Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE BUNYOLA
Núm. 440199
Acord del Ple de data 23/01/2023, de l'Ajuntament de Bunyola per la qual s'aprova definitivament el Reglament que regula Regular la correcta gestió de les colònies de moixos ferals existents al municipi de Bunyola
Havent-se aprovat definitivament el Reglament que regula Regular la correcta gestió de les colònies de moixos ferals existents al municipi de Bunyola, es publica aquest per al seu general coneixement i en compliment dels articles 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local i 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
TEXT REFÓS DEL REGLAMENT PER A LA GESTIÓ DE LES COLÒNIES FELINES URBANES DEL MUNICIPI DE BUNYOLA
(El text Refós incorpora les al·legacions que es proposa siguin estimades i una vegada s'hagin aprovades pel Ple de L'Ajuntament formaran part del Text definitiu.)
Preàmbul
Aquest reglament neix de la necessitat de regular la població feral de les colònies existents dins el municipi i per falta d'alguna normativa que les reguli en la seva totalitat. L'Ordenança municipal benestar i tinença responsable d'animals que viuen a l'entorn humà de Bunyola, contempla que el manteniment de les colònies de moixos es dugui a terme per l'Ajuntament, com a responsable de les colònies, o mitjançant persones voluntàries i associacions interessades, però no desenvolupa com s'ha de dur a terme aquest manteniment. Davant una situació real i cada vegada més visible, es fa necessari complementar l'ordenança municipal amb aquest reglament, que el que pretén no és més que marcar les pautes de control i gestió de les colònies felines i els moixos ferals, no especificades en l'actual ordenança. Aquest reglament doncs, és una ampliació de l'ordenança, i per tant queda emparat en el règim sancionador de la mateixa.
Article 1 Objecte
El present Reglament té per objecte regular la correcta gestió de les colònies i els moixos ferals de les colònies felines al municipi de Bunyola, integrant la seva presència dins els nuclis urbans i l'entorn humà de manera que convisquin en harmonia totes les parts involucrades.
Aquest reglament també té com a finalitat establir els criteris de col·laboració entre l'Ajuntament, el voluntariat i els veïnats, posar en valor la feina i fixar els criteris de gestió i control dels moixos ferals i les colònies, per aconseguir dita harmonia.
El procediment de control poblacional de les colònies i els moixos ferals d'aquestes colònies es basarà en aplicar el programa CER (Captura, Esterilització i Retorn) per evitar un creixement exponencial de la població feral de les colònies urbanes, i aconseguir una paulatina davallada de la mateixa amb el control de la natalitat. S'actuarà tant en terrenys públics com privats, prèvia autorització.
Els moixos ferals als quals se li ha aplicat el programa CER són identificats amb un tall a l'orella i són considerats moixos ferals controlats i per tant gaudeixen de la protecció i els drets atorgats en aquest reglament.
La gestió de les colònies es regirà per les normes indicades en el present Reglament.
Article 2 Autorització i control de les colònies felines
Els moixos ferals que viuen a les colònies felines (ja definides a l'article 2: Definicions de l'Ordenança Municipal) son agrupacions d'animals de vida lliure, i se'ls hi ha d'aplicar el programa CER, per evitar la seva procreació i propiciar-ne el benestar en termes de necessitats bàsiques, alimentació, refugi, neteja i tractaments sanitaris, tan els obligatoris com els recomanables, amb l'objectiu d'evitar la seva dispersió al medi i aconseguir una reducció de la població.
Les colònies felines per està autoritzades hauran de ser degudament registrades a l'Ajuntament.
Si l'Ajuntament en un moment determinat ho considerà adient, podrà estudiar la possibilitat d'identificar els moixos de les colònies felines autoritzades amb microxip o un altre sistema. Els moixos una vegada esterilitzats, s'han de identificar obligatòriament amb un marcatge a l'orella (orella dreta als mascles i esquerra a les femelles, segons protocol veterinari).
Els moixos ferals identificats amb marcatge a l'orella o qualsevol altre no podran ser derivats a un centre de protecció animal per part dels veïnats, gestors o associacions sense l'autorització de l'Ajuntament i sempre que hi hagi un estudi que demostri que aquesta acció sigui realment necessària per evitar molèsties o riscos a persones o als moixos.
L'existència d'una colònia felina s'entendrà una vegada formalitzada la seva autorització per part de l'Ajuntament de Bunyola. Per això és necessari que la persona o persones encarregades de la seva gestió es dirigeixin a l'Ajuntament sol·licitant la seva inclusió dins el registre municipal presentant el model d'inclusió de la colònia felina i l'autorització del gestor/s i la fitxa completa dels exemplars que formen la colònia (documentació adjunta al protocol).
