Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I UNIVERSITATS

Núm. 501443
Resolució del conseller d’Educació i Universitats, a proposta del director general de Formació Professional i Formació Permanent del Professorat, per la qual s’aprova el Pla de Reforç en Llengües Estrangeres en els Cicles Formatius de Grau Mitjà als centres públics que imparteixen ensenyaments de formació professional de les Illes Balears per als cursos 2023-2024 i 2024-2025

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En data 26 de juliol de 2023, el director general de Formació Professional i Formació Permanent del Professorat ha formulat la proposta de resolució següent:

Fets

1. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears, a l'article 28.g) que amb la finalitat de millorar la qualitat de la formació professional, estableix que el Govern de les Illes Balears ha d'impulsar la participació dels centres educatius en programes d'internacionalització de la formació professional.

2. La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, amb la redacció donada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, estableix a l'article 2.1.j) que una de les finalitats del sistema educatiu és la capacitació per a la comunicació en les llengües oficial i cooficial i en una llengua estrangera o més.

3. La Llei Orgànica 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la Formació Professional, estableix a l'article 108 que per tal de millorar el desenvolupament de les tasques professionals i les expectatives professionals, el sistema de formació professional incorporarà l'ensenyament de llengües estrangeres en els processos de formació professional en termes que capacitin els professionals; a més, dona la possibilitat a les administracions competents d'incorporar un mòdul de llengua estrangera tècnica en funció de les necessitats del teixit empresarial de la regió i del sector productiu en general.

4. El Decret 91/2012, de 23 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general de la formació professional del sistema educatiu en el sistema integrat de formació professional a les Illes Balears, estableix en l'article 2.2.j) que, per a aconseguir les finalitats del sistema de formació professional, s'ha de tenir en compte el desenvolupament i l'aplicació de metodologies d'aprenentatge que incloguin l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació i fomentin el coneixement d'idiomes d'altres països de la Unió Europea, per afavorir l'ocupabilitat i la lliure circulació al territori de la Unió Europea.

5. L'article 4.3 del Decret 45/2016, de 22 de juliol, per al desenvolupament de la competència comunicativa en llengües estrangeres als centres educatius sostinguts amb fons públics de les Illes Balears, estableix que l'ensenyament en una llengua estrangera es pot aplicar totalment o parcialment a una assignatura a l'educació primària, l'educació secundària obligatòria i el batxillerat i a un mòdul de formació professional. L'article 4.6 determina que, en les programacions didàctiques de les assignatures o mòduls no lingüístics que s'imparteixin en una llengua estrangera, s'hi han d'incloure les competències, els objectius, els continguts, els estàndards d'aprenentatge avaluables i els criteris d'avaluació, sense que això suposi la modificació dels elements bàsics del currículum vigent de cada assignatura o mòdul.

6. L'ordenació acadèmica bàsica de la formació professional encara no inclou, de manera generalitzada, l'aprenentatge de llengües estrangeres, tot i que la comunicació en un idioma estranger és, en aquests moments, una competència clau per augmentar l'ocupabilitat i millorar l'acompliment professional. Incentivar el plurilingüisme en l'àmbit de la formació professional ha de constituir un objectiu estratègic, com ja assenyala l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible, que expressa en el seu punt 4.4 la necessitat d'augmentar considerablement el nombre de joves i adults que tenen competències per accedir a l'ocupació i de potenciar l'emprenedoria i l'autoocupació, imprescindible en el nou marc socioeconòmic cap al qual es dirigeix la nostra economia. A més, la implementació del qual adquireix cada vegada més importància amb la globalització dels sistemes productius i de prestació de serveis, així com els moviments migratoris entre països i fonamentalment com a contribució a un espai comú europeu.

7. Els darrers anys, als centres educatius de les Illes Balears, s'han dut a terme diverses experiències d'ensenyament de continguts no lingüístics en una llengua estrangera, majoritàriament d'implantació voluntària, que han estat avaluades periòdicament. Aquestes experiències, i d'altres que es puguin implementar en el mateix sentit, concorden amb el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, aprovat per la Comissió Europea per al període 2021-2027, que estableix, en l'àmbit de la formació professional, per mitjà del seu component núm. 20, un fons d'inversió per a la conversió d'un percentatge de cicles formatius de grau mitjà i grau superior en bilingües.

