Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA D'EDUCACIÓ I FORMACIÓ PROFESSIONAL

Núm. 396811
Resolució de la directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa de 13 de juny de 2023 per la qual s’estableix el procediment perquè les universitats de l’Estat amb les quals no s’ha signat cap conveni específic de col·laboració puguin sol·licitar que els alumnes d’estudis oficials facin les pràctiques a centres educatius dependents de la Conselleria d’Educació i Formació Professional

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Fets

La dispersió d'estudiants en universitats de l'Estat amb les quals no s'ha signat cap conveni específic de col·laboració que tenen la intenció de fer les pràctiques a centres educatius dependents de la Conselleria d'Educació i Formació Professional ha determinat la necessitat d'establir les pautes per autoritzar-les i donar-los cobertura formal.

Correspon a la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa facilitar als estudiants l'accés al coneixement professionalitzador en el context educatiu dels centres educatius públics, dels centres concertats i dels centres privats reconeguts per la Conselleria d'Educació i Formació Professional del Govern de les Illes Balears que segueixen el currículum de les Illes Balears.

Fonaments de dret

1. La Llei 1/2022, de 8 de març, d'educació de les Illes Balears (BOIB núm. 38, de 17 de març) estableix, en l'article 40.3, que l'administració educativa pot acordar mesures de col·laboració amb altres institucions universitàries que imparteixen estudis de formació inicial del professorat referents a la gestió de les pràctiques en el sistema educatiu de l'alumnat universitari, entre d'altres.

2. L'Ordre del conseller d'Educació i Universitat de dia 24 d'abril de 2017 per la qual es regula l'homologació, el reconeixement, la certificació i el registre de la formació permanent del professorat no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 54, de 6 de maig) especifica, en l'article 14, les característiques i condicions del reconeixement de l'exercici de funcions de tutoria de pràctiques com a hores de formació permanent del professorat.

3. L'article 6 del Decret 11/2021, de 15 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s'estableixen les competències i l'estructura bàsica de les conselleries de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 21, de 15 de febrer) atorga la competència en matèria de formació permanent del professorat a la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa.

Per tot això, dict la següent

 

Resolució

1. Establir el procediment perquè les universitats de l'Estat amb les quals no s'ha signat cap conveni específic de col·laboració puguin sol·licitar que els alumnes d'estudis oficials facin les pràctiques a centres educatius dependents de la Conselleria d'Educació i Formació Professional. Aquest procediment figura a l'annex d'aquesta Resolució.

2. Establir el procediment perquè els centres educatius de les Illes Balears puguin acollir estudiants en pràctiques d'estudis oficials d'universitats de l'Estat amb les quals no s'ha signat cap conveni específic de col·laboració.

3. Ordenar la publicació d'aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la pàgina web de la Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa (dgpice.caib.es).

Interposició de recurs

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller d'Educació i Formació Professional en el termini d'un mes comptador des de l'endemà d'haver-se publicat, d'acord amb els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

 

(Signat electrònicament: 15 de juny de 2023)

La directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa Amanda Fernández Rubí

 

 

ANNEX Bases del procediment

Primer Finalitat

L'objectiu és aprovar el procediment perquè les universitats de l'Estat amb les quals no s'ha signat cap conveni específic de col·laboració puguin sol·licitar que els alumnes d'estudis oficials facin les pràctiques a centres educatius dependents de la Conselleria d'Educació i Formació Professional.

Segon Centres educatius destinataris de les pràctiques

Els centres educatius públics, concertats i privats reconeguts per la Conselleria d'Educació i Formació Professional del Govern de les Illes Balears que segueixen el currículum oficial de les Illes Balears d'educació infantil (de 3 a 6 anys), d'educació primària, d'educació secundària, de batxillerat, de formació professional, d'ensenyaments artístics, d'ensenyaments d'idiomes, d'ensenyaments esportius, d'educació de persones adultes i d'educació especial, a més dels EOEP i els EAP.

Tercer Condicions generals per realitzar les pràctiques

1. En el cas d'estudiants que compatibilitzin els estudis oficials amb el treball remunerat, en cap cas es pot proposar com a centre per fer les pràctiques el mateix en el qual l'estudiant faci feina sota qualsevol figura de contractació, ja sigui laboral o administrativa, prevista a la legislació vigent, ni en el moment de presentar la sol·licitud per part de la universitat ni en el moment de fer les pràctiques.

2. Els estudiants proposats als centres educatius de les Illes Balears han de tenir els coneixements lingüístics necessaris per poder complir amb el Projecte Lingüístic de Centre. En el cas que l'alumne no compleixi amb el Projecte Lingüístic de Centre, en qualsevol moment se li podrà denegar l'autorització per fer les pràctiques.

