Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE TRANSICIÓ ENERGÈTICA, SECTORS PRODUCTIUS I MEMÒRIA DEMOCRÀTICA
Núm. 431000
Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica per la qual es denega l’autorització administrativa prèvia del parc fotovoltaic Son Bonet, de 19,321 MWp, ubicat a l’aeroport de Son Bonet, terme municipal de Marratxí
Fets
1. El 15 de desembre de 2020 va tenir entrada a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic un escrit signat per Alonso Domínguez Herrera, en nom i representació de l'empresa AENA SME, en el qual sol·liciten la tramitació de l'autorització administrativa, la declaració de projecte d'interès estratègic industrial i l'avaluació d'impacte ambiental ordinària del projecte d'un parc fotovoltaic.
2. El 12 de gener de 2021 es va formular l'admissió a tràmit de la sol·licitud de projecte d'interès estratègic industrial i autorització administrativa prèvia.
3. El 12 de gener de 2021 es van realitzar les consultes a les administracions afectades pel projecte.
4. El 28 de gener de 2021 es va publicar al BOIB l'inici del procediment d'informació pública per un termini de 30 dies (BOIB núm. 12).
5. El 15 de febrer de 2021 l'Ajuntament de Marratxí va realitzar informe desfavorable del projecte per a la instal·lació del parc fotovoltaic Son Bonet.
6. El 25 de desembre de 2021 es va publicar l'Acord del Consell de Govern de 23 de desembre de 2021 pel qual es denega la sol·licitud de declaració com a projecte industrial d'interès estratègic (BOIB núm. 176).
7. El 2 de maig de 2022 es realitza informe jurídic de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, indicant, entre d'altres aspectes, que la sol·licitud del promotor de projecte industrial estratègic és una petició diferenciada de la sol·licitud d'autorització administrativa prèvia.
8. El 13 de maig de 2022 aquesta Direcció General sol·licita a la CMAIB l'inici d'avaluació d'impacte ambiental ordinària.
9. El 6 de juny de 2022 es notifica al promotor el requeriment d'esmena de documentació per tal d'iniciar el procediment d'avaluació d'impacte ambiental.
10. El 6 d'octubre de 2022 el promotor presenta a aquesta Direcció General esmena de deficiències al requeriment de la CMAIB.
11. El 23 de gener de 2023 la CMAIB notifica al promotor segon informe d'esmena de deficiències.
12. El 31 de gener de 2023 el promotor presenta a aquesta Direcció General resposta al segon informe d'esmena de deficiències i sol·licita a la CMAIB que dugui a terme la resolució d'Avaluació d'Impacte Ambiental abans del 9 de febrer de 2023.
13. El 30 de maig de 2023 REE va registrar un escrit (amb referència DDS.DAR.23_2247), dirigit a aquesta Direcció General, informant de la caducitat automàtica dels permisos d'accés i connexió del parc fotovoltaic de l'assumpte.
14. Els tècnics del Servei d'Energies Renovables i Eficiència Energètica han examinat la documentació aportada i han emès un informe desfavorable en què es conclou el següent:
Per tot l'anterior, i sense entrar a valorar tècnicament el projecte, s'informa desfavorablement l'autorització administrativa i es proposa dictar una resolució en els següents termes:
1. Denegar el projecte d'autorització administrativa del parc fotovoltaic Son Bonet, promogut per AENA SME SA per la caducitat dels permisos d'accés i connexió.
2. Notificar aquesta Resolució als interessats, a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, als Ajuntaments de Marratxí i Palma i publicar-la en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Fonaments de dret
1. La Llei 14/2019, de 29 de març, de projectes industrials estratègics de les Illes Balears.
2. El Reial decret 1183/2020, de 29 de desembre, d'accés i connexió a les xarxes de transport i distribució d'energia elèctrica.
3. La Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries per a l'impuls de l'activitat econòmica i la simplificació administrativa en l'àmbit de les administracions públiques de les Illes Balears per pal·liar els efectes de la crisi ocasionada per la COVID-19.
4. El Reial decret llei 23/2020, de 23 de juny, pel qual s'aproven mesures en matèria d'energia i en altres àmbits per a la reactivació econòmica.
5. La Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.
6. La Llei 13/2012, de 20 de novembre, de mesures urgents per a l'activació econòmica en matèria d'indústria i energia, noves tecnologies, residus, aigües, altres activitats i mesures tributàries, per a les instal·lacions elèctriques descrites.
7. El Reial decret 413/2014, de 6 de juny, pel qual es regula l'activitat de producció d'energia elèctrica a partir de fonts d'energia renovables, cogeneració i residus.
8. El Decret 96/2005, de 23 de setembre, d'aprovació definitiva de la revisió del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears, modificat pel Decret 33/2015.
