Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 420279
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s’aproven les convocatòries per a la selecció dels grups d’acció local del sector pesquer i la selecció de les estratègies de desenvolupament local participatiu en el marc del que preveu el Programa pel FEMPA 2021-2027 d’Espanya
El Reglament (UE) núm. 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny, pel qual s'estableixen les disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu Plus, al Fons de Cohesió, al Fons de Transició Justa i al Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura, així com les normes financeres per a aquests fons i per al Fons d'Asil, Migració i Integració, el Fons de Seguretat Interior i l'Instrument de Suport Financer a la Gestió de Fronteres i la Política de Visats, inclou en els articles 28 a 34 la regulació relativa a l'aplicació del desenvolupament local participatiu.
El Reglament (UE) 2021/1139 del Parlament Europeu i del Consell, de 7 de juliol de 2021, pel qual s'estableix el Fons Europeu Marítim, de Pesca i de Aqüicultura, i pel qual es modifica el Reglament (UE) 2017/1004, regula aquest fons per al període 2021-2027. L'article 29 d'aquest reglament defineix l'objectiu específic com a intervencions per possibilitar una economia blava sostenible a les zones costaneres, insulars i interiors, i per fomentar el desenvolupament de les comunitats pesqueres i aqüícoles.
L'article 30 d'aquest reglament preveu el desenvolupament sostenible de les zones pesqueres i aqüícoles seguint el plantejament respecte al desenvolupament local participatiu que conté l'article 31 del Reglament (UE) 2021/1060 esmentat. En aquest sentit, es preveuen, de manera expressa, els grups d'acció local del sector pesquer (d'ara endavant, GALP), amb una representació significativa en la seva composició dels sectors de la pesca i/o l'aqüicultura, com els instruments responsables de l'elaboració i la posada en marxa de desenvolupament local participatiu. Aquesta acció estarà dirigida pels GALP i es durà a terme a través d'estratègies de desenvolupament local integrades, multisectorials i basades en zones, i els criteris de selecció de les estratègies seran definits pels estats membres. La selecció i l'aprovació de les estratègies les duran a terme les autoritats de gestió corresponents.
El Programa del FEMPA 2021-2027 d'Espanya (d'ara endavant, Programa) es va presentar a la Comissió Europea el 22 d'octubre del 2022 i es va aprovar el 29 de novembre del 2022, mitjançant la Decisió C(2022)8732.
Aquest programa regula l'aplicació de les estratègies de desenvolupament local participatiu (d'ara endavant, EDLP), inclosa la descripció de les EDLP, el seu procediment de selecció, la selecció dels GALP, l'ajuda preparatòria als candidats seleccionats, així com la descripció de les funcions dels GALP, de l'autoritat de gestió i dels organismes intermedis de gestió.
Per a l'aplicació de les actuacions cal convocar el procés de selecció dels GALP, que ha de tenir lloc en dues fases: en la primera es fa una selecció de candidats a GALP, i en la segona es presenten i s'aproven les estratègies de desenvolupament local participatiu i s'aproven definitivament els GALP, en aplicació del marc normatiu esmentat i del Programa aprovat per la Comissió Europea.
A més, d'acord amb el que disposa l'article 34.a del Reglament (UE) núm. 2021/1060 , s'estableixen unes ajudes als GALP que se seleccionen com a candidats, per elaborar les EDLP.
L'article 7.1.c del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, estableix que no s'han d'aplicar els principis de publicitat i concurrència en el cas excepcional que per les característiques especials del beneficiari o de l'activitat subvencionada no sigui possible, objectivament, promoure la concurrència pública, així com quan s'acreditin raons d'interès públic, social, econòmic o humanitari, o qualsevol altre que dificulti aquesta concurrència.
En aquest sentit, atès que només se seleccionaria un grup per territori, es considera que l'ajuda a la preparació d'estratègies queda dins el supòsit de l'article 7.1.c.
Per executar aquestes estratègies, l'article 33.3 del Reglament (UE) núm. 2021/1060 estableix les directrius que han de seguir els GALP per a la seva execució. A més d'això, l'article 34.1.b d'aquest reglament estableix unes ajudes per executar aquestes EDLP.
Atès que les funcions que tenen atribuïdes els GALP per a l'execució de les EDLP, el Programa presentat per Espanya, que forma part de les bases reguladores de les ajudes corresponents per a l'execució de les EDLP, estableix expressament que els GALP, tenen la consideració d'entitat col·laboradora en els termes que preveu l'article 12 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
El Programa estableix que aquestes entitats col·laboradores estan subjectes al dret privat, per la qual cosa haurà de reunir les condicions de solvència i eficàcia que s'estableixin, i a més se seleccionaran prèviament mitjançant el procediment i els criteris descrits al Programa, sotmesos als principis de publicitat, concurrència, igualtat i no discriminació i es tindrà en compte el que estableixen els articles 12, 13, 15 i 16 de la Llei 38/2003.
En tot cas, aquest programa, que a més ha de tenir la condició de bases reguladores, exigeix la formalització d'un conveni de col·laboració entre l'entitat col·laboradora i l'OIG, que reflecteixi amb la màxima precisió possible quins aspectes de la gestió, la concessió i el pagament de les subvencions són responsabilitat de cadascun dels signataris.
Per tot això, atès que el procediment de selecció de candidat a GALP que preveu l'annex I d'aquesta resolució és el procediment selectiu que s'indica en aquest programa i que garanteix el compliment dels requisits exigits, un cop seleccionada l'estratègia i consolidada la seva condició de grup d'acció local, de conformitat amb el que estableix l'annex II, es procedirà a la designació definitiva del GALP com a entitat col·laboradora de les ajudes d'execució de les EDLP, així com a establir el seu règim de col·laboració.
D'altra banda, tant els articles del 28 al 34 del Reglament (UE) núm. 2021/1060 com el Programa estableixen les competències que, en relació amb el desenvolupament local participatiu, té atribuïdes l'autoritat de gestió del Programa que, en el cas d'Espanya, és la Direcció General d'Ordenació Pesquera i Aqüícola del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació.
Aquest programa estableix que aquestes funcions de l'autoritat de gestió s'han de delegar a l'Organisme Intermedi de Gestió de la Comunitat Autònoma, delegació que actualment està en tràmit.
L'Organisme Intermedi de Gestió de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears és el FOGAIBA, atesa la comunicació realitzada a l'Autoritat de Gestió del Programa amb data 26 de març del 2023.
D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), a l'article 2.a, estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca (IFOP), de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.
Atès que encara es tracta de l'aplicació de la política de foment establerta, en aquest Decret 64/2005, de 10 de juny, no es determina expressament l'òrgan competent per a la convocatòria de la selecció de grups i estratègies, designació dels comitès de selecció, d'aprovació dels GALP i EDLP, etc. Per tot això i d'acord amb el que estableix l'article 11.1.q del decret esmentat, atesa la manca de determinació expressa de competències, correspon al Consell de Direcció del FOGAIBA totes aquestes competències.
