Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI
Núm. 420945
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la Nova delimitació i ordenació de sengles sistemes generals d’infraestructures i equipaments per implantació de recollida municipal de residus (punts verda) (TM de Pollença).(Exp. 132e/2022)
Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 23 de maig de 2023, i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),
RESOLC FORMULAR:
L'informe ambiental estratègic sobre la Nova delimitació i ordenació de sengles sistemes generals d'infraestructures i equipaments per implantació de recollida municipal de residus (punts verda) (TM de Pollença) , en els termes següents:
1.Determinació de la subjecció a avaluació ambiental i tramitació
L'Ajuntament de Pollença ha presentat sol·licitud d'avaluació ambiental estratègica (AAE) simplificada de modificació puntual del seu Pla General d'Ordenació Urbana per a la previsió de dos sistemes generals d'infraestructures de recollida i tractament de residus, aportant memòria justificativa, document ambiental estratègic (DAE), i l'estudi d'incidència paisatgística, atès que es tracta d'una modificació menor d'un pla sotmès a avaluació ambiental (planejament vigent de Pollença) que afecta una zona concreta de reduïda extensió en l'àmbit municipal.
Aquesta modificació està emparada per la Llei 12/2017, de 29 de desembre d'Urbanisme de les Illes Balears (LUIB) i en el Reglament general d'ordenació i ús del sòl per a l'illa de Mallorca (RLOUSM), en el seu article 170 i 171 de revisió o modificació d'alteració del contingut d'un planejament urbanístic, que defineix la modificació del planejament general, qualsevol “alteración mediante la introducción de cualquier tipo de cambio en sus determinaciones, incluidos los cambios en la clasificación del suelo y los sistemas generales,siempre que no comprometan su revisión en los términos que establece el anterior artículo 170.”, Aquesta proposta s'ha de considerar una modificació del planejament urbanístic vigent, ja que preveu un canvi aïllat de qualificació a sòl rústic, delimitant un sistema general a sòl rústic per a punt verd. Es tracta, per tant, d'un canvi o modificació puntual que, en cap cas, suposa una alteració del model territorial ni modificació substancial del PGOU de Pollença.
Segons l'art. 12, apartat 4, lletra a, del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears: «seran objecte d'avaluació ambiental estratègica simplificada les modificacions esmentades en l'apartat 2 d'aquest article, quan siguin de caràcter menor, en els termes que es defineixen en l'article 5 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental».
Per tant, la modificació del planejament referida s'ha de tramitar com a una AAE Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol I d'avaluació ambiental estratègica de plans i programes, del Títol II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.
Analitzat el contingut del DAE que figura a l'article 29 de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental, s'entén que la documentació aportada per l'òrgan substantiu és correcta.
2.Descripció i ubicació de l'actuació
La normativa urbanística vigent a Pollença és el Pla General d'Ordenació Urbana (en endavant PGOU) de Pollença, aprovat el 29.11.1991, no preveu els sistemes generals d'infraestructures i equipaments de recollida municipal de residus (deixalleria o Punt verd) (en endavant SSGG). El present informe es sobre dues localitzacions per a dos punts municipals de recollida selectiva: el primer annex al nucli de població Pollença i el segon annex al nucli de població del Port de Pollença.
Al nucli de població de Pollença la SSGG SG-IS-01 es localitzaria al polígon 4 parcel·la 267 Ca n'Escarrintxo, sòl classificat com sòl rústic general d'àrea de transició al PTIMa i qualificació àrea de transició harmonització ATH-ARE al PGOU de Pollença. Amb una superfície de 10.024 m2 inclouria les parcel·les amb referencies cadastrals 007042A00400267 (7.298 m2), 07042A00400268 (8.077 m2), 07042A00400269 (700 m2) i 07042A00400270 (906 m2), 07042A00400271 (1.712 m2), limitada pel vial «Camí de la Font» que comunica amb la carretera Ma-10 (carretera Andratx-Pollença) i amb la carretera MA-2200 (Palma-Pollença-Port de Pollença), dues vies principals de connexió del nucli urbà.
