Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

INSTITUT D'INDÚSTRIES CULTURALS DE LES ILLES BALEARS

Núm. 443535
Resolució del president de l’Institut d’Indústries Culturals de les Illes Balears per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions per donar suport a l’acceleració de les indústries culturals i creatives de les Illes Balears en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (finançat per la Unió Europea - Next Generation EU)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

La pandèmia de la COVID-19 ha tingut conseqüències no només per a la salut de les persones, sinó també per al teixit social i econòmic. En l'àmbit de la Unió Europea ha donat lloc a un paquet de mesures per impulsar la convergència, la resiliència i la transformació de la Unió Europea, que s'han traduït, entre d'altres, en l'Acord del Consell Europeu de 21 de juliol de 2020 sobre el Marc financer pluriennal 2021-2027 i l'Instrument europeu de recuperació, també anomenat Next Generation EU, així com en l'aprovació del Pla de Recuperació per a Europa, i en el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.

Les mesures de la Unió Europea s'articulen bàsicament, doncs, en dues vies: el Marc financer pluriennal per als exercicis 2021-2027 i l'Instrument europeu de recuperació (Next Generation EU), amb una dotació de set-cents cinquanta mil milions d'euros. Té la finalitat de reparar els danys econòmics i socials causats per la pandèmia del SARSCoV- 2 i impulsar inversions i reformes en els àmbits d'actuació prioritaris a escala europea, que s'estructuren en els sis pilars que estableix l'article 3 del Reglament 2021/241, entre els quals, als efectes d'aquesta Resolució, cal destacar, entre d'altres, la transició verda, el creixement sostenible inclusiu i intel·ligent, i la resiliència sanitària, econòmica, institucional i social.

Els recursos del Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) es distribueixen a través dels plans de recuperació i resiliència que han d'aprovar els estats membres (capítol III del Reglament UE 2021/241).

El Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), aprovat pel Govern d'Espanya el 27 d'abril de 2021, preveu quatre eixos transversals a través dels quals es distribueixen els fons europeus a Espanya: transició ecològica, transformació digital, cohesió social i territorial, i igualtat de gènere, els quals es projecten en deu polítiques palanca, per impulsar la recuperació econòmica a curt termini i donar suport a un procés de transformació que augmenti la productivitat i el creixement potencial de l'economia espanyola en el futur.

Dins aquestes deu palanques, que recullen trenta components, la IX s'adreça a impulsar la indústria de la cultura i l'esport i, concretament, incorpora el component 24, titulat «Revaloració de les indústries culturals», atès el valor indispensable que té per a la societat i com a generadora de riquesa i llocs de feina. El component 24 es desplega a través d'un conjunt de reformes i inversions, i té com a reptes principals: la millora de la competitivitat, la dinamització i la cohesió del territori, així com la digitalització i la sostenibilitat dels grans serveis culturals.

Aquesta convocatòria de subvencions s'emmarca dins la inversió C24.I1, amb el nom «Reforç de la competitivitat de les indústries culturals». El conjunt d'iniciatives que es recullen en aquesta inversió pretenen, d'una banda, incidir en el repte de la competitivitat del sector cultural i, d'una altra, millorar la resiliència del teixit empresarial de les indústries culturals i creatives i culminar la seva transició digital. A l'efecte d'assolir aquests objectius, un dels projectes que formen part d'aquesta inversió és el projecte 1, denominat «Competitivitat i professionalització de les indústries culturals i creatives» (C24.I1.P1), el qual preveu actuacions dirigides al reforç de les habilitats emprenedores i financeres dels professionals del sector cultural, i al suport a acceleradores culturals que maximitzi el desenvolupament de projectes culturals i creatius amb alt potencial de creixement.

A més, aquesta convocatòria està inclosa dins l'annex 2 de l'Acord del Consell de Govern de 4 d'octubre de 2021 pel qual s'aprova el Pla Estratègic Autonòmic - Estratègia d'Inversions Illes Balears 2030 i es declaren estratègics els projectes que s'hi inclouen (BOIB núm. 137, de 7 d'octubre), modificat per Acord del Consell de Govern de 24 de maig de 2022 (BOIB núm. 67, de 25 de maig) i per Acord del Consell de Govern de 10 d'octubre de 2022 (BOIB núm.132, d'11 d'octubre), concretament dins el projecte identificat amb el número 1, «Foment de les indústries culturals», als efectes que estableixen els articles 5 i 15.4 de la Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

 

L'article 30.26 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears disposa que la Comunitat Autònoma té les competències corresponents a cultura, activitats artístiques i culturals, i foment i difusió de la creació i la producció teatral, musical, cinematogràfica i audiovisual, literària, de dansa i d'arts combinades, així com la seva difusió nacional i internacional.

L'Institut d'Indústries Culturals de les Illes Balears (en endavant, ICIB) és una entitat pública empresarial de les que preveu l'article 2.1.b) de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, amb personalitat jurídica pròpia i diferenciada, i amb capacitat d'actuar i autonomia de gestió plenes, sens perjudici de la relació de tutela de l'Administració de la Comunitat Autònoma.

L'ICIB està adscrit a la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura, en virtut del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableix l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Els àmbits inicials d'actuació de l'ens, d'acord amb els Estatuts aprovats pel Decret 50/2018, de 21 de desembre, són l'audiovisual i la cultura digital, les arts escèniques, les arts visuals, el món editorial i la música, sens perjudici que en un futur s'hi puguin incorporar altres sectors, com el patrimoni, l'artesania, el disseny i la publicitat, o altres camps de la cultura.

Aquesta convocatòria es regeix per l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol), que preveu que poden ser objecte de subvencions les activitats corresponents a la promoció de la cultura i de les arts plàstiques tant entre les Illes Balears com a l'exterior.

Quant al marc regulador d'aquesta convocatòria, resulta aplicable la normativa estatal i autonòmica en matèria de subvencions, constituïda per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el seu Reglament, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, així com el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

Així mateix, aquesta convocatòria està finançada amb fons Next Generation EU del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR). Per tant, hi és aplicable també la normativa europea, estatal i autonòmica vigent en matèria d'execució del Mecanisme de Recuperació i Resiliència i del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. En concret, en l'àmbit estatal cal tenir en compte l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i l'Ordre HFP/1031/2021, de 29 de setembre, per la qual s'estableix el procediment i format de la informació que han de proporcionar les entitats del sector públic estatal, autonòmic i local per al seguiment del compliment de fites i objectius i d'execució pressupostària i comptable de les mesures dels components del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (ambdues ordres, publicades en el Butlletí Oficial de l'Estat núm. 234, de 30 de setembre de 2021). En l'àmbit autonòmic és aplicable la Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, i, en conseqüència, la tramitació urgent, el despatx prioritari i les especialitats en matèria de gestió pressupostària i de les subvencions que s'hi estableixen.

Aquestes ajudes estan sotmeses als requisits i límits establerts en el Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, i els és aplicable l'exempció corresponent a la categoria d'ajudes a la cultura i la conservació del patrimoni (article 53) quan els beneficiaris siguin entitats jurídiques privades.

Aquesta convocatòria està prevista en l'annex 2 del Pla Estratègic Autonòmic – Estratègia d'Inversions Illes Balears 2030 aprovat per l'Acord del Consell de Govern de 4 d'octubre de 2021, concretament dins el projecte identificat amb el número 1, «Foment de les indústries culturals», de conformitat amb l'article 5 de la Llei 4/2021 esmentada. Per tot això, d'acord amb el que disposa l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i fent ús de les facultats que m'atribueix l'article 10.1.i) dels Estatuts de l'Institut d'Indústries Culturals de les Illes Balears, dict la següent

Resolució

1. Aprovar la convocatòria de subvencions per donar suport a l'acceleració de les indústries culturals i creatives de les Illes Balears, amb càrrec al Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), finançat per la Unió Europea (Next Generation EU), en els termes que estableix l'annex 1.