No obstant això, per raons d'eficàcia administrativa, es va acordar, mitjançant l'Acord del Consell de Direcció del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears de 30 de març de 2023, delegar en la presidenta del FOGAIBA les competències atribuïdes i preveuen els articles 28 a 34 del Reglament (UE) 2021/1060 del Parlament, en matèria de desenvolupament territorial del fons FEMPA i FEADER (BOIB núm. 47, de 13 d'abril de 2023).
Per tot això, en virtut de les potestats que tinc legalment delegades, dicto la següent
RESOLUCIÓ
Primer. Objecte
1. S'aprova la convocatòria de selecció de candidats a grups d'acció local del sector pesquer, per a l'elaboració de les estratègies de desenvolupament local participatiu, en el marc del que preveu el Programa del Fons Europeu Marítim, de Pesca i de Aqüicultura (FEMPA) 2021-2027 d'Espanya, aplicable a les Illes Balears, d'acord amb el procediment i les condicions que es descriuen a l'annex I.
2. S'aprova la convocatòria per a la selecció de les estratègies de desenvolupament local participatiu 2023-2027 i per als nomenaments definitius del GALP corresponents, en el marc del que preveu el Programa del Fons Europeu Marítim, de Pesca i de Aqüicultura (FEMPA) 2021-2027 d'Espanya, aplicable a les Illes Balears, d'acord amb el procediment i les condicions que es descriuen a l'annex II.
Segon. Règim jurídic aplicable
Per al que preveu aquesta resolució, s'aplica el següent:
- Reglament (UE) núm. 2021/1060 del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de juny, pel qual s'estableixen les disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu Plus, al Fons de Cohesió, al Fons de Transició Justa i al Fons Europeu Marítim, de Pesca i d'Aqüicultura, així com les normes financeres per a aquests fons i per al Fons d'Asil, Migració i Integració, el Fons de Seguretat Interior i l'Instrument de Suport Financer a la Gestió de Fronteres i la Política de Visats.
- Reglament (UE) 2021/1139 del Parlament Europeu i del Consell, de 7 de juliol de 2021, pel qual s'estableix el Fons Europeu Marítim, de Pesca i de Aqüicultura i pel qual es modifica el Reglament (UE) 2017/1004, regula aquest fons per al període 2021-2027.
- Programa pel FEMPA 2021-2027 d'Espanya, aprovat el 29 de novembre de 2022, mitjançant la Decisió C(2022)8732.
– La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
– El Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).
– El text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).
– La resta de normativa de desenvolupament i aplicació.
Tercer. Eficàcia
La efectivitat d'aquesta resolució està condicionada a què s'efectuï la delegació expressa de l'Autoritat de Gestió del Programa del Fons Europeu Marítim, de Pesca i de Aqüicultura (FEMPA) 2021-2027 d'Espanya, a l'Organisme Intermedi de Gestió de Balears, de les funcions necessàries per a la gestió del desenvolupament local participatiu que preveuen els articles 31 al 34 del Reglament (UE) núm. 2021/1060.
Quart. Publicació
Aquesta resolució s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 26 de juny de 2023
La presidenta del FOGAIBA María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño
ANNEX I. Convocatòria de selecció de candidats a grups d'acció local del sector pesquer per a l'elaboració i implementació de les estratègies de desenvolupament local participatiu en el marc del Fons Europeu Marítim, de Pesca i de Aqüicultura (FEMPA), per al període 2021-2027 a les Illes Balears
Primer. Objecte
S'estableix el procediment i les condicions de la selecció de candidats a GALP per a l'elaboració i implementació de les estratègies de desenvolupament local participatiu, en el marc del que preveu el Programa del Fons Europeu Marítim, de Pesca i de Aqüicultura (FEMPA) 2021-2027 d'Espanya, aplicable a les Illes Balears.
Segon. Àmbit territorial
1. L'àmbit territorial de les entitats que es presenten a la convocatòria comprèn zones del litoral de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, que inclouen municipis costaners clarament delimitats o àrees de característiques similars, amb l'objectiu de mantenir l'homogeneïtat, la continuïtat i la cohesió territorial costanera.
Les zones d'aplicació són les següents:
- Eivissa: tota l'illa més el seu medi marí.
- Formentera: tota l'illa més el seu medi marí.
- Mallorca: els municipis costaners de l'illa més el seu medi marí.
- Menorca: tota l'illa més el seu medi marí.
2. En qualsevol cas, el nombre de grups que es poden seleccionar com a candidats a GALP és d'un màxim de tres, d'acord amb la distribució següent:
- Eivissa i Formentera: 1 grup per a les dues illes
- Mallorca: 1 grup
- Menorca: 1 grup
Tercer. Requisits dels candidats a GALP
1. Els candidats han de ser entitats públiques o privades de base associativa, representatives de les zones d'aplicació en què participin activament els agents institucionals i socioeconòmics del territori al qual representen. Per tal d'obtenir la designació com a candidats a GALP, aquestes entitats han de complir, en el moment d'emissió de l'informe tècnic previ a la formulació de la proposta de resolució, excepte si a continuació s'estableix una cosa diferent, els requisits següents:
a. Tenir personalitat pròpia i estar legalment constituïdes en el moment de presentar la sol·licitud. Les persones jurídiques privades han d'estar constituïdes a l'empara de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació, i estar inscrites al registre autonòmic d'associacions corresponent.
b. Tenir la decisió dels òrgans de govern del grup en el sentit de preparar un projecte d'EDLP per al període 2021-2027, incloent-hi les possibles variacions en extensió o composició.
c. Ser un GALP existent o una organització que es compromet a crear un grup d'acció local de pesca i a desenvolupar una EDLP.
En aquest últim cas caldrà complir les condicions següents:
c.1. Tenir el compromís de l'organització de preparar una EDLP i formar un GALP, materialitzat amb l'anomenada carta d'intenció.
c.2. Tenir el suport de la majoria de les entitats associatives del territori afectat del sector pesquer. Les entitats associatives i els ajuntaments només podran ser socis d'una organització candidata, o bé expressar-ne el suport extern, sense entrar a formar-ne part. L'expressió de suport dels representants de la comunitat local s'expressa mitjançant cartes de suport signades per representants comunitat pesquera, altres sectors o actors locals.
d. Delimitar el territori de les actuacions de l'EDLP, per termes municipals complets o en alguns casos entitats menors (entitats locals menors, districtes o barris de poblacions grans) sempre que es justifiquin l'homogeneïtat, la continuïtat i la cohesió territorial costanera.
e. Estar formats per un conjunt equilibrat i representatiu d'interlocutors públics i privats, que inclogui actors del sector social i econòmic.
e.1. Ni les autoritats públiques ni cap altre grup d'interès concret pot representar més del 50% dels drets de vot en la presa de decisions.
