Secció II. Autoritats i personal
Subsecció segona. Oposicions i concursos
AJUNTAMENT DE PALMA
Núm. 548056
Departament de Personal. Negociat de Selecció i Provisió. Convocatòria del procediment selectiu per cobrir 2 places vacants de Major de Policia Local de Palma
La Regidora d'Hisenda, Funció Pública i Govern Interior, p.d. Decret de batlia núm. 15.177 de 18 d' agost de 2023, ha resolt el següent:
PRIMER.- Convocar concurs oposició pel sistema de promoció externa per cobrir 2 places de la categoria de Major de la Policia Local de Palma, vacants a la plantilla de personal funcionari d'aquest Ajuntament, pertanyents a l'Escala d'Administració Especial, Subescala Serveis especials, Escala tècnica de la policia local, Grup A, Subgrup A1, dotades pressupostàriament i corresponents a l'oferta pública d'ocupació corresponent a l'exercici 2021 i 2022.
SEGON.- Aprovar les bases específiques que regiran aquesta convocatòria, que s'adjunten.
TERCER.- El termini de presentació d'instàncies serà de vint dies hàbils, comptadors a partir de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE), prèvia publicació íntegra en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
QUART.- Les instàncies s'hauran de dirigir al Molt Honorable Senyor Batle en la forma establerta en la base tercera de les bases generals que regeixen aquesta convocatòria que es varen publicar al BOIB núm. 129, de 21 de setembre de 2019, així com en base setena de les bases especifiques que s'aproven amb aquest decret.
CINQUÈ.- No es podrà declarar superat el procés selectiu a un número d'aspirants superior al de la plaça convocada.
BASES ESPECÍFIQUES DE LA CONVOCATÒRIA DEL PROCÉS SELECTIU PER COBRIR COM A PERSONAL FUNCIONARI DE CARRERA DUES PLACES VACANTS DE LA CATEGORIA DE MAJOR DE LA POLICIA LOCAL DE L'AJUNTAMENT DE PALMA PER PROMOCIÓ EXTERNA
1. OBJECTE, CARACTERÍSTIQUES I PROCEDIMENT DE SELECCIÓ
L'objecte d'aquesta convocatòria és seleccionar com a personal funcionari de carrera, 2 places de la categoria de major de policia local, vacants i dotades pressupostàriament, corresponents a l'Oferta Pública d'ocupació corresponent a l'exercici 2021 i 2022.
Les característiques d'aquestes places són:
2. NORMATIVA APLICABLE
Aquest procés selectiu es regirà per les prescripcions contingudes en aquestes bases específiques i en allò no previst, per les bases generals que han de regir les convocatòries de proves selectives per cobrir places vacants de la plantilla de personal funcionari de l'Ajuntament de Palma, publicades en el BOIB núm. 129, de 21 de setembre de 2019, per la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, modificada per la Llei 11/2017, de 20 de desembre; pel Decret 40/2019, de 24 de maig, pel que s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears; pel Decret llei 6/2021 de 9 de juliol, de modificació de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears; pel Decret llei 6/2022, de 13 de juny, de noves mesures urgents per reduir la temporalitat en l'ocupació pública de les Illes Balears, pel Reial Decret Legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel que s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut bàsic de l'empleat públic; per la Llei 3/2007, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, per l'Ordre PCI/154/2019, de 19 de febrer, per la qual es publica l'Acord del Consell de Ministres de 30 de novembre de 2018, pel qual s'aproven instruccions per a actualitzar les convocatòries de proves selectives de personal funcionari, estatutari i laboral, civil i militar, en ordre a eliminar certes causes mèdiques d'exclusió en l'accés a l'ocupació pública i per la resta de normativa que li sigui d'aplicació.
Així mateix, seran d'aplicació supletòria, quan no contradiguin el disposat en la normativa esmentada en el paràgraf anterior, aquells preceptes recollits en l'Acord de Junta de Govern de 18 de novembre de 2014, mitjançant el que s'aprovaren les directrius sobre la constitució i el funcionament dels tribunals de selecció de personal funcionari de l'Ajuntament de Palma.
3. CATEGORIA I COMPOSICIÓ DEL TRIBUNAL QUALIFICADOR
3.1.- CATEGORIA DEL TRIBUNAL: Als efectes prevists en el Reial Decret 462/2002, de 24 de maig, relatiu a indemnitzacions per raó de servei, el Tribunal queda classificat en la categoria de primera.
3.2.- PRINCIPIS GENERALS I COMPOSICIÓ DEL TRIBUNAL QUALIFICADOR.
a) L'òrgan de selecció és col·legiat i la composició s'ajustarà als principis d'imparcialitat i professionalitat dels seus membres i es procurarà, així mateix, el principi de representació equilibrada de dones i homes, excepte per raons fundades i objectivament motivades.
b) La composició del tribunal serà predominantment tècnica; tots els seus membres han de tenir titulació igual o superior a les exigides per a l'accés a les places convocades.
c) La pertinència als òrgans de selecció serà sempre a títol individual; no es podrà exercir aquesta representació per compte aliena.
d) El regidor de l'Àrea d'Hisenda, Innovació i Funció Pública de l'Ajuntament de Palma ha de nomenar els membres del tribunal i els seus suplents, que s'han de publicar en el tauler d'anuncis de la web d'aquest Ajuntament.
e) El tribunal qualificador estarà constituït per cinc membres i el mateix nombre de suplents:
f) El tribunal podrà acordar la incorporació en les tasques de personal assessor o especialista en totes o alguna de les proves, que poden actuar amb veu, però sense vot.
g) Podran assistir, amb veu però sense vot, les persones representants de les organitzacions sindicals per efectuar funcions de vigilància del desenvolupament del procés selectiu. Les persones representants sindicals que participen en el procediment selectiu han de pertànyer a organitzacions sindicals que tinguin la consideració de més representatives i que compten amb més del 10% de representants en l'Ajuntament de Palma, amb un màxim d'un representant per cada sindicat amb el límit de quatre membres.
h) Abstenció i recusació.
