Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 418282
Resolució de la presidenta del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), per la qual es convoquen subvencions per al suport a les activitats d’informació i promoció realitzades per grups de productors en el mercat intern, corresponents a l’any 2023
Un producte agrícola de qualitat ha de tenir el suport d'una comercialització adequada per millorar les seves oportunitats de mercat. La millora de la informació als consumidors sobre l'existència i els requeriments dels programes de qualitat augmentarà la consciència dels consumidors sobre la disponibilitat de productes d'alta qualitat.
La conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació és conscient de la necessitat de convocar ajudes per millorar la difusió dels productes agraris de qualitat a les Illes Balears, per potenciar la introducció al mercat intern i per millorar la rendibilitat de les produccions de qualitat reconeguda. Per això, de manera regular, ha anat convocat anualment ajudes destinades a les activitats d'informació i promoció realitzades per grups de productors.
El Programa de desenvolupament rural (PDR) de les Illes Balears per al període 2014-2020 preveu una sèrie de mesures d'ajuda destinades al sector agrari, d'acord amb el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell. Concretament, entre altres mesures, el PDR 2014-2020 preveu la submesura 3.2, corresponent al suport a les activitats d'informació i promoció realitzades per grups de productors en el mercat intern.
L'article 154.1 del Reglament (UE) 2021/2115, del Parlament Europeu i del Consell, de 2 de desembre, deroga el Reglament 1305/2013, esmentat, i no obstant disposa que continua essent d'aplicació fins als 31 de desembre de 2025 per a la execució dels programes per al desenvolupament rural aprovats de conformitat amb aquest Reglament (UE) núm. 1305/2013.
A l'empara del PDR 2014-2020 aprovat, en data 26 de febrer del 2015, es va publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29 l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020 que, a l'article 2, assenyala que seran objecte d'ajuda, entre d'altres, les activitats d'informació i promoció que realitzin grups de productors en el mercat intern.
En data 24 de març de 2022, es va publicar en el BOIB núm. 41 la Resolució de la presidenta del FOGAIBA, de 22 de març de 2022, per la qual es convoquen subvencions per al suport a les activitats d'informació i promoció realitzades per grups de productors en el mercat intern, corresponents a l'any 2022, la qual posteriorment va ser modificada per la Resolució de la presidenta del FOGAIBA de 27 de setembre de 2022, publicada en el BOIB núm. 128. Aquesta convocatòria, que té caràcter incentivador, només admet com a despesa subvencionable la efectuada i pagada entre la data de la sol·licitud d'ajuda i el 30 de juny de 2023.
Amb la finalitat de donar continuïtat a les ajudes convocades l'any 2022 a l'empara del PDR 2014-2020, es considera convenient convocar, en pràcticament les mateixes condiciones, ajudes que cobreixin les despeses corresponents al segon semestre de l'any 2023.
La nova convocatòria s'aprova amb càrrec al pressupost compromès dins del període de programació 2014-2020 i no suposa cap increment de despesa en relació al PDR aprovat.
D'altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), a l'article 2.a estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d'agricultura i pesca referent a l'aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la política agrícola comuna i dels fons procedents de l'Instrument Financer d'Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d'altres règims d'ajudes que preveu la normativa de la Unió Europea.
D'acord amb el que disposa l'article 15 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 3 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.
Atesa la naturalesa de les ajudes que preveu aquesta convocatòria, no està justificada la incorporació de cap criteri de valoració en relació amb possibles actuacions dirigides a la consecució efectiva de la igualtat de gènere per part de les persones sol·licitants.
Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1.g del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, a proposta del director gerent del FOGAIBA i de conformitat amb l'autoritat de gestió, dicto la següent:
RESOLUCIÓ
Primer Objecte de les subvencions i àmbit d'aplicació
1. S'aprova la convocatòria de subvencions, corresponents a l'any 2023, per millorar la difusió dels productes agraris de qualitat de les Illes Balears, potenciar-ne la introducció al mercat i millorar la rendibilitat de les produccions de qualitat reconeguda, d'acord amb el que preveu l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, publicada al Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29, de 26 de febrer de 2015.
2. L'objecte d'aquestes ajudes és millorar la difusió dels productes agraris de qualitat a les Illes Balears per potenciar-ne la introducció al mercat i millorar la rendibilitat de les produccions de qualitat reconeguda.
3. L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes és la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Segon Import màxim de la convocatòria i finançament
1. Per a aquesta convocatòria es destina un import màxim de tres-cents cinquanta mil euros (350.000,00 €), amb càrrec als pressupostos del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears de l'any 2023, quantitat que es podrà incrementar amb crèdits que es puguin destinar a aquesta finalitat.
2. Les subvencions esmentades es finançaran en un 53,00% a càrrec del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), en un 14,10% a càrrec del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA) i en un 32,90% a càrrec de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (CAIB).