e.2. A la junta directiva o òrgan decisori similar, hi seran representants, entre d'altres, les confraries de pescadors amb presència en l'àmbit territorial respectiu, també les dones i els joves, sempre que sigui possible, a través de les seves organitzacions representatives, de manera equilibrada i sempre que tinguin representació local i/o insular. La composició d'aquests òrgans ha de respectar en qualsevol cas el que estableix aquest apartat.
f. El candidat ha de demostrar la seva capacitat per definir i aplicar una estratègia de desenvolupament en el territori, amb un enfocament participatiu, ascendent, multisectorial, interactiu, innovador i cooperant, així com la plena capacitat per assumir les tasques encomanades i l'eficàcia dels mecanismes de funcionament o la presa de decisions.
g. Dins la seva activitat, l'entitat ha de garantir els principis de col·laboració, equilibri participatiu de gènere, objectivitat, imparcialitat, eficàcia, eficiència, transparència, publicitat i lliure concurrència. En aquest sentit, s'ha de garantir el dret de lliure accés per a l'adquisició de la condició de soci a tots els sectors socioeconòmics amb implantació comarcal, insular o autonòmica i s'ha de reforçar la participació i el lideratge femení tant dins el propi grup com en les organitzacions que el componen.
h. S'ha de dotar els candidats d'un equip tècnic amb formació qualificada i experiència en la gestió d'estratègies. Els requisits mínims i el moment de disposició de l'equip tècnic són els que preveu l'apartat quart d'aquest annex.
2. En cap cas poden obtenir la condició de candidat ni de grup d'acció local les associacions que incorren en les causes de prohibició que preveuen els apartats 5 i 6 de l'article 4 de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació.
3. Si la forma jurídica adoptada pels GALP no els obliga a un sistema de comptabilitat determinat, han de portar una comptabilitat per a la gestió del FEMPA, adaptada al que estableix el Pla general de comptabilitat per a entitats sense ànim de lucre que preveu el Reial decret 1491/2011, de 24 d'octubre, pel qual s'aproven les normes d'adaptació del Pla general de comptabilitat a les entitats sense ànim de lucre i el model de pla d'actuació de les entitats sense ànim de lucre.
Quart. Equip tècnic del GALP
1.Abans que s'aprovi la primera convocatòria d'ajudes per el desenvolupament de les EDLPs, els candidats a GALP nomenats han de disposar d'un equip tècnic que ha d'estar format com a mínim per un gerent, un tècnic i personal administratiu que compleixin els requisit següents:
1.1. Gerent: ha de tenir títol universitari.
1.2. Personal tècnic: ha de tenir títol universitari.
1.3. Personal administratiu: ha de tenir, com a mínim, títol d'educació secundària, grau mitjà de formació professional o equivalents.
No obstant això, en tot cas, abans que s'aprovi l'EDLP, els candidats a GALP nomenats han de disposar, com mínim, del Gerent.
2. Amb caràcter potestatiu, el GALP pot tenir un responsable administratiu i financer. En aquest cas, es regularan les seves característiques i responsabilitats en el conveni de col·laboració que preveu l'apartat novè de l'annex II.
3. La dedicació mínima i les retribucions màximes per obtenir l'ajuda corresponent són objecte de regulació en el marc de les ajudes de funcionament i animació de les EDLP. En cas de designació d'un responsable administratiu i financer, aquest es podrà finançar amb càrrec a la línea d'ajudes esmentada, sempre que compleixin els requisits que s'hi estableixin.
4. La contractació del personal s'ha de regir pels principis de publicitat, mèrit i capacitat; per a entitats ja existents que disposin de personal propi, n'hi haurà prou amb la prova utilitzada per a la seva contractació respectant aquests principis, i la dimensió de l'equip dependrà de l'àmbit territorial, de la massa crítica i d'altres factors específics de cada GALP que s'hauran de justificar.
Cinquè. Règim d'incompatibilitats i d'abstencions dels membres dels òrgans de decisió i del personal dels GALP
1. El personal de plantilla dels grups d'acció local estarà subjecte a l'obligació de dedicació exclusiva per a l'aplicació del desenvolupament local participatiu que preveuen els articles 28 a 34 del Reglament (UE) núm. 2021/1060.
No obstant això, l'òrgan competent del GALP podrà autoritzar l'exercici d'altres activitats lucratives, sempre que quedi garantit que l'acompliment d'aquestes no interfereix en l'autonomia i la independència amb què s'han d'exercir les seves funcions.
2. En cas que l'òrgan competent del GALP autoritzi l'exercici d'altres activitats, tant per compte propi com per compte d'altri, a qualsevol dels membres del personal de plantilla, s'ha d'informar a l'OIG a l'efecte de verificar que no es produeixen incompatibilitats entre els interessos del GALP i els seus interessos particulars i per poder autoritzar la compatibilitat entre totes dues actuacions. En cas que l'OIG no respongui la sol·licitud d'autorització en un termini de quinze dies, el silenci administratiu s'entendrà estimatori.
3. Els membres del Consell, de la Junta Directiva o de l'òrgan de representació similar del GALP no poden percebre:
- Retribucions per exercir la seva feina en el GALP.
- Cap mena d'indemnització per assistència o participació en reunions, consells, comissions i altres òrgans col·legiats, interns o externs al GALP, amb excepció de les despeses de desplaçament, allotjament i manutenció.
4. Els membres dels òrgans decisoris, així com el gerent, el responsable administratiu i financer i, si escau, el personal tècnic dels GALP s'han d'abstenir d'intervenir en la gestió d'expedients quan concorri alguna de les circumstàncies següents:
a. Tenir interès personal en l'assumpte.
b. Ser càrrec electe a l'ajuntament sol·licitant.
c. Ser administrador o membre de societat, associació o entitat interessada.
d. Tenir qüestió litigiosa pendent amb algun interessat.
e. Tenir parentiu de consanguinitat fins al tercer grau o d'afinitat fins al segon amb qualsevol de les persones interessades, amb els administradors d'entitats o societats interessades o amb els assessors, representants legals o mandataris que intervinguin en el procediment, així com compartir despatx professional o estar associat amb aquests per a l'assessorament, la representació o el mandat.
f. Tenir amistat íntima o enemistat manifesta amb alguna de les persones esmentades a l'apartat anterior.
g. Haver intervingut com a perit en el procediment de què es tracti.
h. Tenir relació de servei amb la persona natural o jurídica interessada directament en l'assumpte, o haver-li prestat en els dos últims anys serveis professionals de qualsevol tipus, en qualsevol circumstància o lloc.
i. Tenir conflicte d'interessos que preveu l'article 61 del Reglament (UE, Euratom) 2018/1046 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol de 2018, sobre les normes financeres aplicables al pressupost general de la Unió, pel qual es modifiquen els reglaments (UE) núm. 1301/2013, (UE) núm. 1303/2013, (UE) núm. 1304/2013, (UE) núm. 1309/2013, (UE) número 1316/2013, (UE) núm. 283/2014 i la Decisió núm. 541/2014/UE, i pel qual es deroga el Reglament (UE, Euratom) núm. 966/2012.
