Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)

Núm. 525332
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, mitjançant el procediment anticipat de despesa, subvencions per a les accions de formació professional i adquisició de competències per a l’exercici 2023

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'agricultura afronta un procés de transformació estructural derivat, entre altres factors, de la liberalització progressiva del comerç mundial, l'ampliació europea, la reforma de la política agrícola comuna (PAC), el desenvolupament tecnològic, l'augment de les exigències mediambientals i les noves demandes de qualitat i seguretat alimentària.

Per tot això, a les Illes Balears calen intervencions estructurals que millorin la competitivitat de les explotacions agràries i que permetin assegurar el manteniment d'un teixit socioeconòmic estable, dinàmic i atractiu, així com el subministrament d'aliments segurs i de qualitat, produïts d'una manera sostenible.

Per aconseguir aquest repte, aquestes explotacions han de recórrer a estratègies d'optimització, modernització i innovació mitjançant un enfocament integrat a través de l'intercanvi de coneixements i informació, que constitueix una eina fonamental dins de les intervencions horitzontals per al desenvolupament rural de la PAC 2023-2027.

L'intercanvi de coneixements i informació, a més de contribuir a nombrosos objectius específics de la PAC, contribueix a l'objectiu transversal de modernitzar el sector a través del foment i la posada en comú del coneixement, la innovació i la digitalització a les zones agrícoles i rurals, com també de promoure la seva adopció per part dels agricultors, mitjançant un millor accés a la recerca, la innovació, l'intercanvi de coneixements i la formació.

La concessió d'ajuts per a l'intercanvi de coneixements i informació afavoreix l'efecte incentivador en la comunitat agrícola per millorar les accions sobre la protecció de la natura, el medi ambient i el clima, fins i tot les accions de conscienciació i educació mediambiental i de desenvolupament d'empreses. D'aquesta manera, aquestes accions s'emmarquen dins les estratègies de la UE relatives al sector agrari i col·laboren estretament amb el Pacte verd europeu per aconseguir que l'economia de la UE sigui sostenible, transformant els reptes en matèria de clima i medi ambient en oportunitats.

La Decisió d'execució de la Comissió de 31 d'agost de 2022 aprova el Pla estratègic de la PAC 2023-2027 d'Espanya (PEPAC) que financen el FEAGA i el FEADER. En aquest pla es recullen les intervencions per al desenvolupament rural programades per a les Illes Balears i que estableix el Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrícola comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.

Concretament, les actuacions finançades amb càrrec a aquestes convocatòries s'emmarquen en la intervenció amb codi 7201 - No SIG, d'ajuts a inversions en transferència de coneixements i activitats de formació i informació, que inclou el Pla estratègic nacional de la PAC aprovat per a Espanya i emparades en l'article 78 del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021.

D'acord amb el que estableix la intervenció 72011, en la qual s'emparen aquests ajuts, i tenint en compte els objectius específics de la regionalització, les actuacions subvencionades contribuiran de manera específica als objectius següents del PEPAC:

OE2 – Millorar l'orientació al mercat i augmentar la competitivitat de les explotacions agrícoles a curt i llarg termini, també mitjançant més atenció a la recerca, la tecnologia i la digitalització.

OT – Modernitzar l'agricultura i les zones rurals, fomentant i posant en comú el coneixement, la innovació i la digitalització a les zones agrícoles i rurals i promovent la seva adopció per part dels agricultors, mitjançant la millora de l'accés a la recerca, la innovació, l'intercanvi de coneixements i la formació.

De la mateixa manera i als efectes d'avaluar i controlar el compliment dels objectius i les metes del PEPAC i el càlcul dels indicadors de resultat i d'impacte de les actuacions finançades, es té en compte el Reglament d'execució (UE) 2021/2290 de la Comissió Europea, de 21 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes sobre els mètodes de càlcul dels indicadors comuns de realització i de resultats que estableix l'annex I del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrícola comú (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.

El 6 d'abril del 2023 es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43 l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, que assenyala que, entre d'altres, serà objecte d'ajuda la intervenció per a la transferència de coneixements i activitats de formació i informació. Aquesta intervenció té per objectiu aconseguir una modernització més gran del sector agrari i de la PAC mitjançant un enfocament integrat de la modernització, la innovació i el coneixement.

Les convocatòries que s'han aprovat anteriorment han incentivat la celebració d'activitats formatives, que han implicat un nombre considerable d'alumnes i han rebut una avaluació positiva per part de les organitzacions agràries professionals. Per tant, aquesta mesura esdevé un instrument fonamental per fomentar la capacitació agrària orientada a les necessitats del mercat i als nous reptes, objectius fonamentals del període de programació actual que planteja el PEPAC.

D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, estableix a l'article 2.a que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloent-hi les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.

Actualment, estan pendents d'aprovar, per part del Comitè Regional de Seguiment de les Illes Balears, els criteris de selecció d'aquestes ajudes, per la qual cosa correspon condicionar l'eficàcia d'aquesta convocatòria a l'aprovació d'aquests criteris per part de l'òrgan competent.

D'acord amb el que disposen l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 10 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, correspon aprovar la convocatòria d'aquests ajuts mitjançant una resolució.

Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA i de conformitat amb l'autoritat de gestió, dicto la següent

RESOLUCIÓ

Primer Objecte de la convocatòria i àmbit d'aplicació

1. S'aprova, mitjançant el procediment anticipat de despesa, la convocatòria de subvencions corresponent a l'any 2023 per a les accions de formació professional i adquisició de competències, d'acord amb el que preveu l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, publicada al BOIB núm. 43, de 6 d'abril de 2023.

2. Amb aquests ajuts es pretén desenvolupar cursos de formació no reglada adreçats a persones que desenvolupin les seves activitats en els sectors agrari i alimentari per fomentar la innovació a les seves explotacions, millorar el rendiment econòmic (millora de la competitivitat, de l'organització de la cadena de distribució, de la comercialització o de la qualitat de les produccions), fomentar la diversificació i propiciar l'ús de bones pràctiques agràries, la gestió sostenible, la producció compatible amb la conservació del paisatge, la protecció del medi ambient i l'eficiència en la utilització dels recursos naturals.

