Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'AFERS SOCIALS I ESPORTS

Núm. 433093
Resolució de la consellera d’Afers Socials i Esports a proposta de la directora general de Serveis Socials per la qual es fa públic el llistat de potencials beneficiaris de l’ajut consistent en el Bo Social Tèrmic 2021 de reforç

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En data de la signatura electrònica, la directora general de Serveis Socials ha formulat la proposta de resolució següent:

Fets

1. El Reial Decret-llei 15/2018, de 5 d'octubre, de mesures urgents per a la transició energètica i la protecció dels consumidors, estableix els criteris de distribució de l'ajuda del bo social tèrmic entre els beneficiaris i el procediment per a la determinació i pagament de l'ajuda.

2. Com a conseqüència de la sentència del Tribunal Constitucional 134/2020, de 23 de setembre de 2020, les comunitats autònomes són les responsables de la gestió i pagament de l'ajut, prèvia transferència del crèdit pressupostari per part de l'Administració General de l'Estat.

3. En data 16 de desembre de 2022, la Secretaria d'Estat d'Energia va resoldre autoritzar la transferència a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de 1.618.983,99 euros en concepte d'increment del Bo Social Tèrmic per als beneficiaris del Bo Social Elèctric en data 31 de desembre de 2021.

4. A la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la competència per a la gestió i pagament d'aquest ajut correspon a la Direcció General de Serveis Socials de la Conselleria d'Afers Socials i Esports.

5. En data 2 de maig de 2023, la directora general de Serveis Socials va emetre informe justificatiu sobre la necessitat d'elaborar i aprovar la tramitació de la gestió i pagament dels ajuts destinats a pal·liar la pobresa energètica en concepte de bo social tèrmic de reforç a favor de les persones que en data 31 de desembre de 2021 eren beneficiàries del bo social d'electricitat d'acord amb el que preveu l'article 45 de la Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric.

6. En data 2 de maig de 2023, la consellera d'Afers Socials i Esports va ordenar l'inici del procediment de tramitació de la gestió i pagament dels ajuts destinats a pal·liar la pobresa energètica en concepte de bo social tèrmic de reforç a favor de les persones que en data 31 de desembre de 2021 eren beneficiàries del bo social d'electricitat d'acord amb el que preveu l'article 45 de la Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric. El pressupost total de la present tramitació és d'un import màxim de 1.618.983,99 euros amb càrrec a la partida pressupostària 17401.313E01.48000.00 FF 22108 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per l'any 2023.

7. En data 15 de maig de 2023 el Consell de Govern va autoritzar prèviament a la consellera d'Afers Socials i Esports l'exercici en matèria d'autorització i disposició de la despesa de 1.618.983,99 euros derivada de l'expedient de la gestió i pagament dels ajuts destinats a pal·liar la pobresa energètica en concepte de bo social tèrmic de reforç a favor de les persones que en data 31 de desembre de 2021 eren beneficiàries del bo social d'electricitat d'acord amb el que preveu l'article 45 de la Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric.

8. En data 2 de juny de 2023 la Intervenció general de la Comunitat Autònoma va informar favorablement la fiscalització prèvia limitada de l'expedient de la gestió i pagament dels ajuts destinats a pal·liar la pobresa energètica en concepte concepte de bo social tèrmic de reforç a favor de les persones que en data 31 de desembre de 2021 eren beneficiàries del bo social d'electricitat d'acord amb el que preveu l'article 45 de la Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric.

9. En data 12 de juny de 2023 la consellera d'Afers Socials i Esports va dictar una resolució per la qual s'aprovava l'expedient de tramitació de la gestió i pagament de l'ajut consistent en el Bo Social Tèrmic 2021 de reforç i s'autoritzava una despesa per un import màxim de 1.618.983,99 euros.

10. El Reial Decret-llei 15/2018, de 5 d'octubre, de mesures urgents per a la transició energètica i la protecció dels consumidors, determina que s'ha de garantir la possibilitat de renúncia a l'ajuda per part dels beneficiaris que així ho sol·licitin.

11. Als efectes de possibilitar la renúncia, s'annexa el llistat de persones potencialment beneficiaries de l'ajut autonòmic del bo social tèrmic. Per tal de complir amb el Reglament (UE) 2016/679, del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques respecte del tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i per el qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament General de Protecció de Dades) i la Llei Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals, es publiquen les dades personals consistents en nom, llinatges i DNI/NIE de la següent manera:

a. Dígits 4, 5, 6 i 7 del document d'identificació (NIE / DNI).

b. Inicials del nom i els dos llinatges.

c. Import de l'ajut.

Juntament a les dades personals dels potencials beneficiaris, es publica la quantitat que els correspon a cadascun d'ells, segons les variants consistents en la condició de consumidor vulnerable o vulnerable sever i el municipi al qual pertanyi.