Els membres del tribunal hauran d'abstenir-se d'intervenir, i així ho notificaran a l'autoritat convocant, quan concorri alguna de les circumstàncies previstes en l'article 23.2 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, o si han realitzat tasques de preparació de persones aspirants a proves selectives d'accés a les places de què es tracta en els cinc anys abans a la publicació de la convocatòria. Així mateix, les persones aspirants podran recusar als membres del tribunal quan es doni alguna de les circumstàncies esmentades en el paràgraf anterior, d'acord amb el que es preveu a l'article 24 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre.
i) Constitució i actuació.
El Tribunal no pot constituir-se ni actuar sense l'assistència de més de la meitat dels seus membres, titulars o suplents indistintament, ni sense president/a ni secretari/ària. Les decisions adoptades pel tribunal es poden recórrer en les condicions que estableix l'article 121 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
El tribunal continuarà constituït fins que es resolguin les reclamacions plantejades o els dubtes que es puguin suscitar en el procés selectiu i en tot cas, fins que es faci la valoració final de la fase de pràctiques.
Els membres del tribunal estaran facultats per resoldre les qüestions que puguin presentar-se durant la realització de les proves, per a adoptar els acords necessaris que assegurin el degut ordre en aquestes, en tot el no previst en les bases de la convocatòria, i per a l'adequada interpretació de les bases.
El tribunal adoptarà els seus acords per majoria dels membres presents en cada sessió. En cas d'empat, es repetirà la votació fins a una tercera vegada, en la que, si persisteix l'empat, el dirimirà el president amb el seu vot. Per a les votacions es seguirà l'ordre establert en el decret de nomenament dels membres del tribunal, votant en darrer lloc, el president.
El tribunal adoptarà les mesures oportunes per garantir, sempre que sigui possible, que tots els exercicis de l'oposició es corregeixen sense conèixer la identitat de les persones aspirants.
j) Actes del Tribunal.
El/la secretari/ària del Tribunal aixecarà acta de totes les seves sessions, tant de constitució com de celebració d'exercicis, com de la correcció i avaluació d'aquests, així com de la deliberació dels assumptes de la seva competència, on es farà constar també les qualificacions dels exercicis, les incidències i votacions que es produeixin. Les actes hauran de ser aprovades i subscrites per totes les persones que hagin participat, tant pels membres del tribunal com pel personal assessor. Les actes numerades i rubricades constituiran l'expedient, que reflectirà el procediment selectiu dut a terme. Una vegada finalitzat el procés selectiu, el/la secretari/ària del tribunal remetrà al departament de Recursos Humans l'expedient, degudament ordenat i foliat, juntament amb tota la documentació de les proves realitzades.
4. REQUISITS DE LES PERSONES ASPIRANTS
4.1. Les persones aspirants hauran de reunir, en la data d'expiració del termini assenyalat per a la presentació de sol·licituds, les condicions següents:
1. Tenir la nacionalitat espanyola.
2. Tenir divuit anys complerts.
3. Estar en possessió del títol universitari de grau o equivalent.
4. Tenir la condició de personal funcionari de carrera en algun dels cossos de policia local de les Illes Balears i l'antiguitat que s'especifica a continuació, en la categoria d'origen:
5. No haver estat separat del servei de l'administració local, autonòmica o estatal ni estar inhabilitat per a l'exercici de la funció pública.
6. No tenir antecedents penals per delictes dolosos.
7. Posseir els permisos de conduir A2 i B en vigor.
8. Compromís mitjançant declaració expressa de dur armes i en el seu cas, utilitzar-les.
9. Tenir el nivell B2 de coneixements de llengua catalana, de conformitat amb l'establert en l‘article 3.b) del Decret 11/2017. Els certificats seran els expedits per l'Escola Balear de Administració Pública, o els expedits o homologats per la Conselleria competent en matèria de política lingüística, o els reconeguts segons l'Ordre del Conseller d'Educació, Cultura i Universitats de 21 de febrer de 2013 per la que es determinen els títols, diplomes i certificats de coneixements de llengua catalana de la Direcció General de Cultura i Joventut.
10. No patir cap malaltia o defecte físic o psicofísic que impedeixi o minvi el desenvolupament correcte de les funcions. A aquest efecte s'ha de presentar un certificat mèdic que acrediti l'aptitud per desenvolupar les funcions pròpies de la categoria a la qual s'accedeix.
4.2. Amb caràcter previ a la presa de possessió, les persones interessades han de manifestar que no exerceixen cap lloc o activitat en el sector públic dels que delimita la Llei 53/84, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques, i que no reben pensió de jubilació, retir u orfandat. Si realitzen alguna activitat privada, inclosa la de caràcter professional, ho hauran de declarar en el termini de deu dies naturals comptats a partir del dia de la presa de possessió, perquè la Corporació acordi la declaració de compatibilitat o incompatibilitat.
4.3. Les persones aspirants han de reunir els requisits establerts en aquestes bases a la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds i mantenir-los durant tot el procés selectiu. En aquest sentit, es poden efectuar les comprovacions oportunes durant tot el procés. En cas de què, una vegada que s'hagi prendre possessió de la vacant, es donassin una o vàries causes d'exclusió es podrà revocar el nomenament.
5. DRETS D'EXAMEN
Els drets d'examen seran de 26.52 euros que les persones interessades hauran d'abonar dins del termini d'admissió d'instàncies (Ordenança fiscal reguladora de la Taxa per optar a proves de selecció de personal), mitjançant el document d'autoliquidació que les Oficines d'Atenció a la Ciutadania (OAC) els entregaran en presentar la sol·licitud d'admissió a la convocatòria. També es poden abonar per gir postal a les oficines de correus o amb targeta financera a la mateixa OAC.