Al nucli de població del Port de Pollença, la SSGG SG-IS-02 es localitzaria al polígon 2 carrer de les Orquídies 3 i 5, sòl classificat com a urbanitzable al PTIMa i qualificació industrial al PGOU de Pollença. Inclouria les parcel·les amb referències cadastrals 6676511EE0167N (4.982 m²) i 6676510EE0167N (2.323 m2), amb uns superfície de 7.305 m2 i limitades pels vials «Camí Boquer» i carretera MA-2200 (Palma-Pollença-Port de Pollença).
3.Avaluació d'efectes previsibles
El DAES fa una primera identificació i valoració dels impactes rellevants durant l'execució i el funcionament de la futura deixalleria, ja que la modificació puntual de les normes subsidiàries no produeix en si mateixa un impacte ambiental, però sí l'execució del futur projecte de deixalleria.
Les descripcions i anàlisi al DAES de les afeccions inclou: Increment de la pols i de partícules en suspensió durant l'execució de les obres de la infraestructura, Increment de la contaminació acústica a conseqüència de les activitats de funcionament dels punts verds o durant l'execució d'obres, Alteració de la morfologia i artificialització dels terrenys, Afecció del drenatge superficial, Possibilitat de contaminació de sòls i hidrologia subterrània, en el cas que no es prenguessin les mesures adequades, Eliminació de la capa de vegetació, Increment del consum de recursos naturals (aigua i energia) i de la producció de residus respecte de l'estat actual dels terrenys, Efectes sobre el paisatge i Increment del trànsit rodat.
Les parcel·les seleccionades no disposen de coberta vegetal, amb certa compactació, properes a carreters que ja acullen un trànsit notable.
Si bé alguns efectes o impactes són permanents, s'han de considerar en compensació a la necessitat de la recollida selectiva i tractament separat dels residus. Així mateix, per cada un dels impactes el DAES contempla mesures de reducció i compensació.
4.Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades
-En data 07 d'octubre de 2022, la CMAIB remet sol·licitud de consulta a les següents administracions i interessats previsiblement afectats:
-Associació sense ànim de lucre Amics de la Terra (RS GOIBS329153/2022).
-Associació sense ànim de lucre GOB (RS GOIBS329184/2022).
-Associació sense ànim de lucre Terra ferida (RS GOIBS329276/2022).
-Direcció Insular d'Infraestructures del Departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca (RS GOIBS329223/2022).
-Direcció Insular de Territori i Paisatge del Departament de Territori del Consell de Mallorca (RS GOIBS329282/2022).
-Direcció Insular de d'Urbanisme del Departament de Territori del Consell de Mallorca (RS GOIBS329282/2022).
-Servei d'Agricultura, Pesca i Alimentació de la Direcció general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació (VALIB 137138).
-Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció general d'Energia i Canvi Climàtic de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica (VALIB 137183).
-Direcció general d'Emergències i Interior de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat (VALIB 137193).
-Direcció General de Salut Pública i Participació de la Conselleria de Salut i Consum (VALIB 137217).
-Servei de d'Estudis, Servei de Gestió del Domini Públic Hidràulic, i Servei de Planificació i Servei d'Aigües Subterrànies de la Direcció General de Recursos Hídrics de la Conselleria de Medi Ambient i Territori (en endavant CMAT) (VALIB 137246).
-Servei de Residus i Sòls del Departament d'Educació Ambiental, Qualitat Ambiental i Residus de la CMAT (VALIB 137249).
-Servei d'Ordenació del Territori i Urbanisme de la Direcció general de Territori i Paisatge de la CMAT (VALIB 137259).
-Servei de Protecció d'Espècies del Departament de Medi Natural de la Gestió Direcció general d'Espais Naturals i Biodiversitat de la CMAT (VALIB 137269).
