Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 548828
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre el Pla especial PE 2 Vicari Far de complementació de serveis (TM Artà) (176e-2022)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 2 de juny de 2023, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),

RESOLC FORMULAR

L'informe ambiental estratègic sobre el Pla especial PE 2 Vicari Far de complementació de serveis (TM Artà), en els termes següents:

1. Determinació de la subjecció a avaluació ambiental i tramitació

En data 20 de setembre de 2019 l'Ajuntament d'Artà va formular consulta a la Comissió Balear de Medi Ambient en relació a la tramitació ambiental del present Pla especial, de la que es va rebre resposta el 7 de novembre de 2019 (RGE 7865) informant la seva subjecció a l'avaluació ambiental estratègica simplificada.

L'Ajuntament d'Artà ha presentat sol·licitud d'avaluació ambiental estratègica (AAE) simplificada de modificació puntual de les Normes subsidiàries (NS), aprovades definitivament per la CIOTUPH en data 28 de maig de 2010 (BOIB n. 91 de data 17/06/2010 i correcció d'errors BOIB n. 94 de data 22/06/2010) i complementació de prescripcions en data 30 d'octubre de 2015 (BOIB n.167 de data 12/11/2015). Les NS estableixen la figura de Pla Especial per al desenvolupament de la zona del carrer del Vicari Far. Es tracta de terrenys classificats com a sòl urbà sense urbanització consolidada.

Aquesta modificació està emparada per la Llei 12/2017, de 29 de desembre d'Urbanisme de les Illes Balears (LUIB) i en el Reglament general d'ordenació i ús del sòl per a l'illa de Mallorca (RLOUSM), en el seu article 170 i 171 de revisió o modificació d'alteració del contingut d'un planejament urbanístic, que defineix la modificació del planejament general, qualsevol “alteración mediante la introducción de cualquier tipo de cambio en sus determinaciones, incluidos los cambios en la clasificación del suelo y los sistemas generales,siempre que no comprometan su revisión en los términos que establece el anterior artículo 170.”, Aquesta proposta s'ha de considerar una modificació del planejament urbanístic vigent, ja que preveu un canvi aïllat de qualificació a sòl rústic, delimitant un sistema general a sòl rústic per a punt verd. Es tracta, per tant, d'un canvi o modificació puntual que, en cap cas, suposa una alteració del model territorial ni modificació substancial del PGOU de Pollença.

Segons l'art. 12, apartat 4, lletra a, del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears: «seran objecte d'avaluació ambiental estratègica simplificada les modificacions esmentades en l'apartat 2 d'aquest article, quan siguin de caràcter menor, en els termes que es defineixen en l'article 5 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental».

Per tant, la modificació del planejament referida s'ha de tramitar com a una AAE Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol I d'avaluació ambiental estratègica de plans i programes, del Títol II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Analitzat el contingut del DAE que figura a l'article 29 de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental, s'entén que la documentació aportada per l'òrgan substantiu és correcta.

2. Descripció i ubicació de la modificació puntual de les Normes subsidiàries del Pla especial PE 2 Vicari Far de complementació de serveis (TM Artà).»

La modificació del Pla Especial PE 2 Vicari Far consisteix en la complementació dels serveis del carrer Vicari Far des del carrer del Tren fins al límit del sòl urbà, que inclou les finques que donen façana. La superfície del sector és de 5.353 m².

Les actuacions per desenvolupar segueixen els criteris vigents a les NS d'Artà i conformen l'objecte del present Pla Especial:

1. Xarxa viària: El carrer disposa d'algunes zones amb pavimentació de formigó i d'altres no disposen de cap mena de pavimentació. S'ha de realitzar una pavimentació homogènia en tot l'àmbit. Així mateix, pel que fa a les voravies, s'ha de completar la seva construcció al llarg de tot l'àmbit d'acord amb la normativa de barreres arquitectòniques o s'han d'eliminar per a la configuració de plataforma única, tot d'acord amb la normativa vigent d'eliminació de barreres arquitectòniques. a connexió a peu des del carrer del Vicari Far fins al carrer del Tren es fa mitjançant un espai no urbanitzat i sense ajustar-se a la normativa de barreres arquitectòniques. Hi ha un desnivell aproximat de 1,35 m.