El pagament dels drets d'examen no suposa en cap cas el tràmit de presentació de la sol·licitud a l'Administració dins del termini establert. No procedeix la devolució de l'import íntegre satisfet en concepte de taxa per drets d'examen, en els supòsits d'exclusió de les proves selectives per causes imputables a les persones interessades. No obstant això, es tornarà la taxa quan, per causes no imputables al subjecte passiu, l'activitat tècnica i/o administrativa que constitueix el fet imposable de la taxa no es realitzi.
6. ANUNCIS
Els anuncis successius relatius al procés de selecció es publicaren únicament en la web municipal <www.palma.cat>.
7. PRESENTACIÓ DE SOL·LICITUDS I DOCUMENTACIÓ
7.1. Presentació de sol·licituds
Les persones aspirants a les proves selectives hauran d'emplenar l'imprès establert per l'Ajuntament de Palma, que se'ls facilitarà a les Oficines d'Atenció a la Ciutadania d'aquest Ajuntament. Així mateix, l'esmentat imprès podrà obtenir-se a través d'Internet consultant la pàgina web <www.palma.cat>.
Les sol·licituds s'han de dirigir al Batle i es podran presentar a qualsevol de les Oficines d'Atenció a la Ciutadania de l'Ajuntament de Palma o en qualsevol de les formes previstes a l'art. 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques, dins el termini de vint dies hàbils comptats a partir del dia següent al de la publicació de l'anunci de l'extracte d'aquesta convocatòria, en el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE), prèvia publicació íntegra en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
7.2. Presentació de requisits
A més de les dades de caràcter personal i professional que han de constar en la sol·licitud, les persones interessades han d'adjuntar la documentació que s'indica a continuació:
7.3. Amb la formalització i presentació de la sol·licitud, la persona aspirant dona el seu consentiment al tractament de les dades de caràcter personal que són necessaris per a prendre part en la convocatòria i per la resta de la tramitació del procés selectiu, d'acord amb la normativa vigent en matèria de Protecció de dades de caràcter personal.
7.4. Les persones aspirants quedaran vinculades a les dades que es facin constar en la seva sol·licitud. El domicili i telèfon que figuren en la mateixa es consideraran vàlids a efectes de notificacions, essent responsabilitat exclusiva de les persones candidates, tant les errades descriptives, com la no comunicació durant el procés de selecció de qualsevol canvi en les dades de la sol·licitud.
8. ADMISSIÓ DE LES PERSONES ASPIRANTS
En el termini màxim de deu dies hàbils, a comptar des de la finalització del termini de presentació de sol·licituds, l'autoritat convocant o la que tingui la delegació, dictarà resolució per la qual s'aprova la llista provisional de persones admeses i excloses. Aquesta relació es publicarà en el tauler d'anuncis electrònic d'edictes i anuncis de la pàgina web <www.palma.cat> d'aquest Ajuntament, amb expressió del nom de les persones aspirants admeses i excloses i en el seu cas, de la causa de la no admissió. La corresponent resolució indicarà el lloc, la data i l'hora d'inici del procés selectiu. Als efectes d'allò establert en la present convocatòria, s'entenen com a causes d'exclusió no esmenables imputables a la persona aspirant:
En tot cas, amb el fi d'evitar errades i si es produeixen, possibilitar-ne l'esmena dins el termini i en la forma escaient, les persones interessades han de comprovar no sols que no figuren en la relació de persones excloses, sinó que a més, els seus noms consten en la relació pertinent de persones admeses.
Per esmenar el possible defecte, adjuntar els documents que siguin preceptius, o presentar reclamacions, es disposarà d'un termini de deu dies hàbils, a comptar des de l'endemà de la publicació de la resolució indicada en la web municipal. Les persones sol·licitants que dins del termini assenyalat no esmenin els defectes justificant el seu dret a ser admeses, seran definitivament excloses del procés selectiu. Si no es presenten esmenes, es considerarà elevada a definitiva la llista provisional de persones admeses i excloses, i no serà necessari tornar-la a publicar.
Si es presenten reclamacions, seran acceptades o rebutjades mitjançant la resolució que aprovi la llista definitiva dins del termini màxim de 10 dies hàbils, que es publicarà, així mateix, en la web municipal. Aquesta darrera publicació servirà de notificació a efectes d'impugnacions i recursos.
Les errades de fet poden ser esmenades en qualsevol moment, d'ofici o a petició de la persona interessada.
El fet de constar en la llista de persones admeses no implica el reconeixement de què es compleixen els requisits dels interessats per participar en aquesta convocatòria. Les persones que superin el procés selectiu han de presentar la documentació acreditativa dels requisits generals i específics que s'indiquen en l'apartat 4 d'aquesta convocatòria, amb caràcter previ al seu nomenament.
9. PROCÉS SELECTIU
Aquest procés selectiu es realitza pel sistema de concurs- oposició, seguit d'un període de pràctiques.
9.1. FASE D'OPOSICIÓ
La fase d'oposició del procés selectiu, que constituirà un 60% de la puntuació total del procés selectiu, consistirà en la superació de les següents quatre proves, que es realitzaran amb l'ordre establert a les bases:
Totes les proves de l'oposició són de caràcter obligatori i eliminatori. És necessari superar la prova anterior per a poder passar a la següent.
L'ordre d'actuació de les persones aspirants vindrà determinat alfabèticament pels llinatges.
Les persones aspirants seran convocades per a cada exercici mitjançant el sistema de crida única i seran excloses de les proves selectives aquelles persones que no hi compareguin, manco els casos degudament justificats i lliurement apreciats pel Tribunal.