A continuació es resumeix el contingut dels informes rebuts per la CMAIB:
Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat
-El Departament d'Emergències de la Direcció general d'Emergències i Interior, el 13 d'octubre de 2022, va informar:
«Consideracions tècniques:
(...) 2.El Pla Especial per fer Front al Risc d'Inundacions (INUNBAL) i els mapes de perillositat i risc d'inundació del a direcció genera de recursos hídrics defineixen una zona inundable a l'ARPSI de Pollença, per al període de retorn de 500 any, amb un calat de fins els 50 cm aproximadament a l'àmbit del punt verd de Pollença
(...). «Una vegada examinada la documentació, es considera que l'ordenació de sensibles sistemes generals d'infraestructures i equipaments per implantació de recollida municipal de residus (punts verds) al TM de Pollença, ha d'incorporar el risc d'inundació a la parcel·la del nucli de Pollença i, en cas necessari, introduir les mesures que minimitzin el risc de contaminació i d'arrossegament d'elements en cas d'inundació.»
Conselleria de Salut i Consum
-El Servei de Salut Ambiental de la Direcció general de Salut Pública i Participació, el 05 de juny de 2023, va informar:
S'informa favorablement condicionat al compliment de les condicions establertes al document de referencia i a la normativa ambiental vigent.
Atesa la proximitat d'habitatges a la parcel·la destinada a punt verd a Port de Pollença s'haurà de complir estrictament la normativa referent a emissions atmosfèriques (renous, gasos, partícules, etc.).
Aquest informe és únicament valid a efectes de salut ambiental i no eximeix de l'obligat compliment de tata la resta de la normativa que sigui aplicable al projecte»
Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica
-El Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera de la Direcció general d'Energia i Canvi Climàtic, el 18 d'octubre, va informar (148/22 CA):
«Consideracions tècniques
(...) Segons el Reial Decret 100/2011, de 28 de enero, por el que se actualiza el catálogo de actividades potencialmente contaminadoras de la atmósfera y se establecen las disposiciones básicas para su aplicación (BOE núm. 25 del 29/01/2011), l'activitat de la deixalleria podria ser considerada Activitat Potencialment Contaminant de l'Atmosfera:
-Emmagatzematge o operacions de manipulació com ara barrejat, separació, classificació, transport o reducció de grandària de residus no metàl·lics o de residus metàl·lics pulverulents, amb capacitat de manipulació d'aquests materials >= 500 t/dia, o >= 10 t/dia en el cas de residus perillosos _ GRUP B CODI 09 10 09 50.
-Activitat equivalent a l'anterior, amb capacitat de manipulació d'aquests materials >= 100 tu dia i< 500 t/dia; o >= 1 tu dia i< 1 O tu dia de residus perillosos en el cas de residus perillosos _ GRUP C CODI 09 10 09 51
-Activitat equivalent a l'anterior, amb capacitat de manipulació d'aquests materials < 100 tu dia _ GRUP -CODI 09 10 09 52
Les activitats pertanyents al grup B passaran a considerar-se com a grup A, les pertanyents a grup C passaran a considerar-se grup B i les activitats sense grup passaran a considerar-se grup C a criteri de l'òrgan competent de la comunitat autònoma, en el cas en què s'utilitzin substàncies perilloses o l'activitat es desenvolupi a menys de 500 m d'algun dels següents espais:
-nuclis de població,
-espais naturals protegits d'acord amb l'article 27 de la Llei 4212007, de 13 de desembre, del Patrimoni Natural i de la Biodiversitat, incloses les seves zones perifèriques de protecció,
-espais pertanyents a la Xarxa Natura 2000.
-àrees protegides per instruments internacionals.
2.S'ha de tenir en compte també la Llei 10/2019, 22 de febrer, de Canvi Climàtic i reducció d'emissions de gasos d'efecte hivernacle, com en la millora de l'eficiència energètica, com en la penetració d'energies renovables.
Entre d'altres aspectes de la Llei s'ha de tenir en compte que l'article 23 d'avaluació ambiental estableix que: en els procediments d'avaluació ambiental dels plans, programes i projectes que hi estan subjectes, s'han de tenir en compte els objectius d'aquesta Llei i els del Pla de Transició Energètica i Canvi Climàtic.
