Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS

Núm. 506822
Resolució del director general de Planificació, Ordenació i Infraestructures Educatives de 28 de juliol de 2023 per la qual es convoca el procediment per ampliar la dotació de personal de suport educatiu (dotació addicional) per a l’atenció a la diversitat a l’ensenyament privat concertat per al curs 2023-2024

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

1. El títol II de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOE) amb la redacció donada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig d'educació (LOMLOE), estableix, en l'article 71.1, que les administracions educatives han de disposar els mitjans necessaris perquè tots els alumnes assoleixin el màxim desenvolupament personal, intel·lectual, social i emocional, així com els objectius que estableix amb caràcter general aquesta Llei.

2. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears (LEIB), fixa, a l'article 3, com a un dels principis generals, que l'accessibilitat universal, l'equitat, la igualtat de drets i d'oportunitats i la cohesió social i cultural dins el marc de la inclusió educativa de tot l'alumnat esdevé un principi general, pedagògic i organitzatiu.

3. A més, l'article 141.1 de la Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears (LEIB) estableix que tots els alumnes són subjectes de l'atenció educativa inclusiva i de les mesures d'atenció a la diversitat que precisin per raons pedagògiques amb independència de si estan escolaritzats en centres ordinaris o en centres d'educació especial, tenint en compte la voluntat de les famílies. L'article 142.1 d'aquesta mateixa llei determina que la conselleria ha de proporcionar les mesures i els suports que siguin necessaris per afavorir l'educació inclusiva i en l'article 112.2 es determina que en el cas dels centres amb una ràtio elevada d'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu, l'administració educativa ha de dotar el centre de mesures o recursos humans i materials suficients, equilibrats i revisables al llarg del curs escolar.

4. El Decret 39/2011, de 29 d'abril, pel qual es regula l'atenció a la diversitat i l'orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics, pretén garantir la igualtat d'oportunitats a tots els alumnes perquè puguin assolir el màxim desenvolupament de les seves capacitats. Aquest Decret estableix que els centres docents han de dur a terme les actuacions necessàries per aconseguir que els alumnes arribin a assolir els objectius i les competències bàsiques de les diverses etapes educatives.

5. El Decret 30/2022, d'1 d'agost, pel qual s'estableix el currículum i l'avaluació de l'educació infantil a les Illes Balears estableix a l'article 6.8 que en aquesta etapa s'ha de posar especial èmfasi en l'atenció a la diversitat dels alumnes, en l'atenció individualitzada orientada a aconseguir el màxim desenvolupament de cadascú i en la prevenció de les dificultats d'aprenentatge identificades prèviament o que vagin sorgint, així com la resposta a totes aquestes dificultats.

6. El Decret 32/2022, d'1 d'agost, pel qual s'estableix el currículum de l'educació secundària obligatòria a les Illes Balears estableix a la disposició final primera la supressió de l'apartat 4 de l'article 11 del Decret 39/2011, de 29 d'abril, que permetia, a l'educació bàsica, aplicar adaptacions curriculars significatives, de manera temporal, als alumnes d'incorporació tardana en el cas que desconeguin les dues llengües oficials, i/o als alumnes amb un desfasament curricular de dos cursos o més i un nivell de competència que no els permeti assolir els objectius de l'etapa.

La supressió d'aquest apartat pot suposar una variació en l'assignació d'hores de mestres de l'especialitat de pedagogia terapèutica, que s'assignen en funció del nombre d'adaptacions curriculars significatives (ACS).

7. En el BOIB núm. 169, de 29 de desembre de 2022, es va publicar el Decret 59/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen les normes que han de regir les convocatòries per a l'establiment i la renovació dels concerts educatius a partir del curs acadèmic 2023-2024. Els apartats de l'1 al 4 de l'article 21 d'aquest Decret, sobre l'atenció als alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu, estableix el següent:

Els centres que acullin alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE), amb necessitats d'adaptació curricular significativa (ACS) o amb necessitat de suport d'audició i llenguatge (AL) a les unitats ordinàries d'educació infantil de segon cicle, a les d'educació primària i educació secundària obligatòria, inclosos els programes de diversificació curricular (PDC), i els cicles formatius de grau bàsic, han d'oferir una intervenció educativa adequada a cada cas. Els alumnes que, per les seves característiques, presentin necessitats educatives especials han de disposar dels recursos adequats per tenir garantida una educació de qualitat, d'acord amb el que preveuen la LOE, segons la redacció fixada per la LOMLOE, el Decret 39/2011, de 29 d'abril, pel qual es regula l'atenció a la diversitat i l'orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics.

