Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT I TERRITORI

Núm. 420932
Resolució del president de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la Modificació Puntual 5 de les Normes subsidiàries de planejament terme municipal d’Artà per a l’Establiment de nous paràmetres edificatoris per a equipaments comunitaris de titularitat pública ubicats en zones d’edificació aïllada (Exp. 3e-2023)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Vist l'informe tècnic amb proposta de resolució de dia 30 de maig de 2023 i d'acord amb l'article 8.1.a) del Decret 3/2022, de 28 de febrer, pel qual s'aproven l'organització, les funcions i el règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (CMAIB) (BOIB núm. 31 d'1 de març de 2022),

RESOLC FORMULAR:

L'informe ambiental estratègic sobre la Modificació Puntual 5 de les Normes subsidiàries de planejament terme municipal d'Artà per a l'Establiment de nous paràmetres edificatoris per a equipaments comunitaris de titularitat pública ubicats en zones d'edificació aïllada , en els termes següents:

1.Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació

L'Ajuntament d'Artà aporta la documentació amb objecte de la tramitació d'una AAE simplificada, atès que, si bé pot considerar-se que la MP proposada és d'escassa entitat, està inclosa en els supòsits de l'apartat 4 de l'art. 12, del Text refós de la Llei d'avaluació ambiental de les Illes Balears aprovat per Decret legislatiu 1/2020, de 28 d'agost: «També seran objecte d'avaluació ambiental estratègica simplificada:

a) Les modificacions esmentades en l'apartat 2 d'aquest article, quan siguin de caràcter menor, en els termes que es defineixen en l'article 5 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

b) Les modificacions de plans o programes que, tot i no estar incloses en l'apartat 2 d'aquest article, suposin, per si mateixes, un nou marc per a l'autorització de projectes. Es considerarà que les modificacions de plans i programes comporten un nou marc de projectes quan la seva aprovació generi la possibilitat d'executar nous projectes, o augmenti les dimensions o l'impacte eventual dels permesos en el pla o programa que es modifica i, en tot cas, quan suposin un increment de la capacitat de població, residencial o turística, o habilitin la transformació urbanística d'un sòl en situació rural.»

Per tant, la modificació del planejament referida s'ha de tramitar com a una AAE Simplificada i seguir el procediment establert a la secció 2a del Capítol I d'avaluació ambiental estratègica de plans i programes, del Títol II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.

Analitzat el contingut del document ambiental estratègic que figura a l'article 29 de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental, s'entén que la documentació aportada pel promotor és correcta.

2.Descripció i ubicació del pla

L'objectiu i l'abast de la modificació és establir paràmetres edificatoris menys restrictius per als equipaments comunitaris preexistents en zones d'edificació aïllada, situats en parcel·les inferiors a 2.000 m2. D'aquesta manera, l'actual pista de bàsquet del carrer es Vivers, a la Colònia Sant Pere, podria cobrir-se, donant un millor servei als ciutadans.

Actualment, la parcel·la 3986923ED2938N (1.252 m2), segons les dades vigents del cadastre, compta amb un edifici de 223 m2 i un porxo de 20 m2 addicionals, que suposen una ocupació del 19,4%. La parcel·la també compta amb una pista de bàsquet a l'aire lliure amb una extensió de 1.004 m2, ocupant, per tant, la pràctica totalitat de la resta de superfície.

Donades les necessitats de la Colònia Sant Jordi, que no compta amb cap altre equipament esportiu, es considera necessari que aquesta pista sigui coberta, per tal que se'n pugui fer un major ús durant els mesos d'hivern i durant els dies de pluja.

