Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE FERRERIES
Núm. 506225
Aprovació definitiva del Reglament Orgànic Municipal
El Ple de l'Ajuntament de Ferreries, en sessió ordinària de 25/05/2023, va aprovar inicialment el Reglament Orgànic Municipal, que es va sotmetre a un termini d'informació pública, pel termini de 30 dies hàbils a comptar des de l'endemà de la seva publicació al BOIB núm. 78 de dia 13/06/2023..
Atès que no s'han presentat al·legacions durant el termini d'exposició pública, el Reglament Orgànic Municipal es considera aprovat definitivament sense necessitat d'acord exprés pel Ple.
A continuació es transcriu literalment el text íntegre definitiu, que també es podrà consultar a la seu electrònica de l'Ajuntament de Ferreries a a la següent adreça: https://ajferreries.org/tauler/edictes.aspx?TIPO=01&HISTORIC=1
La qual cosa es fa pública per a general coneixement.
Ferreries, en la data de la signatura electrònica (4 d'agost de 2023)
El batle Pedro Pons Huguet
REGLAMENT ORGÀNIC MUNICIPAL
ÍNDEX GENERAL
TÍTOL PRELIMINAR. DISPOSICIONS GENERALS
TÍTOL PRIMER. DE L'ESTATUT DELS MEMBRES DE LA CORPORACIÓ
Capítol I. De l'adquisició i de la pèrdua de la condició de regidor o regidora
Capítol II. Drets i deures dels regidors i les regidores
Secció primera. Drets
Secció segona. Deures
Secció tercera. Dels grups polítics
Secció quarta. Del registre d'interessos
Secció cinquena. De les retribucions
Secció sisena. De l'accés a la informació
TÍTOL SEGON. DE L'ORGANITZACIÓ DE L'AJUNTAMENT
Capítol I. Dels òrgans unipersonals
Secció 1a. Del batle o la batlessa
Secció 2a. De les tinències de batlia
Capítol II. Dels òrgans col·legiats
Secció 1a. Del Ple
Secció 2a. De la Junta de Govern
Secció 3a. Dels òrgans complementaris
Secció 4a. De la Junta de Portaveus
TÍTOL TERCER. DEL RÈGIM DE FUNCIONAMENT DEL PLE
Capítol I. De les sessions
Secció 1a. De les classes de sessions
Secció 2a. De la convocatòria i ordre del dia
Secció 3a. Del quòrum d'assistència i d'adopció d'acords
Secció 4a. De la publicitat de sessions i acords
Secció 5a. De les videoactes
Capítol II. De la realització de sessions
Secció 1a. Dels debats
Secció 2a. De les votacions
Secció 3a. De la disciplina i l'ordre dins la Casa Consistorial
Secció 4a. De les mocions
Secció 5a. Dels precs i preguntes
Capítol III. De les sessions extraordinàries de control i fiscalització
Secció 1a. De les sessions de control
Secció 2a. De la moció de censura
TÍTOL QUART. DEL RÈGIM DE FUNCIONAMENT DELS ÒRGANS RESTANTS
Capítol I. De la Comissió de Govern
Capítol II. De les comissions informatives i especials
Capítol III. Dels actes dels òrgans unipersonals
TÍTOL CINQUÈ. DE LA PARTICIPACIÓ
Capítol I. De la participació i informació ciutadanes
Capítol II. De l'audiència anual
Capítol III. DE LA INFORMACIÓ ALS CIUTADANS
Capítol IV. De la participació
Capítol V. De la iniciativa popular
Capítol VI. De les entitats de participació ciutadana
Capítol VII. Dels consells municipals
TÍTOL SISÈ. DE LA MODIFICACIÓ DEL REGLAMENT ORGÀNIC
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
DISPOSICIÓ FINAL
TÍTOL PRELIMINAR DISPOSICIONS GENERALS
Article 1
El present Reglament orgànic estableix les normes d'organització interna i de funcionament de l'Ajuntament de Ferreries i exerceix les potestats reglamentàries i d'autoorganització municipal, garantides per la Constitució espanyola i les lleis vigents que siguin d'aplicació, i, especialment, per la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local (en endavant LBRL) i altra legislació concordant.
Article 2
Prelació de fonts:
1. Normativa estatal bàsica de règim local.
2. Normativa autonòmica bàsica en matèria de règim local.
3. Reglament orgànic municipal.
4. Normativa reglamentària autonòmica en matèria de règim local.
5. Normativa estatal no bàsica en matèria de règim local.
Article 3
La llengua pròpia d'aquest Ajuntament és el català, sens perjudici del dret dels ciutadans a relacionar-se amb l'Ajuntament en llengua castellana i a obtenir en aquesta llengua les certificacions i altres documents als quals tenguin dret si així ho sol·liciten.
Article 4
1. L'organització municipal es regeix pels òrgans següents:
2. Existiran, també, una o diverses comissions informatives per estudiar, informar o consultar els assumptes que hagin de ser sotmesos a la decisió del Ple i fer el seguiment de la gestió de la Batlia, la Junta de Govern i els regidors i regidores que ostentin delegacions.
Tots els grups polítics integrants de la corporació tindran dret a participar en aquesta Comissió Informativa. La composició de la Comissió Informativa serà proporcional a la del Ple.
3. El Ple d'organització ha d'acordar la creació de la Junta de Govern i de la Junta de Portaveus mentre es mantengui la condició de municipi de menys de 5.000 habitants.
4. El Ple municipal podrà acordar la creació d'altres comissions informatives, òrgans de gestió o assessorament i òrgans de participació ciutadana.
TÍTOL PRIMER DE L'ESTATUT DELS MEMBRES DE LA CORPORACIÓ
Capítol I De l'adquisició i pèrdua de la condició de regidor o regidora
Article 5
Els regidors i les regidores n'adquireixen la condició amb la presa de possessió del càrrec, que s'ha d'efectuar en el Ple de constitució o en la primera sessió que tengui lloc un cop rebuda la credencial de la Junta Electoral que acrediti aquesta condició.
Abans de la presa de possessió el regidor o regidora electa ha de presentar a la Secretaria la credencial de la Junta Electoral i ha d'acreditar que ha formalitzat les declaracions relatives a patrimoni, activitats i incompatibilitats en els termes que es regulin en aquest Reglament.
Article 6
1. Els regidors i les regidores perden la seva condició per les causes següents:
a) Per decisió judicial ferma que anul·li l'elecció o proclamació de regidor o regidora.
b) Per mort.
c) Per pèrdua de nacionalitat necessària per desenvolupar el càrrec.
d) Per incapacitació declarada per decisió judicial ferma.
e) Per extinció del mandat.
f) Per renúncia.
g) Per incompatibilitat.
2. No són causa de la pèrdua de condició de regidor o regidora:
a) La falta d'assistència a les sessions.
b) La pèrdua de l'empadronament.
c) Deixar de pertànyer al partit polític o agrupació pel qual va concórrer a les eleccions. En aquest cas, ha de passar a la condició de regidor o regidora no adscrit.
3. La renúncia al càrrec de regidor o regidora s'ha de fer efectiva per escrit davant el Ple de l'Ajuntament, el qual ha de donar-se per assabentat de la renúncia. Tot seguit s'ha de traslladar a la Junta Electoral, juntament amb la documentació restant que escaigui, perquè es faci la designació del candidat o candidata següent de la llista que correspongui.
Capítol II Drets i deures dels regidors i les regidores
Secció 1a Drets
Article 7
Tots els regidors i regidores tenen dret:
a) A assistir amb veu i vot a les sessions del Ple i a la resta d'òrgans col·legiats dels quals formin part.
b) A percebre la retribució i les indemnitzacions que corresponguin, d'acord amb la legislació vigent i les determinacions establertes en aquest Reglament orgànic.
c) Als honors i prerrogatives pròpies del càrrec establerts en la legislació vigent.
d) A obtenir els antecedents, les dades o les informacions que tenguin els serveis de la corporació i que resultin necessaris per desenvolupar la seva funció.
e) A ser informats, directament o mitjançant el o la portaveu del grup, de les visites oficials de membres del Govern de les Illes Balears o del Consell com més aviat millor des que se'n tengui coneixement.
f) A rebre els ciutadans que ho desitgin o convocar-los a l'edifici o dependència consistorial que se'ls hagi designat, sempre que sigui per tractar qüestions pròpies del càrrec.
Secció 2a Deures
Article 8
Tots els regidors i les regidores tenen els deures següents:
a) Assistir a les sessions dels òrgans col·legiats dels quals formin part. En cas d'absència justificada s'haurà de comunicar a la Batlia amb l'antelació suficient.
b) Comunicar per escrit a la Batlia les absències fora de Menorca quan la durada prevista sigui superior a trenta (30) dies i concretar-ne la durada.
c) Observar en tot moment les normes sobre incompatibilitats establertes en la legislació de règim local i en la legislació electoral general.
d) Abstenir-se de participar en la deliberació, votació, decisió i execució de qualsevol assumpte en el qual tenguin un interès personal o hi concorri alguna de les causes establertes en la legislació de procediment administratiu.
e) Declarar qualsevol activitat que els proporcioni o pugui proporcionar ingressos econòmics i sobre les possibles causes d'incompatibilitat. També han de declarar els béns patrimonials i la participació en societats de tot tipus, amb la informació de les societats en què participen i les liquidacions dels imposts de la renda, de patrimoni i de societats, si s'escau, en els termes que estableix aquest Reglament.
f) Observar la deguda cortesia i respectar les normes de funcionament dels òrgans de la corporació.
g) Guardar secret sobre els debats que tenen aquest caràcter i respectar la confidencialitat de les informacions a les quals tenen accés per raó del càrrec, i abstenir-se de donar publicitat a les que hagin de servir d'antecedent per a decisions pendents d'adopció. Així mateix, han d'evitar la reproducció de la documentació que se'ls pugui facilitar, independentment del suport, per al seu estudi.