5. Quan algun dels membres dels òrgans decisoris s'abstingui per alguna de les causes anteriors, ho ha de manifestar expressament i deixar-ne constància a l'acta de la sessió corresponent.
Si la causa d'abstenció concorre en el gerent, en el personal tècnic del GALP o en el responsable administratiu i financer,es plantejarà l'abstenció per escrit a l'òrgan decisori, que ha de resoldre sobre la mateixa i designar, si escau, la persona que hagi d'intervenir en el procediment en substitució d'aquelles.
Els sol·licitants de les ajudes poden recusar els membres dels òrgans de decisió, així com el gerent,i el personal tècnic dels GALP i el responsable administratiu i financer, en qualsevol moment del procediment, quan considerin que concorre en ells alguna de les causes d'abstenció enumerades en el paràgraf anterior. Si la recusació es planteja contra algun dels membres dels òrgans de decisió, aquest ha d'actuar, quan consideri que incorre en la causa d'abstenció al·legada, en els termes que preveu aquest apartat. Si la recusació es planteja contra el gerent, el personal tècnic dels GALP o el responsable administratiu i financer, la persona que hagi estat recusada haurà d'exposar el seu parer per escrit a l'òrgan decisori, que resoldrà el procedent, en el termini màxim de dos dies.
6. En tot cas, tot el personal que intervingui en el procediment de gestió d'un expedient ha de signar la declaració d'absència de conflicte d'interessos (DACI) corresponent, que preveu el Reglament (UE, Euratom) 2018/1046 del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de juliol (Reglament financer de la UE).
Sisè. Sol·licituds de selecció com a candidat a GALP
1. El termini de presentació de sol·licituds va des de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució al BOIB fins al dia 14 de juliol de 2023.
2. Les persones interessades i que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds de manera electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible al procediment publicat a la Seu electrònica d'aquesta Administració. De conformitat amb el que disposa l'article 66.6 de la Llei 39/2015, s'hi ha de presentar la sol·licitud mitjançant el model específic assignat a aquest procediment i signat electrònicament.
S'han de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el tràmit esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i les declaracions que conté la sol·licitud.
3. A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació següent:
- Fotocòpia del NIF de l'entitat.
- Document acreditatiu de la representació de la persona que presenta la sol·licitud.
- Fotocòpia de l'acta constituent de l'entitat.
- Relació d'associats que n'identifiqui el caràcter públic o privat individual o col·lectiu.
- Fotocòpia dels Estatuts de l'entitat i, si n'hi ha, del Reglament de règim interior.
- Òrgans responsables del funcionament de l'entitat, persones que la integren i càrrec i representació que ostenten.
- Sistemes de contractació de personal i tipus de responsabilitat econòmica davant de tercers.
- Si escau, relació nominal del personal tècnic i administratiu amb les seves funcions (plantilla de personal amb nom i càrrec), relació contractual (còpia dels contractes de treball i/o convenis corresponents). En aquesta relació també s'hi han d'incloure, si escau, les assistències tècniques contractades amb còpia del contracte subscrit.
- Memòria d'actuacions de l'entitat candidata a ser seleccionada com a GALP, que sigui acreditativa de la capacitat per definir i aplicar una estratègia de desenvolupament en el territori en els termes que preveu el punt 1.f de l'apartat tercer d'aquest annex.
- Acord de l'òrgan decisori de l'entitat pel qual s'acorda presentar la candidatura com a grup d'acció local i s'accepten tots els compromisos i les obligacions derivats d'aquesta condició.
- Si escau:
a. Carta de suport
b. Carta d'intenció
4. De la mateixa manera, i amb caràcter potestatiu, la persona sol·licitant pot aportar la documentació complementària que es consideri oportuna, amb l'objectiu d'acreditar el compliment d'algun o alguns dels criteris de selecció que estableix l'apartat setè d'aquest annex.
5. No cal presentar la documentació o les dades que es puguin obtenir per mitjans telemàtics. En cas que, en ocasió de la tramitació d'altres expedients al FOGAIBA, ja s'hagi presentat algun d'aquests documents, no caldrà aportar-lo de nou i n'hi haurà prou que s'esmenti l'expedient en què consta o, si escau, que la informació consta en la base de dades documental que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny. Això no obstant, l'acreditació de facultats ha de ser vigent en la data en què es presenta la sol·licitud.
La comprovació del DNI del representant, de la inscripció al registre d'associacions autonòmic, es farà d'ofici. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per obtenir aquestes dades, cal presentar els certificats o la documentació corresponents.
En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir al sol·licitant la presentació o, per defecte, l'acreditació per altres mitjans dels requisits als quals es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució.
6. Si la sol·licitud —o qualsevol dels documents que siguin necessaris— no compleix els requisits indicats, s'ha de requerir a la persona interessada que, en el termini de deu dies, esmeni la falta o adjunti els documents preceptius, indicant que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la petició amb la resolució prèvia, que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
7. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del que conté aquesta convocatòria i de la resta de normativa aplicable.
Setè. Criteris de selecció dels candidats a GALP
1. En cas que hi hagi més d'una sol·licitud que compleixi els requisits establerts per obtenir la condició de candidat a GALP, per zona determinada, la selecció dels candidats a GALP s'efectuarà sobre la base de les puntuacions totals més altes obtingudes en aplicació dels criteris que es preveuen a continuació:
a. Estructura i organització dels equips tècnics i equipament: màxim 25 punts.
- Per a cada persona contractada com a personal de l'entitat, 5 punts.
- Si disposen de local propi o cedit (en aquest cas, sense canvis els darrers 5 anys), 10 punts.
- Si disposen de pàgina web pròpia per publicitar l'activitat que duen a terme, 10 punts.
- Si a la gerència de l'entitat o a l'òrgan de direcció les dones són majoria, 5 punts.
b. Composició del GALP i grau de participació i representació dels sectors econòmics i socials. Incidència dels agents privats, dels joves i de les dones en els òrgans de decisió del GALP: fins a un màxim de 25 punts.
- Representativitat del sector pesquer i aqüícola de la zona. S'assignaran 5 punts per a cada entitat representativa del sector pesquer i/o aqüícola presents a l'entitat sol·licitant.
- Representativitat de les associacions de dones de la zona. S'assignaran 5 punts per a cada entitat representativa d'associacions de dones presents a l'entitat sol·licitant.
- Representativitat de les administracions i entitats públiques locals de la zona. S'assignaran 3 punts per a cada entitat representativa de les administracions i entitats públiques locals presents a l'entitat sol·licitant.
- Representativitat d'entitats associatives sense ànim de lucre de la zona. S'assignaran 3 punts per a cada entitat associatives sense ànim de lucre presents a l'entitat sol·licitant.
c. Experiència prèvia de l'entitat, desenvolupament i aplicació de projectes i programes de desenvolupament local participatiu, com també dels resultats obtinguts: màxim 25 punts.