Les colònies podran estar formades per un màxim de 10 individus. Les colònies existents en el moment de la creació del registre municipal, amb més de 10 individus però que compleixin la resta de requisits exigibles, es poden autoritzar en primera instància amb un informe municipal que detalli la situació i que estableixi en la resolució d'autorització l'obligació de reduir el nombre de moixos a un màxim de 10 en un termini d'un any. Aquesta reducció pot assolir-se, entre d'altres, per l'adopció dels membres adoptables de la colònia, per la translocació a altres colònies on hi hagi baixes o per trasllat a centres d'acollida. Abans de la realització de cap acció, aquesta es comunicarà a les parts implicades.
Sempre que sigui necessari se farà una actuació CER intensiva per controlar la procreació d'una colònia i poder arribar a aconseguir aquesta reducció.
No seran autoritzades colònies felines dins espais naturals on existeixen espècies animals d'especial interès i/o protecció, així com espais on existeixi una fauna d'especial rellevància. Si en aquests espais ja existís una colònia felina sería necessària fer una actuació CER intensiva per evitar la procreació i fer una reubicació d'aquesta colònia.
Sí es podrà autoritzar si existeix una distància mímima de 300 mts.
No seran autoritzades colònies felines ni podran ubicar-se a menys de 200mt de centres hospitalaris, llars d'ancians i geriàtrics, escoletes, escoles, col·legis, parcs infantils, zones de bany i, en general, on puguin generar riscos sanitaris, impactes i molèsties no admissibles. En el cas de centres d'atenció especial i residències i altres, excepcionalment es pot establir a través d'un conveni amb l'ajuntament la ubicació de colònies properes per raons terapèutiques o educacionals. En aquest darrer cas, es poden establir condicions sanitàries i de seguretat per a les persones, addicionals a les que es preveuen amb caràcter general en aquesta ordenança.
És necessari mantenir la informació actualitzada sobre cada colònia. Per tant, és obligació de cada responsable o responsables de les colònies fer arribar a l'Ajuntament les dades actualitzades amb una periodicitat màxima de 1 any. Aquesta informació estarà a l'abast dels veïnats, associacions i d'altres per la seva consulta.
En cas de produir-se un canvi de la persona responsable, aquest s'haurà de notificar de forma immediata a l'Ajuntament.
Tota aquella persona que dins la seva propietat trobi moixos ferals podrà acollir-se al programa CER comunicant-ho a l'Ajuntament directament o a les associacions i persones voluntàries que col·laboren amb l'Ajuntament. En aquest cas no caldrà autorització com a colònia, però sí hauran de signar un compromís de tenir cura dels exemplars del programa CER. El fet d'acollir-se al programa CER duu implícit tenir cura dels individus de la colònia.
No podran acollir-se a aquest programa els moixos domesticats i amb propietari/a.
L' Ajuntament farà campanyes anuals de control de moixos ferals amb aplicant el mètode CER per poder així evitar la procreació dels animals i aconseguir una reducció important de la població felina al municipi, minimitzant així els seu impacte. Aquestes campanyes hauran d'estar incloses dins els pressupostos anuals de l'Ajuntament.
Article 3 Autorització dels gestors/es i dels col·laboradors/es
Els gestors actuaran com a responsables de la cura i manteniment de la colònia. Sempre que sigui possible es mantindrà cada colònia amb un mínim de dos gestors/es. Els gestors queden obligats pels continguts d'aquest reglament i pels de
la resta de normativa aplicable. Aquests seran els encarregats de l'alimentació i l'abeurament de la colònia. Per a la captura dels exemplars hi podrà haver més persones implicades, i seran considerades persones col·laboradores.
Els gestors o gestores rebran una armilla identificativa amb el logo de l' Ajuntament i la paraula VOLUNTARI gravada, juntament amb el carnet que hauran de dur visible en el moment d'alimentar i abeurar la colònia. Aquest s'haurà de renovar cada dos anys. En cas d'existir canvis, aquests es comunicaran a l'Ajuntament en el moment de la renovació. Sols s'haurà de fer una comunicació immediata en cas que la persona autoritzada es doni de baixa o que els canvis de contacte impedeixin que se la localitzi en cas de necessitat.
El personal col·laborador també tendrà un distintiu (carnet), que no s'haurà de renovar excepte que hi hagi un canvi en les dades de contacte o es doni de baixa.
En cas d'urgència o necessitat, el personal col·laborador podrà realitzar tasques dels gestors i gestores de manera esporàdica, sense que això comporti cap perjudici.