2. Aprovar el pressupost d'aquesta convocatòria, que té un import màxim de 298.417,00 € (dos-cents noranta-vuit mil quatre-cents desset euros). 3. Autoritzar una despesa de 298.417,00 € amb càrrec als capítols IV i VII del pressupost de l'ICIB del 2023.

4. Comunicar el contingut d'aquesta Resolució a la Base de dades nacional de subvencions, així com tota la informació requerida en aquesta base de dades, d'acord amb l'article 20.8 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre; l'article 34 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i el Reial decret 130/2019, de 8 de març, pel qual es regula la Base de dades nacional de subvencions i la publicitat de les subvencions i la resta d'ajudes públiques.

5. Publicar la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el president de l'ICIB en el termini d'un mes comptador a partir de l'endemà d'haver-se publicat en el BOIB, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 6 de juliol de 2023

El president en funcions de l'Institut d'Indústries Culturals de les Illes Balears Miquel Company i Pons

 

 

ANNEX 1 Convocatòria

1. Objecte i finalitat

2. Actuacions subvencionables i no subvencionables

3. Despeses subvencionables i no subvencionables

4. Import i imputació pressupostària

5. Beneficiaris i requisits

6. Règim jurídic aplicable

7. Termini i presentació de sol·licituds

8. Nombre de sol·licituds i termini d'execució de les actuacions

9. Documentació de la sol·licitud

10. Criteris per seleccionar els beneficiaris

11. Import de la subvenció

12. Òrgans competents per instruir, informar i resoldre el procediment

13. Composició de la Comissió Avaluadora

14. Instrucció del procediment

15. Modificació del projecte

16. Subcontractació

17. Despeses vinculades

18. Comprovació del valor de mercat

19. Imports màxims de les ajudes

20. Pagament

21. Justificació

22. Concurrència d'ajudes o subvencions

23. Obligacions dels beneficiaris

24. Revocació

25. Reintegrament

26. Règim d'infraccions i sancions

27. Criteris de valoració 

1. Objecte i finalitat

1.1. Aquesta convocatòria té per objecte la concessió de subvencions en règim de concurrència competitiva destinades a donar suport a projectes d'acceleració de les indústries culturals i creatives (en endavant, ICC).

1.2. Les subvencions estan dirigides a l'obtenció d'habilitats emprenedores i financeres de les ICC, mitjançant actuacions com les següents:

— Accelerar el creixement del teixit empresarial i professional de les ICC.

— Impulsar la transformació en la cultura digital i la incorporació de noves tecnologies a les ICC.

— Afavorir les interconnexions entre les ICC i aquestes ICC amb altres sectors econòmics.

— Millorar l'accés al finançament de les ICC.

1.3. Els projectes d'acceleració han d'estar dirigits a complir l'objecte i les finalitats de la convocatòria i han de contenir actuacions compreses en les dues línies d'actuació següents:

a) Línia 1. Acceleració i acompanyament

Contractació de serveis per a l'acceleració de les ICC, com ara: programes de formació, serveis de mentoria, d'incubació i aquells que contribueixin a l'obtenció d'habilitats orientades a la millora de la seva gestió, desenvolupament, innovació, competitivitat, digitalització, organització estratègica, finançament, internacionalització, etc.

 

b) Línia 2. Inversió de capital

Realització d'inversions de capital (immobilitzat material i immaterial) que estiguin vinculades o siguin conseqüència dels serveis rebuts conforme a la línia d'actuació 1.

 

1.4. De conformitat amb el que disposen el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR); el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència, i la normativa de desplegament, així com el que es requereix en la Proposta de decisió d'execució del Consell relativa a l'aprovació de l'avaluació del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència d'Espanya, tots els projectes d'inversió que s'hagin de dur a terme en compliment d'aquest acord han de respectar l'anomenat principi de «no causar cap perjudici significatiu» al medi ambient (principi DNSH, per les sigles en anglès: «Do No Significant Harm») i les condicions de l'etiquetatge climàtic i digital. Això inclou complir les condicions específiques assignades que es preveuen en el component 24, així com en les inversions en què s'emmarquen els projectes, pel que fa tant al principi DNSH com a l'etiquetatge climàtic i digital, i especialment les que recullen els apartats 3, 6 i 8 del document d'aquest component del Pla.

2. Actuacions subvencionables i no subvencionables

2.1. Són subvencionables les actuacions següents:

— Els projectes i les activitats vinculats a processos d'acceleració en la cadena de valor de les indústries culturals i creatives, a través d'activitats i accions de recerca, formació, producció, exhibició, distribució o comercialització, entre d'altres.

— Els projectes que prevegin les possibles sinergies del sector de les ICC amb altres àmbits i sectors econòmics i socials.

— Els processos d'acceleració que prevegin, entre d'altres, activitats com la creació, la facilitació, la mediació, la incubació, la formació, la mentoria, la inversió, el finançament o la promoció.

— Les inversions orientades a la digitalització i aplicació de noves tecnologies, que proporcionin un desenvolupament sostenible i tinguin un impacte mediambiental positiu.

— Qualsevol altra actuació que, d'una manera indubtable, respongui a la naturalesa de la convocatòria i resulti estrictament necessària i que es destini a l'objecte d'aquestes bases.

2.2. No són subvencionables les actuacions següents:

— Qualsevol actuació que no respongui a la naturalesa i l'objecte de la convocatòria.

— Inversions que, per la naturalesa pròpia i per les característiques, afecten d'una manera significativa un o diversos dels objectius mediambientals que es detallen en l'apartat 1.

— Inversions que no estiguin conformes amb el principi «DNHS» («no causar cap dany significatiu al medi ambient»).

— Activitats en les quals l'eliminació de deixalles pot causar danys a llarg termini al medi ambient (per exemple, deixalles nuclears).

— Inversions en instal·lacions per a la deposició de residus en abocadors o inversions en plantes de tractament biològic mecànic (MBT) que impliquin augmentar-ne la capacitat o la vida útil (excepte plantes de tractament de residus perillosos no reciclables).

— Activitats relacionades amb els combustibles fòssils, excepte en els casos justificats degudament d'acord amb la Comunicació de la Comissió Europea 2021/C 58/01.

— Activitats cobertes pel règim de comerç de drets d'emissió de la UE (RCDE) en les quals es prevegin emissions equivalents de CO2 que no siguin substancialment inferiors als paràmetres de referència establerts per a l'assignació gratuïta de drets.

— Activitats relacionades amb abocadors de residus, incineradores i plantes de tractament biològic mecànic que impliquin augmentar-ne la capacitat o la vida útil.

 

2.3. Tot projecte ha de contenir serveis de la línia d'actuació 1 i inversions de la línia d'actuació 2 que estiguin vinculades o siguin conseqüència de la línia d'actuació 1. Cap projecte no pot estar integrat únicament per actuacions d'una de les dues tipologies d'actuació.

3. Despeses subvencionables i no subvencionables

3.1. Les despeses subvencionables s'han de regir pel que disposa l'article 40 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, que indica que es consideren despeses subvencionables les que, d'una manera indubtable, responen a la naturalesa de l'activitat subvencionada i resulten estrictament necessàries.

3.2. Són subvencionables les despeses següents:

a) Línia 1. Acceleració i acompanyament

Despeses derivades d'un programa d'acompanyament que pot incloure: formació, mediació, incubació o mentoria en comunicació, internacionalització o finançament i que ha d'intervenir, com a mínim, en alguna de les àrees següents:

— Estratègia de negoci innovador i amb alt potencial de creixement.

— Innovació digital.