Conclusions
Un cop avaluada la informació s'emeten les següents conclusions:
1.El titular de la instal·lació ha de sol·licitar a la Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic la seva inscripció com activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (APCA) del grup C. o l'autorització administrativa com APCA del grup B, segons l'epígraf que li sigui d'aplicació. El titular haurà d'incloure una memòria sobre contaminació atmosfèrica on identifiqui tots els focus d'emissions, així com les mesures correctores i preventives a aplicar per minimitzar les emissions a l'atmosfera. S'ha d'utilitzar la maquinaria energèticament més eficient i amb emissions específiques de contaminants mínimes.
2.La resolució d'inscripció APCA o, en el seu cas, d'autorització, fixarà la periodicitat de les comprovacions a realitzar per part d'un Organisme de control autoritzat pera l'atmosfera (OCA), tant les corresponents al manteniment i eficàcia de les mesures correctores i preventives implantades per disminuir les emissions de partícules, com de les mesures de gasos i partícules deis possibles equips de combustió existents, si s'escau.
3.Es consideren adequades les mesures preventives descrites al document ambiental i exposades al punt 6 respecte a l'estalvi energètic.
4.Per altra part, es considera adequada la instal·lació d'energies renovables descrites a l'estudi ambiental presentat ja que s'ajusta als objectius de la objectius de la Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica. en la qual es descriu que les noves edificacions que es construeixin han de ser instal·lacions de consum energètic quasi nul i que s'ha d'implantar progressivament el consum d'energia renovable.»
Conselleria de Medi Ambient i Territori
-El Servei de Protecció d'Espècies de la Direcció general d'Espais Naturals i Biodiversitat, el 19 d'octubre de 2022, va informar:
«Consideracions tècniques
(...) Segons la informació disponible al servei de protecció d'espècies, a la zona on s'ubica la parcel·la de Pollença hi ha constància de la presencia de les següents especies protegides:
•Ratapinyada de vares ciares, Pipistrellus kuhlii; Falzia, Apus apus; Puput, Upupa epops; Banyarriquer, Cerambyx cerdo mirbeckii; Allognathus grateloupi; Xerocrassa claudinae;
•No hi ha constància de la presencia de nius de rapinyaires.
A la zona de la parcel·la del Port hi ha constància de la presencia de Murta, Myrtus communis. No hi ha constància de la presencia de nius de rapinyaires.
Segons el criteri del Servei de Protecció d'Espècies, no es previsible que el desenvolupament del pla pugui suposar un efecte destacable sobre les especies de la zona, sempre que es portin a terme les mesures previstes i el seguiment ambiental.
Conclusió
Per tot això, inform FAVORABLEMENT sobre la nova delimitació de sengles sistemes generals d'infraestructures i equipaments per implantació de recollida municipal de residus (punts verds), T.M. Pollença»
-El Servei d'Estudis Territorials de la Direcció general de Territori i Paisatge de la Conselleria de Medi Ambient i Territori, el 21 d'octubre de 2022, va informar:
«Examinat el contingut del projecte, aquest no afecta aspectes algun de l'ordenació urbanística o territorial, sobre el, que en funció de les competències que ostenta, hagi de pronunciar-se aquesta Direcció General.»
-El Servei de Residus i Sòls Contaminats de la Direcció general de Residus i Educació Ambiental, l'10 de novembre, va informar:
«Consideracions tecnifiques
Respecte allò esmentat en el text de la Introducció de la Memòria justificativa (páq, 1) en relació a que el municipi de Pollença no disposa d'instal·lacions apropiades de punt verd (deixalleria), s'ha de dir que a dia d'avui el municipi compta amb una deixalleria autoritzada en data 25 de gener de 2022 pel director general de Residus i Educació -Ambiental, ubicada al carrer Picapedrer 39A del polígon industrial de Pollença, que compleix amb els requeriments establerts en la normativa de matèria de residus.