3. L'àmbit territorial d'aplicació de les subvencions és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Segon Import màxim de la convocatòria i finançament

1. A aquesta convocatòria es destina un import màxim de tres-cents quaranta mil euros (340.000,00 €), amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA de l'any 2024.

Aquesta quantia es podrà incrementar amb crèdits que es poden destinar a aquesta finalitat.

2. Aquestes ajudes les finança en un 30,7% el Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER); en un 6,14% el Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA), i en un 63,16% la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB).

3. En qualsevol cas, aquesta convocatòria queda subjecta a la condició suspensiva de l'existència de crèdit adequat i suficient per finançar el compliment de les obligacions generades en els pressuposts del FOGAIBA de l'any 2024.

Tercer Requisits de les persones beneficiàries

1. Poden ser beneficiàries de les subvencions que es preveuen en aquesta convocatòria les administracions públiques, les persones físiques, les entitats públiques o privades, o organitzacions sense ànim de lucre, que proporcionin les accions de formació definides al Pla de formació agrària de les Illes Balears, aprovat per la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural, que es detalla a l'annex 1 d'aquesta resolució.

2. Per tenir dret a l'ajuda que preveu aquesta convocatòria, en el moment de dictar-se la proposta de resolució de concessió, els sol·licitants han d'obtenir, com a mínim, 9 punts de la puntuació que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució.

3. La Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural ha d'assignar les entitats que duguin a terme accions formatives sobre usos de fitosanitaris, abans de la proposta de resolució, com a entitats de formació, d'acord amb el que preveu l'article 8 del Decret 50/2016, de 29 de juliol, de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, pel qual es regula la formació dels usuaris professionals i venedors de productes fitosanitaris per obtenir els carnets dels diferents graus de capacitació a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

En el moment del pagament, els cursos que s'imparteixin sobre benestar en el transport d'animals vius han de disposar de l'autorització de la direcció general competent, i els cursos que es facin sobre benestar en el sacrifici d'animals a l'escorxador han d'estar autoritzats per la direcció general competent, d'acord amb el Decret 56/2014, de 19 de desembre, que regula l'expedició del certificat de competència en benestar animal per al personal que duu a terme la matança i les operacions que hi estan connectades als escorxadors de les Illes Balears. La comprovació del compliment dels requisits esmentats la farà d'ofici el FOGAIBA, ja que la presentació de la sol·licitud suposa l'autorització per poder-la comprovar, excepte si es manifesta el contrari.

Per a les altres accions formatives, les persones o entitats que les duguin a terme han de disposar, abans de la proposta de resolució, de personal qualificat suficient per desenvolupar les accions subvencionades. La qualificació del personal que imparteixi els cursos s'ha de justificar mitjançant títols i/o experiència professional (almenys ha de disposar d'un títol universitari de grau mitjà o superior en la branca de l'entorn de l'activitat formativa corresponent o tenir una experiència professional acreditada d'almenys set anys). En el cas d'accions formatives subjectes a una evolució ràpida, el formador, a més, ha d'acreditar una actualització de coneixements en els quatre anys anteriors a la realització de l'activitat formativa. Es consideren accions formatives subjectes a una evolució ràpida les relacionades amb la innovació, les noves tecnologies i la seguretat alimentària.

A més, les persones o entitats que les facin han de disposar, abans de la proposta de resolució, de locals adequats en els quals puguin impartir l'acció formativa. En qualsevol cas, excepte per a les pràctiques a l'aire lliure, s'ha de disposar d'un local per a la formació amb unes condicions adequades de ventilació i condicionament d'aire.

4. Quan es tracti de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre i també el percentatge de la subvenció que s'ha d'aplicar a cadascun, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris. En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb poder suficient per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació. L'agrupació no es podrà dissoldre fins que no hagin transcorregut els terminis de prescripció que preveuen l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 57 i 60 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

5. A més dels requisits que preveu el punt anterior, les persones beneficiàries han de complir, en el moment que es dicti la proposta de resolució, els requisits que preveu l'article 5 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.

6. No poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les persones, les entitats i les associacions que incorrin en alguna de les prohibicions que estableixen els apartats 1 i 2 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre. La justificació de no incórrer en les prohibicions esmentades es fa de la manera que estableix l'apartat 6 de l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions.

7. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que les persones beneficiàries estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió de l'ajuda.

La comprovació del compliment del requisit esmentat al paràgraf anterior la fa el FOGAIBA, ja que la presentació de la sol·licitud suposa l'autorització per comprovar-la, excepte si es manifesta el contrari. Quan la persona sol·licitant de l'ajuda no estigui obligada a presentar les declaracions o els documents als quals es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, se'n podrà acreditar el compliment mitjançant declaració responsable. En el cas que el sol·licitant de l'ajuda sigui una administració pública, i només pel que fa a les obligacions tributàries amb la CAIB, també s'admet l'acreditació corresponent mitjançant declaració responsable.

8. D'acord amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.

Quart Actuacions subvencionables

1. Són subvencionables les acciones formatives que defineix el Pla de formació agrària de les Illes Balears per a l'any 2023, aprovat pel director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural en data 16 d'agost del 2023, que figura com a annex 1 d'aquesta resolució i al web del FOGAIBA.

Aquestes accions estan previstes per cobrir les necessitats formatives del sector agrari i han de complir els requisits següents:

a. Que versin sobre les matèries que defineix el Pla de formació agrària de les Illes Balears per a l'any 2023, que es detallen a l'annex 1.

b. Que vagin adreçades a persones que desenvolupin a temps complet o parcial activitats en els sectors agrari i alimentari de les Illes Balears i que, en cas que sigui empresa, tinguin la condició de pime.

c. Que, com a mínim, ofereixin formació a deu alumnes amb certificat d'assistència a l'illa de Mallorca, a sis alumnes amb certificat d'assistència a l'illa de Menorca i a quatre alumnes amb certificat d'assistència a les illes d'Eivissa i Formentera. Per obtenir el certificat d'assistència, els participants en els cursos de formació o alumnes han d'assistir, de manera presencial o telemàtica, com a mínim, al 80% de les hores impartides del curs.

d. Que es duguin a terme en el període d'elegibilitat que preveu el punt 4 d'aquest apartat.

e. Que s'imparteixin de manera gratuïta i sense contraprestació per part dels alumnes que assoleixin la formació amb certificat d'assistència.

f. Que s'ajustin a la resta de requisits que preveu el punt III de l'annex 1.