Article 9
Els regidors i les regidores poden ser sancionats, prèvia instrucció del corresponent expedient sancionador, d'acord amb el procediment legalment establert, en els termes anteriors, per resolució del Batlia, prèvia autorització del Ple, en cas d'incompliment reiterat dels deures i, si s'escau, de les obligacions delegades.
Secció 3a Dels grups polítics
Article 10
1. Els membres de la corporació municipal, a efectes de l'actuació corporativa, es constituiran en grups. La constitució s'ha de fer mitjançant un escrit dirigit a la Batlia i signat per tots els membres dintre dels cinc dies hàbils posteriors a la constitució de la corporació. En aquest escrit s'ha d'indicar la denominació i s'ha de comunicar el nom de la persona portaveu i de la suplent. S'ha de donar compte d'aquest escrit en el Ple d'organització.
2. No poden constituir grup separat els regidors i les regidores pertanyents al mateix partit polític ni aquells que, formant part d'agrupacions polítiques diferents, hagin concorregut com a coalició a les eleccions.
3. La llista electoral que només hagi obtingut un o una representant tindrà la consideració de grup polític.
Article 11
1. Cap regidor o regidora no pot formar part de més d'un grup municipal. Els que voluntàriament abandonin o siguin expulsats del grup en què inicialment s'hagin integrat passaran a la condició de regidor o regidora no adscrit.
2. Els regidors i les regidores no adscrits mantenen l'acta de regidor o regidora. Els drets polítics i econòmics dels regidors i les regidores no adscrits no podran ser superiors als que els hagués correspost en cas de romandre en el grup de procedència.
3. Un regidor o una regidora no adscrit manté l'acta de regidor/a i pot participar en els òrgans complementaris amb veu i sense vot.
Article 12
1. Els grups polítics podran fer ús de locals de la corporació per fer-hi reunions o sessions de treball del grup amb associacions per a la defensa dels interessos col·lectius, generals o sectorials de la població.
Per fer ús d'aquest dret, s'ha de dirigir la petició per escrit mitjançant l'eina de reserva d'espais que es pugui desenvolupar.
2. Els grups polítics tenen dret a percebre una quantitat anual a càrrec dels pressuposts municipals, en els termes que estableixi aquest Reglament.
3. Tots els grups polítics tenen dret a rebre un tracte igual, sense cap tipus de discriminació.
Secció 4a Del Registre d'interessos
Article 13
1. El Registre habilitat per a la presentació de les declaracions patrimonials i de béns, interessos i activitats, i també les presentacions de les declaracions anuals de renda i patrimoni, és l'existent a l'Oficina de Prevenció i Lluita contra la Corrupció a les Illes Balears (OAIB), disponible a la seva seu electrònica, en compliment del Conveni aprovat pel Ple de l'Ajuntament de Ferreries en la sessió de dia 30 de setembre de 2021.
2. Abans de la presa de possessió del càrrec de regidor o regidora, s'ha d'acreditar davant la Secretaria el compliment d'aquesta obligació.
3. Els regidors i regidores estan obligats a presentar les declaracions abans de prendre possessió del càrrec, en finalitzar el seu mandat i sempre que es produeixin variacions. Així mateix, han de remetre anualment a l'OAIB les declaracions de renda i patrimoni, havent de comunicar a la Secretaria el compliment d'aquesta obligació.
Secció 5a De les retribucions
Article 14
1. Els regidors i regidores tindran dret a percebre, amb càrrec al pressupost de l'Ajuntament, les indemnitzacions que s'acordin en el Ple d'organització segons els criteris establerts en la legislació de règim local.
2. Percebran retribucions per l'exercici dels seus càrrecs quan els ocupin amb dedicació parcial o exclusiva. En qualsevol d'aquests supòsits, hauran de ser donats d'alta en el règim general de la Seguretat Social, i l'Ajuntament assumirà el pagament de les quotes empresarials que corresponguin, de conformitat amb el que disposen els article 74 i 75 de la Llei reguladora de les bases del règim local (LRBRL).
3. En el cas que els regidors i les regidores amb dedicació exclusiva o parcial vulguin exercir una altra activitat retribuïda han d'obtenir prèviament la compatibilitat del Ple municipal.
4. La Batlia pot sancionar, amb instrucció prèvia del corresponent expedient sancionador d'acord amb el procediment legalment establert, els regidors i les regidores per la no assistència a les sessions sense causa justificada i raonada, amb pèrdua total de la retribució o assignació corresponent al període de no assistència.
5. En el cas d'absències justificades la Batlia podrà requerir la documentació justificativa.
Article 15
1. El Ple municipal, a proposta del batle o la batlessa, determinarà el nombre de membres de la corporació que podran exercir les seves responsabilitats en règim de dedicació parcial o exclusiva que corresponguin d'acord amb la responsabilitat de cadascun d'ells, dins els marges que estableixi la Llei.
Serà atribució del batle o la batlessa la determinació dels càrrecs i regidors o regidores amb dret a retribució.
2. El nomenament de qualsevol regidor o regidora per a un càrrec de dedicació parcial o exclusiva serà comunicat a la següent sessió ordinària que celebri el Ple municipal.
3. Els regidors i les regidores que tenguin delegades àrees rebran una retribució que es determinarà en el Ple de constitució.
4. Els regidors i les regidores que no tenguin dedicació parcial o exclusiva ni gestionin cap àrea rebran indemnitzacions per la seva assistència a les sessions dels òrgans dels quals formin part. La quantia d'aquestes indemnitzacions serà fixada en el Ple de constitució a proposta de la Batlia.
5. Totes les persones que integren la corporació tindran dret a rebre indemnitzacions per les despeses ocasionades en l'exercici del càrrec, quan siguin efectives i justificades documentalment, segons les normes d'aplicació general a les administracions públiques, o en les que determini el Ple, sobre despeses per estades, desplaçament i similars.
Article 16
1. El Ple municipal, amb càrrec al pressupost anual de la corporació, pot assignar als grups polítics una dotació econòmica que ha de comptar amb un component fix, idèntic per a tots els grups, i un altre de variable, d'acord amb el nombre de membres de cadascun dels grups, dins dels límits que, si s'escau, estableixin, amb caràcter general, les lleis de pressuposts generals de l'Estat, i sense que es puguin destinar a l'adquisició de béns que puguin constituir actius fixos de caràcter patrimonial.
Secció 6a De l'accés a la informació
Article 17
1. La informació a què tenen dret les regidores i els regidors, en els termes establerts a l'article 7 d d'aquest Reglament, ha de ser sol·licitada per escrit dirigit a la Batlia.
2. No caldrà acreditar l'autorització de la Batlia en els casos següents:
3. Quan la documentació sigui en format electrònic, s'habilitarà l'accés per un termini que en cap cas serà inferior a 30 dies. En cas que aquest termini sigui inferior, s'ha de motivar la causa que obliga a aquesta reducció de temps.
4. En cas que la documentació estigui en format paper, la consulta i examen concret es farà a l'arxiu general o a la dependència municipal on es trobi. En el cas de ser possible i així se sol·liciti es podrà lliurar una còpia al membre de la corporació sol·licitant.
5. En cap cas els expedients, llibres o documentació podran sortir de l'arxiu o de les dependències municipals. La consulta dels llibres d'actes i resolucions s'haurà de fer a la Secretaria o en el lloc que determini.
6. La consulta i l'examen de documentació en paper s'haurà de realitzar dins l'horari dels serveis administratius de la corporació.
Article 18
1. El dret a la informació reconegut a l'article anterior podrà ser limitat, totalment o parcialment, en els casos següents:
2. Els membres de la corporació han de respectar la confidencialitat de la informació a què tenen accés per raó del càrrec si el fet de publicar-la pot perjudicar els interessos de l'ens local o de tercers.
3. La petició d'accés a la informació s'entendrà concedida per silenci administratiu en cas que el batle o la batlessa no dicti resolució denegatòria en el termini de 5 dies naturals des de la data de la sol·licitud. En tot cas, la denegació s'haurà de fer a través de resolució motivada, la qual només podrà basar-se en els supòsits de l'article anterior.
4. En la primera quinzena de cada mes es remetrà als grups la relació dels registres d'entrada i sortida del mes anterior.
5. S'ha de donar compte al Ple de la relació de decrets adoptats el mes anterior. Els grups tenen dret de sol·licitar-ne una còpia.
