Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 443142
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe d’impacte ambiental sobre el projecte de centre de valorització i transferència de residus, TM de Maó (Exp. 93a/2022)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 3 de maig de 2023, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),

RESOLC FORMULAR:

L'informe d'impacte ambiental sobre el projecte de centre de valorització i transferència de residus, terme municipal de Maó, en els termes següents:

1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

L'article 13 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears, han de ser objecte d'avaluació d'impacte ambiental ordinària els projectes següents: «a) Els projectes en què així ho exigeixi la normativa bàsica estatal sobre avaluació ambiental, b) Els projectes que figurin a l'annex 2 d'aquesta llei (...)»

Entre els projectes inclosos en el grup 6, projectes de tractament i gestió de residus, de l'annex II del Decret legislatiu 1/2020 hi ha els següents:

«1. Instal·lacions de tractament de residus no perillosos que facin operacions de eliminació de la D1 a la D12 de l'annex 1 o operacions de valorització de la R1 a la R11 del annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, que no es desenvolupin a l'interior d'una nau en polígon industrial i no estiguin incloses al annex 1 d'aquesta llei»

2.Instal·lacions d'emmagatzematge de ferralla, d'emmagatzematge de vehicles fora d'ús, centres autoritzats per a la recollida i la descontaminació de vehicles que no es desenvolupin a l'interior d'una nau al polígon industrial. (...)

4.Instal·lacions d'emmagatzematge de residus no perillosos fora del lloc de producció (incloses operacions prèvies al tractament) que facin operacions de la D13 a la D15 de l'annex 1 i operacions R12 i R13 de l'annex 2 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, amb una capacitat superior a 100 t i que no es desenvolupin a l'interior d'una nau al polígon industrial»

Per tant, s'ha de seguir la tramitació ambiental com a Avaluació d'Impacte Ambiental Simplificada establerta al capítol II secció 2ª de la Llei 21/2013, així com complir amb les prescripcions de l'article 13 de la Llei 12/2016, de 17 d'agost, d'avaluació ambiental de les Illes Balears que li siguin d'aplicació.

2.Descripció i ubicació del projecte

Es tracta de la construcció d'una nau industrial aïllada i patis exteriors per al processament de residus, situada a les parcel·les M4.08 amb referència cadastral 5564803FE0156D i M4.09 referència cadastral 5564804FE0156D, a l'Illa M4 del polígon Industrial de POIMA IV, en el carrer d'Itàlia, número 8 (solar M4.08) i carrer d'Alemanya, número 24 (solar M4.09) en el terme municipal de Maó. El DAIAS especifica que s'ha iniciat, amb data data 04/11/2021 i amb registre d'entrada GE/020776/2021, una sol·licitud d'agregació d'aquestes dues parcel·les perquè es conformin com una sola amb una superfície total de 3.773 m2 la qual permet una ocupació màxima de 2.698,96 m2 i una edificabilitat de 4.904,90 m2. La parcel·la resultant estarà confrontada pel nord-est amb el Carrer de Xipre, pel sud-est amb una parcel·la veïna, pel sud-oest amb el Carrer d'Itàlia i pel nord-oest pel Carrer d'Alemanya. La forma de la parcel·la resultant serà rectangular amb xamfrà a cada costat del Carrer Alemanya. La nau disposarà de tres accessos per a vehicles des del pati mitjançant portes corredisses. També es disposarà d'una porta seccional a la cantonada entre el carrer d'Itàlia i el carrer d'Alemanya.

Els paràmetres d'edificabilitat compleixen els límits de la normativa municipal PGOU de Menorca: parcel·la mínima de 1.000 m3 (la parcel·la en té 3.773 m3), nau aïllada, façana de 52,32 m (la façana mínima és de 30,00 m), ocupació de 1.094,03 m2 o 29% (la màxima permesa és del 71,53 % que es corresponen a 2.698,96 m2), edificabilitat neta de 0,440 m2st/m2sòl o 1.660,93 m2 (la màxima permesa és 1,30 m2st/m2sòl que es corresponen a 4.904,90 m3), altura màxima de 10,00 m (màxim permès de 10,00 m), reculades entre 3 i 6 m (reculades mínimes de 3 i 6 m), 17 places d'aparcament amb 1 reserva per persones de mobilitat reduïda (mínim de 17 places en una edificabilitat de 100 m2), altura de la planta baixa 3,00 m (mínim de 2,80 m), i altura planta primera 2,70 m (límits entre 2,50 i 3,00 m), i alçada dels tancaments perimetrals 2,4 m amb part opaca màxim de 1,0 m (màxima permesa tancaments 2,4 m amb part opaca màxim de 1,0 m).

