Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'HABITATGE, TERRITORI I MOBILITAT

Núm. 540194
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la Modificació de la Declaració Ambiental Estratègica Ordinària de la Revisió del Pla General d’Ordenació Urbana, Eivissa (113E/2015)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l'assumpte de referència, i d'acord amb l'establert a l'article 25.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 27 d'abril de 2023,

MODIFICACIÓ DE LA DECLARACIÓ AMBIENTAL ESTRATÈGICA

Informes rebuts de les administracions consultades

Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic (16/2/2023)

«[...] a efectos de poder emitir un informe adecuado de conclusiones, se solicita sea enviado en castellano un ejemplar completo y diligenciado»

La CMAIB, el 7 de març de 2023, va traslladar a l'Ajuntament d'Eivissa aquesta petició però no s'ha rebut resposta.

Conselleria Fons Europeus, Universitat i Cultura. Direcció General Modernització i Administració Digital 820/2/2023)

[...] Una vegada consultada la documentació aportada, aquesta DG considera que la modificació proposada no afecta al vigent PDS de Telecomunicacions de les Illes Balears i la seva normativa associada.

Consell d'Eivissa. Secció de Medi Ambient i Servei de Territori (24/2/2023)

[...] es considera adequat procedir a la modificació sol·licitada perquè es compleixen els requisits de l'art. 28.1 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'AA.

Conselleria Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica. Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (14/2/2023)

[...] Es mantenen les conclusions de l'informe 064/21-CA: s'hauria d'incorporar la perspectiva climàtica a la Declaració ambiental.

Per complir amb la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica i els seus objectius, s'hauria d'incorporar la documentació justificativa necessària pel que fa als punts 3.3. i 3.4 d'aquest informe.

L'esmentat informe 064/021-CA és el que es va emetre el 12 d'abril de 2021 sobre la sol·licitud de pròrroga de la DAE.

Conselleria Medi Ambient i Territori:

- Direcció General de Recursos Hídrics. Servei d'Estudis i Planificació (16/3/2023)

Conclusions:

Per tot això, en relació a la sol·licitud de modificació de la Declaració Ambiental Estratègica de la revisió del PG d'Eivissa inform que:

1. La sol·licitud que fa l'Ajuntament d'Eivissa fa referència a un informe del SEP realitzat en base als «documents de 2ª aprovació provisional de la revisió del PG d'Eivissa. Novembre 2021» on diu el sol·licitant que ha incorporat els condicionants de la DAE. No s'ha acreditat aquesta 2ª aprovació provisional, i la modificació de la DAE que es sol·licita el 18 de gener de 2023 és sobre l'aprovació provisional del PG d'Eivissa de 9 d'abril 2018.

2. Aquest document de 2a aprovació del PG d'Eivissa, que presenta una sèrie de condicionants per la seva execució, es va informar favorablement el 27 de maig de 2022 sobre suficiència de recursos hídrics, mentre que la disponibilitat quedava supeditada a la regularització de les extraccions corresponents.

3. Aquest document de 2a aprovació del PG d'Eivissa recull a la Memòria d'ordenació i el seu Annex el resum de les conclusions del PGSA per desenvolupar les dues fases d'execució establertes al PG (fase I i fase II). La fase I amb el conveni actual amb Abaqua d'abastiment d'aigües dessalinitzades i la regularització de les concessions, complint els condicionants de la Resolució de concessió, té garantida la suficiència hídrica i la disponibilitat. Per desenvolupar la fase II s'havien d'executar una sèrie de mesures de reducció de la demanda hídrica i verificar que s'assolien els seus objectius.

4. Tot i que aquest desenvolupament condicionat de la fase II està recollit a la Memòria d'Ordenació, també hauria d'estar incorporat als documents normatius del document de 2ª aprovació provisional del PG i a les corresponents fitxes d'UA o a la fitxa 39 «G-Gestió Uas 2021» s'hauria de recollir qualque redacció que fes referència a que el desenvolupament d'aquestes no es pot dur a terme només amb l'aprovació del PG, sinó que també es condició necessària el compliment d'una sèrie de condicionants que s'han de verificar prèviament al seu desenvolupament.

