Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DES CASTELL

Núm. 481484
Aprovació definitiva modificació de l'Ordenança fiscal reguladora del preu públic de la prestació dels serveis municipals de l'Escola Infantil de 0 a 3 anys

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament des Castell, en sessió ordinària celebrada el dia 24 de maig de 2023, va aprovar provisionalment la modificació de l'Ordenança Fiscal Reguladora de del preu públic de la prestació dels serveis municipals de l'escola infantil de 0 a 3 anys.

Aquest acord va ser sotmès a informació pública durant un període de 30 dies hàbils mitjançant anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) núm.72 de dia 1 de juny de 2023, en el tauler d'anuncis i en la seu electrònica de l'Ajuntament. Durant aquest període no s'han presentat reclamacions ni al·legacions, per la qual cosa, de conformitat amb l'establert a l'article 49 de la llei 7/1985, de 2 d'abril, de bases de règim local, i a l'article 17.3 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, s'entén aquell definitivament aprovat, restant el text tal i com segueix.

Aquesta aprovació definitiva, així com el text definitivament aprovat mitjançant el present, es publiquen en el BOIB a l'efecte del seu general coneixement, així com per a la seva entrada en vigor, en compliment del que assenyala l'article 103.2 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears. Contra el present acord, conforme a l'article 19 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, es podrà interposar, pels interessats, recurs contenciós administratiu, en el termini de dos mesos comptats a partir de l'endemà al de la publicació d'aquest anunci en el BOIB.

ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DEL PREU PÚBLIC DE LA PRESTACIÓ DELS SERVEIS MUNICIPALS DE L'ESCOLA INFANTIL DE 0 A 3 ANYS.

Preàmbul

El Municipi, en la seva condició d'Administració Pública de caràcter territorial té atribuïda la potestat de fixar el preu públic per la prestació dels serveis municipals de l'Escoleta Infantil, EI Es Castell. En aquest context es planteja la necessitat de procedir a la modificació i posterior aprovació de l'ordenança municipal per introduir, entre d'altres, el servei de menjador i guarda, servei dels mesos estivals, donar compliment al convenis de gratuïtat del Govern de les Illes Balears i el Consell Insular de Menorca i la modificació de la taula de reduccions.

Article 1. Objecte i fonament.

De conformitat amb l'establert en l'article 127, en relació a l'article 41, ambdós del Reial Decret Legislatiu 2/2004 de 5 de març, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals (TRLRHL), l'Ajuntament des Castell acorda establir en aquest terme municipal el preu públic relatiu per a les prestacions de serveis de l'escola infantil pública i altres serveis educatius de 0 a 3 anys, que s'ha de regir per aquesta ordenança, a l'empara del que disposen els articles que van del 41 al 47 del TRLRHL.

Article 2. Fet imposable.

Constitueix el fet imposable del preu públic la prestació dels serveis prestats per l'escola infantil des Castell, que inclou: servei d'escolarització, atenció i custòdia dels infants de 0 a 3 anys, servei de menjador i guarda.

Article 3. Subjecte passiu.

Són subjectes passius del preu públic, en concepte de contribuents, les persones físiques que sol·licitin o es beneficiïn de la prestació dels serveis o realització de les activitats a què es refereix a l'article sisè d'aquest text.

Estan obligats al pagament de les quanties contingudes en aquesta normativa:

a. Els pares, les mares o qui ostenti la tutoria legal dels infants que sol·licitin i que es beneficien dels serveis que es prestin.

b. O, si escau, qui pugui estar obligat al pagament dels aliments d'aquests conforma al que preveu el Codi Civil.

Article 4.- Persones responsables i successors.

1. Són responsables tributàries les persones físiques i jurídiques determinades com a tals a la Llei General Tributària.

2. La derivació de responsabilitat requerirà que, prèvia audiència de la persona interessada, es dicti acte administratiu, en els termes previstos a la Llei General Tributària.

3. Les obligacions tributàries pendents s'exigiran a les persones successores de les persones físiques, jurídiques i entitats sense personalitat, en els termes previstos a la Llei General Tributària.

Article 5.- Meritació.