Les Normes Subsidiàries vigents d'Artà (d'ara endavant NS) varen ser aprovades definitivament pel Consell Insular de Mallorca en data 28/05/2010. El sistema d'equipaments comunitaris és regulat pels articles 108 i següents de les NS. Les condicions generals de les edificacions s'han d'ajustar a les necessitats funcionals dels diversos equipaments, però s'estableixen paràmetres aplicables en el cas dels equipaments ubicats en zones d'edificació aïllada (Article 109b):

Art. 109. Condicions generals de les edificacions dels equipaments comunitaris

L'edificació a les àrees d'equipament s'ajustarà a les necessitats funcionals dels diversos equipaments, al paisatge i a l'organització general del teixit urbà en que es situï.

Depenent del tipus d'ordenació de l'edificació on s'implantin o s'ampliïn els equipaments s'estableixen els diferents paràmetres aplicables per a les edificacions:

a.Per a zones d'edificació contínua els paràmetres aplicables seran els corresponents a la zona on es situa el nou equipament.

b.Per a zones d'edificació aïllada s'estableixen els següents paràmetres edificatoris:

EQUIPAMENTS

EDIFICACIÓ

Ocupació

50%

Edificabilitat

1,00 m2/m2

ALÇADES

Alçada reguladora

8,00 m

Alçada total

10,00 m

Número plantes

PB + P1

DISTÀNCIES A LLINDES

A vies i espais públics

3m

A laterals

3m

A fons

3m

JARDÍ

Percentatge de jardí

30%

La cobertura de l'actual pista de bàsquet, actualment es veu limitada pels paràmetres d'ocupació màxima, que s'estableixen en un 50%, per distàncies a llindes de 3 metres i per uns mínims de superfície enjardinada del 30%. Aquesta limitació demanda la modificació puntual de les NS per tal d'adequar-les a les necessitats actuals, fent-les compatibles amb el planejament municipal.

La modificació puntual nº5 proposa afegir a l'actual article 109 les següents condicions específiques: l'admissió d'una ocupació del 75% i increment de les alçades reguladores i totals únicament en zones d'edificació aïllada amb equipaments comunitaris preexistents de titularitat pública, sempre en parcel·les inferiors a 2.000 m2. Es mantenen les reculades, i es permet la reducció de la superfície mínima destinada a jardí fins al 5%.

EQUIPAMENTS

EDIFICACIÓ

Ocupació

75%

Edificabilitat

1,00 m2/m2

ALÇADES

Alçada reguladora

9,00 m

Alçada total

12,00 m

Número plantes

PB + P1

DISTÀNCIES A LLINDES

A vies i espais públics

3m

A laterals

3m

A fons

3m

JARDÍ

Percentatge de jardí

5%

Els equipaments comunitaris podran cobrir les seves cobertes amb plaques de generació solar fotovoltaica, les quals serà obligatori instal·lar en cobertes lleugeres no transitables amb una superfície superior a 200 m2, i en la resta serà recomanable.

La proposta de flexibilització de paràmetres afecta, a més del Poliesportiu, a 2 equipaments més: l'Estació de Bomberd'Artà, i les Oficines municipals i Centre de dia de la Colònia de Sant Pere.

Poliesportiu Cap Ferrutx

Parc Bombers d'Artà

Oficines municipals i Centre de Dia

Nucli: Colònia de Sant Pere

Nucli: Artà

Nucli: Colònia de Sant Pere

Sup: 1.874 m2

Sup: 1.270 m²

Sup: 509m2 i 586 m2

Ref. Cadastral: 3989623ED2938N

Ref. Cadastral: 0943403ED3904S

Ref. Cadastral:  3887403ED2938M ,    3887401ED2938M

Titularitat: Ajuntament d'Artà

Titularitat:  Consell de Mallorca

Titularitat: Ajuntament d'Artà

3.Avaluació dels efectes previsibles

Al document ambiental estratègic s'identifiquen i valoren els impactes rellevants que tendran lloc durant la fase de construcció i la fase d'explotació relacionats amb la possibilitat de reformar, adaptar o ampliar les actuals instal·lacions de 3 equipaments de titularitat pública, sempre que es justifiqui per raons de necessitat funcional i que no existeixi una solució alternativa:

-Increment de la contaminació acústica: Durant obres de reforma o d'ampliació es poden generar certes molèsties associades amb els renous. Això no obstant, aquests impactes serien molt lleus i tindrien una duració molt limitada en el temps.