TÍTOL II DE L'ORGANITZACIÓ DE L'AJUNTAMENT
Capítol I Dels òrgans unipersonals
Secció 1a De la Batlia
Article 19
L'elecció i destitució del batle o la batlessa es regeix pel que disposa la legislació electoral general. El batle o la batlessa és el president o la presidenta de la corporació i té les atribucions i potestats assenyalades a l'article 21 de la LRBRL, i les que li confereixen altres disposicions legals.
Article 20
1. Mitjançant decret, la Batlia pot delegar l'exercici de les seves atribucions, excepte les declarades indelegables per la legislació vigent, en la Junta de Govern, en els tinents i tinentes de batle i en els regidors i regidores.
2. S'ha de donar compte dels decrets de delegació en la primera sessió ordinària del Ple que tengui lloc. L'entrada en vigor dels decrets de delegació serà l'endemà de la signatura o en la data que s'hi estableixi. El contingut dels decrets de delegació s'ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la seu electrònica de l'Ajuntament.
3. El concepte de delegació per a tasques específiques comporta:
a) Que es refereixi a una matèria concreta de l'activitat municipal.
b) Les facultats de la delegació consisteixen a inspeccionar i impulsar els serveis referits a la matèria objecte de la delegació i a efectuar propostes.
c) La persona delegada actuarà sota la direcció i coordinació de la Batlia.
4. Els regidors i les regidores delegats exerciran les atribucions que s'especifiquin en el respectiu decret de delegació, i ho faran en el marc de les regles previstes en el present Reglament.
5. L'òrgan delegant podrà revocar en qualsevol moment la delegació i recuperar l'exercici de les atribucions delegades sense més formalitats que les exigides per al seu atorgament.
Article 21
1. El batle o la batlessa pot renunciar al càrrec davant el Ple de la corporació sense que això comporti necessàriament la renúncia al càrrec de regidor o regidora.
2. La renúncia del batle o la batlessa, una vegada acceptada pel Ple, comportarà necessàriament una nova elecció de batle o batlessa en els termes establerts en la legislació electoral.
Secció 2a De les tinències de batlia
Article 22
1. Les tinències de batlia són òrgans unipersonals d'inexcusable existència a l'Ajuntament.
2. Exerceixen les funcions següents:
a) Integrar la Junta de Govern.
b) Substituir transitòriament el batle o la batlessa, per ordre del seu nomenament, en els casos de vacant, absència o malaltia.
c) Desenvolupar les delegacions que expressament els atribueixi el batle o la batlessa.
3. La suplència o substitució transitòria en els casos de vacant, absència o malaltia es produirà automàticament. No obstant això, sempre que sigui possible, la Batlia dictarà una resolució expressa.
Article 23
La Batlia nomenarà i cessarà lliurement els tinents o tinentes de batle i en determinarà l'ordre als efectes de la prelació en la seva substitució. Els nomenaments i cessaments es faran mitjançant resolució de la batlia, de la qual es donarà compte al Ple en la primera sessió ordinària que celebri. A més a més, es notificarà personalment a les persones designades i es publicarà en el butlletí corresponent.
Capítol II Dels òrgans col·legiats
Secció 1a Del Ple
Article 24
El Ple municipal està integrat per tots els regidors i les regidores sota la presidència de la persona titular de la Batlia. Exerceix les competències i funcions que li atribueix la normativa bàsica, estatal i autonòmica, en matèria de règim local i les que pugui atribuir-li aquest Reglament orgànic.
Article 25
Les sessions del Ple de la corporació tenen lloc a la sala d'actes de l'Ajuntament, llevat que causes de força major, interès públic o social aconsellin fer-lo en un altre lloc. Mitjançant un decret de batlia en què es motivi de manera suficient la decisió es pot habilitar un altre local idoni. En aquest cas, el Ple haurà de decidir com a primer punt de l'ordre del dia l'acceptació del canvi de local.
Article 26
1. Les sessions del Ple es desenvoluparan de manera preferent amb l'assistència física de tots els membres. No obstant això, quan es donin circumstàncies que impossibilitin l'assistència de tots o algun membre es podrà constituir, convocar, dur a terme les sessions i adoptar acords de manera presencial i a distància.
2. La realització d'aquestes sessions queda condicionada a:
a) Els membres han d'estar dintre del territori de l'Estat espanyol.
b) S'ha de poder acreditar la identitat i el contingut de les manifestacions dels membres
c) La comunicació i interactivitat entre tots els membres ha de ser en temps real.
d) S'ha de garantir el caràcter públic o secret de les sessions, segons escaigui.
3. Tenen la consideració de mitjans electrònics vàlids les videoconferències i altres sistemes tecnològics o audiovisuals que garanteixin adequadament la seguretat tecnològica, la participació política efectiva dels membres i la validesa del debat i de la votació dels acords que s'adoptin.
Article 27
1. Les sessions plenàries seran públiques, excepte en el cas que els assumptes a tractar afectin el dret a l'honor, a la intimitat personal o familiar o la pròpia imatge de les persones, en els termes establerts per la normativa legal vigent.
2. Quan es produeixin els supòsits esmentats a l'apartat anterior la persona titular de la Batlia, a iniciativa pròpia o a petició de qualsevol regidor o regidora, podrà sotmetre al Ple, com a qüestió prèvia, el caràcter secret del debat d'un o més punts de l'ordre del dia. En cas d'estimar-ho favorablement el Ple, per majoria absoluta, el tractament dels punts afectats es traslladarà al final de la sessió i en el moment de tractar el tema, el batle o batlessa disposarà el desallotjament del públic de la sala. En cas de realitzar-se videoacta, es deixarà d'enregistrar i/o transmetre la sessió i en l'acta únicament constarà el sentit de l'acord i de la votació.
Secció 2a De la Junta de Govern
Article 27
1. La Junta de Govern exerceix les atribucions i les competències següents:
a) Assistència a la Batlia en l'exercici de les seves atribucions.
b) Les que la Batlia li delegui entre les que siguin delegables.
c) Les que el Ple acordi delegar-li d'entre les que no li estiguin reservades.
d) Aquelles que li atribueixi la legislació vigent.
2. Les resolucions adoptades per la Junta de Govern en aquelles matèries que li hagin estat delegades tindran els mateixos efectes que si haguessin estat resoltes per l'òrgan en competència ordinària. Tanmateix, si no es disposa una altra cosa en la resolució, serà competent la Junta de Govern per revisar en via de recurs els acords presos per delegació.
Article 28
1. La Junta de Govern està integrada per la persona titular de la Batlia, que la presideix, i el nombre de regidors i regidores que es determini en l'acord de creació, que en cap cas ha de ser superior a una tercera part del nombre total de membres de la corporació. En cas que la Junta de Govern exerceixi competències delegades pel Ple, la composició de la Junta ha de ser representativa del Ple.
2. Els membres de la Junta de Govern són nomenats i separats mitjançant decret de batlia. En cas que la Junta de Govern exerceixi competències delegades pel Ple, la designació correspon als portaveus de cada grup i el nomenament a la Batlia.
3. En cas que la Junta de Govern no exerceixi competències delegades pel Ple, té dret a assistir, amb veu i sense vot, un membre de cada grup municipal que no tengui membres a la Junta de Govern.
4. La constitució de la Junta de Govern s'ha d'efectuar dins la setmana posterior al Ple d'organització de l'Ajuntament i ha d'establir la periodicitat i l'horari.
5. Les sessions de la Junta de Govern no són públiques. Es pot requerir la presència d'altres regidors o regidores o de personal de la corporació amb la finalitat d'assessorar o informar la Junta de Govern.
Article 29
De les sessions de la Junta de Govern se n'aixecarà acta, que es recollirà en un llibre habilitat a l'efecte.
Secció 3a Dels òrgans complementaris
Article 30 Comissions informatives
1. El Ple ha de crear les comissions informatives que estimi pertinents, amb el límit màxim de tres.
2. Les comissions informatives són òrgans sense atribucions resolutòries que tenen per funció:
a) L'estudi, l'informe o la consulta dels assumptes que s'hagin de sotmetre a la decisió del Ple o, si exerceixen competències delegades del Ple, de la Batlia o de la Junta de Govern. S'exceptua l'adopció d'aquells acords que hagin estat declarats urgents.
b) El seguiment de la gestió de la Batlia i dels regidors i regidores amb àrees delegades, sens perjudici del control i la fiscalització superior que, amb caràcter general, corresponen al Ple.
3. El nombre, la denominació i la composició es decideix per mitjà d'un acord del Ple, a proposta de la Batlia, i s'han de complir els requisits següents:
a) La composició ha de ser proporcional a la del Ple.
b) Cada grup polític ha de tenir representació.
3. El nomenament dels membres es fa mitjançant decret de batlia, a proposta del portaveu de cada grup polític.
4. Els grups polítics poden substituir un o diversos membres adscrits, amb comunicació prèvia a la Batlia. Si la substitució és només per un assumpte, un debat o una sessió determinada, basta amb la comunicació verbal a la Batlia.
5. Atès el caràcter informatiu de les comissions, es pot convidar altres regidors i regidores, personal tècnic de la corporació o experts en matèries que hagin de ser objecte de dictamen amb l'objectiu d'assessorar o informar els membres de la Comissió.
6. La Batlia ostenta la presidència nata de totes les comissions; no obstant això, podrà delegar la presidència efectiva en qualsevol membre de la corporació, a proposta de la pròpia comissió, després de la corresponent elecció efectuada al seu si.