— Plans de vendes de negoci i tipologia esmentada.

— Plans de màrqueting.

— Dinàmiques d'intercanvi d'experiències, bones pràctiques i treball en xarxa (networking).

— Gestió de la innovació (propietat industrial, protecció de dades i seguretat informàtica, entre altres).

— Legalitat aplicada.

— Finances aplicades.

b) Línia 2. Inversió de capital

Comprèn totes aquelles despeses que siguin estrictament necessaris per al desenvolupament del projecte, incloent-hi digitalització i aplicació de noves tecnologies, aplicació de dades massives (big data), adopció de mesures de desenvolupament sostenible, i qualsevol inversió que reverteixi en l'organització per a impulsar la seva acceleració.

3.3. No són subvencionables les despeses següents:

— Les despeses generals (llum, aigua, telèfon, consumibles, lloguer), els costos fixos i despeses de personal.

— Compra de béns d'equipament usats.

— Compra de béns destinats a la venda o al lloguer.

— Adquisició de locals, immobles o terrenys.

— Mà d'obra i transport.

— Vehicles.

— Imposts, taxes i tributs.

— Incineració per al tractament o la valorització de residus (excepte la dirigida a residus perillosos no reciclables).

— En general, qualsevol despesa que causi un dany significatiu al medi ambient.

— Qualsevol altra despesa que, d'una manera indubtable, no respongui a la naturalesa de l'activitat subvencionada ni resulti estrictament necessària i/o que no es destini a l'objecte d'aquestes bases.

4. Import i imputació pressupostària

4.1. El crèdit assignat a aquesta convocatòria és de 298.417,00 € (dos-cents norantavuit mil quatre-cents desset euros), amb càrrecs als capítols IV i VII dels pressuposts de l'ICIB de 2023, desglossats de la manera següent:

— Capítol IV: 89.525,00 € (vuitanta-nou mil cinc-cents vint-i-cinc euros)

— Capítol VII: 208.892,00 € (dos-cents vuit mil vuit-cents noranta-dos euros)

4.2. La concessió de les ajudes previstes en aquesta convocatòria queda subjecta a la condició suspensiva que hi hagi crèdit adequat i suficient en el pressupost de l'ICIB per a l'any 2023.

4.3. Aquesta convocatòria està finançada per la Unió Europea (Next Generation EU), en el marc Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), amb una dotació de fons de l'MRR.

 

5. Beneficiaris i requisits

5.1. Poden ser beneficiaris els professionals inscrits en el règim especial de treballadors autònoms i les pimes i les microempreses en els termes prevists en els articles 1 i 2 de l'annex 1 del Reglament (UE) 651/2014.

També poden ser beneficiaris les persones físiques que manifestin el compromís de constituir-se com a empreses o autònoms en el moment de rebre l'ajuda. En cas de ser beneficiaris de la subvenció, han de complir aquest compromís abans de la finalització del termini d'execució.

5.2. Els beneficiaris han de pertànyer al sector de les ICC i desenvolupar una activitat econòmica vinculada amb alguna de les fases de la cadena de valor de les ICC: creació, producció, distribució, exhibició o comercialització.

5.3. Les entitats que sol·licitin aquestes ajudes han de complir els requisits següents:

a) Estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social.

b) Estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

c) Estar establertes en un estat membre de la Unió Europea o de l'Espai Econòmic Europeu i, en el moment de sol·licitar l'ajuda, tenir un establiment operatiu permanent a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

d) Estar d'alta en un epígraf de l'impost d'activitats econòmiques (IAE) vinculat amb les indústries culturals i creatives.

e) Complir els principis de l'article 3 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes.

f) Presentar la sol·licitud en els termes i amb els requisits que s'estableixen en els apartats 7, 8 i 9 d'aquesta convocatòria.

5.4. No tenen la condició de beneficiaris d'aquesta convocatòria:

— Les administracions públiques.

— Les persones físiques o jurídiques que incorrin en qualsevol de les prohibicions que estableix l'article 10 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, entre les quals hi ha haver sol·licitat la declaració de concurs, haver estat declarades insolvents en qualsevol procediment, estar declarades en concurs, estar subjectes a intervenció judicial o haver estat inhabilitades d'acord amb la Llei concursal sense haver conclòs el període d'inhabilitació fixat en la sentència de qualificació del concurs; que hagin estat sancionades o condemnades per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma, d'acord amb l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes; ni tampoc les que hagin estat sancionades mitjançant una resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir una subvenció, d'acord amb la Llei 8/2016, de 30 de maig, per garantir els drets de lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals i per erradicar l'LGTBI-fòbia, o qualsevol altra d'aplicable.

5.5. Les ajudes regulades en aquesta convocatòria poden concedir-se a les empreses que no es trobin en situació d'«empresa en crisi», de conformitat amb l'article 1.4.c) del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió (Reglament general d'exempció per categories) i d'acord amb la definició d'«empresa en crisi» que preveu l'article 2.18 d'aquest Reglament.

5.6. Aquests requisits s'han de complir a la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB) i han de mantenir-se fins a la finalització i la justificació de l'activitat objecte de subvenció.

6. Règim jurídic aplicable

Les subvencions objecte d'aquesta convocatòria estan sotmeses al règim jurídic establert en les normes següents:

— Reglament (UE) núm. 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.

— Reglament (UE) núm. 2020/852 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juny, relatiu a l'establiment d'un marc per facilitar les inversions sostenibles i pel qual es modifica el Reglament (UE) 2019/2088, ja que totes les actuacions que s'executen dins el PRTR han de complir el principi de no causar cap perjudici significatiu als objectius mediambientals prevists en l'article 17 del Reglament esmentat. 

— Guia tècnica sobre l'aplicació del principi de «no causar cap perjudici significatiu» en virtut del Reglament relatiu al Mecanisme de Recuperació i Resiliència (Comunicació 2021/C 58/01: «Guia tècnica de la Comissió Europea»).

— Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat.

— Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, pel que fa als articles declarats de caràcter bàsic.

— Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

— Ordre HFP/1031/2021, de 29 de setembre, per la qual s'estableix el procediment i format de la informació que han de proporcionar les entitats del sector públic estatal, autonòmic i local per al seguiment del compliment de fites i objectius i d'execució pressupostària i comptable de les mesures dels components del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

— Llei 4/2021, de 17 de desembre, de mesures extraordinàries i urgents per executar les actuacions i els projectes que s'han de finançar amb fons europeus en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

— Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.

— Acord de Consell de Govern de 4 d'octubre de 2021 pel qual s'aprova el Pla Estratègic Autonòmic - Estratègia d'Inversions Illes Balears 2030 i es declaren estratègics els projectes que s'hi inclouen.

— Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura (BOIB núm. 100, d'11 de juliol).

— Decret 50/2018, de 21 de desembre, pel qual s'aproven els Estatuts de l'Institut d'Indústries Culturals de les Illes Balears.

— Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

— Resolució 1/2022, de 12 d'abril, de la Secretaria General de Fons Europeus per la qual s'estableixen instruccions a fi de clarificar la condició d'entitat executora, la designació d'òrgans responsables de mesures i òrgans gestors de projectes i  subprojectes, en el marc del sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

7. Termini i presentació de sol·licituds

7.1. El termini per presentar les sol·licituds, adreçades a l'ICIB, s'inicia el 13 de juliol de 2023 i s'estén fins al 30 de juliol de 2023, ambdós inclosos.

7.2. Les sol·licituds s'han de formalitzar obligatòriament tal com s'indica en aquest apartat de la convocatòria i en l'apartat 8.

7.3. Quan el sol·licitant sigui una persona jurídica, ha de sol·licitar l'ajuda per mitjà del seu representant legal, acreditat adequadament.