9.1.1. Prova de coneixements tipus test
Aquesta prova consta de 2 exercicis que es poden realitzar en una sola sessió:
1r exercici. Consisteix en respondre per escrit les preguntes d'un qüestionari de 100 preguntes amb quatre respostes alternatives, de les quals solament una és correcta; serà proposat pel tribunal qualificador i es designarà per sorteig públic entre 3 alternatives diferents, que estaran relacionades amb els 50 temes que figuren en l'annex I de la convocatòria. La valoració d'aquesta prova és de 0 a 20 punts i s'ha d'obtenir un mínim de 10 punts per superar-la. La durada màxima de la prova serà de 120 minuts.
Les preguntes no resoltes no es valoraran. Les preguntes amb resposta errònia o que presenti més d'una resposta es penalitzarà amb un quart del valor assignat a la resposta correcta.
Per efectuar la qualificació de l'exercici s'aplicarà la fórmula següent:
{A-(E/4)} x 20
Q= ----------------------
P
Q: resultat de la prova A: nombre de respostes encertades E: nombre de respostes errònies P: nombre de preguntes de l'exercici
2n exercici. Prova tipus test de coneixements geogràfics, històrics, sociològics i demogràfics del terme municipal i de les ordenances municipals de Palma. La prova consisteix a respondre per escrit 50 preguntes d'un qüestionari amb quatre respostes alternatives, de les quals només una és correcta, designat per sorteig públic entre 3 alternatives diferents, relacionades amb el contingut del temari proposat a l'annex II d'aquesta convocatòria, i que es pot consultar des de la pàgina web <www.palma.cat> i altres pàgines amb origen a aquesta. La valoració d'aquesta prova és de 0 a 20 punts i cal obtenir un mínim de 10 per superar-la. La durada màxima de la prova serà de 90 minuts.
Les preguntes no resoltes no es valoraran. Les preguntes amb resposta errònia o que presentin més d'una resposta es penalitzaran amb un quart del valor assignat a la resposta correcta.
Per qualificar l'exercici s'ha d'aplicar la fórmula següent:
{A-(E/4)} x 20
Q= ----------------------
P
Q: resultat de la prova A: nombre de respostes encertades E: nombre de respostes errònies P: nombre de preguntes de l'exercici
En el cas que el Tribunal acordi l'anul·lació d'alguna o algunes de les preguntes, per haver detectat d'ofici algun error manifest durant la realització de l'exercici o perquè aquest es detecti a conseqüència de les al·legacions que posteriorment es presentin, s'ajustarà el valor de cada pregunta per conservar la puntuació màxima possible.
La valoració d'aquesta prova ha de ser el resultat de la suma de les dues fases; la puntuació de cada fase suposarà el 50% de la puntuació total de la prova. No s'han de sumar les dues fases si en una de les dues s'obté una puntuació inferior a 10. Per aprovar aquest exercici és necessari obtenir 20 punts com a mínim.
9.1.2. Prova de desenvolupament
Consisteix en el desenvolupament per escrit de dos temes diferents, corresponents als del temari que figura en l'annex I de la convocatòria.
La valoració d'aquesta prova és de 0 a 20 punts i s'ha d'obtenir un mínim de 10 per superar-la.
La durada màxima de la prova serà de 90 minuts.
9.1.3. Cas Pràctic
Aquesta prova consisteix en resoldre dos casos pràctics relacionats amb el temari i amb les funcions policials. Aquests han de determinar-se mitjançant sorteig públic entre un mínim de 5 alternatives diferents.
La valoració d'aquesta prova és de 0 a 20 punts i s'ha d'obtenir un mínim de 10 per superar-la.
La durada màxima d'aquesta prova serà de 120 minuts.
9.1.4. Prova d'aptitud psicològica i de personalitat
Aquesta prova consisteix en l'exploració psicotècnica per acreditar nivells mínims d'aptituds intel·lectuals i també en l'exploració de la personalitat i les actituds de les persones aspirants amb la finalitat de determinar el conjunt de competències corresponents a les funcions de major, i descartar l'existència de símptomes o indicadors compatibles amb alteracions psicopatològiques i/o de la personalitat.
Aquesta prova (efectuada per un o diversos professionals de la psicologia que actuaran com a assessors del tribunal) haurà de constar de dues parts:
a) La primera part consisteix a respondre un o diversos tests d'aptitud intel·lectual. Es podrà fer, si escau, una entrevista personal per tal de completar l'estudi. El resultat serà d'apte o no apte. Quedaran eliminades les persones aspirants que no obtenguin una valoració d'apte.
b) La segona part consisteix a respondre la prova o les proves per avaluar el conjunt de competències corresponents segons les funcions de cada categoria i que poden consistir en un o diversos tests i, si escau, en una entrevista personal per tal de completar l'estudi. La seva valoració és apte o no apte. Quedaran eliminades les persones aspirants que no obtenguin una valoració d'apte.
En tot cas, les proves i els instruments utilitzats per a l'avaluació han de comptar amb els requisits tècnics de fiabilitat i validesa propis de psicometria. Així mateix, els qüestionaris de personalitat han de disposar d'escales de desitjabilitat social i/o sinceritat que l'avaluador haurà de considerar.
9.1.5. Qualificació dels exercicis
Les qualificacions dels exercicis s'hauran de fer públiques el mateix dia que s'acordin i hauran de publicar-se a la pàgina web de l'Ajuntament. Les persones aspirants podran presentar per escrit en el registre de l'Ajuntament en el termini de tres dies hàbils a comptar des de l'endemà de la publicació del resultat de cada exercici, les observacions o al·legacions que considerin oportunes, que hauran de ser resoltes de forma motivada pel Tribunal en tot cas, abans de les 48 hores prèvies l'inici de l'exercici següent. Als efectes assenyalats, es facilitarà la vista dels exercici dels opositors.