- Es valorarà en 5 punts per any l'experiència en aplicació de projectes i programes de desenvolupament local participatiu amb programes de fons europeus.
d. Volum d'aportacions dels socis en els darrers tres anys per desenvolupar les activitats de desenvolupament local participatiu: màxim 25 punts.
- Es valorarà proporcionalment a les aportacions totals assenyalades.
2. Per obtenir la condició de candidat a GALP, s'ha d'obtenir una puntuació mínima de 20 punts.
Vuitè. Comitè de selecció dels candidats a GALP
1. Es crea, amb la composició que es detalla a continuació, el Comitè de Selecció dels Candidats a GALP, que serà l'encarregat d'analitzar i avaluar les candidatures i dictar la proposta de selecció de candidats.
a. El president, que serà el director general de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o persona en qui delegui.
b. Els vocals següents:
- El director gerent del FOGAIBA.
- Un representant de cada Consell Insular afectat.
- Un tècnic de la Direcció General de Pesca.
- El cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA, que actuarà com a secretari.
2. El Comitè pot convocar experts, tècnics o representants d'altres organitzacions per al seu assessorament, amb veu, però sense vot.
3. Per tal que el Comitè s'entengui vàlidament constituït, es requerirà la presència del president i del secretari o, si escau, de qui els substitueixi i de la meitat, almenys, dels seus membres.
4. Els acords s'han d'adoptar per majoria simple; en cas d'empat, el president tindrà vot de qualitat.
5. Per tal d'assegurar la imparcialitat en la presa de decisions, en el cas que es plantegi a algun dels membres un conflicte d'interessos en alguna de les qüestions que s'ha de debatre o decidir, aquest abandonarà la sala de reunions fins que acabi la presa de decisions esmentada.
Novè. Procediment de selecció dels candidats a GALP
1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de selecció de candidats a grups d'acció local de pesca és el Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la proposta de resolució.
2. Un cop finalitzat el termini de sol·licituds, es publicarà a la pàgina web del FOGAIBA la relació de candidats i s'obrirà un període públic de consultes per un màxim de deu dies , amb la finalitat que els integrants de les comunitats locals respectives facin les possibles objeccions.
Una vegada finalitzat el període públic de consultes, s'obrirà un període de diàleg amb els candidats durant un màxim de deu dies, per introduir les modificacions oportunes, completar la documentació o solucionar al·legacions.
3. Abans de dictar la resolució d'aquest procediment, la presidenta del FOGAIBA ha de dictar resolució per establir la dotació financera per territori per a les ajudes preparatòries que preveu l'article 34.a del Reglament (UE) núm. 2021/1060 , i per a les ajudes per executar les EDLP que preveu l'article 34.1.b, de conformitat amb els criteris de distribució que preveu el Programa esmentat.
4. La resolució del procediment de selecció de candidats a GALP la dictarà la presidenta del FOGAIBA, a proposta del Comitè de Selecció, que ha d'aplicar els criteris que preveu l'apartat setè d'aquest annex.
5. Aquesta resolució ha de designar els sol·licitants seleccionats com a candidats a grup d'acció local de pesca i ha d'incloure el territori cobert per cadascun d'aquests. El candidat a GALP seleccionat només adquirirà la condició de GALP per implementar EDLP en el marc del Fons Europeu Marítim, de Pesca i de Aqüicultura (FEMPA), per al període 2021-2027, a les Illes Balears, quan la seva EDLP s'hagi seleccionat de conformitat amb el procediment que estableix l'annex II d'aquesta resolució.
6. A més, aquesta resolució ha d'indicar:
a. La dotació provisional financera assignada al GALP per a l'ajuda per a la preparació de les estratègies de desenvolupament local participatiu. No obstant això, la concessió d'aquesta ajuda serà mitjançant el procediment que preveu l'article 14.3 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i la seva concessió està condicionada a la presentació de la sol·licitud expressa per part del GALP candidat seleccionat, així com al compliment dels requisits i les condicions que estableix la normativa d'aplicació.
b. La dotació provisional financera assignada al territori per executar les EDLP.
7. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de tres mesos a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, i la resolució es notificarà a les persones interessades.
Si un cop transcorregut aquest termini no s'ha notificat cap resolució expressa, s'entendrà que la sol·licitud ha estat estimada.
8. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant de la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, en el termini d'un mes a comptar de l'endemà de la seva publicació, d'acord amb el que estableixen l'article 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
ANNEX II. Convocatòria de selecció de les estratègies de desenvolupament local participatiu i per als nomenaments definitius dels GALP corresponents, en el marc del que preveu el Programa del Fons Europeu Marítim, de Pesca i de Aqüicultura (FEMPA) 2021-2027 d'Espanya, aplicable a les Illes Balears
Primer. Objecte i àmbit territorial
1. S'estableixen el procediment i les condicions de la selecció de les estratègies de desenvolupament local participatiu (EDLP) en els territoris d'Eivissa i Formentera, de Mallorca i de Menorca en el marc del Fons Europeu Marítim, de Pesca i de Aqüicultura (FEMPA), per al període 2021-2027, a les Illes Balears, i per als nomenaments definitius dels GALP corresponents.
2. L'àmbit territorial per a l'aplicació de les EDLP el constituiran les zones de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears següents:
- Eivissa i Formentera: les dues illes més el seu medi marí.
- Mallorca: els municipis costaners de l'illa més el seu medi marí.
- Menorca: tota l'illa més el seu medi marí.
Segon. Requisit d'entitat col·laboradora
Per poder ser designades entitats col·laboradores per a l'aplicació de les EDLP, els candidats a GALP han de complir els requisits següents:
a. REQUISITS GENERALS
S'han de complir abans de dictar la proposta de designació.
- No poden obtenir la condició d'entitat col·laboradora les persones jurídiques en les quals concorri alguna de les prohibicions que estableix l'article 10 del text refós de la Llei de subvencions de les Illes Balears, així com a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan s'hagi comprovat el que disposen l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressupostos generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
La comprovació del compliment del requisit esmentat la farà el FOGAIBA d'ofici. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per obtenir aquestes dades, cal presentar els certificats o la documentació corresponents.
En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir al sol·licitant la presentació o, per defecte, l'acreditació per altres mitjans dels requisits als quals es refereix el document, abans de formular la proposta de resolució.
Quan el sol·licitant no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents als quals es refereixen les obligacions que preveu el paràgraf anterior, se'n pot acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.
b. REQUISITS D'EFICÀCIA I SOLVÈNCIA
Els requisits d'eficàcia i solvència tècnica són els que s'estableixin a l'ordre de bases reguladores de les ajudes que preveu el Programa del FEMPA 2021-2027 d'Espanya, a les Illes Balears, que s'aprovi.