1. El pagament de la matrícula es fa una sola vegada coincidint amb el final del procés d'admissió i és la condició per considerar definitivament admès a l'infant.

2. En el cas de les quotes, l'obligació de pagament neix quan s'inicia l'activitat que constitueix el fet imposable.

En conseqüència, no es considerarà formalitzada la matrícula i admès un infant, mentre no s'hagi satisfet el preu públic de matriculació. Aquesta obligació coincideix amb el final del procés d'admissió.

Article 6. Quotes

La quantia a exigir per a la prestació dels serveis es determina en funció de les quotes següents:

1. Matrícula ………………….. 100€

2. Servei d'escolarització (Quotes)

CONCEPTE

IMPORT

ASSISTÈNCIA AULA EI1 (setembre - juny)

237 € (10 MENSUALITATS)

ASSISTÈNCIA AULES EI2 (setembre - juny)

193 € (10 MENSUALITATS)

ASSISTÈNCIA AULA EI3 (setembre - juny)

193 €*¹ (10 MENSUALITATS)

MATERIAL

5 € (10 MENSUALITATS)

*¹ Mentre es mantinguin en vigor els convenis de gratuïtat signats amb el Consell Insular de Menorca (tram horari de 7:45h a 8:45h i de 12:45h a 13:45h) i/o amb el Govern de les Illes Balears (tram de 8:45h a 12:45h) l'assistència a l'aula d'EI3 serà gratuïta en la part proporcional de cada conveni.

3. Serveis d'ampliació de l'escolarització.

L'assistència al servei de menjador i guarda s'ofereixen conjuntament, i, per a la seva posada en marxa, estan supeditats a un mínim de 5 sol·licituds.

Les places ofertades van lligades a l'aforament de l'espai habilitat del centre, amb un màxim, actualment, de 20 places. Amb tot, s'estarà a la disponibilitat que pugui oferir l'empresa que s'encarregui del servei de menjador, que podrà determinar un número de menús inferior.

CONCEPTE

IMPORT

SERVEI DE MENJADOR

120 € (PREU MENSUAL, ASSISTÈNCIA FIXA)

7 € (PREU DIARI MENÚ, ASSISTÈNCIA ESPORÀDICA)

SERVEI DE GUARDA (13:45h A 15:15h)

25 € (PREU MENSUAL, ASSISTÈNCIA FIXA)

3 € (PREU DIARI, ASSISTÈNCIA ESPORÀDICA)

Les sol·licituds es tramitaran directament amb la direcció del Centre.

Es considerarà fixa, quan el servei s'hagi sol·licitat de forma anticipada, com a mínim 5 dies abans de finalitzar el mes anterior (6,00€/dia). Es considerarà assistència esporàdica, aquella que es sol·liciti en el mateix mes.

4. Serveis mesos estivals (juliol - agost)

L'horari oferit durant els mesos estivals per l'import de quota, serà de 8 a 13:30h, i s'oferirà, també, el servei de guarda i menjador de 13:30 a 15:00h.

L'inici del servei anirà en funció de la data de finalització del curs escolar i acabarà el darrer dia laborable del mes d'agost.

Les places per assistència seran limitades i es seguirà el següent criteri d'admissió:

1. Usuaris de l'Escoleta EI Es Castell

2. Famílies en les quals els tutors legals treballin.

3. Empadronats al municipi

4. Ordre de preinscripció

 

CONCEPTE

IMPORT

(per a la totalitat del període)

ASSISTÈNCIA AULA EI1

349 €

ASSISTÈNCIA AULES EI2 I EI3

274 €

Article 7.- Reduccions.

1. D'acord amb el que disposa l'article 44.2 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, que permet la reducció de les quanties dels preus públics quan existeixin raons socials, benèfiques, culturals o d'interès públic que així ho aconsellin, s'estableixen les següents reduccions per a les matrícules i les quotes d'escolarització. En cap cas, es reduirà l'import en concepte de material.

L'òrgan competent per a concedir les reduccions de les matrícules i les quotes és la Junta de Govern Local, qui determinarà la seva concessió quan es donin els requisits establerts.