En aquest centre es realitzarà la valorització i transferència de residus no perillosos i perillosos, que inclou la descontaminació de VFU i emmagatzematge de residus sanitaris. La tipologia dels residus per valorització són: VFU no descontaminats, VFU descontaminants, Metalls fèrrics i envasos metàl·lics, Metalls no fèrrics, RAEE P, RAEE NP perillosos, Residus sanitaris, Fusta i envasos de fusta i Voluminosos. Part de les activitats es realitzaran a la nau (les relacionades amb VFU, residus perillosos, residus sanitaris, RAEEs i residus no fèrrics) i a l'exterior es realitzaran activitats de càrrega i descàrrega de residus no perillosos, compactació, triturat i emmagatzematge de residus no perillosos. Les quanties previstes d'activitat serien: una valorització de residus no perillosos de 50.790 tn/any i de residus perillosos de 2.820 tn/any, una transferència de no perillosos de transferència de residus no perillosos de 7.470 tn/any, i de residus perillosos de 7.213 tn/any, la capacitat d'emmagatzemament màxim de residus no perillosos serà de 2.070 tn i de perillosos i sanitaris de 49 tn. La zona exterior es destinarà a la circulació i emmagatzematge de residus i la zona interior al tractament i valorització.

3.Avaluació dels efectes previsibles

A la fase construcció es preveu l'augment de pols i partícules materials en suspensió, i emissió de gasos d'efecte hivernacle per combustió de combustibles de la maquinària, augment del soroll, possibilitat de contaminació de les aigües subterrànies per abocaments accidentals, afecció al sòl (canvis en la morfologia original del terreny, pèrdua de sòls, barreja de capes edàfiques, canvis en l'estructura i afecció de la seva qualitat, destrucció d'hàbitats faunístics del sòl, impermeabilització i compactació), a més de l'eliminació de vegetació existent, però que es tracta de vegetació de baix valor ambiental.

A la fase d'execució es consideren com a impactes negatius: emissions sonores i emissió de gasos d'efecte hivernacle del desplaçament de vehicles i les feines de compactació i desmuntatge, l'increment de les necessitats de recursos naturals (aigua i energia) i les afeccions a la qualitat de l'aqüífer els vessaments accidentals. Com a impactes positius, permetrà la valorització in situ de molts de residus que actualment s'han de transportar a l'illa de Mallorca per a la seva valorització abans d'enviar-los al gestor final, fet que suposa un gran cost energètic i d'emissions de gasos d'efecte hivernacle addicionals; per la qual cosa la creació d'aquesta nau milloraria la valorització de residus i permetria una millor gestió dels mateixos.

L'afecció més important, és l'existència de pous de proveïment d'aigua subterrània proper a la nova nau. Dins la zona de restriccions moderades que comprèn una corona circular entre 250 i 1000 m del perímetre, el Servei d'Estudis i Planificació va emetre informe favorable amb els condicionats que s'estipulen en l'apartat següent. Posteriorment, encara que no s'ha rebut encara l'informe del Servei d'Aigües Subterrànies, mitjançant una consulta telefònica a aquest Servei, amb data posterior a l'informe del Servei d'Estudis i Planificació, la Direcció general de Recursos Hídrics emeté informe favorable per a la creació d'un pou de subministrament d'aigües per a població a menys de 150 metres de les parcel·les objecte d'estudi, que situaria dins la zona de prohibició de 0 a 250 metres, cosa que podria obligar a la modificació de la ubicació de la nau.

4.Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 45 a 47 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades per la realització del projecte:

-Direcció general d'Espais Naturals i Biodiversitat (Conselleria de Medi Ambient i Territori, en endavant CMAT)

-Servei de Protecció d'Espècies

-DG de Territori i Paisatge

-Servei d'Ordenació del Territori i Urbanisme (CMAT)

-DG Recursos Hídrics (CMAT)

-Servei Estudis i Planificació

-Servei d'Aigües Subterrànies

-DG d'Energia i Canvi Climàtic (Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat)

-Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera

-DG d'Emergències i Interior (Conselleria d'Administracions públiques i Modernització)

-Direcció d'Emergències i Interior

-Consell Menorca

-Departament de Medi Ambient i Reserva de la Biosfera

-Direcció Insular de Medi Ambient

-Direcció Insular Direcció Insular Reserva de la Biosfera

-Federació d'Associacions de veïns de Maó

-Associacions:

-Grup Ornitològic de Balears (GOB)

-Amics de la Terra

-Terraferida.