-Alteració de l'estat dels terrenys i contaminació de l'aire. Les actuacions que permeten els nous paràmetres urbanístics no fan preveure canvis significatius en la morfologia del terreny, moviments de terres ni conseqüències sobre la qualitat dels sòls o la pèrdua dels mateixos. Durant la fase de construcció o d'obres, la maquinària i el transport de materials podria generar pols i partícules en suspensió. No obstant això, no es preveu cap efecte destacable sobre la qualitat de l'aire.

-Canvis en el drenatge d'aigües pluvials. Actualment, la pista de bàsquet suposa una forta impermeabilització de la superfície i un drenatge superficial completament artificialitzat. Una coberta pot facilitar un millor drenatge de les aigües pluvials i el seu aprofitament. De la mateixa manera, els diferents projectes que es puguin derivar de la modificació hauran de preveure adequadament el drenatge de les aigües.

-Efectes sobre la vegetació i la fauna. No es preveuen efectes significatius sobre la vegetació ni la fauna perquè la parcel·la afectada i el seu entorn no compten amb cap espècie d'interès. La reducció del 30% al 5% de superfície destinada a jardí es pot considerar un efecte negatiu.

-Paisatge. Els nous paràmetres edificatoris, especialment l'increment de l'altura reguladora, podrien suposar un lleu impacte visual en l'entorn urbà. Val a dir, però, que cap dels àmbits afectats pel projecte compten amb valors paisatgístics a preservar. A més, els projectes ha de complir amb una sèrie de criteris estètics que permetin una integració adequada en l'entorn.

-Efectes sobre el benestar de la població. La millora dels actuals equipaments públics pot contribuir a la promoció d'activitats que milloren la qualitat de vida dels ciutadans, ja siguin de caràcter educatiu, esportiu, sociosanitari o recreatiu.

-No es preveu l'increment de consum d'aigua i energia, així com tampoc l'increment de residus durant la fase de funcionament atès que no es permet l'augment de superfície construïda en cap cas.

-Increment del trànsit de vehicles motoritzats. La millora dels equipaments podria suposar un lleuger increment de la mobilitat de vehicles. Tot i això, atès que serà molt poc significatiu.

-Activitat econòmica. Les activitats que podrien derivar-se de la millora dels equipaments podria ser un estímul per les activitats econòmiques del seu entorn, com ara la restauració o altres serveis.

4.Consultes a les administracions públiques afectades i persones interessades

D'acord amb l'article 30 de la Llei 21/2013, s'han realitzat consultes a les següents administracions previsiblement afectades i persones interessades per la modificació PUNTUAL 5 de les Normes subsidiàries de planejament terme municipal d'Artà «Establiment de nous paràmetres edificatoris per a equipaments comunitaris de titularitat pública ubicats en zones d'edificació aïllada»:

-Direcció General de Territori i Paisatge, Servei d'Ordenació del Territori i Urbanisme (núm. identificador VALIB 169450).

-Consell de Mallorca, Departament de Territori, Direcció Insular d'Urbanisme (RS GOIBS33030/2023).

-Consell de Mallorca, Departament de Territori, Direcció Insular de Territori i Paisatge (RS GOIBS32681/2023).

-Direcció General d'Energia i Canvi Climàtic, Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera (núm. identificador VALIB 169379).

-Direcció General de Recursos Hídrics, Servei d'Estudis i Planificació (núm. identificador VALIB 169400).

-Direcció General de Recursos Hídrics, Servei de Gestió del Domini Públic Hidràulic (núm. identificador VALIB 169400).

-Direcció General d'Espais Naturals i Biodiversitat, Servei de Protecció d'Espècies (núm. identificador VALIB 169453).

-Amics de la Terra (RS GOIBS33037/2023).