9.1.6. Relació provisional de persones aprovades en la fase d'oposició
Finalitzats tots els exercicis de la fase d'oposició, el tribunal farà pública en la pàgina web de l'Ajuntament, les llistes provisionals de persones que l'hagin superat, amb indicació del DNI i de la puntuació obtinguda.
La relació de persones que han superat la fase d'oposició serà determinada únicament per la superació de tots els exercicis eliminatoris. La qualificació final de l'oposició ha de ser la mitjana aritmètica de les puntuacions atorgades en les proves avaluables mitjançant puntuació.
Les persones aspirants disposaran d'un termini de tres dies hàbils, a comptar des de la publicació de les llistes provisionals, per fer reclamacions. Finalitzat aquest termini, el Tribunal disposarà de set dies per resoldre les reclamacions.
9.1.7. Llistes definitives d'aprovats en la fase d'oposició
Resoltes les reclamacions, el Tribunal ha d'aprovar i publicar a la pàgina web de l'Ajuntament, les llistes definitives d'aprovats en la fase d'oposició.
9.2. FASE DE CONCURS
La fase de concurs constituirà un 40% de la puntuació total del procés selectiu.
9.2.1. Presentació de mèrits
En el termini de deu dies naturals comptadors a partir de l'endemà de la publicació de les llistes definitives, les persones aprovades en la fase d'oposició han d'al·legar i acreditar els mèrits professionals i acadèmics. La documentació s'ha de presentar en qualsevol de les Oficines d'Atenció a la Ciutadania de l'Ajuntament de Palma o per qualsevol altra de les formes que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Els mèrits s'acreditaran i es valoraran sempre amb referència a la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds. En cap cas es valoraran mèrits que no hagin estat al·legats i presentats en la forma i durant aquest termini.
Els mèrits que es valoraran a la fase de concurs s'hauran de presentar estructurats segons els blocs en què es divideix l'annex 4 del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel que s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears, mitjançant la presentació d'originals o fotocòpies acarades en el model normalitzat establert a l'efecte per l'Ajuntament.
Únicament es valoraran aquells mèrits que estiguin adequadament i clarament acreditats d'acord amb els barems de la fase de concurs. No es tindrà en compte la remissió a altres expedients de convocatòries anteriors. Les persones aspirants funcionàries d'aquest Ajuntament podran fer remissió als seus expedients personals.
9.2.2. Desenvolupament de la fase de concurs
El barem de mèrits de la fase de concurs del concurs- oposició és el que figura en el annex 4 del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel que s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears.
Finalitzada per part del Tribunal la valoració dels mèrits aportats d'acord amb el que s'estableix en l'apartat anterior, es faran públiques a la pàgina web de l'Ajuntament les llistes provisionals de puntuacions obtingudes en la fase de concurs.
Les persones aspirants disposaran de cinc dies hàbils per fer reclamacions, a comptar des de la publicació de les llistes provisionals. Les reclamacions presentades seran resoltes pel tribunal en un termini de set dies hàbils.
Els documents acreditatius dels mèrits presentats podran ser retirats per les persones aspirants en el termini de tres mesos comptadors des de l'endemà d'adquirir fermesa la resolució definitiva del procediment. En cas contrari seran destruïts.
10. DETERMINACIÓ DE LA PUNTUACIÓ DEL CONCURS OPOSICIÓ
10.1. Puntuació total
La puntuació total s'obté de la suma de les puntuacions en les dues fases. La puntuació de la fase d'oposició representa un 60% de la puntuació assolible en el procés selectiu i la fase de concurs representa un 40% del total de la puntuació assolible en el procés selectiu.
La puntuació final del concurs oposició es calcula amb la següent fórmula:
60 40 Pt = ——— o + ——— c O C
Pt: puntuació total O: puntuació màxima de la fase d'oposició o: punts obtinguts en la fase d'oposició C: puntuació màxima de la fase de concurs c: puntuació obtinguda en la fase concurs
10.2. Resolució d'empats
En cas d'empat en la puntuació final del concurs oposició d'algunes de les persones aspirants, el desempat s'haurà de resoldre atenent a la puntuació atorgada en la fase d'oposició. Si persisteix l'empat, es tendrà en compte el còmput del temps dels serveis prestats i reconeguts com a personal funcionari de carrera en qualsevol categoria de policia local i si encara persisteix l'empat, es dirimirà segons el nivell de català acreditat. Si l'empat no s'ha resolt, finalment el Tribunal resoldrà l'empat per sorteig públic.
10.3. Llista provisionals de persones aspirants seleccionades del concurs oposició
Finalitzada per part del Tribunal la puntuació total del concurs oposició d'acord amb el que s'estableix en els apartats anteriors, es faran públiques en la pàgina web de l'Ajuntament les llistes provisionals de puntuacions obtingudes, per odre de puntuació.
Les persones aspirants disposaran de cinc dies hàbils per fer reclamacions, a comptar des de la publicació de les llistes provisionals.
Les reclamacions presentades seran resoltes pel tribunal en un termini de set dies hàbils.
10.4. Llista definitiva de persones aspirants que han superat el concurs oposició
Resoltes les reclamacions, el Tribunal ha d'aprovar la relació definitiva de persones aspirants que han superat el concurs oposició per ordre de puntuació i publicar-les en la pàgina web de l'Ajuntament. Aquesta relació serà elevada al regidor de l'Àrea d'Hisenda, Innovació i Funció Pública de l'Ajuntament de Palma, per a la seva aprovació.
Amb el fi d'assegurar la cobertura de les places convocades, quan hi hagi renúncies de persones aspirants seleccionades abans del nomenament com funcionari en pràctiques o bé, les que s'han proposat no compleixen algun dels requisits de la base 4, el Tribunal elevarà a l'òrgan convocant una relació complementària de les persones aspirants que estiguin a continuació de les proposades, per ordre de puntuació, pel seu possible nomenament com personal en pràctiques.