A continuació es relacionen i resumeixen els aspectes més importants dels informes rebuts a les consultes fetes sobre el projecte:

Consell Insular de Menorca

-El Departament d'Economia i Territori, el 26 de juliol de 2022, va informar (R/S AIA 5-2022):

«Conclusió

Per tot això, inform favorablement sobre el centre de transferència i valorització de residus del TM de Maó expedient núm. AIA 5-2022, ja que no existeix cap impediment des del punt de vista territorial amb les observacions realitzades en el cos de l'informe."

Consorci de Residus i energia de Menorca

-El Consorci , 15 de juliol de 2022, va informar:

« Conclusions

A partir de la documentació analitzada en relació amb el projecte de centre de valorització i transferència de residus del T.M. Maó, promogut per ADALMO SL, a criteri de la tècnica sota signant s'INFORMA:

1.Que l'objecte del projecte no s'inclou a l'article 7 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental, per a la tramitació d'una avaluació d'impacte ambiental ordinària, ni tampoc compleix amb les característiques esmentades a l'article 47.2 per determinar si un projecte de l'annex II s'ha de sotmetre a avaluació d'impacte ambiental ordinària.

2.Que el Pla Director Sectorial de Prevenció i Gestió de Residus No Perillosos de Menorca (B01B núm.115 del 27.06.2020) permet l'establiment de noves infraestructures de tractament de residus que no estiguin expressament grafiades a l'esmentada norma, sempre i quan s'ubiquin en sòl urbà d'ús industrial, com és el cas.

3.Que l'abast i grau de detall de l'Estudi d'Impacte Ambiental simplificat que es presenta és adequat i suficient d'acord amb l'article 45 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.»

Conselleria de Medi Ambient i Territori

-El Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció general de Recursos Hídrics, en data 30 d'agost de 2022, va informar (R/V 2022/03463E):

“Conclusions (...):

Centre de Valorització i Transferència de residus» referent a les instal·lacions del carrer Itàlia 8 i carrer Alemanya 24 del Polígon Industrial POIMA IV del TM de Maó, informem favorablement, atès al compliment dels condicionants següents:

1.En relació amb el separador d'hidrocarburs, aquest ha de dur marcat CE, en compliment amb els requisits especificats a l'annex ZA de la norma UNE-EN 858-1:2002/A1:2004. Per dur a terme l'abocament a la xarxa municipal de clavegueram, s'ha de complir amb els requisits del Reglament Municipal sobre l'ús de la xarxa de clavegueram sanitari del TM de Maó. Els llots procedents de la decantació s'han de dur a un gestor autoritzat i dur un registre de les descàrregues realitzades. S'haurà de dur un registre d'operacions de control periòdic, neteja i manteniment del separador d'hidrocarburs, així com qualsevol incidència detectada i aquesta informació estarà a disponibilitat de l'Administració Hidràulica.

2.Ates que la zona presenta un nivell de la vulnerabilitat a la contaminació d'aqüífers moderat, s'atendrà al que disposa l'art. 2 punt 1 c) del Decret llei 1 /2016, de 12 de gener, de mesures urgents en matèria urbanística: «Durant l'execució de les obres, s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substàncies contaminants, incloses les deriva des del manteniment de les maquinàries».

Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica

-El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció general d'Energia i Canvi Climàtic, el 18 de juny de 2022, va informar (R/S 110/22 CA):

«Conclusions

Un cop avaluada la informació s'emeten les següents conclusions:

1.El titular de la instal·lació ha de sol·licitar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic la seva inscripció com activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del grup C, o l'autorització administrativa com APCA del grup B, segons l'epígraf que li sigui d'aplicació. El titular haurà d'incloure una memòria sobre contaminació atmosfèrica on identifiqui tots els focus d'emissions, així com les mesures correctores i preventives a aplicar per minimitzar les emissions a l'atmosfera. S'ha d'utilitzar la maquinària energèticament més eficient i amb emissions específiques de contaminants mínimes.