Aquesta deixalleria que s'accedeix per la carretera Ma-10 es troba junt al principal nucli urbà del terme municipal, a uns 1.300 m lineals segons l'IDEIB.
No obstant, a la Memòria se fa referencia a aquesta instal·lació, concretament a l'apartat "1.3.1 Datos generales. Sistema de recogida i la Il·lustració 4 comparativa fracciones de residuos años 2018 y 2019" (paq. 4), en un estudi comparatiu de la fracció rebuig, recollida selectiva i a la «deixalleria», per a justificar la implementació dels dos nous punts verds proposats.
En relació al primer punt verd a la zona de Can Escarritxo, i concretament a la Il·lustració 10 de la "Memòria de Parcelas propuestas para nuevo punto verde en Pollença" (paq, 12) se mostra el que sembla la delimitació (en blau) dels terrenys destinats a la instal·lació de gestió de residus amb una superfície aproximada segons l'IDEIB de 1.160 m2. Per altra banda, al document ambiental estratègic la delimitació deis terrenys pera la deixalleria (traçat en blau) en l'Annex 1 (pag. 83) correspon a una superfície d'uns 10.000 m2 segons l'IDEIB, que coincideix amb el valor establert a la fitxa proposada. Aclarir-ho.»
A l'apartat "2.1 Una modificació necessària, oportuna i convenient del document" (paq. 6) de la Memòria s'indica que tal com preveu l'article 13 del PDSGRUM (2000), cada municipi ha de garantir com a mínim l'existència d'un punt verd en el seu terme municipal. Aquesta normativa està actualment derogada a favor del PDSRNPMa de l'any 2019, i concretament a l'article 21 Article 21, Xarxa de deixalleries municipals, que estableix que tots els municipis han de garantir el servei de deixalleria als seus ciutadans, ja sigui de forma independent o mancomunada, per a la recepció de determinats residus d'origen domiciliari que no poden ser objecte de recollida municipal [...].
De la mateixa manera a l'apartat "8. Descripción de las instalaciones" (paq. 27) es fa referencia a l'Annex I del PDSGRUM (derogat), dels requisits mínims per als punts verds li serà d'aplicació l'article 31.3 de la Llei 8/2019, de 19 de febrer de residus i sols contaminats de les Illes Balears, que estableix que les deixalleries han de complir les prescripcions tècniques que siguin aprovades pel Govern de les Illes Balears i comptar amb les autoritzacions previstes per la normativa sectorial en matèria de residus. En aquest sentit, el Servei de Residus i Sols Contaminats compta amb la Guia tècnica per a la implantació i gestió de deixalleries (2017) de la Conselleria de Medi Ambient, Pesca i Agricultura (http://residus.caib.es, apartat de Gestors de Residus).
A l'apartat "7.17 Condiciones para la implantación de la Memória" (pag. 26) s'indica "Se. tendran que recoger y canalitzar los lixiviados recogidos en las diferentes zones y tratarlas conforme a la normativa antes de su vertido a la red municipal". S'ha de dir que no tots els lixiviats recollits, com són els procedents deis residus perillosos emmagatzemats, poden ser abocats, inclòs previ tractament, a la xarxa municipal (pluvials o clavegueram). En aquest cas hauran de ser entregats directament a un gestor autoritzat.
No s'aporta l'Annex III. Estudio d'impacte paisatgístic (pag.43) de la Memòria, tal com s'exigeix l'article 6 de la Llei 2/2020
L'alternativa 1 del document ambiental estratègic (pag. 13) no té sentit ja que se disposa d'una deixalleria recentment autoritzada.
Es conclou que es considera positiva la proposta de modificació l'ordenació territorial per a la instal·lació de dues deixalleries municipals, una al nucli urbà i altra al port de Pollença, per a una millor gestió dels residus generats, mitjançant el procediment urbanístic extraordinari pera l'ordenació de SSGG d'infraestructures i equipaments pera la implantació d'activitats de recollida municipal de residus (pares verds) establert a l'article 6 de la Llei 2/2020, de 15 d'octubre, de mesures urgents i extraordinàries d'impuls de l'activitat econòmica.