8. En conseqüència, cal promoure i afavorir l'aprenentatge d'una llengua estrangera en l'àmbit de la formació professional per assolir les finalitats esmentades, per mitjà d'un pla de reforç en llengües estrangeres. En qualsevol cas, el professorat que imparteixi els mòduls que es determinen en el marc d'aquest Pla han d'estar habilitats d'acord amb el que disposa el Reial decret 1834/2008, de 8 de novembre, pel qual es defineixen les condicions de formació per a l'exercici de la docència en l'educació secundària obligatòria, el batxillerat, la formació professional i els ensenyaments de règim especial, i s'estableixen les especialitats dels cossos docents d'ensenyament secundari, amb el que disposa el Reial decret 665/2015, de 17 de juliol, que desenvolupa determinades disposicions del Reial decret 1834/2008, amb el que disposa el Reial decret 286/2023, de 18 d'abril, pel qual es regula l'assignació de matèries en educació secundària obligatòria i en batxillerat a les especialitats de distints cossos de funcionaris docents, i es modifiquen diverses normes relatives al professorat d'ensenyaments no universitaris i amb el que disposa el Reial decret 800/2022, de 4 d'octubre, pel qual es regula la integració del professorat del cos, a extingir, de professors tècnics de formació professional en el cos de professors d'ensenyament secundari i es modifiquen diversos reials decrets relatius al professorat d'ensenyaments no universitaris.

9. L'objectiu és transformar el 10 % de l'oferta en modalitat bilingüe. Aquesta conversió es farà en un termini de tres anys, d'acord amb els criteris adoptats des del Ministeri d'Educació i Formació Professional (MEFP). Per complir el Pla de Modernització de la FP, el MEFP distribueix crèdits a les comunitats autònomes per poder executar aquesta actuació.

10. En data 8 de juny de 2021, es va aprovar en Consell de Ministres un acord mitjançant el qual s'autoritza la proposta de distribució territorial i els criteris de repartiment dels crèdits gestionats per comunitats autònomes amb càrrec al pressupost del Ministeri d'Educació i Formació Professional, en el marc del component 20 del Pla Estratègic de Formació Professional, del Mecanisme de Recuperació, Transformació i Resiliència (MRR), en l'exercici pressupostari 2021, per tal que sigui aprovat a la Conferència Sectorial d'Educació, per import de 301.065.389,26 euros.

11. La Resolució d'11 de juliol de 2022, de la Secretaria General de Formació Professional, per la que es publica l'Acord de la Conferencia Sectorial d'Educació de 23 de juny de 2022, pel qual s'aprova la proposta de distribució territorial i els criteris de repartiment dels crèdits gestionats per les comunitats autònomes en el marc del Component 20 Pla Estratègic d'impuls a la Formació Professional, del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea —NextGeneration EU­— , a l'exercici pressupostari 2022 (BOE núm. 172, de 19 juliol de 2022) concedeix a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, un import de 3.402.00,00 euros, per al finançament de la creació de cicles formatius de grau mitjà i grau superior bilingües. A més aquesta resolució estableix que les activitats susceptibles de finançament amb aquests crèdits són accions a realitzar des de l'1 de setembre de 2022 fins al 31 de desembre de 2023.

12. La Resolució del conseller d'Educació i Formació Professional, a proposta del director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors, publicada al BOIB Núm. 96 de 20 de juliol de 2021, aprova el Pla Pilot de Reforç en Llengües Estrangeres en els Cicles Formatius de Grau Mitjà als centres públics que imparteixen ensenyaments de formació professional de les Illes Balears per als cursos 2021-2022 i 2022-2023.

13. La Resolució del conseller d'Educació i Formació Professional, a proposta del director general de Formació Professional i Ensenyaments Artístics Superiors, publicada al BOIB Núm. 130 de 6 d'octubre de 2022, aprova la segona fase del Pla Pilot de Reforç en Llengües Estrangeres en Cicles Formatius de Grau Mitjà que s'ha d'aplicar en centres públics de les Illes Balears que imparteixen ensenyaments de formació professional que s'inicien el curs 2022-2023 o s'acaben el curs 2023-2024.

14. El Pla Pilot de Reforç en Llengües Estrangeres en els Cicles Formatius de Grau Mitjà als centres públics que imparteixen ensenyaments de formació professional de les Illes Balears per als cursos 2021-2022 i 2022-2023 i la segona fase del Pla Pilot de Reforç en Llengües Estrangeres en Cicles Formatius de Grau Mitjà que s'ha d'aplicar en centres públics de les Illes Balears que imparteixen ensenyaments de formació professional que s'inicien el curs 2022-2023 i s'acaben el curs 2023-2024 han esdevingut dues iniciatives exitoses per a la consecució dels objectius exposats en els antecedents anteriors.