2.La resolució d'inscripció APCA o, en el seu cas, d'autorització, fixarà la periodicitat de les comprovacions a realitzar per part d'un Organisme de control autoritzat per a l'atmosfera (OCA), tant les corresponents al manteniment i eficàcia de les mesures correctores i preventives implantades per disminuir les emissions de partícules, com de les mesures de gasos i partículesles dels possibles equips de combustió existents, si s'escau.

3.Es consideren adequat l'annex de consum energètic i canvi climàtic presentat.

4.Es recorda que en els procediments d'avaluació ambiental dels projectes que hi estan subjectes, s'han de tenir en compte els objectius i anar en concordança amb la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de Canvi Climàtic i Transició Energètica, en particular amb els articles 32, 41 i 42 descrits a l'apartat de consideracions. Per això, s'hauria d'avaluar la possibilitat d'instal·lació d'energies renovables, per tal de possibilitar consum energètic quasi nul.»

Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat

-La Direcció general d'emergències i Interior, el 08 de juliol de 2022, va informar (IPS_43/2022, SP_72_35/2022):

«Conclusió

Una vegada examinada la documentació aportada, es conclou que no és possible informar arrel que degut a la manca d'informació de la documentació aportada no és possible analitzar les repercussions de la instal·lació en el marc del RD 840/2015, de 21 de setembre, per el que s'aproven mesures de control dels riscs inherents als accidentes greus en els que intervenguin substàncies perilloses

Per aquest motiu, caldria aportar la següent documentació:

•Justificació de l'aplicació o no del Reial Decret 840/2015, mitjançant un anàlisis adequat considerant les categories de perillositat de cada substància perillosa, de conformitat amb el Reglament (CE) nº 1272/2008 del Parlament Europeu i del Consell, de 16 de desembre de 2008, i les capacitats d'emmagatzematge previstes a la instal·lació, també de cada substància perillosa amb possible presència a l'establiment.

•Fitxes de dades de seguretat de les substancies perilloses emmagatzemades actualitzades d'acord amb el REGLAMENT (CE) No 1907 /2006 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de desembre de 2006 relatiu al registre, l'avaluació, l'autorització i la restricció de les substancies i preparats químics (REACH) i el REGLAMENT (CE) nº 1272/2008 del Parlament Europeu i del Consell, de 16 de desembre de 2008, sobre classificació, etiquetatge i envassat de substancies i mescles, i pel que es modifiquen i deroguen les Directives 67/548/CEE i 1999/45/CE i es modifiquen el Reglament (CE) nº 1907/2006, o coma mínim la corresponent classificació de cada una d'elles segons el citat reglament considerant que les fitxes de dades de seguretat estaran disponibles a la instal·lació a l'inici de l'activitat.

Degut a la proximitat amb un establiment SEVESO es considera convenient que al pla d'autoprotecció de la instal·lació es tingui en compte aquest fet incloent la coordinació i cooperació corresponent amb la resta de plans d'emergència que siguin d'aplicació a efectes de les mesures de protecció a la població a aplicar detallades al corresponent Pla d'Emergència Exterior o les que la Direcció de l'emergència decideixi aplicar segons el cas concret: Sistemes d'avisos i informació, Control d'accessos, Confinament, Allunyament, Evacuació i Mesures d'autoprotecció personal.

També es troba a faltar a la documentació tècnica aportada una anàlisis de l'aplicació o no del Reial Decret 681 /2003, de 12 de juny, sobre la protecció de la salut i la seguretat dels treballadors exposats a riscos derivats d'atmosferes explosives en el lloc de treball, de conformitat amb la Llei de Prevenció de Riscos Laborals.

Referent al transport de mercaderies perilloses cal tenir en compte l'indicat al punt 11 de les consideracions tècniques així com incloure a la documentació tècnica les referències normatives que siguin d'aplicació derivades de l'exercici d'aquesta activitat.

Per tot l'exposat anteriorment es considera que caldria aportar la informació indicada per tal de determinar correctament si el projecte s'ha de subjectar o no a avaluació d'impacte ambiental, així com tenir en consideració les indicacions contemplades referents a la proximitat amb un establiment SEVESO de nivell superior, el transport de mercaderies perilloses i els possibles riscs derivats de la formació d'atmosferes explosives a la instal·lació.»