5. El PGSA no plantejava cap increment de places turístiques i això s'havia de traslladar al PG. En els documents de segona aprovació provisional del PG s'ha traslladat una contenció transitòria de capacitat turística com un objectiu a la Memòria d'Ordenació, tot i que entra a regular l'activitat turística, i una aposta per una congelació de places al model turístic. Manca una redacció clara que estableixi que les places turístiques no creixeran, i que aquesta redacció estigui recollida als documents normatius del PG.

6. L'objectiu de reducció de la demanda del 15% respecte a dades del 2019 per poder executar la fase II, fixat pel 28 d'octubre de 2025, es veu compromès per l'evolució que està tenint la demanda real.

- ABAQUA. Àrea de Planificació i Construcció de Sanejament (20/3/2023)

[...] es conclou que la modificació de la DAE no afectarà de manera significativa la capacitat de sanejament i depuració del Sistema General de Sanejament i Depuració (SGSD) associat l'EDAR d'Eivissa, ja que no afecta a les consideracions de l'informe de capacitat de sanejament i depuració de 30 d'agost de 2018.

- ABAQUA. Àrea de Construcció i Gestió d'Abastament i Dessaladores (21/3/2023):

L'informe emès el 28 de febrer de 2019 per aquesta mateixa Àrea manifesta:

«Con la puesta en servicio de la desaladora de Santa Eulalia des Riu y la finalización de las obras de conexión de la desaladora de Santa Eulalia des Riu con la red de abastecimiento en alta de la isla de Ibiza, se puede garantizar técnicamente un suministro de 15,700 m3/día a la red municipal de Ibiza durante los meses de los años futuros, pudiéndose incrementar esta cantidad fuera del período comprendido entre el 15 de julio y el 15 de septiembre»

Conclusions:

Qui subscriu es remet a l'Informe sobre capacitat de subministrament o dotació diària d'aigua dessalada a subministrar a la xarxa municipal d'Eivissa, emès el 15 de gener de 2019 i a l'Informe relatiu a sol·licitud de dades del subministrament d'aigua dessalada del municipi d'Eivissa dels anys 2017 i 2018 per mesos i quantitat d'aigua que és possible subministrar per dia fora del període comprés entre el 15 de juliol i el 15 de setembre al municipi d'Eivissa, emès el 28 de febrer de 2019.

D'acord amb la capacitat de producció de les plantes dessaladores existents a l'actualitat a l'illa d'Eivissa, els cabals recollits als informes mencionats són cabals màxims i ABAQUA no pot garantir cabals superiors.

Ministeri de Defensa (23/3/2023)

«El Ejército de Tierra ha informado que la eliminación de dicha condición daría vía libre a llevar a cabo los nuevos crecimientos urbanísticos previstos en la Revisión del PGOU, acrecentando los problemas actuales de abastecimiento de agua potable, lo que afectaría de forma negativa en el suministro de agua potable por las potenciales y significativas restricciones de suministro de agua que afectarían a la Residencia Militar «Héroes de Filipinas», por que se emite informe DESFAVORABLE a la citada modificación.»

Consideracions tècniques

1.Cal recordar que la Revisió del PGOU d'Evissa (exp. 113E/2015) va ser inclosa a l'Ordre del dia del Subcomitè d'AA de 22/11/2018 on, després d'un llarg debat que consta a l'acta, el President va proposar deixar el punt sobre la taula a l'espera que es resolguin les diferències entre la proposta de l'ajuntament d'Eivissa i l'informe de la DGRRHH. L'informe tècnic emès per la mateixa tècnica que subscriu el present informe (19/10/2018) per elevar a aquest Subcomitè proposava:

Per tot l'anterior, es proposa formular la declaració ambiental estratègica favorable respecte de la Revisió Pla General d'Ordenació Urbana, Eivissa amb les següents condicions:

1. No es poden dur a terme els nous creixements prevists a la present Revisió donat que no està assegurat ni el proveïment d'aigua ni la capacitat de depuració de les aigües residuals.

2. [...]