2. Són costos subvencionables els següents:

- Costos directes:

a. Retribució de formadors externs. No s'admet que un proveïdor extern de formació subcontracti a tercers la impartició de classes.

b. Despeses de mitjans didàctics, així com despeses de béns consumibles.

c. Despeses de lloguer de les aules, tallers, altres superfícies o mitjans informàtics utilitzats en el desenvolupament de la formació.

d. L'assegurança d'accident dels participants.

e. Despeses de transport, manutenció i allotjament dels formadors.

 

- Costos indirectes:

f. Les despeses de gestió i organització dels cursos per part de mitjans propis.

Únicament són subvencionables les despeses de personal (nòmines i Seguretat Social) pel temps de dedicació a aquesta organització.

La justificació de les despeses s'ha de fer mitjançant la presentació de les factures que hagi pagat la persona beneficiària de l'ajuda, juntament amb la resta de documents que figuren al punt 3 de l'apartat onzè.

En qualsevol cas, les despeses totals que preveuen els epígrafs b, c, d, e i f, que corresponen a despeses no docents, no són subvencionables en la quantitat que excedeixi el 25% de l'import total de les despeses subvencionables de l'operació. En els cursos celebrats a Mallorca, Menorca, Eivissa o Formentera en què el professor s'hagi desplaçat des de fora de l'illa respectiva per impartir-los, l'epígraf e no computa a l'efecte de l'excés del 25% esmentat anteriorment i és íntegrament subvencionable.

3. En qualsevol cas, no poden ser despeses subvencionables:

- L'impost del valor afegit (IVA), excepte l'IVA no recuperable quan la persona beneficiària el costegi de manera efectiva i definitiva.

- Els interessos deutors dels comptes bancaris.

- Les actuacions de suport a la formació professional i accions formatives, participació en règims de qualitat i activitats de promoció dirigides a membres d'una organització de productors de fruites i hortalisses, promogudes i finançades amb els seus fons.

- Els recàrrecs i les sancions administratives i penals.

- Les despeses de procediments judicials.

- Totes les despeses que no tinguin la condició de despesa elegible d'acord amb la normativa comunitària i nacional vigent.

4. Les actuacions formatives s'han d'haver dut a terme i pagat entre la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda i el 30 de juny del 2024, excepte les despeses corresponents a la retenció a compte de l'impost sobre la renda de les persones físiques i la Seguretat Social, que es poden pagar fins al 31 de juliol del 2024.

5. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 15.000,00 euros, en cas de subministrament de béns d'equipament o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, la persona beneficiària ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan, a causa de les característiques especials de les despeses subvencionables, no hi hagi en el mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o el prestin.

L'elecció entre les ofertes que es presentin, que s'han d'aportar a la justificació o, si escau, a la sol·licitud de la subvenció, es duu a terme d'acord amb els criteris d'eficiència i economia, amb una justificació expressa de l'elecció en una memòria quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

6. En tot cas, s'apliquen les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

7. En el material informatiu, promocional i publicitari dels cursos de formació que impartiran les persones beneficiàries, així com en tot el material didàctic objecte de subvenció, s'ha d'indicar la participació de la Comunitat Europea, del MAPA i de la CAIB i han d'aparèixer el logotip comunitari i una referència a l'ajuda del FEADER, en els termes que preveu el Reglament delegat(UE) 2022/129 de la Comissió, de 21 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes per als tipus d'intervenció relatius a les llavors oleaginoses, el cotó i els subproductes de la vinificació en virtut del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, així com per als requisits en matèria d'informació, publicitat i visibilitat relacionats amb l'ajuda de la Unió i els plans estratègics de la PAC. El logotip també s'ha d'exposar en un lloc visible de l'aula en la qual s'imparteixin els cursos esmentats.

Cinquè Quantia i límits de les subvencions

Sens perjudici dels límits que preveu l'apartat quart d'aquesta resolució, la quantia de la subvenció és del 100% del cost subvencionable de l'acció.

En tot cas, s'estableixen els màxims següents de costos horaris per curs i illa en la qual se celebri la formació, dels qual s'exclou el cost del desplaçament del formador en el cas que es desplaci des de fora de les Illes Balears:

A Mallorca: 104,50 €/hora curs

A Menorca o Eivissa: 121,00 €/hora curs

A Formentera: 136,40 €/hora curs

Pels cursos modalitat en línia: 104,50 €/hora curs.

Amb la condició que els honoraris dels formadors no són mai superiors a 100,00 €/hora.

A més dels límits anteriors, s'estableix un límit màxim de 50.000,00 € per persona beneficiària.

Sisè Sol·licituds

1. El termini de presentació de sol·licituds comença a comptar a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears fins al dia 6 d'octubre de 2023.

2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds de forma electrònica, mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible al procediment publicat a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, i adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954). De conformitat amb el que disposa l'article 66.6 de la Llei 39/2015, s'hi ha de presentar la sol·licitud mitjançant el model específic assignat a aquest procediment i signat electrònicament.

S'han de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen al formulari esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté.

3. Les sol·licituds d'ajuda han d'incloure la documentació següent:

a. Si escau, NIF de l'entitat jurídica.

b. Si escau, estatuts socials correctament inscrits en el registre corresponent o, si escau, indicació del número i la data del butlletí oficial en el qual s'hagin publicat.

c. Si escau, document que n'acrediti la representació.

d. Si escau, documentació per demostrar que l'IVA no és recuperable per la persona beneficiària: certificat 036 o resolució de l'Agència Tributària declarativa d'exempció.

e. Memòria en què es facin constar els objectius de l'actuació; la metodologia de l'actuació; l'estimació d'alumnes participants; els continguts de l'actuació; el lloc, les dates i els horaris en què es durà a terme; la descripció de la persona beneficiària final al qual s'adreça, amb la seva vinculació al sector agrari o forestal; la indicació, si escau, que la persona sol·licitant i l'activitat es corresponen amb algunes de les que defineix a l'epígraf 2 de l'apartat setè, i el pressupost desglossat de les actuacions.

f. Si escau, els tres pressuposts que preveu el punt 5 de l'apartat quart d'aquesta resolució, com també la memòria justificativa de l'elecció, si pertoca.

g. En el cas d'agrupacions sense personalitat jurídica pròpia, a més s'ha d'aportar:

 

- NIF de la agrupació.