Tercer Beneficiaris
1. Podran ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta convocatòria les agrupacions i associacions de productors o consells reguladors —quan incloguin productors— que, en el moment anterior a dictar-se la proposta de resolució, compleixin els requisits següents:
a) Que, almenys, un dels seus membres sigui un agricultor actiu que participi per primera vegada en règims de qualitat i beneficiari final de la mesura 3.1 del PDR.
b) Que gestionin sense ànim de lucre alguna de les marques de qualitat de productes agrícoles destinats al consum humà següents:
- DOP Formatge de Maó
- DOP Oli de Mallorca
- DOP Oliva de Mallorca
- DO Vi Binissalem- Mallorca
- DO Vi Pla i Llevant
- IGP Sobrassada de Mallorca
- IGP Ametlla de Mallorca
- IGP Vi de la Terra de Mallorca
- IGP Vi de la Terra Illes Balears
- IGP Vi de la Terra Illa de Menorca
- IGP Vi de la Terra Eivissa
- IGP Vi de la Terra Formentera
- IGP Vi de la Terra Serra de Tramuntana- Costa Nord
- Agricultura ecològica
- Agricultura integrada
- Logotip de 100% raça autòctona; vaca menorquina, cabra mallorquina, ovella mallorquina, ovella menorquina, ovella roja mallorquina, y porc negre mallorquí.
c) Que obtinguin almenys 6 punts d'acord amb els criteris de selecció que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució.
2. Els requisits generals que estableixen els punts anteriors s'hauran de mantenir un mínim de sis mesos i, en qualsevol cas, fins al moment del pagament.
3. A més, han de complir els requisits que preveu l'article 10 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, com també els que estableixen el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions.
4. D'acord amb el que disposa l'article 10.1.e del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris estan al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l'article 38 del Decret 75/2004, de 27 d'agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, com també els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social ha de quedar acreditada abans que es dicti la proposta de resolució de concessió.
La comprovació del compliment del requisit esmentat la duran a terme el FOGAIBA i/o la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, ja que la presentació de la sol·licitud de subvenció en suposa l'autorització per comprovar-la, excepte si existeix manifestació expressa contrària. Quan el sol·licitant de l'ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'acreditarà el compliment mitjançant declaració responsable.
En el cas que la persona interessada hagi presentat declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l'import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, se la requerirà perquè aporti la justificació d'aquest requisit, llevat que s'hagi autoritzat el FOGAIBA a efectuar-ne la comprovació d'ofici.
5. D'acord amb el que disposa l'article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d'igualtat de dones i homes, tampoc no poden ser beneficiàries de les subvencions que preveu aquesta resolució les empreses i les entitats sol·licitants sancionades o condemnades, en els darrers tres anys, per resolució administrativa o sentència judicial fermes, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
Quart Actuacions subvencionables
1. Són objecte de subvenció les despeses derivades de les actuacions següents:
- Organització i participació en fires, congressos, seminaris, jornades tècniques, esdeveniments i activitats similars de relacions públiques.
- Informació i publicitat en revistes especialitzades, tanques publicitàries i mitjans de comunicació (premsa, ràdio i televisió).
- Edició de material divulgatiu, amb promoció de coneixements científics i tècnics dels productes (pàgina web, fulls informatius...).
- Accions de millora de la imatge de productes.
- Estudis de mercat i d'avaluació d'impacte de les campanyes de promoció.
Les despeses del personal laboral, vinculades a les actuacions subvencionables, són admissibles sempre que corresponguin a costos reals de l'operació subvencionada i s'assignin proporcionalment a l'operació.
El beneficiari ha d'imputar els costos indirectes a l'activitat subvencionada en la part que raonablement correspongui d'acord amb els principis i les normes de comptabilitat generalment admeses i, en tot cas, en la mesura que aquests costos corresponguin al període en què efectivament es duu a terme l'activitat.
2. Únicament són subvencionables les despeses relacionades amb la informació i promoció dels productes inclosos a la submesura 3.2 del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears i que es detallen en el punt 1 de l'apartat tercer.
3. Les activitats d'informació i promoció subvencionables han de tenir les característiques següents:
1r. Estar destinades a induir el consumidor a adquirir productes agrícoles o alimentaris integrats en programes de qualitat dels aliments que preveu el punt 1 de l'apartat tercer d'aquesta resolució, per a la participació dels quals reben ajuda en virtut del Programa de desenvolupament rural.
2n. Ressaltar les característiques o els avantatges específics dels productes en qüestió. Se n'ha de destacar especialment la qualitat, els mètodes de producció específics, les normes estrictes aplicades per garantir el benestar dels animals i el respecte del medi ambient relacionat amb el programa de qualitat en qüestió i s'hi pot incloure la divulgació de coneixements científics i tècnics sobre aquests productes.