7.4. Dins el termini indicat en l'apartat 7.1, les persones interessades podran presentar les sol·licituds mitjançant els canals següents:

a) Persones físiques no obligades a relacionar-se electrònicament amb les administracions públiques:

― De forma electrònica, mitjançant el tràmit telemàtic que hi ha disponible en el procediment publicat a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, al qual es pot accedir des de l'apartat «Serveis» de la pàgina web de l'ICIB. De conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015, s'ha d'adjuntar el formulari de sol·licitud específic del procediment, signat electrònicament, que hi ha disponible en el mateix lloc, juntament amb la resta de la documentació.

En cas d'optar per la presentació telemàtica, no es consideraran presentades en el registre les sol·licituds que s'enviïn per qualsevol altra via diferent del tràmit telemàtic.

 

― De manera presencial, a les oficines de registre de l'Administració autonòmica o en qualsevol dels altres llocs establerts a l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. S'hi ha d'adjuntar la mateixa documentació que en el cas anterior (formulari de sol·licitud), però no és necessari que la signatura sigui electrònica.

Les sol·licituds lliurades en paper mitjançant el registre s'han de presentar en fulls separats (no enquadernats, i sense cap tipus d'unió), tots impresos a una cara o bé tots impresos a dues cares.

En el supòsit de concessió de la subvenció, en qualsevol moment es pot requerir la documentació original per acarar-la.

 

b) Subjectes obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions públiques de conformitat amb el que disposa l'article 14.2 i 3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques:  ― De forma electrònica, mitjançant el tràmit telemàtic que hi ha disponible a la Seu Electrònica d'aquesta Administració, al qual es pot accedir des de l'apartat «Serveis» de la pàgina web de l'ICIB. De conformitat amb l'article 66.6 de la Llei 39/2015, s'hi ha d'adjuntar el formulari de sol·licitud específic del procediment, signat electrònicament, que hi ha disponible en el mateix lloc, juntament amb la resta de la documentació.

No es consideraran presentades en el registre les sol·licituds que s'enviïn per qualsevol altra via diferent del tràmit telemàtic.

En cas que les sol·licituds es presentin de manera presencial, l'Administració, conforme al que estableix l'article 68.4 de la Llei 39/2015, farà el requeriment perquè es presentin en la forma indicada anteriorment. A aquests efectes, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què s'hagi dut a terme l'esmena.

7.5. Segons l'article 66.6 de la Llei 39/2015, les persones interessades estan obligades a presentar les sol·licituds emplenades degudament d'acord amb els models que facilita l'ICIB, disponibles a la Seu Electrònica de la CAIB, i que figuren com a annexos de la convocatòria. S'aconsella emplenar els annexos de la convocatòria amb un processador de textos.

7.6. D'acord amb l'article 37.4 del Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual s'aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, en relació amb l'article 16.8 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, no es consideren presentats en el registre els documents i la informació el règim especial dels quals estableixi una altra forma de presentació. En aquests supòsits, l'òrgan administratiu competent per a la tramitació del procediment ha de comunicar aquesta circumstància a l'interessat.

7.7. La presentació de sol·licituds per a aquestes ajudes suposa l'acceptació expressa i formal d'aquestes bases específiques.

8. Nombre de sol·licituds i termini d'execució de les actuacions

8.1. Cada persona interessada només pot presentar, en aquesta convocatòria, una sol·licitud.

8.2. En cas que un mateix sol·licitant presenti més d'una sol·licitud durant el període establert en l'apartat 7, només es considerarà la primera sol·licitud que s'hagi registrat.

8.3. El termini d'execució de les actuacions és de l'1 de gener de 2022 al 30 de setembre del 2024. Les factures han de ser emeses i pagades en aquest període.

9. Documentació de la sol·licitud

9.1. El formulari de sol·licitud, emplenat degudament i signat, ha d'anar acompanyat de la documentació següent:

a) Documentació administrativa:

a.1) Persona física:

— Document oficial d'identitat, només en el cas que el sol·licitant s'oposi expressament al fet que l'Administració consulti aquestes dades.

— Informe de situació actual del treballador o informe de vida laboral, només en el cas que el sol·licitant s'oposi expressament al fet que l'Administració consulti aquestes dades.

a.2) Persona jurídica:

— Targeta d'identificació fiscal del sol·licitant, només en el cas que el sol·licitant s'oposi expressament al fet que l'Administració consulti aquestes dades.

— Document constitutiu de l'entitat i els estatuts socials inscrits degudament en el registre corresponent.

— Document acreditatiu de la representació legal amb la qual actua la persona física que signa la sol·licitud, la qual ha d'estar vigent en el moment de presentar aquesta sol·licitud.

— Document d'identitat del representant, només en el cas que el sol·licitant s'oposi expressament que l'Administració consulti aquestes dades.

a.3) Persones físiques i jurídiques:

— Un document acreditatiu d'estar donat d'alta en l'impost d'activitats econòmiques (IAE) en epígrafs vinculats a les ICC. No és necessari aportar aquest certificat en cas que la persona interessada manifesti en la sol·licitud el consentiment exprés perquè l'ICIB faci la consulta sobre aquestes dades tributàries.

— Acreditar la inscripció en el Cens d'empresaris, professionals i retenidors de l'Agència Estatal d'Administració Tributària o el cens autonòmic equivalent, en què consti l'activitat econòmica desenvolupada efectivament en la data de la sol·licitud.

— Certificat del domicili fiscal del sol·licitant.

— Declaració responsable de veracitat de les dades bancàries, d'acord amb el model disponible a la Seu Electrònica .

— Certificat d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat. No és necessari aportar aquest certificat en cas que la persona interessada manifesti en la sol·licitud el consentiment exprés perquè l'ICIB faci la consulta sobre aquestes dades tributàries.

— Certificat d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb la hisenda de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, només en el cas que el sol·licitant s'oposi expressament que l'Administració consulti aquestes dades.

— Certificat d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb la Seguretat Social, només en el cas que el sol·licitant s'oposi expressament que l'Administració consulti aquestes dades.

Això no obstant, aquesta acreditació es pot substituir per una declaració responsable de la persona sol·licitant quan es tracti de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000,00 €. Les persones sol·licitants han d'estar al corrent de compliment d'aquestes obligacions durant tot el procediment de tramitació de les ajudes.

 

a.4) Persona física amb el compromís de constituir-se com a autònom o empresa:

— Document oficial d'identitat, només en el cas que el sol·licitant s'oposi expressament al fet que l'Administració consulti aquestes dades.

— Certificat d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb l'Estat. No és necessari aportar aquest certificat en cas que la persona interessada manifesti en la sol·licitud el consentiment exprés perquè l'ICIB faci la consulta sobre aquestes dades tributàries.

— Certificat d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb la hisenda de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, només en el cas que el sol·licitant s'oposi expressament que l'Administració consulti aquestes dades.

— Certificat d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb la Seguretat Social, només en el cas que el sol·licitant s'oposi expressament que l'Administració consulti aquestes dades. Això no obstant, aquesta acreditació es pot substituir per una declaració responsable de la persona sol·licitant quan es tracti de subvencions de quantia igual o inferior a 3.000,00 €. Les persones sol·licitants han d'estar al corrent de compliment d'aquestes obligacions durant tot el procediment de tramitació de les ajudes. Si l'ICIB ja disposa de la documentació identificativa de les persones sol·licitants que s'indica en els apartats anteriors i les dades continuen vigents (document d'identitat, escriptures de constitució, estatuts, etc.), cal que en el formulari de sol·licitud la persona interessada informi de l'expedient de la subvenció anterior en el qual es poden trobar, i l'ICIB els aportarà d'ofici al procediment de subvenció d'aquesta convocatòria.

b) Documentació del projecte:

b.1) Memòria descriptiva del projecte, que ha d'incloure, obligatòriament, tots aquests apartats:

— Objectius.