- Document en què es reflecteixin les normes o la reglamentació de funcionament que han subscrit tots els membres.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què es facin constar expressament els compromisos d'execució que assumeix cadascú.

- Document d'autorització cap al FOGAIBA per a la comprovació dels NIF dels membres de l'agrupació.

- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què es faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que preveu l'article 24 de la Llei 14/2014, de 29 de desembre, de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

- Nomenament d'un representant o d'un apoderat únic de l'agrupació, amb poder suficient per a complir les obligacions que corresponen a l'agrupació com a beneficiària.

4. La comprovació del DNI de la persona sol·licitant o del seu representant la fa d'ofici el FOGAIBA. En el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per obtenir el DNI de la persona sol·licitant o dels representants, o dels certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social o per comprovar la inscripció al registre d'entitats per impartir cursos d'usuari professional de productes fitosanitaris, la designació, l'autorització o l'homologació davant la Direcció General d'Agricultura, Pesca i Alimentació, s'han d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents. En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors per acreditar que s'està al corrent de les obligacions tributàries —estatals i autonòmiques— i amb la Seguretat Social, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.

5. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que estiguin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per dur a terme aquesta comprovació, cal aportar el document corresponent.

Les persones interessades tampoc no estan obligades a presentar dades o documents que hagin estat aportats per elles mateixes davant de qualsevol administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pogués obtenir els documents esmentats, se'n pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.

En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans els requisits als quals es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució. 

6. De la mateixa manera, i amb caràcter potestatiu, la persona sol·licitant pot aportar la documentació complementària que vulgui, amb l'objectiu d'acreditar el compliment d'un o diversos dels criteris de selecció que estableix l'apartat següent.

7. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no contenen tota la documentació assenyalada, o si els documents que cal presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o ratllades, es requerirà les persones sol·licitants, mitjançant una notificació telemàtica, perquè esmenin el defecte o aportin la documentació dins el termini de deu dies, amb la indicació que, si no ho fan, s'entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.

8. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del que conté aquesta convocatòria, de les bases reguladores que estableix l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, i de la resta de normativa d'aplicació.

Setè Selecció de les persones beneficiàries i criteris de selecció

1. La selecció de les persones beneficiàries de les ajudes es fa mitjançant el procediment de concurrència competitiva.

2. Independentment del requisit que defineix el punt 2 de l'apartat tercer, en el supòsit que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades a aquesta resolució, s'estableixen com a criteris de selecció els que s'indiquen a continuació, i s'adjudicaran amb el límit màxim fixat en la convocatòria dins el crèdit disponible.

A. En funció de la persona beneficiària (màxim 4 punts)

- Organitzacions intersectorials de professionals o unions de cooperatives: 4 punts.

- Entitats públiques: 2 punts.

B. En funció dels objectius específics de les activitats (màxim 15 punts)

- Adequació dels objectius i continguts de l'actuació a les necessitats formatives del col·lectiu al qual s'adreça l'activitat: 5 punts.

- Grau en què contribueixin a la formació i/o la transformació real de la tecnologia i millorin el nivell professional d'agricultors i ramaders:

  • Programa amb accions que fomentin la innovació: 3 punts.
  • Programes amb accions que fomentin la introducció de nous processos productius: 2 punts.

- Programa que contribueixi a la màxima cobertura, tant geogràfica com de les diferents necessitats formatives: (màxim 5 punts).

  • Programa que actuï en tres illes: 5 punts.
  • Programa que actuï en dues illes: 3 punts.

C. En funció dels col·lectius destinataris de la formació (màxim 6 punts)

- Programa que inclogui accions que s'adrecin a dones: 3 punts.

- Programa que inclogui accions que s'adrecin als joves: 3 punts. 

D. En funció de l'experiència, la qualificació i els mitjans disponibles (màxim 5 punts)

- Qualificació professional i experiència del personal encarregat de l'activitat, així com disponibilitat d'una estructura de mitjans tècnics i materials suficient per desenvolupar l'activitat: 5 punts.

La puntuació total màxima és de 30 punts.

3. En cas d'empat, es resol amb el prorrateig de la quantitat que resti entre els sol·licitants que quedin empatats.

Vuitè Comissió Avaluadora

1. La Comissió Avaluadora estarà integrada per:

• President: secretari general de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i del Medi Natural o la persona en qui delegui.

• Vicepresident: director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o la persona en qui delegui.

• Vocals:

- Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o la persona en qui delegui.

- Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

- Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o la persona en qui delegui.

- Cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural o la persona en qui delegui.

• Secretari: actuarà com a secretari un dels vocals de la Comissió Avaluadora.

2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució i emetre l'informe que ha de servir de base elaborar la proposta de resolució. Aquesta comissió únicament es constituirà si les sol·licituds amb dret a ajuda superen les quanties destinades a aquesta convocatòria i s'ha d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció que preveu l'apartat setè.

No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, així com de desestimació de la subvenció per no reunir els requisits exigits, no serà preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora i l'òrgan competent declararà conclusos aquests expedients sense cap altre tràmit.

3. Per tal que la Comissió Avaluadora s'entengui constituïda vàlidament, es requerirà la presència del president i del secretari o, si escau, de les persones que els substitueixin i de la meitat, almenys, dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA.

Novè Instrucció del procediment

1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan duu a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. Si és necessari notificar l'esmena de deficiències o la proposta de resolució, aquesta notificació es fa de manera telemàtica.