4. Les activitats de la mesura no han d'incitar el consumidor a comprar un producte pel seu origen particular, excepte en el cas dels productes que estan regulats pel règim de qualitat que estableix el Reglament (UE) núm. 1151/2012 del Parlament Europeu i del Consell i els que regula la part II, títol II, capítol I, secció 2 del Reglament (UE) núm. 1308/2013 de Parlament Europeu i del Consell respecte al vi. No obstant això, es pot indicar l'origen d'un producte, sempre que la indicació d'origen quedi subordinada al missatge principal.
5. Queden exclosos de l'ajuda els sistemes de qualitat voluntaris.
6. Les campanyes de promoció de vins han de tenir en compte les disposicions legals sobre prevenció dels riscos relacionats amb l'abús de l'alcohol.
7. Només són subvencionables les activitats d'informació, promoció i publicitat en el mercat interior de la Unió Europea.
8. S'han de complir les normes d'informació i publicitat que preveu l'annex III del Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural.
L'emblema de la Unió Europea i una referència a l'ajuda del FEADER han d'aparèixer en el material informatiu, promocional i publicitari, excepte en el material que no sigui possible imprimir per la seva mida; no obstant això, el logotip ha d'estar exposat en un altre lloc de l'activitat per a la qual s'empra el material esmentat.
El material informatiu, promocional i publicitari ha de complir la normativa comunitària. El beneficiari ha de trametre el material pilot al FOGAIBA perquè el pugui comprovar abans d'elaborar-lo.
9. En cap cas són activitats subvencionables les activitats relacionades amb la promoció de marques comercials o les activitats d'informació i promoció subvencionades a l'empara del Reglament (UE) núm. 1144/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 22 d'octubre de 2014 , sobre accions d'informació i de promoció relatives a productes agrícoles en el mercat interior i en països tercers i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 3/2008 del Consell.
10. Per a aquesta convocatòria únicament poden ser objecte de subvenció les despeses efectuades i efectivament pagades amb posterioritat a la presentació de la sol·licitud d'ajuda i sempre des de l'1 de juliol de 2023 fins al 31 de desembre del 2023, tret de les despeses de Seguretat Social i les retencions per l'IRPF, que es poden pagar fins al dia 31 de gener del 2024.
En qualsevol cas, no són subvencionables les despeses efectuades abans de la publicació de l'acte que determini la constitució i aprovació de l'agrupació o del consell regulador i del seu reglament.
11. En tot cas, s'apliquen les normes en matèria de despeses susceptibles de subvenció, comprovació de subvencions i comprovació de valors que estableixen els articles 40, 41 i 42 del text refós de la Llei de subvencions i l'article 83 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
12. En qualsevol cas, no poden ser despeses subvencionables:
- L'impost sobre el valor afegit (IVA), excepte l'IVA no recuperable quan el beneficiari el costegi de manera efectiva i definitiva.
- Els interessos deutors dels comptes bancaris.
- Les despeses relacionades amb inversions.
- L'adquisició de béns de segona mà.
- Els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives i penals.
- Les despeses de procediments judicials.
- Les despeses en els casos en què la legislació comunitària disposi que el cost del control ha d'anar a compte dels productors, sense especificar la quantia real de les despeses.
13. Quan l'import de la despesa subvencionable superi la quantia de 15.000,00 euros, en cas de subministrament de béns d'equip o prestació de serveis per empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari ha de sol·licitar com a mínim tres ofertes de proveïdors diferents, amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé, excepte quan per les característiques especials de les despeses subvencionables no hi hagi al mercat un nombre suficient d'entitats que el subministrin o prestin el servei.
L'elecció entre les ofertes presentades, que s'han d'aportar a la justificació o, si escau, a la sol·licitud de subvenció, es farà d'acord amb criteris d'eficiència i economia, i es justificarà expressament en una memòria l'elecció quan no recaigui en la proposta econòmica més avantatjosa.
14. De les despeses subvencionables de l'operació s'han de deduir els ingressos nets que s'hagin generat directament durant l'execució d'aquesta.
Cinquè Intensitat i límit de les subvencions
1. La quantia de la subvenció d'ajuda és del 70% del cost subvencionable de l'acció, amb un màxim de 40.000,00 euros d'ajuda per beneficiari.
2. En cap cas l' import de l'ajuda pot superar el cost de l'activitat que s'ha de realitzar.
Sisè Sol·licituds
1. El període de presentació de sol·licituds comença a comptar des del dia següent al de la data de publicació d'aquesta resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears i acaba el 31 de juliol de 2023.
2. Les persones interessades que compleixin els requisits que preveu aquesta convocatòria han de presentar la sol·licitud d'ajuda de forma electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que està disponible a la Seu electrònica de la comunitat autònoma de les Illes Balears, dirigides al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (A04026954).
Cal subministrar totes i cada una de les dades que s'indiquen a formulari esmentat, així com assumir els compromisos, atorgar autoritzacions i fer les declaracions que aquest formulari conté.