7. Els dictàmens de les comissions informatives tenen caràcter preceptiu i no vinculant.
8. El Ple, a proposta de la Batia, podrà designar comissions especials de caràcter transitori, amb l'objecte d'estudiar, informar o consultar assumptes concrets, les quals cessaran una vegada acomplert l'objectiu pel qual es van crear.
Article 31 La Comissió Especial de Comptes
1. La Comissió Especial de Comptes s'articula amb les mateixes normes que les comissions informatives.
2. Són atribucions de la Comissió Especial de Comptes l'examen, estudi i informe dels comptes anuals següents:
a) Compte general del Pressupost.
b) Compte d'administració del patrimoni.
c) Compte de valors independents i auxiliars de pressupost.
d) Comptes d'ens o organismes municipals de gestió.
3. En cas de crear-se una única comissió informativa general, també s'hi podran atribuir les competències pròpies d'aquesta comissió, havent de ser la seva denominació: Comissió Informativa General i Especial de Comptes.
Secció 4a De la Junta de Portaveus
Article 32
1. Mentre perduri la condició de ser un municipi de menys de 5.000 habitants, la Junta de Portaveus ha de ser creada per acord del Ple.
2. La Junta de Portaveus estarà formada pel o per la portaveu de cada grup polític, el qual podrà designar un o una portaveu suplent, i presidida per la persona titular de la Batlia, que en podrà delegar la presidència.
3. Les atribucions de la Junta de Portaveus són:
a) Debatre i resoldre assumptes relatius al desenvolupament de les sessions plenàries i de les comissions informatives.
b) Proposar mocions al Ple, quan siguin formalitzades per la totalitat de membres, que podran adoptar la forma de declaracions institucionals.
c) Ser oïda abans de la formació de l'ordre del dia de les sessions plenàries, tret de les extraordinàries i urgents.
d) Establir la regulació i l'ordre dels debats especials que escaiguin.
La seva funció serà tractar amb la presidència tots els assumptes que facin referència a l'ordenació de la corporació.
4. La periodicitat de les reunions serà establerta en l'acord de creació. No obstant això, s'ha de reunir amb una antelació mínima d'un dia a la convocatòria de la sessió plenària.
5. La Batlia podrà convocar la Junta de Portaveus a iniciativa pròpia o a petició de la tercera part dels membres de la corporació.
6. Les decisions de la Junta de Portaveus s'adoptaran sempre en funció del criteri del vot ponderat.
TÍTOL III DEL RÈGIM DE FUNCIONAMENT DEL PLE
Capítol I De les sessions
Secció 1a De les classes de sessions
Article 33
Les sessions podran ser de tres tipus:
a) ordinàries
b) extraordinàries
c) extraordinàries de caràcter urgent
Article 34
1. Són sessions ordinàries les que tenen una periodicitat preestablerta. Aquesta periodicitat la fixa, sens perjudici d'acords ulteriors, el Ple de l'entitat en la sessió extraordinària, que ha de convocar la Batlia dins els vint dies següents al de la sessió constitutiva de la corporació.
2. El Ple té sessions extraordinàries quan les convoca amb aquest caràcter la Batlia, a iniciativa pròpia o a sol·licitud d'una quarta part, com a mínim, del nombre legal de membres de la corporació. En aquest darrer cas:
a) La sol·licitud s'ha de fer per escrit, l'han de signar els regidors i regidores que la promoguin i n'han de motivar la necessitat, exposar els assumptes que s'han d'incloure en l'ordre del dia i el text de les propostes dels acords que es pretenen adoptar.
b) La convocatòria no es pot demorar més de quinze dies hàbils des del registre de la sol·licitud.
c) Els assumptes que es proposin no es podran incorporar en l'ordre del dia d'un ple ordinari o d'un altre d'extraordinari amb més assumptes sense l'autorització expressa dels sol·licitants de la convocatòria.
d) Cap regidor o regidora no pot subscriure més de tres sol·licituds d'aquesta naturalesa a l'any. No es computaran aquelles sol·licituds que no s'arribin a tramitar per manca del requisit d'admissibilitat.
3. En el cas que la petició de ple extraordinari no compleixi els requisits formals establerts a l'article 34.2 a o bé que el Ple no sigui competent per debatre la totalitat dels assumptes que configuren l'ordre del dia, en el termini de deu dies hàbils des que la petició va entrar en el Registre, la Batlia ha de dictar una resolució motivada de denegació, la qual s'ha de notificar a tots els membres en el termini de cinc dies hàbils. Si el Ple només és incompetent en alguns punts, s'ha de denegar, de manera motivada, la inclusió d'aquests punts i convocar el Ple.
4. Si la Batlia no convoca el Ple extraordinari sol·licitat pel nombre de regidors i regidores escaient, queda convocat automàticament per al desè dia hàbil següent al de l'acabament del termini esmentat, a les 20 hores. La secretària o el secretari de la corporació ho ha de comunicar a tots els membres l'endemà de l'acabament del termini esmentat anteriorment. En absència de la Batlia o de qui legalment l'hagi de substituir, el Ple quedarà constituït vàlidament sempre que hi concorri el quòrum requerit en la lletra c de l'article 46.2 de la LRBRL. En aquest cas, el membre de més edat de la corporació presidirà la sessió.
5. En les sessions extraordinàries no es poden prendre acords sobre assumptes no inclosos prèviament en l'ordre del dia de la sessió, si no és que siguin de caràcter urgent, hi siguin presents tots els membres del Ple i s'acordi així amb el vot favorable de la majoria absoluta.
Article 35
El Ple pot tenir sessions extraordinàries de caràcter urgent, quan la Batlia les convoqui amb aquest caràcter, en els casos en què, per raons d'urgència degudament motivades, no es pugui convocar la sessió amb l'antelació mínima de dos dies hàbils.
En aquest cas, el primer punt de l'ordre del dia de la sessió ha de ser la ratificació de la urgència de la convocatòria i, si el Ple no l'aprecia, no pot continuar la sessió, la qual, tot seguit, ha de ser aixecada per la Batlia.
Article 36
1. La convocatòria de la sessió constitutiva l'ha de fer el batle o batlessa en funcions després d'haver consultat els membres electes que encapçalen cada una de les llistes electorals que han obtingut representació.
2. En l'acte de constitució s'ha de formar una mesa d'edat integrada pels membres electes de major i menor edat presents a l'acte i per la persona titular de la Secretaria. Els membres que han de conformar la Mesa d'Edat presten promesa o jurament, quedant aquesta constituïda.
3. La Mesa ha de comprovar l'inventari i l'acta d'arqueig extraordinària, les credencials presentades i les acreditacions de personalitat dels electes, d'acord amb els certificats que hagi tramès la Junta Electoral Central. Tot seguit, es crida les persones electes perquè, per ordre alfabètic, formulin promesa o jurament.
3. Feta l'operació anterior, la Mesa ha de declarar constituït l'Ajuntament si hi concorre la majoria absoluta dels regidors i les regidores electes. En cas contrari, s'ha de fer una sessió dos dies després i resta constituït l'Ajuntament, sigui quin sigui el nombre de regidors i regidores presents.
4. A continuació s'ha d'elegir el batle o la batlessa, d'acord amb les regles següents:
a) Poden ser candidats a batle o batlessa tots els regidors i les regidores electes que hagin estat cap de llista o els qui els hagin substituït per ordre de la mateixa llista.
b) La Mesa d'Edat, una vegada hagi fet les consultes oportunes, ha de proposar al Ple la persona candidata que presenti més signatures de regidors o regidores en suport a la seva candidatura i, en cas d'empat, la que pertanyi a la llista electoral més votada.
c) La persona candidata proposada ha de presentar al Ple, durant un temps màxim de 30 minuts, el seu programa polític i n'ha de sol·licitar la confiança.
d) Després ha d'intervenir una persona representant de cada llista que ho sol·liciti, durant 10 minuts.
e) La persona candidata proposada ha de contestar globalment les persones que han intervingut, durant un termini màxim de 10 minuts.
f) Si el Ple atorga la confiança a la persona candidata per majoria absoluta dels seus membres, la persona candidata és proclamada batle o batlessa. Si no obté la majoria absoluta, la mateixa proposta s'ha de sotmetre a una altra votació i la confiança s'atorga per majoria simple.
g) Si en aquestes votacions no s'obté la confiança, s'han de tramitar propostes successives en la forma prevista en els apartats anteriors.
h) En el cas que hagin transcorregut quaranta-vuit hores de la primera votació per a la investidura i cap candidat o candidata no hagi obtingut la confiança del Ple, ha de ser proclamat president o presidenta qui encapçali la llista electoral que hagi obtingut el nombre més alt de vots.
5. Un cop efectuada l'elecció del batle o la batlessa la Mesa d'Edat es dissoldrà.
Secció 2a De la convocatòria i ordre del dia
Article 37
1. Els plens s'han de convocar amb una antelació mínima de dos dies hàbils mitjançant l'aplicació que a tal efecte disposi la corporació. La convocatòria ha d'incloure l'ordre del dia i s'ha de remetre l'acta de la sessió anterior.