9. La Llei 12/2014, de 16 de desembre, agrària de les Illes Balears.
10. La Llei 24/2013, de 26 de desembre, del sector elèctric.
11. El Reial decret 1955/2000, d'1 de desembre, pel qual es regulen les activitats de transport, distribució, comercialització, subministrament i procediments d'autorització d'instal·lacions d'energia elèctrica.
12. La Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
13. El Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.
14. El Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
15. La Resolució del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica de 2 de març de 2021 de delegació de competències i de suplència dels òrgans directius de la Conselleria.
Consideracions jurídiques:
L'article 1.1 del Reial decret llei 23/2020, de 23 de juny, pel qual s'aproven mesures en matèria d'energia i en altres àmbits per a la reactivació econòmica estableix:
1. Els titulars dels permisos d'accés per a instal·lacions de generació d'energia elèctrica que haguessin obtingut aquests permisos en data posterior al 27 de desembre de 2013, i abans de l'entrada en vigor d'aquest Reial decret llei, hauran d'acreditar el compliment de les següents fites administratives en uns terminis no superiors als estipulats a continuació:
(...)
b) Si el permís d'accés es va obtenir amb posterioritat al 31 de desembre de 2017 i abans de l'entrada en vigor d'aquest Reial decret llei:
1r Sol·licitud presentada i admesa de l'autorització administrativa prèvia: 6 mesos.
2n Obtenció de la declaració d'impacte ambiental favorable: 31 mesos.
3r Obtenció de l'autorització administrativa prèvia: 34 mesos.
4t Obtenció de l'autorització administrativa de construcció: 37 mesos.
5è Obtenció de l'autorització administrativa d'explotació definitiva: 5 anys.
Tots els terminis assenyalats en els apartats a) i b) seran computats des del 25 de juny de 2020.
Aquells titulars de permisos d'accés per a instal·lacions de generació d'energia elèctrica que siguin atorgats des de l'entrada en vigor d'aquest Reial decret llei hauran de complir les fites administratives previstes en l'apartat b), computant-se els terminis des de la data d'obtenció dels permisos d'accés.
L'apartat 2 de l'article 1 del Reial decret llei esmentat disposa:
2. La no acreditació davant el gestor de la xarxa del compliment d'aquestes fites administratives dins del termini i en la forma escaient suposarà la caducitat automàtica dels permisos d'accés i, en el seu cas, d'accés i connexió concedits i l'execució immediata per l'òrgan competent per a l'emissió de les autoritzacions administratives de les garanties econòmiques presentades per a la tramitació de la sol·licitud d'accés a les xarxes de transport i distribució [...].
L'escrit de Red Eléctrica de España amb referència DDS.DAR.23_2247, signat el 29 de maig de 2023, dirigit a AENA SME, SA com a promotor de la instal·lació parc fotovoltaic Son Bonet, ubicat a l'aeroport de Son Bonet, amb permís d'accés a la xarxa de transport atorgat amb data 9 de juliol de 2020 conclou:
Tras la evaluación definitiva de la documentación, en aplicación de lo establecido en el artículo 1 del Real Decreto-ley 23/2020, de 23 de junio, por el que se aprueban medidas en materia de energía y en otros ámbitos para la reactivación económica, les informamos de que, al no haber acreditado ante el gestor de la red de transporte el cumplimiento del hito de la obtención de la declaración de impacto ambiental favorable en tiempo y forma en 31 meses desde la fecha de obtención del permiso de acceso y suponer este hecho la caducidad automática de los permisos de acceso y conexión, se ha producido dicha caducidad automática de los permisos de acceso y conexión de la instalación indicada en la Tabla 1.
D'altra banda, l'article 36.2 del Reial decret 413/2014, de 6 de juny, pel qual es regula l'activitat de producció d'energia elèctrica a partir de fonts d'energia renovables, cogeneració i residus, preveu que per a la obtenció de l'autorització administrativa serà necessària l'obtenció dels permisos d'accés i connexió a les xarxes de transport o distribució.
En conseqüència, el fet d'haver-se produït la caducitat automàtica dels permisos d'accés i connexió de la instal·lació impedeix que es pugui atorgar l'autorització administrativa sol·licitada.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Denegar l'autorització administrativa del parc fotovoltaic Son Bonet, promogut per AENA SME, SA per haver-se produït la caducitat dels permisos d'accés i connexió:
Expedient: RE010/20
Promotor: AENA SME, SA, amb NIF A86212420.
Situació: Aeroport de Son Bonet, Marratxí.
2. Notificar aquesta Resolució als interessats, a la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, als ajuntaments de Marratxí i Palma i publicar-la en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà d'haver rebut la notificació de la Resolució, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, en la data de la signatura electrònica (30 de juny de 2023)
El director general d'Energia i Canvi Climàtic José Guillermo Malagrava Rigo Per delegació del conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica (BOIB núm. 31, de 4/3/2021)