3. Aquestes sol·licituds han de portar adjunta la documentació següent:
a) Fotocòpia del NIF de l'entitat.
b) Documentació acreditativa de la representació amb la qual actua la persona que signa la sol·licitud. Aquesta acreditació ha de ser vigent en el moment de la sol·licitud.
c) Fotocòpia del document constitutiu de l'entitat o dels estatuts socials o reglaments inscrits degudament en el registre corresponent o certificat d'inscripció registral dels documents esmentats.
d) Memòria del programa de promoció, que ha d'incloure: antecedents, objectius, pressupost i inici i acabament de les actuacions que s'han de subvencionar.
e) Certificació emesa pel secretari de l'entitat sol·licitant de l'ajuda, amb el vistiplau del seu president, en la qual ha de constar la relació dels productors, agricultors actius, inscrits en el programa, amb indicació del nom, cognoms, NIF i municipi de la seva explotació.
f) Els tres pressuposts en el cas del que estableix el punt 13 de l'apartat quart d'aquesta resolució.
g) Certificat de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, en cas d'estar exempt de presentar liquidació de l'IVA.
4. En cas que, en ocasió de la tramitació d'altres expedients en el FOGAIBA, ja s'hagi presentat algun dels documents esmentats anteriorment, no cal aportar-lo de nou, sempre que es faci constar la data i l'òrgan o la dependència en la qual es van presentar o, si escau, es van emetre, i no hagin transcorregut més de cinc anys des de l'acabament del procediment al qual corresponguin. Així mateix, no cal aportar-lo novament si els documents exigits han estat incorporats a la base documental del FOGAIBA, que preveu el Decret 53/2006, de 16 de juny, amb la comprovació prèvia de l'autenticitat del document.
En els supòsits d'impossibilitat material d'obtenir el document, l'òrgan competent pot requerir al sol·licitant la presentació o, per defecte, l'acreditació per altres mitjans dels requisits als quals es refereix el document, amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució.
Concretament, la persona interessada autoritza el FOGAIBA a comprovar la documentació aportada a l'expedient d'ajudes per al suport a la participació per primera vegada en règims de qualitat, mesura 3.1 del PDR, del qual són beneficiaris.
5. La comprovació del DNI del representant la fa d'ofici el FOGAIBA. En el cas que es vulgui denegar expressament l'autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació per obtenir el DNI i els certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, s'ha d'aportar un document de denegació i els certificats corresponents.
En cas que no s'estigui obligat a presentar les declaracions o els documents a què es refereixen les obligacions anteriors o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, se n'ha d'acreditar el compliment mitjançant declaració responsable.
6. D'acord amb el que preveu l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, no cal presentar la documentació o les dades elaborades per qualsevol Administració que es puguin obtenir per mitjans telemàtics o que es trobin en poder del FOGAIBA. En el cas de denegació expressa per aquesta comprovació, caldrà aportar el document corresponent.
Les persones interessades tampoc no estan obligades a presentar dades o documents que hagin estat aportats per elles mateixes davant de qualsevol Administració. A aquest efecte, les persones esmentades han de comunicar en quin moment i davant de quin òrgan administratiu van presentar els documents, i el FOGAIBA és qui els ha d'obtenir electrònicament. Excepcionalment, si el FOGAIBA no pogués obtenir els documents esmentats, en pot sol·licitar novament l'aportació a les persones interessades.
En el supòsit d'impossibilitat material d'obtenir el document, abans de la proposta de resolució, l'òrgan competent pot requerir a la persona sol·licitant que el presenti o, per defecte, que acrediti per altres mitjans els requisits als quals es refereix el document.
7. Si la sol·licitud té algun defecte o no adjunta tota la documentació esmentada en els punts anteriors, o bé si els documents que s'hagin de presentar durant la tramitació de l'expedient presenten esmenes o guixades, es requerirà a la persona sol·licitant perquè, en el termini de deu dies, esmeni el defecte o aporti la documentació, amb la indicació que, si no ho fa, s'entén que desisteixen de la sol·licitud i, amb la resolució prèvia, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.
8. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del que conté aquesta convocatòria, les bases reguladores que estableix l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015, i la resta de normativa d'aplicació.
Setè Selecció dels beneficiaris
1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes es fa mitjançant el procediment de concurrència competitiva.
2. En el supòsit que les sol·licituds amb dret a ajuda superin les quanties destinades en el període respectiu, les sol·licituds s'atendran en funció de la puntuació més alta obtinguda, aplicant el criteri de prioritat següent, el compliment del qual es valora a la data de presentació de la sol·licitud:
a) Per raó de la coherència del Pla de promoció/informació
- Definició clara dels objectius = 2 punts.
- Definició clara de l'estratègia i dels mitjans utilitzats = 2 punts.
- Pla d'avaluació amb indicadors clars i mesurables = 2 punts.
b) Per raó de l'abast de l'actuació
- 3 actuacions o més = 3 punts.
- 2 actuacions = 2 punts.