3. S'estableixen dos terminis de presentació de sol·licituds, tant per als centres educatius com per a les universitats.

a) En el primer termini es poden presentar sol·licituds per realitzar les pràctiques a partir del 25 de setembre de 2023 i fins al juny de 2024.

b) En el segon termini únicament es poden presentar sol·licituds per realitzar les pràctiques a partir del 12 de febrer i fins al juny de 2024.

Quart Funcions dels centres educatius

1. La funció principal dels centres és procurar que els estudiants que hi fan les pràctiques coneguin el context educatiu, a fi que puguin completar els coneixements teòrics que adquireixen a la Facultat. Tant els coneixements teòrics com l'experiència pràctica són necessaris en la formació que han d'assolir els nous professionals de l'ensenyament. Amb aquesta finalitat, els centres han de facilitar el desenvolupament de la feina en equip, la participació dels estudiants en pràctiques en els projectes i en les activitats habituals del centre i la comunicació amb el tutor acadèmic. Així mateix, se'ls ha d'habilitar l'accés a la xarxa wifi.

2. Per participar en aquesta convocatòria, els centres han de complir les condicions següents:

a) S'ha de comptar amb l'acord favorable del claustre i haver informat el consell escolar del centre de la decisió de participar en la convocatòria.

En el cas dels EOEP i EAP, s'ha de comptar amb l'acord favorable de l'equip.

b) Hi ha d'haver docents que vulguin ser tutors d'estudiants en pràctiques durant el curs escolar. Pel que fa als docents que han de fer de tutors:

1r.En el cas dels centres públics, han de ser docents funcionaris de carrera amb una experiència mínima de tres cursos.

En cap cas un funcionari en pràctiques pot ser tutor d'un estudiant universitari en pràctiques.

2n.En el cas dels centres concertats o privats, els tutors han de ser docents amb una experiència mínima de tres cursos.

Excepcionalment, en l'apartat 1r podran exercir com a tutors els docents interins amb una experiència mínima de tres cursos.

3. Quant als tutors que acullin estudiants en pràctiques, s'ha de tenir en compte que han de ser de la mateixa especialitat o àrea, o han de tenir les mateixes funcions, per tal de garantir l'aprenentatge dels estudis que està realitzant l'alumne en pràctiques.

4. La direcció del centre educatiu ha de proposar un sol tutor en el GestIB per a cada cas concret d'estudiant que hagi acordat amb la universitat corresponent, a l'opció Centre>Propostes de personal. Ha de seleccionar la universitat i les pràctiques corresponents i emplenar la proposta, en els terminis següents:

a) Primer termini: de dia 1 de setembre a dia 31d'octubre de 2023.

b) Segon termini: de dia 9 de gener a dia 23 de febrer de 2024.

5. L'equip directiu, abans d'acollir l'estudiant al centre, ha de revisar la proposta en el GestIB. En cap cas un centre educatiu pot rebre un estudiant en pràctiques, d'una universitat sense conveni específic de col·laboració, sense tenir-ne la proposta del tutor autoritzada (Acceptada).

6. El dia que l'estudiant comença les pràctiques en el centre educatiu, el director l'ha de donar d'alta al GestIB, a l'opció Personal>Destinacions dels professors.

7. Entre l'1 de maig i el 30 de juny, una vegada acabat el període de pràctiques, els directors dels centres han de certificar-ne la realització, a través del GestIB, a l'opció Personal>>Certificació de la realització de les pràctiques d'estudiants universitaris. Han de comunicar que l'estudiant ha duit a terme les pràctiques amb normalitat, segons la forma acordada, en els terminis prevists i que el docent tutor les ha tutoritzades.

8. És imprescindible haver proposat el tutor dins el termini establert i haver donat d'alta l'alumne el dia d'inici de pràctiques per certificar-ne la realització.

9. Pel que fa a la compensació econòmica, els centres han de destinar aquesta quantitat prioritàriament als nivells, als cicles, a les àrees o als departaments dels docents tutors dels estudiants en pràctiques per millorar la pràctica educativa d'aquests nivells, cicles, àrees o departaments.

10. Les funcions dels docents tutors durant el desenvolupament de les pràctiques són:

a) Fer un seguiment de la feina dels estudiants al centre i observar i supervisar la seva implicació i actuació en les diferents tasques.

b) Promoure la participació dels estudiants en les activitats que es duen a terme al centre.

c) Proporcionar la informació necessària al tutor acadèmic de la universitat per avaluar l'estudiant.

