Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL

Núm. 398798
Resolució del conseller d’Educació i Formació Professional de 13 de juny de 2023 per la qual es disposa la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears del Conveni de col·laboració entre la Conselleria d’Educació i Formació Professional i el Patronat Municipal d’Escoles d’Infants de Palma pel qual se li encomana la gestió del procés d’admissió i matrícula de l’escola infantil pública de primer cicle Verge de la Salut, de Palma

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Als efectes del que estableixen l'article 11.3 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i l'article 30.3 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, és necessari disposar la publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears del Conveni de col·laboració entre la Conselleria d'Educació i Formació Professional i el Patronat Municipal d'Escoles d'Infants de Palma pel qual s'encomana la gestió del procés d'admissió i matrícula de l'escola infantil pública de primer cicle Verge de la Salut, de Palma, al Patronat Municipal d'Escoles d'Infants, de Palma. Les parts han signat aquest Conveni amb data de 26 de maig de 2023.

Per tot això i a l'empara del que estableix l'article 11 de la Llei 3/2003, de 26 de març, dict la següent

Resolució

Publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears el Conveni de col·laboració entre la Conselleria d'Educació i Formació Professional i el Patronat Municipal d'Escoles d'Infants de Palma pel qual s'encomana la gestió del procés d'admissió i matrícula de l'escola infantil pública de primer cicle Verge de la Salut, de Palma, al Patronat Municipal d'Escoles d'Infants, de Palma, el qual s'adjunta com a annex d'aquesta Resolució.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Educació i Formació Professional en el termini d'un mes comptador des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació, d'acord amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

 

Palma, 13 de juny de 2023

El conseller d'Educació i Formació Professional Martí X. March i Cerdà

 

ANNEX

Conveni de col·laboració entre la Conselleria d'Educació i Formació Professional i el Patronat Municipal d'Escoles d'Infants de Palma pel qual se li encomana la gestió del procés d'admissió i matrícula de l'escola infantil pública de primer cicle Verge de la Salut, de Palma

Parts

Martí Xavier March Cerdà, conseller d'Educació i Formació Professional, nomenat pel Decret 9/2021, de 13 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es disposa el nomenament dels membres del Govern de les Illes Balears, en l'exercici de les facultats que li atribueixen els articles 11 i 80.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i en qualitat de president de l'Institut Balear d'Infraestructures i Serveis Educatius (IBISEC), en l'exercici de les facultats atribuïdes pel Decret 26/2016, de 13 de maig, d'aprovació dels nous Estatuts d'aquesta entitat pública empresarial.

Llorenç Carrió Crespí, regidor d'Educació i Política Lingüística, nomenat pel Decret de batlia AJT201912198, de 17 de juny de 2019 (BOIB núm. 85, de 27 de juny) i president del Patronat Municipal d'Escoles d'Infants per Decret de Junta de Govern 20190710_01_U018, de 10 de juliol, en nom i representació d'aquest en l'exercici de les facultats atribuïdes per l'article 21 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local i l'article 18 dels Estatus del Patronat Municipal d'Escoles d'Infants.

Antecedents

1· La Conselleria d'Educació i Formació Professional és l'òrgan competent per a l'exercici de les competències en matèria d'educació no universitària, assumides mitjançant el Reial decret 1876/1997, de 12 de desembre, sobre traspàs de funcions i serveis de l'Administració de l'Estat a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears en matèria d'ensenyament no universitari, i en l'exercici de les esmentades competències, li va ser adscrita, mitjançant Acord del Consell de Govern de 16 de maig de 2008, l'escola infantil Verge de la Salut, de Palma, i, conseqüentment, la gestió ordinària com a centre educatiu.

2· Posteriorment, mitjançat el Decret 99/2008, de 26 de setembre (BOIB núm. 139, de 2 d'octubre), es va crear aquest centre educatiu i mitjançant l'Ordre de la consellera d'Educació i Cultura, de 7 d'octubre de 2008, per la qual es disposa la posada en funcionament de l'escola infantil pública de primer cicle EEI Verge de la Salut ,de Palma, per al curs 2008-2009 (BOIB núm. 147, de 18 d'octubre), es va disposar que es posés en funcionament com a escola infantil pública de primer cicle amb una configuració de 4 unitats d'educació infantil de primer cicle.

