decret 15/2022, de 16 de maig, pel qual s'estableix un Pla de gestió per a la pesca artesanal en aigües interiors de les Illes Pitiüses (article 5), i establir un perímetre de seguretat per evitar les interaccions del camp de boies i els seus usos amb la zona de potencial calat d'aquestes arts de pesca.

3.El projecte executiu ha de dur incorporat un manual de funcionament del camp de fondeig d'obligat compliment. Les obligacions d'aquest manual que impliquen cost s'han d'incloure al pressupost del projecte. Al manual hi han de constar, entre d'altres, les següents condicions:

I.Està prohibit el fondeig i trànsit d'embarcacions per sobre l'escull barrera de posidònia oceànica, que ha d'estar abalisat per impedir dit trànsit.

II.S'ha de preveure una disponibilitat suficient de boies a un preu més baix per a embarcacions d'eslora reduïda (< 8 m).

III. Un 70% de les boies hauran de ser per a estades curtes, de manera que no s'ha de permetre la reserva per més de 48 hores consecutives, a fi de garantir l'accés al major nombre d'embarcacions possible mitjançant una ràpida rotació.

IV. No es permet el fondeig lliure al camp de boies instal·lat ni tampoc al fons sobre les praderies de posidònia oceànica.

V. S'ha de complir en tot moment l'estipulat pel Decret 25/2018, de 27 de juliol, sobre la conservació de la posidònia.

VI. Queda prohibit el fondeig d'embarcacions a les zones de bany degudament abalisades, d'acord amb l'article 73.1 del Reial decret 876/2014, del 10 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament general de costes.

VII. No es pot cridar ni emetre renous forts i s'ha d'evitar l'ús d'altaveus, que en tot cas ha de ser a un volum mínim que no pertorbi a la fauna ni generi molèsties als altres usuaris del camp de boies.

VIII. No està permès alimentar els animals ni llançar aliments a la mar.

IX. Està prohibit llançar residus sòlids o líquids a la mar així com buidar sentines i alliberar combustible.

X. Les embarcacions de serveis i gestió i les embarcacions de vigilància del camp de boies, s'intentarà que siguin silencioses.

XI. La velocitat de les embarcacions quan transiten pel camp de boies no ha de superar els 3 nusos.

XII. Pel compliment del funcionament del camp de boies i les seves normes s'ha de comptar amb un servei de vigilància (independent del Servei de Vigilància de Posidònia), compost almanco per embarcació, patró i vigilant, i el seu homòleg per cobrir torns rotatius, que han de patrullar, tant de dia com de nit. A més de les funcions pròpies de la vigilància pel bon funcionament del camp de boies, aquest servei de vigilància serà l'encarregat de realitzar les funcions informatives per conscienciar als usuaris que estan a les proximitats d'una Zona Especial de Conservació (ZEC) que disposa d'un PG Natura 2000; de la normativa d'aplicació (Decret de posidònia); de bon funcionament del camp de boies ecològiques i de bones pràctiques ambientals, que s'hauran d'explicar de paraula als usuaris i també s'haurà de fer entrega de fulletons informatius i de bones pràctiques ambientals dels camps de boies, que s'hauran d'haver elaborat i editat en diferents idiomes (almenys català, castellà i anglès).

Es poden consultar els fulletons elaborats pel Servei de Planificació al Medi Natural als següent enllaços:

https://www.caib.es/sites/xarxanatura/ca/bones_practiques_a_la_mar/

https://www.caib.es/sites/xarxanatura/ca/bones_practiques_a_la_costa/

XIII. Els residus que es localitzin a la zona del camp de boies s'han de retirar i entregar al seu corresponent gestor autoritzat, per part del servei de vigilància del camp.

XIV. S'ha de comptar amb un protocol d'actuació o pla de contingència davant esdeveniments de contaminació de l'aigua i dels efectes derivats.

