Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL
Núm. 396823
Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de 13 de juny de 2023 per la qual es convoquen els centres educatius de les Illes Balears perquè acullin estudiants en pràctiques dels estudis oficials de la Universitat Nacional d’Educació a Distància (UNED)
Fets
La formació permanent del professorat correspon a la Conselleria d'Educació i Formació Professional, mentre que la Universitat Nacional d'Educació a Distància proporciona formació acadèmica per obtenir les titulacions universitàries necessàries per desenvolupar la tasca docent. Ambdues institucions comparteixen l'objectiu de regular la col·laboració perquè els estudiants dels graus de Pedagogia, de Psicologia, d'Educació Infantil i del Màster Universitari en Formació del Professorat puguin dur a terme les pràctiques externes que figuren en els plans d'estudis a centres educatius de les Illes Balears.
D'acord amb el conveni de cooperació educativa signat entre les dues institucions esmentades anteriorment dia 1 de setembre de 2020, la Conselleria ha de facilitar a la UNED els centres educatius de la comunitat autònoma necessaris perquè els alumnes d'aquests estudis puguin dur a terme les pràctiques.
La Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa ha d'aprovar i publicar a la seva pàgina web (dgpice.caib.es) les convocatòries de centres que calguin per garantir que tots els estudiants que cursen aquests estudis puguin fer les pràctiques que els corresponen.
Fonaments de dret
1. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears (BOIB núm. 38, de 17 de març) estableix, en l'article 40.3, que l'administració educativa pot acordar mesures de col·laboració amb altres institucions universitàries que imparteixen estudis de formació inicial del professorat referents a la gestió de les pràctiques en el sistema educatiu de l'alumnat universitari, entre d'altres.
2. L'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 24 d'abril de 2017, per la qual es regula l'homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 54, de 6 de maig) especifica, en l'article 14, les característiques i condicions del reconeixement de l'exercici de funcions de tutoria de pràctiques com a hores de formació permanent del professorat.
3. L'article 6 del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 21, de 15 de febrer) atorga la competència en matèria de formació permanent del professorat a la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa.
4. El Conveni de cooperació educativa entre el Govern de les Illes Balears i la Universitat Nacional d'Educació a Distància per a la realització de les pràctiques que els alumnes dels graus d'Educació Infantil, de Pedagogia, de Psicologia, d'Educació Social i del Màster Universitari en Formació del Professorat d'ESO i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyança d'Idiomes duen a terme als centres educatius de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears estableix el compromís entre les dues entitats.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Convocar els centres educatius de les Illes Balears, sostinguts totalment o parcialment amb fons públics, perquè acullin estudiants en pràctiques dels graus de Pedagogia, Psicologia, d'Educació Infantil i del Màster Universitari en Formació del Professorat que imparteix la UNED, d'acord amb els criteris i normes específiques d'aquesta Resolució.
2. Aprovar les bases de la convocatòria perquè els centres educatius de les Illes Balears acullin estudiants en pràctiques d'estudis oficials de la UNED. Aquestes bases s'adjunten com a annex a aquesta Resolució.
3. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució i el seu annex en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa (dgpice.caib.es).
Interposició de recurs
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Formació Professional en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
(Signat electrònicament: 15 de juny de 2023)
La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa Amanda Fernández Rubí
ANNEX Bases de la convocatòria perquè els centres educatius de les Illes Balears acullin estudiants en pràctiques d'estudis oficials de la UNED
Primer Finalitat de la convocatòria
1. La finalitat d'aquesta convocatòria és facilitar a la UNED una relació dels centres educatius destinataris de les pràctiques que compleixen amb aquest annex i que disposen de docents per tutoritzar les pràctiques dels estudiants.
2. D'acord amb aquesta Resolució, els centres educatius de les Illes Balears sostinguts totalment o parcialment amb fons públics poden sol·licitar acollir estudiants universitaris en pràctiques.
3. La col·laboració entre els centres educatius i la UNED, que ha de suposar un enriquiment professional per als diferents participants, s'ha d'organitzar de manera que no perjudiqui el desenvolupament de les activitats docents dels centres educatius.