- 1 actuació = 1 punt.
c) Per raó de l'àmbit de l'actuació
- Nacional/Internacional = 2 punts.
- Local = 1 punt.
d) Per raó del nombre de productors participants
- 10 o més = 3 punts.
- Entre 3 i 9 = 2 punts.
- Menys de 3 = 1 punt.
e) Per raó del nivell més alt d'exigència i control en el producte
- Denominacions d'origen protegides, agricultura ecològica i logotips de raça autòctona = 3 punts.
- Altres certificacions = 2 punts.
La puntuació màxima és de 17 punts.
En cas d'empat, es resol amb el prorrateig de la quantitat que resti entre els sol·licitants que resultin empatats.
Vuitè Comissió Avaluadora
1. La Comissió Avaluadora estarà integrada per:
- President: secretari general de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació o persona en qui delegui.
- Vicepresident: director general d'Agricultura, Ramaderia i Desenvolupament Rural o persona en qui delegui.
- Vocals: director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o persona en qui delegui.
Cap del Departament Jurídic del FOGAIBA o persona en qui delegui.
Cap del Servei de Gestió Econòmica del FOGAIBA o persona en qui delegui.
Cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural o persona en qui delegui.
- Secretari/ària: actuarà com a secretari/ària un/a dels vocals de la Comissió Avaluadora.
2. La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració que preveu l'apartat setè d'aquesta resolució i emetre un informe que ha de servir de base per elaborar la proposta de resolució. Aquesta comissió únicament es constitueix en el cas que les sol·licituds amb dret d'ajuda superin les quanties destinades a aquesta convocatòria i s'hagi d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció que preveu l'apartat setè.
No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, com també de desestimació de la subvenció per no reunir els requisits exigits, no és preceptiva la intervenció de la Comissió Avaluadora i l'òrgan competent declararà conclusos aquests expedientes sense cap més tràmit.
3. Perquè la Comissió Avaluadora s'entengui constituïda vàlidament, es requereix la presència del president i del secretari o, si escau, de qui els substitueixin, i de la meitat, almenys, dels seus membres que pertanyin al FOGAIBA .
Novè Instrucció del procediment
1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l'Àrea de Gestió d'Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució. En el cas que sigui necessari notificar la proposta de resolució, aquesta notificació es fa individualment.
Es pot prescindir del tràmit de notificació de la proposta de resolució provisional quan no figurin en el procediment ni es tinguin en compte altres fets, al·legacions i proves més que els que han adduït les persones interessades. En aquest cas, la proposta de resolució formulada té caràcter de definitiva.
Quan la subvenció tingui per objecte el finançament d'activitats que ha de desenvolupar el sol·licitant i l'import de la subvenció de la proposta de resolució provisional sigui inferior al que figura a la sol·licitud presentada, es pot instar al beneficiari la reformulació de la sol·licitud per ajustar els compromisos i les condicions a la subvenció atorgable.
En qualsevol cas, la reformulació de sol·licituds ha de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els criteris de valoració que s'estableixen en relació amb les sol·licituds.
Havent examinat les al·legacions que han formulat les persones interessades, si escau, s'ha de formular la proposta de resolució definitiva, la qual ha d'expressar la persona sol·licitant o la llista de persones sol·licitants per a les quals es proposa la concessió de la subvenció, l'avaluació i els criteris de valoració seguits per elaborar-la, si escau, i la seva quantia.
2. Les comunicacions i notificacions a la persona interessada en aquest procediment es fan de manera telemàtica.
3. La resolució dels expedients la dicta el vicepresident en matèria agrària del FOGAIBA, a proposta del cap del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural i, si escau, previ informe de la Comissió Avaluadora. Amb anterioritat a l'emissió de l'informe de la Comissió Avaluadora, la secció competent del Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA emet un informe en el qual s'acredita, en cas que sigui favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import. A la resolució de concessió de l'ajuda s'hi ha de fer constar el finançament per part de les diferents administracions, i el fons europeu al qual s'imputa la despesa.
4. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos a partir de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds, i s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Transcorregut aquest termini sense que s'hagi notificat la resolució expressa, la sol·licitud s'entén desestimada.
Excepcionalment, i de conformitat amb el que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es pot acordar ampliar el termini màxim per dictar resolució. En aquest cas, l'acord d'ampliació s'ha de produir abans no venci el termini i s'ha de notificar a les persones interessades.
5. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs d'alçada davant el conseller d'Agricultura, Pesca i Alimentació en el termini d'un mes, a partir del dia següent al de la seva notificació, d'acord amb el que estableixen l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Desè Obligacions dels beneficiaris
1. Les obligacions dels beneficiaris són les següents:
- Presentar al Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA una versió preliminar dels materials promocionals, prèvia a la seva edició, per a la seva supervisió i aprovació.
- Dur a terme les actuacions subvencionables durant el termini que estableix aquesta resolució.