2. En l'ordre del dia només es poden incloure els assumptes que hagin estat prèviament objecte de dictamen i les iniciatives de control del Govern i les mocions, en els termes que s'estableixen en aquest Reglament orgànic.
3. En l'ordre del dia dels plens ordinaris s'ha d'incloure un apartat intitulat “Informació de les àrees de gestió”. Aquest punt s'ha d'ubicar abans del dedicat a “Preguntes.”
4. La Batlia, per raons d'urgència degudament motivada, pot incloure en l'ordre del dia, a iniciativa pròpia o a proposta d'alguns dels portaveus, assumptes que no hagin estat prèviament objecte de dictamen per la comissió que correspongui, però en aquest supòsit no pot adoptar-se cap acord sobre aquests assumptes sense que el Ple ratifiqui, per majoria simple, la inclusió en l'ordre del dia
5. Les convocatòries extraordinàries de caràcter urgent no exigiran l'antelació abans esmentada. Tanmateix, i com a primer punt de l'ordre del dia, caldrà el pronunciament, en majoria absoluta, del Ple sobre la urgència de la convocatòria.
Secció 3a Del quòrum d'assistència i de l'adopció d'acords
Article 38
1. Perquè la constitució del Ple sigui vàlida, es requereix que hi assisteixi un terç del nombre legal de membres de la corporació. Aquest quòrum s'ha de mantenir durant tota la sessió. En tot cas, es requereix l'assistència de la persona titular de la Batlia i del secretari o la secretària de la corporació o substituts legals.
2. Si, en la segona convocatòria no hi ha el quòrum necessari segons el que disposa l'apartat anterior, s'entén que la sessió queda convocada automàticament a la mateixa hora dos dies després. Si tampoc no s'aconsegueix el quòrum necessari, la Batlia deixarà sense efecte la convocatòria i posposarà l'estudi dels assumptes inclosos en l'ordre del dia per a la primera sessió que tengui lloc amb posterioritat, sigui ordinària o extraordinària.
Secció 4a De la publicitat de sessions i acords
Article 39
1. Les sessions del Ple són públiques i, en conseqüència, hi poden assistir tota la ciutadania, els veïns i les veïnes que ho considerin convenient, així com els mitjans de comunicació social. També es poden emetre en directe o en diferit a través dels mitjans de comunicació o de la via telemàtica.
2. Les actes del Ple municipal seran públiques a tots els efectes i aquestes o un extracte s'exposaran als taulers d'anuncis de la corporació i a la pàgina web.
3. La Convocatòria, que contindrà la relació d'assumptes inclosos en l'ordre del dia del Ple, amb expressió de la data i l'horari de celebració, se li donarà la màxima difusió.
Secció 5a De les actes i videoactes
Article 40 Videoacta
A l'Ajuntament de Ferreries les actes del Ple adopten el sistema de videoacta. En els altres casos, aquest sistema s'utilitza de manera preferent i sempre que sigui possible.
La videoacta es defineix com un document electrònic i multimèdia, compost almenys pels elements següents:
a) Acta succinta: document electrònic que conté els punts de l'ordre del dia d'una sessió o reunió d'un òrgan col·legiat municipal i els acords presos en cadascun dels punts d'aquest ordre del dia. Depenent del tipus de sessió de la qual s'ha d'estendre acta, pot tenir un format específic, fins i tot, determinat per la legislació vigent, com és el cas de les actes dels plens corporatius.
b) Document audiovisual o vídeo: enregistrament en vídeo de tot el que ocorre a la sessió o reunió, que conté àudio i imatges. Aquest document recull la literalitat de les intervencions de cadascun dels oradors (normalment regidors i regidores) i s'integra en el document electrònic de forma enllaçada.
c) Signatura electrònica: la signatura electrònica de curs legal de la persona que ocupa la Secretaria de la sessió acredita que el document és fefaent i el dota d'efectes de dret. Per a aquesta signatura es fa ús del certificat de signatura d'aquesta persona. En el cas dels plens, la videoacta la signa la secretària o el secretari de l'Ajuntament i el batle o la batlessa.
Article 41 Clàusula de responsabilitat
D'acord amb l'article anterior, la videoacta és un document públic i oficial, rubricat i validat per la persona titular de la Secretaria en la seva funció de fe pública. En conseqüència, s'ha de manejar i tractar amb cautela, i és recomanable evitar-ne la descàrrega total o parcial i la republicació, tenint en compte que els principis de transparència i publicitat se salvaguarden igualment amb el mer visionament de la part audiovisual, la qual es troba a disposició de totes les persones en el seu lloc oficial sense límit de reproduccions. L'incompliment del deure de cautela previst en aquest article dona lloc a responsabilitat en els casos en què el tràfic o redifusió de la videoacta perjudiqui la imatge o els interessos corporatius.
Capítol II De la realització de sessions
Secció 1a Dels debats
Article 42
1. Les sessions començaran amb la pregunta de la Batlia respecte a si cap membre de la corporació ha de formular cap observació a l'acta o actes de sessions anteriors que s'haguessin distribuït amb la convocatòria.
Si no hi hagués observacions, se sotmetrà l'acta a aprovació. Si n'hi hagués, es debatran i decidiran les rectificacions que escaiguin.
2. En ressenyar a cada acta la lectura i aprovació de l'anterior, es consignaran les observacions i rectificacions practicades.
3. En cap cas es podrà modificar el fons dels acords adoptats, només caldrà esmenar els errors materials o de fet.
Article 43
1. Els assumptes seran examinats d'acord amb l'ordre del dia, que podrà ser alterat per acord del Ple a proposta de la Batlia o del portaveu o la portaveu d'un grup polític. Tots els punts de l'ordre del dia han de ser sotmesos a la consideració del Ple, excepte aquells en què es necessiti un quòrum especial i no hi hagi nombre suficient de regidors; o per raó de temps, en haver de finalitzar la sessió dins el mateix dia en què comença.
2. Els assumptes podran quedar sobre la taula a petició de qualsevol regidor o regidora, que n'ha de justificar la petició. El Ple ho ha d'aprovar per majoria simple.
3. Qualsevol sessió, sigui ordinària o extraordinària, ha de respectar el principi d'unitat d'acte i ha de finalitzar el mateix dia de celebració assenyalat en la convocatòria. Quan la sessió finalitzi sense que s'hagin debatut i resolt tots els assumptes inclosos en l'ordre del dia, la Batlia ha d'aixecar la sessió. En aquest cas, queda automàticament convocat el Ple per al primer dia hàbil posterior a l'hora de celebració dels plens ordinaris.
Article 44
1. Cada assumpte començarà amb la presentació del contingut de la proposta per part del regidor o la regidora responsable de l'àrea. Un cop presentada, la Batlia dona la paraula als regidors o a les regidores que ho demanin.
Les intervencions han de ser ordenades per la Batlia d'acord amb les regles següents:
a) L'ordre d'intervenció dels grups serà de menor a major.
b) El regidor o la regidora que té atribuïda la competència en la matèria a què es refereix l'assumpte objecte de debat podrà optar per respondre al final de cada intervenció o de manera conjunta un cop conclosa la intervenció de tots els grups.
c) Només es podrà fer ús de la paraula amb l'autorització prèvia del president o la presidenta.
d) Cap regidor o regidora no podrà ser interromput quan parli, excepte per la Batlia, per cridar-los a l'ordre en cas que es profereixin paraules ofensives o desconsiderades o es pronunciïn frases atemptatòries al prestigi dels organismes municipals o de les institucions públiques. Si algun fos cridat dues vegades a l'ordre, la Batlia podrà retirar-li l'ús de la paraula.
e) Aquella persona que es consideri al·ludida per una intervenció podrà sol·licitar a la Batlia que li concedeixi un torn per al·lusions. La intervenció haurà de ser breu i concisa.
f) Els membres de la corporació podran, en qualsevol moment del debat, demanar la paraula per plantejar una qüestió d'ordre, explicant la raó per la qual es demana. La Batlia resoldrà el que escaigui, sense que per aquest motiu s'entauli cap debat.
2. Una vegada que hagin intervingut els grups polítics, la Batlia declararà conclòs el debat i sotmetrà l'assumpte a votació.
3. Amb caràcter extraordinari, en cas que un grup municipal ho sol·liciti, s'habilitarà un segon torn de paraula per a tots els grups.
4. Les persones responsables de Secretaria i Intervenció poden intervenir quan la Batlia els ho requereixi per raons d'assessorament tècnic o aclariment de conceptes. Quan aquestes persones entenguin que, en el debat, s'ha plantejat alguna qüestió sobre la legalitat de la qual pot dubtar-se o quan el punt debatut pugui tenir repercussions pressupostàries, poden sol·licitar a la Batlia l'ús de la paraula per assessorar la corporació.
Article 45
1. Si en els dictàmens de les comissions informatives es presenten esmenes a les propostes, seran sotmeses a debat i votació abans de la proposta a què es refereixin.
2. Les esmenes hauran de ser presentades per escrit, firmat per l'esmenant o esmenants, expressant literalment el text que es proposa per substituir l'esmenat o afegit al text abans d'iniciar la sessió que correspongui.
3. En el transcurs del debat i en funció de noves consideracions plantejades per aquest, la Batlia admetrà a consideració esmenes in voce concretes que modifiquin la proposta.