2.També es va tractar en el Subcomitè Tècnic d'Avaluacions Ambientals del 13 de desembre de 2018 (on es va llegir la mateixa proposta de l'informe tècnic del 19 d'octubre de 2018); no obstant, després d'un llarg debat i a proposta de l'Ajuntament, el President retira el punt de l'Ordre del dia.

3.El 19 de març de 2019 es va emetre un nou informe tècnic que es va elevar al Subcomitè Tècnic d'Avaluacions Ambientals del 21 de març de 2019 i al Ple de 28 de març de 2019

Per tot l'anterior, es proposa formular la declaració ambiental estratègica favorable respecte a la Revisió del Pla General d'Ordenació Urbana, Eivissa (documentació aprovada provisionalment el 9 d'abril de 2018 i la modificació de diversos aspectes aprovades en el Ple de l'Ajuntament del 29 de novembre de 2018) amb les següents condicions:

1. No es poden dur a terme els nous creixements prevists a la present Revisió donat que no està assegurat el proveïment d'aigua; actualment es disposa de 15.700 m3/dia d'aigua dessalada i 183'34 m3/dia d'aigua subterrània que pot proveir a 63.533 persones tenint en compte la dotació màxima que preveu el PHIB de 250 litres/persona i dia. 2. [...]

4.Les conclusions de l'informe d'ABAQUA de 30 d'agost de 2018, segons el qual es va emetre la DAE en el Ple de la CMAIB de març de 2019, són:

Atès que:

1. A dia d'avui l'EDAR d'Eivissa presenta un cabal de disseny de 20.000 m3/dia i una capacitat per a 93.333 h.e..

2. Als darrers anys (2016-2017) va tractar un cabal mitjà de 15.494 m3/dia, el que representa un 77'5 % de la seva capacitat. El cabal màxim tractat durant la temporada turística d'aquests anys ha estat de 19.366 m3/dia i de 193.499 h.e., superant els paràmetres de disseny de la planta.

3.Actualment, l'EDAR d'Eivissa no té capacitat suficient per gestionar la totalitat de les aigües residuals associades al creixement de població previst (en sòl urbà i urbanitzable) als municipis d'Eivissa, Santa Eulària des Riu i Sant Antoni de Portmany, per als nuclis que conformen l'àmbit d'influència de l'EDAR d'Eivissa.

4.El Ministeri de Medi Ambient, Medi Rural i Marí està executant les instal·lacions (cabal de disseny de 25.200 m3/dia i una població equivalent de 150.000 h.e.) per fer front a les necessitats futures, si bé no es preveu que entri en funcionament abans de l'any 2020.

S'informa favorablement la Revisió del PGOU d'Eivissa (aprovat inicialment el 14 d'abril de 2016) amb les següents condicions:

a) La connexió efectiva dels creixements i/o consolidació previstos al sistema general de sanejament i depuració associat a l'EDAR d'Eivissa no es podrà realitzar fins que no entri en funcionament la nova EDAR d'Eivissa (que executa el MAPAMA).

b) L'Ajuntament d'Eivissa haurà d'elaborar un Pla Municipal de Millora de Sanejament i Drenatge.

c) S'hauran de reflectir al planejament municipal les infraestructures de sanejament i depuració en alta, qualificant com a SG totes les instal·lacions considerades a l'annex I del present informe."

És a dir la suficiència de depuració no estava garantida i s'ha constatat que al condicionant núm. 9 de la DAE inclou els condicionants b) i c) de l'informe d'ABAQUA però no es va incloure el condicionat a).

Per tal de conèixer l'estat amb que es troba la construcció de l'ampliació de l'EDAR d'Eivissa, la tècnica que subscriu el present informe va realitzar una consulta verbal a l'Àrea de Planificació i Construcció de Sanejament (ABAQUA) i m'indicaren que les obres d'execució de la nova EDAR d'Eivissa encara no han finalitzat i que la previsió del final d'obra està previst pel febrer de 2024; el termini de posada en marxa és de 6 mesos i l'entrega de les obres al MITECO està prevista per a l'agost de 2024.