- Justificar les despeses subvencionables en la forma i els terminis que determina aquesta resolució.
- Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control que indiquen les administracions autonòmiques, estatal o comunitària, la Intervenció General, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control intern o extern, com també facilitar tota la informació que requereixin aquests organismes en relació amb les ajudes concedides.
2. A més de les obligacions que assenyala el punt 1 anterior, constitueixen obligacions dels beneficiaris les que estableixen l'article 11 del text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l'article 11 de l'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020, així com les que es derivin de la normativa estatal i comunitària aplicable.
3. A més, s'han de complir les normes d'informació i publicitat que preveu l'annex III del Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural.
4. Sens perjudici de les exclusions i reduccions que preveu l'annex 1 d'aquesta resolució, el règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
Onzè Justificació i pagament de les ajudes
1. Sens perjudici del que estableix el punt 3 d'aquest apartat, el període per notificar i justificar la realització de les despeses que proposa aquesta resolució va des de la data de concessió de l'ajuda fins al 31 de gener del 2024.
2. Les actuacions objecte de subvenció les ha d'haver realitzat i pagat el beneficiari amb posterioritat a la presentació de la sol·licitud d'ajuda i sempre des de l'1 de juliol de 2023 fins al 31 de desembre del 2023, tret de les despeses de Seguretat Social i retencions per l'IRPF, que es poden pagar fins al 31 de gener del 2024.
3. En tot cas, s'ha de tenir en compte per computar l'inici del període de subvencionabilitat el que estableix el punt 10 de l'apartat quart d'aquesta resolució.
4. Durant el termini de justificació establert, els beneficiaris han de presentar les sol·licituds de pagament corresponents, de forma electrònica mitjançant el tràmit telemàtic que està disponible a la Seu electrònica de la comunitat autònoma de les Illes Balears, degudament emplenades i dirigides al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA).
Cal subministrar totes i cada una de les dades que s'indiquen al formulari, així com assumir els compromisos, atorgar les autoritzacions i fer les declaracions que conté aquest.
Aquesta sol·licitud ha de portar adjunta la documentació següent:
a) Memòria de les activitats fetes i dels resultats obtinguts.
b) Documentació justificativa de les despeses realitzades:
La justificació de la despesa s'entén efectuada mitjançant la presentació de:
- Factures originals que reuneixin els requisits i les formalitats que preveu el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre (BOE núm. 289, d'1 de desembre de 2012), i que contingui el desglossament de les actuacions realitzades, per validar i estampillar, amb la finalitat de controlar la possible concurrència de subvencions.
- Nòmines dels treballadors i justificants de pagament dels sous.
- Documents RLC i RNT (antics TC1 i TC2) i justificants de pagament, juntament amb el resum comptable de nòmines dels mesos imputats .
- Documents IRPF (models 111 i 190) i justificant de pagament.
c) Si escau, indicació dels criteris de repartiment dels costos generals i/o indirectes, incorporats a la relació de justificants de despeses. Aquest document l'ha de subscriure el secretari o l'òrgan equivalent de l'entitat.
d) Documentació justificativa del pagament de l'import de les factures presentades; aquest pagament queda acreditat d'alguna de les maneres següents:
- Justificant de l'ordre de transferència bancària o comprovant de transferència bancària en el qual figuri: la data de la transferència, l'import a transferir, la identificació del concepte de transferència, així com les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari i l'emissor de la factura, respectivament. A aquest document s'ha d'adjuntar l'extracte bancari del beneficiari de l'ajuda en el qual figuri el càrrec corresponent a la transferència esmentada.
- Còpia del xec nominatiu sempre que hagi vençut, amb l'extracte bancari corresponent del beneficiari de l'ajuda, en el qual figuri el càrrec del xec. Aquest document ha de portar adjunt un certificat de l'emissor de la factura en el qual es faci constar que el xec citat ha estat cobrat amb la indicació de la factura a la qual pertany el pagament. El certificat ha d'estar signat i segellat per l'entitat emissora amb indicació del nom i càrrec o responsabilitat que té qui el subscriu.
- Comprovant de l'ordre de pagament a través de targeta de crèdit o de dèbit on figuri la data de l'ordre de pagament, l'import per transferir, la identificació del concepte de transferència i les dades de l'ordenant i del destinatari, que han de coincidir amb el beneficiari o representant legal i l'emissor de la factura, respectivament. Aquest document ha de portar adjunt l'extracte bancari del beneficiari de l'ajuda en el qual figuri el càrrec corresponent a la transferència esmentada.
No s'admeten pagaments en efectiu.
e) Una mostra del material informatiu o promocional més significatiu (fotografies, fulls informatius, llibres, retalls de premsa...).
f) Declaració responsable del representant de l'entitat beneficiària justificativa de l'adequació de les activitats desenvolupades d'acord amb el que estableix l'apartat quart d'aquesta resolució.
g) Si escau, els tres pressuposts que preveu el punt 13 de l'apartat quart d'aquesta resolució.
h) Certificació bancària acreditativa de la titularitat del compte corrent designat pel beneficiari per rebre el pagament de l'ajuda.