11. El coordinador de les pràctiques del centre, preferentment de l'equip directiu, s'ha d'encarregar de rebre els estudiants en pràctiques, ensenyar-los el funcionament del centre (horaris, rutines, organització i metodologia), explicar-los quines actituds, compromisos i responsabilitats se'ls demanen, posar-los en contacte amb el seu tutor del centre i organitzar, com a mínim, dues reunions per fer el seguiment de les pràctiques. El coordinador també és la persona de referència per als estudiants en pràctiques en cas de dubtes o problemes durant el període de pràctiques.

Cinquè Responsabilitats i funcions de la universitat sense conveni específic de col·laboració

1. Correspon a la universitat cercar el centre educatiu adequat i sol·licitar formalment i per escrit al director del centre la conformitat perquè l'estudiant hi faci les pràctiques, així com tenir coneixement del nom complet del tutor que acollirà l'estudiant en el centre educatiu (s'ha d'emplenar aquesta dada a la sol·licitud). S'han d'acordar les funcions encomanades al centre educatiu i al tutor de les pràctiques, i s'ha de proporcionar tota la informació necessària.

2. La universitat s'ha de fer càrrec de tot el procediment per a què els estudiants en pràctiques dels centres educatius estiguin en el sistema de Seguretat Social, si escau, segons el Reial Decret llei 2/2023, de 16 de març, o la norma que el substitueixi.

3. És responsabilitat de la universitat tenir l'assegurança contractada per cobrir la responsabilitat civil de l'alumne per les incidències que puguin ocórrer als centres educatius com a conseqüència de la realització de les pràctiques. Aquesta assegurança ha de tenir vigència durant el període de pràctiques al centre.

Per als casos d'alumnes que no estiguin coberts per l'assegurança escolar universitària, ja sigui perquè excedeixen l'edat de 28 anys establerta en la normativa vigent o per qualsevol altre motiu, s'ha de tenir una assegurança contractada per cobrir-los en cas d'accidents o danys. Aquesta assegurança ha de tenir vigència durant el període de pràctiques al centre.

Aquesta documentació ha d'estar a disposició de la DGPICE en qualsevol moment, durant tot el període de pràctiques de cada un dels alumnes i durant el curs escolar.

4. Els alumnes que proposi la universitat per fer les pràctiques als centres educatius de les Illes Balears han de tenir els coneixements lingüístics necessaris per poder complir amb el Projecte Lingüístic de Centre. En el cas que l'alumne no compleixi amb el Projecte Lingüístic de Centre, en qualsevol moment se li podrà denegar l'autorització per fer les pràctiques.

5. La universitat ha de presentar una sol·licitud d'admissió d'alumnes en pràctiques davant la DGPICE. L'imprès de sol·licitud s'ha d'emplenar i registrar en línia a www.dgpice.caib.es, mitjançant el tràmit telemàtic de la Seu Electrònica establert a l'efecte. S'hi han de tenir en compte els aspectes següents:

a) La sol·licitud s'ha de presentar, com a mínim, amb 20 dies d'antelació al dia d'inici de les pràctiques.

b) S'ha d'emplenar una sol·licitud independent per a cada estudiant i tipus de pràctiques.

6. S'estableixen dos terminis de presentació de sol·licituds:

a) Primer termini: de dia 4 de setembre a dia 31 d'octubre de 2023.

Dins d'aquest termini es poden presentar sol·licituds per fer pràctiques a partir del 25 de setembre de 2023 i fins al juny de 2024.

b) Segon termini: de dia 22 de gener a dia 23 de febrer de 2024.

Dins d'aquest termini únicament es poden presentar sol·licituds per fer pràctiques a partir del 12 de febrer i fins al juny de 2024.

7. A la sol·licitud, segons correspongui, s'hi ha d'adjuntar la documentació següent:

a) El document de compromís de confidencialitat de conformitat amb el que disposi la Llei de Protecció de Dades Personals vigent. El model de document a emplenar és a la web www.dgpice.caib.es.

 

b) D'acord amb l'article 28.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, la DGPICE farà la consulta de les dades necessàries per tramitar la sol·licitud d'admissió d'alumnes en pràctiques a centres educatius de les Illes Balears que estiguin en poder d'aquesta Administració o hagin estat elaborats per l'Administració, i que es puguin consultar mitjançant xarxes corporatives o sistemes electrònics habilitats a aquest efecte. 

Per tant, s'entén atorgat el consentiment per a la consulta d'inexistència d'antecedents per delictes sexuals.