Segon Objectius de les pràctiques
Els objectius de les pràctiques són els següents:
1. Complementar els coneixements teòrics i pràctics que els alumnes adquireixen en els estudis de grau o màster amb l'experiència pràctica en un centre educatiu.
2. Participar en les activitats d'un centre educatiu que implementa metodologies actives centrades en l'aprenentatge competencial dels estudiants.
3. Implicar els equips educatius, departaments o famílies professionals dels centres en les pràctiques dels estudis de grau o màster perquè, a més de la relació amb el docent tutor de les pràctiques, l'estudiant participi en totes les activitats que es duen a terme i conegui també l'organització i el funcionament general del centre.
4. Facilitar el desenvolupament de la feina en equip, a fi d'afavorir la col·laboració entre els estudiants en pràctiques, els tutors acadèmics de la UNED i els docents dels centres educatius.
5. Establir i millorar la coordinació i la col·laboració entre els tutors acadèmics de les pràctiques externes de la UNED i els equips docents, departaments o famílies professionals dels centres on es duen a terme les pràctiques.
Tercer Funcions dels centres educatius
1. La funció principal dels centres és procurar que els estudiants que hi fan les pràctiques coneguin el context educatiu, a fi que puguin completar els coneixements teòrics que adquireixen a la UNED. Tant els coneixements teòrics com l'experiència pràctica són necessaris en la formació que han d'assolir els nous professionals de l'ensenyament. Amb aquesta finalitat, els centres han de facilitar el desenvolupament de la feina en equip, la participació dels estudiants en pràctiques en els projectes i en les activitats habituals del centre i la comunicació amb el tutor acadèmic de la UNED. Així mateix, se'ls ha d'habilitar l'accés a la xarxa wifi.
2. Els destinataris d'aquesta convocatòria són:
a) Per als graus de Pedagogia i de Psicologia: els departaments d'orientació dels centres d'educació infantil i primària, secundària, educació de persones adultes i educació especial, els EOEP i els EAP sostinguts totalment o parcialment amb fons públics.
b) Per al grau d'Educació Infantil: centres de la xarxa d'escoles infantils públiques i de la xarxa complementària per al primer cicle i centres d'educació infantil de les Illes Balears sostinguts totalment o parcialment amb fons públics per al segon cicle.
c) Per al Màster Universitari de Formació del Professorat: centres d'educació secundària obligatòria, de batxillerat, d'educació de persones adultes, de formació professional, d'ensenyaments artístics, d'ensenyament d'idiomes i d'ensenyaments esportius de les Illes Balears, sostinguts totalment o parcialment amb fons públics.
3. Per participar en aquesta convocatòria, els centres han de complir les condicions següents:
a) S'ha de comptar amb l'acord favorable del claustre i haver informat el consell escolar del centre de la decisió de participar en la convocatòria.
En el cas dels EOEP i EAP s'ha de comptar amb l'acord favorable de l'equip.
b) Hi ha d'haver docents que vulguin ser tutors d'estudiants en pràctiques durant el curs escolar. Pel que fa als docents que han de fer de tutors:
1r. En el cas dels centres públics, han de ser docents funcionaris de carrera amb una experiència mínima de tres cursos.
En cap cas un funcionari en pràctiques pot ser tutor d'un estudiant universitari en pràctiques.
2n. En el cas dels centres concertats, els tutors han de ser docents amb una experiència mínima de tres cursos.
Excepcionalment, a l'apartat 1r) podran exercir com a tutors els docents interins amb una experiència mínima de tres cursos.
4. Els centres educatius destinataris d'aquesta convocatòria interessats a participar-hi hauran de realitzar la Proposta de Personal, en el primer termini amb els docents que es mantenen en el centre. Per fer-ho, han d'accedir al GestIB, seleccionar el curs 23-24, anar a l'opció Centre> Propostes de personal i seleccionar la UNED amb les pràctiques corresponents.