L'Ajuntament haurà d'organitzar cursos de formació per els gestors, col·laboradors i voluntaris, a carreg d'empreses o institucions especialistes en aquests temes.
Per poder ser gestors/gestores o col·laboradors/col·laboradores serà necessari ser major d'edat i estar empadronat o residir en el municipi de Bunyola.
L'Ajuntament tendrà el dret de revisar, sense previ avís, les colònies felines per veure el seu estat de manteniment i es reserva el dret de retirar l'autorització a aquelles persones, gestors/gestores o col·laboradors/col·laboradores, que estigui comprovat que incompleixin el Reglament de bona gestió de les colònies felines o que hi duguin a terme males pràctiques.
Article 4 Punts d'alimentació
Per a cada colònia autoritzada, l'Ajuntament i els gestors/es coordinaran un punt on poder dispensar el menjar i aigua, que haurà de ser controlat per les persones responsables del manteniment de les colònies.
En el cas de Palmanyola, el punt de menjar i aigua s'autoritzarà en coordinació de l'Ajuntament, l'ELM i el gestor responsable del manteniment de les colònies i els veïnats de la zona.
Queda totalment prohibit alimentar o abeurar els moixos fora d'aquests punts indicats. Altrament queda prohibit alimentar, de forma voluntària, altres animals en aquests punts.
En cas que els punts habilitats produeixin molèsties o no siguin apropiats, se'n podran habilitar d'altres, sempre amb el consentiment de l'Ajuntament. En cas de que per necessitat el punt hagi de trobar-se dins una propietat particular, aquesta haurà d'estar-hi d'acord. L'Ajuntament arribarà a un acord amb la persona propietària per establir les condicions d'accés per tal de poder mantenir el punt d'alimentació. En el cas de Palmanyola serà sempre consensuat entre l'Ajuntament i l'ELM.
Els gestors, col·laboradors i voluntaris hauran de mantenir neta i amb perfectes condicions de salubritat els punts d'alimentació i la zona colindant del mateix.
Article 5 Alimentació e Higiene
Per alimentar els exemplars de les colònies únicament es podrà dispensar menjar sec (pinso), queda prohibit posar menjar humit o restes domiciliàries. Únicament es podrà permetre l'ús de menjar humit en casos excepcionals sota criteri veterinari (per un temps limitat) i amb l'autorització prèvia de l'Ajuntament i consensuada amb el gestor responsable de la colònia i els veïnats de la zona. En cas de que els exemplars no s'hagin acabat el menjar humit, les sobres seran retirades per el gestor de la colònia, per tal d'evitar la presència d'insectes i rosegadors, i evitar les males olors.
La quantia de pinso i la freqüència de la dispensació aniran en funció del nombre d'exemplars presents a la colònia i de la seva condició (juvenils, senils, etc.). Aquestes hauran de ser controlades per cada persona responsable de la colònia, sempre evitant el sobrant i prenent les mesures necessàries per evitar molèsties.
Com a regla bàsica s'acostumarà als moixos a alimentar sempre a la mateixa hora, facilitant així la captura, l'observació i control de la colònia, sempre tenint en compta la disponibilitat dels voluntaris. En el cas que transcorreguda una hora des de que es col·loca el pinso als menjadors quedés menjar, aquest haurà de ser obligatòriament retirat a fi d'evitar la proliferació de diferents plagues.
L'aigua que es dipositi per a l'abeurament s'haurà de renovar amb una freqüència màxima de dos dies per evitar la proliferació de moscards i per qüestions higienicosanitàries.
Si fes falta en determinades zones concretes i prèvia comprovació de la seva necessitat, la colònia haurà de tenir un àrea per deposicions (areners). Aquestes àrees s'han de disposar a zones de fàcil accés per tal que puguin ser netejades cada dia i allunyats de zones de pas de persones per evitar molèsties per olors.
L'Ajuntament facilitarà sempre que sigui possible en funció de la disponibilitat pressupostària, les infraestructures necessàries, primant sempre per davant el cost de les castracions.
Article 6 Control dels exemplars
Els gestors/es de cada colònia hauran de col·laborar amb l'Ajuntament de Bunyola i l'ELM per mantenir-les esterilitzades i higienitzades en la mesura possible, sempre comptant amb el suport i l'actuació d'un facultatiu/iva indicat per l'Ajuntament.
Els exemplars que estiguin ferits de mort o manifestin patologies incurables i que els comportin un patiment hauran de ser eutanasiats sempre que el pronòstic clínic sigui irreversible, per evitar el seu sofriment.