2. La resolució dels expedients la dicta el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural, si escau, amb un informe previ de la Comissió Avaluadora. Abans de l'emissió de l'informe de la Comissió Avaluadora, la secció XVI del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA emet un informe en el qual s'acrediten, si és favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import. En la resolució de concessió de l'ajuda es fan constar el finançament per part de les diferents administracions, el fons europeu al qual s'imputa la despesa i l'eix prioritari del programa del qual es tracta.

3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds i es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb els termes que preveu l'article 45.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Si un cop ha transcorregut aquest termini no s'ha notificat cap resolució expressa, s'entén que la sol·licitud ha estat desestimada.

Excepcionalment, i d'acord amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es pot acordar l'ampliació del termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans del venciment del termini i es notifica a les persones interessades de manera telemàtica.

4. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes a partir de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Desè Obligacions de les persones beneficiàries

1. Són obligacions de les persones beneficiàries les següents:

• Verificar la identitat dels alumnes.

• Lliurar als alumnes, juntament amb el diploma, el programa amb el contingut del curs.

• Custodiar el full de seguiment d'assistència i execució de l'actuació, segons el model que figura al web del FOGAIBA, durant el termini de quatre anys a partir del pagament de l'ajuda.

• Justificar les despeses relacionades amb les actuacions realitzades.

• Sotmetre's als controls que dugui a terme l'Administració, necessaris per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos.

• Notificar al FOGAIBA, amb una antelació mínima de 24 hores, les claus d'accés als cursos en línia, així com qualsevol canvi en el lloc, la data o els horaris de les actuacions. A més, cada primer dia hàbil de la setmana s'ha d'enviar un correu electrònic al gestor de la línia d'ajudes especificant els cursos programats de la setmana, amb indicació del lloc i l'horari.

• Executar, amb el canvis autoritzats, com a mínim el 80% de les hores totals de formació aprovades.

• No cobrar cap import als alumnes que assoleixin la formació amb certificat d'assistència.

• Adoptar les mesures que calguin per proporcionar informació al públic i fer-ne publicitat. Per fer-ho, a l'aula o a l'espai on es desenvolupi l'acció formativa, en un lloc ben visible, hi ha d'haver un cartell d'acord amb el model definit que figura al web del FOGAIBA, i a tot el material imprès hi han de figurar els anagrames del FOGAIBA, del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació, i de la Unió Europea.

2. Aquestes obligacions s'entenen sens perjudici de l'obligació de complir la resta que estableixen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 17 de l'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027, així com la resta d'obligacions que deriven de la normativa estatal i comunitària d'aplicació.

3. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que procedeix en aplicació del que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.

Onzè Justificació i pagament de les ajudes

1. El termini per notificar i justificar la realització de les actuacions proposades en aquesta resolució va des de l'endemà de la data de notificació de la concessió de l'ajuda fins al 31 de juliol del 2024.

2. La persona beneficiària ha de fer i pagar l'actuació subvencionada dins el període comprès entre la presentació de la sol·licitud d'ajuda i el 30 de juny del 2024, tret de les despeses corresponents a la retenció a compte de l'impost sobre la renda de les persones físiques i a les quotes de la Seguretat Social, que es poden pagar fins al 31 de juliol del 2024.

3. Durant els terminis de justificació que s'han establert, les persones beneficiàries han de presentar les sol·licituds de pagament corresponents de forma electrònica, mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible al procediment publicat a la Seu Electrònica d'aquesta administració, i adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954).

Cal subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen al formulari esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté.

Aquestes sol·licituds han d'adjuntar la documentació següent:

a. Memòria de l'actuació realitzada, signada per un professor, amb el contingut mínim següent:

• Descripció dels cursos impartits, amb indicació del seu contingut i la durada.

• Llista detallada dels alumnes assistents, en què s'indiqui la seva relació amb el sector agrari o alimentari. També s'ha d'indicar si són titulars d'una explotació agrària inscrita als Registres Insulars Agraris o, si escau, identificar el titular d'una explotació agrària en nom del qual assisteixen al curs. En cas que l'alumne vingui en representació d'una empresa, ha de presentar declaració responsable del compliment del requisit de pime, que defineix la Recomanació 2003/361.

• Referència al grau d'assoliment dels objectius.

• Si escau, avaluacions de l'alumnat.

• Resum d'assistències per edat i sexe.

b. Factures justificatives de les actuacions dutes a terme, que reuneixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012) i que continguin el desglossament de les inversions dutes a terme.

c. Documentació justificativa del pagament de l'import de les factures que es presenten. El pagament de l'import d'aquestes factures queda acreditat presentant alguns dels documents següents:

1r. Justificant de l'ordre de transferència bancària o document acreditatiu de la transferència, en el qual figurin la data de la transferència, l'import transferit, la identificació del concepte de la transferència perquè quedin identificats el pagament de la factura o el número de factura i les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb la persona beneficiària i l'emissor de la factura, respectivament. Aquest document s'ha d'acompanyar de l'extracte bancari de la persona beneficiària de l'ajuda en el qual figuri el càrrec d'aquesta transferència.

2n. Còpia del xec nominatiu o pagaré nominatiu, sempre que estigui vençut, acompanyat de l'extracte bancari corresponent de la persona beneficiària de l'ajuda en el qual aparegui el càrrec d'aquest xec o pagaré.

3r. Comprovant de l'ordre de pagament amb targeta de crèdit o de dèbit en què figurin la data de l'ordre de pagament, l'import transferit, la identificació del concepte de la transferència i les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb la persona beneficiària o representant legal i l'emissor de la factura, respectivament. Aquest document ha d'incloure l'extracte bancari de la persona beneficiària de l'ajuda en el qual figuri el càrrec corresponent a la transferència esmentada.