3· La Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma l'Estatut d'autonomia de les Illes Balears, estableix, a l'article 36.2, que en matèria d'ensenyament no universitari correspon a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears la competència de desenvolupament legislatiu i d'execució de l'ensenyament en tota la seva extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.

4· La Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació (LOMLOE), estableix, a l'article 8, que les administracions educatives i les corporacions locals han de coordinar les seves actuacions, cadascuna en l'àmbit de les seves competències, per aconseguir una major eficàcia dels recursos destinats a l'educació i contribuir a les finalitats establertes en aquesta Llei.

5· El capítol II, del títol II de la  Llei 1/2022, de 8 de març, abans esmentada, regula la col·laboració i la cooperació de la Conselleria amb altres administracions. Concretament, l'article 42 determina la col·laboració amb els ajuntaments. Entre altres actuacions, s'inclou la col·laboració en relació amb l'escolarització en el primer cicle d'educació infantil, la col·laboració en relació amb la prestació de diversos serveis educatius i la realització d'activitats o serveis complementaris, la col·laboració amb els centres educatius sostinguts amb fons públics per a l'ús i l'optimització dels recursos sociocomunitaris de proximitat o qualsevol altra actuació que tingui com a objectiu l'impuls del municipi com a entitat educadora. Per fer efectiva aquesta col·laboració es determina que es poden subscriure els convenis corresponents.

6· L'article 29.p) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, estableix que són competència municipal la planificació, ordenació i gestió de l'educació infantil.

7· La Llei 23/2006, de 20 de desembre, de capitalitat de Palma, en el títol VII relatiu a competències municipals i serveis públics, en el capítol de normes generals, en l'article 63, estableix que per a l'efectivitat de l'autonomia garantida constitucionalment i del règim de capitalitat reconegut en aquesta  llei, així com per al compliment dels fins establerts per la Llei reguladora de les bases de règim local i per la Carta Europea d'Autonomia Local, la legislació de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears assegurarà al municipi de Palma l'atribució de competències procedents amb el finançament adequat, conforme a la seva capacitat de gestió, així com també la participació en la gestió dels serveis i equipaments autonòmics bàsics pel desenvolupament de Palma.

En aquest marc, l'article 65 estableix que l'Ajuntament de Palma i la resta d'administracions públiques exerciran les seves competències amb observança de l'establert en aquesta Llei i ponderant els interessos públics que puguin derivar-se de la condició de Palma com a capital de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. I que, també es facilitaran recíprocament la informació, la cooperació i l'assistència actives que calguin per a la satisfacció d'aquests interessos; e text afegeix que la cooperació es podrà dur a terme per mitjà dels instruments de conveni i del consorci voluntari. L'article 66.1 estableix que, sense perjudici de l'establert en l'article anterior, l'Ajuntament de Palma i les diverses administracions autonòmiques mantindran les precises relacions de col·laboració interadministrativa en els sectors d'interès concurrent entre elles i, en l'apartat 2 d'aquest article, diu que es consideraran sectors d'interès concurrent, als efectes d'aquesta Llei, els sectors d'actuació administrativa regulats en els capítols II al XVIII d'aquest títol, entre els quals hi trobem, l'educació (capítol XIV).

8· L'article 113 de la Llei 23/2006, de 20 de desembre, de capitalitat de Palma, estableix que les funcions en matèria d'educació que es desenvolupen a l'àmbit municipal de Palma són, als efectes d'aquesta llei, entre d'altres, les següents:

a) La programació i la distribució territorial, dins el municipi, dels centres docents compresos a les lleis d'ordenació educativa vigents, llevat dels universitaris.

b) La creació, en el marc de la planificació general, la construcció i les obres de reforma, d'ampliació i de millora dels centres docents públics, llevat dels universitaris.

9· L'article 30 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, reguladora de l'encomana de gestió, disposa que la gestió de determinades funcions de caràcter material, tècnic o de servei dels òrgans de l'Administració de la Comunitat Autònoma es poden encomanar a una altra administració, per raons d'eficàcia o quan no es tinguin els mitjans tècnics apropiats per dur-les a terme. En aquest sentit, i per donar millor servei a la ciutadania, es considera necessari encomanar la gestió del procés d'admissió d'alumnes i matrícula al Patronat Municipal d'Escoles d'Infants de l'Ajuntament de Palma.

10· L'article 11 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic estableix que quan l'encomana de gestió es faci entre òrgans i entitats d'administracions diferents s'ha de formalitzar per mitjà de la signatura del conveni corresponent entre elles.

