Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS
Núm. 545801
Resolució de la Presidència de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials (IMAS) de dia 25 d’agost de 2023 relativa a l’actualització dels preus de les prestacions econòmiques relacionades amb el curs escolars 2023/2024 establertes a la resolució de 16 de març de 2018 dictada per la Presidència de l'IMAS, de prestacions econòmiques per a acolliments familiars permanents amb família extensa o aliena, temporals amb família extensa i temporals amb família aliena i per a delegació de guarda amb finalitat d’adopció (BOIB Núm. 36, de 22 de març de 2018)
Antecedents
1. En data 25 de juliol de 2023 va entrar en el Servei Juridicoadministratiu un informe proposta del cap de Servei d'Infància i Família amb el vist-i-plau de la Directora Insular Serveis Socials, d'Infància i Família, en el qual proposa la necessitat de dictar una resolució d'actualització dels imports de les prestacions econòmiques relacionades amb el curs escolar 2023/2024 amb efectes des de l'1 de setembre de 2023, d'acord amb el previst a la Resolució de 16 de març de 2018 de la Presidencia de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials, mitjançant la qual es varen aprovar les prestacions econòmiques per acolliments permanents amb família extensa o aliena, temporals amb família extensa i temporals amb família aliena i per delegació de guarda amb finalitat d'adopció (BOIB Núm. 36, de 22 de març de 2018), modificada per la Resolució de la Presidència de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (IMAS) de dia 28 de gener de 2022 (BOIB Núm. 18, de 3 de febrer de 2022).
2. L'apartat F) de la citada resolució estableix que les prestacions econòmiques relacionades amb el curs escolar s'han d'actualitzar el mes de setembre, d'acord amb l'index de preus al consum real interanual de juny de l'any anterior publicat a l'Institut Nacional d'Estadística.
3. Atès que s'ha calculat la variació de l'Índex General Nacional segons el sistema IPC base 2022, des de juny de 2022 fins juny de 2023 que suposa un increment del 1,9%, la qual cosa afecta als apartats c4 de la lletra A, b5 de la lletra B i b4 de la lletra del primer punt de la resolució esmentada.
4. Existeix crèdit adequat i suficient per fer front a les despeses que genera aquesta convocatòria amb càrrec a la partida pressupostària 20.23134.48006 del vigent pressupost de despeses de l'IMAS, per un import de DOS MIL CINC-CENTS VUITANTA EUROS (2.580,00€) (RC núm. operació: 220230147263).
5. S'ha elaborat per part del Servei d'Infància i Família l'esborrany de la proposta de resolució d'actualització dels imports esmentats, sobre la qual es proposa al Servei juridicoadministratiu iniciar la tramitació del procediment corresponent per aprovar-la.
6. El Servei Juridicoadministratiu i la Intervenció Delegada de l'IMAS han emès els informes favorables corresponents.
Fonaments jurídics
1. El Ple del Consell de Mallorca, per acord de dia 11 d'abril de 2019, va aprovar els Estatuts de l'Institut Mallorquí d'Afers Socials (en endavant IMAS) (BOIB núm. 67 de 18 de maig de 2019). L'article 2.1 d'aquests Estatuts disposa que l'IMAS, té per objecte fonamental l'exercici, en forma directa i descentralitzada, de les competències atribuïdes per qualsevol títol al Consell de Mallorca en matèria de serveis socials i protecció de menors.
2. D'acord amb l'article 3 dels Estatuts de l'IMAS, aquest organisme té personalitat jurídica pròpia i la capacitat d'obrar necessària per complir els seus fins.
Per altra banda, l'article 7.2 apartat 7) dels Estatuts de l'IMAS, correspon a la Presidència aprovar les bases específiques i resoldre els procediments d'ajudes, prestacions i/o subvencions relatives a les competències atribuïdes a l'IMAS.
3. L'article 3.1.f) de la Llei 8/1997, de 18 de desembre, d'atribució de competències als consells insulars en matèria de tutela, acolliment i adopció de menors, estableix la competència per a la tramitació i resolució dels acolliments familiars dels menors sota protecció jurídica, en aplicació del que preveuen els articles 173 i 173 bis del vigent Codi Civil.