2. Requisits econòmics per a la sol·licitud de les reduccions:

a. Es podrà sol·licitar reducció mitjançant la corresponent sol·licitud per escrit, per a aquells alumnes que es matriculin en l'escola infantil pública. Es realitzarà una sol·licitud per cada alumne i la reducció s'aplicarà a la matrícula i al pagament mensual (setembre - juny) per assistència al centre.

b. El factor determinant serà el total de renda familiar disponible associat al nombre de membres de la unitat familiar. Per establir la base de càlcul anual de la unitat familiar i saber en quin tram de reducció es troba, es calcula la suma dels ingressos anuals que, per qualsevol concepte, percep aquesta unitat i es relaciona el total d'ingressos amb el nombre total de membres de la unitat familiar.

Es computaran com a ingressos familiars la totalitat dels ingressos de la unitat familiar durant l'any corresponent al darrer exercici fiscal liquidat en el moment de cada convocatòria.

A l'efecte del càlcul dels ingressos familiars són membres computables de la unitat familiar:

  • L'alumnat per al qual es sol·licita la reducció.
  • Els progenitors o les persones tutores legals de l'alumnat (ingressos considerats al 100%). En cas de divorci o separació legal, si la guàrdia i custòdia de l'infant és compartida, es tindran en compte igualment les dues rendes. Si la guàrdia i custòdia de l'infant s'atribueix a una sola persona tutora, no serà membre computable aquell ex cònjuge que no convisqui amb l'infant.
  • Els germans i les germanes menors de 25 anys que convisquin en el domicili familiar el 31 de desembre de l'any anterior, infants en acolliment, o bé, aquells majors de 25 anys amb discapacitat física, psíquica o sensorial (ingressos considerats al 50%).

La renda es calcularà de la manera següent:

De tots els membres que obtinguin ingressos, es sumarà la base imposable general amb la base imposable de l'estalvi, i se n'exclouran els saldos nets negatius de pèrdues i guanys patrimonials corresponents a exercicis anteriors, així com el saldo net negatiu de rendiments de capital mobiliari que constitueixin la renda de l'estalvi corresponent a exercicis anteriors.

S'haurà de justificar declaració de l'IRPF. Els membres que no hagin presentat declaració d'IRPF hauran de presentar certificat d'imputacions de renda de l'AEAT. I, en els casos en que no se pugui presentar aquesta documentació, les persones sol·licitants presentar tota la informació necessària i requerida per l'Ajuntament, sense perjudici de les comprovacions que aquest pugui fer.

3. Es determinen quatre tipus de reduccions (100%, 75%, 50% i 25 %), en funció de la renda calculada per a la unitat familiar i el nombre de membres d'aquesta. La renda familiar anual no pot superar les quantitats de la taula següent:

TRAMS

Membres de la unitat familiar

REDUCCIÓ 100%

REDUCCIÓ 75%

REDUCCIÓ 50%

REDUCCIÓ 25%

1

2 Membres

Iprem X 1,50

Iprem X 1,825

Iprem X 2,15

Iprem X 2,475

2

3 Membres

Iprem X 1,65

Iprem X 2,025

Iprem X 2,4

Iprem X 2,775

3

4 Membres

Iprem X 1,725

Iprem X 2,125

Iprem X 2,525

Iprem X 3,025

4

5 Membres

Iprem X 1,80

Iprem X 2,225

Iprem X 2,65

Iprem X 3,275

5

6 Membres

Iprem X 1,875

Iprem X 2,325

Iprem X 2,775

Iprem X 3,525

6

7 Membres

Iprem X 1,95

Iprem X 2,425

Iprem X 2,9

Iprem X 3,775

7

8 Membres

Iprem X 2,025

Iprem X 2,525

Iprem X 3,023

Iprem X 4,025

* El barem per fer el càlcul d'aquestes reduccions està basat en l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM), publicat anualment a la Llei de Pressupostos Generals de l'Estat.

A partir del vuitè membre de la unitat familiar, s'afegirà un 10% per cada nou membre computable de la unitat familiar.