XV. Pel compliment del funcionament del camp de boies i les seves normes s'ha de comptar també amb vigilància dotada d'autoritat.

4. El projecte executiu ha d'incloure la contractació d'un expert ambiental subaquàtic sobre fons, hàbitats i espècies marines, i s'ha de reflectir una partida pressupostària a tal efecte al pressupost del projecte. L'expert ha de supervisar la preparació de les obres i l'execució de les obres amb immersions aquàtiques, el funcionament del camp de boies, i el seguiment del camp de boies, i ha d'elaborar i firmar els informes i registres del seguiment.

5. El projecte executiu ha d'incloure un apartat amb un pla de seguiment ambiental anual del projecte que inclogui la fase prèvia a les obres, les obres, el funcionament del camp de boies, la retirada dels elements desmuntables, període sense funcionament i la instal·lació a la temporada següent, i al pressupost de projecte hi ha de constar la partida corresponent al seguiment, detallant el cost de totes les mesures del seguiment que impliquen cost.

Dit seguiment ha d'incloure, a més de tot el referit a seguiment d'aquest informe i del que s'ha determinat al document ambiental sobre mesures, seguiment i registres:

-Apartat del seguiment sobre localització o no d'exemplars vius de nacra (Pinna nobilis), espècie protegida en situació crítica, i també de nacra de roca (Pinna rudis), i mesures dutes a terme al respecte.

-Apartat de seguiment sobre detecció o no de la presència de cetacis, aus marines o tortugues marines durant l'execució del projecte, i mesures dutes a terme en conseqüència.

-Apartat amb informe i conclusions sobre les tasques de retirada dels morts de formigó i comprovació de l'evolució futura del lloc, amb fotografies abans de la seva retirada, del lloc després de la retirada i del lloc anualment.

-Estudi sobre l'estat de conservació dels hàbitats i les espècies abans de la instal·lació del camp de fondeig, durant el seu funcionament, després del funcionament i a l'època de repòs, amb monitorització de: la posidònia; espècies marines; qualitat de les aigües amb analítiques de nutrients, matèria orgànica i contaminants; i de cada punt on s'ha ubicat l'ancoratge ecològic, amb informe i conclusions de dit estudi per part del tècnic ambiental expert en fons marí. El resultat d'aquest informe serà determinant per Ports IB per prendre la decisió de continuar amb el camp de boies anualment i només es continuarà si la praderia de posidònia presenta un estat de conservació favorable complint amb la directiva europea d'Hàbitats.

-Durant els dos primers anys de funcionament del camp de boies instal·lat, s'ha de realitzar un estudi de capacitat de càrrega biològica de la zona i avaluar el número de boies compatible amb la conservació de l'hàbitat d'interès comunitari 1120* Posidònia oceànica. A més, les dades obtingudes durant aquests dos anys també hauran de permetre calcular la demanda real de la instal·lació. En funció del resultat de l'estudi s'ha de concloure per part del tècnic ambiental expert en fons marí si existeix o no la conveniència de reduir el nombre de punts de fondeig. Per calcular la capacitat de càrrega biològica de la zona es recomana aplicar les indicacions incloses a l'informe del Servei de Planificació al Medi Natural del tràmit d'avaluació ambiental estratègica del Pla de Ports de les Illes Balears (recollides al punt 12 de les consideracions tècniques de l'informe del Servei de Planificació al Medi Natural de data 18 de maig de 2023 sobre el projecte bàsic del camp de boies a Cala d'Hort, expedient de la CMAIB núm. 13a/2023).

-A més dels registres de seguiment que inclou el document ambiental s'han d'afegir més registres: el nombre de fulletons de bones pràctiques ambientals editats i del nombre dels distribuïts (1 per embarcació); nombre d'inspeccions realitzades per agents amb autoritat i nombre de sancions; nombre d'incidents detectats per abocaments de residus, tant sòlids com líquids; nombre d'incidents per afecció a la posidònia; nombre d'incidents d'afecció a la fauna marina i/o a aus marines (dades de nidificació).