5.Anàlisi dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013

S'han analitzat els criteris de l'annex III de la Llei 21/2013 d'AA i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:

a. Característiques del projecte: consisteix en la construcció d'una nau industrial aïllada i patis exteriors per al processament de residus

La nau industrial disposarà d'una superfície en planta baixa de 1.076,25 m2, 118,85 m2 d'altell de serveis auxiliars, 411,45 m2 d'altell de magatzem i 54,38 m2 d'una escala compartimentada (planta baixa, altell 1 i altell 2), dins una parcel·la amb superfície total de 3.773 m2 . La nau tindrà una configuració tipus C segons el RD 2267/2004 de Seguretat Contra lncendis en Establiments industrials ja que l'establiment ocupa totalment un edifici que està a una distancia superior a tres metres de l'edifici més pròxim o d'altres establiments.

Els paràmetres d'edificabilitat compleixen els límits de la normativa municipal PGOU de Menorca: parcel·la mínima de 1.000 m3 (la parcel·la en té 3.773 m3), nau aïllada, façana de 52,32 m (la façana mínima és de 30,00 m), ocupació de 1.094,03 m2 o 29% (la màxima permesa és del 71,53 % que es corresponen a 2.698,96 m2), edificabilitat neta de 0,440 m2st/m2sòl o 1.660,93 m2 (la màxima permesa és 1,30 m2st/m2 sòl que es corresponen a 4.904,90 m3), altura màxima de 10,00 m (màxim permès de 10,00 m), reculades entre 3 i 6 m (reculades mínimes de 3 i 6 m), 17 places d'aparcament amb 1 reserva per persones de mobilitat reduïda (mínim de 17 places en una edificabilitat de 100 m2), altura de la planta baixa 3,00 m (mínim de 2,80 m), i altura planta primera 2,70 m (límits entre 2,50 i 3,00 m), i alçada dels tancaments perimetrals 2,4 m amb part opaca màxima de 1,0 m (màxima permesa tancaments 2,4 m amb part opaca màxim de 1,0 m).

En aquest centre es realitzarà la valorització i transferència de residus no perillosos i perillosos, que inclou la descontaminació de VFU i emmagatzematge de residus sanitaris. La tipologia dels residus per valorització són: VFU no descontaminats, VFU descontaminants, Metalls fèrrics i envasos metàl·lics, Metalls no fèrrics, RAEE P, RAEE NP perillosos, Residus sanitaris, Fusta i envasos de fusta i Voluminosos. Part de les activitats es realitzaran a la nau (les relacionades amb VFU, residus perillosos, residus sanitaris, RAEEs i residus no fèrrics) i a l'exterior es realitzaran activitats de càrrega i descàrrega de residus no perillosos, compactació, triturat i emmagatzematge de residus no perillosos. Les quanties previstes d'activitat serien: una valorització de residus no perillosos de 50.790 tn/any i de residus perillosos de 2.820 tn/any, una transferència de no perillosos de transferència de residus no perillosos de 7.470 tn/any, i de residus perillosos de 7.213 tn/any, la capacitat d'emmagatzemament màxim de residus no perillosos serà de 2.070 tn i de perillosos i sanitaris de 49 tn. La zona exterior es destinarà a la circulació i emmagatzematge de residus i la zona interior al tractament i valorització.

La parcel·la és de 3.773 m2, distribuïts entre un pati exterior i una nau industrial. El pati exterior, de 2.112,07 m2, serà totalment pavimentat i disposarà de separador d'hidrocarburs amb decantació de sòlids per a les aigües de pluja. No s'emmagatzemaran residus a les zones de reculades indicades per la normativa urbanística. Els residus emmagatzemats a l'exterior, tenint en compte la disposició dels separadors d'hidrocarburs i que els patis estan pavimentats, no seran contaminants ni pel sol ni per les aigües residuals. Es disposarà d'una bàscula soterrada per al pesatge de camions adjacent a l'accés a la parcel·la.