-Terraferida (RS GOIBS32656/2023).

-GOB (RS GOIBS33083/2023).

En el moment de redactar el present informe s'han rebut els següents informes de les administracions consultades:

-Informe del Servei d'Estudis Territorials va concloure el següent:

Examinat el contingut de la modificació puntual, aquest no afecta aspecte algun de l'ordenació urbanística o territorial, sobre el, que en funció de les competències que ostenta, hagi de pronunciar-se aquesta Direcció General.

-Informe del Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera va indicar:

S'ha de realitzar el càlcul de manera aproximada de la petjada de carboni. En aquest, seria la petjada de carboni de la fase constructiva de les cobertes i, com a mesura compensatòria, la instal·lació de plaques FV. En el següent enllaç es posa a disposició pública una eina de càlcul pensada per aquests tipus d'anàlisis:

https://www.caib.es/sites/canviclimatic2/ca/calculadora de co2 per al planejament/

Consideracions sobre adaptació al canvi climàtic

Els principals riscs a avaluar per aquesta MP són:

Increment de temperatura i increment d'onades de calor.

Es podria valorar l'opció de convertir els equipaments públics en "refugis climàtics", espais on les persones més vulnerables davant efectes del clima es puguin refugiar durant les pitjors hores. A la llarga, l'objectiu per minimitzar aquest impacte és la rehabilitació del parc d'habitatges existent millorant l'aïllament i les proteccions solars dels edificis. A més, d'aquesta manera es contribuirà a la mitigació del canvi climàtic gràcies a la millora en l'eficiència energètica. Per això, és important que des de les administracions s'incentivi la reforma i adaptació dels edificis existents.

Descens de precipitacions. Sequeres.

Part essencial de l'adaptació al canvi climàtic exigeix optimitzar la gestió dels recursos hídrics. Per això és necessària la recuperació de l'aigua de pluja i contribuir a l'adaptació a la seva escassetat. En aquest cas concret de MP, es considera una mesura adequada la captura i utilització de les aigües pluvials a partir de les potencials futures cobertes.

-Informe del Servei de Protecció d'Espècies va concloure el següent:

Per tot això, inform FAVORABLEMENT sobre la MP núm. 5 de les NNSS de planejament, nous paràmetres edificatoris per equipaments comunitaris públics en zones d'edificació aïllada T.M. Artà amb el següent CONDICIONANT:

•Quan es portin a terme les obres de cobertura de la pista de bàsquet, especialment a les zones on es preveu realitzar els acopis de materials i el pas de maquinària, cal realitzar una inspecció prèvia de la zona. En cas de trobar qualque exemplar de tortuga mediterrània caldrà traslladar-lo a un lloc segur de la mateixa àrea.

5.Anàlisi dels criteris de l'annex V de la Llei 21/2013

Una vegada analitzats els criteris de l'annex V de la Llei 21/2013, no es preveu que la modificació puntual descrita de les NS d'Artà pugui tenir efectes adversos significatius sobre el medi ambient, en considerar-se de caràcter menor i regular determinats aspectes no continguts actualment a la normativa urbanística municipal, com la flexibilització de paràmetres urbanístics al conjunt d'equipaments comunitaris de titularitat pública situats en zones d'edificació aïllada, que ja existissin en el moment que s'aprovés la present modificació, sempre que es justifiqués per raons de necessitat funcional i per la inexistència d'altres equipaments del mateix tipus en el nucli urbà on es localitzessin.

La modificació proposada suposa l'admissió d'una ocupació del 75% en els 3 equipaments públics que reuneixen les condicions necessàries. Es tracta de les instal·lacions dels bombers, les oficines municipals i centre de dia de la colònia de Sant Pere i el Poliesportiu de Cap Ferrutx. La nova alçada reguladora d'aquests equipaments passaria a 9 metres i l'alçada total, a 12 metres. Aquests equipaments podrien reduir la superfície enjardinada fins al 5% (actualment del 30%). Aquest canvi en la Normativa permetrà cobrir l'equipament esportiu del carrer Vivers de la Colònia Sant Pere i, al mateix temps, establir paràmetres edificatoris més flexibles per a altres equipaments comunitaris que necessitin adaptar-se a les necessitats futures.