Aquests requisits s'han de complir i acreditar abans de formalitzar el conveni de col·laboració corresponent, al qual fa referència l'apartat novè d'aquest annex, i al seu compliment estarà condicionada la designació com a entitat col·laboradora.
Tercer. Requisits i estructura de l'estratègia de desenvolupament local participatiu
1. Les EDLP han de complir els requisits següents:
a. S'han d'articular sobre un territori d'actuació, assenyalat al punt 2 de l'apartat primer d'aquest annex, i sobre un GALP responsable de la seva gestió.
b. Han de ser coherents amb les possibilitats i necessitats territorials i les dificultats estructurals identificades al territori, amb l'objectiu polític de la UE sobre l'impuls de les comunitats locals i amb les polítiques europees de pacte verd i impuls de l'economia blava. Es poden centrar en el sector pesquer o ampliar-se i destinar-se a la diversificació de les zones pesqueres. Les estratègies no es limitaran a la mera agrupació d'operacions o de mesures sectorials.
c. Han de tenir com a objectiu principal permetre una economia blava sostenible a les zones costaneres i a fomentar el desenvolupament de les comunitats pesqueres i aqüícoles, capitalitzant i reforçant els recursos mediambientals, culturals, socials i humans.
d. Han de ser complementàries amb les intervencions d'altres programes i mesures que s'apliquin al mateix territori.
e. Han de establir objectius específics per a les accions que abordin les desigualtats de gènere, els joves, les minories, etc.
f. S'ha de justificar que les operacions susceptibles de ser cofinançades pels grups s'adrecen prioritàriament a projectes estratègics dels GALP i d'iniciativa publica i privada, i que formen una estratègia de desenvolupament local dirigida a la consecució d'un o més dels objectius següents:
f.1. Augment del valor, creació d'ocupació, valoració i foment de la participació de les dones, atracció de joves i promoció de la innovació en totes les fases de la cadena de producció i subministrament dels productes de la pesca i l'aqüicultura i millora de la imatge dels productes i l'activitat productiva a escala local per incorporar-los a la cultura alimentària del territori.
f.2. Foment de l'economia blava a les zones pesqueres i aqüícoles mitjançant el suport a la diversificació dins o fora del sector de la pesca comercial, a l'aprenentatge permanent i a la creació d'ocupació a les zones pesqueres i aqüícoles.
f.3. Impuls i aprofitament del patrimoni mediambiental de les zones pesqueres i aqüícoles, incloses les operacions de mitigació del canvi climàtic.
f.4. Foment del benestar social i del patrimoni cultural de les zones pesqueres i aqüícoles, inclòs el patrimoni cultural pesquer, aqüícola i marítim.
f.5. Reforç del paper de les comunitats pesqueres en el desenvolupament local i de la governança dels recursos pesquers i activitats marítimes locals.
f.6. Cooperació.
g. Es requerirà, en el procés d'elaboració de les estratègies, la participació real i efectiva, i no merament consultiva, dels agents socioeconòmics i socis institucionals, tan àmplia i inclusiva com sigui possible entre els colectius concernits. Dins d'aquesta categoria entren les autoritats locals, els socis econòmics i socials, agents representatius de la societat civil, institucions ambientals, organitzacions no governamentals, organismes que promoguin la igualtat i la no discriminació i col·lectius de dones i joves que viuen i treballen al territori del GALP.
2. L'estructura i el contingut mínim obligatori de les EDLP és el següent:
a. Característiques del territori:
La identificació, valoració i justificació del territori d'aplicació de cada proposta.
S'establirà el pes del sector pesquer i aqüícola, densitat de població, atur, llocs de treball, llocs de treball del sector, índex d'envelliment, descripció de les organitzacions interessades i afectades rellevants al territori i evolució de la població.
b. Plànol demogràfic del territori, amb identificació de les comunitats pesqueres i aqüícoles.
c. Diagnosi i anàlisi DAFO del territori.
d. Descripció i objectius de l'estratègia.
Les estratègies han de definir uns trets principals diferenciadors i característics per a cada territori. Aquestes estratègies s'orientaran com a mínim a desenvolupar els objectius que preveu el punt 1.f:
Han de ser concises i definint la situació inicial i l'objectiu final.
e. Mesures objecte de desenvolupament per aplicar sobre el territori.
f. Criteris de prioritat que aplicarà el GALP per valorar les sol·licituds d'ajudes.
g. Indicadors i criteris d'avaluació de les operacions subvencionables respecte de les mesures i els objectius de l'estratègia.
h. Pla financer. En cas que les EDLP es financin amb càrrec a altres aportacions públiques o privades, s'ha d'indicar la font de finançament i els imports previstos per mesura.
i. Objectius específics per a les accions que abordin les desigualtats de gènere, els joves, les minories, etc. i indicadors desagregats per sexe.
j. Coherència i complementarietat amb altres polítiques: Pacte Verd Europeu, economia circular, neutralitat climàtica, reducció de la petjada de carboni, etc.
k. Contribució a l'estratègia marítima.
l. Pla d'avaluació de l'EDLP.
m. Identificació del procediment i indicadors d'avaluació de l'EDLP.
n. Avaluació intermèdia i una avaluació final.
S'ha de fixar un pla d'acció per implementar i fer un seguiment de l'EDLP (amb indicadors clars que serveixin per supervisar el progrés en funció dels objectius).
o. Descripció del procés de transparència i lliure concurrència.
p. Procediment no discriminatori i transparent de selecció de les operacions que evitin conflictes d'interessos i, en tot cas, garantia dels principis de col·laboració, objectivitat, imparcialitat, eficàcia, eficiència, transparència, publicitat i lliure concurrència.
q. Descripció del procediment de participació pública seguit per a l'elaboració de l'EDLP.
r. Pla de comunicació de l'EDLP: web, xarxes socials, organització jornades i actes públics, etc.
Quart. Finançament per a l'aplicació de les EDPL
1. Els crèdits assignats a cada EDLP s'aportaran en funció de les disponibilitats pressupostàries anuals existents, que es comunicaran a cada GALP sempre abans del 31 de desembre de l'exercici anterior.
2. En el cas d'endarreriment, atribuible al GALP, en l'execució del programa territorial i en el cronograma de pagaments, per tal de millorar el compliment del programa i l'eficiència de les dotacions finançadores del programa, es podrà ajustar la contribució financera posada a disposició del grup a l'evolució real del programa reassignant les dotacions procedents d'aquests ajustos, en el marc del programa regional, els GALP en els quals el grau de desenvolupament inversor superi les dotacions anuals assignades inicialment.
3. En el cas que, durant el període d'execució de les EDLP que preveu el FEMPA 2021-2027 de les Illes Balears, aquest es doti amb fons addicionals o hi hagi crèdit sobrant a la mesura 4.1.3, aquests es podran distribuir entre els GALP proporcionalment.
Cinquè. Sol·licituds de selecció d'EDLP
1. El termini de presentació de sol·licituds va des de l'endemà de la notificació de selecció com a candidat a GALP fins al dia 29 de setembre de 2023.