15. El dia 21 de juny de 2023 el cap del Departament de Formació Professional i Qualificacions Professionals informa favorablement sobre les instruccions del Pla de Reforç en Llengües Estrangeres (Annex I) en els Cicles Formatius de Grau Mitjà als centres públics que imparteixen ensenyaments de formació professional a les Illes Balears que figuren als annexos II, III, IV d'aquesta resolució.

Fonaments de dret

1. Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears.

2. La Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

3. Llei orgànica 3/2022, de 31 de març, d'ordenació i integració de la formació professional (Llei FP).

4. El Decret 91/ 2012, de 23 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general de la formació professional del sistema educatiu en el sistema integrat de formació professional a les Illes Balears.

5. El Decret 45/2016, de 22 de juliol, per al desenvolupament de la competència comunicativa en llengües estrangeres als centres educatius sostinguts amb fons públics de les Illes Balears.

6. El Reial decret 1834/2008, de 8 de novembre, pel qual es defineixen les condicions de formació per a l'exercici de la docència en l'educació secundària obligatòria, el batxillerat, la formació professional i els ensenyaments de règim especial i s'estableixen les especialitats dels cossos docents d'ensenyament secundari.

7. El Reial decret 665/2015, de 17 de juliol, pel qual es despleguen determinades disposicions relatives a l'exercici de la docència en l'educació secundària obligatòria, el batxillerat, la formació professional i els ensenyaments de règim especial, a la formació inicial del professorat i a les especialitats dels cossos docents d'ensenyament secundari.

8. Reial decret 286/2023, de 18 d'abril, pel qual es regula l'assignació de matèries a l'educació secundària obligatòria i al batxillerat a les especialitats de distints cossos de funcionaris docents, i es modifiquen diverses normes relatives al professorat d'ensenyaments no universitaris.

9. Reial decret 800/2022, de 4 d'octubre, pel qual es regula la integració del professorat del cos, a extingir, de professors tècnics de formació professional en el cos de professors d'ensenyament secundari i es modifiquen diversos reials decrets relatius al professorat d'ensenyaments no universitaris.

Proposta de resolució

Per tot això, propòs al conseller d'Educació i Universitats que dicti una resolució en els termes següents:

1. Aprovar les instruccions del Pla de Reforç en Llengües Estrangeres en Cicles Formatius de Grau Mitjà (Annex I) als cicles formatius dels centres educatius públics que figuren als annexos II, III i IV d'aquesta resolució.

2. Instar el director general de Formació Professional i Formació Permanent del Professorat perquè dicti les instruccions i orientacions necessàries per a la implementació d'aquest Pla.

3. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Per tot això, dict la següent

Resolució

Manifestar la conformitat amb la proposta de resolució i dictar-ne resolució en els mateixos termes.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Universitats en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i amb els articles 25.5 i 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta Resolució, d'acord amb els articles 8 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 26 de juliol de 2023

El conseller d'Educació i Universitats Antoni Vera Alemany

El director general de Formació Professional i Formació Permanent del Professorat Rafel Maura Reus

 

 

 

ANNEX I Instruccions del Pla de Reforç en Llengües Estrangeres en els CFGM

1. Pla de Reforç en Llengües Estrangeres en els CFGM

El Pla de Reforç en Llengües Estrangeres en els CFGM s'implanta en els cicles dels centres educatius públics de les Illes Balears que s'especifiquen als annexos II, III, IV.

2. Organització i funcionament dels centres

2.1. Calendari

Els CFGM que inicien el Pla de Reforç en Llengües Estrangeres el curs 2023-2024 començaran amb un mòdul professional en llengua estrangera a primer curs. Aquest Pla continuarà la seva execució al curs 2024-2025 amb un mòdul professional en llengua estrangera a cada curs del cicle.

Els CFGM que varen iniciar el Pla de Reforç en Llengües Estrangeres al curs 2021-2022 i al curs 2022-2023 continuen amb la seva execució tant a primer com a segon curs.

2.2. Horari general del centre, dels alumnes i dels professors

Cada centre educatiu adaptarà el seu horari a les seves necessitats d'organització.