11· El primer cicle d'educació infantil és un cicle gestionat per l'ajuntament de cada municipi. En aquest sentit, l'Ajuntament de Palma, a través del Patronat Municipal d'Escoles d'Infants, organitza el procés d'admissió d'alumnes del primer cicle d'educació infantil de les escoletes del municipi i, a més, el cobrament de les quotes.

12· El Patronat Municipal d'Escoles d'Infants de Palma és un organisme autònom de l'Ajuntament de Palma, de caràcter administratiu, sense finalitat de lucre, dotat de personalitat jurídica pública i patrimoni independent, per al desenvolupament de l'activitat docent amb la finalitat d'atendre les necessitats de la ciutat de Palma pel que fa a l'escolarització infantil, amb prioritat a la primera infància, fomentar la capacitat psicològica i sanitària dels centres i tenir-ne cura. Els seus estatuts es van aprovar el 24 de febrer de 2004 (BOIB núm. 56, de 12 d'abril de 2005).

13· En el BOIB núm. 6, de 14 de gener de 2017, es va publicar la Resolució del conseller d'Educació i Universitat de 29 de desembre de 2016 per la qual es reconeix, a efectes administratius, l'autonomia de gestió de l'Escola Infantil Magdalena Humbert, de Maó, i de l'Escola Infantil Verge de la Salut, de Palma.

14· L'article 4 del Decret llei 8/2022, de 16 d'agost, de mesures urgents per garantir la gratuïtat de l'educació dels infants matriculats al tercer nivell d'educació infantil als centres de la xarxa pública d'escoles infantils i de la seva xarxa complementària a partir del mes de setembre de 2022 (BOIB núm. 109, de 19 d'agost de 2022), estableix la suspensió del cobrament de les quotes dels alumnes matriculats del tercer nivell d'educació infantil als centres de titularitat pública de les Illes Balears.

15· En vista de les circumstàncies anteriorment exposades i dels antecedents en matèria d'acord en relació a la gestió del centre EI Verge de la Salut, de Palma, i en previsió de la necessitat i l'oportunitat de fer una adequada i única planificació a l'escolarització i d'agilitzar els processos de gestió als ciutadans i millorar el servei d'aquest centre, la Conselleria d'Educació i Formació Professional considera necessari encomanar al Patronat Municipal d'Escoles d'Infants de Palma l'execució del procés d'admissió dels alumnes a l'escola infantil pública de primer cicle Verge de la Salut, de Palma, l'establiment, el cobrament i la gestió de les quotes a satisfer per part de les famílies, a través de la formalització d'aquest Conveni de col·laboració entre ambdues administracions.

Ambdues parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar el present conveni, de conformitat amb les següents

Clàusules

Primera Objecte del conveni

En el marc que disposen els articles 11 i 49 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i els articles 30 i 78 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Conselleria d'Educació i Formació Professional encomana al Patronat Municipal d'Escoles d'Infants de Palma la gestió del procés d'admissió dels alumnes a l'escola infantil pública de primer cicle Verge de la Salut, de Palma, l'establiment i la gestió del cobrament de les quotes derivades dels preus públics establerts a l'ordenança reguladora del preu públic per a la prestació del servei educatiu del Patronat Municipal d'Escoles d'Infants a satisfer per les famílies.

Segona Gestió del procés d'admissió i matrícula

La gestió del procés d'admissió i matrícula al centre Verge de la Salut s'ha de subjectar als següents requisits generals de funcionament:

a) El Patronat Municipal d'Escoles d'Infants de Palma assumeix el compromís de fer-se càrrec de la gestió del procés de sol·licitud d'admissió de l'EI Verge de la Salut en les mateixes condicions que ho fa amb la resta de centres de primer cicle d'educació infantil de titularitat pública de Palma, segons els criteris i procediments establerts per la Conselleria d'Educació i Formació Professional.

b) L'admissió i matrícula a l'EI Verge de la Salut s'ha de formalitzar en un únic procés comú a tots els centres de primer cicle d'educació infantil de titularitat pública del municipi de Palma, segons els criteris i procediments establerts per la Conselleria d'Educació i Formació Professional.

c) Les quotes dels alumnes de l'EI Verge de la Salut es meriten i determinen de conformitat amb l'ordenança reguladora del preu públic per a la prestació de serveis i la realització d'activitats del Patronat Municipal d'Escoles d'Infants de Palma.