Per la qual cosa, aprofitant la modificació de la DAE, es proposa que d'ofici, s'inclogui el condicionant que prové de l'informe emès per ABAQUA el 30 d'agost de 2018 (tot i que ja apareixia en el cos de la DAE, a l'apartat 4 on hi ha un resum dels informes emesos per les administracions afectades):

 

​​​​​​​Conclusions

Una vegada realitzada la consulta a les administracions afectades i analitzats els informes rebuts es conclou:

ATÈS

1.Que la Revisió del PGOU d'Eivissa es va tramitar com a Avaluació Ambiental Estratègica Ordinària, segons el que preveuen els arts. 17 i seg. de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

2.Que el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) de 28 de març de 2019 va acordar emetre informe favorable amb condicionants, el qual es va publicar en el BOIB núm. 54 de 25 d'abril de 2019.

3.Que el 2 de febrer de 2023 l'Ajuntament d'Eivissa sol·licita a la CMAIB la modificació de la DAE deixant sense efecte la condició primera que estableix que no es poden dur a terme els nous creixements previstos atès que no està assegurat el proveïment d'aigua, adjuntant nova documentació.

4.Que l'art. 28 de la Llei 21/2013 preveu que es pot modificar la DAE a petició del promotor, en aquest cas l'Ajuntament.

5.Que la CMAIB ha realitzat la consulta a les administracions afectades prevista a l'art. 28.4 de la Llei 21/2013.

6.Que s'ha constatat que no s'havia incorporat un condicionant establert per ABAQUA al seu informe de 30 d'agost de 2018, que va servir per emetre la corresponent DAE amb la següent redacció:

La connexió efectiva dels creixements i/o consolidació previstos al sistema general de sanejament i depuració associat a l'EDAR d'Eivissa no es podrà realitzar fins que no entri en funcionament la nova EDAR d'Eivissa (que executa el MAPAMA).

el Ple de la CMAIB aprova la modificació de l'Acord de 28 de març de 2019 en el següent sentit:

  • On diu:

1. No es poden dur a terme els nous creixements prevists a la present Revisió donat que no està assegurat el proveïment d'aigua; actualment es disposa de 15.700 m3/dia d'aigua dessalada i 183'34 m3/dia d'aigua subterrània que pot proveir a 63.533 persones tenint en compte la dotació màxima que preveu el PHIB de 250 litres/persona i dia.

  • Ha de dir:

1.a. Tenint en compte que el creixement previst en nombre d'habitatges, fins a l'any 2032, s'estableix en dues fases (fase I-1.412 habitatges- i fase II-1.820 habitatges):

-La connexió efectiva dels creixements i/o consolidació previstos (fase I o fase II) al sistema general de sanejament i depuració associats a l'EDAR d'Eivissa no es podrà realitzar fins que no entri en funcionament la nova EDAR d'Eivissa.

-El desenvolupament de la fase II queda supeditat a una reducció del 15% de la demanda d'aigua respecte de 2019 (que suposa un estalvi de 701.725 m3).

Aquest condicionant per poder desenvolupar la fase II s'ha d'incorporar als documents normatius del Document de 2ª Aprovació Provisional del PGOU; a més, a les fitxes d'UA i a la fitxa 39 «G-Gestió Uas 2021» s'ha de recollir una redacció que faci referència a que el desenvolupament d'aquestes UA no es pot dur a terme només amb l'aprovació del PGOU, sinó que també és condició necessària el compliment dels objectius prevists en el Document de 2ª Aprovació Provisional del PGOU (novembre 2021) i en el Pla de Gestió Sostenible de l'Aigua (aprovat definitivament pel Ple de l'Ajuntament el 28 d'octubre de 2021), que s'hauran de verificar per part de l'administració hidràulica.

1. b. No hi haurà creixement de places turístiques, quedant congelades les existents a l'any 2019 (13.571 places turístiques); aquesta condició haurà de quedar reflectida a les disposicions normatives corresponents.

(Signat electrònicament, 21 d'agost de 2023)  ​​​​​​​La directora general de Coordinació i Harmonització Urbanística Maria Paz Andrade Barberá Per suplència de la presidència de la CMAIB
(BOIB núm. 106 de 29 de juliol 2023)