Un cop determinat el percentatge de reducció que li correspon en funció del tram assignat segons els ingressos familiars, es farà un salt de tram si la persona beneficiària de la reducció compleix algun dels requisits següents:

  • Si es tracta de famílies nombroses de categoria general o especial i famílies monoparentals.
  • Si coexisteixen dos o més germans matriculats durant el mateix curs escolar a l'escola infantil del municipi.
  • Si existeixen casos de discapacitat superior al 33% dins la unitat familiar.
  • Si és víctima de violència de gènere.
  • Existència d'un informe social, acreditant la situació de necessitat de la família.

3. Supòsits de revisió de les reduccions.

Els requisits econòmics de les reduccions establertes, s'hauran d'acreditar en el moment de formalitzar-se la matrícula i únicament es podran revisar amb posterioritat quan es doni alguna de les circumstàncies següents:

  • Canvi de la situació familiar per causa de decés d'algun progenitor o tutor/a legal dels menors no emancipats; en aquest cas, s'haurà de presentar la sol·licitud juntament amb la còpia del certificat de defunció.
  • Canvi de la situació familiar per causa de divorci o separació legal. Si el divorci o la separació legal considera la guàrdia i custòdia compartida, es computaran les rendes dels dos tutors legals (pare i mare) i no hi haurà revisió de les reduccions.
  • Contingències econòmiques sobrevingudes posteriors a la matrícula reflectides en un informe de Serveis Socials on esposi de relleu el canvi socioeconòmic de la unitat familiar i s'estableixi el corresponent grau de qualificació de la situació, sempre que es donin els requisits de llindar de renda establerts en l'apartat 2c de l'article 7 de la present ordenança en el moment d'emetre aquest nou informe. Els efectes de la revisió de la corresponent reducció seran els de la data de presentació de la nova sol·licitud de reducció, acompanyada de l'informe de Serveis Socials, així com de tota aquella documentació que sigui necessària per acreditar els llindars de la renda dels membres computables.

4. En els casos que es plantegin dubtes o incògnites respecte a l'oportunitat de donar la reducció sol·licitada, les famílies demandants resten obligades a presentar qualsevol informació que se'ls sol·liciti. A més, hauran d'estar disposades a realitzar les entrevistes necessàries amb els serveis socials municipals o l'EAP per aclarir la situació familiar i econòmica en què es troben, en qualsevol moment durant el curs escolar en què estan reben la reducció.

5. La persona beneficiària està obligada a comunicar a l'Ajuntament la concessió d'altres ajuts que rebi pels mateixos conceptes, els quals no podran superar el total de les quotes previstes.

Article 8.- Tramitació de les sol·licituds de reduccions.

Sens perjudici d'allò que disposa l'art. 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, les sol·licituds de reducció s'hauran d'adreçar al registre d'entrada de l'Ajuntament, preferiblement de manera telemàtica i subsidiàriament de forma presencial.

Si la reducció es sol·licita per a més d'un membre de la família, es presentarà un imprès per a cada membre; però només caldrà lliurar un exemplar de la documentació adjunta. Les persones sol·licitants hauran d'aportar la documentació requerida i podran afegir-hi altres documents que puguin justificar la seva situació. No s'acceptaran declaracions jurades ni justificacions de despeses.

Juntament amb la sol·licitud de reducció s'haurà de presentar la següent documentació:

1. Declaració anual de l'IRPF (amb segell de l'entitat bancària o certificat de presentació per Internet), o certificat d'imputacions de l'Agència Tributària corresponents al darrer exercici fiscal liquidat de tots els membres que formen part de la unitat familiar.

2. DNI, NIE o passaport de tots els membres del nucli familiar.

3. Certificat de convivència.

4. Certificat que acrediti la discapacitat dels membres del nucli familiar i el grau de discapacitat, si escau.

5. Carnet de família nombrosa o monoparental vigent, si escau.

6. Sentència o conveni de separació o divorci, si escau.

7. Resolució d'acolliment de la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència, si escau.

8. Sentencia o procés judicial de víctima de violència de gènere, si escau.

9. Informe del Serveis Socials, si escau.

Article 9.- Liquidació i ingrés.

1. El preu públic merita en el moment de la formalització de l'alta del servei, tant de l'escola infantil durant el període d'escolarització, la inscripció pels mesos estivals, com del menjador i la guarda. En tots casos, les persones interessades en la prestació del servei hauran d'estendre ordre de domiciliació bancària pel pagament i presentar-la a l'Ajuntament. Per a la sol·licitud de matrícula s'haurà d'adjuntar la documentació requerida a l'efecte.