S'haurà de tenir en compte les observacions indicades en el present informe tècnic, i especialment, a, efectes de documentació el fet que el municipi de Pollença ja disposa d'una deixalleria autoritzada en data 25 de gener de 2022 perla Direcció General de Residus i Educació Ambiental. Manca incorporar l'estudi d'impacte paisatgístic previst en el punt 4 de l'article 6 de la Llei 2/2020.»
-El Servei d'Estudis i Planificació de la Direcció general de Recursos Hídrics, el 24 de gener , va informar:
«Conclusions
1.El futur projecte de les deixalleries haurà de preveure que el seu sòl estigui totalment impermeabilitzat i amb un sistema de recollida de lixiviats que permeti assegurar que en cap cas les aigües pluvials puguin arrossegar part dels lixiviats forma de l'àmbit. Durant l'execució de les obres de les deixalleries s'han d'adoptar les màximes precaucions per evitar l'abocament de substancies contaminants, incloses les derivades del manteniment de les maquinàries.
2.S'ha de donar compliment a les condicions pera la implantació establertes al document ambiental.
3.El reg de les zones enjardinades es dura a terme mitjançant la utilització d'aigües pluvials i aigües regenerades, excepte per raons de salut pública acreditades degudament.
4.Queda prohibit la injecció de residus i substancies contaminants al subsòl i l'emmagatzemament i tractament de productes radioactius»
Consell insular
-El Servei d'Explotació i Conservació del Departament de Territori del Consell de Mallorca, el 28 d'octubre de 2022, va informar:
«Una vegada examinada la documentació s'emet el següent informe:
1.Vista la Nota de Servei 01 /2022 "Sobre els informes que ha d'emetre la Direcció Insular d'infraestructures per a qualsevol obra i activitat a carreteres afectades en zones de reserva a sol rústic del Pla Director Sectorial de Carreteres" es comprova que les franges de reserva no es veuen afectades per aquesta sol·licitud.
2.La qualificació del sòl dels terrenys afectats correspon a sol rústic amb afecció parcial a l'àrea de protecció territorial de carreteres.
L'article 31.1 de la Llei 5/1990 de Carreteres de la CAIB defineix coma zona de protecció per a les carreteres de dos (2) carrils de la xarxes primaria i secundària la compresa entre dues línies longitudinals paral·leles a les arestes d'explanació i a una distancia d'aquestes de divuit (18) metres.
3.Ateses les característiques particulars del transit que generarà la instal·lació s'hauran de garantir uns radis de gir i reserva d'espai en front del tancament de !'entrada suficients per tal de minimitzar les afeccions al transit de la carretera.
4.D'acord amb l'article 33.3 de la Llei 5/1990:
Els tancaments perimetrals i zona d'aparcament, si fas el cas, se situaran fora de la zona de domini públic i a una distancia superior als tres (3) metres de l'aresta exterior de l'explanació.
L'alçada màxima total del tancament no serà superior a la meitat de la distancia a l'aresta d'explanació.
Barreres vegetals i cavallons de terra, si fas el cas, es situaran darrere del tancament.
Els nous edificis necessaris a la instal·lació se situaran fora de la zona de protecció. Totes les instal·lacions annexes hauran d'estar més enllà de la zona de protecció.
5.D'acord amb les instruccions del coordinador en cap de la Direcció Insular d'infraestructures sobre la interpretació de l'article 33.3 e de la Llei 5/1990 relativa a conduccions soterrades:
Les canalitzacions soterrades d'interès públic, si fos el cas, se situaran fora de la zona de domini públic i a una distancia superior als tres (3) metres de l'aresta exterior de l'explanació.
Les canalitzacions soterrades d'interès privat, si fos el cas, se situaran fora de la zona de domini públic i a una distancia superior als vuit (8) metres de l'aresta exterior de l'explanació.
6.Prèviament a l'inici de les obres hauran de recaptar la pertinent autorització d'aquesta Direcció Insular.»