4. La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l'Estat d'Autonomia de les Illes Balears destaca que un dels primordials àmbits d'actuació de les administracions públiques de les Illes Balears és la tutela social del menor. L'article 70 de l'Estatut atribueix, entre les competències pròpies dels consells insulars, en el punt 4, els serveis socials; i en el punt 8é, la tutela, l'acolliment i l'adopció de menors.
5. El Decret 40/2006, de 21 d'abril, del Govern balear, regula els acolliments familiars i a l'article 6 preveu que les persones i famílies acollidores poden rebre prestacions econòmiques per atendre les despeses derivades de la cobertura de les necessitats bàsiques i específiques dels menors acollits, que no seran en cap cas una subvenció i en conseqüència, no estan subjectes a l'ordenança general de subvencions del Consell de Mallorca, ni a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
6. La Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i dels drets de la infància i adolescència de les Illes Balears consolida aquest règim legal.
7. La Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i de modificació parcial de les lleis reguladores de l'Impost sobre Societats, sobre la renda de no Residents i sobre el Patrimoni, estableix que aquestes prestacions són rendes exemptes de l'Impost sobre la Renda de Persones Físiques.
8. La Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a l'adolescència, que modifica el tipus d'acolliment familiar atenent a la seva duració i objectius, suprimint el concepte d'acolliment preadoptiu i introduint el concepte d'acolliment familiar d'urgència.
9. La Llei Orgànica 8/2015, de 22 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i a l'adolescència.
10. La Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
11. El Reial Decret 508/2001, d'11 de maig, pel qual s'aprova l'estatut de l'Institut Nacional d'Estadística.
12. Resolució de prestacions econòmiques per acolliments familiars permanents amb família extensa o aliena, temporals amb família extensa i temporals amb família aliena i per acolliments preadoptius (BOIB núm. 36, de 22 de març, de 2018). En concret al punt 1.F) estableix "(...) A més, les prestacions econòmiques relacionades amb el curs escolar s'han d'actualitzar en el mes de setembre, d'acord amb l'index de preus al consum real interanual d'agost de l'any anterior publicada a l'INE. Si la valoració és negativa no s'ha d'aplicar".
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. ACTUALITZAR els imports aplicables a les prestacions econòmiques relacionades amb el curs escolar 2023/2024 derivades de l'aprovació de la resolució dictada per la Presidència de l'IMAS en data 16 de març de 2018, de prestacions econòmiques per a acolliments familiars permanents amb família extensa o aliena, temporals amb família extensa i temporals amb família aliena i per la guarda amb fins d'adopció (BOIB Núm. 36, de 22 de març de 2018), corresponent als següents conceptes i pels següents imports:
a) Escoleta matinera: 50,50 € mensuals.
b) Escoleta: 314,50 € mensuals.
c) Menjador escolar: 185,30 € mensuals.
d) Activitats extraescolars: 1 hora setmanal: 22,50 € mensuals i a partir de dues hores setmanals: 45,00 € mensuals.
e) Reforç escolar: 168,50 € mensuals.
2. AUTORITZAR una despesa per import total de DOS MIL CINC-CENTS VUITANTA EUROS (2.580,00 €) amb càrrec a la partida 20.23134.48006 del vigent pressupost de l'IMAS.
3. DETERMINAR que aquesta resolució entrarà en vigor el dia següent a la seva publicació al BOIB i generarà efectes des del dia 1 de setembre de 2023.
4. ORDENAR la publicació d'aquesta resolució al BOIB i al tauler d'edictes de l'IMAS.
5. COMUNICAR aquesta resolució al Servei d'Infància i Família, al Servei de Gestió Econòmica i a la Intervenció Delegada.
Aquesta resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella es pot interposar, d'acord amb l'article 27.1 dels nous estatuts de l'IMAS aprovats pel Ple del Consell de Mallorca de data 11 d'abril de 2019 (BOIB Núm. 67, de 18 de maig de 2019), recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d'un mes, comptador a partir del dia següent al de la notificació de la present resolució.
Contra la desestimació expressa del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació de l'esmentat recurs.
Contra la desestimació per silenci del recurs d'alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en qualsevol moment a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s'hagi notificat la resolució).
No obstant l'anterior, es pot exercitar, si n'és el cas, qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent. Tot i això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
(Signat electrònicament: 25 d'agost de 2023
L'òrgan resolutori de Institut Mallorquí d'Afers Socials El conseller executiu de Benestar Social i president de l'IMAS Guillermo Sánchez Cifre)