2.3. Alumnat

La participació en aquest Pla de Reforç en Llengües Estrangeres en els CFGM, que és voluntària per als alumnes, té els beneficis següents:

  • Millorarà la seva competència lingüística per tenir més possibilitats de superar les proves de titulacions oficials i per participar en pràctiques en empreses a l'estranger i projectes Erasmus.
  • Dona l'oportunitat de participar en estades formatives en països de la Unió Europea.

Els alumnes que hi participin hauran de signar un compromís d'adhesió al Pla per als dos cursos acadèmics en fer la matrícula.

2.4. Professorat

El professorat que imparteixi els mòduls que es determinen en el marc d'aquest Pla han d'estar habilitats d'acord amb el que disposa el Reial decret 1834/2008, de 8 de novembre, pel qual es defineixen les condicions de formació per a l'exercici de la docència en l'educació secundària obligatòria, el batxillerat, la formació professional i els ensenyaments de règim especial i s'estableixen les especialitats dels cossos docents d'ensenyament secundari, així com el Reial decret 665/2015, de 17 de juliol, que desenvolupa determinades disposicions del Reial decret 1834/2008.

El professor que imparteix el mòdul professional haurà de tenir al menys el nivell d'anglès B2 o C1, o estar formant-se en l'idioma. En aquest darrer cas, haurà d'estar assistit per una persona auxiliar lingüística. Cada centre disposarà d'un professor de llengua estrangera per poder implantar aquest Pla. La quota dependrà de les necessitats del centre i el nombre total de grups associats al Pla. Per millorar l'execució del Pla De Reforç en Llengües Estrangeres es recomana disposar d'hores de coordinació al professorat implicat al Pla.

2.5. Metodologia

El Pla de Reforç en Llengües Estrangeres en els CFGM (especificats als annexes II, III i IV) s'impartirà de la següent manera:

a) Mínim dues hores d'un mòdul professional al primer curs del cicle i un mòdul professional al segon curs del cicle.

Els cicles que inicien el Pla al curs 2023-2024 començaran amb un mòdul professional a primer curs.

b) Un mòdul extracurricular de llengua estrangera d'una duració mínima de dues hores setmanals a primer o/i segon curs si el curs no el té ja establert per currículum. Cada centre podrà incloure aquest mòdul extracurricular de manera voluntària.

 

 

ANNEX II

El Pla de Reforç en Llengües Estrangeres en els CFGM s'implanta a partir del curs 2023-2024 als centres educatius públics de les Illes Balears següents, els quals imparteixen ensenyaments de formació professional:

CEPA Mancomunitat des Pla de Mallorca

  • Tècnic en Cures Auxiliars d'Infermeria (SAN23), 1 grup

CIFP Francesc de Borja Moll

  • Tècnic en Cures Auxiliars d'Infermeria (SAN23), 2 grups
  • Tècnic en Farmàcia i Parafarmàcia (SAN22)
  • Tècnic en Sistemes Microinformàtics i Xarxes (IFC21), 2 grups

CIFP Juníper Serra

  • Tècnic en Electromecànica de Vehicles Automòbils (TMV22), 2 grups
  • Tècnic en Vídeo Disc-jockey i So (IMS21)

CIFP Pau Casesnoves

  • Tècnic en Electromecànica de Vehicles Automòbils (TMV22)
  • Tècnic en Sistemes Microinformàtics i Xarxes (IFC21)

CIFP Politècnic de Llevant

  • Tècnic en Sistemes Microinformàtics i Xarxes (IFC21), 2 grups
  • Tècnic en Electromecànica de Vehicles Automòbils (TMV22), 2 grups

IES Guillem Colom Casasnovas

  • Tècnic en Cuina i Gastronomia (HOT21)

IES Isidor Macabich

  • Instal·lacions de Telecomunicacions (ELE22)
  • Tècnic en Cuina i Gastronomia (HOT21)

IES Josep Miquel Guàrdia

  • Tècnic en Activitats Comercials (COM21)
  • Tècnic en Farmàcia i Parafarmàcia (SAN22)

IES Marc Ferrer

  • Tècnic en Cuina i Gastronomia (HOT21)

IES Pasqual Calbó i Caldés

  • Tècnic en Gestió Administrativa (ADG21)

IES Politècnic

  • Instal·lacions Elèctriques i Automàtiques (ELE21), 2 grups
  • Instal·lacions de Telecomunicacions (ELE22)
  • Sistemes Microinformàtics i Xarxes (IFC21)