5.Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, de 9 de desembre d'avaluació ambiental
Una vegada analitzats els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, no es preveu que aquesta modificació de caràcter menor del planejament municipal de Pollença tengui efectes significatius sobre el medi ambient, ja que afecta un àmbit de reduïda extensió de caràcter municipal, amb l'objecte d'adaptar-se a la normativa vigent en matèria de residus.
En tot cas, es consideren correctes les mesures ambientals incorporades al DAE per a minimitzar aquests impactes, així com el seu seguiment ambiental. No obstant això, s'haurà de tenir en compte les mesures proposades per les administracions consultades.
Conclusions de l'informe ambiental estratègic
Primer. No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària la delimitació i ordenació de sistemes generals d'infraestructures i equipaments per implantació de recollida municipal de residus (punts verds) denominat SGG SG-IS-02 al polígon 2 carrer de les Orquídies 3 i 5 ubicat al nucli del Port de Pollença, supeditat al compliment de les mesures ambientals previstes al document ambiental estratègic, signat per la biòloga Aina Sánchez Gayoso i el geògraf Miquel Llompart Cànaves, en març de 2022, i els següents condicionants:
En el futur projecte d'execució de la deixalleria:
-S'hauran de respectar les mesures ambientals contemplades al document ambiental estratègic, en especial les mesures destinades a evitar la contaminació del sòl i dels aqüífers (impermeabilització, recollida i tractament dels lixiviats, recollida i tractament de les aigües superficials, etc) les mesures per minvar l'impacte paisatgístic (pantalles vegetals perimètriques, limit d'altura de les edificacions, tècniques constructives tradicionals, etc), i de producció d'energia renovable per a la reducció de les necessitats energètiques i les emissions de gasos d'efecte hivernacle.
-Els articles 32 i 42 de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de Canvi Climàtic i Transició Energètica, especifica que les noves edificacions que es construeixen han de ser instal·lacions de consum energètic quasi nul i que s'han d'implantar progressivament el consum d'energia renovable. Així, al futur projecte de deixalleria s'haurà d'incloure un sistema de producció d'energia renovable per panells fotovoltaics per a la reducció de les necessitats energètiques i les emissions de gasos d'efecte hivernacle i l'estimació de consum energètic haurà de ser el més proper a nul possible.
-S'inclouran estimacions de la mobilitat generada en funció de la tipologia i volum d'usuaris, espai i volum de les àrees de recepció, així com de la contaminació acústica i de gasos d'efecte hivernacle del volum de vehicles que s'hauran de desplaçar a la deixalleria en funció de la tipologia i volums de residus a recepcionar.
-S'hauran de tenir en consideració les mesures recomanades als informes de les administracions consultades, en especial les recomanacions de la Direcció general de Recursos Hídrics i de la Direcció general de Residus i Educació Ambiental.
Es recorda:
1.Els projectes d'instal·lació de deixalleries han de ser sotmesos a avaluació d'impacte ambiental d'acord amb els punts 3 i 4 del grup 6 de l'annex II del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel que s'aprovà el Text Refós de la Llei d'Avaluació Ambiental de les Illes Balears.
2.Es recorda que les deixalleries són instal·lacions de gestió de residus sotmeses a autorització administrativa en base a l'article 33 de la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sols contaminats per una economia circular, i també s'ha de tenir en compte l'article 31.3 de la Llei 8/2019, de 19 de febrer de residus i sols contaminats de les Illes Balears, que estableix que les deixalleries han de complir les prescripcions tècniques que siguin aprovades pel Govern de les Illes Balears i comptar amb les autoritzacions previstes perla normativa sectorial en matèria de residus. En aquest sentit, el Servei de Residus i Sols Contaminats disposa de la Guia tècnica pera la implantació i gestió de deixalleries (2017) (http://residus.caib.es, apartat de Gestors de Residus).
Segon. Subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària la delimitació i ordenació sistema general d'infraestructures i equipaments SSGG SG-IS-01 al polígon 4 parcel·la 267 Ca n'Escarrintxo al nucli de població de Pollença, per implantació de recollida municipal de residus (punt verd).