2. Xarxa de proveïment d'aigua: actualment hi ha una xarxa rudimentària d'abastament d'aigua potable provinent del carrer de Joan Lluís Estelrich. Les finques no edificades no disposen de proveïment d'aigua potable. Cal executar una nova xarxa d'abastament d'aigua potable en tot el sector, amb la previsió d'escomeses en cada una de les finques, edificada o no. El subministrament s'ha de realitzar mitjançant la connexió de la nova xarxa a la canonada d'aigua potable del carrer del Tren, de diàmetre 90 mm, recentment executada.

3. Xarxa de sanejament: algunes finques tenen sanejament, que connecta amb la xarxa d'evacuació del carrer de Joan Lluís Estelrich. La major part de finques no tenen evacuació del sanejament. S'ha d'executar una nova xarxa de sanejament en tot l'àmbit, amb execució d'escomeses en cada una de els finques. La connexió amb la xarxa general s'ha de realitzar pel carrer del Tren, on es va deixar preparada l'escomesa per aquesta connexió futura.

4. Xarxa d'aigües pluvials: No hi ha cap mena d'instal·lació d'aquest tipus a tot l'àmbit. S'ha d'executar la nova xarxa d'aigües pluvials que reculli la pluja que cau sobre el vial i s'han de deixar escomeses en cada una de les finques per tal que hi puguin connectar les pluvials pròpies, provinents de patis interiors, de cobertes i el vessant del depòsit de pluvials. L'evacuació de les aigües pluvials s'ha d'efectuar per les xarxes existents en els carrers del Tren i de Joan Lluís Estelrich.

5. Subministrament d'energia elèctrica: algunes de les finques del carrer del Vicari Far disposen de servei de subministrament d'energia elèctrica. El projecte de dotació de serveis ha de contemplar el subministrament d'energia elèctrica a la totalitat de les finques de l'àmbit.

6. Enllumenat públic: actualment hi ha enllumenat públic al carrer del Vicari Far. S'ha de revisar l'enllumenat públic existent i determinar si cal fer alguna actuació de millora o substitució de l'actual, tenint en compte les millors tecnologies disponibles pel que fa a l'estalvi energètic, tant amb els sistemes de control com amb les lluminàries i les làmpades.

7. Espais lliures públics: no hi ha espais lliures públics previstos al planejament a l'àmbit objecte del Pla especial. 

1. Avaluació d'efectes previsibles

El DAES no fa una identificació detallada dels impactes rellevants durant l'execució del pla. Encara així, els impactes de l'execució d'aquesta modificació son mínims, i es limiten, excepte per les emissions lumíniques, quasi totalment a la fase d'execució.

De les descripcions i anàlisi de l'actuació es preveuen les afeccions inclou: increment de la pols i de partícules en suspensió durant l'execució de les obres de la infraestructura, increment de la contaminació durant l'execució d'obres, alteració de la morfologia i artificialització dels terrenys, afecció del drenatge superficial, possibilitat de contaminació de sòls i hidrologia subterrània per abocaments accidentals en el cas que no es prenguessin les mesures adequades, i increment del consum del recurs d'energia i aigua.

Si bé alguns impactes són permanents, s'han de considerar la reduïda dimensió dels mateixos i la necessitat i obligació de complementar els serveis esmentats als solars del carrer Vicari Far des del carrer del Tren fins al límit del sòl urbà.

4. Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

En data 07 i 09 de desembre de 2022, la CMAIB remet sol·licitud de consulta a les següents administracions i interessats previsiblement afectats:

- Servei de d'Estudis, Servei de Gestió del Domini Públic Hidràulic, i Servei de Planificació i Servei d'Aigües Subterrànies de la Direcció General de Recursos Hídrics de la Conselleria de Medi Ambient i Territori (en endavant CMAT).