Tots els membres de la colònia ja esterilitzats estaran marcats de forma visual i permanent per facilitar així la identificació de nous exemplars sense controlar. S'aprofitarà l'operació d'esterilització per aplicar un tractament per desparasitació i per l'administració d'antibiòtics d'ampli espectre als exemplars.
Si es detecten exemplars que pel seu caràcter més sociable poden conviure en un habitatge, es promourà l'estudi de la seva adopció.
En funció de les característiques d'una colònia, l'Ajuntament podrà requerir que els nous exemplars que es detectin a una colònia hagin de ser reubicats després de la seva captura i esterilització. Aquesta mesura només serà estudiada en darrera opció i prou motivada.
L'Ajuntament junt amb l'opinió dels gestors/es de les colònies, podrà proposar un nou destí per aquests exemplars. El nou destí sempre haurà d'estar consensuat amb els veïnats de la zona.
En el cas de Palmanyola, seran l'Ajuntament i l'ELM junt amb els responsables de les colònies urbanes, qui decideixin junts com s'ha d'actuar en aquest cas.
Article 7 Convivència de la colònia amb l'entorn
Les colònies s'han de mantenir netes i ordenades per tal d'evitar problemes de brutícia i proliferació de rosegadors i insectes. Els recipients disposats per a l'alimentació dels animals s'han de mantenir nets i ordenats dins l'espai de la colònia. De la mateixa manera, si es col·loca un jaç perquè hi descansin els moixos, s'haurà de mantenir net, en un lloc poc visible i si és possible arrecerat de les inclemències climàtiques.
Les colònies felines han de poder existir en harmonia amb la vida del municipi, per aquest motiu s'han d'evitar possibles molèsties, tant als veïnats com a les pròpies colònies felines i els seus cuidadors. En cas de detectar-se'n, s'hauran de cercar mesures per evitar-les. Les mesures i alternatives proposades s'hauran de consensuar amb totes les part implicades (Ajuntament, ELM, gestors/es, veïnats...).
En cas de persistència de les molèsties i de no donar amb la solució, s'hauran de prendre altres mesures, si és possible amb el consens de totes les parts involucrades.
L'Ajuntament farà campanyes de divulgació per informar a la ciutadania de l'existència i de la idiosincràsia de les colònies al municipi i la seva raó de ser per fomentar l'empatia i evitar la intolerància.
Article 8 Cartelleria
Les colònies felines s'hauran d'indicar mitjançant un cartell informatiu on estaran informats totes les dades de la colònia. El cartell informatiu haurà de seguir el model facilitat per l'Ajuntament. En cas d'estar dins una propietat particular i voler anunciar-la, ha de comptar amb el consentiment del propietari/propietària del solar, finca o terreny. Haurà de ser el propi gestor/a qui haurà de sol·licitar el permís a la propietat.
Article 9 Reubicació de les colònies
Se valorarà que les colònies felines es mantenguin en el mateix lloc on s'han congregat, i s'evitarà, sempre que sigui possible, la seva reubicació.
La reubicació només es contemplarà quan els exemplars estiguin molt pròxims a zones de risc, o hi hagi evidències comprovades de que aquesta ubicació causi molèsties. En altres casos en què se sol·liciti de forma motivada s'estudiarà la possibilitat, sempre amb l'autorització de l'Ajuntament, i serà consensuada per totes les parts implicades.
Pel cas de reubicacions de colònies a Palmanyola, dita sol·licitud de reubicació haurà de ser estudiada i tenir l'autorització de l'Ajuntament i l'ELM, i serà consensuada per totes les parts implicades.
En cas de que la reubicació sigui necessària, s'estudiaran totes les possibles actuacions per fer-ho de la millor manera i causar el menor risc per els moixos.
Entre les opcions a valorar per fer una reubicació estan les següents a tenir en compta:
1. Traslladar progressivament el punt de menjar des de la ubicació actual fins a la nova ubicació, procurant que estigui el més a prop possible.
2. Capturar i traslladar a tots els moixos de la colònia a una nova ubicació (amb gàbies o tancaments especials per fer la ubicació), en la qual no podrà existir ja una colònia per evitar els conflictes territorials, sempre que sigui possible.
En la mida del possible, l'Ajuntament proporcionarà el material necessari per poder fer la reubicació.
Queda prohibit reubicar o fer actuacions a cap colònia sense l'autorització de l'Ajuntament.
Article 10 Prohibicions
Les actuacions prohibides dins les colònies felines són:
Article 11 Compromisos dels gestors/es i col·laboradors/es
Els voluntaris i les voluntàries encarregats de gestionar les colònies es comprometen a:
1. Sol·licitar per escrit l'autorització de la colònia a l'Ajuntament.
2. Participar en els programes d'esterilització, en col·laboració amb l'Ajuntament i l'ELM, per mantenir els exemplars esterilitzats, en bones condicions de salut, marcats i alimentats.