2. Les persones interessades i que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria han de presentar les sol·licituds de manera electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que estarà disponible al procediment publicat a la Seu electrònica d'aquesta Administració. De conformitat amb el que disposa l'article 66.6 de la Llei 39/2015, s'ha de presentar la sol·licitud mitjançant el model específic assignat a aquest procediment i signat electrònicament.
S'han de subministrar totes i cadascuna de les dades que s'indiquen en el tràmit esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté la sol·licitud.
3. A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació següent:
- Resum de l'EDLP en el qual s'han de reflectir clarament extractats tots els apartats que contenen les EDLP.
- Documentació justificativa de la participació pública seguida per a l'elaboració de l'EDLP.
- Documentació de variació de dades: si hi ha variació en les dades o els documents aportats per al procediment de selecció de candidats a GALP, s'ha d'aportar la documentació corresponent a aquesta variació.
4. De la mateixa manera, i amb caràcter potestatiu, la persona sol·licitant pot aportar la documentació complementària que es consideri oportuna, amb l'objectiu d'acreditar el compliment d'un o diversos dels criteris de selecció que estableix l'apartat vuitè d'aquest annex.
5. Si la sol·licitud —o qualsevol dels documents que siguin necessaris— no compleix els requisits indicats, s'ha de requerir a la persona interessada que, en el termini de deu dies, esmeni la falta o inclogui els documents preceptius, indicant que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la petició amb la resolució prèvia, que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
6. La presentació de la sol·licitud suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del que conté aquesta convocatòria i de la resta de normativa aplicable.
Sisè. Comitè de Selecció de les EDLP
1. Es crea, amb la composició que es detalla a continuació, el Comitè de Selecció de les EDLP, qui serà l'encarregat d'analitzar i avaluar les propostes i dictar la proposta de selecció.
a. El president, que serà el director general de Pesca de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o persona en qui delegui.
b. Els vocals següents:
- El director gerent del FOGAIBA.
- Un representant de cada Consell Insular afectat.
- Un tècnic de la Direcció General de Pesca.
- El cap del Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA, que actuarà com a secretari.
2. El Comitè pot convocar experts, tècnics o representants d'altres organitzacions per al seu assessorament, amb veu, però sense vot.
3. Per tal que el Comitè s'entengui vàlidament constituït, es requerirà la presència del president i del secretari o, si escau, de qui els substitueixi i de la meitat, almenys, dels seus membres.
4. Els acords s'han d'adoptar per majoria simple; en cas d'empat, tindrà vot de qualitat el president.
5. Per tal d'assegurar la imparcialitat en la presa de decisions, en el cas que es plantegi a algun dels membres un conflicte d'interessos en alguna de les qüestions a debatre o decidir, aquest abandonarà la sala de reunions fins que acabi la presa de decisions esmentada.
Setè. Procediment de selecció de les EDLP
1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de selecció de les EDLP, és el Servei d'Ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la proposta de resolució, sens perjudici de les actuacions encomanades al Comitè de Selecció.
2. Una vegada presentades les EDLP, el Comitè de Selecció, en cas que sigui necessari, obrirà un període de diàleg amb els candidats durant un màxim de deu dies, per introduir les modificacions per a la seva coherència amb el conjunt d'estratègies projectades.
3. El Comitè ha d'emetre una proposta en què es concreti el resultat de l'avaluació de les sol·licituds, amb aplicació dels criteris que preveu l'apartat vuitè d'aquest annex i es formuli proposta d'aprovació d'estratègies. Aquesta proposta s'ha de remetre, en el termini màxim de deu dies, a l'OIG.
4. La resolució del procediment de selecció de les EDLP la dicta la presidenta del FOGAIBA.
5. El termini per resoldre el procediment, com també per notificar la resolució corresponent, és de tres mesos a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds i, en tot cas, sempre com a màxim el 31 de desembre del 2023 per a grups nous, i el 29 de novembre del 2023 per als grups que ja funcionaven el període anterior (FEMP 2014-2020). Si un cop transcorregut aquest termini no s'ha notificat cap resolució expressa, s'entendrà que la sol·licitud ha estat estimada.
6. En aquesta resolució de selecció de l'EDLP, també es nomenarà el candidat a GALP de l'EDLP que hagi estat seleccionada, com a grup d'acció local de pesca, en el marc del Fons Europeu Marítim, de Pesca i de Aqüicultura (FEMPA), per al període 2021-2027, a les Illes Balears.
7. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs d'alçada davant la consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació, en el termini d'un mes a comptar a partir de l'endemà de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
8. La selecció de l'EDLP i el nomenament definitiu com a GALP estaran condicionats a la subscripció d'un conveni de col·laboració entre el GALP i l'OIG, en què s'han de fixar, entre altres aspectes i de conformitat amb el que estableix l'apartat novè d'aquest annex, les condicions per al seu funcionament com a entitat col·laboradora per a la gestió de les ajudes que preveu l'article 34.1.b del Reglament (UE) núm. 2021/1060, per a l'aplicació de les EDLP, prèvia designació com a tal del vicepresident en matèria pesquera del FOGAIBA, un cop comprovat el compliment dels requisits que preveu l'article 26 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
Vuitè. Criteris de selecció d'EDLP
1. Les EDLP es valoren d'acord amb els criteris següents:
a. Coherència i definició de zona i població objecte d'EDLP. Fins a 10 punts.
b. Qualitat i coherència dels objectius de l'estratègia. Descripció de les característiques integrades i innovadores, jerarquia dels objectius, metes mesurables quant a productivitat i resultats. Fins a 10 punts.
c. Qualitat del procés participatiu en l'elaboració de l'estratègia. Fins a 10 punts.
d. Qualitat i coherència del Pla d'acció, demostrant que els objectius es tradueixen en accions. Fins a 10 punts.
e. Existència i qualitat de pla de visibilitat. Fins a 10 punts.
f. Grau de consulta i participació local en l'elaboració i execució d'EDLP del sector pesquer. Es valorarà la presència al Grup d'OPP i associacions de pesca i aqüicultura, confraries de pescadors i altres entitats del sector extractiu, transformador i comercialitzador de productes pesquers, així com altres sectors o associacions de l'àmbit geogràfic en què puguin sorgir sinèrgies amb els GAL. Fins a 10 punts.
g. Capacitat operativa per complir EDLP: recursos humans i tècnics disponibles, experiència en gestió de programes de DLP finançats per la UE, definició de mecanismes de gestió, seguiment i avaluació d'EDLP. Fins a 10 punts.
h. Participació d'agrupacions de dones emprenedores lligades al desenvolupament de zones pesqueres. Fins a 10 punts.
i. Inclusió objectius: comercialització i transformació, especialment pesca artesanal o valor afegit; retirada de residus del mar; promoció d'espais protegits; col·laboració d'entitats científiques en projectes per a l'activitat pesquera. Fins a 10 punts.
j. Abordar reptes relacionats amb promoure sistemes alimentaris sostenibles de productes pesquers en l'àmbit local, mitigació i/o adaptació del canvi climàtic, protecció de la biodiversitat, desenvolupament d'oportunitats empresarials vinculades al sector pesquer i l'economia blava, promoure el relleu generacional a el sector, reforçar la igualtat de participació de dones i homes i la inclusió social dels grups més vulnerables. Fins a 10 punts.