5. A petició del beneficiari es pot fer un pagament parcial de les actuacions subvencionables efectuades i pagades. En cas de sol·licitar el pagament parcial de l'ajuda, el beneficiari no pot incloure a la següent sol·licitud de pagament les actuacions efectuades i pagades en aquest primer període, tret de les corresponents a despeses realitzades i no pagades en aquest període.
Aquest pagament parcial s'ha de fer mitjançant la sol·licitud de pagament i la documentació que preveu el punt 3 d'aquest apartat, adreçada al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears.
El pagament s'ha d'efectuar quan s'hagi comprovat la realització i la justificació de les actuacions corresponents.
El pagament parcial i les obligacions de justificació que se'n derivin no eximeixen el beneficiari de l'ajuda de l'obligació de justificar la realització completa del projecte aprovat.
6. L'import de l'ajuda concedida s'abona mitjançant transferència bancària, un cop justificat el compliment de la finalitat i de l'aplicació de la subvenció, prèvia comprovació de la titularitat del compte corrent designat i amb l'autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA.
7. El fet de no presentar la documentació justificativa o de no executar les actuacions objecte de l'ajuda, en el termini i els termes assenyalats per a la correcta justificació suposa un incompliment al qual és aplicable el que disposa l'apartat desè, punt 4 d'aquesta resolució.
8. En els casos en què es produeixin desviacions substancials entre l'actuació efectuada i l'aprovada, s'ajusta l'ajuda total concedida a la d'actuació realitzada, sempre que les actuacions dutes a terme corresponguin a actuacions unitàries completes previstes en el projecte i s'acostin de manera significativa al compliment total dels objectius previstos.
9. En qualsevol cas, s'han de tenir en compte les reduccions i exclusions que preveu el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat, així com les que preveu l'annex 1 d'aquesta resolució.
Dotzè Incompatibilitat de les subvencions
Les ajudes objecte d'aquesta convocatòria són incompatibles amb les ajudes que pugui rebre el beneficiari de qualsevol administració pública o d'una altra entitat pública o privada amb la mateixa finalitat.
Tretzè Règim jurídic aplicable
El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que queda establert en:
- El Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s'estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell.
- El Reglament (CE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.
- El Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna, pel qual es deroguen els reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.
- El Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).
- El Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.
- El Reglament delegat (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d'11 de març de 2014, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control i a les condicions sobre la denegació o retirada dels pagaments i sobre les sancions administratives aplicables als pagaments directes, a l'ajuda al desenvolupament rural i a la condicionalitat.
- El Reglament (UE) núm. 1151/2012 del Parlament Europeu i del Consell relatiu al tractament de qualitat dels productes agrícoles i alimentaris.
- El Reglament (UE) 2019/787 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 d'abril de 2019, sobre la definició, designació, presentació i etiquetatge de les begudes espirituoses, la utilització dels nom de les begudes espirituoses en la presentació i etiquetatge d'altres productes alimenticis, la proetecció de les indicacions geogràfiques de les begudes espirituoses i la utilització d'alcohol etílic i destil·lats d'origen agrícola en les begudes alcohòliques, i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 110/2008.
- El Reglament (UE) núm. 251/2014, del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de febrer de 2014, sobre la definició, descripció, presentació i etiquetatge i protecció de les indicacions geogràfiques dels productes vitivinícoles aromatitzats i pel qual es deroga el Reglament (CEE) núm. 1601/91 del Consell.
- La part II, títol II, capítol I, secció 2 del Reglament (UE) núm. 1308/2013, referent als productes vitivinícoles.
- El Reglament (UE) 2018/848 del Parlament Europeu i del Consell, de 30 de maig de 2018, sobre producció ecològica i etiquetatge dels productes ecològics i pel qual es deroga el Reglamento (CE) núm. 834/2007 del Consell.
- La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- El Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol).
- El text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).
- L'Ordre del conseller d'Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears, que es va publicar al BOIB núm. 29, de 26 de febrer de 2015.
- El Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears 2014-2020.
- La resta de normativa aplicable.
Catorzè Règim de controls
1. Els perceptors de les ajudes que regula aquesta resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control que estableix el Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.
2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment al que estableix el títol III del Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014.
3. Qualsevol persona que tingui coneixement de fets que puguin ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb projectes o operacions finançats totalment o parcialment amb càrrec a fons procedents de la Unió Europea en el marc d'aquesta convocatòria pot posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional de Coordinació Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics a través del canal habilitat a l'efecte pel servei esmentat a l'adreça web
http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/Paginas/Denan.aspx, i en els termes que estableix la Comunicació 1/2017, de 3 d'abril, del servei esmentat.