— Explicació detallada del projecte que s'ha de desenvolupar.

— Pla de treball. Calendarització de la gestió i de l'execució del projecte per línies d'actuació.

— Adequació del projecte a l'assoliment de les finalitats anteriorment esmentades.

— Originalitat, singularitat i caràcter innovador del projecte.

— Viabilitat tècnica, econòmica i pressupostària del projecte.

— Solvència tècnica i organitzativa de l'entitat.

— Realització del projecte o d'una part significativa de l'activitat (75 %) en l'àmbit rural, o dirigit a sectors o grups amb escassa presència en l'oferta cultural i que ofereixin https://vd.caib.es/1688553400866-660605173-3658378954599898129 pràctiques o processos demostrables que generen un desenvolupament quantificable en col·lectius vulnerables.

— Eines de mesurament i avaluació dels diferents impactes del projecte: cultural, econòmic, social, demogràfic, territorial, qualitat de vida, sostenibilitat mediambiental i altres.

— Incorporació del català en el desenvolupament d'activitats i/o continguts del projecte i garantia de l'ús del català en les activitats de promoció i comunicació.

b.2) Pressupost detallat del projecte per a cada una de les línies d'actuació (annex 2), amb ingressos i despeses i amb l'IVA pertinent desglossat. Cal que el pressupost reculli totes les despeses previstes derivades del projecte. D'acord amb l'article 40.3 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, quan l'import de la despesa subvencionable superi les quanties establertes en la legislació estatal en matèria de contractes del sector públic per als contractes menors, el beneficiari, quan sigui una persona física o jurídica privada, amb ànim de lucre o sense, ha de presentar, com a mínim, tres ofertes de diferents proveïdors, anteriors a l'execució del compromís, tret que, per les característiques especials, no hi hagi entitats suficients per poder fer-les, llevat que la despesa s'hagi fet abans de sol·licitar la subvenció. Les ofertes presentades s'han d'elegir de conformitat amb els criteris d'eficàcia i d'economia, i s'ha de justificar expressament en cas que l'elecció no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.

b.3) Declaració de cessió i tractament de dades en relació amb l'execució d'actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), d'acord amb l'annex 3.

b.4) Declaració de compromís en relació amb l'execució d'actuacions del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), d'acord amb l'annex 4.

b.5) Declaració responsable sobre el compliment del principi de no causar cap perjudici significatiu a cap dels objectius mediambientals, d'acord amb l'annex 5.

9.2. L'òrgan instructor del procediment podrà sol·licitar, a més, la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament la sol·licitud.

 

​​​​​​​9.3. Si la sol·licitud o la documentació presentada no compleix els requisits legals i els que exigeixen l'Ordre de bases reguladores i aquesta convocatòria, s'ha de requerir una sola vegada a la persona interessada que esmeni o aporti els documents preceptius dins un termini de deu dies hàbils, d'acord amb l'article 68 de la Llei 39/2015, amb l'advertiment que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes de l'article 21 de la mateixa Llei.

9.4. El fet d'incomplir els requisits en la documentació aportada que s'estableixen en aquesta convocatòria comporta que no s'admeti la sol·licitud. 

10. Criteris per seleccionar els beneficiaris

Els beneficiaris s'han de seleccionar mitjançant el procediment de concurs, d'acord amb el procediment següent:

a) Un cop finalitzat el període de presentació de sol·licituds, la Comissió Avaluadora ha de valorar els projectes sol·licitats segons els criteris de valoració de l'apartat 27, i s'ordenaran per ordre de puntuació. En el cas d'empat, s'ha de seguir el criteri establert en l'apartat 11.2.

b) A continuació, s'ha de calcular l'import de la subvenció que correspondria a cadascun dels projectes, amb atenció a les quanties màximes establertes en la present convocatòria, segons els criteris de l'apartat 19.

c) Finalment, les ajudes s'han de concedir segons l'ordre establert en el punt a) anterior i amb l'import calculat en el punt b), fins que s'exhaureixi el crèdit pressupostari de la convocatòria.

d) Només tenen dret a la subvenció els sol·licitants que hagin obtingut un mínim de 50 punts segons els criteris de valoració.

11. Import de la subvenció

11.1. Els projectes s'han de qualificar en funció de les puntuacions obtingudes segons els criteris de valoració que es detallen en l'apartat 27 i segons el que s'estipula en els apartats 10.b) i 10.c).

11.2. A l'hora de determinar les subvencions corresponents a les sol·licituds que han obtingut la mateixa puntuació total, si el crèdit que resta per assignar no és suficient per concedir-les totes, s'ha de seguir l'ordre de prelació en virtut dels criteris següents:

— Les que han obtingut una puntuació més alta en el primer apartat del criteri d'avaluació a). En el cas que n'hi hagi més d'una amb la mateixa puntuació en aquest apartat i el crèdit no sigui suficient per concedir-los els ajuts, aquest empat s'ha de resoldre tenint en compte la puntuació obtinguda en l'apartat b).

— Amb tot, si com a resultat d'atendre a l'ordre de prelació anterior es manté l'empat, s'ha de resoldre a favor de la sol·licitud amb l'import total de pressupost subvencionable més elevat. Aquest sistema per resoldre un possible empat entre sol·licituds amb una mateixa puntuació s'ha d'aplicar sempre igual, fins a exhaurir tot el crèdit que s'ha de distribuir.

11.3. En cas que algun beneficiari renunciï a la subvenció, l'import de l'ajuda es pot adjudicar a altres expedients de la resolució. 11.4. En cap dels casos, no s'abonarà un import superior al justificat mitjançant factures.

11.5. La suma de totes les despeses subvencionables ha de ser, com a mínim, de 1.200,00 €, IVA exclòs, en el cas de la línia d'actuació 1, i de 2.800,00 €, IVA exclòs, en el cas de la línia d'actuació 2.

12. Òrgans competents per instruir, informar i resoldre el procediment

En aplicació de l'article 8 de les bases reguladores, correspon a la directora de l'ICIB tramitar les sol·licituds, i al personal que hi està adscrit, ordenar i instruir el procediment. D'acord amb l'article 20.h) dels Estatuts de l'ICIB, l'òrgan competent per resoldre'l és la directora de l'ICIB.

13. Composició de la Comissió Avaluadora

13.1. Correspon a la Comissió Avaluadora examinar les sol·licituds presentades i emetre l'informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució.

13.2. Pel que fa al règim de constitució i funcionament, la Comissió Avaluadora s'ha de regir pel que disposen els articles 15 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

13.3. La Comissió Avaluadora d'aquesta convocatòria de subvencions està integrada per cinc membres:

— President: la directora gerent de l'ICIB o la persona que delegui (amb veu, però sense vot).

— Vocals: tres professionals externs nomenats per l'ICIB (amb veu i vot). El seu nomenament es publicarà a la Seu Electrònica de l'ICIB.

— Secretari: un tècnic de l'ICIB (amb veu, però sense vot).

14. Instrucció del procediment

14.1. L'òrgan competent per instruir el procediment és la directora gerent de l'ICIB, que també té la competència per resoldre el procediment.

14.2. El procediment s'ha d'instruir d'acord amb l'article 24 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; l'article 16 del Decret legislatiu autonòmic 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l'article 8 de l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura d'1 de juliol de 2009 per la qual s'estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria d'educació i cultura.

14.3. La directora gerent de l'ICIB ha de formular, d'acord amb l'informe de la Comissió Avaluadora, una proposta de resolució de concessió. La proposta s'ha de publicar en la web de l'ICIB a fi que les persones interessades puguin formular-hi al·legacions, en un termini de deu dies hàbils.