La zona exterior estarà pavimentada i disposara d'un separador d'hidrocarburs amb decantació de sòlids per a les aigües de pluja, i es dedicarà a la circulació i l'emmagatzematge de residus. El projecte inclou una xarxa de sanejament d'aigües pluvials i fecals de manera separativa, xarxa de recollida d'aigües de pluja a coberta, que es conduiran a un aljub soterrat de 66 m3 recollida d'aigües pluvials per al seu ús a la instal·lació contra incendis, inodors, reg i altres. El subministrament d'aigua potable a la parcel·la es fa mitjançant la xarxa municipal, i mitjançant empresa subministradora. Tota la zona B i C de les parcel·les, estaran pavimentades i amb pendents cap a un embornal que disposa d'una arqueta cega a sota d'1 m3 per tal de recollir possibles vessaments de líquids. En cas de vessament, aquest serà emmagatzemat a l'arqueta, bombejat i tractat com un residu. La zona D també estarà pavimentada i disposara de reixes que conduiran els possibles vessaments a un dipòsit soterrat de 3 m3. Tots els patis estaran pavimentats i les aigües pluvials passaran per una reixa de desbast i un separador d'hidrocarburs amb decantador de sòlids, prèvia la connexió al clavegueram municipal.

L'energia utilitzada per la maquinària, la il·luminació i el condicionament de l'aire serà de tipus elèctric, provinent de la companyia elèctrica GESA-ENDESA . El sistema de referència (energia solar + caldera de gas natural 92% de rendiment), davant del sistema d'aerotèrmica Les emissions de CO2 i el consum d'energia primària són inferiors a les del sistema de referència, pel qual es proposa una instal·lació aerotèrmica formada per un tanc termodinàmic amb bomba de calor per a aigua calenta sanitària produeix el 100% de l'aigua calenta sanitària amb una contribució renovable del 73,82% de la demanda tèrmica d'aigua calenta sanitària.

b.Ubicació del projecte: nau industrial aïllada situada a les parcel·les M4.08 amb referència cadastral 5564803FE0156D i M4.09 referència cadastral 5564804FE0156D, a l'Illa M4 del polígon Industrial de POIMA IV, en el carrer d'Itàlia, número 8 (solar M4.08) i carrer d'Alemanya, número 24 (solar M4.09) en el terme municipal de Maó.

El document d'impacte ambiental simplificat (en endavant DAIAS) indica que es s'ha iniciat, amb data 04/11/2021 i amb registre d'entrada GE/020776/2021, una sol·licitud d'agregació d'aquestes dues parcel·les perquè es conformin com una sola amb una superfície total de 3.773 m2 la qual permet una ocupació màxima de 2.698,96 m2 i una edificabilitat de 4.904,90 m2. La parcel·la resultant estarà confrontada pel nord-est amb el carrer de Xipre, pel sud-est amb una parcel·la veïna, pel sud-oest amb el carrer d'Itàlia i pel nord-oest pel carrer d'Alemanya. La forma de la parcel·la resultant serà rectangular amb xamfrà a cada costat del carrer Alemanya. La nau disposarà de tres accessos per a vehicles des del pati mitjançant portes corredisses. També es disposarà d'una porta seccional a la cantonada entre el carrer d'Itàlia i el carrer d'Alemanya.

D'acord amb el Pla Territorial Insular de Menorca (en endavant PTIMe), la nova nau i parcel·les es localitzaria a sòl classificat com sòl urbà, d'acord amb el PGOU de Maó, es tracta de sòl qualificat de IN_9, per activitat Naus i grans establiments no residencial, a la unitat paisatgística 20 «Planicies del Migjorn d'Alaior i Maó». Es tracta de dues parcel·les, una d'elles cimentada i permeabilitzada, l'altra amb cultiu extensiu de secà abandonat amb escassa vegetació de caràcter arbustiu modificades. D'acord amb l'IDEIB, no afecta cap dels espais de rellevància ambiental definits en la Llei 5/2005, de 26 de maig LECO (ENP i XN2000) ni la LEN (Llei 1/91, de 30 de gener). No es localitza cap espai Xarxa Natura 2000 a l'emplaçament del projecte o el seu entorn. Les parcel·les tampoc queden afectades per APT. Segons el Bioatles (quadrícules 1x1, codi 7505), l'àmbit del projecte es troba a l'àrea de distribució de quatre espècies amenaçades i de catorze espècies catalogades.

Respecte a les aigües superficials, la parcel·la objecte d'estudi no s'ubica dins una zona potencialment inundable segons el visor IDEIB. Quant a la protecció de les aigües subterrànies, el projecte es desenvolupa sobre la Massa d'Aigua Subterrània (MAS) 1901M1 «Maó» la qual, segons els PHIB 2019 i els objectius de la DMA, és un aqüífer poc profund en mal estat quantitatiu i bon estat qualitatiu en risc moderat de contaminació per nitrats, clorurs i fosfats.