Es considera que els impactes negatius que es desprenen de la modificació, que es podrien donar, principalment, durant la fase d'execució d'obres de reforma o ampliació, en forma de renous, pols en suspensió o molèsties als veïns, increment de mobilitat, són poc significatius i, en tot cas, es veuran minimitzats amb les mesures preventives i correctores proposades al document ambiental estratègic. Per tant, els impactes residuals sobre el medi ambient derivats de la modificació es poden considerar molt lleus, i clarament assumibles en relació amb els avantatges que aquesta pot suposar sobre el benestar dels ciutadans, que podran beneficiar-se d'una millora dels equipaments públics existents.

Conclusions de l'Informe Ambiental Estratègic

Primer. No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària la Modificació PUNTUAL 5 de les Normes subsidiàries de planejament terme municipal d'Artà per a l'Establiment de nous paràmetres edificatoris per a equipaments comunitaris de titularitat pública ubicats en zones d'edificació aïllada, supeditat al compliment de les mesures ambientals previstes al document ambiental estratègic, signat per la Sra. Aina Soler Crespí, arquitecta, de la consultora GAAT SL, amb data 27 de setembre de 2022, i les condicions següents:

1.S'han de tenir en compte les consideracions realitzades pel Servei de Canvi Climàtic i Atmosfera en el seu informe com a resposta de la consulta a les administracions públiques afectades.

2.En relació amb els futurs projectes que se'n derivin del pla (instal·lacions dels bombers, les oficines municipals i centre de dia de la colònia de Sant Pere i el Poliesportiu de Cap Ferrutx):

a) Hauran d'incloure la perspectiva climàtica, d'acord amb la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica.

b) Hauran d'adoptar bones pràctiques per minimitzar la contaminació atmosfèrica, així com les màximes precaucions per evitar l'abocament accidental de substàncies contaminants, atès que els dos equipaments de la Colònia de Sant Pere es localitzen sobre una massa d'aigua subterrània amb moderada vulnerabilitat a la contaminació.

c) Hauran d'incorporar mesures d'integració paisatgística adequades a l'entorn.

d) Els equipaments estiguin condicionats per poder fer recollida selectiva de residus.

e) Les cobertes comptin amb un sistema de reaprofitament de les aigües pluvials, així com plaques solars que permetin reduir el consum energètic de l'equipament.

f) S'incorporin mesures d'estalvi d'energia i de consum d'aigua.

g) En el cas de nou projecte a les instal·lacions del parc de bombers, caldrà obtenir l'autorització del Servei de Domini Públic Hidràulic de la Direcció General de Recursos Hídrics perquè se situa dins de la zona de policia del torrent des Cocons i sobre una plana geomorfològica d'inundació.

h) Quan es portin a terme les obres, especialment a les zones on es preveu realitzar els acopis de materials i el pas de maquinària, cal realitzar una inspecció prèvia de la zona. En cas de trobar qualque exemplar de tortuga mediterrània caldrà traslladar-lo a un lloc segur de la mateixa àrea.

Segon. Es publicarà el present informe ambiental al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d'acord amb el que disposa l'article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i al subcomitè tècnic d'Avaluació d'Impacte Ambiental (AIA).

Tercer. L'informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s'hagués procedit a l'aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que disposa l'article 31.4 de la Llei 21/2013.

Quart. L'informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l'acte d'aprovació del pla o programa, d'acord amb el que disposa l'article 31.5 de la Llei 21/2013.

Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l'aprovació.

 

(Signat electrònicamente: 26 de juny de 2023)

La secretària general Catalina Inés Perelló Carbonell Per suplència del president de la CMAIB (BOIB núm 26, de 28/02/2023)