Article 46
La Batlia, per pròpia iniciativa o a petició d'alguna de les persones portaveus podrà decidir interrompre la sessió amb les finalitats que es diran i per un termini no superior a vint minuts:
Permetre les deliberacions per separat dels grups polítics municipals sobre alguna qüestió sotmesa a debat.
Consultes als portaveus.
Qualsevol altre motiu que es justifiqui degudament.
Article 47
En els supòsits en què, conformement al que estableix l'article 76 de la Llei 7/1985, algun membre de la corporació s'hagi d'abstenir de participar en la deliberació i votació, ha d'abandonar la sala mentre es discuteix i es vota l'assumpte, tret de quan es tracti de debatre la seva actuació com a membre corporatiu, en què tindrà dret a romandre-hi i a defensar-se.
Secció 2a De les votacions
Article 48
1. Finalitzat el debat d'un assumpte, es procedirà a la seva votació.
2. Una vegada iniciada la votació, no es podrà interrompre per cap motiu.
3. El vot dels regidors i les regidores és personal i indelegable.
4. Si de la votació resulta un empat, s'efectuarà una nova votació, i, si aquest persisteix, decidirà la votació el vot de qualitat de la Batlia.
5.Immediatament després de concloure la votació, el secretari o la secretària computarà els sufragis emesos i n'anunciarà en veu alta el resultat.
6. Els regidors i les regidores podran instar a la Secretaria que faci constar expressament en l'acta el sentit en què es va emetre el vot, als efectes de la seva legitimació per a la impugnació dels acords que haguessin votat en contra.
Article 49
1. La votació ordinària és la que es manifesta mitjançant signes convencionals d'assentiment, negació o abstenció. S'adoptarà com a votació habitual excepte en els casos en què el Ple, de manera justificada i per un cas concret, n'acordi el caràcter nominal.
2. La votació nominal consistirà en el requeriment per part de la persona titular de la Secretaria de cadascun dels regidors, per ordre alfabètic dels cognoms, cridant en darrer terme la persona titular de la Batlia.
La manifestació de cada membre s'ha de fer en veu alta indicant "sí", "no" o "m'abstenc".
3. La votació secreta, que només es podrà utilitzar per elegir o destituir persones, es realitzarà mitjançant una papereta que cada regidor o regidora introduirà en una urna. Un cop finalitzada la votació, la secretària o el secretari ha de procedir al recompte i anunciar posteriorment el resultat.
Secció 3a De la disciplina i ordre dins la Casa Consistorial
Article 50
L'absència d'un regidor o una regidora de la sala de sessions requerirà l'autorització prèvia de la Batlia.
Article 51
1. La Batlia ha de vetlar perquè es mantengui l'ordre a la sala en les sessions públiques del Ple.
2. El públic assistent a les sessions no hi pot intervenir, excepte en la forma prevista en aquest Reglament, ni proferir comentaris que afectin el desenvolupament normal de la sessió. A l'efecte del control del compliment del que preveu el paràgraf anterior, la Batlia pot adoptar les mesures que consideri convenients, inclosa la d'ordenar l'expulsió de la sala dels assistents que, per qualsevol causa, pertorbin l'ordre o faltin a les bones maneres, pretenguin intervenir en la sessió o es neguin a retirar les pancartes o els cartells exhibits, si un cop que se'ls ho ha requerit no desisteixen de la seva actitud.
3. De les incidències que es produeixin, si donen lloc a l'adopció de mesures per part de la Batlia, se n'ha de deixar constància en l'acta de la sessió perquè, si escau i en funció de la gravetat, se'n pugui deduir testimoni a l'efecte que la Batlia, si ho considera oportú, passi el tant de culpa corresponent als òrgans judicials competents.
Secció 4a De les mocions
Article 52
La presentació, tramitació i decisió sobre les mocions que formulin els regidors i les regidores se subjectaran al que estableix la present secció.
Article 53
1. Es consideraran mocions les proposicions subscrites per un o més grups municipals o membres de la corporació en les quals, després de l'exposició de la justificació que es consideri oportuna, es pretén l'adopció d'un acord pel Ple.
2. Les mocions es plantejaran sempre per escrit i es presentaran al Registre General de l'Ajuntament amb una antelació mínima d'un dia hàbil a la convocatòria del Ple.
Article 54
1. Les mocions que es presentin es classificaran en un dels grups següents:
a) Mocions resolutòries. Aquelles que proposin l'adopció d'acords que, sigui pel seu contingut, per implicar la realització d'una despesa, per representar l'assumpció de compromisos de caràcter econòmic o per requerir la realització d'estudis o l'aportació d'antecedents, exigeixen una tramitació prèvia i l'emissió d'informes per un o diversos serveis municipals.
b) Mocions de tràmit. Aquelles que es limiten a proposar l'acord d'iniciar o d'imprimir urgència a unes actuacions sobre una matèria, i que, per tant, únicament impulsen una actuació municipal iniciant o accelerant un expedient en el qual, després del seu tràmit, es proposarà la decisió que correspongui.
c) Mocions formals. Aquelles la proposta d'acord de les quals és de caràcter ideològic, programàtic o protocol·lari per a l'adopció de la qual no és requereix cap tramitació prèvia. L'aprovació d'aquestes mocions no produeix més efectes en dret que la sola declaració de l'opinió municipal, sens perjudici de la seva comunicació a les autoritats i administracions competents.
2. La Batlia, amb l'assistència de la Secretaria, decretarà la inclusió de cada moció en el grup corresponent i disposarà, respecte a les resolutòries, el seu pas al servei competent per al seu tràmit en funció de la proposta formulada i, respecte de les altres, la inclusió en la següent sessió plenària i, en donarà compte, si escau, a la Junta de Portaveus.
Article 55
1. El debat de la moció s'inicia amb una exposició justificativa de la proposició, a càrrec del o de la proposant.
2. A continuació, els diversos grups, tret del que és membre proposant, tindran un torn de paraula, de menor a major.
3. Seguidament, el o la proposant tindrà una segona intervenció i tancarà el debat.
4. Quan es vulgui sotmetre una moció directament al Ple, per raó d'urgència, l'autor o autora haurà d'exposar les raons que en justifiquin la urgència, sense entrar en el fons de l'assumpte. Un cop acabada l'exposició, la Batlia podrà, si així ho sol·licita algun membre de la corporació, concedir un torn d'oposició a la declaració d'urgència, pel temps indispensable per fixar la seva posició. Seguidament, se sotmetrà a votació la declaració d'urgència i, si aquesta votació és favorable, llavors s'estudiarà i es deliberarà sobre la moció.
Secció 5a Dels precs i preguntes
Article 56
1. Per prec s'entén la formulació d'una proposta d'actuació dirigida a algun dels òrgans de govern municipals.
2. Els precs formulats en el Ple podran ser debatuts, però no sotmesos a votació.
3. Poden formular precs tots els regidors i totes les regidores.
Article 57
1. Les preguntes són sol·licituds concretes d'informació adreçades a la Batlia o als regidors i les regidores amb àrees delegades, perquè aclareixin la certesa d'un fet, manifestin si han adoptat o pensen adoptar determinades mesures o requereixen qualsevol altre extrem d'interès i de coneixement públic. Només els regidors i les regidores dels grups que no formen part de l'equip de govern poden formular preguntes.
2. Les preguntes es poden formular directament en el Ple, en el punt previst a tal efecte. El regidor o regidora a qui van dirigides ha de respondre. En cas que no disposi de totes les dades i informació per fer-ho de manera immediata, la resposta s'ha de fer en el Ple ordinari següent.
3. Es preveu la possibilitat que es formulin preguntes amb petició de resposta escrita. S'han de dirigir al Registre General de l'Ajuntament indicant la persona a qui s'adrecen. Cada escrit només pot contenir una pregunta amb distintes qüestions relacionades amb la mateixa temàtica.
4. Les preguntes formulades amb petició de resposta escrita han de ser contestades en el termini màxim de 15 dies hàbils.
Capítol III De les sessions extraordinàries de control i fiscalització
Article 58
1. Sens perjudici del règim de sessions que per al Ple dissenya l'article 46 de la LBRL i aquest Reglament concreta, aquest Ajuntament podrà realitzar sessions extraordinàries l'objecte de les quals sigui el control i la fiscalització dels òrgans de govern, en compliment de l'atribució que al Ple confereix l'article 22.2 a de la LBRL. Serà d'aplicació a aquestes sessions tot el que disposa el present capítol.
Article 59
El control i fiscalització del Ple s'exerciran a través dels mitjans següents:
a) Requeriment de presència i informació a membres i òrgans de la corporació.
b) Moció de censura.
Secció 1a De les sessions de control
Article 60
1. El Ple de l'Ajuntament, a proposta de la Batlia o mitjançant sol·licitud d'un quart, almanco, del nombre legal de membres o dos grups polítics, podrà demanar la presència de qualsevol membre o òrgan de la corporació, amb l'objecte d'informar sobre matèria que pertanyi a la seva línia funcional de gestió.
2. La matèria o assumpte sobre el que el membre o òrgan de la corporació està obligat a informar li serà comunicat per escrit amb una antelació mínima de 5 dies hàbils a la realització de la sessió.