-D'acord amb l'article 52.2 de la Llei 21/2013 es trametrà a la CMAIB un informe de seguiment sobre el compliment de les condicions.

-S'haurà de trametre còpia de l'informe de seguiment al Servei de Planificació al Medi Natural o òrgan competent en matèria de Xarxa Natura 2000, juntament amb un informe de les mesures preses en el replanteig del projecte.

6. En la realització de les obres i/o execució del projecte:

-S'ha d'instal·lar una cortina o barrera protectora anti-terbolesa durant les obres que eviti que la resuspensió de sediments pugui afectar a la resta de la praderia i comunitats marines.

-Els residus que es localitzin a la zona del camp de boies durant la fase d'execució s'han de retirar i entregar al seu corresponent gestor autoritzat.

-Els ancoratges ecològics s'han d'ubicar sempre que sigui possible a clarianes d'arena i zones de la pradera desproveïdes de vegetació, evitant la seva ubicació sobre pradera de posidònia i comunitats marines, que haurà de quedar reflectit al pla de seguiment.

-En cas de localitzar exemplars vius de nacra (Pinna nobilis), espècie protegida en situació crítica, i també de nacra de roca (Pinna rudis), es recollirà al pla de seguiment i es trametrà aquesta informació al Servei competent en Protecció d'Espècies de la Conselleria competent en medi ambient.

-En cas de detectar la presència de cetacis, aus marines o tortugues marines durant l'execució del projecte, s'hauran de seguir les ordres de l'expert ambiental, que poden consistir en l'aturada temporal de l'execució, i s'ha de recollir al pla de seguiment ambiental.

-La retirada dels morts de formigó i del tots els elements que formen dit fondeig (cadenes, cordes,etc.) s'ha de fer amb el control ambiental d'un expert subaquàtic sobre fons, hàbitats i espècies marines. Únicament s'han de retirar aquests morts si no causarà més perjudici ambiental la seva retirada que deixar-los. S'ha de reflectir el procés al pla de seguiment.

En cas que no es redacti un projecte executiu que compleixi tots els condicionants indicats, el projecte executiu de camp de boies s'ha de sotmetre a avaluació d'impacte ambiental ordinària perquè podria tenir efectes significatius sobre el medi ambient d'acord amb l'article 47.2.a) de la Llei 21/2013, i el present informe d'impacte ambiental servirà de document d'abast i s'haurà de consultar a les mateixes administracions ja consultades i seguir la tramitació de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental. Cobrarà molta importància l'anàlisi d'alternatives que ha de justificar ambientalment l'alternativa elegida i el pla de vigilància ambiental que haurà d'incorporar, com a mínim, tot l'indicat sobre el seguiment a incorporar al projecte executiu.

Es recorda que:

-El projecte està sotmès a l'autorització ambiental a què es refereix el decret de posidònia que haurà d'emetre la Direcció general competent en matèria d'Espais Naturals i Biodiversitat, tal i com s'estableix a l'article 5.2: «Quan correspongui a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears l'autorització de l'article 61 de la Llei 42/2007, l'ha d'atorgar la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, a través de la Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat, que ha de tenir en compte les prescripcions d'aquest Decret i les que s'estableixin, si és el cas, en el marc dels procediments d'avaluació ambiental».

-S'hauran de tenir en compte bones pràctiques per tal de minimitzar la contaminació atmosfèrica:

https://www.caib.es/sites/atmosfera/ca/l/documents_dinteres_qualitat_de_laire-780/?mcont=3180

Segon. Es publicarà el present informe d'impacte ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al Comitè d'Avaluacions Ambientals (AA).

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 25 d'agost de 2023)

La directora general de Coordinació i Harmonització Urbanística Maria Paz Andrade Barberá Per suplència de la presidència de la CMAIB (BOIB núm. 106 de 29 de juliol 2023)