D'acord amb el document ambiental, a l'àmbit d'actuació no existeix cap element d'interès cultural catalogat que es pugui veure afectat.

c.Característiques del potencial impacte: a la fase construcció es preveu l'augment de pols i partícules materials en suspensió, i emissió de gasos d'efecte hivernacle per combustió de combustibles de la maquinària, augment del soroll, possibilitat de contaminació de les aigües subterrànies per abocaments accidentals, afecció al sòl (canvis en la morfologia original del terreny, pèrdua de sòls, barreja de capes edàfiques, canvis en l'estructura i afecció de la seva qualitat, destrucció d'hàbitats faunístics del sòl, impermeabilització i compactació), a més de l'eliminació de vegetació existent, però que es tracta de vegetació de baix valor ambiental.

A la fase d'execució es consideren com a impactes negatius: emissions sonores i emissió de gasos d'efecte hivernacle del desplaçament de vehicles i les feines de compactació i desmuntatge, l'increment de les necessitats de recursos naturals (aigua i energia) i les afeccions a la qualitat de l'aqüífer els vessaments accidentals. Com a impactes positius, permetrà la valorització in situ de molts de residus que actualment s'han de transportar a l'illa de Mallorca per a la seva valorització abans d'enviar-los al gestor final, fet que suposa un gran cost energètic i d'emissions de gasos d'efecte hivernacle addicionals; per la qual cosa la creació d'aquesta nau milloraria la valorització de residus i permetria una millor gestió dels mateixos.

Respecte a la fase de funcionament, la possible afecció més important, és l'autorització per a la creació d'un pou proveïment d'aigua subterrània no executat proper a la nova nau dins la zona de prohibició podria obligar a la modificació de la ubicació de la nau.

Conclusions de l'Informe d'impacte ambiental

Primer. NO SUBJECTAR a avaluació d'impacte ambiental ordinària el projecte de centre de valorització i transferència de residus, terme municipal de Maó sempre que es compleixin les mesures correctores previstes al document ambiental firmat per María Teresa Oms Molla, doctora en Ciències Químiques, a petició de l'entitat GEMAX, Estudios Ambientales S.L., en data maig de 2022, per a la reducció dels impactes previsibles, amb el condicionant següents:

-El projecte, d'acord amb l'article 42 sobre primacia de les energies renovables i 43 sobre integració de la llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica, en el sistema elèctric de les energies renovables, haurà de incloure un sistema de generació d'energia per autoconsum mitjançant plaques fotovoltaiques situades a la coberta de la nau, que permeti, amb altres mesures de reducció del consum i augment de la eficiència, permetin per obtenir un balanç el més proper a zero en el període de vida útil previst.

Es recorda:

-Que per autoritzar l'activitat s'ha d'aclarir la situació del pou A_S_14591_Vigent-A_S_14591 en relació amb la prohibició de l'activitat d'emmagatzematge de residus en aplicació de l'article 87.4, de perímetres de protecció de captacions de proveïment a població, i el quadre 29, d'activitats versus perímetres de protecció de pous de proveïment a població.

Es recomana:

-D'acord amb l'informe del Departament d'Emergències de la direcció general d'emergències i interior, de 08 de juliol de 2022, va informar que existeix proximitat amb un establiment SEVESO (conté substàncies perilloses de l'annex I del RD 840/2015 per damunt d'uns determinats llindars fixats en l'annex I), es considera convenient que al pla d'autoprotecció de la instal·lació es tingui en compte aquest fet incloent la coordinació i cooperació corresponent amb la resta de plans d'emergència que siguin d'aplicació a efectes de les mesures de protecció a la població a aplicar detallades al corresponent Pla d'Emergència Exterior o les que la Direcció de l'emergència decideixi aplicar segons el cas concret: Sistemes d'avisos i informació, Control d'accessos, Confinament, Allunyament, Evacuació i Mesures d'autoprotecció personal.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe d'impacte ambiental perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 47.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe d'impacte ambiental no ha de ser objecte de cap recurs, sense perjudici dels que, si s'escau, siguin procedents en la via administrativa o judicial davant de l'acte, si s'escau, d'autorització del projecte, d'acord amb el que disposa l'article 47.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicament:6 de juliol de 2023)

La secretària general Catalina Inés Perelló Carbonell Per suplència del president de la CMAIB (BOIB núm 26, de 28/02/2023)