S'ha d'assignar als centres una dotació bàsica d'especialistes de pedagogia terapèutica, d'audició i llenguatge i d'atenció a la diversitat d'acord amb el que s'indica a l'annex 10 d'aquest Decret. Per ajustar millor aquest percentatge a les necessitats dels alumnes de cada centre, a més del mig mòdul (12 hores) o del sencer (24), hi pot haver quarts de mòdul (6 hores).

Si escau, la dotació bàsica de cada centre s'ha de complementar amb una dotació addicional per a cada curs escolar fins a arribar al cent per cent, d'acord amb les necessitats de cada centre, l'actualització anual dels criteris, que hauran de ser els mateixos que s'apliquin als centres públics, i la disponibilitat pressupostària de la Conselleria d'Educació i Formació Professional. Durant els cursos que durin els nous concerts, s'ha de garantir que la suma dels diferents docents de la dotació bàsica més la dotació addicional no sigui inferior a la dotació bàsica que tenen els centres el curs 2022-2023.

Per això, cada curs escolar el director general de Planificació, Ordenació i Centres dictarà una resolució perquè els centres privats concertats puguin sol·licitar una dotació addicional de personal d'atenció a la diversitat. Aquesta dotació s'assignarà d'acord amb uns criteris que tindran en compte els alumnes escolaritzats a cada centre que requereixen aquest suport, així com la situació i les característiques pròpies de cada centre escolar. Les variacions de les despeses de personal derivades d'aquesta dotació addicional es regularitzaran al final de cada curs escolar.

8. En base a la normativa considerada en els punts anteriors i de les dades introduïdes pels propis centres al GESTIB, aquesta aplicació assigna el total d'hores de mestres d'audició i llenguatge (AL), de pedagogia terapèutica (PT) i d'atenció a la diversitat (AD).

El GESTIB assigna el total d'hores. Per obtenir la dotació addicional és necessari restar al total d'hores la dotació bàsica.

Així mateix s'ha de considerar, cosa que no fa de manera automàtica el GESTIB, les hores de dotació addicional que corresponen al segon cicle d'Educació Infantil i Primària i les corresponents a l'Educació Secundària Obligatòria i als Cicles Formatius de Grau Bàsic.

Els centres han de sol·licitar la dotació d'hores d'especialistes de pedagogia terapèutica, d'audició i llenguatge i d'atenció a la diversitat en blocs horaris múltiples de sis fins a completar el total d'hores de dotació addicional assignades per a cada etapa en funció de les necessitats del centre. Únicament es permet modificar l'assignació d'hores en el sentit de reduir les hores assignades a educació secundària i incrementar, en la mateixa quantia, les hores assignades a educació primària o infantil.

Fonaments de dret

1. La Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació (BOE núm.159, de 4 de juliol).

2. Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (BOE núm. 106, de 4 de maig).

3. La Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre (BOE núm. 340, de 30 de desembre), per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

4. La Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 15, de 2 de febrer).

5. La Llei 9/2019, de 19 de febrer, de l'atenció i els drets de la infància i l'adolescència de les Illes Balears (BOIB núm. 26, de 28 de febrer).

6. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears (BOIB núm. 38, de 17 de març).

7. Decret 39/2011, de 29 de abril, pel qual es regula l'atenció a la diversitat i l'orientació educativa als centres educatius no universitaris sostinguts amb fons públics (BOIB núm. 67, de 5 maig).

8. El Decret 59/2022, de 27 de desembre, pel qual s'estableixen les normes que han de regir les convocatòries per a l'establiment i la renovació dels concerts educatius a partir del curs acadèmic 2023-2024 (BOIB núm. 169, de 29 de desembre).

Per tot això, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Convocar el procediment per ampliar la dotació de personal de suport educatiu (dotació addicional) per a l'atenció a la diversitat a l'ensenyament privat concertat per al curs 2023-2024, d'acord amb els termes que estableix l'annex 1 d'aquesta Resolució.

2. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució i el seu annex en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web del Departament de Centres Concertats de la Conselleria d'Educació i Universitats.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà del dia en què es publiqui, d'acord amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

Palma, en la data de la signatura electrònica (1 d'agost de 2023)

El director general de Planificació, Ordenació i Infraestructures Educatives Ismael Alonso Sánchez

 

ANNEX 1 Procediment d'ampliació de la dotació de personal de suport educatiu (dotació addicional) per a l'atenció a la diversitat

1. Objecte

Aquesta Resolució té per objecte establir el procediment d'ampliació de la dotació de personal de suport educatiu per a l'atenció a la diversitat (dotació addicional) atenent el nombre d'alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE), el nombre d'alumnes amb adaptació curricular significativa (ACS) i el nombre d'alumnes que necessiten la intervenció d'un mestre especialista en audició i llenguatge (AL), així com aplicar els criteris generals de dotació d'acord amb les necessitats acreditades per cada centre per al curs 2023-2024.