IES Son Pacs

  • Tècnic en Electromecànica de Vehicles Automòbils (TMV22)
 

​​​​​​​ANNEX III

El Pla de Reforç en Llengües Estrangeres en els CFGM implantats a partir del curs 2022-2023 als següents centres educatius públics de les Illes Balears, els quals imparteixen ensenyaments de formació professional:

CIFP Joan Taix

  • Tècnic en Instal·lacions Elèctriques i Automàtiques (ELE21)

CIFP Pau Casesnoves

  • Tècnic en Instal·lacions Elèctriques i Automàtiques (ELE21)

CIFP Pere de Son Gall

  • Tècnic en Instal·lacions Elèctriques i Automàtiques (ELE21)
  • Tècnic en Gestió Administrativa (ADG21)

CIFP Politècnic de Llevant

  • Tècnic en Gestió Administrativa (ADG21)
  • Tècnic en Instal·lacions Elèctriques i Automàtiques (ELE21)

IES Alcúdia

  • Tècnic en Gestió Administrativa (ADG21)

IES Calvià

  • Tècnic en Cuina i Gastronomia (HOT21)

IES Felanitx

  • Tècnic en Gestió Administrativa (ADG21)
  • Tècnic en Instal·lacions Elèctriques i Automàtiques (ELE21)

IES Guillem Sagrera

  • Tècnic en Gestió Administrativa (ADG21)

IES Isidor Macabich

  • Instal·lacions Elèctriques i Automàtiques (ELE21)

IES Llorenç Garcíes i Font

  • Tècnic en Gestió Administrativa (ADG21)

IES Marc Ferrer

  • Tècnic en Serveis en Restauració (HOT22)

IES Maria Àngels Cardona

  • Tècnic en Gestió Administrativa (ADG21)

IES Pasqual Calbó i Caldés

  • Tècnic en Gestió Administrativa (ADG21)
  • Instal·lacions Elèctriques i Automàtiques (ELE21), 2 grups
 

​​​​​​​IES Quartó de Portmany

  • Tècnic en Gestió Administrativa (ADG21)

IES Sa Blanca Dona

  • Tècnic en Gestió Administrativa (ADG21), 2 grups

IES Son Pacs

  • Tècnic en Gestió Administrativa (ADG21)
  • Instal·lacions Elèctriques i Automàtiques (ELE21)

 

 

​​​​​​​ANNEX IV

El Pla Pilot de Reforç en Llengües Estrangeres en els CFGM implantats a partir del curs 2021-2022 als centres que figuren a continuació, els quals imparteixen cicles formatius de grau mitjà que ja tenen un mòdul de llengua estrangera al seu currículum:

CIFP Can Marines

  • Tècnic en Navegació i Pesca de Litoral (MAP24)

CIFP Francesc de Borja Moll

  • Tècnic en Activitats Comercials (COM21)

CIFP Joan Taix

  • Tècnic en Gestió Administrativa (ADG21)

CIFP Juníper Serra

  • Tècnic en Gestió Administrativa (ADG21)
  • Tècnic en Serveis en Restauració (HOT22)

CIFP L'Embat

Tècnic en Manteniment d'Embarcacions d'Esbarjo (TMV26)

CIFP Nauticopesquera

  • Tècnic en Manteniment i Control de la Maquinària de Vaixells i Embarcacions (MAP22), 2 grups

CIFP Pau Casesnoves

  • Tècnic en Gestió Administrativa (ADG21), 2 grups

CIFP Politècnic de Llevant

  • Tècnic en Activitats Comercials (COM21)

IES Alcúdia

  • Tècnic en Serveis en Restauració (HOT22)

IES Balàfia

  • Tècnic en Serveis en Restauració (HOT22)​​​​​​​

​​​​​​​IES Berenguer d'Anoia

  • Tècnic en Activitats Comercials (COM21)

IES Calvià

  • Tècnic en Gestió Administrativa (ADG21)

IES Guillem Colom Casasnovas

  • Tècnic en Gestió Administrativa (ADG21)

IES Isidor Macabich

  • Tècnic en Serveis en Restauració (HOT22)

IES Maria Àngels Cardona

  • Tècnic en Serveis en Restauració (HOT22)

IES Sa Blanca Dona

  • Tècnic en Activitats Comercials (COM21)