IMPORTS PREVISTS DEL BO SOCIAL TÈRMIC 2021 DE REFORÇ SEGONS MUNICIPI I SITUACIÓ DE VULNERABILITAT

 

Municipis Zona Climàtica B (tots els municipis excepte Es Castell, Alaró i Esporles)

Municipis Zona Climàtica C (Es Castell, Alaró i Esporles)

Consumidor vulnerable

77,94 €

128,71 €

Consumidor vulnerable sever o en risc d'exclusió

124,71 €

205,94 €

12. La Comunitat Autònoma de les Illes Balears ha de comprovar la veracitat de dades bancàries. Els potencials beneficiaris hauran de presentar la corresponent declaració de veracitat de dades bancàries en el cas de que no l'hagin presentat prèviament per al cobrament del Bo Social Tèrmic 2020 i/o 2021 i també en els casos que, havent-la presentat, hi hagi modificacions en les dades bancàries.

13. Tant la declaració de veracitat de dades bancàries com la renúncia, s'han de presentar físicament a les oficines d'assistència en matèria de registre o bé telemàticament, a través del tràmit telemàtic del procediment disponible a la Seu Electrònica de la CAIB a https://www.caib.es/seucaib.

14. Als efectes de la regulació del govern en funcions que fa l'article 27.2 de la Llei 1/2019, de 31 de gener, del Govern de les Illes Balears, aquest expedient es tramita atès el seu caràcter de gestió ordinària dels assumptes públics i no condiciona l'actuació del govern entrant.

Fonaments jurídics

1. La comunitat autònoma de les Illes Balears té competència exclusiva en matèria d'acció i benestar social, protecció social de la família i protecció de menors, d'acord amb el que estableix l'article 30 de l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears.

2. La Llei 4/2009, d'11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears té per objecte regular i ordenar el sistema de serveis socials de les Illes Balears amb la finalitat de promoure i garantir el seu accés universal, i contribuir al benestar i a la cohesió social. Així mateix, pretén configurar un sistema de serveis socials que doni respostes a les necessitats de les persones, potenciant la seva autonomia i la seva qualitat de vida. El seu article 1 estableix que aquest sistema ha de donar resposta a les necessitats de les persones, potenciant la seva autonomia i qualitat de vida.

3. L'article 3 d'aquesta llei relaciona els principis que han de regir el sistema de serveis socials i, entre d'altres, inclou el de prevenir i atendre les situacions de vulnerabilitat de les persones i dels grups en situació d'exclusió social i el de detectar i atendre les situacions de manca de recursos bàsics i les necessitats socials tant de les persones com dels grups i la comunitat en general. Al respecte, l'article 6 preveu com a situació amb necessitat d'atenció prioritària la vulnerabilitat, l'exclusió i l'aïllament socials.

4. La Llei 4/2023, de 27 de febrer, de prestacions socials de caràcter econòmic de les Illes Balears.

5. El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears (BOIB núm. 21, de 15 de febrer de 2021), determina la composició del Govern i estableix l'estructura de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Dins aquesta estructura, sota la direcció del Govern, s'inclou la Conselleria d'Afers Socials i Esports, de la qual depèn la Direcció General de Serveis Socials.

6. L'article 45 de la Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric determina quins són els beneficiaris del bo social elèctric.

7. Els articles 5 a 11, ambdós inclosos, del Reial Decret-llei 15/2018, de 5 d'octubre, de mesures urgents per a la transició energètica i la protecció dels consumidors.

8. La Sentència del Tribunal Constitucional 134/2020, de 23 de setembre de 2020, que resolia sobre el recurs d'inconstitucionalitat 4178-2019 interposat per el Govern Basc contra els articles 9, 10 i 11 i la disposició addicional novena, la disposició final tercera i l'Annex I del Reial Decret-llei 15/2018, de 5 d'octubre, de mesures urgents per a la transició energètica i la protecció dels consumidors.

 

Proposta de resolució

Propòs a la consellera d'Afers Socials i Esports que dicti una resolució en els següents termes:

1. Publicar aquesta proposta de resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears juntament amb la llista de potencials beneficiaris del Bo Social Tèrmic 2021 de reforç.

2. Informar als potencials beneficiaris, que han de presentar el document de declaració de veracitat de dades bancàries només en cas que no l'hagin presentat prèviament per al cobrament del Bo Social Tèrmic 2020 i/o 2021 i també en els casos que, havent-la presentat, hi hagi modificacions en les dades bancàries.

3. Informar als potencials beneficiaris, que en el cas de que vulguin renunciar a l'ajut, que disposen d'un termini de deu dies hàbils comptadors des de l'endemà de la publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears per presentar el document de renúncia.

Per això, dict la següent

Resolució

Manifestar la conformitat amb la proposta de resolució i dictar-ne resolució en els mateixos termes.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Afers Socials i Esports en el termini d'un mes comptador des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà que s'hagi publicat, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, document signat electrònicament (30 de juny de 2023)

La consellera d'Afers Socials i Esports Fina Santiago Rodríguez

Palma, document signat electrònicament (29 de juny de 2023)

La directora general proposant Teresa Vallespir Acosta

Documents adjunts