11. PUBLICACIÓ DE LES LLISTES DE PERSONES QUE HAN SUPERAT LA FASE DE CONCURS OPOSICIÓ I ACREDITACIÓ DE REQUISITS
a) L'aprovació de la relació de persones aspirants que han superat la fase de concurs oposició del procés selectiu i que han de ser nomenades com personal funcionari en pràctiques s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
En cap cas pot ser superior el nombre de persones aspirants al de places convocades.
b) Les persones aspirants disposen d'un termini de vint dies hàbils, des de la data de publicació de la resolució d'aprovació de la relació de persones aspirants que han superat la fase de concurs oposició i que han de ser nomenats funcionaris o funcionàries en pràctiques, per presentar els documents que acrediten que compleixen els requisits que exigeix la convocatòria.
L'incompliment d'aquest termini suposa la pèrdua del dret a ser nomenats funcionaris o funcionàries en pràctiques i queden sense efecte totes les actuacions anteriors relatives al seu nomenament.
També causa aquests efectes el fet de què, de la documentació presentada es dedueixi que les persones aspirants no compleixin els requisits que exigeix la convocatòria.
c) Amb el fi d'acreditar el requisit establert a l'apartat 4.1.j), per part de l'Àrea delegada de Funció Pública es convocarà les persones aspirants a realitzar un reconeixement mèdic a l'efecte de valorar que no pateixen cap malaltia o defecte físic o psicofísic que impedeixi o minvi el desenvolupament correcte de les funcions, en relació amb el quadre d'exclusions que estableix l'annex 5 del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears.
La realització d'aquest reconeixement implica el consentiment de les persones aspirants perquè els resultats del mateix siguin posats a disposició del Tribunal Qualificador amb la finalitat expressada en l'apartat anterior.
12. PERÍODE DE PRÀCTIQUES
El procés selectiu es completa amb la superació d'un període de pràctiques. Aquest període està integrat per la superació, tant del curs de capacitació, com de la fase de pràctiques en el municipi.
Les persones aspirants que superin la fase de concurs oposició i acreditin que compleixin els requisits que exigeix la convocatòria han de ser nomenats funcionaris o funcionaries en pràctiques de la categoria de major per l'autoritat municipal competent a l'inici d'aquest període.
Aquesta situació ha de mantenir-se fins que siguin nomenades personal funcionari de carrera, si procedeix, o qualificades com a no aptes.
En cap cas es pot nomenar personal funcionari en pràctiques a un nombre de persones aspirants superior al de places convocades.
Les persones aspirants que no superin el període de pràctiques d'acord amb el procediment de qualificació previst, perdran el dret al seu nomenament com funcionaris de carrera mitjançant resolució motivada del batle a proposta de l'òrgan responsable de l'avaluació del període de pràctiques.
Si alguna persona aspirant és qualificada com a no apte en el període de pràctiques, o bé si abandona les pràctiques abans de la seva qualificació o és expulsada, en la mateixa resolució es pot requerir a les persones aspirants que hagin aprovat totes les proves, per ordre de puntuació obtinguda en el concurs oposició per ser nomenats funcionaris o funcionàries en pràctiques. La incorporació d'aquestes persones aspirants en cap cas es pot realitzar en un curs ja iniciat i s'ha d'ajornar fins a l'inici del curs de capacitació immediatament posterior.
L'esmentada resolució, que posa fi a la via administrativa, es pot recórrer en els termes que estableix la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Durant el període de pràctiques, es percebran les retribucions segons el establert en el article 34 bis de la Llei 4/2013.
12.1. Curs de capacitació
Les persones aspirants nomenades funcionaris o funcionàries en pràctiques hauran de realitzar i superar el curs de capacitació de la categoria de major, impartit o homologat per l'Escola Balear d'Administració Pública, a que es refereix l'article 34 de la Llei 4/2013, de 17 de juliol, de Coordinació de les Policies Locals de les Illes Balears.
Les persones que acreditin haver superat el curs de capacitació de la categoria de major o superior abans de l'entrada en vigor de la Llei 11/2017 i el tenguin degudament actualitzat, queden exemptes de dur a terme aquesta fase de les pràctiques.
L'incompliment de les normes de règim intern establertes en la resolució corresponent de la persona titular de la Conselleria competent a la que fa referència l'article 178.2 del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel que s'aprova el Reglament marc de coordinació dels policies locals de les Illes Balears, poden donar lloc a la no superació del curs de capacitació en les condicions establertes.
Les persones aspirants que no superin el curs de capacitació no podran realitzar o continuar el període de pràctiques en el municipi i perdran tots els drets del seu nomenament com funcionari/ària de carrera, declarant-se així mitjançant resolució motivada del òrgan municipal corresponent.
12.2. Fase de pràctiques en el municipi
La fase de pràctiques en el municipi es pot compaginar amb la realització del curs de capacitació. Les persones exemptes de la realització del curs de capacitació començaran directament la fase de pràctiques en el municipi.
La fase de pràctiques al municipi, amb el contingut que determini l'Ajuntament de Palma, té una durada de sis mesos. La metodologia d'execució i la supervisió s'ha d'ajustar al que s'estableix a la Resolució de la consellera d'Administracions Públiques i Modernització de 23 d'octubre de 2020 per la qual es determina la metodologia d'execució, supervisió i avaluació de les pràctiques en el municipi per a les distintes categories de policia local.
L'avaluació de les pràctiques s'ha de dur a terme segons el que estableixen els articles 180 al 182 del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel que s'aprova el Reglament marc de coordinació dels policies locals de les Illes Balears i la Resolució de la consellera esmentada en el paràgraf anterior.