2. Personal de suport educatiu per a l'atenció a la diversitat

La dotació bàsica de cada centre es completa anualment amb una dotació addicional d'acord amb les necessitats de cada centre i amb la disponibilitat pressupostària de la Conselleria d'Educació i Universitats.

La dotació bàsica de mestres especialistes de suport educatiu s'assigna d'acord amb els criteris establerts a l'annex 10 del Decret 59/2022 i que els centres han repartit entre  les especialitats de pedagogia terapèutica (PT), d'audició i llenguatge (AL) i d'atenció a la diversitat  (AD) en funció de les seves  necessitats.

El Decret 59/2022 estableix que, si s'escau, la dotació bàsica de cada centre s'ha de complementar amb una dotació addicional per a cada curs escolar fins a arribar al cent per cent, d'acord amb les necessitats de cada centre, l'actualització anual dels criteris, que hauran de ser els mateixos que s'apliquin als centres públics, i la disponibilitat pressupostària de la Conselleria d'Educació i Formació Professional. Durant els cursos que durin els nous concerts, s'ha de garantir que la suma de la dotació bàsica més la dotació addicional no sigui inferior a la dotació bàsica que tenen els centres el curs 2022-2023.

3. Ràtios de personal de suport educatiu per a l'atenció a la diversitat

3.1. La dotació total  de cada centre per al curs 2023-24 s'assigna d'acord amb les dades de la butlleta d'estat que consten en el GESTIB fins el 3 de maig de 2023, amb els criteris següents:

a) Especialistes en pedagogia terapèutica (PT): segons els alumnes amb ACS escolaritzats que tengui cada centre en la butlleta d'estat.

Només per a aquest professorat  i per atendre millor els alumnes dels centres d'una sola línia, els alumnes amb ACS d'aquests centres s'han d'incrementar un 5 % abans d'aplicar-hi les correspondències següents:

− Fins a quatre alumnes: sis hores

− De cinc a vuit alumnes: dotze hores

− De nou a dotze alumnes: divuit hores

− De tretze a setze alumnes: vint-i-quatre hores

− Per cada quatre alumnes més: sis hores més

b) Especialistes en audició i llenguatge (AL): segons els alumnes amb suport educatiu de tipus AL en la butlleta d'estat, malgrat que ja estiguin comptabilitzats com a ACS.

En aquest cas s'ha d'aplicar la correspondència següent:

− Per cada dotze alumnes o fracció: sis hores

c) Professors d'atenció a la diversitat (AD): segons els alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) a la butlleta d'estat, malgrat que ja estiguin comptabilitzats com a ACS o AL.

En aquest cas s'ha d'aplicar la correspondència següent:

− Per cada quaranta alumnes o fracció: sis hores

3.2. La dotació addicional és la diferència entre la dotació total i la dotació bàsica.

3.3. La dotació de PT ha d'atendre de manera diferenciada els alumnes de les unitats que figuren a l'article 21.1 del Decret 59/2022, exclosos els de les aules UEECO, que ja disposen de dotació específica, i s'ha de distribuir en proporció als alumnes amb adaptacions curriculars significatives (ACS). La dotació total màxima de PT s'ha de concretar d'acord amb els criteris establerts al punt 3.1 del present annex.

3.4. La dotació d'AL s'ha de distribuir en proporció als alumnes de les unitats que figuren en l'article 21.1 del Decret 59/2022 amb necessitats de suport, inclosos els de les aules UEECO. La dotació d'AL també s'ha de concretar d'acord amb els criteris establerts al punt 3.1 d'aquest annex.

3.5. La dotació d'AD s'ha de distribuir en proporció als alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) de les unitats que figuren a l'article 21.1 del Decret 59/2022, exclosos els de les aules UEECO. La dotació d'AD també s'ha de concretar d'acord amb els criteris establerts al punt 3.1 d'aquest annex.

3.6. Els centres poden sol·licitar que es distribueixin els recursos entre PT, AL i AD de la dotació addicional d'una manera diferent a la proposada al GESTIB, sempre que això no suposi un augment de les hores assignades i puguin garantir una atenció adequada a tots els alumnes que necessiten un suport específic.

Així mateix, pel que fa a la distribució d'hores entre etapes educatives, únicament es permet modificar l'assignació d'hores en el sentit de reduir les hores assignades a educació secundària i  incrementar en la mateixa quantia les hores assignades a educació primària o segon cicle d'infantil.