2. Per a la selecció es tindrà en compte la idoneïtat de l'estratègia per al territori al qual es dirigeix, no la comparació amb altres estratègies per a altres territoris.
Novè. Convenis de col·laboració
La selecció de l'EDLP, el nomenament com a grup d'acció local de pesca en el marc del Fons Europeu Marítim, de Pesca i de Aqüicultura (FEMPA), per al període 2021-2027, a les Illes Balears, i d'entitat col·laboradora per a la gestió de les ajudes que preveu l'article 34.1 del Reglament (UE) núm. 2021/1060, per a l'aplicació de les EDLP, estaran condicionats a la subscripció d'un conveni de col·laboració entre el GALP i l'OIG.
2. En el conveni de col·laboració es regularan les normes d'adjudicació, concessió, control i seguiment de les ajudes nacionals i comunitàries que gestionaran els GALP en el marc del FEMPA, per al període 2021-2027.
Aquest conveni regularà, com a mínim, el següent:
a. Definició de l'objecte de col·laboració i obligacions del GALP.
b. Import màxim del pressupost per a l'aplicació de l'EDLP.
c. Relació de municipis, extensió i població del territori d'actuació.
d. Principis d'actuació.
e. Normativa, en matèria de subvencions, de la Comunitat Autònoma dels Illes Balears, així com comunitària i estatal, aplicables en la concessió d'ajudes.
f. Procediments de gestió.
g. Pagament de les ajudes.
h. Garanties.
i. Control financer.
j. Reducció, suspensió i supressió de l'ajuda comunitària.
k. Devolució dels fons aplicats indegudament.
l. Prevenció, detecció i correcció d'irregularitats.
m. Mecanisme de reserva de rendiment i bona execució.
n. Bestretes.
o. Caràcter, durada i revisió del conveni.
p. Protocols establerts en l'àmbit de la protecció de dades, la seguretat de la informació i el conflicte d'interessos.
q. Definició de les característiques i responsabilitats del responsable administratiu i financer, si escau.
Desè. Obligacions del GALP
1. Quan s'hagin seleccionat les EDLP i una vegada fetes les designacions definitives com a GALP i d'entitat col·laboradora, seran obligacions dels GALP les següents:
a. Signar un conveni de col·laboració, conforme al contingut de l'apartat novè d'aquest annex.
b. Executar l'estratègia aprovada de conformitat amb el que preveu aquesta resolució i la resta de normativa d'aplicació, informar i assessorar la població del seu contingut i abast, incentivar-ne la participació activa, com també fomentar l'execució de projectes d'inversió que generin ocupació, directament o indirecta, en el medi.
c. En el cas de variacions de la normativa d'aplicació o modificacions del FEMPA que afectin l'aplicació d'estratègies, un cop rebuda la comunicació de l'OIG, el GALP quedarà obligat a adaptar els procediments de gestió a les modificacions esmentades, com també a les recomanacions derivades de les diferents actuacions de control i/o avaluació.
d. Aplicar els manuals de procediment que aprovi el FOGAIBA, per a la gestió de l'EDLP.
e. Subministrar a l'OIG i als avaluadors la informació necessària per seguir i avaluar l'estratègia.
f. Assistir a les reunions i accions de formació que l'OIG duguin a terme en aspectes relacionats amb la gestió del FEMPA, especialment en relació amb la gestió de projectes, moderació de costos, criteris de selecció, seguiment i avaluació, indicadors, publicitat, etc.
g. Mantenir els requisits que s'hagin tingut en compte per a la seva selecció durant el període que sigui necessari per dur a terme la seva actuació com a GALP, atesa la finalitat de la seva selecció.
h. Mantenir durant la vigència dels compromisos un llibre d'actes degudament legalitzat, un llibre de socis actualitzat i un llibre inventari de béns inventariables.
i. Adoptar les mesures de difusió que estableixi la convocatòria, així com les normes de visibilitat, transparència i comunicació que preveu el Reglament (UE) 2021/1060.
j. Portar una comptabilitat independent per a les accions que s'hagin de desenvolupar en el marc del FEMPA 2021-2027, tret que per la seva forma jurídica estiguin obligats a un sistema comptable determinat, s'ajustarà d'acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable.
k. Mantenir i salvaguardar els arxius i els registres de documentació.
l. Ajustar-se en la seva activitat als principis de col·laboració, objectivitat, imparcialitat, eficàcia, eficiència, transparència, publicitat i lliure concurrència.
m. Els GALP s'han d'integrar a la Xarxa Espanyola de Grups de Pesca.
o. Complir les funcions que s'estableixin per als grups d'acció local en el FEMPA 2021-2027 i en la resta de documents de referència que li siguin aplicable, que com a mínim seran les següents:
- Informar i assessorar sobre el contingut i l'abast del FEMPA 2021-2027 i de l'EDLP i incentivar la participació en aquests.
- Generar la capacitat dels agents locals per desenvolupar i portar a la pràctica les operacions incloses en les EDLP. En aquest sentit, seran els responsables de captar iniciatives i acompanyar els promotors en el procés de maduració de projectes.
- Dissenyar un procediment no discriminatori i transparent de selecció i criteris objectius de selecció de les operacions, en el marc del FEMPA 2021-2027.
- Preparar les convocatòries de presentació de projectes.
- Rebre les sol·licituds d'ajuda i avaluar-les.
- Seleccionar les operacions, fixar l'import de l'ajuda i presentar les propostes a l'Àrea d'Ajudes del FOGAIBA, que serà la responsable de la verificació final de la subvencionalitat dels projectes abans que s'aprovin.
- Seguir la posada en pràctica de l'EDLP i de les operacions subvencionades.
p. Complir les condicions i obligacions, les instruccions i elsmanuals que s'estableixin en relació amb les ajudes que preveu el FEMPA 2021-2027.
q. Col·laborar amb l'OIG i les unitats de control designades pel Govern d'Espanya i la Comissió Europea en les verificacions i el control que es desenvolupin a la seva estratègia, com també en els procediments de reintegrament conseqüents, les sancions i les correccions imposades.
r. Complir la resta d'obligacions que preveu l'article 28 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
2. L'incompliment de les obligacions que estableix aquest apartat pot comportar l'assumpció, per part de l'organisme pagador, de la gestió íntegra de l'estratègia, i fins i tot la revocació de la condició de grup d'acció local de pesca, sens perjudici de la resta d'actuacions que es puguin derivar en cas que aquest incompliment pugui afectar les ajudes que es concedeixin per la seva condició de GALP.