d) El Patronat Municipal d'Escoles d'Infants de Palma es compromet a establir bonificacions als alumnes de les famílies en situació de vulnerabilitat econòmica  de l'EI Verge de la Salut, segons els criteris que estableix l'ordenança municipal a aquest efecte.

e) Els imports corresponents al preu públic per a la gestió de l'expedient d'admissió al primer cicle d'educació infantil dels alumnes de l'EI Verge de la Salut que es meritin i determinin de conformitat amb els preus públics establerts pel Patronat, que s'estableixin en les ordenances fiscals municipals que vigeixin durant el curs 2022-2023 i posteriors, constitueixen la contraprestació del cost econòmic originat per la prestació del servei de què es tracta.

f) La direcció de l'EI Verge de la Salut, en representació de la Conselleria d'Educació i Formació Professional, resta autoritzada a gestionar les relacions del centre amb el Patronat Municipal d'Escoles d'Infants de Palma i a col·laborar amb el Patronat per la gestió adequada dels rebuts impagats.

Tercera Comissió Mixta de seguiment del Conveni

S'ha de constituir una comissió mixta de seguiment d'aquest Conveni, formada per:

- Dos representants de la Conselleria d'Educació i Formació Professional, nomenats pel conseller, un dels quals presidirà la Comissió.

- Dos representants del Patronat Municipal d'Escoles d'Infants de Palma, nomenats pel president, un dels quals exercirà les funcions de secretari.

Les funcions d'aquesta Comissió de seguiment són les següents:

a) Fer el seguiment del compliment del conveni.

b) Proposar millores a aquest conveni.

c) Reunir-se, com a mínim, 2 vegades a l'any i sempre que una de les parts ho sol·liciti amb una antelació mínima de deu dies.

Quarta Resolució dels conflictes

La resolució de conflictes i totes les qüestions litigioses que sorgeixin amb relació al conveni s'han de resoldre en el si de la Comissió de Seguiment. Si no es pot arribar a una solució consensuada, la competència correspon a la jurisdicció contenciosa administrativa, en la forma regulada per la llei.

Cinquena Titularitat

Aquest conveni no suposa, en cap cas, la cessió de titularitat de la competència ni dels elements substantius del fet d'exercir-la.

Sisena Legislació aplicable i jurisdicció

Aquest conveni té naturalesa administrativa. No obstant això, es troba exclòs de l'àmbit d'aplicació establert en els articles 2 i 6 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i  2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014.

Per a la interpretació de dubtes i controvèrsies que sorgeixin en l'aplicació d'aquest conveni de col·laboració cal ajustar-se al que es disposa en les clàusules i, subsidiàriament, acudir als principis establerts en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

Així mateix, resulta aplicable la previsió de l'article 8.1 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, per la qual cosa ambdues parts han de donar la publicitat adequada a la subscripció d'aquest conveni.

En qualsevol cas, les controvèrsies i qüestions litigioses que puguin sorgir s'han de sotmetre finalment a l'ordre jurisdiccional contenciós administratiu.

 

Setena Causes de resolució

Són causes de resolució del conveni de col·laboració, a més del transcurs del termini de vigència, el mutu acord entre les parts, la impossibilitat sobrevinguda de complir-ne l'objecte o l'incompliment d'una de les parts acreditat per l'altra, així com les previstes en l'article 51 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

A excepció del supòsit de transcurs del termini de vigència, quan concorrin la resta de causes de resolució, les parts queden obligades a comunicar-se recíprocament per escrit l'acreditació de la concurrència de la causa invocada per donar per extingida la relació convencional, que serà efectiva en el període d'un mes.

Vuitena Durada del conveni

Aquest Conveni comença a vigir en la data de la signatura i té una durada de quatre anys, prorrogable per quatre anys més si cap de les dues parts no manifesta el contrari en els tres mesos anteriors a la finalització del curs escolar corresponent. S'entén com a finalització del curs escolar la data del 31 d'agost de cada any.

Novena Publicació al BOIB

L'eficàcia de l'encomana de gestió de les qüestions que són objecte d'aquest conveni queda condicionada a la seva publicació íntegra en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Com a mostra de conformitat, signam aquest Conveni en dos exemplars.

Palma, 26 de maig de 2023

Per la Conselleria d'Educació i Formació Professional                                 

Pel Patronat Municipal d'Escoles d'Infants de Palma