L'estudia ambiental estratègic (EAE) contindrà com a mínim el que estableix l'article 20 de la Llei 21/2013, en els termes desenvolupats a l'annex IV, ambdós modificats per la Llei estatal 9/2018, així com pel que s'estableix a l'article 17 del Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears.
A més, a l'EAE s'hauran de tenir en compte les consideracions següents:
-Entre les alternatives estudiades, s'haurà d'incloure com a alternativa d'ubicació, al manco, la parcel·la autoritzada pel Director general de Residus i Educació Ambiental en data 25 de gener de 2022 (al carrer Picapedrer 39A del polígon industrial de Pollença), i s'haurà de concretar la superfície afectada per la modificació de les normes subsidiàries.
-Es mantindran les mesures ambientals contemplades al document ambiental estratègic simplificat.
-S'hauran de tenir en consideració les mesures recomanades als informes de les administracions consultades, i s'hauran de fer les consultes especificades a continuació.
Per a la fase de consultes a les administracions i persones interessades afectades que preveu l'article 22 de la Llei 21/2013, s'han de consultar els organismes i entitats següents:
1.Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (DG d'Energia i Canvi Climàtic), de la Conselleria de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica.
2.Direcció general d'Emergències i Interior de la Conselleria de Presidència, Funció Pública i Igualtat.
3.Direcció General de Salut Pública i Participació de la Conselleria de Salut i Consum.
4.Servei de d'Estudis, Servei de Gestió del Domini Públic Hidràulic, i Servei de Planificació i Servei d'Aigües Subterrànies de la Direcció General de Recursos Hídrics de la Conselleria de Medi Ambient i Territori (en endavant CMAT).
5.Servei de Residus i Sòls del Departament d'Educació Ambiental, Qualitat Ambiental i Residus de la CMAT.
6.Servei d'Ordenació del Territori i Urbanisme de la Direcció general de Territori i Paisatge de la CMAT.
7.Servei de Protecció d'Espècies del Departament de Medi Natural de la Gestió Direcció general d'Espais Naturals i Biodiversitat de la CMAT.
8.Direcció Insular de Territori i Paisatge, del Departament de Territori del Consell de Mallorca.
9.Direcció Insular d'Infraestructures, del Departament de Mobilitat i Infraestructures del Consell de Mallorca.
10.Direcció Insular d'Urbanisme, del Departament de Territori del Consell de Mallorca.
11.Amics de la Terra.
12.GOB.
Tercer.- Es publicarà el present informe ambiental estratègic al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).
Quart.- En el cas de la delimitació i ordenació sistema general d'infraestructures i equipaments SSGG SG-IS-01 al polígon 4 parcel·la 267 Ca n'Escarrintxo al nucli de població de Pollença, que es subjecta a avaluació ambiental estratègica ordinària, el present informe ambiental actua com a document d'abast . Segons l'article 17.3 de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental, el termini màxim per a l'elaboració de l'estudi ambiental estratègic de la delimitació i ordenació sistema general d'infraestructures i equipaments SSGG SG-IS-01 al polígon 4 parcel·la 267 Ca n'Escarrintxo al nucli de població de Pollença, per la informació pública i la realització de les consultes previstes en els articles 20,21,22 i 23 de la Llei 21/2013 serà de nou mesos des de la notificació al promotor del document d'abast.
Cinquè.-L'informe ambiental estratègic de la delimitació i ordenació de sistemes generals d'infraestructures i equipaments per implantació de recollida municipal de residus (punts verds) denominat SGG SG-IS-02 al polígon 2 carrer de les Orquídies 3 i 5 ubicat al nucli del Port de Pollença, perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.
Cinquè.-L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant l'acta d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.
(Signat electrònicament: 26 de juny de 2023)
La secretària general Catalina Inés Perelló Carbonell Per suplència del president de la CMAIB (BOIB núm 26, de 28/02/2023)