Al final del període de pràctiques, la persona responsable de la supervisió d'aquestes, amb el vistiplau de la prefectura de policia, ha de realitzar un informe individual per a cada persona aspirant, reflectint si s'ha superat o no aquest període.
L'informe de valoració final s'ha de remetre al president del Tribunal Qualificador del procés selectiu, junt amb el certificat del curs de capacitació.
Queden exemptes de la realització d'aquesta fase de pràctiques les persones aspirants que hagin ocupat en comissió de serveis o com a personal funcionari interí un lloc, en l'Ajuntament de Palma, en una categoria igual o superior a la que es refereix la convocatòria del procés, sempre que hagi obtingut una avaluació favorable d'aquest període segons el que estableix l'apartat 12 de l'article 192 del Decret 40/2019, de 24 de maig, pel que s'aprova el Reglament marc de coordinació dels policies locals de les Illes Balears i que la durada de l'avaluació sigui igual o superior a la prevista en aquestes bases.
L'exempció no serà aplicable si en els dotze mesos immediatament anteriors a l'inici de la fase de pràctiques del procés selectiu la persona aspirant deixa de prestar serveis en una categoria igual o superior a la que es refereix la convocatòria del procés.
El Tribunal qualificador ha d'elevar al regidor de l'Àrea d'Hisenda, Innovació i Funció Pública la llista definitiva de les persones aspirants declarades aptes i no aptes en el període de pràctiques en el municipi, a més de les persones exemptes.
13. FINALITZACIÓ DEL PROCÉS SELECTIU
Juntament amb la llista definitiva de les persones que han superat o estan exemptes de la fase de pràctiques, el Tribunal qualificador ha d'elevar al regidor de l'Àrea d'Hisenda, Innovació i Funció Pública la llista definitiva de les persones aspirants seleccionades en el procés selectiu, qui ha de resoldre i ordenar-ne la publicació en el termini de 15 dies hàbils en el BOIB, a més de la web municipal.
La resolució esmentada, que posa fi a la via administrativa, es pot recórrer en els termes establerts en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques.
ANNEX I. Temari fase d'oposició
1.Constitució espanyola de 1978. La Constitució com a norma suprema. Característiques i estructura de la Constitució espanyola. Principis constitucionals bàsics. La reforma constitucional.
2. Constitució espanyola de 1978. Drets i deures fonamentals. La Corona. Les Corts Generals. El Govern i l'Administració. Les relacions entre les Corts Generals i el Govern. El poder judicial. Economia i hisenda. L'organització territorial de l'Estat. El Tribunal Constitucional.
3. Estatut d'autonomia de les Illes Balears. Preàmbul. Disposicions generals. Drets, deures i llibertats dels ciutadans de les Illes Balears. Les competències de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Institucions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. El poder judicial a les Illes Balears. Finançament i hisenda: principis generals: principis. La reforma de l'Estatut.
4. Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears. Els municipis. Relacions interadministratives. Disposicions comunes a les entitats locals: reglaments, ordenances i bans. Règim del personal de les entitats locals de les Illes Balears.
5. Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
6. Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.
7. Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014.
8. Reial decret 1428/2003, de 21 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament general de circulació per a l'aplicació i el desenvolupament del text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, aprovat pel Reial decret legislatiu 339/1990. La senyalització.
9. Reial decret 818/2009, de 8 de maig, pel qual s'aprova el Reglament general de conductors. Les autoritzacions administratives per conduir.
10. Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament general de vehicles. Autoritzacions de circulació dels vehicles.
11. Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament general de vehicles. Annex II: definicions i categories dels vehicles.
12. L'accident de trànsit. Definició, tipus, causes i classes d'accidents. L'activitat policial davant els accidents de trànsit. L'ordre cronològic de les actuacions.
13. Elaboració de dispositius de trànsit. Detecció del tipus d'incident per nivells de complexitat. Estudi previ per a l'elaboració de dispositius a la via pública. Elaboració de dispositius per a incidents previstos. Selecció d'agents per elaborar dispositius per a incidents imprevistos.
14. Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears. Principis generals. Cossos de policia local. La coordinació de les policies locals a les Illes Balears. Estructura i règim de funcionament. Règim estatutari.
15. Llei 4/2013, de 17 de juliol, de coordinació de les policies locals de les Illes Balears. Règim disciplinari. Disposicions addicionals. Disposicions transitòries. Disposicions finals.
16. Decret 40/2019, de 24 de maig, pel qual s'aprova el Reglament marc de coordinació de les policies locals de les Illes Balears i es modifica el Decret 55/2017, de 15 de desembre, del Fons de Seguretat Pública de les Illes Balears.
17. Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat. Dels cossos i forces de seguretat. De les policies locals.
18. La policia local com a policia judicial. La detenció. Concepte. Drets i garanties del detingut. Llei orgànica 6/1984, de 24 de maig, reguladora del procediment d'habeas corpus.
19. Reial decret de 14 de setembre de 1882 pel qual s'aprova la Llei d'enjudiciament criminal. Disposicions generals: preliminars, de la competència dels jutges i tribunals en matèria criminal, de les persones a qui correspon l'exercici de les accions que neixen dels delictes i faltes, del dret a la defensa, a l'assistència jurídica gratuïta i a la traducció i interpretació en els judicis criminals. Llibre II. Del sumari. De les actuacions de la policia judicial i del Ministeri Fiscal.
20. Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal. De les garanties penals i de l'aplicació de la llei penal. De la infracció penal. De les persones criminalment responsables dels delictes.
21. Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal. De les penes, les classes i efectes. De les formes substitutives de l'execució de les penes privatives de llibertat i de la llibertat condicional. De la responsabilitat civil derivada dels delictes i de les costes processals.
22. Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal. L'homicidi i les seves formes. Les lesions.
23. Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal. Delictes contra la llibertat. Delictes contra la intimitat, el dret a la pròpia imatge i la inviolabilitat del domicili.
24. Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal. Delictes contra el patrimoni i contra l'ordre socioeconòmic.
25. Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal. Delictes relatius a l'ordenació del territori i l'urbanisme, la protecció del patrimoni històric i el medi ambient.
26. Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal. Delictes contra la seguretat viària.
27. Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi penal. Delictes contra l'administració pública. Delictes contra l'Administració de justícia. Delictes comesos pels funcionaris públics contra les garanties constitucionals. Delictes relatius a l'exercici dels deures fonamentals i llibertats publiques.
28. Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d'instal·lació, accés i exercici d'activitats a les Illes Balears.
29. Reial decret 137/1993, de 29 de gener, pel qual s'aprova el Reglament d'armes.
30. Llei orgànica 4/2015, de 30 de març, de protecció de la seguretat ciutadana. Disposicions generals. Documentació i identificació personal.
31. Llei orgànica 4/2015, de 30 de març, de protecció de la seguretat ciutadana. Actuacions per mantenir i restablir la seguretat ciutadana. Potestats especials de policia administrativa de seguretat. Règim sancionador. Disposicions addicionals. Disposicions finals.
32. Llei orgànica 5/2000, de 12 de gener, reguladora de la responsabilitat penal dels menors. De l'àmbit d'aplicació de la Llei. De les mesures. De la instrucció del procediment: regles generals.
33. Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals. Preàmbul. Disposicions generals. Principis de protecció de dades. Drets de les persones. Disposicions aplicables a tractaments concrets. Garantia dels drets digitals.
34. Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.
35. La violència de gènere. Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere.
36. Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI fòbia. Disposicions generals. Polítiques públiques per promoure la igualtat efectiva de les persones LGTBI: professionals que actuen en àmbits sensibles. Mecanismes per garantir el dret a la igualtat: disposicions generals.
37. Polítiques públiques de seguretat. La policia com a institució. Conceptes clau. Disseny d'una política pública. La participació ciutadana en les polítiques públiques. Escenaris de presa de decisions. Models de presa de decisions. La implementació de les polítiques. L'avaluació de les polítiques. La metodologia de l'avaluació.
38. Àrea de qualitat. Orientació a les necessitats ciutadanes. Sistemes de qualitat aplicats a l'administració i a les policies locals. Processos de millora contínua. Mesurament de les policies locals i avaluació. Orientació cap als resultats.
39. Lideratge d'equips. Concepte i naturalesa del líder. El lideratge basat en l'acció. Teories del lideratge. El líder com a motivador.
40. La comunicació com a eina de feina. La comunicació eficaç en les organitzacions. El procés de comunicació interpersonal en els equips. Empatia i escolta activa. La comunicació assertiva. La comunicació no verbal. Feedback eficaç adreçat al canvi de conductes.
41. Planificació i execució de projectes. Definició del projecte. Planificació del projecte. Seguiment i administració del projecte. Tancament del projecte.
42. Necessitats i demandes ciutadanes. Conceptes. Demandes enfront d'oferta. Formes d'investigar les necessitats i demandes de seguretat . La ciutadania i la participació d'aquesta en la seguretat pública. Tipus de clients i els serveis policials.
43. El comportament humà en l'organització. Els equips de treball. La comunicació humana. El conflicte i com resoldre'l.
44. La valoració del treball. L'anàlisi de les tasques. La valoració de les tasques. La valoració de l'acompliment.
45. Seguretat i cooperació internacional. Les organitzacions internacionals de policia. L'espai policial europeu. Tractats vigents.
46. La gestió dels recursos humans. Estructures informals i relacions humanes. Influència de la cultura organitzativa i les xarxes informals. Principis de la negociació. Les relacions de llocs de feina.
47. Servei d'emergències. Coordinació. Llocs de comandament avançat i centres de coordinació operativa. Desplegament de plans d'emergència i protecció civil. Coordinació d'unitats i serveis de seguretat en situacions d'emergència.
48. Les relacions entre policia i societat. Policia comunitària o de proximitat. Sistemes de patrullatge. Recollida i tractament de dades. Creació i gestió d'arxius.
49. Valors socials i policia: la policia com a sistema social. Els valors socials en democràcia. Naturalesa dels valors i judicis de valor. Policia i sistema de valors en democràcia.
50. La funció de comandament. Estratègies directives en l'organització. Lideratge com a habilitat directiva.
Annex II. Temes Prova coneixements del terme municipal de Palma i els seus Ordenances municipals.
1) Història de la ciutat de Palma. Característiques geogràfiques, socials i demogràfiques del municipi.
2) L'Ajuntament: Organització administrativa i àrees.
3) Ordenança municipal de neteja, deixalles i residus sòlids urbans.
4) Ordenança municipal reguladora del soroll i les vibracions.
5) Ordenança per a la inserció dels animals de companyia a la societat urbana.
6) Ordenança de publicitat dinàmica
7) Ordenança municipal d'ocupació de via pública
8) Ordenança reguladora de l'ús cívic dels espais públics
9) Ordenança de circulació
10) Ordenança Municipal reguladora de la mobilitat dels ciclistes
Contra la present resolució, que exhaureix la via administrativa, es podrà interposar per part de les persones interessades recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes davant el mateix òrgan que les hagi aprovat, d'acord amb l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques. En cas de no interposar el recurs potestatiu de reposició es podrà interposar directament recurs contenciós administratiu, segons l'article abans esmentat i 45 i següents de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, davant el Jutjat contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos a comptar de l'endemà de la publicació al BOIB.
Palma, a la data de la signatura electrònica (24 d'agost de 2023)
La cap de departament de Personal pd Decret de Batlia núm. 3000, de 26/02/2014 (BOIB núm. 30 de 04/03/2014) Esperanza Vega Terrón