Article 61
Després de l'exposició oral del membre corresponent, podran intervenir els portaveus dels grups municipals per un temps màxim de deu minuts, amb l'objecte de formular preguntes, fixar posicions o fer observacions a les quals es contestarà sense ulterior debat ni votació.
Article 62
1. El batle o la batlessa, en casos excepcionals, podrà obrir un torn perquè els regidors i les regidores puguin formular concisament preguntes o demanar aclariments sobre la informació facilitada.
2. La Batlia fixarà, a tal efecte, el nombre i temps màxim de les intervencions.
Secció 2a De la moció de censura
Article 63
1. La moció de censura a la Batlia haurà de ser subscrita almenys per la tercera part del nombre legal de membres de la corporació i serà debatuda en sessió extraordinària.
2. La moció haurà d'incloure el nom del candidat o candidata proposat com batle o batlessa, que quedarà proclamat com a tal si la moció prospera.
3. La moció de censura prosperarà si vota a favor d'aquesta la majoria absoluta del nombre legal de membres de la corporació.
4. La votació serà nominal.
Article 64
1. En el desenvolupament de la sessió intervindrà, en primer lloc, el o la portaveu del grup polític, o, si és el cas, un o una representant dels regidors que hagi subscrit la moció de censura, que exposarà el fonament i els motius de la seva presentació.
2. A continuació podran intervenir la resta dels portaveus o, si és el cas, regidors, que exposaran, durant un període no superior a 15 minuts, les raons de la seva presa de postura.
3. El debat es tancarà amb el torn de la persona censurada.
4. No hi haurà possibilitat, després d'aquest torn, de realitzar cap debat, i es procedirà de manera immediata a la votació.
Article 65
1. Cap regidor o regidora individual, ni grup polític de la corporació, no poden subscriure durant el seu mandat més d'una moció de censura.
2. Als efectes de la moció de censura, tots els membres de la corporació poden ser candidats a batle o batlessa.
TÍTOL IV DEL RÈGIM DE FUNCIONAMENT DELS RESTANTS ÒRGANS
Capítol I De la Junta de Govern
Article 66
1. Les sessions de la Junta de Govern poden ser:
a) Ordinàries
b) Extraordinàries
c) Extraordinàries i urgents
2. Les sessions extraordinàries seran convocades per la Batlia o a petició d'un terç del nombre legal de membres.
Article 67
1. La fixació de l'ordre del dia i la convocatòria de les sessions de la Junta de Govern correspon a la Batlia. S'ha de convocar amb una antelació mínima de dos dies hàbils.
2. En cas d'urgència, es podrà convocar la Junta de Govern sense els requisits anteriors, i s'haurà de ratificar aquesta urgència per majoria absoluta dels seus membres.
3. En qualsevol cas, quedarà vàlidament constituïda la Junta de Govern quan es trobin reunits tots els membres i ho acordin per unanimitat.
Article 68
Es facilitarà a tots els regidors i les regidores de la corporació una còpia exacta de l'acta de la sessió, a efectes que puguin exercir el seu dret d'informació i, si és el cas, d'impugnació.
Article 69
En el que no preveu aquest capítol seran aplicables al funcionament de la Junta de Govern les normes generals per a les sessions del Ple, en allò que resulti d'aplicació.
Capítol II De les comissions informatives i especials
Article 70
Les comissions informatives i especials ajustaran el seu funcionament al que estableix el present capítol i supletòriament -en allò que els sigui aplicable- a les normes que regulin les sessions del Ple, sens perjudici que cada comissió estableixi normes complementàries de funcionament.
Article 71
1. La fixació de l'ordre del dia i la convocatòria correspon a la persona que ocupi la Presidència de la Comissió. La convocatòria s'ha d'efectuar amb una antelació de 3 dies hàbils.
2. Únicament poden ser presos en consideració per la Comissió aquells assumptes que hagin estat prèviament inclosos en l'ordre del dia de la sessió, excepte si la majoria dels seus membres aproven prèviament la urgència de l'assumpte.
3. Quan ho sol·liciti una quarta part dels membres de la Comissió, la Presidència haurà de convocar sessió, sense que se'n pugui retardar la realització més de 7 dies.
Article 72
1. Les comissions es constitueixen vàlidament amb l'assistència d'un terç dels membres que les integren, que en cap cas no podrà ser inferior a tres. És necessària la presència de les persones titulars de la Presidència i de la Secretaria o de qui legalment les substitueixin.
2. En casos excepcionals i d'acreditada necessitat i urgència, les comissions informatives i especials quedaran vàlidament constituïdes, encara que no s'haguessin complert els requisits de la convocatòria, quan es trobin reunits tots els membres i així ho acordin per unanimitat.
Article 73
1. Cap comissió pot deliberar sobre assumptes de la competència d'una altra. No obstant això, es podran convocar reunions de dues o més comissions per tractar afers comuns.
2. Les decisions de les comissions informatives revestiran la forma de dictamen, el qual haurà de contenir una proposta d'acord a l'òrgan competent per aprovar-lo. El dictamen es podrà limitar a mostrar la seva conformitat amb la proposta de l'acord que figuri en l'expedient.
3. Els dictàmens s'adoptaran per majoria simple dels membres presents; dirimirà els empats el vot de qualitat de la Presidència.
Capítol III Dels actes dels òrgans unipersonals
Article 74
Les resolucions de la Batlia que no siguin de pur tràmit tindran constància documental que en garanteixi la vigència i publicitat. Hauran de ser signades per l'autoritat de la qual emanen i la persona titular de la Secretaria o persona que legalment la substitueixi, que donarà fe de la seva autenticitat.
En els plens ordinaris s'ha de donar compte de la relació de les resolucions adoptades per la Batlia.
Article 75
Quan s'hagin de dictar una sèrie d'actes administratius de la mateixa naturalesa, com ara nomenaments, concessions, llicències, providències de constrenyiment, etc., es podran refondre en un únic document.
TÍTOL V DE LA PARTICIPACIÓ
L'objecte d'aquest apartat és fomentar la participació ciutadana en la vida local del municipi, així com de les entitats ciutadanes del poble d'acord amb les formes, els mitjans i els procediments que s'estableixin a l'empara de les competències i les potestats d'autoorganització reconegudes a la LRBRL i altra normativa concordant.
Capítol I De la participació i informació ciutadanes
Article 76
Són drets del veïnat:
a) Rebre informació àmplia, puntual i obligatòria sobre els assumptes municipals mitjançant el tauler d'anuncis, la publicació de les convocatòries i actes que corresponguin i a través de l'oficina d'informació, segons el que el Ple determini en cada cas.
b) Obtenir còpies i certificats acreditatius dels acords de la corporació i els seus antecedents, així com consultar els arxius i registres en els termes que disposa la legislació que desplega l'article 105, lletra b de la Constitució espanyola.
c) Ser rebuts en audiència per les autoritats municipals.
d) Assistir a les sessions públiques que celebrin els òrgans en els termes establerts en aquest Reglament.
e) Exercir el dret de petició als òrgans de govern a través dels canals que expressament es prevegin en aquest Reglament.
f) Constituir associacions per a la defensa dels seus interessos generals o sectorials i participar-hi.
g) Sol·licitar la consulta popular en els termes establerts per aquest Reglament i per la llei.
En l'exercici d'aquest dret s'han de respectar els principis d'igualtat, universalitat i accessibilitat, amb especial atenció a l'accés a la informació per les persones amb discapacitats.
L'Ajuntament ha de desenvolupar els mitjans electrònics més adequats per exercitar el dret a la informació, a més d'habilitar els mitjans pertinents perquè es pugui exercitar també de manera presencial i/o telefònica.
Capítol II De l'audiència anual
Article 77
Les sessions d'audiència pública, que són convocades pel batle o batlessa, tracten d'informar sobre temes municipals o de proposta d'acord i poden versar sobre qualsevol matèria de competència municipal.
Amb caràcter potestatiu, l'Ajuntament pot convocar altres sessions d'audiència per iniciativa pròpia o a petició de la ciutadania, d'acord amb el procediment i els requisits que s'estableixen en els apartats següents.
Les sessions d'audiència pública són actes de lliure concurrència que es duen a terme amb l'objectiu que les entitats i la ciutadania puguin rebre oralment de l'equip de govern i de la Junta de Portaveus informació sobre certes actuacions politicoadministratives o puguin formular verbalment suggeriments o propostes.
Article 78
L'audiència anual convocada per l'Ajuntament de Ferreries tindrà dues parts:
a) Exposició de cada Regidoria de les accions i actuacions duites a terme a la àrea de gestió corresponent.
b) Torn de paraules per part del públic en els termes que regula aquest Reglament.
Article 79
Poden sol·licitar a la corporació la celebració de sessió d'audiència pública les entitats i associacions ciutadanes inscrites en el Registre municipal d'entitats ciutadanes, a través dels consells municipals de què formin part, per majoria de vots dels components d'aquests consells i sempre que siguin qüestions que entrin dins el respectiu àmbit competencial.
Article 80
Els continguts de les sessions d'audiència pública s'han de referir a qüestions d'especial rellevància i d'interès ciutadà, i limitar-se a l'àmbit de les competències municipals.