Quinzè Publicació
Aquesta resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 23 de juny de 2023
La presidenta del FOGAIBA María Asunción Jacoba Pía de la Concha García-Mauriño
ANNEX 1 REDUCCIONS I EXCLUSIONS
1. Reduccions amb motiu dels controls d'admissibilitat de les despeses
Els pagaments es calcularan sobre la base dels imports que es considerin admissibles després dels controls administratius.
El Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural ha d'examinar la sol·licitud de pagament que presenti el beneficiari i determinar els imports admissibles. A més, ha de fixar:
L'import que es paga al beneficiari en funció de la sol·licitud de pagament i la resolució de concessió. En cas que el primer sigui superior al segon, l'import sol·licitat s'ha d'ajustar al límit de la concessió.
L'import que es paga al beneficiari després de l'examen d'admissiblilitat de la despesa que figuri a la sol·licitud de pagament.
Si l'import fixat d'acord amb la lletra a supera l'import fixat d'acord amb la lletra b en més d'un 10%, s'aplicarà una reducció a l'import fixat a la lletra b. L'import de la reducció serà igual a la diferència entre els dos imports, però no pot ser superior a l'import sol·licitat.
La reducció que defineix el paràgraf anterior s'aplicarà mutatis mutandis a les despeses no admissibles que es detectin en els controls sobre el terreny.
2. Reduccions en cas d'incompliment de criteris d'admissibilitat i d'obligacions
2.1. Aspectes generals
En aquest apartat s'hi inclouen les penalitzacions detectades en controls no financers d'admissibilitat (administratius i sobre el terreny), controls específics, controls a posteriori i qualsevol altre que es faci de l'operació.
Dins dels criteris d'admissibilitat i compromisos es poden diferenciar els tipus següents:
- Compromisos excloents (CE): incompliment que no respecta els criteris i/o els requisits establerts en la concessió i, si escau, el manteniment de l'ajuda. El seu incompliment té associada una sanció del 100% de l'ajuda i la seva exclusió i, quan sigui procedent, se sol·licitarà el reintegrament dels imports percebuts en anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament dins els tres anys naturals posteriors a aquell en què s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. En cas d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari queda exclòs de la mesura durant l'any natural en qüestió i el següent.
- Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l'abast i la persistència de l'incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen com a:
. Compromís bàsic (CB): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències rellevants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren més d'un any o és difícil posar-hi fi amb mitjans acceptables.
. Compromís principal (CP): compromís l'incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren menys d'un any o és possible posar-hi fi amb mitjans acceptables.
. Compromís secundari (CS): compromís que no s'ajusta a les definicions anteriors.
2.2. Reduccions per incompliment de criteris d'admissibilitat
S'entén per criteris d'admissibilitat els requisits vinculats a la concessió de l'ajuda i es tipifiquen com a excloents.
2.3. Reduccions per incompliment de compromisos
S'entén per compromisos les obligacions que defineix l'apartat desè de la resolució.
Els compromisos de la línia d'ajuda d'informació i promoció de productes de qualitat tenen la tipificació següent:
- Presentar al Servei d'Ajudes al Desenvolupament Rural del FOGAIBA una versió preliminar dels materials promocionals, prèvia a la seva edició, per a la seva supervisió i aprovació. CS
- Dur a terme les actuacions subvencionables durant el termini que estableix aquesta resolució. CB
- Justificar les despeses subvencionables en la forma i els terminis que determina aquesta resolució. CB
- Sotmetre's a les actuacions de comprovació i control indicades per part de les administracions autonòmiques, estatal o comunitària, la Intervenció General, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control intern o extern, com també facilitar tota la informació que requereixin aquests organismes en relació amb les ajudes concedides. CB
Les sancions i exclusions per incompliments de compromisos avaluables són les següents:
1. COMPROMISOS BÀSICS
100% de l'ajuda.
2. COMPROMISOS PRINCIPALS
Primer any d'incompliment:
1 compromís incomplert: 20% de l'ajuda.
2 o més compromisos incomplerts: 40% de l'ajuda.
Segon any o més d'incompliment: 40% de l'ajuda.
3. COMPROMISOS SECUNDARIS
Primer any d'incompliment:
1 compromís incomplert: 5% de l'ajuda.
2 o més compromisos incomplerts: 10% de l'ajuda.
Segon any o més d'incompliment: 10% de l'ajuda.
4. EXCLUSIÓ
Només en casos d'incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència se sol·licitarà el reintegrament dels imports d'anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament dins els tres anys naturals posteriors a aquell en el qual s'ha descobert l'incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. A més, el beneficiari quedarà exclòs de la mateixa mesura durant l'any natural en el qual s'hagi detectat l'incompliment i l'any natural següent.
Si els beneficiaris no poden complir els seus compromisos per motius de força major o circumstàncies excepcionals, conserven el dret a l'ajuda en el moment en què es produeixi el cas de força major o la circumstància excepcional.