- Servei d'Ordenació del Territori i Urbanisme de la Direcció general de Territori i Paisatge de la CMAT.

- Servei de Protecció d'Espècies del Departament de Medi Natural de la Gestió Direcció general d'Espais Naturals i Biodiversitat de la CMAT.

- Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció general d'Energia i Canvi Climàtic de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica.

- Direcció Insular de Territori i Paisatge del Departament de Territori del Consell de Mallorca.

- Direcció Insular de d'Urbanisme del Departament de Territori del Consell de Mallorca.

A continuació es resumeix el contingut dels informes rebuts per la CMAIB:

Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica

- El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció general d'Energia i Canvi Climàtic, el 03 de juny, va informar (001/23 CA):

«Conclusions

-S'ha d'incorporar la perspectiva climàtica en el procés d'avaluació ambiental, una anàlisi del seu impacte sobre les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle directes i induïdes, així com mesures destinades a minimitzar-les o compensar-les en cas que no es puguin evitar, una anàlisi de la vulnerabilitat actual i prevista davant els efectes del canvi climàtic i mesures destinades a reduir-la, una avaluació de les necessitats energètiques del seu àmbit d'actuació i la determinació de les mesures necessàries per minimitzar-les i per garantir la generació d'energia d'origen renovable.

-Es recomana implantar un sistema de recollida d'aigües pluvials que inclogui el seu aprofitament donada la previsible futura escassesa d'aigua i l'alt cost energètic que suposa la dessalinització d'aigua marina.»

Conselleria de Medi Ambient i Territori

-El Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció general d'Espais Naturals i Biodiversitat, el 19 d'octubre de 2022, va informar:

«Consideracions tècniques

(...) Segons la informació disponible al servei de protecció d'espècies, a la zona on s'ubica el carrer Vicari Far hi ha constància de la presencia de les següents especies protegides:

  • Especies incloses al Llistat d'Espècies Silvestres en Regim de Protecció Especial (RD 139/2011): Banyarriquer, Cercambyx cerdo myrbekii; Ratapinyada deis graners, Eptesicus serotinus; Ratapinyada gran, Myotis myotis; Ratapinyada comuna, Pipistrellus pipistrellus.
  • No hi ha constància de la presencia de cap niu de rapinyaire a menys de 1000 metres de distancia de la zona d'actuació.

8. Segons el criteri del Servei de Protecció d'Espècies, no és de preveure que les actuacions projectades puguin suposar un efecte negatiu sobre les especies presents a la zona sempre que es portin a terme les mesures previstes així com el pla de vigilància ambiental.

Conclusió

Per tot això, inform FAVORABLEMENT el Pla especial PE 2 Vicari Far de complementació de serveis T.M. Artà»

-El Servei d'Estudis Territorials de la Direcció general de Territori i Paisatge de la Conselleria de Medi Ambient i Territori, el 21 d'octubre de 2022, va informar:

«Conclusió

Examinat el contingut la documentació presentada, aquest no afecta cap aspecte de l'ordenació urbanística o territorial sobre el qual, en funció de les competències que ostenta, hagi de pronunciar-se aquesta Direcció General, per la qual cosa no precedeix assenyalar cap observació sobre el mateix.»

 

Consell insular

-El Servei d'Ordenació del Territori del Consell de Mallorca, el 14 de febrer de 2023, va informar:

«Conclusions

Ateses les consideracions formulades a l'apartat anterior, des del punt de vista de l'ordenació de territori i del paisatge, es realitzen les observacions següents:

1) Es recorda que resta pendent la sol·licitud formal de l'informe d'aquest servei previst al règim de suspensió de llicències i autoritzacions en relació amb la modificació núm. 3 del PTIM. Això no obstant, en aquest informe es fan avinent les observacions al respecte que es desprenen de la documentació tramesa fins al moment.