2. L'import de la matrícula s'exigirà en règim d'autoliquidació i es pagarà en el moment de formalitzar-se la matricula.

En cas de realitzar una sol·licitud de reducció de les previstes en l'article 7 d'aquesta ordenança, i, si la reducció es resol favorablement, es revisaran els pagaments i es retornaran les quantitats en proporció a la reducció concedida.

Excepte en els casos excepcionals o per motius de salut de l'alumne/a que impedeixin la seva incorporació a l'escola infantil, no es retornarà l'import abonat en concepte de matrícula.

El pagament de la matrícula inclou el compromís d'assistència al centre i el pagament de les quotes mensuals, sempre i quan no es causi baixa voluntària del servei dins el termini establert al efecte.

3. El pagament de les quotes mensuals, així com el de tots els serveis amb assistència fixa, s'efectuarà per domiciliació bancària per mensualitats anticipades, que es giraran dins els primers dies de cada mes. L'Ajuntament, excepcionalment, podrà autoritzar altres formes de pagament.

L'import de la quota de la part de juliol està inclosa dins del servei d'escolarització d'educació infantil, i es divideix entre les 10 mensualitats que van de setembre a juny, pel que dins el mes de juliol només es girarà la quota corresponent al menjador i servei de guarda als usuaris que n'hagin fet ús.

El pagament, pels usuaris d'assistència esporàdica del menjador i del servei de guarda, es farà en el moment de la sol·licitud a la mateixa escola, mitjançant pagament en efectiu, amb tot, l'Ajuntament podrà autoritzar altres formes de pagament.

4. El pagament de la quota de les inscripcions dels mesos estivals es girarà durant els primers dies de juliol als usuaris inscrits en aquest servei, i, si escau, s'afegiran a aquest rebut, els imports en concepte de guarda i menjador.

5. En cas d'impagament o de retorn de rebuts domiciliats en els terminis establerts a aquest efecte es podrà procedir a la tramitació dels corresponents expedients de constrenyiment per a la recaptació de les quotes meritades.

6. Baixes i prorrateig de la quota.

Les quotes mensuals no seran prorratejables.

Les sol·licituds de baixa s'hauran de tramitar a l'Escola Infantil des Castell abans del dia 25 del mes anterior a aquell en què hagin de tenir efecte. En aquest cas, no es retornarà la part corresponent a la quota del mes de juliol ni de la matrícula.

7. Devolucions.

a. Pels alumnes que de forma justificada, com pot ser malaltia greu o per causa de força major, no hagin pogut fer ús del servei, els interessats podran sol·licitar la devolució en els casos següents:

  • Servei d'escolarització: quan no assisteixin al curs durant 4 setmanes seguides, excepte en festes de Nadal, Pasqua o el mes de juliol. Aquest tipus de devolució només es podrà sol·licitar una vegada per curs.
  • Servei de menjador: quan no s'hagi pogut assistir durant un període de, com a mínim, 10 dies, es podrà sol·licitar la devolució de la part de la quota corresponent.

b. Quan per causa no imputable a l'obligat al pagament del preu públic no es presti el servei previst en aquesta ordenança, es procedirà a la devolució de l'import corresponent.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Queden derogats tots aquells preceptes de l'ordenança municipal reguladora de les taxes dels serveis municipals d'ensenyament, cultura i esports que s'oposin o contradiguin les previsions establertes en aquesta.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Tot el que no estigui previst en aquesta ordenança, es regirà pel Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, així com la Llei General Tributària i el Reglament General de Recaptació.

DISPOSICIÓ FINAL

Aquesta Ordenança, aprovada pel Ple Municipal en sessió celebrada dia 24 de maig de 2023, entrarà en vigor a l'endemà de la seva publicació definitiva en el BOIB, tot de conformitat amb allò establert a l'article 17.4 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, i produirà efectes a partir del curs escolar 2023/24.

 

Es Castell, en la data de la signatura electrònica (19 de juliol de 2023)

El batlle José Luis Camps Pons