En el segon termini, al mateix apartat de GestIB, es podran introduir altres docents (concurs de trasllats, comissions de servei...) que vulguin ser tutors, en els períodes següents:
Estudis |
Pràctiques |
Proposta GestIB |
|||
1r termini |
2n termini |
||||
Dia d'inici inclòs |
Dia final inclòs |
Dia d'inici inclòs |
Dia final inclòs |
||
Grau de Pedagogia |
Pràctiques |
21/06/23 |
21/07/23 |
1/09/23 |
06/10/23 |
Grau de Psicologia |
|||||
Grau d'Educació Infantil |
06/11/23 |
||||
Màster del professorat |
5. El dia que l'estudiant comença les pràctiques en el centre educatiu, el director l'ha de donar d'alta al GestIB, a l'opció Personal>Destinacions dels professors.
6. Entre l'1 de maig i el 30 de juny, una vegada acabat el període de pràctiques, els directors dels centres han de certificar la realització de les pràctiques. Han de comunicar que l'estudiant ha duit a terme les pràctiques, així com el nom dels tutors i coordinadors, si n'hi ha, de les pràctiques que s'han fet al centre, a través del GestIB, a l'opció Personal>Certificació de la realització de les pràctiques d'estudiants universitaris.
7. És imprescindible haver proposat el tutor dins el termini establert i haver donat d'alta l'alumne el dia d'inici de pràctiques per certificar-ne la realització.
Quart Funcions dels docents tutors
1. Les funcions dels tutors durant el desenvolupament de les pràctiques són:
a) Fer un seguiment i assessorar la feina dels estudiants en pràctiques al centre i observar i supervisar la seva implicació i actuació en les diferents tasques.
b) Promoure la participació dels estudiants en les activitats que es duen a terme al centre.
c) Proporcionar al tutor acadèmic tota la informació necessària del seguiment durant el període de pràctiques per avaluar l'estudiant.
2. Cada tutor acollirà un estudiant practicant. En cas excepcional o situació sobrevinguda, un tutor pot ser el responsable, com a màxim, de dos estudiants.
Cinquè Funcions del coordinador del centre del Màster del Professorat
En el cas del Màster del professorat, el coordinador de les pràctiques, preferiblement de l'equip directiu, ha de gestionar les actuacions de les pràctiques dels alumnes del Màster assignats al centre. Ha de convocar, com a mínim, dues reunions de seguiment amb els docents tutors.
Sisè Funcions de la Universitat Nacional d'Educació a Distància
1. Assegurança d'accidents i responsabilitat civil dels estudiants en pràctiques:
a) Els estudiants en pràctiques estan coberts per l'assegurança escolar universitària. La UNED, en el cas dels estudiants majors de 28 anys, ha de signar una pòlissa d'assegurança d'accidents per al període de pràctiques.
b) La UNED ha de cobrir els estudiants en pràctiques amb una assegurança de responsabilitat civil, per les incidències que puguin ocórrer als centres educatius com a conseqüència de la realització d'aquestes pràctiques.
2. La UNED ha d'incloure els estudiants en pràctiques dels centres educatius en el sistema de la Seguretat Social, si escau, segons el Reial Decret llei 2/2023, de 16 de març, o la norma que el substitueixi.
3. Si, una vegada conclosa la convocatòria i seleccionats els centres educatius, el nombre de places oferides per fer les pràctiques és inferior al nombre d'estudiants, la UNED, en col·laboració amb el Servei de Normalització Lingüística i Formació (SNLF), pot dur a terme les actuacions necessàries per assegurar que les pràctiques es facin a centres educatius de les Illes Balears.
4. Les modificacions que es facin abans de l'inici del període de pràctiques, tant en relació a la llista de centres com en relació al nombre de tutors, i les incidències que es produeixin durant el desenvolupament de les pràctiques s'han de comunicar al SNLF, que ha de decidir quines modificacions o actualitzacions s'han de dur a terme.