Com a avís, i sense efectes de notificació, l'ICIB informarà per via telemàtica, a l'adreça electrònica indicada en la sol·licitud, del fet que s'ha publicat la proposta de resolució a la web de l'ICIB i indicarà la data de publicació i l'enllaç.

14.4. Una vegada publicada la proposta de resolució, els beneficiaris han de comunicar a l'òrgan instructor l'acceptació o la renúncia respecte de la proposta de resolució, en el termini de cinc dies hàbils comptadors des de la publicació de la proposta de resolució en la web de l'ICIB.

14.5. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si no es fa constar el contrari en el termini de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà d'haver-se publicat en la pàgina web.

14.6. La directora gerent de l'ICIB ha de resoldre el procediment mitjançant una resolució motivada en què s'ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia de la subvenció concedida. Així mateix, la resolució ha d'especificar els aspectes següents: beneficiari, descripció de l'activitat a subvencionar, pressupost total de l'activitat que se subvenciona, import de la subvenció concedida, partida pressupostària a què s'aplica, forma de pagament i recursos administratius pertinents. La resolució s'ha de publicar en el BOIB.

14.7. La resolució de la directora gerent de l'ICIB per la qual es concedeix o denega la subvenció sol·licitada no exhaureix la via administrativa i, en contra, s'hi pot interposar un recurs d'alçada en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà d'haver-se publicat la resolució de concessió en el BOIB.

14.8. El termini per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de la data en què finalitza el termini per presentar les sol·licituds. S'entenen desestimades les sol·licituds no resoltes en el termini esmentat.

15. Modificació del projecte

15.1. Poden modificar-se les condicions d'execució de l'activitat subvencionada, prèvia sol·licitud per escrit almenys un mes abans de la finalització del període d'execució del projecte, sempre que no es modifiqui substancialment el projecte ni s'alteri l'objecte o la finalitat de la subvenció.

15.2. No s'autoritzaran modificacions del projecte que afectin el ple compliment del principi «DNSH» (principi de «no causar cap dany significatiu al medi ambient» o «DNSH», sigles en anglès de «Do No Significant Harm»).

15.3. La sol·licitud de modificació ha d'anar acompanyada d'una memòria en què cal exposar els motius del canvi, la justificació de la impossibilitat de complir les condicions de la concessió, i que el projecte continua complint les condicions establertes en aquesta convocatòria.

15.4. L'òrgan concedent ha d'autoritzar la modificació mitjançant una resolució expressa, que ha de notificar al beneficiari. La modificació del projecte s'entendrà desestimada per silenci administratiu, en tot cas, si no es dicta ni notifica aquesta resolució en el termini de deu dies naturals des de la presentació de la sol·licitud.

16. Subcontractació

Atesa la naturalesa de la convocatòria, la persona beneficiària no pot concertar l'execució total o parcial de les activitats subvencionades.

17. Despeses vinculades

D'acord amb l'article 38.7 de la Llei esmentada, en relació amb l'article 29.7.d) de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, el beneficiari no pot concertar l'execució total o parcial de les activitats subvencionades amb:

a) Persones o entitats sotmeses a alguna de les prohibicions de l'article 10 de la Llei esmentada.

b) Persones o entitats que hagin percebut altres subvencions per fer l'activitat objecte de contractació.

c) Intermediaris o assessors en els quals els pagaments es defineixin com un percentatge del cost total de l'operació, llevat que el pagament estigui justificat amb referència al valor de mercat del treball efectuat o dels serveis prestats.

d) Persones o entitats vinculades amb el beneficiari, llevat que la contractació s'efectuï d'acord amb les condicions normals de mercat i s'obtengui l'autorització prèvia expressa de l'òrgan que concedeix la subvenció.

e) Persones o entitats sol·licitants d'ajuda o subvenció en la mateixa convocatòria i en el mateix programa que no hagin obtingut subvenció perquè no compleixen els requisits o no assoleixen la valoració suficient.

 

Per determinar les persones vinculades s'ha d'aplicar, supletòriament, l'article 68.2 del Reglament de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

18. Comprovació del valor de mercat

En cap cas, l'import de les despeses subvencionables no pot ser superior al valor de mercat. L'ICIB pot comprovar el valor de mercat de les despeses subvencionades, d'acord amb l'article 41 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears. 

19. Imports màxims de les ajudes

19.1. L'import màxim de l'ajuda que pot percebre cada projecte beneficiari és del 80 % de les despeses subvencionables de la inversió total feta, de conformitat amb el Reglament general d'exempció de categories (Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat.

19.2. L'import màxim de l'ajuda que pot percebre un mateix beneficiari és de 20.000,00 €.

19.3. L'import màxim per línia és el següent:

a) Quantia màxima en la línia 1 (acompanyament): 6.000,00 €. Se subvencionarà fins al 80 % del cost del pla d'acompanyament.

b) Quantia màxima en la línia 2 (inversió de capital): 14.000,00 €. Se subvencionarà fins al 80 % del cost total de la inversió.

19.4. Per a màxims acumulats amb altres ajudes, regeix el que preveu l'apartat 21.1.

19.5. En cas que algun beneficiari renunciï a la subvenció, o en cas que es produeixi una minoració en l'import final justificat, l'import de l'ajuda es pot adjudicar a altres expedients seguint el mateix criteri que estableix l'apartat 10.

20. Pagament

20.1. Les ajudes s'han d'abonar, amb caràcter general, en un únic pagament, que s'ha d'efectuar una vegada acreditat el compliment de la finalitat per a la qual s'ha concedit la subvenció i un cop justificada la inversió subvencionada, en els termes d'aquesta convocatòria.

20.2. La subvenció es pagarà mitjançant una transferència bancària en el número de compte bancari indicat en el formulari de sol·licitud.

21. Justificació

21.1. El termini per justificar les despeses compensables objecte de l'ajuda acaba el 15 d'octubre de 2024.

En el cas que no s'hagi presentat, l'òrgan administratiu competent ha de requerir al beneficiari que presenti la justificació en un termini improrrogable de deu dies hàbils, tal com s'estableix en l'article 70.3 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament general de subvencions. El fet de presentar la justificació en el termini addicional establert en aquest apartat no eximeix el beneficiari de les sancions que corresponguin de conformitat amb la Llei general de subvencions. 

21.2. No tenen la consideració de justificants de la inversió subvencionada les factures emeses o els extractes bancaris fets amb anterioritat a l'1 de gener de 2022 ni amb posterioritat al 30 de setembre de 2024.

21.3. La inversió subvencionada s'ha de justificar amb la documentació següent:

a) Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades per a la concessió de la subvenció, que ha d'incloure, obligatòriament, tots aquests apartats:

— Indicació de totes les inversions i/o accions duites a terme i dels resultats obtinguts.

— Tota la informació necessària per interpretar i comprendre correctament la justificació de despeses presentada i la imputació al projecte.

— Explicació en relació amb la manera en què el projecte subvencionat ha contribuït a l'assoliment de les finalitats previstes.

— Si no s'ha executat la totalitat del projecte per causes alienes o de força major, la memòria n'ha d'exposar les causes i ha d'explicar les modificacions aplicades. I, en particular, dels criteris mediambientals indicats en l'apartat 1.4 de la convocatòria. Qualsevol modificació produïda en el desenvolupament del projecte haurà d'assenyalar-se en la memòria justificativa d'activitats.

b) Fotografies de tot el material que s'ha adquirit i/o de les inversions fetes, si s'escau. En el cas que en disposin, cal que les plaques amb les característiques de la maquinària siguin visibles.

c) Una memòria econòmica justificativa del cost de les activitats realitzades:

— Una explicació detallada de les despeses corresponents a les activitats realitzades. Si escau, s'han d'indicar les desviacions que es produeixen en el pressupost del projecte aprovat. Només s'han de tenir en compte els conceptes imputats al pressupost presentat amb la sol·licitud.