3. Realitzar les intervencions quirúrgiques i les vacunacions a una clínica veterinària o en unitat mòbil amb personal veterinari.
4. Mantenir la informació actualitzada. Cada any es passarà la informació actualitzada de cada colònia en la qual ha de constar com a mínim el nombre d'exemplars (cal especificar el sexe i els exemplars que estan esterilitzats o no), les esterilitzacions realitzades en aquell termini, possibles problemàtiques sorgides i altres observacions. S'hauran d'adjuntar fotos de la colònia per comprovar el seu bon estat.
5. Renovar l'autorització com a gestor o gestora de la colònia cada dos anys.
6. Informar dels canvis soferts relatius a les dades de contacte dels i les responsables de la colònia.
7. Informar immediatament de possibles incidents greus ocorreguts.
8. Mantenir les colònies en bon estat, tant d'higiene com d'ordre.
9. Donar en adopció, sempre que sigui possible, aquells exemplars que pel seu caràcter més sociable puguin conviure en un habitatge.
10. Informar l'Ajuntament i a l'ELM de qualsevol proposta de canvi (punt d'alimentació, reubicació o altres), per ser consensuada.
11. Evitar els enfrontaments amb els veïnats i causar molèsties innecessàries als habitatges colindants de les colònies felines i si fos el cas posar-ho en coneixement de l'Ajuntament per trobar la millor solució amb totes les parts implicades.
Article 12 Deures i compromisos de l'Ajuntament i l'ELM
L'Ajuntament i l'ELM hauran de vetllar per l'harmonia entre totes les parts implicades. En cas d'existir queixes o conflictes amb els habitatges dels voltants, hauran de prendre part en les decisions finals. En tot cas, l'Ajuntament i l'ELM hauran d'estar informats de les actuacions que es van duent a terme en les colònies.
Tant l'Ajuntament com l'ELM, dins el seu àmbit competencial, tendran autoritat per visitar en qualsevol moment les colònies i, si és necessari, proposar modificacions en les mesures de gestió i control de les colònies felines.
L'ajuntament crearà una base de dades en què s'incloguin, com a mínim, les colònies autoritzades, les persones responsables i altres membres d'aquesta, el nombre d'exemplars en el moment de cada revisió i les possibles incidències ocorregudes. Aquesta informació sols serà tractada pel personal municipal.
L'Ajuntament comunicarà a l'ELM totes les resolucions que afectin a les colònies ubicades dins el seu àmbit competencial..
L'Ajuntament i l'ELM col·laboraran en les gestions de les colònies felines, bé sigui econòmicament com en altres aspectes necessaris pel seu manteniment. Proporcionaran els cartells informatius a les colònies autoritzades. A més, faran difusió de l'existència de les colònies felines com a part integrada en la vida del municipi i del seu funcionament amb campanyes de conscienciació a la ciutadania per una tinença responsable i d'informació sobre el programa CER i manteniment de les colònies.
Es facilitaran cursos de formació de gestió i control de les colònies felines per als voluntaris que ho necessitin.
L'Ajuntament i l'ELM recolzaran les feines de les persones voluntàries, i es comprometen a sol·licitar les ajudes que en matèria de gestió puguin afavorir a les colònies felines.
Article 13 Tipificació de les infraccions i sancions
Les infraccions d'aquest reglament queden emparades dins el règim sancionador de l'Ordenança Municipal.
Article 14 Termini de presentació de sol·licituds d'autorització
El temps màxim per sol·licitar l'autorització de les colònies ja existents i dels seus cuidadors i cuidadores serà de sis mesos a comptar des de l'entrada en vigor del present Reglament. Mentre l'Ajuntament comprova i tramita les autoritzacions pertinents, els gestors o gestores de les colònies hauran de seguir les obligacions ja vigents en el present document i podran seguir alimentant els exemplars de cada una d'elles.
Per les noves colònies que es detectin amb posterioritat a l'inici de les autoritzacions, s'haurà d'informar immediatament a l'Ajuntament e iniciar els tràmits per la seva autorització e inscripció al registre municipal.
Disposició transitòria Final.
Aquest Reglament entrarà en vigor el dia després de la seva publicació oficial.
Contra el present Acord es podrà interposar recurs contenciós-administratiu, davant la Sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Illes Balears, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà a la publicació del present anuncio, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.
(Signat electrònicament: 16 de juny de 2023
El batle-president en funcions Andreu Bujosa Bestard)