Article 81
La sessió d'audiència pública general és presidida per la Batlia o regidor o regidora en qui delegui i l'assistència de la resta de membres de la corporació. Així mateix, es designarà un secretari o secretària de sessió d'entre el personal de l'Ajuntament.
En les sessions d'audiència pública no correspon prendre acords assemblearis o executius. Si de la sessió es desprèn alguna proposta d'acord per elevar-la a l'òrgan municipal competent, correspon a la Presidència recollir-lo i traslladar-lo a qui correspongui la tramitació.
Capítol III De la informació dels ciutadans
Article 82
L'Ajuntament facilitarà informació a la ciutadania pels mitjans següents:
1. El tauler d'anuncis de la corporació, en el qual s'exposarà, de manera resumida, el contingut de les sessions dels òrgans de govern col·legiats de l'Ajuntament, les decisions i resolucions dels altres òrgans de govern que siguin d'interès general, així com les convocatòries de les sessions d'òrgans municipals a les quals pugui assistir el públic.
2. Les informacions puntuals, a través de conferències o intervencions públiques, exposicions, anuncis o altres que promourà l'Ajuntament en els temes que puguin ser d'interès rellevant per als ciutadans en general o per a alguns col·lectius específics.
3. La convocatòria pública a tots els veïns de les sessions del Ple municipal.
Capítol IV De la participació
Article 83
La participació dels ciutadans en l'actuació municipal es podrà articular, a part del dret de petició regulat a la LRBRL, a través de l'exercici dels drets de proposta i intervenció oral.
Article 84
Els ciutadans podran adreçar-se a qualsevol autoritat o òrgan municipal, en petició tant d'aclariments com d'actuacions municipals. La petició es cursarà necessàriament per escrit i serà contestada en els terminis prevists en la legislació de procediment administratiu.
Article 85
1. Una vegada finalitzada la sessió del Ple s'obrirà un temps perquè la ciutadania assistent pugui formular preguntes o fer suggeriments.
2. Les entitats i associacions inscrites en el Registre d'entitats de participació ciutadana podran sol·licitar la intervenció en els punts de tramitació ordinària amb el compliment dels requisits següents:
a) S'ha de sol·licitar per escrit.
b) El punt en què se sol·licita intervenir ha d'estar previst en l'ordre del dia i ha de tenir relació directa amb els objectius establerts en els estatuts de l'entitat peticionària.
c) En la sol·licitud s'ha d'informar del nom de la persona que intervindrà com a portaveu de l'entitat. Aquesta persona ha d'intervenir abans de la votació.
d) La intervenció tindrà una durada màxima de 5 minuts, sense dret a rèplica.
Article 86
Els veïns del municipi, inscrits en el padró municipal d'habitants, majors d'edat, podran sol·licitar a l'Ajuntament que convoqui una consulta popular amb relació a qüestions d'especial rellevància i que siguin de competència municipal, excepte aquelles que fan referència a la hisenda local.
Aquesta petició l'haurà de formular, com a mínim, el percentatge d'habitants regulat per llei i el procediment per a la consulta serà el que estableix la llei. En tot cas, el resultat de la consulta no serà vinculant.
Capítol V De la iniciativa popular
Article 87
1. El veïnat del municipi que gaudeixi del dret al sufragi actiu a les eleccions municipals podrà exercir la iniciativa popular, presentant propostes d'acord o actuacions o projectes de reglaments en matèries de competència municipal. Aquestes iniciatives hauran d'anar subscrites almenys pel 15% de la població major d'edat del municipi, d'acord amb l'article 70 bis de la LBRL.
2. Les iniciatives presentades seran sotmeses a debat i votació del Ple, sens perjudici que siguin resoltes per l'òrgan competent en la matèria.
3. Es requerirà l'informe previ de legalitat de la Secretaria de l'Ajuntament, així com l'informe de la Intervenció quan la iniciativa afecti drets i obligacions de contingut econòmic de l'Ajuntament.
4. Les iniciatives populars poden portar incorporada una proposta de consulta popular local, que serà tramitada pel procediment i els requisits prevists a l'article 71 de la LBRL.
5. Per al procediment i forma a seguir per a la realització de la consulta popular s'atendrà a la normativa vigent.
Capítol VI De les entitats de participació ciutadana
Article 88
1. Les associacions constituïdes per a la defensa dels interessos generals o sectorials dels veïns tenen la consideració d'entitats de participació ciutadana.
2. Tindran la consideració d'entitats de participació ciutadana, als efectes del present Reglament, les associacions esportives, culturals, sindicals, recreatives, de joves, de gent gran i totes aquelles l'àmbit d'actuació de les quals sigui com a mínim el terme municipal, degudament inscrites en el Registre municipal d'Associacions.
Article 89
Les entitats de participació ciutadana, vàlidament constituïdes i degudament inscrites, tindran els drets següents:
a) Rebre informació directa dels assumptes que són del seu interès.
b) Rebre ajuts econòmics i usar els mitjans públics municipals.
c) Elevar propostes d'actuació en l'àmbit de les matèries de competència municipal.
d) Formar part dels òrgans de participació.
e) Intervenir en les sessions del Ple i dels consells municipals en els supòsits específics i en les formes que es determinin.
f) Inscriure's en el Registre municipal d'associacions.
Article 90
Les associacions podran accedir a l'ús dels mitjans públics municipals, especialment els mitjans de comunicació locals, amb les limitacions lògiques que imposa la coincidència d'ús amb altres entitats o amb l'Ajuntament mateix.
L'ús se sol·licitarà per escrit amb una antelació mínima de 10 dies naturals.
Article 91
Per inscriure's en el Registre municipal d'associacions caldrà una sol·licitud de les associacions, a la qual s'haurà d'adjuntar:
a) Una còpia dels estatuts de l'associació on consti la inscripció d'aquesta en el Registre general d'associacions de la comunitat.
b) Indicació de la seu social.
c) Nom de les persones que ocupen els càrrecs directius.
d) Certificat del nombre de socis de l'entitat.
e) Número d'inscripció en el Registre general d'associacions de la comunitat.
f) Número d'identificació fiscal.
Quan es produeixin modificacions dels Estatuts, trasllat de la seu social i renovació o canvis en els càrrecs directius, s'haurà de comunicar en el termini d'un mes.
Article 92
Una vegada entrada la sol·licitud d'inscripció en el Registre municipal d'associacions de veïns, la Batlia, mitjançant decret i en un termini de 15 dies hàbils comptadors a partir del dia en què estigui completa la documentació necessària, acordarà la inscripció o no de l'associació.
Article 93
1. Les entitats inscrites estan obligades a notificar al Registre les modificacions produïdes en les dades que hi consten, en un termini no superior als 15 dies hàbils a comptar des del moment en què es produeixin.
2. Les entitats inscrites hauran de dedicar-se a la finalitat per a la qual s'han creat i observar el compliment de la legalitat vigent que els sigui d'aplicació.
3. L'incompliment de les obligacions assenyalades en els apartats anteriors donarà lloc a l'obertura per part de l'Ajuntament d'un expedient al final del qual, un cop observats els terminis d'audiència que siguin procedents, es podrà acordar la baixa de l'associació del Registre, amb pèrdua dels drets que la inscripció li atorga.
Capítol VI Dels consells municipals
Article 94
1. Per assegurar una participació eficaç dels ciutadans i les ciutadanes en la gestió municipal, l'Ajuntament podrà crear per acord del Ple consells municipals de participació ciutadana.
2. Les funcions d'aquests consells municipals seran:
a) Facilitar la participació de la ciutadania a través de les associacions en la gestió municipal.
b) Emetre informes i elaborar estudis amb relació a qüestions del seu sector.
c) Elevar propostes o iniciatives d'actuació a l'Ajuntament sobre qüestions sectorials que el consell consideri oportunes.
3. Els consells municipals podran tenir caràcter permanent en àrees com Turisme, Serveis Socials, Cultura, Educació, Esports, Joventut i Medi Ambient.
4. En l'acord de creació de cadascun dels consells municipals es farà constar el nombre de persones que l'integren, el nombre de regidors que en formaran part, havent de tenir cada grup municipal un membre i saber quina o quines associacions de veïns en seran membres.
En el mateix acord hi constaran, també, les funcions del consell que es crea.
TÍTOL VI DE LA MODIFICACIÓ DEL REGLAMENT ORGÀNIC
Article 95
1. La iniciativa per modificar el Reglament orgànic correspon a la Batlia o bé a la tercera part dels regidors/es.
2. En el cas que la reforma del Reglament orgànic sigui a iniciativa de la tercera part dels regidors/es, en la proposta s'han de precisar els articles objecte de modificació i la nova redacció proposada.
En el termini de dos mesos a comptar de la presentació de la iniciativa s'ha de convocar el Ple per sotmetre la proposta de reforma a aprovació.
L'aprovació de la proposta de reforma requereix majoria absoluta.
3. La modificació del Reglament a proposta de la Batlia ha de seguir el mateix procediment i requisits que per a l'aprovació.
Disposició derogatòria
Queden derogades totes les normes de rang igual o inferior que contradiguin o s'oposin a aquest Reglament.
Disposició final
Aquest Reglament entrarà en vigor als 30 dies de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.