— La indicació, si escau, dels criteris de repartiment dels costs generals i indirectes incorporats a la relació classificada de les despeses.

— Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions, si escau, que hagin finançat la inversió subvencionada, amb la indicació de l'import i la procedència.

— Compte justificatiu (annex 6) que inclogui una relació classificada de les despeses, correctament emplenat i signat, amb la identificació del creditor, l'import, la data d'emissió i la data de pagament.

 

d) Les factures, completes o simplificades, han de complir els requisits que estableix el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre. La descripció de l'operació ha d'aportar prou informació sobre el concepte i el període objecte de facturació perquè es pugui verificar la relació de la despesa amb l'objecte de l'ajut. Si el concepte de la factura no és prou explicatiu, cal adjuntar-hi els albarans de lliurament corresponents o altra documentació justificativa. En tot cas, s'ha de poder verificar el preu unitari de l'operació. En el cas que en algunes de les factures sol·licitades no consti l'IVA, és obligatori fer referència a la disposició normativa en virtut de la qual n'és aplicable l'exempció, d'acord amb l'article 6.1.j) del Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació.

No s'admeten factures que no desglossin amb detall la inversió feta.

No s'accepten tiquets com a documents comptables justificatius de despesa.

e) Els documents acreditatius del pagament (extracte bancari i/o justificant bancari) han de complir els requisits següents:

— Identificació de la persona beneficiària i de l'ordenant del pagament, que han de coincidir amb el beneficiari i amb l'emissor de la factura, respectivament. L'ordenant hi ha de fer constar el seu NIF i la denominació social.

— Concepte en què s'ordena el pagament i remissió al número o números de factura a què correspon. Si el document de pagament no fa referència a les factures, ha d'anar acompanyat de la documentació complementària que permeti verificar la correspondència entre despesa i pagament.

En el cas de pagament mitjançant xec nominatiu, pagaré, lletres de canvi o similars, l'entitat ha d'aportar una còpia del document i una còpia de l'extracte bancari que acredita el càrrec. No s'accepta cap document acreditatiu del pagament que sigui en efectiu. No s'accepta cap justificació de pagament per compensació.

f) En el cas dels beneficiaris que s'han constituït com a empreses o autònoms, cal que acreditin la seva constitució amb la documentació següent:

  • Si és persona física:
    • Certificat acreditatiu de l'alta en el cens d'activitats econòmiques.
    • Justificant de pagament de l'IAE.
    • Darrer rebut de la quota del règim especial de treballadors autònoms (RETA).
  • Si és persona jurídica:
    • Còpia de l'escriptura de constitució de l'empresa.
    • Estatuts socials.
    • Certificat acreditatiu de l'alta en el cens d'activitats econòmiques.

g) Qualsevol altra documentació que li sigui requerida a l'efecte de comprovar la realització del projecte subvencionat i el compliment de les obligacions requerides en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.  21.4. En el cas que el compte justificatiu no contengui la documentació necessària per comprovar que s'ha justificat i aplicat l'ajuda, l'òrgan competent ha de sol·licitar al beneficiari que esmeni els defectes de la justificació dins els deu dies hàbils següents comptadors a partir de l'endemà d'haver rebut el requeriment d'esmena.

21.5. En el cas que no es justifiqui totalment la inversió objecte de l'ajuda, però s'hagi complert parcialment la finalitat per a la qual es va concedir l'ajuda, aquesta ajuda s'ha de revisar i s'ha de minorar proporcionalment.

21.6. Qualsevol alteració de les condicions que s'hagin tingut en compte per concedir l'ajuda i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes concedides per altres administracions o entitats, públiques o privades, nacionals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de la concessió.

21.7. La falta de justificació en els termes i en els terminis que estableixi la resolució de concessió de l'ajuda, així com els altres incompliments prevists en la normativa aplicable, poden determinar la revocació de l'ajuda. L'òrgan instructor serà l'encarregat de dirimir-ho.

21.8. En el marc d'un control financer, la Intervenció de la Comunitat Autònoma pot sol·licitar una còpia dels extractes de moviments bancaris, informació als emissors de les factures, fer controls materials de les inversions, i altres comprovacions.

22. Concurrència d'ajudes o subvencions

22.1. Aquesta subvenció és compatible amb altres subvencions concedides als beneficiaris per a la mateixa finalitat (amb l'excepció de les que provenen de fons estructurals de la Unió Europea), tot i que l'import derivat de la suma de totes les subvencions no pot ser d'una quantitat que superi el 80 % del cost del projecte subvencionat.

22.2. Aquesta subvenció és incompatible amb el cofinançament per altres fons estructurals de la Unió Europea sempre que ambdues ajudes es destinin a cobrir els mateixos costos, d'acord amb allò que disposa l'article 9 del Reglament (UE) 2021/241.

22.3. Les factures i els justificants de despesa que s'hagin presentat en altres convocatòries de subvencions s'han d'incloure en el compte justificatiu d'aquesta convocatòria. En aquest cas, les factures i els justificants de despesa esmentats s'han de presentar estampillats per l'altra administració i, a més, han d'indicar el percentatge que aquesta ha imputat a la seva convocatòria.

En el cas que no sigui possible presentar la documentació estampillada, s'ha de presentar una relació, signada degudament, de les factures i dels justificants de despesa. Aquesta relació ha d'incloure una descripció clara de l'altra convocatòria i el percentatge que s'hi ha imputat. La presentació d'una sol·licitud a aquesta convocatòria implica l'autorització perquè l'ICIB, si escau, verifiqui les dades amb l'altra administració. 

22.4. Les dades dels beneficiaris s'han de registrar a la Base de dades dels beneficiaris de les ajudes, de contractistes i subcontractistes, d'acord amb l'article 8 de l'Ordre HFP/ 1030/2021, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

23. Obligacions dels beneficiaris

Són obligacions dels beneficiaris de les ajudes les que estableix l'article 11 del Text refós de la Llei de subvencions. A més de les obligacions que s'estableixen en aquest article, els beneficiaris han de complir les següents:

a) Comunicar a l'òrgan que ha emès la proposta de resolució que l'accepten o que hi renuncien, en els termes establerts en aquesta convocatòria. En qualsevol cas, l'acceptació s'entén produïda automàticament si no es fa constar el contrari en el termini de deu dies hàbils des que es notifica la proposta.

b) Acreditar davant l'òrgan que els ha concedit l'ajuda el compliment efectiu dels requisits i les condicions que s'exigeixen per a la concessió de les ajudes i, si escau, el manteniment de l'activitat subvencionada.

c) Sotmetre's a les actuacions de seguiment, comprovació i control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària; la Sindicatura de Comptes, o altres òrgans de control extern, i també facilitar-los tota la informació que requereixin en relació amb les ajudes concedides. En particular, han de subministrar i, si és el cas, registrar tota la informació que sigui necessària en els sistemes d'informació i seguiment del Mecanisme de Recuperació i Resiliència.

d) Comunicar a l'ICIB l'obtenció de subvencions i ajudes per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s'ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des que se sol·licita o s'obté l'ajuda concurrent i, en tot cas, abans de justificar l'aplicació que s'hagi donat als fons percebuts.

e) Acreditar, en la forma que s'estableixi reglamentàriament i abans que es dicti la proposta de resolució de concessió, que estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions tributàries davant la hisenda autonòmica.

f) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de l'ajuda en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur el beneficiari d'acord amb la legislació mercantil o fiscal aplicable.

g) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, incloent-hi els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control, d'acord amb l'article 132 del Reglament 2018/1046 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol, sobre les normes financeres aplicables al pressupost general de la Unió. 