2) En la documentació d'aprovació inicial d'aquest planejament s'ha de millorar l'anàlisi i justificació de la coherència i compatibilitat de la proposta amb el contingut dels instruments d'ordenació territorial d'aplicació, tal i com es determina en la norma 73 de PTIM segons es desprèn de la redacció conferida perla MOD 3 PTIM.

3) Es recorda que d'acord amb l'apartat 1.c de la norma 7 (quinquies) de la MOD 3 del PTIM s'estableix que en el cas d'instruments d'ordenació detallada, l'avaluació d'impacte paisatgístic es realitzara mitjançant un document denominat "Estudi d'integració paisatgística de plans de detall" (EIP).

Aquest informe s'emet en aplicació de les competències en matèria d'ordenació territorial i paisatge, sense perjudici de les consideracions que es puguin formular des d'altres àrees de l'administració dins l'abast de les competències que tinguin atribuïdes.»

5. Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d'avaluació ambiental

Una vegada analitzats els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, no es preveu que aquesta modificació de caràcter menor del planejament municipal d'Artà tengui efectes significatius sobre el medi ambient, ja que afecta un àmbit de reduïda extensió de caràcter municipal, amb l'objecte d'adaptar-se a la normativa.

En tot cas, es considera que s'han de detallar les mesures ambientals incorporades al DAE per a minimitzar aquests impactes, que s'inclouran al pla de vigilància ambiental així com el seu seguiment ambiental. Així mateix, s'haurà de tenir en compte les mesures proposades per les administracions consultades.

Conclusions de l'informe ambiental estratègic

Primer. No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària la modificació del Pla especial PE 2 Vicari Far de complementació de serveis (TM Artà) de les Normes subsidiàries de l'Ajuntament d'Artà, sempre que es compleixin les mesures proposades tant al Document Ambiental redactat per la geògrafa Neus Lliteras Reche i l'ambientòloga Ana Delgado Núñez per sol·licitud de l'entitat Gest Ambiental el 22 d'octubre de 2022, i els condicionants següents:

- En el pla de vigilància ambiental s'inclourà d'incorporar la perspectiva climàtica amb una anàlisi del seu impacte sobre les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle directes i induïdes, així com mesures destinades a minimitzar-les o compensar-les en cas que no es puguin evitar, una anàlisi de la vulnerabilitat actual i prevista davant els efectes del canvi climàtic i mesures destinades a reduir-la, una avaluació de les necessitats energètiques del seu àmbit d'actuació i la determinació de les mesures necessàries per minimitzar-les i per garantir la generació d'energia d'origen renovable.

- Incloure en el pla de vigilància ambiental mesures concretes per reduir les emissions de partícules, soroll i gasos d'efecte hivernacle durant la fase d'execució, així com per evitar abocaments accidentals de substàncies contaminants al sol.

- Incloure en el pla de vigilància ambiental mesures concretes per reducció de consum energètic (per exemple lluminàries/fanals amb plaques fotovoltaiques), utilització de paviment permeable allà on fos viable, i viabilitat i utilitat de l'emmagatzematge de l'aigua de pluja per a un ús municipal.

- El sistema de drenatge de recollida pluvial ha de incloure sistemes per minimitzar l'impacte de les aigües pluvials a les xarxes de sanejament i drenatge.

Es recorda:

- L'obligació del compliment dels preceptes indicats pel Consell Insular de Mallorca en relació amb l'ordenació territorial i paisatge de les seves competències a l'informe del Servei d'Ordenació del Territori.

- L'obligació del compliment de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètic i de la Llei 3/2005, de 20 d'abril, de protecció del medi nocturn de les Illes Balears.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al comitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament: 25 d´agost de 2023)

La directora general de Coordinació i Harmonització Urbanística

Maria Paz Andrade Barberá Per suplència del president de la CMAIB (BOIB núm. 106 de 29 de juliol 2023)