Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

SINDICATURA DE COMPTES

Núm. 470536
Acord del Consell de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears sobre la Instrucció relativa a la implantació del sistema intern d’informació de la Sindicatura en l’àmbit de la Llei estatal 2/2023

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'ordenament jurídic ha articulat mecanismes per protegir les persones informants sobre infraccions en l'àmbit de les organitzacions privades i de les administracions públiques. En aquest sentit, cal remetre's a la Directiva (UE) 2019/1937, del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre de 2019, relativa a la protecció de les persones que informin sobre infraccions del dret de la Unió, la qual s'ha incorporat al dret espanyol mitjançant l'aprovació de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de las persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, que va entrar en vigor el 13 de març de 2023.

D'acord amb l'article 13.2 de la Llei, la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears és una entitat obligada a disposar d'un sistema intern d'informació, el qual s'ha d'implantar, prèvia consulta amb la representació legal dels treballadors, en el termini màxim de tres mesos des de l'entrada en vigor de la Llei. La Sindicatura, en compliment de l'article 5.2.h de l'esmentada Llei, ha d'aprovar i fer pública en el si de la pròpia entitat la seva política sobre el sistema intern d'informació i de defensa de les persones informants, el qual s'ha d'implantar d'acord amb els requisits establerts en aquesta norma.

La Llei estableix que els òrgans de govern de l'entitat són els obligats a dur a terme aquesta implantació, així com els responsables a efectes de la normativa vigent en matèria de protecció de dades. D'altra banda, l'article 8 de la Llei disposa que l'òrgan de govern de cada entitat ha de designar una persona física responsable de la gestió del sistema, que anomena responsable del sistema, la qual és la responsable de tramitar el procediment de gestió de les informacions rebudes i ha de desenvolupar les funcions de forma independent i autònoma.

De conformitat amb l'article 5.1 de la Llei, la implantació del sistema intern d'informació va ser consultada a la representació legal de les persones treballadores en la Mesa de negociació del passat dia 18 de maig.

Dins el Sistema intern d'informació s'ha d'integrar un canal intern d'informació que permeti als informants realitzar comunicacions per escrit o verbalment, o d'ambdues formes. La informació per escrit s'ha de poder realitzar mitjançant correu postal, o per qualsevol mitjà electrònic habilitat amb aquesta finalitat; o verbalment, per via telefònica o mitjançant un sistema de missatgeria de veu. També es pot presentar mitjançant una reunió presencial amb l'informant, si aquest no pretén mantenir l'anonimat. Qualsevol d'aquests sistemes ha de complir les garanties procedimentals i de confidencialitat i de protecció de dades que la Llei regula.

Per poder donar compliment a les obligacions legals exposades, en la sessió de 31 de maig de 2023, el Consell de la Sindicatura va acordar dur a terme les actuacions necessàries per implantar el Sistema intern d'informació regulat en la Llei 2/2023, per a la qual cosa pot recórrer, si escau, a la contractació de tercers externs, així com designar responsable de la gestió del sistema, als efectes prevists en la mateixa Llei, la persona que ocupi el lloc de cap del Servei Jurídic de la Sindicatura de Comptes.

A fi de desenvolupar la gestió del canal intern d'informació, denúncies i comunicacions establert en la Llei 2/2023 i per fer efectiu l'Acord de 31 de maig de 2023, es fa necessari elaborar i aprovar unes instruccions reguladores de l'ús d'aquest canal, les quals contenen les condicions per a l'ús de la bústia en paper i de la bústia electrònica, així com els principis informadors de la gestió de les comunicacions, informacions i denúncies que es rebin a través d'aquests canals o per qualsevol dels mitjans prevists en la dita Llei, i el procediment que s'ha de seguir.

Per tot això, en la sessió de 13 de juliol de 2023, el Consell de la Sindicatura va adoptar els següents

Acords

1. Aprovar la Instrucció relativa a la gestió del Sistema intern d'informació de la Sindicatura per a la protecció de les persones que tenen la consideració d'informants en l'àmbit de la Llei 2/2023, que consta en l'Annex.

2. Comunicar la Instrucció a tot el personal de la Sindicatura de Comptes i disposar-ne la publicació en el web i en la intranet de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, així com en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

A la data de la signatura electrònica (13 de juliol de 2023)

El síndic major Joan Rosselló Villalonga