4t. Per a despeses inferiors a 200 €, s'admet el pagament en efectiu i el justificant de pagament consisteix en el bitllet de caixa o en la factura si consta expressament el pagament realitzat.

d. Pel que fa als justificants de les despeses de gestió de les persones beneficiàries amb mitjans propis, s'ha de presentar una certificació del gerent, o de l'autoritat administrativa corresponent, de la imputació de despeses per a aquesta finalitat i la documentació acreditativa del seu pagament durant el període d'execució (nòmines i quotes de la Seguretat Social) d'almenys la quantitat per la qual es demani pagament.

e. Si escau, els tres pressuposts que, en aplicació del que preveu el punt 5 de l'apartat quart, hagi sol·licitat la persona beneficiària.

f. Si escau, una mostra del material informatiu més significatiu.

g. Currículum dels formadors i, si escau, acreditació de l'actualització de la seva formació.

h. Certificació bancària, acreditativa de la titularitat del compte corrent designat per la persona beneficiària per rebre el pagament de l'ajuda. 

4. L'import de l'ajuda concedida s'abona mitjançant transferència bancària, un cop justificat el compliment de la finalitat i de l'aplicació de la subvenció, amb la comprovació prèvia de la titularitat del compte corrent designat i amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.

5. El fet de no presentar la documentació justificativa o de no dur a terme l'actuació objecte de l'ajuda, dins el termini assenyalat i en els termes que s'han establert, suposa un incompliment al qual és aplicable el que estableix el punt 3 de l'apartat desè d'aquesta resolució.

6. No obstant això, en els casos en què es produeixin desviacions i canvis degudament autoritzats entre les actuacions fetes i les aprovades, només computen els cursos complets que inclou l'annex 1 duts a terme satisfactòriament. Aleshores, s'ajusta l'ajuda total concedida a l'import proporcional de les hores totals de formació efectivament impartides, sense superar la quantitat inicial.

A aquest efecte, només s'admeten i s'autoritzen canvis entre els cursos previstos dins el mateix grup definit en l'àmbit d'actuació del punt 1 del Pla de formació que preveu l'annex 1.

A més, en el cas que s'hagi d'aplicar la concurrència competitiva, no s'autoritzen canvis que alterin els criteris de selecció a causa de l'activitat formativa de l'apartat setè, punt 2.

7. En qualsevol cas, s'han de tenir en compte les reduccions i exclusions que preveuen el Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, la Llei 30/2022, de 23 de desembre, per la qual es regulen el sistema de gestió de la política agrícola comuna i altres matèries connexes, i el Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, pel qual s'estableixen les normes per a l'aplicació de penalitzacions a les intervencions que preveu el Pla estratègic de la PAC, així com l'annex 2, que s'adjunta a aquesta resolució.

Dotzè Incompatibilitat de les subvencions

Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que la persona beneficiària pugui rebre per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada.

Tretzè Règim jurídic aplicable

El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que s'estableix a continuació:

- El Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrícola comuna (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.

- El Reglament (UE) 2021/2116 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna, pel qual es deroga el Reglament (UE) núm. 1306/2013.

- El Reglament (UE) 2021/2289 del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, sobre la presentació del contingut dels plans estratègics de la PAC i sobre el sistema electrònic per a l'intercanvi segur de la informació.

- Reglament d'execució (UE) 2021/2290 de la Comissió, de 21 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes sobre els mètodes de càlcul dels indicadors comuns de realització i de resultats que estableix l'annex I Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, pel qual s'estableixen normes en relació amb l'ajuda als plans estratègics que han d'elaborar els estats membres en el marc de la política agrícola comú.

- El Reglament d'execució (UE) 2022/129 de la Comissió, de 21 de desembre de 2021, pel qual s'estableixen normes per als tipus d'intervenció relatius a les llavors oleaginoses, el cotó i els subproductes de la vinificació en virtut del Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, així com per als requisits en matèria d'informació, publicitat i visibilitat relacionats amb l'ajuda de la Unió i els plans estratègics de la PAC (plans estratègics de la PAC), finançada amb càrrec al Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA) i al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), i pel qual es deroguen els reglaments (UE) núm. 1305/2013 i (UE) núm. 1307/2013.

- El Reglament delegat (UE) 2022/126 de la Comissió, de 7 de desembre de 2021, pel qual es completa el Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell quant als requisits addicionals per a determinats tipus d'intervenció especificats pels estats membres en els seus plans estratègics de la PAC per al període 2023-2027 en virtut del reglament esmentat, i les normes sobre la proporció relativa a la norma 1 de les bones condicions agràries i mediambientals (BCAM).

- La Llei 30/2022, de 23 de desembre, per la qual es regulen el sistema de gestió de la política agrícola comuna i altres matèries connexes.

- El Reial decret 1046/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula la governança del Pla estratègic de la política agrícola comuna a Espanya i dels fons europeus agrícoles FEAGA i FEADER.

- El Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, pel qual es regula el sistema de gestió i control de les intervencions del Pla estratègic i altres ajudes de la política agrícola comuna.

- El Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, pel qual s'estableixen les normes per a l'aplicació de penalitzacions en les intervencions que preveu el Pla estratègic de la política agrícola comuna.

- L'Ordre 10/2023 de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, de 5 d'abril de 2023, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc de les intervencions per al desenvolupament rural de les Illes Balears 2023-2027.

- La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

- El Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).

- El text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).

- La resta de normativa de desenvolupament i aplicació.

Catorzè Controls

1. Els perceptors de les ajudes que regula aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableixen el Reglament (UE) 2021/2115 del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre de 2021, i també al que disposa la Llei 30/2022, de 23 de desembre; el Reial decret 1047/2022, de 27 de desembre, i el Reial decret 147/2023, de 28 de febrer.

2. Es farà un control administratiu en el 100% dels expedients, que consisteix a verificar els requisits i la documentació que s'ha d'aportar; també es durà a terme una visita d'inspecció inopinada com a mínim en un 10% de les actuacions seleccionades de manera aleatòria i com a mínim en un 10% de les sessions de les actuacions seleccionades, en què es verificarà que els fulls de seguiment estiguin emplenats correctament i reflecteixin la realitat de la sessió. En cas que els fulls de seguiment no estiguin correctament emplenats o continguin dades falses, es revocarà la totalitat de l'ajuda per a aquella actuació formativa.

A més, el FOGAIBA pot fer controls dirigits en aquells cursos en què ho consideri convenient, tenint en compte la matèria impartida.

3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria pot posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a l'efecte per al servei esmentat a l'adreça web

http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.