3.7. Atès el nivell curricular dels alumnes amb NEE i d'alguns alumnes amb NESE de tercer i quart d'educació secundària obligatòria, els especialistes de PT, AL i AD esmentats als epígrafs 3.3, 3.4 i 3.5 que atenen aquests alumnes tenen, a tots els efectes, la consideració de mestres de primer cicle d'educació secundària obligatòria.

4. Tramitació de la sol·licitud de suport educatiu per a l'atenció a la diversitat

4.1. Els centres interessats a sol·licitar una dotació addicional de personal de suport per a l'atenció a la diversitat (PT, AL o AD) han de validar la sol·licitud mitjançant el GESTIB, en el menú «Quota», «Previsió de recursos de suport educatiu», del curs 2023-2024. La validació l'ha d'efectuar un usuari amb permisos d'equip directiu o de director. 

En l'apartat «Observacions del centre», els centres hi poden fer constar les observacions que considerin oportunes, i també hi poden sol·licitar:

  • Distribuir els recursos entre PT, AL i AD de la dotació addicional de manera diferent a la proposada pel GestIB.
  • Derivar hores de la dotació addicional assignada a l'ESO i als cicles formatius de grau bàsic a la dotació addicional assignada al segon cicle d'educació infantil i a l'educació primària. No es poden derivar hores de la dotació addicional assignada a l'educació infantil i a l'educació primària a l'ESO ni als cicles formatius de grau bàsic.

Les modificacions sol·licitades pels centres no poden comportar un augment global de les hores assignades i, en qualsevol cas, ha de quedar garantida l'atenció adequada a tots els alumnes que necessiten un suport específic amb els recursos assignats o amb altres recursos, en els casos en què es derivin al segon cicle d'educació infantil i a l'educació primària hores de suport que inicialment estaven assignades a l'ESO i a la formació professional bàsica.

4.2. El termini per validar les sol·licituds al GESTIB és de 10 dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució en el BOIB.

4.3. Les dades dels alumnes amb adaptacions curriculars significatives, dels alumnes que necessiten la intervenció d'un mestre especialista en audició i llenguatge (AL) i dels alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) són les que figuren al GESTIB, a la pàgina esmentada, referides al curs 2022-2023 i com a previsió per al curs 2023-2024.

4.4. La Direcció General de Planificació, Ordenació i Infraestructures Educatives ha de contrastar les observacions dels centres per validar i acceptar les propostes. A més, per valorar i aplicar els criteris generals d'ampliació de la dotació ha de rebre l'assessorament del Servei d'Atenció a la Diversitat de la Direcció General de la Primera Infància i Atenció a la Diversitat.

4.5. Una vegada iniciat el curs 2023-2024, es poden revisar puntualment les situacions en què la dotació addicional de personal de suport per a l'atenció a la diversitat s'hagi d'ajustar, de manera significativa, a les necessitats educatives sobrevingudes dels centres que ho requereixin, sempre amb els límits establerts en el punt segon d'aquest annex.

4.6. La Direcció General de Planificació, Ordenació i Infraestructures Educatives ha de trametre el resum de les sol·licituds presentades i les propostes que hagi formulat a la Comissió de Concerts Educatius de les Illes Balears perquè els membres d'aquesta Comissió en prenguin coneixement i puguin fer suggeriments o al·legacions. 

5.  Resolució de la dotació addicional de personal de suport educatiu per a l'atenció a la diversitat

5.1. A partir de les propostes de la Direcció General de Planificació, Ordenació i Infraestructures Educatives i de la Comissió de Concerts Educatius de les Illes Balears,  i d'acord amb la previsió de recursos pressupostaris destinats al finançament dels centres concertats, el director general de Planificació, Ordenació i Infraestructures Educatives ha de dictar una resolució provisional per la qual es determini la dotació addicional de personal de suport per a l'atenció a la diversitat per a cada centre privat concertat. Aquesta resolució provisional s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears  i a la pàgina web del Departament de Centres Concertats de  la Direcció General de Planificació, Ordenació i Infraestructures Educatives

5.2. Els sol·licitants poden presentar al·legacions a la resolució provisional en un termini de deu dies naturals comptadors des de l'endemà de la publicació.

5.3. Una vegada revisades les al·legacions presentades dins el termini establert, el director general de Planificació, Ordenació Infraestructures Educatives ha de dictar la resolució definitiva per la qual es determina la dotació addicional de personal de suport per a l'atenció a la diversitat per a cada centre privat concertat i ha de disposar que es publiqui en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web del Departament de Centres Concertats de  la Direcció General de Planificació, Ordenació i Infraestructures Educatives.