En els casos descrits a continuació, s'haurà d'adjuntar un certificat que acrediti que no ha estat condemnat per sentència ferma per cap delicte contra la llibertat i la indemnitat sexual ni per tràfic d'éssers humans, d'acord amb el que disposa l'article 13.5 de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, modificada per la Llei 26/2015, de 28 de juliol, de modificació del sistema de protecció a la infància i l'adolescència:

  • Quan no es pugui consultar.
  • Quan l'estudiant s'oposi a la consulta de les dades d'inexistència d'antecedents per delictes sexuals, necessària per a la tramitació de la sol·licitud.
  • Quan siguin ciutadans estrangers o que, a més de l'espanyola, ostentin una altra nacionalitat, hauran de sol·licitar a les autoritats del seu altre país de nacionalitat una certificació en la qual es facin constar, en el seu cas, els seus antecedents penals per delictes de naturalesa sexual.

La data d'expedició del certificat ha de ser la següent:

 

1r.Per a les sol·licituds d'autorització presentades en el primer termini ha de ser igual o posterior al 17 d'agost de 2023.

2n.Per a les sol·licituds d'autorització presentades en el segon termini ha de ser igual o posterior al 15 de gener de 2024.

c) En el cas que les pràctiques es facin en un centre concertat o en un centre privat que renunciï a rebre l'import, s'ha de presentar un escrit a la DGPICE signat per la direcció en el qual es faci constar aquesta circumstància.

8. Les universitats han d'aportar a cada centre, per cada estudiant que hi faci les pràctiques, una quantitat equivalent al 60 % del preu de la matrícula de les pràctiques, fins a un import màxim del 60 % del preu, de la primera matrícula d'estudis oficials de grau o de matrícula d'estudis de màster universitari, de la mateixa experimentalitat que la Universitat de les Illes Balears, d'acord amb el preu per a la prestació dels serveis acadèmics universitaris que estigui en vigor en el període de pràctiques. A aquest efecte, la universitat ha de fer constar a la sol·licitud d'admissió el nombre de crèdits de les pràctiques el preu del crèdit i la quantitat que ha de rebre el centre destinatari.

9. La universitat és la responsable d'avisar l'estudiant, una vegada rebuda l'autorització per part de la DGPICE, de quan pot iniciar les pràctiques. No es poden iniciar les pràctiques si no s'ha rebut aquesta autorització. Si la notificació és d'esmena o de no autorització, la universitat és la responsable de posar-se en contacte, si és necessari, amb el SNLF per clarificar l'assumpte, no els estudiants.

Sisè Funcions del Servei de Normalització Lingüística i Formació

1. Si la sol·licitud no compleix els requisits exigits o la documentació aportada és incorrecta o incompleta, s'ha de requerir a la universitat interessada que esmeni la falta o afegeixi els documents preceptius, en el termini de deu dies comptadors a partir de l'endemà de la notificació del requeriment, d'acord amb el que preveu l'article 68 de la Llei 39/2015. Si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s'ha de dictar en els termes que preveu l'article 21.1.

2. Requerir als responsables dels centres educatius sol·licitants, quan calgui, que emplenin la documentació preceptiva o rectifiquin les deficiències detectades a les propostes de personal del GestIB.

3. La DGPICE, una vegada rebuda la sol·licitud de la universitat, juntament amb la documentació que s'estableix al punt cinquè i la proposta que fa el centre educatiu en el GestIB, ha de donar resposta a la realització de les pràctiques al centre educatiu perquè admeti l'estudiant en període de pràctiques i notificar-ho a la universitat sol·licitant. No es notificarà cap autorització a la universitat si el centre educatiu no ha fet la proposta a través del GestIB.

4. A partir de l'1 de juliol, una vegada que els directors dels centres educatius certifiquen la realització de les pràctiques, el SNLF gestiona la certificació de les hores de formació permanent de professorat corresponent a aquesta activitat, segons la normativa vigent. La certificació serà visible al Portal del Personal al llarg del primer trimestre del curs següent.

5. En cap cas se certificaran hores de formació permanent si la DGPICE no ha autoritzat les pràctiques a la universitat ni ha notificat l'autorització al centre educatiu, per mitjà del GestIB, prèviament a la data en què s'havien d'iniciar.

6. La tutorització d'estudiants en pràctiques pot ser reconeguda amb 30 hores de formació en la modalitat de programes d'experiència formativa (PEF), segons la normativa vigent. Només se certificarà una tutorització per curs escolar.

7. La coordinació d'estudiants en pràctiques pot ser reconeguda en els estudis oficials dels graus d'Infantil i de Primària i del Màster del professorat, segons la normativa vigent.