Quinzè Eficàcia

L'efectivitat d'aquesta resolució queda condicionada a l'aprovació dels criteris de selecció per part del Comitè Regional de Seguiment de les Illes Balears, en els termes que preveu aquesta resolució. En cas contrari, es modificarà amb la finalitat d'adaptar-la als criteris aprovats.

Setzè Publicació

Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Palma, 17 d'agost de 2023

El president del FOGAIBA Joan Simonet Pons

 

ANNEX 1 Pla de formació

I. Àmbit d'actuació

El Pla de formació s'estructura en cinc àmbits d'actuació, tenint en compte l'organització de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Medi Natural, i ajustant-los, en la mesura possible, a l'estructura de les qualificacions professionals:

1. Agricultura

2. Ramaderia

3. Indústria agroalimentària

4. Gestió de la producció agrària i de l'empresa agroalimentària.

5. Energia, reg i medi ambient.

La perspectiva de gènere s'incorporarà de forma transversal en tots els àmbits d'actuació.

II. El Pla de formació

Només es poden concedir subvencions a les entitats que compleixin els requisits i que programin activitats formatives incloses en els àmbits d'actuació indicats i basades en les temàtiques següents:

ÀMBIT TÍTOL GENÈRIC

1. Agricultura

1.1 Varietats Locals

1.2 Cereals i lleguminoses

1.3 Farratges, proteaginoses i oleaginoses

1.4 Horticultura

1.5 Fruita seca

1.6 Vitivinicultura

1.7 Olivicultura

1.8 Citricultura

1.9 Fruita dolça

1.10 Altres cultius

1.11 Gestió del sòl i de la fertilització

1.12 Sanitat vegetal

2. Ramaderia

2.1 Races autòctones

2.2 Oví i cabrum

2.3 Porcí

2.4 Boví de llet

2.5 Boví de carn

2.6 Apicultura

2.7 Avicultura

2.8 Helicicultura

2.9 Altres espècies

2.10 Alimentació, sanitat i benestar animal

2.11 Plans de gestió de fems

3. Indústria agroalimentària

3.1 Alta formació per a gestors d'empreses agroalimentàries

3.2 Formació especialitzada d'elaboració de productes transformats

3.3 Qualitat

3.4 Anàlisis sensorials

3.5 Millora dels processos productius (I+D, digitalització)

3.6 Comercialització i màrqueting

3.7 Pèrdues i malbaratament alimentari

3.8 Llei de la cadena alimentària

3.9 Traçabilitat i seguretat alimentària

3.10 Gestió de residus i SANDACH

3.11 Organització productiva

4. Gestió de la producció agrària i de l'empresa agroalimentària

4.1 Producció ecològica

4.2 Producció integrada

4.3 Normativa i ajudes agràries. Gestió col·lectiva de l'explotació agrària

4.4 Economia i comptabilitat de l'empresa agrària

4.5 Incorporació de joves i de dones a l'empresa agrària, i als òrgans de decisió del sector agrari

4.6 Innovació tecnològica i digitalització en el sector agrari

4.7 Venda directa i de proximitat

4.8 Prevenció contra l'assetjament i de riscos laborals, seguretat en el treball

4.9 Gestió agroforestal

4.10 Activitats complementàries

4.11 Sobirania agroalimentària i agroecologia

5. Energia, reg i medi ambient

5.1 Gestió de l'aigua en tecnologies de reg agrícola i de les comunitats de regants

5.2 Arquitectura ambiental, condicionalitat reforçada, ecorègims i ajudes agroambientals

5.2 Estalvi energètic i energies alternatives

5.3 Bioeconomia, circularitat, medi ambient i canvi climàtic

III. Instruccions i requisits

Les entitats que sol·licitin l'ajuda han de presentar una proposta formativa, amb el contingut desenvolupat del programa del curs, que s'ha d'ajustar a un dels àmbits i títol genèric del Pla de formació que defineix l'apartat II d'aquest annex, i també han d'especificar un títol específic.

Exemple 1:

Àmbit: 1. Agricultura

Títol genèric: 1.5 Fruita seca

Títol específic: 1.5.1 La poda de l'ametller i el garrover

Exemple 2:

Àmbit: 3. Indústria agroalimentària

Títol genèric: 3.4 Anàlisis sensorials

Títol específic: 3.4.1 Anàlisi sensorial de vins i escumosos

Exemple 3:

Àmbit: 4. Gestió de la producció i de l'empresa agrària

Títol genèric: 4.1 Incorporació de joves a l'empresa agrària

Títol específic: 4.1.1 Curs de primera instal·lació de joves agricultors

Així mateix, s'han de complir els requisits següents:

- El contingut i les unitats didàctiques de les actuacions de formació han de tenir en compte el llenguatge inclusiu i no sexista.

- Les entitats han de lliurar als alumnes, juntament amb el diploma, el programa en què s'especifiqui el contingut del curs.

- Els cursos han de ser, preferentment, d'aprofitament, i han d'incloure un mecanisme d'avaluació que pot ser sotmès a control.

- Els cursos han de tenir un control d'assistència.

- Els cursos regulats per normes s'han d'ajustar al contingut i la durada que estableix la normativa vigent (fitosanitaris, benestar animal, etc.).

- Els cursos de creació d'empreses de joves agricultors han de tenir una durada mínima de 75 hores.

- Els cursos en matèria de riscos laborals els han d'impartir empreses acreditades o docents que puguin justificar la qualificació necessària per impartir la matèria.

- Els cursos d'aplicador de fitosanitaris han d'anar dirigits a persones que tinguin i desenvolupin a temps complet o parcial activitats en els sectors agrari i alimentari de les Illes Balears. Els han d'impartir entitats de formació de cursos per adquirir el carnet d'usuari professional de fitosanitaris.

- El programa dels cursos relacionats amb ajudes agroambientals i de creació d'empreses agràries per a joves, segons la taula següent, ha de contenir una hora com a mínim d'aspectes relacionats amb els compromisos i els requisits d'aquestes ajudes, i també la tipificació dels compromisos i el règim de reduccions i sancions.