h) Dur a terme l'acció o les accions o la inversió que fomenta la concessió de la subvenció en la forma i dins el termini que estableix aquesta convocatòria. Qualsevol canvi en el projecte o en el calendari s'ha de comunicar abans que acabi el termini d'execució a l'òrgan instructor, el qual pot acceptar o no la modificació sol·licitada. Els canvis que no s'hagin comunicat poden donar lloc a la revocació total o parcial de la subvenció.

i) Destinar l'import de la subvenció a finançar l'actuació per a la qual s'ha sol·licitat i mantenir l'afectació de les inversions a l'activitat subvencionada.

j) Acreditar davant l'òrgan que els ha concedit la subvenció el compliment efectiu dels requisits i les condicions que s'exigeixen per a la concessió de les ajudes i, si escau, el manteniment de l'activitat subvencionada.

k) Garantir la permanència de la inversió durant un període mínim de fins a l'any 2026.

l) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 44 del Text refós de la Llei de subvencions.

m) Declarar tota alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió. En tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions concedides per qualsevol entitat pública o privada, nacional o internacional, pot donar lloc a la modificació de la subvenció concedida.

n) Dur a terme actuacions que han de complir el principi de «no causar cap perjudici significatiu» als objectius mediambientals següents, recollits en l'article 17 del Reglament 2020/852 (principi «DNSH» o «Do No Significant Harm»):

— La mitigació del canvi climàtic.

— L'adaptació al canvi climàtic.

— L'ús sostenible i la protecció dels recursos hídrics i marins.

— L'economia circular.

— La prevenció i el control de la contaminació.

— La protecció i la recuperació de la biodiversitat i dels ecosistemes.

o) Garantir, en totes les fases del disseny i l'execució dels projectes i de manera individual per a cada actuació, el compliment ple del principi de «no causar cap dany significatiu» (principi «DNSH») i l'etiquetatge climàtic i digital, d'acord amb el que preveuen el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, aprovat per Consell de Ministres el 27 d'abril de 2021, i el Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer, pel qual s'estableix el Mecanisme de Recuperació i Resiliència.

p) Respectar la normativa mediambiental aplicable i els procediments d'avaluació ambiental, quan siguin d'aplicació, conformement a la legislació vigent, així com altres avaluacions de repercussions que puguin resultar aplicables en virtut de la legislació mediambiental. 

q) Complir el principi «DNSH» i l'etiquetatge climàtic, que s'ha de verificar i/o acreditar en una data intermèdia de l'execució del projecte d'inversió, i, en cas de considerarse necessari, adoptar les mesures correctores per assegurar-ne la implementació.

r) Difondre d'una manera visible en el projecte subvencionat el finançament de la Unió Europea mitjançant el logotip de la Unió Europea, seguit del text «Finançat per la Unió Europea - Next Generation EU», juntament amb el logotip del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, disponible en l'enllaç: <https://planderecuperacion.gob.es/identidad-visual>, i també disponible, amb la imatge corporativa del Govern de les Illes Balears, a: <https://www.caib.es/sites/oie/ca/comunicacia>.

s) Complir el que estableix la normativa espanyola i europea en relació amb la prevenció, la detecció i la correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interessos i els pronunciaments que, respecte de la protecció dels interessos financers de la Unió Europea, hagin fet o puguin fer les institucions de la Unió Europea, d'acord amb l'article 6 de l'Ordre HFP/1030/2021, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

t) Permetre l'accés a la Comissió, a l'Oficina Europea de Lluita Contra el Frau (OLAF), al Tribunal de Comptes i, si escau, a la Fiscalia Europea, per exercitar els drets que reconeix l'article 129, apartat 1, del Reglament financer 2018/1046, d'acord amb l'article 22.2 del Reglament 241/2021, del Parlament Europeu i del Consell de 12 de febrer de 2021.

 

u) L'incompliment del principi del DNSH és causa de revocació o reintegrament de la subvenció, i les modificacions dels projectes només seran possibles si no afecten el ple compliment del principi del DNSH i als criteris mediambientals establerts en aquesta convocatòria.

24. Revocació

24.1. D'acord amb l'article 43 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, pertoca revocar la subvenció quan, posteriorment a una resolució de concessió vàlida i ajustada al dret, el beneficiari incompleix totalment o parcialment les obligacions o els compromisos contrets als quals està condicionada l'eficàcia de l'acte de concessió de la subvenció.

24.2. Com a conseqüència de la revocació de la subvenció, queda sense efecte, totalment o parcialment, l'acte de concessió i pertoca reintegrar les quantitats percebudes indegudament.

25. Reintegrament

25.1. Pertoca el reintegrament, total o parcial, les quantitats rebudes i exigir l'interès de demora des del moment del pagament de la subvenció fins a la data de la resolució per  la qual s'aprova el reintegrament en els supòsits que preveu l'article 44.1 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears.

25.2. Les quantitats reintegrables tenen la consideració d'ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.

25.3. En cas d'incompliment parcial o de justificació parcial, s'ha de reintegrar la quantitat rebuda mitjançant l'aplicació d'un percentatge de minoració i segons la naturalesa de l'incompliment.

26. Règim d'infraccions i sancions

Constitueixen infraccions administratives en matèria de subvencions les accions o omissions dels beneficiaris previstes en els articles 51, 52 i 53 del Text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, quan hi intervingui dol, culpa o simple negligència, i és aplicable el títol V d'aquesta norma.

27. Criteris de valoració (màxim de 100 punts)

a) Adequació del projecte a l'assoliment de les finalitats i els objectius (màxim: 30 punts)

a.1) Actuacions corresponents a la línia 1 (màxim: 10 punts)

a.2) Actuacions corresponents a la línia 2 (màxim: 10 punts)

a.3) Coherència entre les actuacions de les línies 1 i 2 (màxim: 10 punts)

b) Originalitat, singularitat i caràcter innovador del projecte (màxim: 15 punts)

— Qualitat suficient (5 punts)

— Qualitat notable (10 punts)

— Qualitat excel·lent (15 punts)

c) Viabilitat tècnica, econòmica i pressupostària del projecte (màxim: 16 punts)

c.1) Viabilitat de la línia 1 (màxim: 8 punts)

c.2) Viabilitat de la línia 2 (màxim: 8 punts)

d) Solvència tècnica i organitzativa de l'entitat que garanteixi l'execució i la consolidació del projecte (màxim: 14 punts)

e) Realització del projecte o d'una part significativa de l'activitat (75 %) en l'àmbit rural, o dirigit a sectors o grups amb escassa presència en l'oferta cultural i que ofereixin pràctiques o processos demostrables que generen un desenvolupament quantificable en col·lectius vulnerables (màxim: 10 punts) 

e.1) Realització del projecte en municipis d'acord amb els següents criteris (màxim: 5 punts):

— Fins a 5.000 habitants (5 punts)

— De 5.001 a 8.000 habitants (4 punts)

— De 8.001 a 15.000 habitants (3 punts) — De 15.001 a 25.000 habitants (2 punts)

— Més de 25.000 habitants (1 punt)

e.2) Projecte dirigit a sectors o grups amb escassa presència en l'oferta cultural i que ofereixin pràctiques o processos demostrables que generen un desenvolupament quantificable en col·lectius vulnerables (màxim: 5 punts)

f) Incorporació d'eines de mesurament i avaluació dels diferents impactes del projecte: cultural, econòmic, social, demogràfic, territorial, qualitat de vida, sostenibilitat mediambiental i altres (màxim: 5 punts)

g) Ús del català. Incorporació del català en el desenvolupament d'activitats i/o continguts del projecte i garantia de l'ús del català en les activitats de promoció i comunicació (màxim: 10 punts)

La puntuació mínima per poder obtenir subvenció és de 50 punts.​​​​​​​