5. La UNED ha d'assignar els estudiants del grau o del màster als centres. El nombre màxim d'alumnes en pràctiques assignats a un centre no pot ser superior a la tercera part del nombre de docents del claustre.
6. Abans de la incorporació al centre, correspon a la UNED assegurar que els estudiants disposen del certificat que acredita que no han estat condemnats per sentència ferma per cap delicte contra la llibertat i la indemnitat sexual ni per tràfic d'éssers humans, d'acord amb el que disposa l'article 13.5 de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, modificada per la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i l'adolescència.
7. Abans de la incorporació al centre, correspon a la UNED assegurar que els estudiants signin un document de compromís de confidencialitat de conformitat amb el que disposi la Llei de Protecció de Dades Personals vigent.
8. La UNED només pot assignar alumnes a un centre quan disposen, en el seu expedient acadèmic, dels dos documents indicats en els punts 6 i 7 d'aquest mateix article.
9. El coordinador de la UNED ha de comunicar al SNLF la relació de centres i de docents tutors que tindran alumnes en pràctiques, així com el nom i l'especialitat dels estudiants.
10. Una vegada finalitzats els períodes de pràctiques, se n'ha de confirmar la realització, sempre abans del 30 de juny. Per això, els coordinadors dels graus o directors dels màsters han de fer arribar al SNLF una relació amb el nom del centre, el codi de centre, el nom de l'alumne, l'especialitat (si n'hi ha) i el nom del tutor del centre educatiu que ha tutoritzat les pràctiques i del coordinador del centre, si n'hi ha.
11. D'acord amb el Conveni, la UNED ha de reconèixer mitjançant un certificat la condició de tutor de pràctiques als professionals que duguin a terme aquesta funció. Així mateix, la UNED ha d'oferir als tutors de les pràctiques una sèrie de contraprestacions, com ara reduccions en el cost de les matrícules d'ensenyaments regulats, de cursos d'estiu i de cursos d'idiomes impartits per aquesta Universitat, així com l'accés als recursos bibliogràfics en línia de què disposa. Les compensacions econòmiques directes als docents queden explícitament prohibides.
Setè Funcions del Servei de Normalització Lingüística i Formació
1. Requerir als responsables dels centres sol·licitants, quan calgui, que emplenin la documentació preceptiva o rectifiquin les deficiències detectades a la sol·licitud.
2. Elaborar la llista provisional de centres sol·licitants, que s'ha de publicar a la pàgina web dgpice.caib.es i obrir un termini de tres dies hàbils perquè els centres educatius puguin formular-hi al·legacions.
3. Examinar les al·legacions presentades i publicar la llista definitiva amb la relació dels centres de les Illes Balears que la CEFP posa a disposició de la UNED perquè els estudiants hi facin les pràctiques. Aquesta relació definitiva s'ha de publicar a la pàgina web dgpice.caib.es
4. La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa pot convocar, quan sigui necessari, una comissió mixta integrada per tècnics de la UNED i del SNLF encarregada de fer el seguiment de les pràctiques.
5. La DGPICE ha d'informar la Direcció General de Planificació, Ordenació i Centres i el Departament d'Inspecció Educativa de les pràctiques que es duen a terme als centres educatius.
6. A partir de l'1 de juliol, una vegada que els directors dels centres educatius certifiquen la realització de les pràctiques, el SNLF gestiona la certificació de les hores de formació permanent del professorat corresponent a aquesta activitat, segons la normativa vigent. La certificació serà visible al Portal del Personal al llarg del primer trimestre del curs següent.
7. La tutorització d'estudiants en pràctiques pot ser reconeguda amb 30 hores de formació en la modalitat de programes d'experiència formativa (PEF), segons la normativa vigent. Només se certifica una tutorització per curs escolar.
8. La coordinació d'estudiants en pràctiques pot ser reconeguda en els estudis oficials del Màster del professorat, segons la normativa vigent.
9. El servei responsable de la gestió i coordinació de les pràctiques és el Servei de Normalització Lingüística i Formació.
Dades de contacte: practiquesuniversitats@dgpice.caib.es, 971 17 66 25.