Línia d'ajuda

Títol genèric del curs

Foment de la producció integrada

Producció integrada

Protecció de varietats autòctones en risc d'erosió genètica

Varietats locals

Foment de races autòctones en perill d'extinció

Races autòctones

Foment de l'agricultura ecològica

Agricultura ecològica

Foment de pastures per a l'aprofitament de la ramaderia ecològica

Ramaderia ecològica

Creació d'empreses de joves agricultors

Creació d'empreses agràries

 

ANNEX 2 Reduccions i exclusions

1. Reduccions amb motiu dels controls d'admissibilitat de les despeses

Amb caràcter general, s'apliquen les penalitzacions i reduccions que preveu el títol II, capítol III, del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer.

Els pagaments es calculen sobre la base dels imports que es considerin admissibles després dels controls administratius.

El Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural examina la sol·licitud de pagament que presenta la persona beneficiària i determina els imports admissibles. A més, fixa:

a. L'import que es paga a la persona beneficiària en funció de la sol·licitud de pagament i la resolució de concessió. En cas que el primer sigui superior al segon, l'import sol·licitat s'ajusta al límit de la concessió.

b. L'import que es paga a la persona beneficiària després de l'examen d'admissibilitat de la despesa que figuri a la sol·licitud de pagament. Si l'import fixat d'acord amb la lletra a supera l'import fixat d'acord amb la lletra b en més d'un 10%, s'aplica una reducció a l'import fixat a la lletra b. L'import de la reducció ha de ser igual a la diferència entre els dos imports, però no pot ser superior a l'import sol·licitat. La reducció que es defineix en el paràgraf anterior s'aplica mutatis mutandis a les despeses no admissibles detectades en els controls sobre el terreny.

2. Reduccions en cas d'incompliment de criteris d'admissibilitat i d'obligacions.

Amb caràcter general, s'apliquen les penalitzacions i reduccions que preveu el títol I, capítol V, del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer.

De conformitat amb el que disposa l'annex del Reial decret 147/2023, de 28 de febrer, la determinació de les penalitzacions per incompliment dels criteris de subvencionalitat s'ha de fer d'acord amb la tipificació prèvia següent:

-Compromisos excloents (CE): compromisos els incompliments dels quals no respectin els criteris i/o els requisits que estableix la concessió i, si escau, el manteniment de l'ajuda. L'incompliment té associada una sanció del 100% de l'ajuda, l'exclusió i, quan sigui procedent, se sol·licitarà el reintegrament dels imports percebuts en anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament dins els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari quedarà exclòs de la mesura durant l'any natural en qüestió i el següent.

-Compromís bàsic (CB): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències rellevants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-hi fi amb mitjans acceptables.

-Compromís principal (CP): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perquè persegueix la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-hi fi amb mitjans acceptables.

-Compromís secundari (CS): compromís que no s'ajusta a les definicions anteriors amb baixa rellevància en l'objectiu de la línia d'ajuda.

-Compromís terciari (CT): compromís amb baixa rellevància en l'objectiu de la línia d'ajuda.

3. Reduccions per incompliment de criteris d'admissibilitat

S'entenen per criteris d'admissibilitat els requisits vinculats a la concessió de l'ajuda i es tipifiquen com a excloents.

4. Reduccions per incompliment de compromisos

S'entenen per compromisos les obligacions que defineix l'apartat desè de la resolució.

Els compromisos de la línia d'ajuda d'accions de formació professional i adquisició de competències tenen la tipificació següent:

- Verificar la identitat dels alumnes: CS.

- Lliurar als alumnes, juntament amb el diploma, el programa amb el contingut del curs: CS.

- Custodiar el full de seguiment d'assistència i execució de l'actuació segons el model que figura al web del FOGAIBA, durant un termini de quatre anys a partir del pagament de l'ajuda: CS.

- Justificar les despeses relacionades amb les actuacions dutes a terme. Aquest compromís s'entén que s'ha complert amb la justificació del 80% de l'import concedit: CB.

- Notificar al FOGAIBA, amb una antelació mínima de 24 hores, les claus d'accés als cursos en línia, així com qualsevol canvi en el lloc, la data o els horaris de les actuacions: CB.

- Enviar cada primer dia hàbil de la setmana un correu electrònic al gestor de la línia d'ajudes especificant els cursos programats de la setmana, amb indicació del lloc i l'horari: CS.

- Sotmetre's als controls que dugui a terme l'Administració, necessaris per comprovar la concessió correcta de l'ajuda i el manteniment posterior dels compromisos: CB.

- Executar, amb els canvis autoritzats, almenys el 80% de les accions formatives: CB.

- Adoptar les mesures que siguin necessàries per proporcionar informació al públic i fer-ne publicitat. A aquest efecte, a l'aula o a l'espai on es desenvolupi l'acció formativa, i en un lloc ben visible, hi ha d'haver un cartell d'acord amb el model que queda definit a l'annex VI, que figura al web del FOGAIBA, i en tot el material imprès hi han de figurar els anagrames del FOGAIBA, del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació i de la Unió Europea: CS.

- No cobrar cap import als alumnes pels cursos impartits: CB.

Les penalitzacions i les exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les següents:

1r. COMPROMISOS BÀSICS

100% de l'ajuda.

2n. COMPROMISOS PRINCIPALS

Primer any d'incompliment:

1 compromís incomplert: 20% de l'ajuda.

2 o més compromisos incomplerts: 40% de l'ajuda.

Segon any o més d'incompliment: 40% de l'ajuda.

3r. COMPROMISOS SECUNDARIS

Primer any d'incompliment:

1 compromís incomplert: 5% de l'ajuda.

2 o més compromisos incomplerts: 10% de l'ajuda.

Segon any o més d'incompliment: 10% de l'ajuda.

4t. EXCLUSIÓ

Només en casos d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència se sol·licitarà el reintegrament dels imports d'anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament dins els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. A més, el beneficiari quedarà exclòs de la mateixa mesura durant l'any natural en què s'ha detectat l'incompliment i l'any natural següent.

Si les persones beneficiaries no han pogut complir els seus compromisos per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conservaran el dret a l'ajuda en el moment en què s'hagi produït el cas de força major o la circumstància excepcional.